Prinsjesdag en de berekeningen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:35

Na deze hele discussie zit het nummer “Hey you” van pink ffloyd in m’n hoofd....
“Together we stand, devided we fall”


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:53

Als we dan toch met Pink Floyd bezig zijn...ik denk meer aan dat liedje met al dat rinkelende geld wat voorbij komt. Wat ik echt niet snap. Alles wordt duurder. En ja, als ik de Nibud moet geloven gaat in onze situatie onze koopkracht met 1.6% omhoog. Maar daar staat tegenover dat we meer zorgpremie moeten gaan betalen. En dat boodschappen duurder worden. Hoe hou ik dan netto toch meer over? Dat kan toch niet kloppen wat ze ons voorspiegelen? Dat mijn loon met 2,6% zou stijgen (ik werk in de zorg) daar geloof ik dus echt niks van.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:57

Man man man wat een frustraties in dit topic zeg! Volgens mij mogen we met z'n allen in onze handjes knijpen met hoe goed het hier geregeld is met uitkeringen en toeslagen. Jammer dat er gelijk naar de hogere inkomens gewezen wordt. Die dragen hun steentje echt wel bij en mogen toch ook wel eens een beetje vooruitgang zien. Wees blij met wat je allemaal krijgt in een land als Nederland en hoe goed het sociale vangnet hier is. Er wordt hier gedaan alsof dat allemaal maar heel normaal is, maar kijk eens buiten Europa, dan is dat echt niet zo normaal.

Laten we ophouden met wijzen naar hoge inkomens en naar lage inkomens. De ene keer krijgt de een er iets bij en de andere keer de ander. Het zal nooit perfect zijn voor iedereen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:00

Ja maar waar het mij om gaat is dat ze zeggen dat je er iets bij krijgt. Ok dat kan kloppen, maar het gaat er net zo hard zo niet harder weer uit doordat andere dingen weer duurder worden. Dan ga je er toch niet op vooruit? Ik heb dan echt het idee dat we met zijn allen voor de gek gehouden worden. En ja, het is prima voor elkaar hier in NL helemaal mee eens. Maar ik hou van eerlijk en transparant en daar kan onze overheid nog flink in verbeteren imo.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 13:14

Daar val ik dus ook over en is het enige dat ik met dit topic wil melden. Voor het gemak heb ik de tot 20000 gepakt omdat dat de kleinste range is.

Opgeleukte cijfers die niets met de werkelijkheid te maken hebben. Idem de werkloosheidscijfers. Daar is zo mee gegoocheld dat er leuke cijfers komen te staan alleen die hebben niets met de werkelijke aantallen te maken. Omdat ze alleen die mensen pakken die in de laatste maand hebben gesoliciteerd en die binnen een maand aan de slag kunnen, ieder ander tellen ze niet eens meer mee.

Gewoon een schroothoop blinkend chroomlaagje overheen gespoten zodat hij er mooi uitziet alleen het blijft een schroothoop.

Ik wacht nog steeds op het kwartje van kok dat terug zou komen. Of het extraatje dat rutten lang geleden ons heeft beloofd. :j we hebben al de hoogste belastingdruk van geloof ik zowat de hele wereld. Treinkaartjes worden duurder, post versturen veel duurder maar aantal bussen verdwijnt rap, brandstof, verzekeringen, oudere diesels die nergens meer mogen komen. Je moet of voor veel geld een nieuwere kopen of duur ov gaan nemen enz. Kortom alles maar dan ook alles wordt duurder.

Eigen risico blijft trouwens die 375 geloof ik nergens staat een verlaging gemeld. Ik ben aan verzekering daarin ruim 160 euro per maand nu al kwijt, dat gaat nog meer worden, tandarts niet eens meegerekend, alleen helaas ik kan niet zonder de aanvulling en overstappen kan niet want geen andere maatschappij wil me verzekeren ik ben te duur, maar toeslag krijg ik ook niet.

De toenames zijn voor iedereen gelijk dat weet ik alleen de lagere inkomens lijden daar wel het meest onder.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-09-18 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:15

Volgens mij zijn in die koopkracht berekenen de premie verhoging en belasting al meegenomen susanh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:18

De overheid gooit gewoon volledig z'n eigen glazen in.

Kom, we schaffen de dividentbelasting af, maar laten we ter compensatie wel nóg meer bezuinigen op universiteiten, en rente op de studielening gooien. :Y)

Zijn ze nou écht zo dom, of boeit het ze echt gewoon geen flikker hoe het met de wereld moet wanneer zij dood zijn?

één ding is zeker; voor dit land wil ik, en met mij een heleboel anderen, niet werken. Na m'n studie ben ik weg. Goed geregeld, je toekomstige generatie vertrekt! *D Maar als het maar wel aantrekkelijk is voor multionationals om hier te handelen. :Y)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 13:20

Ja dat is ook zoiets en het maffe is na navraag blijkt dat de multinationals die hele belasting geen biet interesseerd.

