X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:16

Selka schreef:
Ik zal wel te simpel denken maar wat is het probleem? Hebben de tegenstanders nu een moeilijker bestaan omdat de optie er is? Treft het hen persoonlijk?

Ik zie echt niet wat het probleem is. Ik heb 0 last van wat iemand in hun paspoort heeft staan.

Dan denk ik ook vast te simpel hoor, want ben het volledig met je eens. Hoe groot is de kans dat je er echt last van krijgt dat iemand anders een X heeft staan in het paspoort? Tuurlijk zijn er scenario's te bedenken, wat al veelvuldig wordt gedaan, maar weer, hoe groot is die kans? (net zoals als veganist op een berg storten en uit nood een berggeit moeten stropen, bv)
Ik snap werkelijk niet waarom je er zo'n moeite mee kunt hebben als je er zeer waarschijnlijk amper of nooit mee te maken krijgt. Laat ze lekker LHTBGTIQWERTY wezen en het halve alfabet in de pas schrijven. Als iemand daar nou een net wat prettiger leven door krijgt...waarom zou je iemand dat misgunnen als dat tegenwoordig kan?

Ik denk zelf, afgaande op de verhalen van transmensen die ik ken en vanuit mijn werk, dat die mensen zelf er veel meer last van hebben dan diegenen die er zo'n moeite mee lijken te hebben dat je een X kunt noteren. Ik kan me niet eens voorstellen hoe ingewikkeld het moet wezen als je je niet voelt zoals je lijf je gemaakt heeft.

beatje schreef:
Is een paspoort gewoon niet bedoeld om iemand te herkennen? Dus niks met hoe jij je voelt te maken?

Als ik de grens overgaat moet ik toch voldoen aan de kenmerken die mijn paspoort vermelden ,dus 1.70 zijn een dame of heer zijn en op mijn foto enigzins lijken.Daarom die onflaterende foto op je paspoort.
Je geslacht is toch een kenmerk en heeft daarom toch wel enig belang denk ik zo maar.

Nah, één van de laatste keren dat ik mijn paspoort moest laten zien was op vakantie naar Engeland met mams, paps en broertje. Broertje had in zijn pas nog halflang haar en 1.50 staan als lengte. Na het maken van die pas kreeg hij een groeispurt en een kapper. Ik had 't wat benauwd bij de pascontrole, want wat als broertje niet werd doorgelaten? Maar ik was duidelijk de enige die er moeilijk over deed want we hadden een heel fijne vakantie. In Engeland.

Bovendien, als ik door de douane wil, zou ik dan ook mijn naaldhakken moeten uittrekken omdat mijn pas zegt dat ik 1.65 ben maar een stuk hoger lijk? Of als je net je haar hebt afgeknipt? Kom je er dan nog door? Denk dat ze daar toch wel wat makkelijker mee zijn, anders liep heel het internationale verkeer in de soep...

* Love Always 1991 - 2018 *


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:27

"Laat ze lekker LHTBGTIQWERTY wezen en het halve alfabet in de pas schrijven. Als iemand daar nou een net wat prettiger leven door krijgt...waarom zou je iemand dat misgunnen als dat tegenwoordig kan?"
Sorry hoor, alles voor acceptatie maar de LGBT is geen dumpgroep voor iedereen die zich wat uitgesloten voelt. Alles maar even 'dumpen' bij de LGBT heeft wel degelijk een slechte invloed om de community en er zijn genoeg mensen die zich daar niet comfortabel bij voelen. LGBT is ontstaan dankzij transseksuele mensen en homoseksuele mensen, zij hebben hiervoor gevochten en nu het meer geaccepteerd is moet iedereen zich er plots mee mengen.

