Studielening wordt weer duurder...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:22

Ik snap wel dat de overheid de rente omhoog gaat gooien.

Zo maak je het iig minder aantrekkelijk voor studenten om volledig te lenen. (je hebt van die studenten erbij die max lenen en dit op een spaarrekening zetten en zo gebruiken later voor de aankoop van een huis....en ja dat is dus niet de bedoeling...)

Net als je een hypotheek ook niet voor iets anders mag gebruiken vind ik ook dat dat voor een studielening geld.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:26

Studiemiep, dat systeem bestond al met de basisbeurs. (Verder snap ik de rente uberhaupt niet in een tijd waar de rente zowat 0 is.)

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:31

Steeph schreef:
Kanzi schreef:
Zo wordt er toch geld terug geïnvesteerd in het onderwijs?
In ieder geval de kosten een stukje omlaag.

"Zo"? Welke investering?

Citaat:
De beloofde miljardeninvestering is niet gedaan
De 1 miljard euro die bespaard werd met de afschaffing van de basisbeurs is nog steeds niet geïnvesteerd in het hoger onderwijs. In 2026 komt er naar verwachting eenmalig een bedrag van 820 miljoen euro vrij. Een deel van dit geld, 200 miljoen euro, wordt vrijgemaakt door een geplande bezuiniging op de ov-studentenkaart.

https://www.nu.nl/binnenland/5436263/st ... -niet.html


Nou idd. En tegen die tijd hoop ik toch klaar te zijn met mijn studie.

De eerste studie cohorts die in het leenstelsel vallen, zitten tussen wal en schip. Dat ik moet lenen is tot daar aan toe, maar waar blijft de beloofde investering? Wanneer ga ik profijt hebben van dit fantastische systeem dat het onderwijs beter zou maken?

Ik vind het doodeng dat ik bij leen. En nee, werken naast mijn studie gaat niet (langdurig). Als ze nu dit flikken voor de toekomstige studenten, wat krijgen wij dan nog voor onze kiezen tegen de tijd dat wij gaan afbetalen? Die rente van 0% staat ook maar voor 5 jaar vast. En wanneer die 5 jaar voorbij zijn, zullen ze vast wel weer iets verzonnen hebben om de rente flink te laten stijgen omdat het systeem toch niet zo rendabel blijkt te zijn...

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:10

Staat maar 5 jaar vast? Whut :oo

Toen ik ging lenen heb ik me verdiept. Er is beloofd dat er in het onderwijs geïnvesteerd zou worden. En geen zorgen, je hebt lang om het terug te betalen, met geen tot zeer lage rente. En geen invloed op hypotheek.

Dit alles is een leugen en ik zit toch met 20k schuld straks.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:19

En de beloftes van nu zullen ook leugens blijken te zijn want uit niets blijkt dat men interesse heeft om het onderwijs goed en toegankelijk te houden... -O-

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:22

Selka schreef:
En toch kan het. Ik heb €0 van de overheid gehad en €0 schuld.
De gehele tijd samenwonend met mijn vriend en we betaalden alles 50/50.

Je zult wel moeten werken en ja meer dan 4 uur per week.

Nou, ik kan dat niet hoor. Ik zit nu in mijn vierde jaar, maar ik heb in mijn eerste jaar gewerkt en ik kon het gewoon niet combineren met school. Mijn opleiding neemt zoveel tijd in beslag, dat ik wel moet lenen wil ik het kunnen betalen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:25

studiemiep schreef:
Ik snap wel dat de overheid de rente omhoog gaat gooien.

Zo maak je het iig minder aantrekkelijk voor studenten om volledig te lenen. (je hebt van die studenten erbij die max lenen en dit op een spaarrekening zetten en zo gebruiken later voor de aankoop van een huis....en ja dat is dus niet de bedoeling...)

Net als je een hypotheek ook niet voor iets anders mag gebruiken vind ik ook dat dat voor een studielening geld.

Daar ben ik het wel mee eens, maar ik vind dat ze dan beter het maximaal te lenen bedrag naar beneden kunnen doen. Op deze nieuwe manier worden mensen zo erg ontmoedigd om überhaupt nog te studeren, echt jammer..

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:28

Eske_B schreef:
Staat maar 5 jaar vast? Whut :oo


Citaat:
Wijziging rente
Zolang u studiefinanciering krijgt, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld. Daarna staat het rentepercentage steeds voor 5 jaar vast. Als de rente wijzigt, krijgt u hierover een bericht.


https://duo.nl/particulier/studieschuld ... /rente.jsp

Dit is ook een beetje waarom ik de mensen die vol lenen en daarvan 'sparen' niet zo goed snap. Je bent zwaar de sjaak als je nog een flinke schuld open hebt staan en na die 5 jaar de rente ineens fix verhoogt wordt.

En als ik DUO verkeerd begrijp hoor ik het ook graag :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:49

Shadow0 schreef:
Goede publieke voorzieningen kosten nou ook weer niet zoveel geld: dat kregen we 20 jaar geleden ook voor elkaar en sindsdien is onze economie gegroeid. Dus dat kunnen we nog steeds regelen als we dat willen.

:D je hebt in ieder geval mijn dag weer goed gemaakt.
Maar als je echt de situatie van nu wilt vergelijken met 20 jaar geleden. Tsja, dan is het niet je werkveld zullen we maar denken.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:01

Sunnda, kun je dat onderbouwen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:07

Shadow0 schreef:
Sunnda, kun je dat onderbouwen?

Mijn eerste post was vrij duidelijk, maar jij gooit er een, imo totaal wereldvreemde, post tegenaan over 20 jaar geleden.
Ik ben dus eigenlijk vooral benieuwd naar jou onderbouwing wat maakt dat je de wereld van vandaag denkt te kunnen vergelijken met de wereld van 20 jaar geleden. (Hadden we nog wel de goede oude gulden, dat dan weer wel)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:48

We hadden een jaar of 20 terug een prima studiefinancieringssysteem waarin al nauwelijks sprake was van geld dat niet naar studeren ging. (Prestatiebeurs.) We hadden een redelijk systeem van gezondheidszorg, een redelijk sociaal vangnet etc.
Sindsdien is er veel aan geschoven en geknutseld en veranderd, maar we zijn er nauwelijks mee opgeschoten. Als we het ongeveer terug zouden brengen in de staat van toen zouden we dat best kunnen bekostigen (de economie is immers flink gegroeid sindsdien) en al die veranderingen hebben vooral tot enorme kosten in het veranderen geleid. Dat is allemaal niet nodig. We zouden het onderwijs gewoon toegankelijk kunnen maken met weer een deugdelijke studiebeurs, zoals het was.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:54

Helaas is de bevolking ook meegegroeit en hebben we last (en krijgen we nog meer last)van de vergrijzing. En is het nu niet te vergelijken met 20 jaar geleden.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:57

De groei van de bevolking is al meegenomen. De vergrijzing speelt wel maar is ook niet echt het probleem. We zouden de meeste dingen echt kunnen betalen als we zouden willen, en de plekken waar je dan wellicht wat meer belastingen moet heffen (of vooral wat minder vrijstellingen verlenen) is bij de multinationals en de heel erg vermogenden. Dan heb ik het dus niet eens over degenen met een goed salaris en een leuk huis, maar de echt rijken, degenen met hele vastgoedportefeuilles enzo.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:47

Eelmo schreef:
Eske_B schreef:
Staat maar 5 jaar vast? Whut :oo


Citaat:
Wijziging rente
Zolang u studiefinanciering krijgt, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld. Daarna staat het rentepercentage steeds voor 5 jaar vast. Als de rente wijzigt, krijgt u hierover een bericht.


https://duo.nl/particulier/studieschuld ... /rente.jsp

Dit is ook een beetje waarom ik de mensen die vol lenen en daarvan 'sparen' niet zo goed snap. Je bent zwaar de sjaak als je nog een flinke schuld open hebt staan en na die 5 jaar de rente ineens fix verhoogt wordt.

En als ik DUO verkeerd begrijp hoor ik het ook graag :D



Ik heb een deel van mijn studielening gespaard , op een bankrekening gezet en deels gebruikt om een huis van te kopen. De rente van een hypotheek is gewoon vrijwel altijd hoger dan die op een studielening en ik doe de aanname dat dat zo blijft. De rentes zijn gekoppeld aan de rente van staatsleningen, en op een indirecte manier verbonden met andere rentes zoals hypotheekrentes. Dus ja, ideaal gezien zou je helemaal niets lenen. Maar als je graag een huis wil kopen kan je beter van DUO lenen dan van een bank :Y) . Bovendien zijn de voorwaarden gewoon veel gunstiger, je hoeft in het nieuwe systeem maximaal 4% van je inkomen boven het minimumloon af te lossen, is je inkomen te laag betaal je niets, dat is bij een hypotheek toch anders :+ .

Dat het systeem daar niet voor bedoeld is ben ik het mee eens, echter is het voor mij als individu toch de beste optie :') .

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:08

Ik wist het wel als ik nu zou moeten beginnen...
Ik ging lekker een MBO opleiding doen werkend leren. Bedrijven zitten te springen om MBO'ers en je hebt aan dergelijke trajecten veel meer dan aan al die theorie op het HBO.
Bovendien is het dan ook een stuk aantrekkelijker om verder te leren. Ik ken maar weinig HBO'ers die na hun HBO gaan werken en daarna nog weer eens gaan studeren.
In tegenstelling tot MBO'ers, die met regelmaat een cursus of studie aangeboden krijgen en daar door hun praktijkervaring ook echt oren naar hebben.

Daarbij, de meeste MBO'ers die ik ken, kochten een eigen huis veel eerder dan de HBO'ers die ik ken. En dan heb ik het niet over kleine huisjes... :n

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:17

Tijdje geleden alweer, maar het is geenszins mijn bedoeling geweest om af te geven op bijstandsgerechtigden. Wat ik wilde aanstippen is dat dit ook een groep mensen is die financieel gesteund wordt door de overheid, en dit gaat in de vorm van oa vakantiegeld. Niemand die hierover klaagt. Terwijl als een student een keer de kroeg in gaat van geleend geld(!) het internet te klein is.
Omgekeerd is er niemand die het in zijn/haar hoofd haalt om voor te stellen om van de bijstand maar een lening te maken, het is tenslotte een (tijdelijke) investering in jezelf... Ofzoiets :Y)
Verder viel ik bijna van mijn stoel toen ik zag wat je krijgt als je een bijstandsuitkering hebt, ik heb geregeld moeten leven van de helft van het door de overheid vastgestelde bestaansminimum :oo Echt schokkend dat het blijkbaar normaal gevonden wordt om dat dan maar te lenen. Echt niet normaal. :\

Verder, dat je 5000 euro wel even terugbetaalt met een goede HBO opleiding:
1) Je moet maar net werk kunnen krijgen, in de afgelopen 5-10 jaar is er zowel een ernstig tekort én overschot geweest aan piloten en aan basisschoolleraren. Nu wordt er dus met name voor die laatste weer volop geronseld, zal je zien dat die mensen over 6 jaar werkloos thuis zitten :\
Zo simpel is het niet.
2) Als je ook maar enigszins een starterssalaris ontvangt is de kans groot dat je net boven het maximuminkomen voor sociale huur zit maar dat (oa vanwege je schuld) geen bank je een hypotheek wil verstrekken. Dus dan zit je vast in de particuliere sector, die is dúúr, amper mogelijkheid tot sparen dus, kan je dat koophuis wel vergeten. En dus heb je ook weinig geld over om je schuld terug te betalen. -O-
3) Wanneer puntje bij paaltje komt is de kant groot dat het leenstelsel de overheid zelfs geld gaat kosten vanwege het grote aantal (oud) studenten dat hun lening niet terug kan betalen: https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... rugbetalen . Zeker als je je bedenkt dat DUO nu maximaal 4% van het belastbaar inkomen mag innen als aflossing (tenzij je zelf meer wilt aflossen). De vraag rijst dan: voor wie is het nou eigenlijk voordelig, dat leenstelsel?