Ik had het al erg krap met studeren, geen ov, beurs maximaal 650 gulden waarvan ik alles moest doen,, kamerhuur, verzekering, school en boekengeld enz ik mocht maximaal 200 gulden per maand bijverdienen, alles meer dan dat werd gekort op de beurs. Alleen ik ben er met de hts gelukkig wel ondanks de maximale beurs met een schuld van 15000 gulden vanaf gekomen. Door keihard werken en in vier jaar klaar te zijn.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:55

fokfanaat schreef:
Volgens mij zijn in die koopkracht berekenen de premie verhoging en belasting al meegenomen susanh


Dat zou heel goed kunnen. Maar dat lees ik nergens 123 terug. Ik ben sowieso al geen held met getallen. Maar als dat idd zo is, dan valt het heel erg mee. Al geloof ik nog steeds niet dat ik er loon bij ga krijgen. Dat moet ik eerst nog maar eens zien. Zou wel leuk zijn :j

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:06

Gaat toch om de koopkracht, dat is wat je overhoudt na alle kosten.

Tink89
Berichten: 2921
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:29

Ja precies, in deze berekeningen gaat het om de koopkracht: hoe die is na alle wijzigingen die nu voorgesteld worden. Dus inclusief hogere btw en toeslagen en belastingwijzigingen enzovoorts. De cijfers komen van het centraal planbureau en die kunnen écht wel rekenen.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:30

Tink89 schreef:
Ja precies, in deze berekeningen gaat het om de koopkracht: hoe die is na alle wijzigingen die nu voorgesteld worden. Dus inclusief hogere btw en toeslagen en belastingwijzigingen enzovoorts. De cijfers komen van het centraal planbureau en die kunnen écht wel rekenen.


Ik niet :+ maar dat kon ik vroeger ook al niet := ik had geen idee dat koopkracht dan is wat je netto dus extra over houdt. Weer wat geleerd :j

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:43

SusanH schreef:
Als we dan toch met Pink Floyd bezig zijn...ik denk meer aan dat liedje met al dat rinkelende geld wat voorbij komt. Wat ik echt niet snap. Alles wordt duurder. En ja, als ik de Nibud moet geloven gaat in onze situatie onze koopkracht met 1.6% omhoog. Maar daar staat tegenover dat we meer zorgpremie moeten gaan betalen. En dat boodschappen duurder worden. Hoe hou ik dan netto toch meer over? Dat kan toch niet kloppen wat ze ons voorspiegelen? Dat mijn loon met 2,6% zou stijgen (ik werk in de zorg) daar geloof ik dus echt niks van.

In de berekeningen loopt ook de aanname mee dat de lonen, wegens de arbeidsmarkt, met ongeveer 5% zullen stijgen. De zorpremie gaat omhoog, de BTW gaat omhoog voor het lage tarief, de energie wordt duurder, brandstof is al duurder en stijgt nog door, de gemeentebelastingen gaan hier en daar ook omhoog. Oftewel, hoeveel loonsverhoging moet ik bij de baas gaan vragen?

Het gejengel over 'jarenlang 70 uur per week gewerkt voor een hongerloontje' begint te vervelen en is geen goede weergave van de problematiek.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:18

karuna schreef:
De toenames zijn voor iedereen gelijk dat weet ik alleen de lagere inkomens lijden daar wel het meest onder.

Eehhh volgens mij klaagde je aan het begin van het topic nog dat de toenames voor de hoge inkomens hoger was en het eigenlijk gelijk zou moeten zijn :z

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 18:00

Nee goed lezen. Die kosten zijn voor iedereen gelijk maar of je 200 euro op 1000 er op achteruit gaat of 200 op 10000 dat is nog al een verschil

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Tink89
Berichten: 2921
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:03

karuna schreef:
Nee goed lezen. Die kosten zijn voor iedereen gelijk maar of je 200 euro op 1000 er op achteruit gaat of 200 op 10000 dat is nog al een verschil


Koopkracht gaat niet om absolute bedragen, maar om percentages. En die berekeningen zijn inclusief de dingen die duurder worden (zorgpremie, lage btw omhoog enzovoorts). Je gaat er dus in principe niet op achteruit, tenzij je echt in een uitzonderingssituatie zit. Maar dan is het ook niet gek dat het beleid niet op jouw situatie aangepast wordt.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:50

Tink89 schreef:
karuna schreef:
Nee goed lezen. Die kosten zijn voor iedereen gelijk maar of je 200 euro op 1000 er op achteruit gaat of 200 op 10000 dat is nog al een verschil


Koopkracht gaat niet om absolute bedragen, maar om percentages. En die berekeningen zijn inclusief de dingen die duurder worden (zorgpremie, lage btw omhoog enzovoorts). Je gaat er dus in principe niet op achteruit, tenzij je echt in een uitzonderingssituatie zit. Maar dan is het ook niet gek dat het beleid niet op jouw situatie aangepast wordt.

Ik wilde net zeggen.. Dat in een voorbeeldberekening een bepaald bedrag wordt genoemd betekent natuurlijk niet dat dat voor iedereen van toepassing is.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:53

karuna schreef:
Nee goed lezen. Die kosten zijn voor iedereen gelijk maar of je 200 euro op 1000 er op achteruit gaat of 200 op 10000 dat is nog al een verschil


In principe gaat niemand er echt op achteruit en al helemaal niet 20%

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 18:55

Zucht is maar een voorbeeld met simpele getallen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:59

Maar daar draait je topic toch om?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 19:02

Nee het draait om een niet compleet verhaal dat de overheid ons voorschotelt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:11

Maar jij doet nu toch precies hetzelfde?
Qerty schreef:
Ik denk dat je simpele rekensom niet helemaal klopt.
Je beschrijft een verhoging van 300 euro op jaarbasis aan de verhoging van BTW.

Ik kan me niet voorstellen dat een minima 10.000 euro per jaar uitgeeft aan producten/diensten die onder het lage btw tarief vallen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:15

Resistance schreef:
De overheid gooit gewoon volledig z'n eigen glazen in.

Kom, we schaffen de dividentbelasting af, maar laten we ter compensatie wel nóg meer bezuinigen op universiteiten, en rente op de studielening gooien. :Y)

Zijn ze nou écht zo dom, of boeit het ze echt gewoon geen flikker hoe het met de wereld moet wanneer zij dood zijn?

één ding is zeker; voor dit land wil ik, en met mij een heleboel anderen, niet werken. Na m'n studie ben ik weg. Goed geregeld, je toekomstige generatie vertrekt! *D Maar als het maar wel aantrekkelijk is voor multionationals om hier te handelen. :Y)


Ben ik benieuwd naar welk geweldig land je dan wil verhuizen. Overal heb je wat en het gras is altijd groener bij de buren. De meeste landen hebben niet zo’n sociaalvangnet als NL.

En wat betreft de rente op je studieschuld. Op dit moment is er geen renteheffing, de afgelopen jaren ook al niet omdat het gekoppeld is aan de 5 jr leningen. Nu willen ze de rente koppelen aan de 10jr leningen. Dan praat je voor een schuld van 21.000 over zon 12 euro per maand wat je extra kwijt bent boven op je aflossing die ook naar 30 jaar gaat. Ipv de kortere periode die er nu voor staat. Waar hebben we het over...

Zo is hoe ik het in de berekeningen lees. Mocht ik dat verkeerd lezen dan hoor ik het graag om mijn mening wellicht te herzien.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:40

Ik zit mij te orienteren op een nieuwe HBO opleiding, wat een prijzen, zeker als je al een HBO hebt gedaan, toch niet normaal! Ook collegegeld fors omhoog volgend jaar.

KimD

Berichten: 20402
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:42

robert45 schreef:
Resistance schreef:
De overheid gooit gewoon volledig z'n eigen glazen in.

Kom, we schaffen de dividentbelasting af, maar laten we ter compensatie wel nóg meer bezuinigen op universiteiten, en rente op de studielening gooien. :Y)

Zijn ze nou écht zo dom, of boeit het ze echt gewoon geen flikker hoe het met de wereld moet wanneer zij dood zijn?

één ding is zeker; voor dit land wil ik, en met mij een heleboel anderen, niet werken. Na m'n studie ben ik weg. Goed geregeld, je toekomstige generatie vertrekt! *D Maar als het maar wel aantrekkelijk is voor multionationals om hier te handelen. :Y)


Ben ik benieuwd naar welk geweldig land je dan wil verhuizen. Overal heb je wat en het gras is altijd groener bij de buren. De meeste landen hebben niet zo’n sociaalvangnet als NL.

En wat betreft de rente op je studieschuld. Op dit moment is er geen renteheffing, de afgelopen jaren ook al niet omdat het gekoppeld is aan de 5 jr leningen. Nu willen ze de rente koppelen aan de 10jr leningen. Dan praat je voor een schuld van 21.000 over zon 12 euro per maand wat je extra kwijt bent boven op je aflossing die ook naar 30 jaar gaat. Ipv de kortere periode die er nu voor staat. Waar hebben we het over...

Zo is hoe ik het in de berekeningen lees. Mocht ik dat verkeerd lezen dan hoor ik het graag om mijn mening wellicht te herzien.


Amerika! Want daar is álles beter. :j 'We make America great again!'


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xHaithi en 51 bezoekers