Legaliseren van XTC

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:04

Ik heb het idee dat als het legaal word en dus belasting op komt, onderzoek naar kwaliteit op komt, het enorm duur word.
Dat willen de mensen niet betalen dus willen ze nog de rommel die er nu al gemaakt word.
Met net zoveel dumpingen in de natuur die erbij horen en de mensen die bij de SEH binnen gebracht worden omdat het een sterker pilletje was dan de vorige.

Ik denk als het legaal word dat meer mensen het gaan gebruiken en vaker gebruiken. Is het dan nog wel zoveel beter als alcohol?

Legaliseer cannabis, dat lijkt me voldoende en heeft ook nog medicinale werking ipv alleen maar als party drug leuk te zijn.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:04

Ik ben voor. Het gaat het hele probleem niet binnen een dag oplossen maar ik denk dat dit een stap de goede kant op is. De problemen ontkennen en alles verboden houden, dat heeft duidelijk nergens toe geleid. De war on drugs wordt niet gewonnen door het de kop in proberen te drukken, dat proberen ze nou al tientallen jaren en guess what... productie en gebruikt neemt alleen maar toe. Daarnaast, XTC verslavingsproblematiek is erg klein in verhouding met andere soorten drugs (en drank, en tabak). Aantal doden dat valt door (puur en alleen!!! dat is ook nog een groot verschil) XTC gebruik is ook best laag. Incidenten komen natuurlijk nog wel regelmatig voor, maar daarom vind ik een focus op correct gebruik ook enorm van belang want daardoor nemen dat soort incidenten ook weer af.
Helaas vond de politiek het weer zo'n ont-zet-tend goed idee om drugs testen op feesten lekker weer af te schaffen waardoor alles weer nog meer in taboesfeer komt en men vaak helaas onwetend is terwijl correct(!!!!) XTC gebruik (en diverse andere drugs) je op lange termijn echt niet enorme schadelijke gevolgen gaat geven.
Helaas is die toevoeging van "correct" aan het gebruik wel echt heel erg van belang, en graag zou ik dat ook terugzien bij het reguleren, dat daar echt wel de focus op komt te liggen.

Mensen die gelijk gaan schreeuwen dat het 1 grote ramp is en (XTC) gebruikers gelijk afserveren... Ik vraag me echt wel eens of veel van deze mensen meer verdieping in het onderwerp hebben dan alles wat de media ze netjes hapklaar op een bordje voorschotelt, of wat google ze na 1x oppervlakkig zoeken heeft aangereikt. En zeker als ik van verschillende kanten hoor dat mensen dan bang zijn 'dat ze straks allemaal elke dag XTC gaan gebruiken"... dat is niet hoe het werkt :') Recreatief gebruik en een verder "normaal, fatsoenlijk" leven kunnen hand in hand gaan. Maar daarvoor is het onderwerp uit taboesfeer houden, goede regulering en voorlichting enorm van belang.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:09

Ik ben in principe voor. Alleen ik heb wel een Maar puntje.

Lubach stelt dat er geen toename van het aantal gebruikers zal zijn, dat was in andere landen met bepaalde drugs ook niet na legaliseren? Dat is dus iets wat ik sterk betwijfel.

Ik weetvan mezelf dat ik nu geen xtc gebruik, omdat ik niet goed weet welke kwaliteit het is e.d. Als het wordt gelegaliseerd, ga ik het zeker wel een keer proberen (en wie weet vaker). Ik denk dat wel meer mensen dat dan gaan gebruiken... En voor mijzelf weet ik dat ik daar verstandig mee om zal gaan, maar niet iedereen zal dat doen. Dus dat kan heel goed een risicopuntje zijn.

Verder denk ik dat legaliseren inderdaad een beter effect zou kunnen hebben. En ik vind dus ook zeker dat daar in ieder geval onderzoek naar gedaan moet worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:18

Kwanyin schreef:
Ik vraag mij af, softdrugs is toch onder voorwaarden legaal(of gedoogd) in Nederland? Je hebt toch plaatsen waar er coffeeshops zijn die het mogen verkopen?
Merken de mensen die rond zulke shops wonen dat er de laatste jaren veel minder illegale cannabis op straat verkocht wordt, dat er minder overlast is daarvan, een veiliger gevoel, dat het zeg maar een stuk verbeterd is nu het gelegaliseerd is?
Overigens een oprechte vraag, geen verkapte mening van me ofzo, ik weet hier zelf niet veel van maar was er wel benieuwd naar bij het lezen van dit topic hoe dat legaal maken afgelopen is.

Vind dit wel een goede vraag.
Ik weet dat ze in de grensstreken over gegaan zijn op de wietpas ivm het drugs-toerisme dus ik ben ook wel benieuwd of dat nu uiteindelijk dan het gewenste effect heeft gehad. :)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:07

Memories schreef:
Ik ben voor. Het gaat het hele probleem niet binnen een dag oplossen maar ik denk dat dit een stap de goede kant op is. De problemen ontkennen en alles verboden houden, dat heeft duidelijk nergens toe geleid. De war on drugs wordt niet gewonnen door het de kop in proberen te drukken, dat proberen ze nou al tientallen jaren en guess what... productie en gebruikt neemt alleen maar toe. Daarnaast, XTC verslavingsproblematiek is erg klein in verhouding met andere soorten drugs (en drank, en tabak). Aantal doden dat valt door (puur en alleen!!! dat is ook nog een groot verschil) XTC gebruik is ook best laag. Incidenten komen natuurlijk nog wel regelmatig voor, maar daarom vind ik een focus op correct gebruik ook enorm van belang want daardoor nemen dat soort incidenten ook weer af.
Helaas vond de politiek het weer zo'n ont-zet-tend goed idee om drugs testen op feesten lekker weer af te schaffen waardoor alles weer nog meer in taboesfeer komt en men vaak helaas onwetend is terwijl correct(!!!!) XTC gebruik (en diverse andere drugs) je op lange termijn echt niet enorme schadelijke gevolgen gaat geven.
Helaas is die toevoeging van "correct" aan het gebruik wel echt heel erg van belang, en graag zou ik dat ook terugzien bij het reguleren, dat daar echt wel de focus op komt te liggen.

Mensen die gelijk gaan schreeuwen dat het 1 grote ramp is en (XTC) gebruikers gelijk afserveren... Ik vraag me echt wel eens of veel van deze mensen meer verdieping in het onderwerp hebben dan alles wat de media ze netjes hapklaar op een bordje voorschotelt, of wat google ze na 1x oppervlakkig zoeken heeft aangereikt. En zeker als ik van verschillende kanten hoor dat mensen dan bang zijn 'dat ze straks allemaal elke dag XTC gaan gebruiken"... dat is niet hoe het werkt :') Recreatief gebruik en een verder "normaal, fatsoenlijk" leven kunnen hand in hand gaan. Maar daarvoor is het onderwerp uit taboesfeer houden, goede regulering en voorlichting enorm van belang.


Jij vraagt je hier af of degenen die het niet willen legaliseren wel ervaring hebben met xtc, ik vraag me het tegenovergestelde af terwijl ik dit topic lees. Degenen die vinden dat het gelegaliseerd moet worden, eigen ervaringen of ervaringen in de directe omgeving?

Memories, jij hebt het over correct gebruik, bij correct gebruik zullen er inderdaad niet of nauwelijks doden vallen direct door xtc gebruik, volledig mee eens. Ook is het verslavingsgehalte van xtc niet hoog, absoluut waar. Zeker fysieke afhankelijkheid is laag, in tegenstelling tot andere harddrugs. Ook deels (naar mijn mening en ervaring) door het enorme down-effect wat xtc heeft, je de dag erna behoorlijk down en leeg voelen (geen of weinig plezier kunnen ervaren) is een redelijk standaard gevolg van xtc gebruik. Bij sommigen duurt dat een dag, bij anderen meerdere dagen. Mensen die dagelijks een paar pillen naar binnen mikken zul je dus nauwelijks tegenkomen. Cocaïne, speed, en veel andere ‘uppers’ hebben dat niet of in veel mindere mate, en de kans op dagelijks gebruik is dan ook veel groter, en bovendien zijn die ook veel meer lichamelijk verslavend.
Ook heb ik zeer zeker niet het beeld dat iedere xtc gebruiker een soort junk is, en weet ik heel goed dat een normaal fatsoenlijk leven en xtc gebruik prima samen kunnen gaan.

