Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:24

Vlees eten heb ik geen moeite mee. Wel met de industrie die erachter zit. Groot en massaal en ten koste van een lekker stukje vlees. Ik eet steeds minder vlees en wat ik eet is minstens biologisch en als de koe in de buurt geslacht wordt en ik ben er op tijd bij dan deel ik mee in het vlees. Loopt het hele jaar buiten en krijgt enkel biologisch voer. Het vlees heeft zoveel meer smaak dat ik supermarkt vlees(Kk ed) niet eens meer lekker.l vind. En qua prijs ben ik niet veel duurder uit. Dieren hebben een mooi leven en lopen lekker buiten en dat vind ik minstens zo belangrijk.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:27

Maar bedenk jullie eens in hoeveel bossen er worden gekapt voor soja..
of hoeveel water er word gebruikt voor de avocado’s.
Ik weet nog niet wat ik ga eten donderdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:29

Zo moeilijk is het niet een dagje vlees links laten liggen , vind het wel fijn soms even een dagje niet . Werk zelf in een slagerij , hier is het vaak vers gedraaid gehakt 4 dagen in de toonbank max. Dan verkleurd het vaak al , we gooien het niet weg dan wij maken gehaktballen ervan die afgegrild veel langer meekunnen bijvoorbeeld . Enige wat weggegooid word is als het echt niet goed meer ruikt , met gehakt valt dat vaak mee .


Runderen worden gehouden in een weiland ,baas koopt ze op en een boer zorgt voor ze tot ze klaar zijn . Wel alleen koeien die zijn malser dan stieren , en varkens zijn wroetvarkens . Korte afstand tot slachthuis , op stro in kleinere groepen en leven langer dan reguliere varkenshouderij


Vlees uit de supermarkt lust ik niet meer :=


Ik eet donderdag gewoon vlees

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:29

purny schreef:
Maar bedenk jullie eens in hoeveel bossen er worden gekapt voor soja..
of hoeveel water er word gebruikt voor de avocado’s.
Ik weet nog niet wat ik ga eten donderdag


Zo'n 3/4 daarvan gaat op in veevoer dus dat slaat natuurlijk volledig de plank mis.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:30

Barbet schreef:
Op die dag zou je dan ook geen zuivelproducten moeten gebruiken.
Als het gaat om dieren redden uit het slachthuis, zoals in de openingspost staat.
Kalfjes zijn een bij- product van de zuivelproductie, overtollige wezentjes zodat hun moeder melk kan geven voor de zuivel.
Ik denk dat er misschien wel meer kalfjes worden geslacht voor de zuivel, dan dat er koeien worden geslacht voor het vlees.


Oke.. maar is het kalfje echt een rest product? Het is een bijproduct.

Melk levert vrij weinig op voor de boeren zelf.. een kalf zelf aanhouden en laten groeien tot het ook melk kan geven, een boer zou niets liever doen.. maar een kalf kost veel geld tot het zo ver is en daarna levert de melk te weinig op om dit realistisch te houden.

Oftewel, waar ligt het probleem dan?
De consument die te weinig wilt betalen.. of de winkels die er teveel aan willen verdienen.

Dierenleed in nederland valt echt heel erg mee.. in het buitenland is dit zoveel erger.

Stoppen of minderen met vlees eten lost dit probleem niet op.. veranderen van koop gedrag wel :) vraag en aanbod dus :)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:34

purny schreef:
Maar bedenk jullie eens in hoeveel bossen er worden gekapt voor soja..
of hoeveel water er word gebruikt voor de avocado’s.
Ik weet nog niet wat ik ga eten donderdag

De meeste soja zit in veevoer. Dat is het eerste punt.

Tweede punt is dat ik op een eiland woon waar bananenplantages ruimschoots aanwezig zijn. De laatste tijd worden er meer avocado plantages gesignaleerd. Dat heeft te maken met het weinige water wat een volwassen avocadoboom nofig heeft.

Een kilo bananen heeft omgerekend 120 liter water gekost. De avocadoboom doet het als hij volwassenen is op de neerslag alleen en hooguit bij te weinig neerslag een keer per drie maanden water erop.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:35

Kaus schreef:
purny schreef:
Maar bedenk jullie eens in hoeveel bossen er worden gekapt voor soja..
of hoeveel water er word gebruikt voor de avocado’s.
Ik weet nog niet wat ik ga eten donderdag


Zo'n 3/4 daarvan gaat op in veevoer dus dat slaat natuurlijk volledig de plank mis.

