Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:19

8nnemiek schreef:
Ik denk inderdaad dat runderen, in vergelijking met ander vee, beter worden behandeld, mits ze gewoon verdoofd worden iig. Wellicht is de werkdruk daar ook iets lager dan bij oa varkens en kippen?


Ik denk dat er meer varkens / kippen gehouden en weggebracht worden. Wij hebben 1000 stieren op het moment staan, maar ze gaan niet allemaal tegelijk weg. Bij het slachthuis worden ze eerst 1 voor 1 gecontroleerd door een veearts, mocht er iets niet oke zijn worden ze ertussenuit gehaald voor verdere controle, is alles goed? Dan worden ze bedwelmt (en dus voelen ze hierna niks meer), hierna worden ze echt gehemeld. Gaat dus inderdaad allemaal vriendelijker. (Gelukkig). Ik ben zelf een echte dierenvriend, zit regelmatig bij een jong kalfje wat ziek is tot midden in de nacht, om hem in de gaten te houden en te helpen waar nodig, zo ook knuffels en toespreken. Ik sta ook regelmatig tussen de echte grote stieren (met mijn kleine 1.60 :’) ), zonder angst, om er eentje te helpen die niet oké is. Ik zie mijn kalveren graag tevreden, ook al gaan ze uiteindelijk weg, wil ik dat ze allemaal tevreden en blij zijn zolang ze onder onze hoede staan. :)


wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:14

Bedenk ook.. Een ongelukkig dier zal eerder ziektes krijgen.
Een boer zal dus zeker wel zijn best doen om een gelukkige veestapel te hebben, dan ligt de productie het hoogst.

En over de slachthuizen, bedenk je dan ook hoeveel slachthuizen er zijn. Hoeveel procent gaat er dan goed? Hoeveel gaat er fout? En vaak heeft een boer hier dan ook geen weet van. Die gaan er vanuit dat de slachthuizen zich ook gewoon aan wet en regelgeving houd. Oftewel zorgt voor zo min mogelijk leed.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:29

Ik geloof ook niet dat iemand boeren beschuldigt van dierenmishandeling. Het enige wat ik zeg is dat de consument aan problemen in de keten bijdraagt door vlees te eten.

@Floss, ik weet niet of je je dat schandaal nog herinnert en de acties van the caring vets: dat van 'elk dier wordt gecontroleerd' valt vies tegen. De dierenarts heeft zo'n 10 seconden per dier om te controleren op gezondheid, denk je dat dat altijd goed gaat? En bedenk je dan ook nog eens dat veel dierenartsen aangaven geregeld geïntimideerd te worden, overgeplaatst werden als ze te vaak opmerkingen hadden bij bepaalde slachthuizen.
Mijn punt is, je kunt niet slachten met het tempo en volume dat we nu verwachten en daarnaast eisen dat er ook maar iets diervriendelijks gebeurt tussen binnenkomst en het in plastic verpakte bakje vlees wat eruit komt. Daar kun je iets van vinden, misschien eet jij geen vlees dat van dergelijke slachthuizen komt, maar het hele punt hier is dat 99.9% van de Nederlanders die vlees eet dat wél doet. En DAT is het probleem.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:36

Magrathea schreef:
Ik geloof ook niet dat iemand boeren beschuldigt van dierenmishandeling. Het enige wat ik zeg is dat de consument aan problemen in de keten bijdraagt door vlees te eten.

@Floss, ik weet niet of je je dat schandaal nog herinnert en de acties van the caring vets: dat van 'elk dier wordt gecontroleerd' valt vies tegen. De dierenarts heeft zo'n 10 seconden per dier om te controleren op gezondheid, denk je dat dat altijd goed gaat? En bedenk je dan ook nog eens dat veel dierenartsen aangaven geregeld geïntimideerd te worden, overgeplaatst werden als ze te vaak opmerkingen hadden bij bepaalde slachthuizen.
Mijn punt is, je kunt niet slachten met het tempo en volume dat we nu verwachten en daarnaast eisen dat er ook maar iets diervriendelijks gebeurt tussen binnenkomst en het in plastic verpakte bakje vlees wat eruit komt. Daar kun je iets van vinden, misschien eet jij geen vlees dat van dergelijke slachthuizen komt, maar het hele punt hier is dat 99.9% van de Nederlanders die vlees eet dat wél doet. En DAT is het probleem.



De meeste vleeseters in Nederland eten vlees uit het buitenland.. Geslacht in het buitenland.
Klopt daar is het nog veel erger

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:43

Magrathea schreef:
Ik geloof ook niet dat iemand boeren beschuldigt van dierenmishandeling. Het enige wat ik zeg is dat de consument aan problemen in de keten bijdraagt door vlees te eten.

@Floss, ik weet niet of je je dat schandaal nog herinnert en de acties van the caring vets: dat van 'elk dier wordt gecontroleerd' valt vies tegen. De dierenarts heeft zo'n 10 seconden per dier om te controleren op gezondheid, denk je dat dat altijd goed gaat? En bedenk je dan ook nog eens dat veel dierenartsen aangaven geregeld geïntimideerd te worden, overgeplaatst werden als ze te vaak opmerkingen hadden bij bepaalde slachthuizen.
Mijn punt is, je kunt niet slachten met het tempo en volume dat we nu verwachten en daarnaast eisen dat er ook maar iets diervriendelijks gebeurt tussen binnenkomst en het in plastic verpakte bakje vlees wat eruit komt. Daar kun je iets van vinden, misschien eet jij geen vlees dat van dergelijke slachthuizen komt, maar het hele punt hier is dat 99.9% van de Nederlanders die vlees eet dat wél doet. En DAT is het probleem.


Het dierenmishandeling idee van de boeren werd door anderen aangehaald. Een langdurige mishandeling tot ze naar de slacht gaan. Daar haak ik vooral op in, omdat dat aannames zijn zonder feiten, en dat dat iemand best wel boos kan maken die zelf een bedrijf heeft daarin. :)


Bedoel je het paardenvlees schandaal? Want dat ging niet zozeer om het feit dat het paardenvlees was, die paarden mochten nooit naar de slacht ivm medicatie die zij hadden gehad (en dus schadelijk kan zijn voor de mens). Maar gelukkig weet ik zelf goed hoe het gaat in onze “sector” qua slachten, en ja, dat gaat gewoon diervriendelijk.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:49

8nnemiek schreef:
Daar heb ik hierboven een reactie op geplaatst; namelijk omdat we een huisdier pas laten inslapen als het geen pijnvrij leven meer kan lijden, of als het oud en ziek is.. terwijl vee al naar de slager moet als ze niet genoeg meer opbrengen, als ze afgeschreven zijn.. alsof het producten zijn. Hoe is dat dierenliefde dan? Dat het niet anders kan omdat je een bedrijf hebt, oké, maar je kan me niet wijsmaken dat je een gezond, jong dier naar de slager brengt omdat je er van houdt :+


Tjonge 8nnemiek, je weet de boel wel op een hele bijzondere manier te lezen. Dan zal ik het maar even uitkauwen op z'n Boks.....waarom is een dier (ik zal het woord 'huis' er deze keer ook uitlaten) laten inslapen geen dierenmishandeling maar vee naar de slager brengen wel?

