Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:04

Giolli schreef:
bigone schreef:
Och , ergens is rotsvast geloven in de Bijbel wel simpel voor je leven. Alles wat er in staat klopt en wat de anderen zeggen/vertellen/bewijzen hoef je je niet druk te maken want het klopt toch niet.



En dan wordt er verteld in het topic dat gelovige die hun mening of geloof uitdragen vervelend zouden zijn, want ‘ik zeg toch ook niks van jouw geloof’, krijg je zo’n reactie. Ik vind dat flauw. Waarom heb je de behoefte om andermans geloof zo te denigreren? Dat is toch nergens voor nodig. Blijf gewoon bij je eigen mening of geloof. Dat is al fijn zat. Geloof mij maar, dat het niet zo simpel is als dat jij in bovenstaande quote verkondigd.


Dat dus... ik had er bewust al niet op gereageerd. Vind het ook niet zo’n leuke opmerking. Terwijl het juist een fijn topic ie.
Maar ja, theologie is niet voor niks een wetenschappelijke studie, en je leven wordt niet per definitie simpeler met een geloof :D

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:07

Tivoli schreef:
@ verootjoo: Dino’s stierven uit door de inslag en gevolgen van een komeet. :)


Gevolg van de komeet inslag was de ijstijd wat heel veel dinosaurus heeft doen uitsterven dus beide klopt :D

Althans, was er zelf niet bij, maar hier hebben ze wel concrete bewijzen voor gevonden.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:08

Silly1972 schreef:
Tivoli schreef:
@ verootjoo: Dino’s stierven uit door de inslag en gevolgen van een komeet. :)


Gevolg van de komeet inslag was de ijstijd wat heel veel dinosaurus heeft doen uitsterven dus beide klopt :D

Althans, was er zelf niet bij, maar hier hebben ze wel concrete bewijzen voor gevonden.

Klopt :) daarom stond er ook ‘en de gevolgen ervan’. Ik wilde enkel de uitleg van verootjoo verduidelijken, ik las een soort vraag in de ‘ofzo?’ :D

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:11

Tivoli schreef:
Silly1972 schreef:

Gevolg van de komeet inslag was de ijstijd wat heel veel dinosaurus heeft doen uitsterven dus beide klopt :D

Althans, was er zelf niet bij, maar hier hebben ze wel concrete bewijzen voor gevonden.

Klopt :) daarom stond er ook ‘en de gevolgen ervan’. Ik wilde enkel de uitleg van verootjoo verduidelijken, ik las een soort vraag in de ‘ofzo?’ :D


Ja, ik had ergens een klok horen luiden :P

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:14

Haha heel goed

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:14

Giolli schreef:
bigone schreef:
Och , ergens is rotsvast geloven in de Bijbel wel simpel voor je leven. Alles wat er in staat klopt en wat de anderen zeggen/vertellen/bewijzen hoef je je niet druk te maken want het klopt toch niet.



En dan wordt er verteld in het topic dat gelovige die hun mening of geloof uitdragen vervelend zouden zijn, want ‘ik zeg toch ook niks van jouw geloof’, krijg je zo’n reactie. Ik vind dat flauw. Waarom heb je de behoefte om andermans geloof zo te denigreren? Dat is toch nergens voor nodig. Blijf gewoon bij je eigen mening of geloof. Dat is al fijn zat. Geloof mij maar, dat het niet zo simpel is als dat jij in bovenstaande quote verkondigd.

Hoezo zeg ik dat het simpel is, het lijkt me gemakkelijk. Juist wanneer je gelovig bent en toch twijfelt aan sommige zaken, dat is pas moeilijk. Ik ben van huis uit hervormd, sinds mijn twintigste uitgeschreven. Mijn man is katholiek en ik als ongelovige ben in het echt verbonden door de pastoor. Een oude man die veel van de wereld had gezien en niet in de starheid van het geloof was blijven hangen. Op gesprek geweest bij hem om uit te leggen waarom een kerkelijk huwelijk en daar kon hij in komen. Ik heb het onderwerp van de preek duidelijk uitgesproken naar hem en hij heeft zich daar vol in uitgeleefd. Het was een fantastische dag. Een aantal jaren geleden, mijn moeder overleden, ik heb in overleg met de begrafenis vereniging duidelijk aangegeven dat het over mijn moeder en niet de kerk mocht gaan. Helaas, het was dat ik zo verdrietig was anders had ik meneer dominee van de kansel geschopt. En kreeg mijn idee van gelovigen weer een deuk, je zal maar elke zondag twee keer een uur naar die dominee moeten luisteren, word je echt niet beter van wanneer de hel en verdoemenis de boventoon voeren.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:21

Als je zienswijze op sommige punten gewoon echt te ver uit elkaar liggen dan is het vaak beter om gewoon het onderwerp te wisselen.
Het heeft bijvoorbeeld ook weinig zin om iemand van de flat-earth society en met iemand van de hollow earth sociaty en een aarde is rond aanhanger samen in discussie te gaan om 1 gelijk te halen.
Ze hebben immers alle 3 gelijk toch?

Idem met een voormalig collega dat rotsvast in de 6000 jaar oude aarde geloofde. Mij best.

De opmerking van bigone is zo raar nog niet hoor. De (overleden) oma van een vriendin leefde naar haar visie naar het katechismis en simpel en sober leven. Zij zei ook zelf dat als je zo leeft dat je dan nooit een moeilijk vraagstuk hebt omdat je dan niet te maken hebt met een grijs gebied, God heeft het immers allemaal voor je opgeschreven (waarom zijn wij op aarde: om God te dienen en om dsn in het hiernaarmaals gelukkig te zijn)

Die mensen zijn er dus zeker wel, maar uiteraard niet standaard. De meeste mensen zullen eerder een zoektocht gehad hebben.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:28

Cinderella schreef:
Echter blijft dit een discussieforum. Als iemand iets neerzet vanuit een geloof mag iemand die niet gelooft/ die een ander geloof heeft daar ook een eigen mening over hebben. Andersom net zo goed. Kun je dat niet accepteren, kun je beter de discussie niet aangaan. :)


Ik vind dat 'het is een discussieforum' toch een beetje een dooddoener. Er zijn vele verschillende soorten topics op Bokt, en sommige daarvan zijn discussies (met argumenten enzo) maar anderen zijn geen discussies maar bv vragen om steun, of omdat ze iets leuks willen delen of met nog een andere insteek. Niet alles is een discussie, niet alles hoeft een discussie te zijn, en de meeste mensen die in die topics reageren die voelen dat prima aan en sluiten daarbij aan.

Maar dan heb je soms toch gebruikers die uit het niets dat soort topics binnenvallen, meestal de hele context niet lezen, en daar iets ingooien onder het mom 'het is toch een discussieforum.' (Waarbij ze vaak toch eigenlijk helemaal niet echt discussie willen, maar gewoon en liefst zonder weerwoord hun oordeel kunnen geven.)

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:41

Shadow0 schreef:
Cinderella schreef:
Echter blijft dit een discussieforum. Als iemand iets neerzet vanuit een geloof mag iemand die niet gelooft/ die een ander geloof heeft daar ook een eigen mening over hebben. Andersom net zo goed. Kun je dat niet accepteren, kun je beter de discussie niet aangaan. :)


Ik vind dat 'het is een discussieforum' toch een beetje een dooddoener. Er zijn vele verschillende soorten topics op Bokt, en sommige daarvan zijn discussies (met argumenten enzo) maar anderen zijn geen discussies maar bv vragen om steun, of omdat ze iets leuks willen delen of met nog een andere insteek. Niet alles is een discussie, niet alles hoeft een discussie te zijn, en de meeste mensen die in die topics reageren die voelen dat prima aan en sluiten daarbij aan.

Maar dan heb je soms toch gebruikers die uit het niets dat soort topics binnenvallen, meestal de hele context niet lezen, en daar iets ingooien onder het mom 'het is toch een discussieforum.' (Waarbij ze vaak toch eigenlijk helemaal niet echt discussie willen, maar gewoon en liefst zonder weerwoord hun oordeel kunnen geven.)


We hebben het hier toch specifiek over het onderwerp godsdienst? Als ik kijk naar de berichten van TS in andere topics waarin zij het gevoel heeft dat ze haar geloof niet mag aankaarten, gooit ze wel discussies op en gaat die ook aan. Als jij een mening verkondigt als een feit komt daar een reactie op. Dat kan juist heel interessant zijn, mits je ervoor openstaat.
Ik heb het niet over altijd maar te pas en te onpas je mening moeten verkondigen, maar als het dit onderwerp betreft, dan is imo de beste insteek om te hebben dat het wél een discussieforum is en dat je een discussie kan verwachten over bepaalde onderwerpen.
Jij trekt mijn bericht door over heel bokt en alle discussies, dat doe ik niet. :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:50

Meestal is het ook gewoon goed bedoeld.
Zo heb ik al vaker tegen mijn stalgenoot gezegd dat ik met homeopathie niet zo veel kan maar iedere keer als mijn paard een deuk heeft vraagt ze of ik hem al druppels xy gegeven heb. Dan zou het sneller over gaan.
Komt uit een goed hart zullen we maar zeggen.

Wel vervelend is het al je een paard in moet laten slapen en dan mensen gewoon glashard in je gezicht zeggen dat je gewoon nog niet alles geprobeert hebt en dat het heus niet nodig was om die beslissing te nemen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-07-18 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:50

anjali schreef:
Hallo! Ik ben erg godsdienstig,maar zodra ik daarvoor uitkom,zowel hier op Bokt als in de maatschappij,word ik direct afgefakkeld.Ik vind dat vervelend omdat ik dus niet voor mijn mening mag uitkomen. Is er iemand anders die deze ervaring ook heeft,of ben ik "de laatste der Mohikanen"?


Mijn ervaring is dat heel veel mensen totaal niets weten als het om godsdienst gaat.

Ik ben christen, maar ik geloof echt niet "in een oude man op een wolk ofzo met een lange witte baard en een megafoon".
Ik denk/ vind/ voel dat er prachtige verhalen in de bijbel staan, maar ik neem ze niet al te letterlijk.
Ergens ben ik een steile calviniste, maar ik houd van de persoon Marten Luther en ben ambivalent over de jurist Calvijn.

....de meeste mensen kijken dan wat glazig, zie hebben in de verste verte geen idee waar ik het over heb.

En voor de goede orde: dat mag heus, hoor. Ik vind het armoedig, maar ik ben wel van 'leven en laten leven'.
(De armoede is, dat veel mensen nauwelijks besef hebben van 'wat godsdiensten zoal doen en waar het over gaat. Niet of iemand er voor kiest oid om wel of niet ergens bij te horen.)

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:54

Cinderella, volgens mij is de reden dat TS die negatieve reacties krijgt nou juist dat ze vrij blind voor de context van het topic er een statement in gooit, en niet open staat voor discussie. Niet alleen over het geloof, maar ook over de gepastheid van zo'n reactie in een dergelijk topic bijvoorbeeld. Dat roept weerstand op.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:58

Dit
Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:58

bigone schreef:
Hoezo zeg ik dat het simpel is, het lijkt me gemakkelijk. Juist wanneer je gelovig bent en toch twijfelt aan sommige zaken, dat is pas moeilijk. Ik ben van huis uit hervormd, sinds mijn twintigste uitgeschreven. Mijn man is katholiek en ik als ongelovige ben in het echt verbonden door de pastoor. Een oude man die veel van de wereld had gezien en niet in de starheid van het geloof was blijven hangen. Op gesprek geweest bij hem om uit te leggen waarom een kerkelijk huwelijk en daar kon hij in komen. Ik heb het onderwerp van de preek duidelijk uitgesproken naar hem en hij heeft zich daar vol in uitgeleefd. Het was een fantastische dag. Een aantal jaren geleden, mijn moeder overleden, ik heb in overleg met de begrafenis vereniging duidelijk aangegeven dat het over mijn moeder en niet de kerk mocht gaan. Helaas, het was dat ik zo verdrietig was anders had ik meneer dominee van de kansel geschopt. En kreeg mijn idee van gelovigen weer een deuk, je zal maar elke zondag twee keer een uur naar die dominee moeten luisteren, word je echt niet beter van wanneer de hel en verdoemenis de boventoon voeren.


Het ging mij meer op de toon hoe je het schreef.
"Ach het is ook wel simpel als je geloofd in de bijbel want dan leef je simpel en alles wat er in staat klopt en wat een ander vindt niet en hoef je je niet druk om te maken."

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:01

Shadow, ik vind dat op zich zelfs nog wel leuk, dat specifieke topic was een echt discussietopic. Er dan een uiterste ingooien over een volslagen andere licht extremistische boeg kan ik persoonlijk wel waarderen (weer eens wat anders voor de afwisseling).
Maar dan moet je niet vervolgens piepen als niet iedereen dat uiterste waardeerd :+

Luxx, dat vind ik flauw en niets bijdragen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:04

Nou Sizzle, dat bedoelde ik helemaal niet flauw, dat is mijn mening op een billboard

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:06

Silly1972 schreef:
Tivoli schreef:
@ verootjoo: Dino’s stierven uit door de inslag en gevolgen van een komeet. :)


Maar als je in Adam en Eva gelooft en in het verhaal van de bijbel dan gaat het voor de dino's dus niet op. Als de dino's door een komeet inslag en ijstijd zijn doodgegaan dan waren Adam en Eva en alle kinderen ook dood geweest. Er staat niks in de bijbel over een ijstijd. Ook leefden de dino's vele jaren eerder dan dat de bijbel zegt dat Adam en Eva er waren.

Ik snap dus niet hoe je dan niet in dino's kan geloven en wel in Adam en Eva terwijl voor het ene bewijs is en voor het andere niet

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:08

Sizzle, in het recente topic misschien wel, daar had ik zelf niet zoveel moeite mee. En leve de 'verberg dit topic'-optie. Maar het is ook gebeurd in gevoelige persoolijke topics, en dan vind ik het alleen maar kwetsend en ongepast als iemand op pagina tig met de kerk aan komt zetten zonder dat het erop lijkt dat ze het topic heeft gelezen of zich in de positie van TS heeft verdiept. (Dat komt bovendien niet echt over als goed bedoelen in de zin van 'het beste met die ander voorhebben' maar vooral als het doen van iets dat goed voelt voor jezelf zonder rekening te houden met wat het betekent voor anderen.)

Ik denk persoonlijk dat een deel van de frustratie die nu in de reacties kwam ook is omdat de ergernis er al eerder was, maar mensen juist gevoelige topics niet zomaar willen ontsporen en het bij dit topic veel minder erg was dat dat gebeurde.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:11

Sizzle schreef:
Even gekeken of er een specifieke post aan vooraf gegaan is.
Tja, met een erfzonde Adam en Eva verhaaltje ben je mij ook kwijt.
Dat mag een ieder van mij geloven, maar dan ben ik geen verdere gesprekspartner.

Dat is ook wel erg specifiek voor een bepaalde groep religieuzen en daarmee ontken je gelijk al de ‚waarheid‘ van andere religies die niets met erfzonde hebben.
Daar komen oorlogen van :+

De niet aan 1 religie gebonden mevrouw 'moeder' Meera schijnt met een twinkeling in de ogen gezegd te hebben 'dat als er 10 verlichte geesten in 1 kamer zaten dat waarschijnlijk oorlog op zou leveren'.
(Zo gaat dat met ego's, denk ik dan. "Zo moet het!!" "Nee! Mijn manier is beter!" etc.)

Dat Adam en Eva verhaal vind ik prachtig. 'Erfzonde' hebben de christenen er op geplakt.
Ik denk: ooit was er een soort paradijselijke toestand (kindertijd? Terug naar de baarmoeder...?) daarna leerden we als mensheid 'dat er goed en kwaad bestaat'. En tegelijkertijd een ego hebben als mens en goed proberen te doen - dat is ingewikkeld.
De Joden die dit verhaal op schrift stelden vonden dat het echte moment waarop het misgaat het moment is dat Kajin de hersens van Abel inslaat. (Op zijn christelijks gezegd is dat de zondeval.)

Enne: Adam wordt bij correcte vertaling pas Adam nadat Eva uit zijn zijde (voor mijn part rib) is gehaald. Tot die tijd is hij een eenzaam 'aardewezen' van klei waar God levensadem in geblazen heeft.

PS.: ik geloof dus wel in God, maar dat "letterlijk" nemen vind ik nergens voor nodig.
Het idee 'dat aangezien de wereld in 6 dagen werd geschapen de wereld ook maar 6000 jaar oud is, want in de psalmen staat ergens de poëtische opmerking 'dat duizend jaar zijn als 1 dag' - iedereen mag dit vinden, maar de bijbel letterlijk nemen kan ik het niet eens noemen.
Ik vind het eerder poëzie verwringen vanwege je eigen behoefte aan structuur. (Dat mag allemaal, maar laten we het beestje bij de naam noemen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-07-18 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:14

Amber_anne schreef:
Maar als je in Adam en Eva gelooft en in het verhaal van de bijbel dan gaat het voor de dino's dus niet op. Als de dino's door een komeet inslag en ijstijd zijn doodgegaan dan waren Adam en Eva en alle kinderen ook dood geweest. Er staat niks in de bijbel over een ijstijd. Ook leefden de dino's vele jaren eerder dan dat de bijbel zegt dat Adam en Eva er waren.