Volledig mee eens dat andere groepen ook aandacht verdienen, maar daarvoor moet je niet in de LGBT zitten. Maak groepen voor mensen met een intersekse conditie, mensen die zich aseksueel voelen,... Maar als alle LGBT plaatsen zich open moeten zetten voor mensen die er eigenlijk niks mee te maken hebben waar gaat het dan naartoe? De ontmoetingsplaatsen die ik ken zijn voor transgenders en holebi's, ik snap niet waarom je daar als iemand met een intersekse conditie iets mee te maken zou hebben TENZIJ die persoon ook homoseksueel en/of trans is.

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:40

DezeNaam schreef:
"Sorry hoor, alles voor acceptatie maar de LGBT is geen dumpgroep voor iedereen die zich wat uitgesloten voelt.


Nee, maar het lijkt mij een breed spectrum van 'genderidentiteit, seksualiteit en relaties' in allerlei vormen. Niet meer dan logisch dat dat steeds verder nuanceert, en ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen met intersekse-condities die vragen over genderidentiteit ook willen stellen, en daarom zijn ze wat mij betreft van harte welkom daar!

Citaat:
Volledig mee eens dat andere groepen ook aandacht verdienen, maar daarvoor moet je niet in de LGBT zitten.


Maar uiteindelijk zijn er geen afgebakende groepen waar je mensen makkelijk op kunt sorteren, 'deze wel, die niet.'
En iedere beweging die op wil komen voor inclusiviteit zou moeten beginnen met het uitgangspunt dat dingen divers en genuanceerd zijn. Dat betekent ook zelf welkom zijn voor anderen.

Citaat:
Maak groepen voor mensen met een intersekse conditie, mensen die zich aseksueel voelen,... Maar als alle LGBT plaatsen zich open moeten zetten voor mensen die er eigenlijk niks mee te maken hebben waar gaat het dan naartoe?

Waarom denk je dat die dingen er niets mee te maken hebben? (En terzijde: ik denk dat het 'zich aseksueel voelen' niet een goeie omschrijving is. We omschrijving mensen ook niet als 'voelt zich homoseksueel'.)

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:45

Pluizebolpum schreef:
Selka schreef:
Ik zal wel te simpel denken maar wat is het probleem? Hebben de tegenstanders nu een moeilijker bestaan omdat de optie er is? Treft het hen persoonlijk?

Ik zie echt niet wat het probleem is. Ik heb 0 last van wat iemand in hun paspoort heeft staan.

Dan denk ik ook vast te simpel hoor, want ben het volledig met je eens. Hoe groot is de kans dat je er echt last van krijgt dat iemand anders een X heeft staan in het paspoort? Tuurlijk zijn er scenario's te bedenken, wat al veelvuldig wordt gedaan, maar weer, hoe groot is die kans? (net zoals als veganist op een berg storten en uit nood een berggeit moeten stropen, bv)
Ik snap werkelijk niet waarom je er zo'n moeite mee kunt hebben als je er zeer waarschijnlijk amper of nooit mee te maken krijgt. Laat ze lekker LHTBGTIQWERTY wezen en het halve alfabet in de pas schrijven. Als iemand daar nou een net wat prettiger leven door krijgt...waarom zou je iemand dat misgunnen als dat tegenwoordig kan?

Ik denk zelf, afgaande op de verhalen van transmensen die ik ken en vanuit mijn werk, dat die mensen zelf er veel meer last van hebben dan diegenen die er zo'n moeite mee lijken te hebben dat je een X kunt noteren. Ik kan me niet eens voorstellen hoe ingewikkeld het moet wezen als je je niet voelt zoals je lijf je gemaakt heeft.

beatje schreef:
Is een paspoort gewoon niet bedoeld om iemand te herkennen? Dus niks met hoe jij je voelt te maken?

Als ik de grens overgaat moet ik toch voldoen aan de kenmerken die mijn paspoort vermelden ,dus 1.70 zijn een dame of heer zijn en op mijn foto enigzins lijken.Daarom die onflaterende foto op je paspoort.
Je geslacht is toch een kenmerk en heeft daarom toch wel enig belang denk ik zo maar.