Maar.... hoewel de kans op directe doden door bijvoorbeeld overdosering bij xtc inderdaad behoorlijk klein is (ik denk niet dat die groter is dan bij alcohol bijvoorbeeld), en het me bijzonder onwaarschijnlijk lijkt dat mensen dagelijks xtc zullen gaan gebruiken door de lage verslavingspotentie, zijn er wel degelijk erg vervelende langetermijneffecten.
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat de serotonine huishouding door xtc verstoord wordt. Een deel van de serotonine receptors wordt vernietigd bij xtc gebruik. Permanent. Die krijg je dus niet meer terug, en serotonine is het belangrijkste voor ons geluk en welbevinden. Xtc kan er dus voor zorgen dat je levenslang minder geluk kunt ervaren na gebruik. Niet bij iedereen, maar de mensen die er al vatbaar voor zijn doordat ze bijvoorbeeld al een aangeboren slechtere serotonine huishouding hebben kunnen er flinke gevolgen van ondervinden. Depressies, angststoornissen, en noem maar op. En het rotte is, dat weet je niet van tevoren. Je kunt niet van tevoren weten wie daar wel of geen last van gaat krijgen, maar het deel wat het wel krijgt is aanzienlijk.
En hoewel die mensen dus niet direct dood zullen gaan als direct gevolg van xtc gebruik, kampen ze wel levenslang met psychische problemen door een verstoorde hersenchemie. Niet alleen erg vervelend voor degenen die dat er aan over houden, maar ook voor de hele maatschappij.

Als ik zo om me heen kijk, naar de mensen waar ik ‘vroeger’ mee omging en die ik nu nog steeds zie, dan is inderdaad een heel groot deel er prima uit gekomen en heeft er niks aan over gehouden. Maar ook echt wel een aantal die er een flinke tik aan over gehouden hebben. Niet fysiek, maar qua psychische problemen.
Overigens ben ik zeker ervaringsdeskundige. Er is weinig wat ik niet gesnoven, geslikt of gerookt heb. Xtc heb ik héél veel gebruikt. En wat er bij Lubach gezegd wordt, dat xtc minder verslavend is dan (veel) andere drugs, kan ik zeker onderschrijven, het is de behoorlijk makkelijk om mee te stoppen en je zult niet bepaald de neiging krijgen het dagelijks te gebruiken. Maar dat het daarom minder schadelijk is is gewoon niet waar, fysieke afhankelijkheid en het risico om direct dood te gaan zijn niet de enige criteria voor schadelijkheid.

Was het me 15 jaar geleden gevraagd dan had ik ook bij het ‘alles legaliseren’ kamp gehoord. Nu lijkt het me een heel slecht idee.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:39

Ik vraag het me vooral af bij mensen die overduidelijk ongeïnformeerde wildwest uitspraken naar buiten gooien. Natuurlijk zijn er inderdaad ook mensen zoals jij die wel bij de groep gebruikt hoort of hoorde maar alsnog niet voor legalisatie is. :j

Je hebt het wel mooi verwoord trouwens :j En ik kan er zeker ook inkomen waarom jij dan tegen bent.
Ik heb zelf echter ook de minder leuke gevolgen van XTC gezien/ervaren maar dat weerhoudt mij persoonlijk er niet van om er alsnog voor te zijn. Ik durf ook best toe te geven dat ik er over 10, 15, 20 jaar misschien ook weer heel anders over denk.

Wat je omschrijft over een kleine groep mensen die er alsnog lang gevolgen aan over houden (ondanks correct gebruik ga ik dan wel vanuit, want dat vermindert het echt wel aanzienlijk)) is helaas wel waar. Van tevoren weet je inderdaad niet of je daar gevoelig voor bent, maar dat is dan weer iets wat ik bij het stukje 'goede voorlichting/uit taboesfeer halen' vind horen. Maar, XTC is alles behalve het enige middel wat "(al dan niet deels) onverwachte" lange termijn gevolgen heeft, want ook het gedoogde wiet en het gereguleerd legale alcohol en andere gereguleerde medicijnen zoals benzo's kunnen langdurige problemen en schade aan anderen in de maatschappij veroorzaken (en sommigen in veel grotere mate dan XTC) en wat mij betreft moet er daarom gewoon een duidelijkere lijn in getrokken worden.

Ik vind niet dat er vanuit de wet dan maar gezegd moet worden "je mag het niet" (en dat mensen het alsnog wel doen! want echt, tegenwoordig kan je er zowat op elke straathoek aan komen voor een paar euro dus de drempel is heel, heel laag en dit soort "zelfbescherming" faalt dus wat mij betreft), maar juist "je mag het wel, maar er is een kans dat het X schadelijk is op Y termijn en zo kun je dat zoveel mogelijk inperken + info/voorlichting". Maar dat is heel persoonlijk.

Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:46

Ik heb het vroeger gebruikt en weet ook dat je er knap ziek van kunt zijn als er is eentje verkeerd valt := maar dat is met alcohol net zo, kun je ook je zelf een flinke delerium mee zuipen als je dat wenst.
Ik vind het lastig om te zeggen of het gelegaliseerd zou moeten worden. Het end raakt een beetje zoek met al die middelen. Coke word ook bij de vleet gebruikt dus moet je die dan ook maar legaliseren?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:49

Popstra schreef:
Ik heb het vroeger gebruikt en weet ook dat je er knap ziek van kunt zijn als er is eentje verkeerd valt := maar dat is met alcohol net zo, kun je ook je zelf een flinke delerium mee zuipen als je dat wenst.
Ik vind het lastig om te zeggen of het gelegaliseerd zou moeten worden. Het end raakt een beetje zoek met al die middelen. Coke word ook bij de vleet gebruikt dus moet je die dan ook maar legaliseren?

On the bright side; als je gewoon alles toe laat dalen de criminaliteit-cijfers wel en dat is wat echt belangrijk is voor de verkiezingen toch?
Als de cijfertjes maar goed zijn....

Mensen die het hebben over "goed gebruik" en "dan kunnen ze het "regulariseren"...
Weet je, in theorie is er genoeg rijkdom en eten dat niemand in de wereld honger moet lijden. Eten en geld zijn legale en gereguleerde middelen......

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:01

Ik heb zelf vroeger ook weleens een pilletje en andere drugs gebruikt. Feesten waar ik kwam en mensen waar ik mee om ging was xtc zeker niet de meest gebruikte drug en ik vraag mij ook af of het ook bij xtc zal blijven? Voor veel mensen was het wel het eerste wat ze probeerden en ik denk ook dat het legaal maken het mensen alleen maar sneller de streep over trekt om het te gebruiken, want waarom zou iets erge legaal zijn.
Tijdens het gebruik van xtc hoeft het echt niet allemaal leuk en aardig te zijn en er kunnen aan een trip ook negatieve kanten zitten die mensen zeker niet moeten vergeten. Ik denk dus ook dat ondanks betere voorlichting mensen het toch sneller zullen gebruiken.

Eerlijk bij wiet zitten ook nadelige gevolgen en je krijgt geen bijsluiter mee uit de shop dus waarom zou dat bij xtc wel het geval zijn?

Ik vind wel dat pillen momenteel gevaarlijk zijn en ontzettend sterk en dat dat alleen maar meer gaat worden dus dat er iets aan gedaan moet worden is een feit. Ik zit alleen te twijfelen of dat legalisatie is of het harder aanpakkrn

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:03

speedfiets_2 schreef:
Foaly schreef:
speedfiets, heb je het filmpje gezien? Want nee, XTC is geen superfood, maar het is minder gevaarlijk dan alcohol of tabak. Ik ben dus ook voor, om de bovenstaande argumenten. Haal het uit de criminaliteit, zet er regels op en gooi er accijns overheen. Zou een hoop problemen schelen.

Bijkomend voordeel: áls het dan eens misgaat bij iemand met een pil die verkeerd valt, hoeven mensen ook niet zenuwachtig te doen over het bellen van een ambulance oid (want ja, stel dat de politie ook meekomt en dan moet ik zeggen dat ik wat genomen heb en dan...) :=


Ik zie ook minder graag dat iemand een pilsje drinkt. Vind zowel xtc als alcohol zeer gevaarlijk. En XTC minder gevaarlijk? nou echt niet. maar dat komt micchien omdat ik iets te veel met verslaafden te maken heb gehad.

Bijzonder. XTC is niet echt verslavend. Bedoel je niet cocaïne of zo?

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:08

Zijn er in Nederland ook zoveel problemen met fentanyl?