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:36

Magrathea schreef:
Tijdje geleden alweer, maar het is geenszins mijn bedoeling geweest om af te geven op bijstandsgerechtigden. Wat ik wilde aanstippen is dat dit ook een groep mensen is die financieel gesteund wordt door de overheid, en dit gaat in de vorm van oa vakantiegeld. Niemand die hierover klaagt. Terwijl als een student een keer de kroeg in gaat van geleend geld(!) het internet te klein is.
Omgekeerd is er niemand die het in zijn/haar hoofd haalt om voor te stellen om van de bijstand maar een lening te maken, het is tenslotte een (tijdelijke) investering in jezelf... Ofzoiets :Y)
Verder viel ik bijna van mijn stoel toen ik zag wat je krijgt als je een bijstandsuitkering hebt, ik heb geregeld moeten leven van de helft van het door de overheid vastgestelde bestaansminimum :oo Echt schokkend dat het blijkbaar normaal gevonden wordt om dat dan maar te lenen. Echt niet normaal. :\

Verder, dat je 5000 euro wel even terugbetaalt met een goede HBO opleiding:
1) Je moet maar net werk kunnen krijgen, in de afgelopen 5-10 jaar is er zowel een ernstig tekort én overschot geweest aan piloten en aan basisschoolleraren. Nu wordt er dus met name voor die laatste weer volop geronseld, zal je zien dat die mensen over 6 jaar werkloos thuis zitten :\
Zo simpel is het niet.
2) Als je ook maar enigszins een starterssalaris ontvangt is de kans groot dat je net boven het maximuminkomen voor sociale huur zit maar dat (oa vanwege je schuld) geen bank je een hypotheek wil verstrekken. Dus dan zit je vast in de particuliere sector, die is dúúr, amper mogelijkheid tot sparen dus, kan je dat koophuis wel vergeten. En dus heb je ook weinig geld over om je schuld terug te betalen. -O-
3) Wanneer puntje bij paaltje komt is de kant groot dat het leenstelsel de overheid zelfs geld gaat kosten vanwege het grote aantal (oud) studenten dat hun lening niet terug kan betalen: https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... rugbetalen . Zeker als je je bedenkt dat DUO nu maximaal 4% van het belastbaar inkomen mag innen als aflossing (tenzij je zelf meer wilt aflossen). De vraag rijst dan: voor wie is het nou eigenlijk voordelig, dat leenstelsel?



Dit laatste maak ik me ook wel zorgen om, gaat de overheid straks meer kosten dan ze nu denken. ik heb zelf een baan in een goede sector wbt werkgelegenheid en inkomen, dus denk dat ik uiteindelijk wel mijn schuld kan aflossen. Echter zullen er veel studenten zijn die minder kansrijke studie hebben gedaan wat dat betreft, of die om een of andere reden weinig werken, die nooit hun volledige schuld kunnen aflossen. Het gaat namelijk om 4% van het inkomen boven minimumloon die je moet aflossen, als je op of onder het minimumloon verdient hoef je dus niks af te lossen. Uiteindelijk is het dus een soort "pretstudie subsidie" :Y) . Gelukkig telt het inkomen van een partner wel mee, zelf thuis gaan zitten en niet aflossen terwijl je partner veel verdient is niet mogelijk.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:20

Wauw, dat meen je niet :oo

Ik heb eens even een rekensommetje gemaakt.. Daar schrik je van hoor :oo
Stel iemand verdient 2300 na WO afstuderen (dat bedrag hoorde ik laatst als een "redelijk OK salaris" van een kennis van me). De sociale norm bedraagt 992 euro, kom je op 1308 euro belastbaar inkomen. 4% daarvan is ongeveer 52 euro wat je dan moet afbetalen.
In het zeer negatieve scenario dat je je hele leven op dat salaris blijft hangen (wat vast niet zo zal zijn maar even voor het sommetje) is het maximale bedrag dat je zult aflossen in 35 jaar 21 000 euro. Nou ik weet dat mijn schuld een stuk hoger is dan dat. := Rente nog niet eens meegerekend.
En ik wil na mijn studie een academische carrière maken.. Is ook geen vetpot heb ik me laten vertellen. Nou succes met die schuld van mij terugkrijgen, ome DUO :=