Nah, één van de laatste keren dat ik mijn paspoort moest laten zien was op vakantie naar Engeland met mams, paps en broertje. Broertje had in zijn pas nog halflang haar en 1.50 staan als lengte. Na het maken van die pas kreeg hij een groeispurt en een kapper. Ik had 't wat benauwd bij de pascontrole, want wat als broertje niet werd doorgelaten? Maar ik was duidelijk de enige die er moeilijk over deed want we hadden een heel fijne vakantie. In Engeland.

Bovendien, als ik door de douane wil, zou ik dan ook mijn naaldhakken moeten uittrekken omdat mijn pas zegt dat ik 1.65 ben maar een stuk hoger lijk? Of als je net je haar hebt afgeknipt? Kom je er dan nog door? Denk dat ze daar toch wel wat makkelijker mee zijn, anders liep heel het internationale verkeer in de soep...



Hier wilde ik even uit mijn werkveld op reageren. Laat het duidelijk zijn dat het mij persoonlijk niks uit maakt wat iemand in zijn paspoort heeft staan.

In een medisch laboratorium zien wij de patiënt eigenlijk nooit, we krijgen alleen het materiaal binnen wat dan onderzocht moet worden. Nu zijn er onderzoeken of uitslagen die anders worden geïnterpreteerd op geslacht. Wij hebben "al last" van transgenders. Dat klinkt heel rot even zo kort door de bocht, maar als je een formulier krijgt waarop aangegeven staat dat de patiënt man is maar wel een zwangerschapsscreening onderzoek voor is aangevraagd krap je jezelf toch wel even achter de oren. Is het formulier namelijk gewoon verkeerd ingevuld? Of hebben we te maken met iemand die in transitie van vrouw naar man zit/zat en al wel het Vtje in een Mtje heeft laten veranderen. Het kost best veel tijd om dit soort dingen dan uit te gaan zoeken. Indien er naast het V/M ook nog X kan worden ingevuld bij geslacht maakt dat de interpretatie van uitslagen wel lastiger (heel veel referentiewaardes zijn ook verschillend tussen man en vrouw bijvoorbeeld). Er zal flink gebrainstormd moeten worden hoe eventuele procedures daarop aangepast moeten worden.

Dus nee, geen persoonlijk last. Echter op de werkvloer geeft het wel stof tot nadenken.

[/list][/size]

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:57

Geslacht als iets waar je mee geboren wordt kan inderdaad in 3 categorieen vallen : mannelijk, vrouwelijk en interseks. Baby's uit de laatste categorie worden vrijwel altijd in een van de 2 andere categorieen geplaatst, incl. de nodige operaties om het er zo uit te laten zien en vaak onder druk van de artsen. Dat is echter nogal eens problematisch gebleken voor deze kinderen later, niet alleen omdat zij zich lang niet altijd zo voelden als er opgeschreven was, maar ook omdat zulke operaties niet zonder problemen zijn.

De "vrouw" in dit artikel heeft in zekere zin geluk gehad dat zij geaccepteerd is zoals ze was en de ouders de keuze gemaakt hebben om niet te opereren. Grootste problemen komen net als bij iedereen die niet in de normale 2 hokjes valt door het anders zijn en de intolerantie van de omgeving. Daar zal inderdaad wat aan moeten veranderen, maar hoe die weg te bewandelen is de vraag. De huidige acties zoals die in de media opduiken werken veelal averechts.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:59

miss_lizje schreef:
Wij hebben "al last" van transgenders.


Zelfs met aanhalingstekens is dat inderdaad een hele nare omschrijving. Misschien dat het helpt om te bedenken dat als je in de gezondheidszorg werkt, het doel niet is om labformulieren uit te werken maar om mensen zorg te bieden? Dat het uiteindelijk de persoon achter het formulier is waar het om gaat: dat die te maken heeft met de gevolgen van transgender zijn, en wellicht met zwanger zijn of niet. Het formulier is niet belangrijk, dat is alleen maar een hulpmiddel.

