X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:51

Betutteling is in mijn ogen eerder bepalen wat níet mag, maar soit.


Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:58

miss_lizje schreef:
Shadow, ja ik krab mij wel achter de oren bij zo'n combinatie omdat een heel groot deel van de formulieren regelmatig fout/verkeerd/slecht/half of helemaal niet ingevuld worden.


Dan heb je dus vooral last van formulieren die fout / slecht / half of helemaal niet worden ingevuld?

Citaat:
Je kan mensen trouwens alleen de juiste zorg bieden als men de juiste informatie verschaft. Dat blijkt soms ook al een hele opgave te zijn. Wij denken echt wel verder dan het formulier, maar zijn ook gebonden aan regels en wetgeving etc. Welkom in de bureaucratie van de zorg.

Ik weet het. Maar zolang er gedacht wordt dat je last van mensen hebt die niet in je bureaucratie hebt ipv last van de bureaucratie omdat die geen rekening houdt dat het om echte mensen gaat, verandert er niet zoveel.

Je schrijft de frustratie die je voelt toe aan de verkeerde.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:28

Waarom aan de verkeerde?
Dit is toch een topic met weliswaar een discussie over de X. Dan mag zij toch gerust uitleggen waarom het in haar werkveld erg lastig is om daarmee voortaan te moeten gaan werken. Als je onderzoek wilt doen naar iets is geslacht nog steeds van groot belang of je dat nou wilt of niet.

Bovendien vind ik dat je echt je kont keihard in de krib gooit, shadow. Zij legt al een paar keer heel genuanceerd en op een respectvolle manier uit waarom dit haar werkveld kan gaan belemmeren, maar je moet toch telkens doen alsof zij hier de badguy is.

Wees eens een beetje flexibel zeg, ik een discussie punt zoals deze.

JM :#

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:51

Iedereen die er enigszins twijfels over heeft of het lastig (te begrijpen) vindt is een badguy lijkt het....

Wat ik me wel nog afvroeg (mag dat wel? Je iets afvragen?)
Als het naar de wc moet op bijv een station.... heren of dames toilet? In de huidige situatie... daar wordt een keuze gemaakt, en die keuze maak je dan op basis met waar je je het meest mee identificeert toch?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:56

Ik vind het juist raar dat er zoveel mensen in dit topic zijn die vinden dat er geen ruimte mag zijn voor deze persoon om in plaats van M of V een X/X in het paspoort te laten zetten en dan net doen alsof hen iets wordt afgenomen.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 20-10-18 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:07

LadyMadonna schreef:
Iedereen die er enigszins twijfels over heeft of het lastig (te begrijpen) vindt is een badguy lijkt het....

Wat ik me wel nog afvroeg (mag dat wel? Je iets afvragen?)
Als het naar de wc moet op bijv een station.... heren of dames toilet? In de huidige situatie... daar wordt een keuze gemaakt, en die keuze maak je dan op basis met waar je je het meest mee identificeert toch?


Klopt inderdaad. Als je kijkt naar transgender mensen, vinden zij het vaak lastig in het begin van hun transitie, want lichamelijk zijn ze nog (bijvoorbeeld) man, maar ze willen dan het liefst naar de vrouwen wc. Ook zijn er mensen die zich zowel geen man als geen vrouw voelen, die gaan vaak naar de wc van hun geboortegeslacht.

In dit geval heeft deze persoon natuurlijk kenmerken van beide geslachten als geboortegeslacht, dan is het vaak afhankelijk van expressie (“zien ze eruit als vrouw of man”). Want mensen willen geen moeilijkheden, zowel mannen als vrouwen kunnen namelijk erg moeilijk doen als er een “ander geslacht” in hun wc komt.

Ik heb zelf kort haar en redelijk brede schouders, en van achteren snap ik best dat mensen me als man kunnen zien, maar heb wel eens een opmerking gehad dat het mannentoilet een deur verderop was. Voor mensen in transitie gebeurt dit natuurlijk ook, dus dat is een reden dat er (om er toch maar op terug te komen) vanuit die hoek gevraagd wordt om genderneutrale toiletten. Echter zijn er ook transgender personen die zich er niets van aantrekken en naar het toilet gaan waar zij willen, maar daar moet je wel sterk voor in je schoenen staan. In bijv Amerika worden vaak genoeg mensen in elkaar geslagen omdat ze in iemands ogen op het verkeerde toilet zijn.

Overigens snap ik zelf dat het lastig te begrijpen is, maar denk dat het ook aan de toon van sommigen ligt. Ik reageerde misschien wat fel op Shaggy, omdat di het woord mierenneuken gebruikt, dit kan écht ontzettend kwetsend zijn voor mensen die hier daadwerkelijk mee zitten in hun dagelijks leven.