Ik zelf gebruik niet, maar ik heb wel vrienden die op festivals toch wat nemen. Helaas voor hun is dat op dit moment gewoon heel gevaarlijk, op wiet en paddos na zit er eigenlijk overal fentanyl in.

Ik heb afgelopen zomer ook nog iemand dood zien gaan door xtc + fentanyl terwijl zij er 100% van overtuigd was dat ze een clean pilletje nam. De Etos/Kruidvat hier verspreiden nu ook Naloxone kits om overdosing tegen te gaan.


In principe ben ik voor het legaliseren, maar misschien meer in de richting van het decriminaliseren ipv volledig legaliseren. Dit vooral zodat als mensen er behoefte aan hebben, ze dit met zo min mogelijk risico kunnen doen.
Ik denk dat het misschien ook wel te reguleren valt + accijns er op te heffen, zonder het meteen 100% toegankelijk te maken.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:12

Maar is de war on drugs geen gewoon politieke roep, weet niet hoe het hier zit maar in Antwerpen begonnen ze het te roepen (natuurlijk met de verkiezing) en hier kan je gewoon aanwijzen en weten ze waar de families zitten. Dan denk ik war on drugs is echt een lachertje.

Of kwamen ze opnemen voor het appartement ervoor en alsof ze niet zien dat er elke dag een politieman met een band een de boel ingaat.
Wij konden buiten staan en gewoon alles aangeboden krijgen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:12

Je kunt aan alles verslaafd raken. Dus ook aan XTC.
Fysieke verslaving zie je echter niet (echt), als in, dat je lichamelijke ontwenningsverschijnselen krijgt als je stopt.

Ik heb trouwens ook echt nog nooit gehoord van mensen die XTC dagelijks gebruiken. Cokeverslaafden echter, en niet te vergeten rokers en alcoholverslaafden... Zelfs tijdens werktijd.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:39

_Snow_White schreef:
Zijn er in Nederland ook zoveel problemen met fentanyl?

Ik zelf gebruik niet, maar ik heb wel vrienden die op festivals toch wat nemen. Helaas voor hun is dat op dit moment gewoon heel gevaarlijk, op wiet en paddos na zit er eigenlijk overal fentanyl in.

Ik heb afgelopen zomer ook nog iemand dood zien gaan door xtc + fentanyl terwijl zij er 100% van overtuigd was dat ze een clean pilletje nam. De Etos/Kruidvat hier verspreiden nu ook Naloxone kits om overdosing tegen te gaan.


In principe ben ik voor het legaliseren, maar misschien meer in de richting van het decriminaliseren ipv volledig legaliseren. Dit vooral zodat als mensen er behoefte aan hebben, ze dit met zo min mogelijk risico kunnen doen.
Ik denk dat het misschien ook wel te reguleren valt + accijns er op te heffen, zonder het meteen 100% toegankelijk te maken.


In Nederland zijn zover ik weet nog geen drugs vervuild met fentanyl. In ieder geval geen party drugs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:10

Ik ben al jaren voor legalisatie van alle drugs, dus ook heroïne, coke en de hele santemekraam aan dope en paddo's.

Laat lekker iedereen voor zichzelf bepalen wat ze tot zich willen nemen.
Haal het uit de illegaliteit, is beter voor het jonge grut wat er nu dus te jong mee begint, met het verkeerde spul soms ook nog eens. Doe er lekker aan verdienen als overheid, net zoals dat met shag en alcohol gebeurd.

Lijkt mij voor alle partijen een winstgevende en een stuk gezondere situatie. Overheid die er wat voor vangt ipv alleen maar aan moet uitgeven, de jeugd die kwaliteit tot zich kan nemen en het over het algemeen lang zo interessant niet meer vind als het legaal is (weet er alles van).

En uit eigen ervaring kan ik zeker beamen dat mensen vreselijker werden van alcohol of de combinatie alcohol en drug, dan van welke drugs dan ook alleen.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:45

Extacy is toch XTC....?

In de wereld waar men trauma onderzoekt is de stof MDMA ( bekend als partydrug xtc) een goede kanshebber om in de protocollen te komen.