Citaat:
Dat klinkt heel rot even zo kort door de bocht, maar als je een formulier krijgt waarop aangegeven staat dat de patiënt man is maar wel een zwangerschapsscreening onderzoek voor is aangevraagd krap je jezelf toch wel even achter de oren.


Inmiddels niet meer mag ik hopen :)
Daarnaast... ergens is het raar als juist gezondheidszorg zo ingericht is op 'normale' situaties, terwijl mensen bijna altijd in niet-normale situaties zorg nodig hebben. Tests of procedures die niet om kunnen gaan met uitzonderingen lijken me nogal onhandig.
(Niet uniek trouwens. Ik heb bv wel veel gesproken met ouders van kinderen met beperkingen, en die lopen dus voortdurend aan tegen dat soort dingen, terwijl de hele reden dat die kinderen in zorg zijn is dat ze een ziekte of beperking hebben. Dus misschien is het handiger om uit te gaan van het niet verwachte, dat scheelt frustratie.)

Citaat:
Er zal flink gebrainstormd moeten worden hoe eventuele procedures daarop aangepast moeten worden.

Dus nee, geen persoonlijk last. Echter op de werkvloer geeft het wel stof tot nadenken.


Je hebt mijn volledige toestemming om iedere ICT'er die doet alsof dit moeilijk is om de oren te slaan. Ik zie hier werkelijk niks ingewikkelds aan.

Onali

Berichten: 18440
Geregistreerd: 16-03-06

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:31

Shadow dat legt ze toch uit waarom dat lastig is.
Ga dan niet haar post uitspitten omdat ze het zo omschrijft.

Ik kan me dat namelijk heel goed voorstellen.

Black is the colour of my true love's hair

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:34

Shadow0; een intersekse conditie op zich heeft weinig te maken met genderidentiteit, al kan ik me voorstellen dat sommige mensen met deze conditie er wel mee worstelen en raakvlakken zullen hebben met transgenders. Maar de LGBT is ontstaan door en voor transgenders en homoseksuele mensen. Je moet er geen I achter zetten om informatie te mogen vragen. Iedereen is welkom op LGBT plaatsen van mij, ook 'cishets', maar dat wilt niet zeggen dat hetero en en cis mensen nu ook maar een hokje moeten krijgen in de LGBT. :')

Er zijn wel afgebakende groepen, daarom was het eerst LGBT. Als je even kijkt hoe deze groep ontstaan is is het vrij duidelijk dat er altijd al een afbakening geweest is en andere mensen plots wel op het idee kwamen dat ze zich mochten mengen. Ik ga toch ook niet zeggen dat ik half moslim ben omdat ik geen varkensvlees eet en dan naar moskee's gaan met mijn schoenen nog aan omdat ik vind dat ik er nu wel bijhoor. Slaat toch totaal nergens op? Er zit ergens altijd wel een duidelijke afbakening.