Ik geloof zelfs dat maar 6% van de soja direct door mensen wordt geconsumeerd.
Verder is het natuurlijk evident dat minder vlees eten niet automatisch betekent dat je alleen nog maar avocado's eet... Plus dat ik nog nooit van vleeseters heb gehoord die bewust avocado's laten staan :=

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:38

Nynkster schreef:
als Ik de enige ben die 3 dagen vlees laat staan is er net zo goed iemand die flink vlees inkoopt.

Het begint natuurlijk bij jezelf maar ik vraag me af wanneer het echt zin gaat hebben



Mijn ervaring is dat je mensen mee trekt. Ik ben minder vlees gaan eten. Toen besefte mijn vriend dat hij ook wel erg veel vlees at en eet hij dus thuis ook minder. Maar daarom eet zijn moeder met hem ook minder vlees. Uiteindelijk wil mijn vriend zo goed als vlees gaan schrappen. Als ik destijds was aangekomen met "we worden beide vegetarisch", had hij mij keihard uitgelachen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:38

Palmera schreef:
purny schreef:
Maar bedenk jullie eens in hoeveel bossen er worden gekapt voor soja..
of hoeveel water er word gebruikt voor de avocado’s.
Ik weet nog niet wat ik ga eten donderdag

De meeste soja zit in veevoer. Dat is het eerste punt.

Tweede punt is dat ik op een eiland woon waar bananenplantages ruimschoots aanwezig zijn. De laatste tijd worden er meer avocado plantages gesignaleerd. Dat heeft te maken met het weinige water wat een volwassen avocadoboom nofig heeft.

Een kilo bananen heeft omgerekend 120 liter water gekost. De avocadoboom doet het als hij volwassenen is op de neerslag alleen en hooguit bij te weinig neerslag een keer per drie maanden water erop.

Zoveel water? Dan is het dus een fabeltje over de hoeveelheid water en avocado’s. (Vind ze niet eens lekker)

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:40

Gianti schreef:
Nynkster schreef:
als Ik de enige ben die 3 dagen vlees laat staan is er net zo goed iemand die flink vlees inkoopt.

Het begint natuurlijk bij jezelf maar ik vraag me af wanneer het echt zin gaat hebben



Mijn ervaring is dat je mensen mee trekt. Ik ben minder vlees gaan eten. Toen besefte mijn vriend dat hij ook wel erg veel vlees at en eet hij dus thuis ook minder. Maar daarom eet zijn moeder met hem ook minder vlees. Uiteindelijk wil mijn vriend zo goed als vlees gaan schrappen. Als ik destijds was aangekomen met "we worden beide vegetarisch", had hij mij keihard uitgelachen.



Dit is mijn ervaring ook inderdaad. Ik ben 3 jaar geleden gestopt met het eten van vlees en vis. Ondertussen eten 2 vriendinnen ook vega en zeker 6 vrienden zijn bewust minder vlees gaan eten. Zelfs mijn ouders eten regelmatig vega en zien in dat het juist heel lekker is!

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:44

purny schreef:
Volgens mij gaat het erom dat er die dag geen dieren worden geslacht. Dus eigenlijk zou er gewoon een slacht loze dag ingesteld moeten worden.



Het gros van ons vlees toch echt uit het buitenland, 'fijn' dat het Nederlandse slachtvee een dag worden overgeslagen maar je bereikt er niks mee.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:40

Een betere wereld begint toch echt bij jezelf.

Zo lang je zelf industrievlees blijft kopen, houdt je deze markt in stand. Deze actie is een stukje bewustwording en als iedereen in Nederland 1x in de week vlees laat staan scheelt dat dus heel veel dierenlevens. Want de markt blijft bestaan uit vraag en aanbod. Als de consument het niet koopt heeft het ook geen zin om het aan te bieden. Dus je bereikt er wel wat mee.

Stoïcijns je kop in het zand steken en met je vinger naar anderen en die 'oh zo slechte industrie' wijzen, daar bereik je inderdaad niks mee.