Ik zie hier wel het verschil in denkwijze, ik vind jouw antwoord namelijk geen antwoord op mijn vraag. Je maakt er namelijk zelf weer een menselijk oordeel van. Wat is het verschil voor HET DIER? Jij vindt dat het pas mag als ze oud of ziek zijn, maar het dier heeft hier geen enkele weet van.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:55

Kinke schreef:
8nnemiek schreef:
Daar heb ik hierboven een reactie op geplaatst; namelijk omdat we een huisdier pas laten inslapen als het geen pijnvrij leven meer kan lijden, of als het oud en ziek is.. terwijl vee al naar de slager moet als ze niet genoeg meer opbrengen, als ze afgeschreven zijn.. alsof het producten zijn. Hoe is dat dierenliefde dan? Dat het niet anders kan omdat je een bedrijf hebt, oké, maar je kan me niet wijsmaken dat je een gezond, jong dier naar de slager brengt omdat je er van houdt :+


Tjonge 8nnemiek, je weet de boel wel op een hele bijzondere manier te lezen. Dan zal ik het maar even uitkauwen op z'n Boks.....waarom is een dier (ik zal het woord 'huis' er deze keer ook uitlaten) laten inslapen geen dierenmishandeling maar vee naar de slager brengen wel?

Ik zie hier wel het verschil in denkwijze, ik vind jouw antwoord namelijk geen antwoord op mijn vraag. Je maakt er namelijk zelf weer een menselijk oordeel van. Wat is het verschil voor HET DIER? Jij vindt dat het pas mag als ze oud of ziek zijn, maar het dier heeft hier geen enkele weet van.


Je zou hem zo moeten brengen. Waarom is de slacht zielig, voor welk dier dan ook. En waarom is inslapen dat niet?
Als ik 8nnemiek goed begrijp ligt dit eigenlijk alleen bij het puntje dat een dier dan eerst oud is geworden. Maar goed, genoeg gezonden (huis) dieren worden er ingeslapen.
En dan nog het stukje, zou je hem dat ouder worden of ziek worden niet willen besparen?

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:45

Maar een hond laten inslapen bij de dierenarts of thuis samen met een baas is toch heel anders dan 100sn varkens op een vrachtwagen zetten om dan massaal naar de slacht te gaan. Wat er in dat slachthuis gebeurt of het goed gaat of niet is natuurlijk ontzettend stressvol voor dat dier

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:24

Kinke schreef:
8nnemiek schreef:
Daar heb ik hierboven een reactie op geplaatst; namelijk omdat we een huisdier pas laten inslapen als het geen pijnvrij leven meer kan lijden, of als het oud en ziek is.. terwijl vee al naar de slager moet als ze niet genoeg meer opbrengen, als ze afgeschreven zijn.. alsof het producten zijn. Hoe is dat dierenliefde dan? Dat het niet anders kan omdat je een bedrijf hebt, oké, maar je kan me niet wijsmaken dat je een gezond, jong dier naar de slager brengt omdat je er van houdt :+


Tjonge 8nnemiek, je weet de boel wel op een hele bijzondere manier te lezen. Dan zal ik het maar even uitkauwen op z'n Boks.....waarom is een dier (ik zal het woord 'huis' er deze keer ook uitlaten) laten inslapen geen dierenmishandeling maar vee naar de slager brengen wel?

Ik zie hier wel het verschil in denkwijze, ik vind jouw antwoord namelijk geen antwoord op mijn vraag. Je maakt er namelijk zelf weer een menselijk oordeel van. Wat is het verschil voor HET DIER? Jij vindt dat het pas mag als ze oud of ziek zijn, maar het dier heeft hier geen enkele weet van.

En wie zijn wij om dus maar te beslissen: "je bent jong en gezond, maar toch moet je dood".

En dat alles op de meest simpele manier, gewoon het dier ervoor fokken, dan heeft het letterlijk geen vluchtkans

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:51

Voor zover ik weet worden er ook geen mensen vrijgesproken van moord als dit "snel en pijnloos" was.
Een aantal jaar terug nog werd kunstenares Tinkebell publiekelijk veroordeeld omdat ze een tas maakte van haar (oude, zieke en vredig ingeslapen) kat. Het zou nutteloos en walgelijk zijn. Hetzelfde gebeurt op grote schaal met dieren, maar dan jonge gezonde dieren die in veel (nee nee niet alle dus) gevallen amper liefde hebben gekend en een stressvol einde hebben gehad (getuige de activisten die wekelijks bij de varkensslachter staan om de dieren in de vrachtwagens te kalmeren/water te geven)(daar heb ik trouwens verhalen van gehoord, daar word je eng van)