Je voelt je aseksueel, homoseksueel, heteroseksueel,... Het is maar hoe je het bekijkt, uiteindelijk is aantrekking wel een gevoel. Ik voel me aangetrokken tot vrouwen maar mijn gevoel is niet mijn hele zijn hé. Maar goed, snap dat je misschien over de bewoording valt (had beter verwoord kunnen worden ja, waarschijnlijk wou ik 'mensen die geen seksuele aantrekking voelen' schrijven maar veranderde mijn zin halverwege :+ ) maar dat is nu ook niet het grootste punt.
Ik denk dat aseksualiteit er niks mee te maken heeft omdat ze aseksueel zijn en dus niet trans of gay, dat is alles. Waarom zou je een plaats van homo's en transgenders willen 'binnendringen' omdat jij toevallig anders bent? En ja ik weet het, genoeg aseksuele mensen die homo en/of transgender zijn, die komen er ook natuurlijk maar niet specifiek voor hun aseksualiteit. Wat heb je eraan om als cishet ace betrokken te zijn bij de LGBT? LGBT plaatsen zijn gemaakt zodat deze mensen elkaar kunnen ontmoeten, ervaringen kunnen delen, veel ervaringen die ace mensen nooit meemaken (op welke plaatsen krijg je geen werk omdat je ace bent? Word je in elkaar geslagen omdat je ace bent? Word je uit huis gegooid omdat je ace bent? Ace mensen zullen onbegrip krijgen, dat zeker, maar dat is niks in vergelijking met de rest), vaak ook om uiteindelijk relaties aan te gaan, over seksuele dingen te praten en zeker over het laatste heb ik al vaak gehoord dat ace mensen dan gaan klagen omdat het over seks gaat. Ja wat verwacht je? Zo'n dingen komen nu eenmaal aan bod op deze plaatsen. Maar zij laten andere mensen zich dan ongemakkelijk voelen, zij moeten zich aanpassen aan ace mensen omdat er 'geen rekening wordt gehouden met hun', terwijl deze plaatsen nooit specifiek voor hun bestemd waren. (Al heb ik een ace vriendin die er geen problemen mee heeft om over seks te praten -ze doet het zelfs meer dan mij :+ - en die ook vindt dat de A er gewoon niet achter moet, ieder zijn ding zeker.)

Die logica snap ik niet, je ontmoet hetero's overal, of je ace bent maakt dan op zich niet veel uit en het heeft verder geen betrekking op same-sex liefde en transseksualiteit. Verder begrijp ik het nogmaals, dat ace mensen ook worstelen met hun identiteit, maar ze hebben gewoonweg niet dezelfde ervaringen als homoseksuele mensen en trans mensen. (En nee ja, trans mensen en homoseksuele mensen hebben ook niet altijd dezelfde ervaring, maar deze groep heeft zich samen opgebouwd. Nooit geweten dat er een cishet ace geweest is die in de tijd dat homo's en transgenders nog aan de boom gehangen werden die opkwam voor onze rechten.)

Maar goed, dit gaat misschien nogal off-topic.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:02

Shadow, dat raakt echt kant noch wal. :+

JM :#

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:11

Shaggy09 schreef:
Ik vind het een beetje mieren genneuk om niks.
Ik vind mijn doopnamen ook niet cool, maar die hoeven ook niet weggehaald of veranderd te worden.
En ik ben hartstikke vrouwelijk alleen had ook weleens graag gewild dat ik een man was. Makkelijker leven enzo.

En verder hebben wij als gemeenschap inderdaad geen last van die X. Maar ik kom nu persoonlijk weer een beetje terug bij de hele genderneutrale discussie. Over wc's en dergelijke.
En daar heb ik wel last van.
En het zou me dan ook niet verbazen als dit (het klinkt heel l.ullig) weer een opstapje is naar die discussie toe.


Heb even teruggekeken in jouw berichten om te kijken wat jouw standpunt is. Het dikgedrukte stukje stoot me vooral tegen de borst. “Ik had ook weleens graag gewild dat ik man was”, heb je erover nagedacht dat dit voor sommige mensen dagelijkse problematiek is? En niet omdat het makkelijker is? Maar om redenen die ze zelf niet kunnen uitleggen omdat het nou eenmaal zo is, net als dat het nou eenmaal zo is dat jij je vrouwelijk voelt? Dat ze het zelf ook misschien liever wel anders en gemakkelijker hadden gewild, als ze zouden mogen kiezen?
Maar vooral: dat het geen keuze is om graag man te willen zijn, of vrouw, of Nb, of wat dan ook? Net zo min als het een keuze is om homoseksueel of lesbisch te zijn.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:13

Shadow, ja ik krab mij wel achter de oren bij zo'n combinatie omdat een heel groot deel van de formulieren regelmatig fout/verkeerd/slecht/half of helemaal niet ingevuld worden. Daar word dan achteraan gebeld om te herstellen. Dus die afwijkingen van het verwachte komen in eerste instantie dus op de "zal wel fout ingevuld zijn" stapel terecht. Die keer dat het onverwachte toch klopt is ten opzichte van de verwachte aanvragen is heel klein.