Als ik nog zou doorgroeien is het realistisch dat ik nog wat hoger uitkom, bij een (netto) salaris van 3300 (op basis van een voorbeeld op SalarisKompas lijkt dat een normaal salaris) waar ik dan heen zou groeien kom ik op een wat hoger aflosbedrag... Als ik dan het gemiddelde daarvan neem is dat 72 aflossen per maand (weer op basis van die 4%) kan ik ca. 30 000 € aflossen in 35 jaar. Nou dat komt al wat beter in de buurt van het totaal :=

Dit soort dingen motiveren natuurlijk ook niet om extra af te lossen... Want als je 'geluk' hebt wordt een deel gewoon kwijtgescholden aan het eind van de rit.

Edit: het komt nog ietsje lager uit zelfs, want een deel van je inkomen valt natuurlijk in een lagere belastingschaal. Maar dat ga ik nu even niet uitrekenen :z te druk met studeren helaas

Edit edit: ik bedenk me net ook dat ik iemand heb gekend die een beetje had geleend om op de spaarrekening te zetten voor noodgevallen. Dit omdat ze precies genoeg verdiende om alles te betalen maar geen reserves had. Toch wel handig als je een paard hebt... Maar als je daar niet aan komt kun je het ook in 1x weer aflossen als je klaar bent. Dus dat is ook het probleem niet lijkt me. :)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:31

En dat is dus de negatieve tendens die je krijgt: hoe meer je inzet op individueel effect en regels, hoe meer mensen het ok vinden om ook voor zichzelf dat soort rekensommetjes te maken, en proberen om een onverdiend voordeeltje te krijgen ten koste van anderen. Maar meer regels en leningen en boetes en rentes en voorwaarden gaan dat niet tegen: ze maken het juist alleen maar logischer dat 'als het niet verboden is, is het ok.'

Ook daarom denk ik dat dat niet de kant is die we op moeten.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:46

Ik ben bijna blij dat ik gestopt ben met school ipv gaan studeren 8)7

Laatst op npo1 gehoord

Van de hoeveelheid 60 jarigen, 1/3 daarvan is de hoeveelheid 18 jarigen.... hoe moeten we dat als jongeren in godsnaam gaan betalen

Studieschuld word toch als schuld gezien door banken -> geen huis kunnen kopen, dat word nog een probleem

Maar heel politiek denhaag heeft wel jarenlange opleidingen kunnen volgen op kosten van de staat, en nu lekker leventjes gaan verzieken jaja.

Mensen die niet meer durven te studeren

En nu nog omhoog gooien die studieschuld

Studeren word voor rijke mensen

Niet iedereen heeft rijke ouders

En ik zou dr zoveel stress van krijgen dat ik het land ontvlucht denk zodra ik mn studie binnen heb denk _O- blij dat ik er niet aan begonnen ben

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:55

Shadow0 schreef:
En dat is dus de negatieve tendens die je krijgt: hoe meer je inzet op individueel effect en regels, hoe meer mensen het ok vinden om ook voor zichzelf dat soort rekensommetjes te maken, en proberen om een onverdiend voordeeltje te krijgen ten koste van anderen. Maar meer regels en leningen en boetes en rentes en voorwaarden gaan dat niet tegen: ze maken het juist alleen maar logischer dat 'als het niet verboden is, is het ok.'

Ook daarom denk ik dat dat niet de kant is die we op moeten.

Ja, nou. Ik ben zelf van plan om met mijn eerste salarismaanden even wat geld op de spaarrekening te pompen (dat heb ik ook al jaren niet gehad), zorgen dat ik bij ben met rekeningen (want ook dat lukt me al zeker een jaar niet :z ) en daarna voor zolang ik goedkoop kan wonen flink af te lossen. Wie weet wat ze in de toekomst verzinnen om dit tegen te gaan, rente ineens omhoog gooien oid. Nee ik zal blij zijn als ik dat betonblok van een studieschuld van me af kan werpen. Ik leef nu toch al goedkoop, dat kan ik vast nog wel een tijdje doorzetten.