Ik begrijp ook dat het niet niets is opzich, zelf vind ik het geen probleem en meer dan logisch, maar het is het geit dat mensen (ook hier) denken dat het is voor de leuk, om het expres moeilijk te maken (voor bijvoorbeeld douane etc) of omdat man zijn nou eenmaal makkelijker is. Maar dat is niet de reden. Mensen willen dit om zelf gelukkig te zijn, en niet om anderen ongelukkig te maken.

♡♡♡♡♡

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:22

Qerty schreef:
Ik vind het juist raar dat er zoveel mensen in dit topic zijn die vinden dat er geen ruimte mag zijn voor deze persoon om in plaats van M of V een X/X in haar paspoort te laten zetten en dan net doen alsof hen iets wordt afgenomen.


Inderdaad. De betreffende persoon had geen keuze en werd als hermafrodiet geboren, dan is het niet meer dan logisch dat het geslacht niet definieerbaar is, dus "X" is op zijn plaats, zonder iemand tekort te doen.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:05

Palmera schreef:
lieveli schreef:
Het zit nu bij RTL 4 aan tafel.

Ik snap dat je het zo zegt, het is zeker geen aanval.
Maar ik vind dit dus gewoon heel onvriendelijk overkomen.

Shadow, op jouw ga ik niet meer in.


In het Engels is Them zoveel fijner. Maar ik ben het gewend, vriendengroep is vrij divers dus voor mij zit er geen verschil tussen het, hij, zij, hen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:51

Theodora vind je het zelf dan geen mierenneukerij om alles wat er word gezegd totaal uit z'n verband te trekken en alles zo ontzettend letterlijk te nemen? :+

Want dat is wel wat hier nu regelmatig gebeurd

JM :#

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:06

Shaggy, vind je zelf niet dat je de focus van dit topic nu op een irritante manier probeert te sturen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:08

Nee, ik word er alleen een beetje moe van dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen.

JM :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 07:54

Shaggy09 schreef:
Nee, ik word er alleen een beetje moe van dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen.
Dit vind ik echt zo'n dooddoener. Lekker in de slachtofferrol kruipen.
Je mag binnen de wet alles zeggen wat je wilt in dit land. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat anderen daar niet op mogen en zullen reageren.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:38

Marie_Anne schreef:
Shaggy09 schreef:
Nee, ik word er alleen een beetje moe van dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen.
Dit vind ik echt zo'n dooddoener. Lekker in de slachtofferrol kruipen.
Je mag binnen de wet alles zeggen wat je wilt in dit land. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat anderen daar niet op mogen en zullen reageren.


:= nou echt dat.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:59

Dat is dan ook de SJW cultuur van tegenwoordig op het internet. Men raakt enorm getriggert/gekwetst/beledigd om elke vorm van kritiek of een tegengeluid van de niet-PC kant. Jammer want discussies gaan zelden nog over wat inhoudelijk het onderwerp is maar vooral om te roepen hoe intolerant, bekrompen etc de andere partij is en hoe gekwetst men zich voelt of kan gaan voelen. Inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen is daarmee nogal lastig geworden.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:00

inderdaad.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:05

Mars schreef:
Special snowflake generatie slaat weer toe... :=


Dus dit vind jij een respectvolle manier om inhoudelijk van gedachten te wisselen? Ik vind het best frappant dat mensen die de in eerste instantie deze discussie met denigrerende oneliners afdeden nu ineens gaan miepen dat een inhoudelijke discussie niet mogelijk lijkt.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:10

Piepen wordt hier door alle partijen gedaan dus ik zou dan het topic iets beter lezen. En ja juist met dat gekwetste/overgevoelige gedrag doel ik op de special snowflake generatie. Dat kan een ander anders zien, prima.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:11

Ach, jank all you want, het paspoort is er. Sneeuwvlok of niet, winter is coming!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

beert
Berichten: 2417
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:15

lieveli schreef:
Palmera schreef:
Het zit nu bij RTL 4 aan tafel.

Ik snap dat je het zo zegt, het is zeker geen aanval.
Maar ik vind dit dus gewoon heel onvriendelijk overkomen.


Ik woon in Limburg (NL) en hier word ik in dialect regelmatig "het" genoemd door mijn vriend. Alleen als hij Limburgs praat dan, bijvoorbeeld aan de telefoon "het komt ook mee".

Het is denk ik ook maar net hoe het gezegd wordt. Ik kom zelf uit het Westen, dus ben het niet gewend om zo aangesproken te worden. Maar in het Limburgs spreken ze het zo gewoon uit, niet denigrerend of geforceerd, en dan maakt het me echt niet uit :-).

Ik ben gewoon vrouw, voor de duidelijkheid :)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:57

Mars schreef:
Piepen wordt hier door alle partijen gedaan dus ik zou dan het topic iets beter lezen. En ja juist met dat gekwetste/overgevoelige gedrag doel ik op de special snowflake generatie. Dat kan een ander anders zien, prima.
Sorry, maar je kwam primair met enkele dooddoeners en als er mensen inhoudelijk reageren komt er geen reactie meer. Om wat later, als er weer een mogelijkheid is ontstaan, vrolijk verder te gaan met oneliners. Ik kan van mezelf zeggen dat ik best objectief kan kijken. Vaak ontstaat er in beide 'kampen' een soort wijscultuur, zal vast bij de mens horen.