Wat bepaalt dat mensen beter zijn dan dieren en dus een enorme industrie heen mogen bouwen gedoeld op het kweken en doden van die dieren, en dit alles voor een kortstondige smaaksensatie?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:23

Ik spreek blijkbaar Chinees en jullie Spaans oid, want het is wel duidelijk dat ik jullie niet kan laten begrijpen hoe mijn denkwijze is. De reactie van Palmera is daar een goed voorbeeld van. De mens beslist zoveel. Dat je het daar niet mee eens bent is een hele andere discussie.
De vergelijking van Magrathea over mensen vrijspreken van moord blah blah slaat al helemaal nergens op. Ook jouw opmerking over 'beter zijn dan dieren' is al een keer gegeven en beantwoord.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:51

XxFlossxX schreef:
Bedoel je het paardenvlees schandaal? Want dat ging niet zozeer om het feit dat het paardenvlees was, die paarden mochten nooit naar de slacht ivm medicatie die zij hadden gehad (en dus schadelijk kan zijn voor de mens). Maar gelukkig weet ik zelf goed hoe het gaat in onze “sector” qua slachten, en ja, dat gaat gewoon diervriendelijk.

Nee, hier doelde ik zeker niet op. Het punt dat door dit artikel in gang werd gezet: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/26/ko ... 3-a1564575 (en de daaropvolgende onderzoeken, de oprichting van The Caring Vets etc.)
Edit: dit is niet eens het artikel dat dit alles startte zie ik nu, hier in een verslag over hoe de dierenarts die misstanden probeerde aan te pakken thuis kwam te zitten: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/23/ho ... 1-a1564284

Kinke, ik zal je berichten eens terug gaan lezen dan want die reactie heb ik gemist :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:23

Een leeuw zal een mens ook opeten als het de kans krijgt. Waarom moet een mens dan vlees laten staan?
Wij staan nou eenmaal erg hoog in de voedselketen :)

Wij hebben vroeger varkens gehad. Het is voor een varken net zo stressvol om geladen te worden als dat het voor een jong paard is.
Toch hoor ik dan alleen maar dat ze het moeten leren..
Oh en water als ze de vrachtwagen op gaan? Krijgen paarden dat?
Alleen bij lange ritten, dit is ook gewoon verplicht bij vee dieren..

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:30

wilmatj schreef:
Een leeuw zal een mens ook opeten als het de kans krijgt. Waarom moet een mens dan vlees laten staan?
Wij staan nou eenmaal erg hoog in de voedselketen :)

Een leeuw heeft geen keuze. Wij wel. Ik en anderen maken een keuze om geen dierlijke producten te eten. Het is dus mogelijk.

Overigens, als je leeuwen zo'n goed rolmodel vindt, moet je misschien ook eens kijken naar andere zaken in een leeuwenleven, zoals dat de welpjes vermoord worden als er een ander mannetje voorbij komt zodat hij de vrouwtjes kan bevruchten :)

(Idioot natuurlijk, maar wat ik er maar mee wil zeggen is dat wij geen leeuwen zijn en het dus onzinnig is om te zeggen "een leeuw eet ook vlees dus het is niet erg als ik dat ook doe")

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:43

Een leeuw is nog steeds een vleeseter volgens mij ;) Die gaat dood als hij geen dieren meer kan eten. Niet te vergelijken natuurlijk.
Dat wij hoog in de voedselketen staan dankzij onze 'intelligentie' betekent toch niet dat we die macht dan ook maar meteen moeten misbruiken, en toch zijn we goed op weg om de planeet te verwoesten..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:46

Plus, als je een 'hoge' positie hebt (wat dat dan ook moge betekenen) houdt dat m.i. ook in dat je de zwaksten moet beschermen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aard, hwn en 73 bezoekers