Ik denk (hoop) dat we over 50 jaar terugkijken naar 'vroeger' en het allemaal absurd vinden hoe er met de levensmiddelen industrie, en dan met name met dierlijke voeding werd omgegaan.

Eerlijk gezegd moet ik wel lachen om sommige stellingen van mensen die het eten van vlees verantwoord.

Een avocado verbruikt ook veel water. Alsof een vegetarisch persoon alleen avocado als vleesvervanger eet. :') Bovendien eten vleeseters ook avocado's dus dan is het dubbelop.

De soja-industrie bestaat voornamelijk als bron voor veevoer. Een klein percentage gebruikt men om vlees en melkvervangers te maken. Ik dacht 6 tot 8%.

Anoniem

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:59

Het beste is natuurlijk als we helemaal niks meer eten. Dan zijn we snel met een paar minder en dat zal onze planeet goed doen. :+

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:04

safina schreef:
Het beste is natuurlijk als we helemaal niks meer eten. Dan zijn we snel met een paar minder en dat zal onze planeet goed doen. :+


:+

Dat is natuurlijk best grappig en sarcastisch maar juist met dit soort opmerkingen bereik je toch niks behalve heel veel weerstand. Dat vind ik dan weer jammer.

Ik vind het altijd erg bijzonder om te zien hoeveel weerstand er ontstaat bij een spotje die stimuleert om 1 dag (ja jongens, maar 1 dag) geen vlees te eten. Ineens hebben we de mest nodig voor de planten, is de sojaindustrie ook slecht, verbruiken de avocado's ook allemaal teveel water en kunnen we beter allemaal helemaal niks meer eten.

KALM AAN! Het is 1 dagje geen vlees. Je mag er aan mee doen, het hoeft niet. Niemand dwingt iemand om geen vlees te eten. :') :') :')

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:06

Wat mij vooral verbaast, is dat aantal van 500.000 dieren. Op jaarbasis zou dat betekenen dat we 182,5 miljoen dieren slachten. Dat is ongeveer 10 dieren per Nederlander. Voor een kip kan ik me dat voorstellen maar een koe of varken? Ik heb zo ook niet paraat hoe groot de Nederlandse veestapel is maar ik heb wel wat vraagtekens bij deze oproep.

https://www.google.nl/amp/s/vatdblog.wo ... rland/amp/
Hier staan wat getallen (ik moet de CBS link nog bekijken), er zijn in 2017 600 miljoen vleeskuikens geslacht en ruim 20 miljoen andere dieren.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:15

Dit stukje tekst staat op de site van de vegetariërsbond: “Op een kerstdag blijken in Nederland dan ruim 1,3 miljoen dieren gegeten te worden, dus voor beide kerstdagen 2,7 miljoen dieren.
Dat is ruim twee keer zoveel dieren als op een normale dag (0,6 miljoen dieren).”
Helaas zonder berekening.

Hier staat dat er per dag 1,7 miljoen dieren worden gedood:
https://www.google.nl/amp/s/vatdblog.wo ... rland/amp/
Een deel natuurlijk voor de export, dus ik kan me voorstellen dat die 0,5 miljoen best klopt.

Edit, je was me net voor :))

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:52

_Nelleke_ schreef:
safina schreef:
Het beste is natuurlijk als we helemaal niks meer eten. Dan zijn we snel met een paar minder en dat zal onze planeet goed doen. :+


:+

Dat is natuurlijk best grappig en sarcastisch maar juist met dit soort opmerkingen bereik je toch niks behalve heel veel weerstand. Dat vind ik dan weer jammer.

Ik vind het altijd erg bijzonder om te zien hoeveel weerstand er ontstaat bij een spotje die stimuleert om 1 dag (ja jongens, maar 1 dag) geen vlees te eten. Ineens hebben we de mest nodig voor de planten, is de sojaindustrie ook slecht, verbruiken de avocado's ook allemaal teveel water en kunnen we beter allemaal helemaal niks meer eten.

KALM AAN! Het is 1 dagje geen vlees. Je mag er aan mee doen, het hoeft niet. Niemand dwingt iemand om geen vlees te eten. :') :') :')


Dit inderdaad. Ik zit dit topic ook met stijgende verbazing te lezen. Allerlei argumenten die niks met het wel of geen vlees eten te maken hebben worden aangedragen. Anderen vinden de actie wel goed maar de toon van het bericht niet en doen alleen daarom niet mee?
Er is niemand die je dwingt om mee te doen, je moet niks. Maar bedenk eens bij jezelf waarom de actie zoveel weerstand oproept. En als je er eerlijk naar kijkt zullen dat waarschijnlijk niet de avocado's zijn.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:55

Ik eet alleen vlees als iemand anders voor me kookt, dus als ik uit eten ben of bij mijn ouders e.d.
Maar toevallig hebben mijn ouders vandaag onze eigen drie lammeren teruggekregen van de slager, dus we eten morgen denk ik een vers stuk vlees.

Dat vinden veel mensen ook heel cru, maar onze lammeren hebben gewoon van de geboorte tot vorige week lekker in een wei met schuilstal gestaan, bij hun eigen ouders in de kudde.. Een kwartiertje vervoer gehad naar de slager, 1 dagje vasten in een ruime stal en toen op een snelle, nette manier geslacht. Beter kan je het toch niet hebben? :).

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:16

Voor mij persoonlijk zal/wel niet vlees eten op die dag geen verschil maken voot de verkoop van het vlees op die dag. In heb het vlees in de vriezer liggen en koop eens in de zoveel tijd bij. Dus of het nu een dag meer of minder in de vriezer ligt maakt niet uit.

En of er daadwerkelijk minder vlees in de gehele week (bijv) gegeten wordt betwijfel ik. Dis dat vlees zal niet zomaar weggegooid worden. (Als ik vlees eet en er is vlees over, eet ik t altijd op als ik t niet bewaar omdat ik vlees weggooien echt vreselijk vind dan is t diertje voor niks dood gegaan)

xReetch

Berichten: 349
Geregistreerd: 28-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:41

_Nelleke_ schreef:
Een betere wereld begint toch echt bij jezelf.

Zo lang je zelf industrievlees blijft kopen, houdt je deze markt in stand. Deze actie is een stukje bewustwording en als iedereen in Nederland 1x in de week vlees laat staan scheelt dat dus heel veel dierenlevens. Want de markt blijft bestaan uit vraag en aanbod. Als de consument het niet koopt heeft het ook geen zin om het aan te bieden. Dus je bereikt er wel wat mee.

Stoïcijns je kop in het zand steken en met je vinger naar anderen en die 'oh zo slechte industrie' wijzen, daar bereik je inderdaad niks mee.

Ik denk (hoop) dat we over 50 jaar terugkijken naar 'vroeger' en het allemaal absurd vinden hoe er met de levensmiddelen industrie, en dan met name met dierlijke voeding werd omgegaan.

Eerlijk gezegd moet ik wel lachen om sommige stellingen van mensen die het eten van vlees verantwoord.

Een avocado verbruikt ook veel water. Alsof een vegetarisch persoon alleen avocado als vleesvervanger eet. :') Bovendien eten vleeseters ook avocado's dus dan is het dubbelop.

De soja-industrie bestaat voornamelijk als bron voor veevoer. Een klein percentage gebruikt men om vlees en melkvervangers te maken. Ik dacht 6 tot 8%.


Zo denk ik er ook over. Daarbij denk ik dat zelfs dat ene dagje zonder vlees een verschil kan maken, niet alleen omdat heel veel beetjes een heleboel maakt, als mensen door krijgen dat het verschil bij jezelf begint, maar ook vanwege het volgende:

Ik heb er even een voorbeeldje van gemaakt. Stel er zijn 100 mensen die normaal gesproken donderdag vlees zouden eten. Door deze actie zijn dit nog maar 80 mensen. De 20 overgebleven stukjes vlees gaan de vriezer in. Deze 20 stukken vlees hoeven in de toekomst minder gekocht te worden, waardoor in de toekomst dus ook voor 20 stukken minder vlees geslacht hoeft te worden. Wat je niet eet, ook al is het 1x in de maand of 1x in het jaar, het werkt door in de toekomst. Dat je vandaag geen verschil maakt wilt dus niks zeggen.