Kijk ik dan exclusief naar deze discussie dan kan ik niet anders dan concluderen dat er twee kampen zijn: Kan niet/is onmogelijk want er zijn enkel mannen en vrouwen vs. vrij openminded denken en mensen die met voorbeelden komen.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:05

Mars schreef:
Dat is dan ook de SJW cultuur van tegenwoordig op het internet. Men raakt enorm getriggert/gekwetst/beledigd om elke vorm van kritiek of een tegengeluid van de niet-PC kant. Jammer want discussies gaan zelden nog over wat inhoudelijk het onderwerp is maar vooral om te roepen hoe intolerant, bekrompen etc de andere partij is en hoe gekwetst men zich voelt of kan gaan voelen.
Inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen is daarmee nogal lastig geworden.
Je bedoelt inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen, zoals jij in je eerste bericht doet?
Mars schreef:
Special snowflake generatie slaat weer toe... :=

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:06

Ik heb totaal geen probleem met in paspoort x te zetten bij mensen die genetisch geboren zijn met kenmerken van beide geslacht. ( Wel met kanttekening dat ze niet van voordelen van beide geslachten kan genieten navenant hoe het hen voordelig uitkomt)

Wat ik niet ok vind, dat men dit ook zou gaan toepassen bij mensen die wel als vrouw of als man geboren zijn.
Ben je als man geboren maar voel je je vrouw, dan wordt je vrouw en omgekeerd.
Officieel dan he, als je op oneven dagen vrouw wilt zijn en op even dagen man, doe gerust maar op je paspoort moet wel je officiële geslacht op staan.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:08

Marie_Anne schreef:
Mars schreef:
Dat is dan ook de SJW cultuur van tegenwoordig op het internet. Men raakt enorm getriggert/gekwetst/beledigd om elke vorm van kritiek of een tegengeluid van de niet-PC kant. Jammer want discussies gaan zelden nog over wat inhoudelijk het onderwerp is maar vooral om te roepen hoe intolerant, bekrompen etc de andere partij is en hoe gekwetst men zich voelt of kan gaan voelen.
Inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen is daarmee nogal lastig geworden.
Je bedoelt inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen, zoals jij in je eerste bericht doet?
Mars schreef:
Special snowflake generatie slaat weer toe... :=


Maar is het dan ok om dan maar hetzelfde te doen omdat iemand anders dat ook doet?
Ik leer dat aan mijn zoontje dat ook al doen andere iets, dat je niet hetzelfde moet gaan terug doen want dan ben je even slecht bezig.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:19

dromertje2 schreef:
Ik heb totaal geen probleem met in paspoort x te zetten bij mensen die genetisch geboren zijn met kenmerken van beide geslacht. ( Wel met kanttekening dat ze niet van voordelen van beide geslachten kan genieten navenant hoe het hen voordelig uitkomt)

Wat ik niet ok vind, dat men dit ook zou gaan toepassen bij mensen die wel als vrouw of als man geboren zijn.
Ben je als man geboren maar voel je je vrouw, dan wordt je vrouw en omgekeerd.
Officieel dan he, als je op oneven dagen vrouw wilt zijn en op even dagen man, doe gerust maar op je paspoort moet wel je officiële geslacht op staan.

Ik denk ook niet dat mensen om de dag een ander paspoort aan willen vragen hoor.
En evengoed, wie gaat er bij de gemeente even je broek uittrekken om te kijken of jij wel echt een X in je paspoort mag hebben? Laat die mensen toch.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:27

dromertje2 schreef:
Ik heb totaal geen probleem met in paspoort x te zetten bij mensen die genetisch geboren zijn met kenmerken van beide geslacht. ( Wel met kanttekening dat ze niet van voordelen van beide geslachten kan genieten navenant hoe het hen voordelig uitkomt)

Wat ik niet ok vind, dat men dit ook zou gaan toepassen bij mensen die wel als vrouw of als man geboren zijn.
Ben je als man geboren maar voel je je vrouw, dan wordt je vrouw en omgekeerd.
Officieel dan he, als je op oneven dagen vrouw wilt zijn en op even dagen man, doe gerust maar op je paspoort moet wel je officiële geslacht op staan.

Oprechte vraag: Waarom is het niet ok? Wat maakt het jou nou uit hoe iemand wil worden aangesproken/aangezien/aangeduid? Daar heeft een ander toch 0,0 last van.

Het is in dit geval niet zo zwart wit als sommige mensen hier denken. Aan de andere kant, die mensen zien het, in mijn optiek, wel degelijk zo zwart wit.

Ik ben bang dat 'we' hier niet uit gaan komen, helaas :(

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers