Legaliseren van XTC

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:45

Mij lijkt het juist dat als je het legaal maakt, je dan de mensen die net 18 zijn dan juist aanstuurt van dat ze XTC ook kunnen gebruiken, want het is toch legaal. Ik heb namelijk het idee dat er wel wat mensen zijn die wel alleen legaal dit soort dingen zouden doen. (Weet het natuurlijk niet zeker, heb niet iets van onderzoek gedaan ofzo := )

Danique_G schreef:
immanuela29 schreef:
Ik ben zelf tegen, als je het bijvoorbeeld nu wel in een winkel zou verkopen, zouden meer mensen het eerder zien. En sneller kunnen gebruiken. Lijkt mij dat het dan een soort van hetzelfde als sigaretten verkopen wordt. En ik had het filmpje laatst nog gekeken en weet dat het uiteindelijk minder slecht voor je is dan andere troep. Maar het kan nog steeds echt slecht zijn.
Mijn vraag is ook gewoon van; waarom zou je het willen hebben? Lijkt mij echt niet slim om te doen. :n


Wiet en hasj worden toch ook niet in een winkel verkocht? Het is slecht, maar blijft eigen keus. De zonnenbank is ook slecht. Je kunt niet de keus voor een ander ontnemen op basis van dat iets slecht is (wat relatief meevalt). Door legalisatie wordt het minder slecht juist.

Ik geloof dat de meeste gebruikers gemiddeld 3 à 4 keer per jaar gebruiken.


Is wiet en hasj dan legaal? Zou het allemaal echt niet weten. :')

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:56

Vanaf welke leeftijd zouden ze het het best gaan legaliseren wat jullie betreft?
Ik vind het echt een lastige namelijk. Enerzijds denk ik dat inderdaad misschien beter gereguleerd kan worden als het gelegaliseerd is en dat een welgeinformeerde volwassene in zijn lijf mag stoppen wat hij wenst. Maar aan de andere kant heb ik het idee dat steeds meer (vooral erg jonge) mensen van mening zijn dat het een veel onschuldiger goedje is dan het werkelijk is.
Als ik naar mezelf als slightly nerdy braverikje als puber kijk, was het gewoon duidelijk, iets wat verboden is doe je dus ook gewoon niet. Maar blijkbaar zijn zulke pubers (tegenwoordig) nogal schaars ofzo :+ . Maargoed ik vrees wel voor dat er nog meer pubers zullen komen die denken: ach als het overheidswege legaal is zal het wel superonschuldig zijn.

Hier in het dorp een paar jaar geleden een meisje van 16 op verschrikkelijke wijze overleden er aan. Dat verhaal werd ik gewoon misselijk van. Jonge vrolijke gezonde meid,heel leven voor zich en dan zo ellendig aan je einde komen, echt bah. Voor de nabestaanden ook onverteerbaar lijkt me.
Was niet eens (aanwijsbaar iig) slecht spul, niemand anders is ziek geworden en niets aan te merken op de rest van de batch. Ook geen onderliggende gezondheidsproblemen gevonden bij haar. Geen hoeveelheid waarop je zou horen te overdosen. Gewoon pech gehad dat het helemaal verkeerd viel.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:01

Wiet en hasj is wel legaal, anders zouden er geen koffieshops zijn :+
Maar je mag wel maar een bepaalde hoeveelheid bij je hebben (hoeveel???)

Vroeger was het wel illegaal, kocht je het bij dealers thuis.
Maar ik vond het toen al heftig spul, dus eigenlijk snap ik niet dat het nu nog mag, nu het meeste veel sterker is geworden.

Maar aan wiet en hasj raak je niet echt verslaafd, zoals aan hard drugs.
@cerilene
Ja, dat is wel echt een lastig punt, welke leeftijd?
En wanneer is iets helemaal veilig?
Misschien was ze wel heel erg allergisch voor iets wat er in zat.

Ik denk op zich dat 16 wel een leeftijd is dat ze er mee gaan experimenteren.
Dus 15/16, zodat je voorkomt dat er een grote groep 15 jarigen onveilig spul gaat gebruiken?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:49

Als men vanaf 18 jaar alcohol mag kopen/nuttigen, dan lijkt het mij vreemd als er voor XTC andere regels zouden moeten gelden. Als je volwassen genoeg bent om de keuze te mogen maken om alcohol te drinken, dan ben je op dat moment ook volwassen genoeg om die beslissing te nemen met drugs zoals XTC.