Verder, iedereen kan heel goed een keuze voor zich maken. Ik ben heel blij dat er wordt gewerkt aan het bewustzijn. Het moment dat je de keuze maakt om geen vlees te eten vind ik persoonlijk net zo'n overwinning als het moment dat je er bewust voor kiest om nog wel vlees te willen eten, ondanks dat je weet dat het om dode dieren gaat. Je moet er zelf met je eigen keuze kunnen leven ;)

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:06

wij eten zelf amper vlees meer ,maar de honden daarentegen....een kilootje of 3 per dag gaat er wel in..

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:28

wilmatj schreef:
Barbet schreef:
Op die dag zou je dan ook geen zuivelproducten moeten gebruiken.
Als het gaat om dieren redden uit het slachthuis, zoals in de openingspost staat.
Kalfjes zijn een bij- product van de zuivelproductie, overtollige wezentjes zodat hun moeder melk kan geven voor de zuivel.
Ik denk dat er misschien wel meer kalfjes worden geslacht voor de zuivel, dan dat er koeien worden geslacht voor het vlees.


Oke.. maar is het kalfje echt een rest product? Het is een bijproduct.

Melk levert vrij weinig op voor de boeren zelf.. een kalf zelf aanhouden en laten groeien tot het ook melk kan geven, een boer zou niets liever doen.. maar een kalf kost veel geld tot het zo ver is en daarna levert de melk te weinig op om dit realistisch te houden.

Oftewel, waar ligt het probleem dan?
De consument die te weinig wilt betalen.. of de winkels die er teveel aan willen verdienen.

Dierenleed in nederland valt echt heel erg mee.. in het buitenland is dit zoveel erger.

Stoppen of minderen met vlees eten lost dit probleem niet op.. veranderen van koop gedrag wel :) vraag en aanbod dus :)


Dus o.a de plofkippen en bio industrie vind je heel erg meevallen? :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:32

purny schreef:
Maar bedenk jullie eens in hoeveel bossen er worden gekapt voor soja..
of hoeveel water er word gebruikt voor de avocado’s.
Ik weet nog niet wat ik ga eten donderdag

Ja en waar denk je dat al die soya heen gaat? Naar de koeien die jij eet. _O-

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:34

Het is een stukje bewustwording in mijn ogen.
Want de uitspraak klopt niet, omdat de dieren toch al geslacht zijn.
En ze gaan echt de dag erna niet denken, goh gisteren zoveel niet verkocht, laten we vandaag dan eens 500.000 dieren minder slachten.
Daarbij die dieren worden gefokt voor de slacht, of nog erger, het komt allemaal uit het buitenland.
Ik denk dat het gros van het vlees in de gewone supermarkt niet uit Nederland komt.
En daar heb ik nog het meeste moeite mee.
Waarom niet terug naar lokale handel?
Scheelt sowieso gezeul met de dieren.
Dat is reden dat ik, als ik al vlees eet, het steeds vaker bij de lokale landwinkel haal.
Eigen dieren, in eigen regio geslacht en biologisch.
Oké, je betaald wat meer, maar ik voel mij er wel beter door omdat ik naast dat het vlees lekkerder en gezonder is, ook het gevoel heb dat ik zo bijdraag aan een stukje dierenwelzijn.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:35

ik ben wat aan het number crunchen gegaan, zie mijn tabellen hieronder. Getallen van het CBS over 2017. Het percentage voor binnenlands gebruik is gebaseerd op het eerdere artikel waarin over 80% export wordt gesproken. Import van vlees is buiten beschouwing gelaten. Geen enkele pretentie dat dit wetenschappelijk correct is, ik wil alleen een gevoel krijgen voor de cijfers.

Ik kom uit op 341.00 slachtingen per dag voor binnenlands gebruik, waarvan 97% vleeskuikens. Als je kijkt naar gewicht is het 34% vleeskuikens, 50% van de vleesconsumptie is varkensvlees. Dus 'gewoon een dag geen vlees eten om 500.000 dieren te redden' is op zijn minst kort door de bocht. Je zou dan iig geen varkensvlees of kip moeten eten. Maar ik ben wel geschrokken van de enorme aantallen, en die zin heeft de advertentie zijn doel bereikt.

Afbeelding

Afbeelding