Wel of geen excuses

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:04

Maar waarom specifiek aan deze groep? Iedereen die geleefd heeft onder Duitse bezetting heeft het niet gemakkelijk gehad.
Als je excuses maakt, zeg je eigenlijk openlijk: die is slachtoffer en die is dader/schuldig. De mensen die het scheermes vasthielden, de mensen die toekeken en lachten, dat zijn de schuldigen, de daders, diegenen die fout waren. Terwijl die mensen het waarschijnlijk ook gewoon uit pure frustratie, woede, onmacht en ontbering deden. Dat maakt het allemaal niet goed, dat maakt het oorlog. En ik zou het op zijn minst arrogant vinden, dat we nu, zoveel jaar later in ons veilige landje, naar bepaalde groepen gaan vingerwijzen en andere groepen dan weer meer slachtoffer maken. Iedereen leed.


Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:06

Hoe komen jullie er toch bij dat het alleen om nabestaanden gaat? Er zijn genoeg “moffenmeidem” die nog leven.
En die dus met toestemming van regering toentertijd zijn kaalgeschoren temidden van een enorm publiek joelende mensen. En er na gestalkt, met de nek aan gekeken en soms ook nog eens verkracht zijn.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:10

Wauw wat een vooroordelen over “deze meisjes” die we niet kennen en alles hebben gedaan om te overleven zoals ieder mens in oorlogstijd dat heeft gedaan. Achteraf is het voor ons makkelijk praten en oordelen terwijl wij niet in hun schoenen hebben gestaan.

Oorlog is traumatisch en het is de menselijk aard om te willen overleven. Deze meisjes zijm daar nadien op gruwelijke wijze voor veroordeeld. Ze zijn vernederd? Mishandeld en verkracht dat kan je niet goedpraten en we weten dat het is gebeurd. Dan is erkennen dat het gebeurd is helemaal gek. Het is toch te triest voor woorden dat er mensen zijn die daar na 70 jaar nog steeds last van hebben.
Als erkenning geven hun helpt dan lijkt me dat een kleine moeite.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:13

belle_boef schreef:
Wauw wat een vooroordelen over “deze meisjes” die we niet kennen en alles hebben gedaan om te overleven zoals ieder mens in oorlogstijd dat heeft gedaan. Achteraf is het voor ons makkelijk praten en oordelen terwijl wij niet in hun schoenen hebben gestaan.


Maar door excuses aan te bieden, oordeel je dus wel. Je oordeelt dat de 'andere groep' die dus stonden te lachen en te joelen wanneer de hoofden kaalgeschoren werden, de slechteriken waren. Die waren zo slecht dat de regering nu openlijk excuses moet aanbieden blijkbaar. Door en door slechte mensen. Is die groep en hun nabestaanden dan minder belangrijk? Hebben zij minder geleden? Mogen zij wel veroordeeld worden, nu zoveel jaar later? Mogen wij in 2018 zeggen: die groep heeft meer afgezien dan die groep?

xSwanHeart

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:15

Iemand tegen zijn wil kaalscheren is een schending van de grondwet. Dat kan je volksvermaak noemen, maar dat maakt het nog niet geoorloofd. Of dat nou uit woede gebeurt of niet. Bij een moord knijpen we toch ook geen oogje toe als de dader toevallig boos of gefrustreerd was? Een bepaalde voorgeschiedenis kan hoogstens tot strafvermindering leiden.

Overigens zie ik niet in hoe je door deze misstanden te erkennen andere mensen kwetst. Met die erkenning zeg je allerminst dat de andere gruweldaden in de oorlog minder erg waren of dat het allemaal wel mee viel. Maar het een afkeuren en het ander door de vingers zien, dat vind ik krom.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:15

belle_boef schreef:
Als erkenning geven hun helpt dan lijkt me dat een kleine moeite.

Het punt is, dat het géén "kleine moeite" is. Maar een enorme impact heeft ook voor andere betrokkenen uit die tijd. Uit excuses (dus erkenning door regering) volgt recht op schadevergoeding. Dat kan je de andere overlevenden van WOII niet aandoen. Dus de groep die niet met de Duitsers heulden. Nog los van het gegeven, dat deze meisjes hun "vergoeding" tijdens de oorlog al geïncasseerd hebben. (En los van de discussie of de toenmalige regering überhaupt verantwoordelijk gesteld kan worden, voor dit BS initiatief)

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:17

Gini schreef:
belle_boef schreef:
Wauw wat een vooroordelen over “deze meisjes” die we niet kennen en alles hebben gedaan om te overleven zoals ieder mens in oorlogstijd dat heeft gedaan. Achteraf is het voor ons makkelijk praten en oordelen terwijl wij niet in hun schoenen hebben gestaan.


Maar door excuses aan te bieden, oordeel je dus wel. Je oordeelt dat de 'andere groep' die dus stonden te lachen en te joelen wanneer de hoofden kaalgeschoren werden, de slechteriken waren. Die waren zo slecht dat de regering nu openlijk excuses moet aanbieden blijkbaar. Door en door slechte mensen. Is die groep en hun nabestaanden dan minder belangrijk? Hebben zij minder geleden? Mogen zij wel veroordeeld worden, nu zoveel jaar later? Mogen wij in 2018 zeggen: die groep heeft meer afgezien dan die groep?


Vind je dat gedrag goed te praten dan? Net als oorlog voeren is het nie goed te praten.

Ik kan het heus begrijpen dat mensen het doen als wraak of wat dan ook voor hun eigen lijden maar dat maakt het niet goed. Heel die oorlog is een bak aan misère net als elke oorlog maar dat maakt deze acties niet legitiem.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:18

Lente schreef:
Ik vind het bijzonder dat men hier zegt "het gaat om aandacht dus dan hoeven we het niet te doen".
Als die aandacht (erkenning is het eigenlijk) helend is... Waarom zou je het dan níet doen?

Hetzelfde met ons slavernijverleden. Het gaat om erkenning. Het ontkennen van de holocaust in de Tweede Wereldoorlog, daar vinden we allemaal wat van, maar dat een groot deel van de Nederlanders nooit gehoord heeft van de zwarte holocaust, daar hebben we het niet over en daar mogen nabestaanden niks van vinden want het is al zolang geleden. :?


Tja het doet omgekeerd nog steeds heel veel mensen pijn dat die meiden heulden met de vijand. Een excuus aanbieden is dan ook niet nodig. Ik zou overigens ook niet weten wat het helpt als je verkracht bent en er is iemand 70 jaar later die zegt van sorry had niet moeten gebeuren. Helemaal als diegene er niets mee te maken heeft....

xSwanHeart

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:22

robert45 schreef:
Lente schreef:
Ik vind het bijzonder dat men hier zegt "het gaat om aandacht dus dan hoeven we het niet te doen".
Als die aandacht (erkenning is het eigenlijk) helend is... Waarom zou je het dan níet doen?

Hetzelfde met ons slavernijverleden. Het gaat om erkenning. Het ontkennen van de holocaust in de Tweede Wereldoorlog, daar vinden we allemaal wat van, maar dat een groot deel van de Nederlanders nooit gehoord heeft van de zwarte holocaust, daar hebben we het niet over en daar mogen nabestaanden niks van vinden want het is al zolang geleden. :?


Tja het doet omgekeerd nog steeds heel veel mensen pijn dat die meiden heulden met de vijand. Een excuus aanbieden is dan ook niet nodig. Ik zou overigens ook niet weten wat het helpt als je verkracht bent en er is iemand 70 jaar later die zegt van sorry had niet moeten gebeuren. Helemaal als diegene er niets mee te maken heeft....

Het helpt omdat wordt erkend dat dat nooit had mogen gebeuren. Dat er niet wordt gezegd 'eigen schuld'. Erkenning is zo'n belangrijke stap in het verwerkingsproces.

Ook belangrijk om te beseffen: De misstanden tegen deze vrouwen blijven niet beperkt tot de jaren direct na de oorlog. Tot diep in de jaren 70/80 werden ze systematisch buitengesloten en uitgekotst door de maatschappij. Dat heeft een enorme impact op je leven. En dat alles omdat je toevallig (als tiener of jonge vrouw) verliefd was op de verkeerde persoon en de gevolgen van die relatie niet kon bevatten.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:24

De NSB'ers waren natuurlijk ook slachtoffer.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:27

xSwanHeart schreef:
Iemand tegen zijn wil kaalscheren is een schending van de grondwet. Dat kan je volksvermaak noemen, maar dat maakt het nog niet geoorloofd. Of dat nou uit woede gebeurt of niet. Bij een moord knijpen we toch ook geen oogje toe als de dader toevallig boos of gefrustreerd was? Een bepaalde voorgeschiedenis kan hoogstens tot strafvermindering leiden.


Zelfs anno 2018 bestaat er nog zoiets als 'uitlokking en onweerstaanbare drang'. Het voordeel van een moord anno 2018 is dat er onderzoek gebeurt, bewijzen verzameld worden en processen gevoerd worden. Schuld moet bewezen worden en dat gaat niet over 1 nacht ijs. En nu gaan we zomaar "uit het niets" rechter spelen voor iets wat zoveel jaar geleden gebeurd is. Er zullen heel brave moffenmeisjes geweest zijn en er zullen meedogenloze moffenmeisjes geweest zijn die zelf misschien tientallen moorden op hun naam hebben staan (als je je familie in leven kan houden door naar de buren te wijzen). Feit is: we weten het niet echt voor ieder persoon.

xSwanHeart schreef:
Overigens zie ik niet in hoe je door deze misstanden te erkennen andere mensen kwetst. Met die erkenning zeg je allerminst dat de andere gruweldaden in de oorlog minder erg waren of dat het allemaal wel mee viel. Maar het een afkeuren en het ander door de vingers zien, dat vind ik krom.


Erkenning is iets anders dan excuses. Geen enkele gruweldaad in de oorlog wordt door de vingers gezien. Maar met excuses plaats je openlijk de ene groep tegenover de andere. Waarom zou je dat anno 2018 willen doen? Wat met meisjes die verkracht zijn geweest en geen moffenmeisje waren? Moet iedereen die geleden heeft onder de oorlog dan geen excuses krijgen? Waarom deze specifieke groep wel? Hollen we het begrip van excuses niet uit? Wat is de definitie eigenlijk van excuses? Of is het gewoon een ceremonieel iets waarbij 'wij' ons dan op de borst kunnen slaan: dat hebben we weer goed gedaan. Maar wat hebben we dan eigenlijk gedaan?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:29

Het is wel mosterd na de maaltijd....

Maar ik vraag me af hoe het voor de vrouwen, als ze nog leven, en de kinderen van deze vrouwen is.

Mijn moeder kon niet naar de beelden kijken, ze was een meisje van 9 toendertijd, maar kreeg het beeld niet van haar netvlies.
Een vriendin van mij had ouders die fout waren, dat heeft zo'n impact op haar gehad.

Of zoveel later excuses nog zin heeft?
Ik weet het niet.

Maar op zich wel sterk dat je als regering er aan denkt er iets mee te doen, zoveel later.
Want uiteindelijk waren we niet geboren.

Maar misschien is een welgemeend excuus wel goed ....
Ik weet het niet.

Maar het is als met de kolonieen, er komt een moment dat er een collectieve sorry komen.
En gedrag wat daar bij past.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:31

Volgens mij was iedereen slachtoffer van de oorlog en aangezien wij gelukkig allemaal niet weten hoe het is om te leven in oorlog kun je je ook gewoon niet verplaatsen in de mensen en hun gedrag. Ik geloof dat zulke extreme omstandigheden echt ongekende dingen in je omhoog kan halen en iedereen dingen zal doen die je je nu niet voor kan stellen.

Ik vind excuses maken naar deze groep niet helemaal gepast, aangezien je dan nog allerlei mensen over het hoofd zal zien die ook excuses verdienen. De hele oorlog is verschrikkelijk geweest, voor iedereen. Iedereen moest overleven en iedereen deed dat op zijn eigen manier. En als mensen alles van tevoren hadden geweten hadden ze vast andere keuzes gemaakt.

[o]

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:33

robert45 schreef:
Lente schreef:
Ik vind het bijzonder dat men hier zegt "het gaat om aandacht dus dan hoeven we het niet te doen".
Als die aandacht (erkenning is het eigenlijk) helend is... Waarom zou je het dan níet doen?

Hetzelfde met ons slavernijverleden. Het gaat om erkenning. Het ontkennen van de holocaust in de Tweede Wereldoorlog, daar vinden we allemaal wat van, maar dat een groot deel van de Nederlanders nooit gehoord heeft van de zwarte holocaust, daar hebben we het niet over en daar mogen nabestaanden niks van vinden want het is al zolang geleden. :?


Tja het doet omgekeerd nog steeds heel veel mensen pijn dat die meiden heulden met de vijand. Een excuus aanbieden is dan ook niet nodig. Ik zou overigens ook niet weten wat het helpt als je verkracht bent en er is iemand 70 jaar later die zegt van sorry had niet moeten gebeuren. Helemaal als diegene er niets mee te maken heeft....