Vaak vergeten mensen dan alcohol ook gewoon drugs is, en dat het echt niet opeens veilig is omdat het legaal is. En iets wat (nu) illegaal is wordt dan weer direct gezien als iets fouts.

Ik weet wel dat ik heel veel liever op een feest ben waar mensen XTC gebruiken dan op een feest waar alleen alcohol wordt genuttigd. Zo' n andere sfeer.

Die legalisatie mag er van mij komen, ik ga er ook vanuit dat dat er voor zorgt dat de kwaliteit en veiligheid veel beter te hanteren is. Daarnaast lettende op milieuvervuiling etc.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 14:03

A3a1 schreef:
Wiet en hasj is wel legaal, anders zouden er geen koffieshops zijn :+
Maar je mag wel maar een bepaalde hoeveelheid bij je hebben (hoeveel???)

Vroeger was het wel illegaal, kocht je het bij dealers thuis.
Maar ik vond het toen al heftig spul, dus eigenlijk snap ik niet dat het nu nog mag, nu het meeste veel sterker is geworden.

Maar aan wiet en hasj raak je niet echt verslaafd, zoals aan hard drugs.
@cerilene
Ja, dat is wel echt een lastig punt, welke leeftijd?
En wanneer is iets helemaal veilig?
Misschien was ze wel heel erg allergisch voor iets wat er in zat.

Ik denk op zich dat 16 wel een leeftijd is dat ze er mee gaan experimenteren.
Dus 15/16, zodat je voorkomt dat er een grote groep 15 jarigen onveilig spul gaat gebruiken?


Hier wil ik even op inhaken: wiet en hasj is weldegelijk een stuk verslavender als de meeste harddrugs. Je hebt je er blijkbaar echt niet goed in verdiept. Cocaïne en heroïne zijn uiteraard uitzonderingen maar XTC/MDMA/ketamine en de meeste overige harddrugs is echt veeeel minder verslavend.

Over de leeftijd, 15 lijkt mij een goede. Sommige zullen dit absurt en veel te jong vinden, maar in praktijk is het toch wel zo dat rond die leeftijd jongeren gaan experimenteren. Ze zouden dan ingrediënten moeten aantonen (bijvoorbeeld op het zakje) wanneer ze pillen verkopen en een waarschuwing voor diegene die hier allergisch voor kunnen zijn.

Wellicht zou er ook meer onderzoek gedaan kunnen worden; waarom sterft dat meisje bij een allergische reactie? Dat is namelijk echt heftig bij een normale dosering en gebruik volgens 'de richtlijnen'

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:06

A3a1 schreef:
Wiet en hasj is wel legaal, anders zouden er geen koffieshops zijn :+
Maar je mag wel maar een bepaalde hoeveelheid bij je hebben (hoeveel???)

Vroeger was het wel illegaal, kocht je het bij dealers thuis.
Maar ik vond het toen al heftig spul, dus eigenlijk snap ik niet dat het nu nog mag, nu het meeste veel sterker is geworden.

Maar aan wiet en hasj raak je niet echt verslaafd, zoals aan hard drugs.


Wiet en hasj wordt gedoogd, dat is iets anders dan dat het legaal is.
Het kan wel degelijk verslavend zijn.
XTC/MDMA verslaving is dan weer minder waarschijnlijk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 14:09

Sterker nog, denk dat wiet nr 1 verslaving is die voorkomt in Nederland.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:11

Eigenlijk is het allemaal rotzooi. Net als alles wat uit de apotheek komt. Dus lekker legaliseren. Dan kan iedereen daar zijn eigen beslissing in nemen. Zelf rook ik niet, en nooit gedaan. Maar toch erger ik me mateloos aan het verketteren van de roker. De betutteling vind ik echt heel storend.

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:20

Shaggy09 schreef:
Sterker nog, denk dat wiet nr 1 verslaving is die voorkomt in Nederland.

Nah, dat is denk ik eerst tabak en dan alcohol.

Unoo

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:32

Bloodymary schreef:
Shaggy09 schreef:
Sterker nog, denk dat wiet nr 1 verslaving is die voorkomt in Nederland.

Nah, dat is denk ik eerst tabak en dan alcohol.


Vergeet de medicijnverslaving niet.

Ik ben voor legalisering van XTC. Stuk meer controle op wat er wordt verstrekt, het spannende aspect wordt er vanaf gehaald. Voorlichting hierbij is wel belangrijk. Goede eerste stap zou zijn om het testen op festivals weer terug te halen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:03

Shaggy09 schreef:
A3a1 schreef:
Wiet en hasj is wel legaal, anders zouden er geen koffieshops zijn :+
Maar je mag wel maar een bepaalde hoeveelheid bij je hebben (hoeveel???)

Vroeger was het wel illegaal, kocht je het bij dealers thuis.
Maar ik vond het toen al heftig spul, dus eigenlijk snap ik niet dat het nu nog mag, nu het meeste veel sterker is geworden.

Maar aan wiet en hasj raak je niet echt verslaafd, zoals aan hard drugs.
@cerilene
Ja, dat is wel echt een lastig punt, welke leeftijd?
En wanneer is iets helemaal veilig?
Misschien was ze wel heel erg allergisch voor iets wat er in zat.

Ik denk op zich dat 16 wel een leeftijd is dat ze er mee gaan experimenteren.
Dus 15/16, zodat je voorkomt dat er een grote groep 15 jarigen onveilig spul gaat gebruiken?


Hier wil ik even op inhaken: wiet en hasj is weldegelijk een stuk verslavender als de meeste harddrugs. Je hebt je er blijkbaar echt niet goed in verdiept. Cocaïne en heroïne zijn uiteraard uitzonderingen maar XTC/MDMA/ketamine en de meeste overige harddrugs is echt veeeel minder verslavend.

Over de leeftijd, 15 lijkt mij een goede. Sommige zullen dit absurt en veel te jong vinden, maar in praktijk is het toch wel zo dat rond die leeftijd jongeren gaan experimenteren. Ze zouden dan ingrediënten moeten aantonen (bijvoorbeeld op het zakje) wanneer ze pillen verkopen en een waarschuwing voor diegene die hier allergisch voor kunnen zijn.

Wellicht zou er ook meer onderzoek gedaan kunnen worden; waarom sterft dat meisje bij een allergische reactie? Dat is namelijk echt heftig bij een normale dosering en gebruik volgens 'de richtlijnen'



Misschien heb ik verouderde informatie, ik weet dat de laatste jaren veel heftiger spul is maar heb me daar de laatste 25 jaar niet meer in verdiept idd.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:10

En vergeet suiker- en cafeineverslaving niet. :j
Daarnaast zie ik verslaving toch vaak wel los van het product, alsin zou de verslaafde niet verslaaft zijn aan alcohol, dan waarschijnlijk wel aan wiet bijvoorbeeld.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:18

Sowieso zit er nu belachelijk veel MDMA in een xtc pil, het wordt steeds meer. Met een kwartje sta je al te spacen. En soms nog wel met minder dan een kwartje. Als het legaal is kan daar ook eens wat aan gedaan worden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 17:08

Jup de hoeveelheden zijn echt van de zotte.
Dat testen op festivals moeten ze zeker terughalen, snap sowieso niet dat dat überhaupt is weggehaald.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:09

Ik was laatst bij Ziggodome op XX Qlusive Holland XXL en daar kon je wel testen! Heel fijn.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 17:10

Ja das top.
Hoelang doen ze daar er dan over?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:15

Heb er zelf geen gebruik van gemaakt omdat ik deze al vaker had, dus durf het niet te zeggen. Zag het toevallig staan richting de zaal.

Raineri
Berichten: 6231
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:36

sureido schreef:
Sowieso zit er nu belachelijk veel MDMA in een xtc pil, het wordt steeds meer. Met een kwartje sta je al te spacen. En soms nog wel met minder dan een kwartje. Als het legaal is kan daar ook eens wat aan gedaan worden.


Daarom, legaliseren. Misschien kunnen ze dan ook vitaminen toevoegen aan de pillen of andere stoffen om negatieve symptomen te verlagen.

Ik schrok laatst van hoe sterk het is. Ik gebruik echt zeer zelden, maar 1 kwartje was al zo sterk dat het op mijn maag sloeg (sorry voor iedereen die na mij op de dixi moest :') )

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:07

Even een hele andere vraag, ik ben erg benieuwd naar 2CB, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 22-11-18 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6231
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:18

jasmijn16 schreef:
Even een hele andere vraag, ik ben erg benieuwd naar C2B, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?


2CB? Ja, is wel geinig. Maar ik werd er redelijk diep en depri van. Verschilt beetje per persoon. Ik vond het niet fijn. Gebruik liever keta of truffels.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:19

Had niet verwacht dat er op bokt zo openlijk over gesproken kon worden zonder op de vingers getikt te worden door andere bokkers. Nooit verwacht dit mee te maken :Y) chapeau.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:21

Danique_G schreef:
jasmijn16 schreef:
Even een hele andere vraag, ik ben erg benieuwd naar C2B, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?


2CB? Ja, is wel geinig. Maar ik werd er redelijk diep en depri van. Verschilt beetje per persoon. Ik vond het niet fijn. Gebruik liever keta of truffels.


Ja dat bedoel ik haha, was even de naam kwijt

Raineri
Berichten: 6231
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:29

sureido schreef:
Had niet verwacht dat er op bokt zo openlijk over gesproken kon worden zonder op de vingers getikt te worden door andere bokkers. Nooit verwacht dit mee te maken :Y) chapeau.


Ik vind dat zo preuts. Ik gebruik zeer zelden, ik sport 6 à 5 keer in de week, drink zeer zelden, gebruik zeer zelden, heb scheikunde gestudeerd, ben 24, mijn ouders weten het: come fight me. Er hangt een heel groot stigma om heen wat naar mijn idee onterecht is. Gelukkig veranderd het, xtc wordt steeds meer getolereerd. Ik had laatst een heel open gesprek met mijn manager over sexualiteit, drugs en andere taboe onderwerpen (deze organisatie is wel extreem voorbeeld hierin). Maar als iemand mij de les gaat lezen hierover ga ik dit vriendelijk negeren. Ik schaam mij niet zo snel en durf best te zeggen dat ik alles wel een keer heb geprobeerd en ja ik ben wel eens te ver gegaan. Ik ben heel tolerant opgevoed en als ik te ver ging baalde ik, ik wist namelijk dat ik mijn moeder altijd alles zou vertellen en dat ze stiekem zou balen van mijn onverantwoorde keuze.

Als je jong(er) bent probeer je altijd de grens te overschrijden. oliebol happens.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:34

Ik ben het 100% met je eens. Maar soms lees ik mensen over drugs hier (en alcohol en al het andere slechte in de grote boze wereld) en dan lijkt het echt alsof het een grote misdaad is. Heel betuttelend en onwetend :=. ‘Maar mijn kinderen gaan dit nooit doen hoor’ sure

Ja er komen misdaden van het dealen en illegaal brouwen.

Raineri
Berichten: 6231
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:36

jasmijn16 schreef:
Danique_G schreef:

2CB? Ja, is wel geinig. Maar ik werd er redelijk diep en depri van. Verschilt beetje per persoon. Ik vond het niet fijn. Gebruik liever keta of truffels.


Ja dat bedoel ik haha, was even de naam kwijt


Moet er eerlijk bij vermelden dat het een tijd terug is al. Ik zat niet zo lekker in mijn vel destijds, had denk iets teveel gedoseerd en was daardoor redelijk angstig tijdens mijn trip. Ik ken ook mensen die dit heel erg met LSD hebben juist. In lagere doseringen weet ik minder goed hoe het voelt. Als je het gaat doen: lees je goed in en test altijd je drugs. Zorg ook dat je in een veilige omgeving bent en dus niet jezelf perongeluk kan verwonden. Je bent 19 zie ik? Doe het iets slimmer dan ik deed destijds en bekijk zelf even of je je goed voelt om het te doen. Weet niet of je een ervaren gebruiker bent bij hallucinerende drugs? Als je er zeker van bent, je weet genoeg etc etc etc: enjoy the ride.