Je kan mensen trouwens alleen de juiste zorg bieden als men de juiste informatie verschaft. Dat blijkt soms ook al een hele opgave te zijn. Wij denken echt wel verder dan het formulier, maar zijn ook gebonden aan regels en wetgeving etc. Welkom in de bureaucratie van de zorg.


Het is geen ICT probleem van de procedures. Eerder aanpassingen op bestaande richtlijnen van onder andere het RIVM. Zo makkelijk zoals jij denkt is het helaas niet. En mocht je wel de gouden oplossing hebben gevonden? Meld je dan aub bij het RIVM of blijf bij je leest.


Nogmaals, het zou mij persoonlijk een rotzorg zijn wat iemand in zijn paspoort heeft staan. Maar vanuit mijn werkveld kan het dus wel lastig zijn.

[/list][/size]

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:14

Nou in veel opzichten denk ik ook dat mannen het makkelijker hebben ja :D Waarom kan niemand meer een opmerking maken rondom mannelijkheid/vrouwelijkheid maken zonder dat er meteen allerlei groeperingen gekrenkt en getriggert raken? Je kunt ook van álles het negatieve zien natuurlijk.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:14

Het zit nu bij RTL 4 aan tafel.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:17

Mars schreef:
Nou in veel opzichten denk ik ook dat mannen het makkelijker hebben ja :D Waarom kan niemand meer een opmerking maken rondom mannelijkheid/vrouwelijkheid maken zonder dat er meteen allerlei groeperingen gekrenkt en getriggert raken? Je kunt ook van álles het negatieve zien natuurlijk.

Is dat een reactie op mij? Want ik zeg nergens dat mannen het niet makkelijker hebben, ik zeg vooral dat trans- en non-binaire personen niet “kiezen” voor man zijn omdat het makkelijk is

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:18

Mars schreef:
Nou in veel opzichten denk ik ook dat mannen het makkelijker hebben ja :D Waarom kan niemand meer een opmerking maken rondom mannelijkheid/vrouwelijkheid maken zonder dat er meteen allerlei groeperingen gekrenkt en getriggert raken? Je kunt ook van álles het negatieve zien natuurlijk.


Juist

JM :#

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:18

Pluizebolpum schreef:
Selka schreef:
Ik zal wel te simpel denken maar wat is het probleem? Hebben de tegenstanders nu een moeilijker bestaan omdat de optie er is? Treft het hen persoonlijk?

Ik zie echt niet wat het probleem is. Ik heb 0 last van wat iemand in hun paspoort heeft staan.

Dan denk ik ook vast te simpel hoor, want ben het volledig met je eens. Hoe groot is de kans dat je er echt last van krijgt dat iemand anders een X heeft staan in het paspoort? Tuurlijk zijn er scenario's te bedenken, wat al veelvuldig wordt gedaan, maar weer, hoe groot is die kans? (net zoals als veganist op een berg storten en uit nood een berggeit moeten stropen, bv)
Ik snap werkelijk niet waarom je er zo'n moeite mee kunt hebben als je er zeer waarschijnlijk amper of nooit mee te maken krijgt. Laat ze lekker LHTBGTIQWERTY wezen en het halve alfabet in de pas schrijven. Als iemand daar nou een net wat prettiger leven door krijgt...waarom zou je iemand dat misgunnen als dat tegenwoordig kan?

Ik denk zelf, afgaande op de verhalen van transmensen die ik ken en vanuit mijn werk, dat die mensen zelf er veel meer last van hebben dan diegenen die er zo'n moeite mee lijken te hebben dat je een X kunt noteren. Ik kan me niet eens voorstellen hoe ingewikkeld het moet wezen als je je niet voelt zoals je lijf je gemaakt heeft.

beatje schreef:
Is een paspoort gewoon niet bedoeld om iemand te herkennen? Dus niks met hoe jij je voelt te maken?

Als ik de grens overgaat moet ik toch voldoen aan de kenmerken die mijn paspoort vermelden ,dus 1.70 zijn een dame of heer zijn en op mijn foto enigzins lijken.Daarom die onflaterende foto op je paspoort.
Je geslacht is toch een kenmerk en heeft daarom toch wel enig belang denk ik zo maar.

Nah, één van de laatste keren dat ik mijn paspoort moest laten zien was op vakantie naar Engeland met mams, paps en broertje. Broertje had in zijn pas nog halflang haar en 1.50 staan als lengte. Na het maken van die pas kreeg hij een groeispurt en een kapper. Ik had 't wat benauwd bij de pascontrole, want wat als broertje niet werd doorgelaten? Maar ik was duidelijk de enige die er moeilijk over deed want we hadden een heel fijne vakantie. In Engeland.

Bovendien, als ik door de douane wil, zou ik dan ook mijn naaldhakken moeten uittrekken omdat mijn pas zegt dat ik 1.65 ben maar een stuk hoger lijk? Of als je net je haar hebt afgeknipt? Kom je er dan nog door? Denk dat ze daar toch wel wat makkelijker mee zijn, anders liep heel het internationale verkeer in de soep...

Daar ga je toch de fout in,als jij er voor een controle word uit gepikt om 1 of andere reden word er wel degelijk gekeken of je het bent en kunnen idd je schoenen uit en kan er idd gekeken worden of je een vagina of een penis heb hangen.De controle naar Engeland valt best mee maar er zijn landen die strenger zijn.
Naar mijn idee is een paspoort een identiteitsbewijs en niet iets wat je levensideologen na streeft .Dus als jij je als een vrouw kleed maar je hebt nog een penis ben je een man,als je dat ding hebt laten verwijderen kan ik me voorstellen dat je jezelf als vrouw laat registreren.Heb je een vagina en een penis dan zou je een x kunnen zijn.

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:22

theadora99 schreef:
Mars schreef:
Nou in veel opzichten denk ik ook dat mannen het makkelijker hebben ja :D Waarom kan niemand meer een opmerking maken rondom mannelijkheid/vrouwelijkheid maken zonder dat er meteen allerlei groeperingen gekrenkt en getriggert raken? Je kunt ook van álles het negatieve zien natuurlijk.

Is dat een reactie op mij? Want ik zeg nergens dat mannen het niet makkelijker hebben, ik zeg vooral dat trans- en non-binaire personen niet “kiezen” voor man zijn omdat het makkelijk is


Ja omdat jij de reactie van shaggy veel zwaarder neemt dan dat ze hem bedoelt.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:25

lieveli schreef:
Het zit nu bij RTL 4 aan tafel.

Ik snap dat je het zo zegt, het is zeker geen aanval.
Maar ik vind dit dus gewoon heel onvriendelijk overkomen.

Shadow, op jouw ga ik niet meer in.

xLaraaj

Berichten: 3674
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:18

Het formulier is niet belangrijk in labo’s? Die zijn juist heeeel belangrijk maar kom.

En dat wat ik aanhaalde van vb gevangenis was ook een vraag die ik ook heel serieus stelde.

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:22

Mars schreef:
theadora99 schreef:
Is dat een reactie op mij? Want ik zeg nergens dat mannen het niet makkelijker hebben, ik zeg vooral dat trans- en non-binaire personen niet “kiezen” voor man zijn omdat het makkelijk is


Ja omdat jij de reactie van shaggy veel zwaarder neemt dan dat ze hem bedoelt.