En laten we de maffia de wind uit de zeilen nemen. Tijdens de 'drooglegging' in de US of A is de maffia groot geworden.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:53

Shaggy09 schreef:
Naar aanleiding van dit https://youtu.be/WvalO-KHfkg filmpje van Arjen Lubach was ik toch wel benieuwd hoe hier over gedacht word.
(graag filmpje even kort bekijken voordat je je mening opstrooit)

Hoe denken jullie over het legaliseren van XTC? Ik woon in Brabant en merk nog steeds dat hier het meest geproduceerd en dus ook gedumpt word en vind dat wel een probleem. Het dumpen kan gewoon echt niet, dat is gevaarlijk voor anderen en bovendien een aanslag op de natuur.
Maar hoe houd je zoiets tegen?

Jullie mening graag :)



Maar het legaliseren van XTC betekent niet automatisch dat de productie hierop ook legaal wordt. Dan zou je het probleem van afval dumpen nog steeds niet oplossen.
Net als bij wiet... dat mag wel verkocht worden, maar het mag niet geproduceerd worden, dus coffeeshops zouden het eigenlijk niet mogen inkopen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:54

Het lijkt mij veel makkelijker om alle drugs te legaliseren. Geen crimineel circuit meer en geen rotzooipillen. Verder moet iedereen in zijn lichaam stoppen wat ie zelf wil, toch? Beetje een Darwinkwestie vind ik.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:56

Maar: is het zo dat legaliseren zou werken tot een betere regulatie? Want met oud en nieuw us de keuze reuze uit legaal vuurwerk, maar toch zijn er genoeg die dat niet spannend genoeg vinden, en voor illegaal gaan....

*edit* typo*edit*
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 25-10-18 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:56

Dispar_Vulgo schreef:
Maar het legaliseren van XTC betekent niet automatisch dat de productie hierop ook legaal wordt. Dan zou je het probleem van afval dumpen nog steeds niet oplossen.
Net als bij wiet... dat mag wel verkocht worden, maar het mag niet geproduceerd worden, dus coffeeshops zouden het eigenlijk niet mogen inkopen.


Het probleem bij cannabis is dus dat het niet legaal is, maar gedoogd wordt.
Voornaamste argument om cannabis te legaliseren is dan ook om dat probleem te kunnen tackelen.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:02

LadyMadonna schreef:
Maar: is het zo dat legaliseren zou werken tot een betere regulatie? Want met oud en nieuw us de keuze reuze uit legaal vuurwerk, maar toch zijn er genoeg die dat niet spannend genoeg vinden, en voor illegaal zijn....


Moest hier even over nadenken maar de pillen van nu zijn veel sterker dan de pillen van een paar jaar geleden. Ik ga er niet van uit dat de overheid pillen gaat produceren met deze sterkte maar wel dat er vraag naar is.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:08

Legaliseren hoeft niet te betekenen dat de overheid pillen gaat produceren.
Mocht het ooit zover komen zullen er inderdaad vast normeringen komen over de toegestane hoeveelheden van de bestanddelen

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:45

Qerty schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Maar het legaliseren van XTC betekent niet automatisch dat de productie hierop ook legaal wordt. Dan zou je het probleem van afval dumpen nog steeds niet oplossen.
Net als bij wiet... dat mag wel verkocht worden, maar het mag niet geproduceerd worden, dus coffeeshops zouden het eigenlijk niet mogen inkopen.


Het probleem bij cannabis is dus dat het niet legaal is, maar gedoogd wordt.
Voornaamste argument om cannabis te legaliseren is dan ook om dat probleem te kunnen tackelen.


Ja, en de meeste cannabis die in Amsterdam verkocht wordt komt uit Canada. De Canadese overheid heft er belasting op terwijl de Nederlandse overheid die inkomsten misloopt door het niet volledig te legaliseren :')

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:58

Top, lekker legaliseren die handel. Veiliger voor mens en natuur.

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:10

Ik zou ook lekker legaliseren zeggen al is het alleen maar om het milieu te sparen. Dat mensen het gebruiken, is eigen keuze en daarmee ook eigen verantwoordelijkheid.
Daarbij is XTC minder verslavend (ja, het is alsnog verslavend, maar veel minder) dan alcohol of tabak, en dat wordt ook gewoon verkocht in elke supermarkt. Betekent trouwens niet dat er in elke supermarkt XTC verkocht mag worden, dat zou dan wel op beperkte plaatsen beschikbaar zijn.