Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
purny

Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:36

Het valt me op dat ik de laatste tijd steeds meer mormonen zie in de stad. Ben ook al een keer aangesproken door een mormoon. Of iemand van de mormoonse kerk. Weet niet hoe ik het moet noemen

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:26

Daphara schreef:
Janneke2 schreef:
Dus nee - dat God een sadist zou zijn vind ik schijnlogica. Een paar flarden wat slordig bij elkaar geplakt.


Maar dat is de hele “eindtijd theorie” ook! Een paar willekeurige bijbelteksten aan elkaar geplakt om een theorie te vormen die geen duidelijke basis in de bijbel heeft.
Al 2000 jaar wordt er geloofd dat we in een eindtijd leven en dat Jezus snel terug zal komen... :D ergens gaandeweg is er het idee van “the rapture” ontstaan, ofwel “de opname” ik vind het nog steeds wel grappig.


Ja - dat klopt.

Ik voel me niet zo aangesproken door dit soort karikaturen - "maar het feit dat het een karikatuur is, betekent niet dat het niet bestaat".

(Er zijn helaas menselijke sadisten - en de ketterjagers vonden misschien wel dat ze juist daarin 'beeld en gelijkenis van God' waren.... |( .)

Maar om nou te gaan zeggen 'dat oorlog en haat het gevolg zijn van geloof' - idem.
Oud voorbeeld: The Troubles van Noord Ierland.
Dat is gewoon een oorlog over grondbezit geweest: waarbij de have nots als katholiek werden aangeduid en de bezetters zich als protestanten en oranjeklanten presenteerden.

Of IS...? Ik ben erg blij dat de Yezidi vrouw Nadia Murad de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen. 100 % verdiend!
Maar kom mij niet aandragen dat sexslavernij iets met de islam van doen zou hebben.
En verder is het Arabische deel der wereld door Amerika/ het westen beslist derderangs behandeld, zodat er olie kwam.
(1 voorbeeld, er zijn er meer: de CIA stelt Saddam Hoessein aan, als tiran mag hij binnenlands 'huishouden' - maar olie leveren is verplicht.)
Hooguit kun je zeggen dat de oorzaak van wat dan islamitische geweld is gaan heten door christenen de wereld in is geholpen...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-10-18 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 09:40

Volgens mij zou,als er geen geloven zouden zijn,er nog veel grotere wanorde en narigheid heersen op aarde.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:04

En ik denk dat godsdiensten zo complex zijn als het leven zelf.

Ik was een tijd terug 'wezen zingen op een begrafenis'. (Ook al ken ik mensen die vijf dorpen verderop wonen niet, als ze in de kerk begraven worden en mijn agenda laat het toe, dan kom ik zingen.)

Het bleek te gaan om zelfmoord. Ze liet een man en twee lieve pubers achter. (Accoord: één was alleen maar boos. Terecht.)
De dominee las voor uit de psalmen - dat klinkt logisch en vroom enzo.
...koos hij psalm 23, met onder andere de bekende regels'de Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets' - ik was stomverbaasd. ("Je bent een idioot of je hebt lef", dacht ik, want deze psalm is langer.)
Hij had lef. Psalm 22 gaat over lijden en is in principe hier op zijn plaats, zei hij. Maar ook 23 is niet dat zoete plaatje. "De dichter spreekt zijn vertrouwen uit - of misschien schreeuwt hij het tegen de klippen op: al ga ik door een dal van diepe duisternis, ook daar zijn 'de stok en de hand van de herder'." Al is het niet mooier dan het is: toen Jezus werd doodgemarteld schreeuwde hij (met psalm 22) dat God hem verlaten had.

"Theologie is als een puzzel waar je altijd een paar stukjes overhoudt ", nooit klopt het helemaal.
Maar die spannin maakt het 100x boeiender dan die karikaturen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:07

anjali schreef:
Volgens mij zou,als er geen geloven zouden zijn,er nog veel grotere wanorde en narigheid heersen op aarde.


Maar waarom denk je dat?
Niet om l.ullig te doen, maar de meeste van al die terroristische aanslagen en onenigheid komt toch echt doordat mensen geloven in een god. Andere mensen daarvan willen overtuigen oid.

JM :#

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:17

Of recht denken te hebben op hetzelfde stuk land omdat een of andere god ze dat toegezegt zou hebben.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:34

Mars schreef:
Of recht denken te hebben op hetzelfde stuk land omdat een of andere god ze dat toegezegt zou hebben.

????
...volgende karikatuur %)

De staat Israël is uitgeroepen door de Verenigde Naties en wordt door nog al wat Joden niet erkend - omdat de VN simpelweg niet de Messias is.

Dus nee: die etterende wond in het midden oosten heeft niet zo veel met godsdienst van doen.
Meer met een langdurige Jodenvervolging in Europa, toen nog eens de Shoa van de jaren 1933-1945 er overheen; en toen dacht 'het westen' dit wel even op te lossen, ten koste van de Arabieren.

Accoord: die mensen die eeuwen vervolgd werden, werden door christenen vervolgd omdat ze Joods waren.
En om historische redenen: 2000 jaar geleden in het jaar 70 hebben de Romeinen de joden verdreven om territoriale redenen -
wenste men geen joods tehuis in Kenia, maar in Palestina.

Maar nee: het recht op dat stuk grond is totaal geen kwestie van "het komt door godsdienst" - of je zou de hele politiek, de VN, de geschiedenis en wat al niet onder godsdienst moeten scharen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 13:45

Gevechten om territorium zouden er zowiezo zijn met of zonder geloof.Ik persoonlijk ben in elk geval een beter mens door mijn geloof,want ik ga nu niet om egoistische reden iets doen als ik den k dat dat niet mag van God.Leidraad daarbij dan de 10 geboden.


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:49

Laatst bijgewerkt door Daphara op 08-10-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:49


"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 16:01

Ik vind Halloween niet eng. Allerzielen en Allerheiligen zijn officiele feesten in de R.K.Kerk.In het Katholieke Mexico wordt het ook groots gevierd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:01


Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:03

Van mij mogen ze het ook afschaffen, maar Thats me.

[o]

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:10

Ik begrijp ook niet waarom we vanalles vanuit Amerika moeten overnemen := we hebben carnaval toch als verkleedfeest?

Maar bij ons is ook helemaal geen Halloween, dat scheelt :)

[o]

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:10

Ik merk hier in NL echter vrij weinig van het hele Halloween gebeuren. :+
Bij dat soort nieuwsberichten heb ik het idee dat mensen lopen te zeiken om te zeiken.

anjali, ik geloof best dat jij, zelf als invidu, een beter persoon bent door je geloof (al denk ik dat jij zonder je geloof ook een goed persoon bent, maar dat terzijde.) Alleen ik denk zelf dat als mensen niet zouden geloven dat er minder onrust en kwaad in de wereld zou zijn. En dan doel ik op álle geloofsovertuigingen.

JM :#

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:12


Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:14

Ik denk zelf dat het ook in de menselijke natuur zit... zoals ik al zei, denk ik dat iedereen goed en kwaad in zich heeft. Net als zo'n beetje iedere diersoort hebben mensen ook 'territoriumdrift'. Dus steden, landen, je eigen huis, ieder heeft behoefte aan een eigen plek, ergens thuishoren. Helaas kan dit eindigen in ruzie, tot zelfs oorlog. En geloofsovertuiging kan daar een rol in spelen (mogelijk om te justificeren... veel mensen weten dat doden fout is, willen daar niet aan denken en zoeken dus iets om het op af te schuiven).

Maar dat is m'n eigen kijk icm wat ik met m'n studie heb geleerd :)

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:10

Volgens mij gaan vrijwel alle conflicten groot en klein over macht en gelijk willen hebben. Dus ook in het geloof.
Dus geloof is niet de oorzaak denk ik, maar wordt gebruikt. Het zit imo in de mens de macht willen hebben en afgeleide daarvan het eigen gelijk.

Cowboy55
Berichten: 8480
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:34

verootjoo schreef:
Ik begrijp ook niet waarom we vanalles vanuit Amerika moeten overnemen := we hebben carnaval toch als verkleedfeest?

<KNIP>


Mag dat maar 1x dan? :D Ben je trouwens wel eens op een Nederlands Oktoberfest geweest niet dat dat iets is wat ik je aan raad overigens?

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:52

Cowboy55 schreef:
verootjoo schreef:
Ik begrijp ook niet waarom we vanalles vanuit Amerika moeten overnemen := we hebben carnaval toch als verkleedfeest?

<KNIP>


Mag dat maar 1x dan? :D Ben je trouwens wel eens op een Nederlands Oktoberfest geweest niet dat dat iets is wat ik je aan raad overigens?


Nee, ik lust geen bier := en ik houd niet van zulke feesten.

Maar we halen alles al uit Amerika, vrijgezellenpartys, babyshowers, genderrevealparty, Halloween.

Vind het allemaal zo overdreven :')

[o]

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:06

verootjoo schreef:
Op deze wereld wel ja. Omdat we niet beter weten dan dat het zo is.
In de nieuwe wereld is alles anders, dat kunnen we nu nog niet bevatten omdat we maar een beperkt denkvermogen hebben.

Ik kan me er ook nog geen voorstelling van maken maar ik geloof bv ook niet dat we daar tijdsbestef hebben. En dat we ons dus gaan vervelen na verloop van tijd.


Het ''hemelse'' leven na de dood is altijd een machtig chantage middel geweest om eenvoudige gelovigen te laten gehoorzamen en het collectezakje te vullen.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:24

"Doe mij maar het hemelse leven voor de dood".

Ik hecht meer aan Jezus' woorden over 'dat de tijd al is aangebroken',
'dat het Koninkrijk van God onder ons is (of het koningschap, misschien wel mooier)'
en dat je je maar niet te veel met van alles na de dood moet bezighouden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:40

verootjoo schreef:
Nee, ik lust geen bier := en ik houd niet van zulke feesten.

Maar we halen alles al uit Amerika, vrijgezellenpartys, babyshowers, genderrevealparty, Halloween.

Vind het allemaal zo overdreven :')


Je weet dat Halloween afstamt van Keltische/Europese tradities? En dat het langs de deur gaan zelfs van Christelijke komaf is? Dus hoewel er veel uit Amerika komt, is Halloween zeker niet puur Amerikaans.

Zelf geloof ik overigens niet. Ik vind het geloven an sich een mooi iets, en ik vind het fijn dat het mensen troost kan bieden en tot steun kan zijn. Echter de misstanden in de Kerk, de vreselijke oorlogen die in de naam van welke god dan ook gevoerd werden én worden.. Geloven is imo iets wat een ieder voor zich moet doen, maar wat los moet staan van geld, macht etc. Als je kijkt naar de rijke kerken in Amerika, dat heeft níets meer met geloven an sich te maken. Wel alles met macht, het geld klotst tegen de plinten op en politiek.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:33

Citaat:
Je weet dat Halloween afstamt van Keltische/Europese tradities? En dat het langs de deur gaan zelfs van Christelijke komaf is? Dus hoewel er veel uit Amerika komt, is Halloween zeker niet puur Amerikaans.

Ook de Kelten gingen langs de deur.
Wassailing, zegt men tegenwoordig, rond het nieuwe jaar/ midwinter.
En waarschijnlijk iets dergelijks rond wat we nu Allerzielen (all hallows) noemen, Sint Maarten en Sint Nicolaas.

En noem het geloof, vind ik prima.
Maar het gaat ook over sociaal gedrag: help de armen de winter door: geef op een manier die niet 'neerbuigt'.
Het heeft dus per definitie te maken met geld en macht.
Citaat:
Zelf geloof ik overigens niet. Ik vind het geloven an sich een mooi iets, en ik vind het fijn dat het mensen troost kan bieden en tot steun kan zijn. Echter de misstanden in de Kerk, de vreselijke oorlogen die in de naam van welke god dan ook gevoerd werden én worden.. Geloven is imo iets wat een ieder voor zich moet doen, maar wat los moet staan van geld, macht etc. Als je kijkt naar de rijke kerken in Amerika, dat heeft níets meer met geloven an sich te maken. Wel alles met macht, het geld klotst tegen de plinten op en politiek.

...en het moge duidelijk zijn dat ik mij hier totaal niet in herken.
(Ja, ik ben blij dat "wat we allemaal wisten, OOK de mensen buiten de kerk" mbt pastoors die de handen niet thuishielden, niet meer wordt geaccepteerd.)
En ik ga echt niet alleen voor 'steun en troost' naar de kerk.
Meestal niet zelfs.
Meer opladen, bevraagd worden, en mijn horizon verbreden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sinnekinne, YandexBot en 44 bezoekers