Inderdaad.
Dat vind ik ook een beetje het vermoeiende aan dit topic en de discussie op zich. Je mag niks meer zeggen en alles word zwaar aan getilt. En ik geloof dat de transgenders zelf niet eens zoveel last hebben van al dit als de mensen die hun doel vertegenwoordigen.

JM :#

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:24

Shaggy09 schreef:
Inderdaad.
Dat vind ik ook een beetje het vermoeiende aan dit topic en de discussie op zich. Je mag niks meer zeggen en alles word zwaar aan getilt. En ik geloof dat de transgenders zelf niet eens zoveel last hebben van al dit als de mensen die hun doel vertegenwoordigen.

Volgens mij is theodora zelf transgender (correct me if I'm wrong)... :+ Lijkt mij niet dat jij erover kan spreken hoeveel last deze mensen ervan hebben. Tuurlijk, sommige mensen die zelf niet trans zijn en deze mensen 'vertegenwoordigen' overdrijven erg, maar dat wilt niet zeggen dat er geen mensen zijn die er last van hebben.

Edit; zie net zelf dat ik fout was, had iemand anders voor waarschijnlijk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:27

Nee daar heb je ook zeker gelijk in hoor. Maar ik ben in dit soort discussies ook redelijk vaak transgenders tegen gekomen die het momenteel prima vinden hoe zij nu ook een 'plekje' krijgen in de maatschappij, en de grote hectiek eromheen overdreven en onnodig vinden.

Maar inderdaad, er zullen nog zat transgenders zijn die er wel last aan ondervinden.

JM :#

lovelucydan

Berichten: 2064
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:29

Gewoon voor iedereen een x en voortaan alles het, de of een noemen zijn we van het gezeur af.

Zal mij benieuwen wat de volgende betutteling word?

my haflinger horse lucydan!

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 01:18

Shaggy09 schreef:
Mars schreef:
Ja omdat jij de reactie van shaggy veel zwaarder neemt dan dat ze hem bedoelt.



Inderdaad.
Dat vind ik ook een beetje het vermoeiende aan dit topic en de discussie op zich. Je mag niks meer zeggen en alles word zwaar aan getilt. En ik geloof dat de transgenders zelf niet eens zoveel last hebben van al dit als de mensen die hun doel vertegenwoordigen.


Zitten anders best een aantal transgenders in dit topic ;)

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:19

DezeNaam schreef:
Shaggy09 schreef:
Inderdaad.
Dat vind ik ook een beetje het vermoeiende aan dit topic en de discussie op zich. Je mag niks meer zeggen en alles word zwaar aan getilt. En ik geloof dat de transgenders zelf niet eens zoveel last hebben van al dit als de mensen die hun doel vertegenwoordigen.

Volgens mij is theodora zelf transgender (correct me if I'm wrong)... :+ Lijkt mij niet dat jij erover kan spreken hoeveel last deze mensen ervan hebben. Tuurlijk, sommige mensen die zelf niet trans zijn en deze mensen 'vertegenwoordigen' overdrijven erg, maar dat wilt niet zeggen dat er geen mensen zijn die er last van hebben.

Edit; zie net zelf dat ik fout was, had iemand anders voor waarschijnlijk.

Ik ben zelf niet transgender maar ken genoeg mensen, en ook mensen ergens anders op het gender spectrum.
Maar ik vind opzich niet dat er heftig gereageerd word. Ik zie hier de voorstanders met best goede argumenten komen, en veel tegenstanders met “ik vind het mierengeneuk om niet”, “wat wordt de volgende betutteling” etc. Heb nog nét niet voorbij zien komen “laat rutte eerst aan de arme mensen denken” :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, Fiesta14, hoogendroog, KimD, Ladypronk, lizy29, MairiMacBran, Mila_p, Miran, Monster, nick_en_ik, Oelly, Roos0605, SennaS, Sourire en 88 bezoekers