Maar wie zegt dat die meiden heulden met de vijand? Wie weet waarom die meiden dat deden. Het was oorlog, dus iedereen probeert te overleven. Om daar dan publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden en vervolgens mishandeld en verkracht te worden, vind ik nogal ver gaan. En ja, mensen die genieten van publiekelijke vernedering en dit toejuichen zijn in mijn ogen ook behoorlijk te ver gegaan.
Is het enigzins te snappen? Ja, mensen willen nou eenmaal graag vergelding. Maar ik denk dat het toch eens tijd wordt dat er beseft wordt dat heel veel mensen die oorlog niet wilden, ook de Duitsers niet en er ook heel veel mensen dingen hebben gedaan, puur om te overleven. En ja, je kunt mensen straffen voor hun fouten, maar wel op een normale manier, zonder publieke vernedering en mishandeling en verkrachting oogluikend toelaten omdat die mensen volgens anderen verschrikkelijk slechte dingen hebben gedaan. Terwijl vrijwel álle mensen voor zichzelf en hun familie kozen in de oorlog.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:38

xSwanHeart schreef:
Het helpt omdat wordt erkend dat dat nooit had mogen gebeuren. Dat er niet wordt gezegd 'eigen schuld'. Erkenning is zo'n belangrijke stap in het verwerkingsproces.

Ook belangrijk om te beseffen: De misstanden tegen deze vrouwen blijven niet beperkt tot de jaren direct na de oorlog. Tot diep in de jaren 70/80 werden ze systematisch buitengesloten en uitgekotst door de maatschappij. Dat heeft een enorme impact op je leven. En dat alles omdat je toevallig (als tiener of jonge vrouw) verliefd was op de verkeerde persoon en de gevolgen van die relatie niet kon bevatten.


Andere meisjes van die leeftijd gingen "toevallig" met krantjes of bonnen rondrijden. Kunnen we dié groep niet beter eerst een schadevergoeding c.q. geldtoelage geven?! Verliefd worden overkomt je, maar je handelingen erna zijn een keuze.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:51

Siesjuh schreef:
Terwijl vrijwel álle mensen voor zichzelf en hun familie kozen in de oorlog.


Nou nee, gelukkig niet.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:53

Hasjam_Poe schreef:
xSwanHeart schreef:
Het helpt omdat wordt erkend dat dat nooit had mogen gebeuren. Dat er niet wordt gezegd 'eigen schuld'. Erkenning is zo'n belangrijke stap in het verwerkingsproces.

Ook belangrijk om te beseffen: De misstanden tegen deze vrouwen blijven niet beperkt tot de jaren direct na de oorlog. Tot diep in de jaren 70/80 werden ze systematisch buitengesloten en uitgekotst door de maatschappij. Dat heeft een enorme impact op je leven. En dat alles omdat je toevallig (als tiener of jonge vrouw) verliefd was op de verkeerde persoon en de gevolgen van die relatie niet kon bevatten.


Andere meisjes van die leeftijd gingen "toevallig" met krantjes of bonnen rondrijden. Kunnen we dié groep niet beter eerst een schadevergoeding c.q. geldtoelage geven?! Verliefd worden overkomt je, maar je handelingen erna zijn een keuze.


In een oorlog heb je niet echt bepaald keuzes...
Er is allang aangetoond in allerlei experimenten dat als je maar genoeg onder druk staat, mensen onvoorstelbare dingen gaan doen. En dan is het in die experimenten alleen nog een beetje manipulatie, en in het geval van oorlog lange tijd extreme omstandigheden.

[o]

xSwanHeart

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:56

Hasjam_Poe schreef:
xSwanHeart schreef:
Het helpt omdat wordt erkend dat dat nooit had mogen gebeuren. Dat er niet wordt gezegd 'eigen schuld'. Erkenning is zo'n belangrijke stap in het verwerkingsproces.

Ook belangrijk om te beseffen: De misstanden tegen deze vrouwen blijven niet beperkt tot de jaren direct na de oorlog. Tot diep in de jaren 70/80 werden ze systematisch buitengesloten en uitgekotst door de maatschappij. Dat heeft een enorme impact op je leven. En dat alles omdat je toevallig (als tiener of jonge vrouw) verliefd was op de verkeerde persoon en de gevolgen van die relatie niet kon bevatten.


Andere meisjes van die leeftijd gingen "toevallig" met krantjes of bonnen rondrijden. Kunnen we dié groep niet beter eerst een schadevergoeding c.q. geldtoelage geven?! Verliefd worden overkomt je, maar je handelingen erna zijn een keuze.

Volgens mij heeft die groep al ruim voldoende lof gekregen voor wat ze gedaan hebben ;)
Lijkt me overigens ook een totaal andere discussie.


Gini schreef:
xSwanHeart schreef:
Iemand tegen zijn wil kaalscheren is een schending van de grondwet. Dat kan je volksvermaak noemen, maar dat maakt het nog niet geoorloofd. Of dat nou uit woede gebeurt of niet. Bij een moord knijpen we toch ook geen oogje toe als de dader toevallig boos of gefrustreerd was? Een bepaalde voorgeschiedenis kan hoogstens tot strafvermindering leiden.


Zelfs anno 2018 bestaat er nog zoiets als 'uitlokking en onweerstaanbare drang'. Het voordeel van een moord anno 2018 is dat er onderzoek gebeurt, bewijzen verzameld worden en processen gevoerd worden. Schuld moet bewezen worden en dat gaat niet over 1 nacht ijs. En nu gaan we zomaar "uit het niets" rechter spelen voor iets wat zoveel jaar geleden gebeurd is. Er zullen heel brave moffenmeisjes geweest zijn en er zullen meedogenloze moffenmeisjes geweest zijn die zelf misschien tientallen moorden op hun naam hebben staan (als je je familie in leven kan houden door naar de buren te wijzen). Feit is: we weten het niet echt voor ieder persoon.


Het gaat hier natuurlijk ook niet om het vinden van een schuldige en het gaat ook niet om excuses naar iedere persoon apart. Het gaat er puur en alleen om dat de regering erkent destijds niet genoeg haar best te hebben gedaan om dit soort misstanden te voorkomen. De excuses gaan dan ook naar de groep die hier slachtoffer van zijn geworden. En wat sommige van die vrouwen al dan niet gedaan hebben, maakt niet dat de daden tegen hen gerechtvaardigd waren.

Gini schreef:
xSwanHeart schreef:
Overigens zie ik niet in hoe je door deze misstanden te erkennen andere mensen kwetst. Met die erkenning zeg je allerminst dat de andere gruweldaden in de oorlog minder erg waren of dat het allemaal wel mee viel. Maar het een afkeuren en het ander door de vingers zien, dat vind ik krom.


Erkenning is iets anders dan excuses. Geen enkele gruweldaad in de oorlog wordt door de vingers gezien. Maar met excuses plaats je openlijk de ene groep tegenover de andere. Waarom zou je dat anno 2018 willen doen? Wat met meisjes die verkracht zijn geweest en geen moffenmeisje waren? Moet iedereen die geleden heeft onder de oorlog dan geen excuses krijgen? Waarom deze specifieke groep wel? Hollen we het begrip van excuses niet uit? Wat is de definitie eigenlijk van excuses? Of is het gewoon een ceremonieel iets waarbij 'wij' ons dan op de borst kunnen slaan: dat hebben we weer goed gedaan. Maar wat hebben we dan eigenlijk gedaan?

Nee, niet iedereen die onder de oorlog heeft geleden moet een excuus krijgen van de Nederlandse regering. Maar in dit geval heeft de Nederlandse regering verzaakt te handhaven en daarvoor moeten ze hun excuses aanbieden. (Excuses en erkenning gaan in deze overigens hand in hand, als je het mij vraagt.)
Overigens snap ik niet hoe jij een excuus ervaart als jezelf op de borst slaan. Volgens mij is het namelijk precies het tegenovergestelde, je geeft aan dat je fouten hebt gemaakt die niet gemaakt hadden mogen worden.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:56

Maar dit ging niet om overleven, het gros van de meiden was gewoon verliefd.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:10

xSwanHeart schreef:
[Nee, niet iedereen die onder de oorlog heeft geleden moet een excuus krijgen van de Nederlandse regering. Maar in dit geval heeft de Nederlandse regering verzaakt te handhaven en daarvoor moeten ze hun excuses aanbieden. (Excuses en erkenning gaan in deze overigens hand in hand, als je het mij vraagt.)

Er was niet zoveel te handhaven, "de" Nederlandse bestond uit een oorlogskabinet en door de oorlog moesten bestuurlijke lijnen hersteld worden. Daarnaast vraag ik me af, wat het gevolg zou zijn geweest, als de kersvers uit Engeland terugkerende "overheid'" van bovenaf de opdracht gegeven had, om Moffenmeisjes te gaan beschermen := 8)7 . Dat klinkt mij in de oren als volledig politieke zelfmoord en wellicht een aanzet tot burgeroorlog...

xSwanHeart

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:14

Hasjam_Poe schreef:
xSwanHeart schreef:
[Nee, niet iedereen die onder de oorlog heeft geleden moet een excuus krijgen van de Nederlandse regering. Maar in dit geval heeft de Nederlandse regering verzaakt te handhaven en daarvoor moeten ze hun excuses aanbieden. (Excuses en erkenning gaan in deze overigens hand in hand, als je het mij vraagt.)

Er was niet zoveel te handhaven, "de" Nederlandse bestond uit een oorlogskabinet en door de oorlog moesten bestuurlijke lijnen hersteld worden. Daarnaast vraag ik me af, wat het gevolg zou zijn geweest, als de kersvers uit Engeland terugkerende "overheid'" van bovenaf de opdracht gegeven had, om Moffenmeisjes te gaan beschermen := 8)7 . Dat klinkt mij in de oren als volledig politieke zelfmoord en wellicht een aanzet tot burgeroorlog...

Dus er is niet gehandhaafd om het eigen hachje te redden. Dan is er dus geen sprake van nalatigheid, maar van willens en wetens bepaalde misstanden te negeren. Dat lijkt me alleen maar meer reden om excuses aan te bieden.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:32

xSwanHeart schreef:
Dus er is niet gehandhaafd om het eigen hachje te redden. Dan is er dus geen sprake van nalatigheid, maar van willens en wetens bepaalde misstanden te negeren. Dat lijkt me alleen maar meer reden om excuses aan te bieden.

Nogmaals, de lijnen om te "handhaven" bestonden niet meer. De BS "handhaafde" op dat moment. Die hadden, meer de "de" politie, de draagvlak van "het volk".

"Willen en wetens misstanden negeren" slaat nergens op, vanuit het perspectief van die tijd. Het was/waren de bijltjesdag(-en). Nederlanders waren collectief uiting aan het geven aan jaren leed en frustratie. Stel dat er een "bevel" was gekomen om die meisjes te beschermen? Heel goed denkbaar, dat "de bevolking" het recht nóg meer in eigen handen had genomen... Met veel ernstigere acties... Publiek kaalscheren was in dat licht gezien een "onschudig" volksvermaak. Waardoor de collectieve woede enigszins gekanaliseerd werd

En excuses aanbieden als regering? Waarvoor moet in die maanden/jaren van chaos dan nog meer excuses aangeboden worden? Dat "de regering" geen bussen stuurden om de joden op te halen? Of de dwangarbeiders? Dat "de regering" niet direct oplossingen paraat had, als je terugkeerde uit een kamp uit Duitsland om je huis vol NSB-ers te vinden? Dat je als Jood je ondergebrachte kind(-eren) niet direct terug kreeg, omdat de (Christelijke) pleegouders er aanspraak op maakten? Ik kan wel doorgaan maar het lijkt me zinvoller, dat je zelf wat gaat lezen over de oorlog en de enorme chaos in de jaren erna... :o
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 27-10-18 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:33

Of dat je naar het verzetmuseum of joods-historisch museum gaat.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

xSwanHeart

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:48

Ik zeg nergens dat het handelen van de regering niet begrijpelijk is. Ik begrijp waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Maar, dat betekent niet dat we niet met de kennis van nu op deze zaken kunnen terugkijken en kunnen erkennen dat wat er gebeurd is niet acceptabel was.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:59

xSwanHeart schreef:
Ik zeg nergens dat het handelen van de regering niet begrijpelijk is. Ik begrijp waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Maar, dat betekent niet dat we niet met de kennis van nu op deze zaken kunnen terugkijken en kunnen erkennen dat wat er gebeurd is niet acceptabel was.

Die erkenning heeft allang plaatsgevonden. De discussie gaat nu over "officieel excuses aanbieden" voor die groep als geheel (zonder individuele casussen te bekijken). Wetende dat ná excuses, de leden uit zo'n groep, aanspraak kunnen maken op financiële compensatie...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Eulogy, gillian, josien_m_, Maaaarije, Maanon_, nps, sterregoud, Telpeva, Thrive en 6 bezoekers