Ik snap dus niet hoe je dan niet in dino's kan geloven en wel in Adam en Eva terwijl voor het ene bewijs is en voor het andere niet


Ik kan het voor mezelf rijmen met de Bijbel. Maar in de meeste kerken wordt het anders geleerd, zoals ook de kerk waarin ik ben opgevoed. Ik heb gelukkig een eigen keus gemaakt en zit niet meer vast in het denken van de kerk.

Ik zal er hier inhoudelijk niet op ingaan maar als je wilt weten hoe ik dat dan zie samen gaan, mag je me altijd een pb doen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:14

Shadow, Er staat me inderdaad iets bij van een topic waar een vrouw ten einde raad in haar huwelijk was en waar toen iemand toen iets zei in de trand van: tja je bent nou eenmaal getrouwd, dat heeft God zo bedoeld dus deal with it.
Ik weet niet of die mening van de TS van dit topic is, maar dat was wel behoorlijk onmensmedelievend inderdaad.

Janneke, zo bedoelde ik dat ook.
Zet 2 (of meer) vaststaande meningen bij elkaar. Als dit allemaal mensen zijn die graag hun gelijk willen hebben en niet de kunst van het horen zien en zwijgen beheersen dan wordt het behoorlijk ongezellig.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:23

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!


Opdracht van God? :D

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:29

Sizzle schreef:
Shadow, Er staat me inderdaad iets bij van een topic waar een vrouw ten einde raad in haar huwelijk was en waar toen iemand toen iets zei in de trand van: tja je bent nou eenmaal getrouwd, dat heeft God zo bedoeld dus deal with it.
Ik weet niet of die mening van de TS van dit topic is, maar dat was wel behoorlijk onmensmedelievend inderdaad.


Arme Jezus: je probeerde iets goeds te doen en het eindigt met dit soort liefdeloze onzin.

'Wat God verbonden heeft zal de mens niet scheiden' - in rond Hollands: ga niet stoken in een goed huwelijk.
En: de liefde tussen twee mensen (voor mijn part drie, dat is de kern niet) is iets goddelijks.
Dit zinnetje gaat niet over wat in de Roomse kerk heet 'het kerkelijk huwelijk' (waar scheiden hetzij niet mag hetzij erg lastig is).
En van Jezus mag scheiden gewoon. (Het is triest als het aan de orde is, maar het kan en mag.)
Citaat:
Janneke, zo bedoelde ik dat ook.
Zet 2 (of meer) vaststaande meningen bij elkaar. Als dit allemaal mensen zijn die graag hun gelijk willen hebben en niet de kunst van het horen zien en zwijgen beheersen dan wordt het behoorlijk ongezellig.
_/-\o_
Zelfs die verlichte zielen 'zijn net mensen'....

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:35

Emoe, ik denk dat wanneer elke gelovige op jouw manier met het geloof om zou gaan we deze hele discussie niet hoefden te voeren. Onderzoek en behoud het goede!! Dat is voor iedereen, ook niet gelovigen anders maar voor de “extremen” onder deze twee groepen telt alleen het eigen woord . En daar gaat het fout. Ik ben niet gelovig maar heb zaken meegemaakt die niet verklaarbaar zijn. Ik accepteer het en denk dat er zeker meer is dan wij weten. Maar een God die alles regelt?? No way dat dat een acceptabele uitleg is. Wanneer je gelovig bent en het gaat niet goed in je leven dan is het je eigen schuld en wanneer het geweldig gaat dan is dat aan God te danken. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Zo denk ik er over. Dat mensen steun vinden in iets waar ze in geloven , zeker, maar dat kan van alles zijn. Reïncarnatie is iets waar ik in geloof , na een keer op een plek geweest te zijn waar ik nog nooit geweest was(voordat er internet was) en ik moeiteloos de weg wist ben ik onder hypnose geweest en heel vroeger heb ik( of mijn ziel ) daar dus geleefd . Verklaarde ook mijn enige angst voor diep donker water ondanks alle zwemdiploma’s want mijn toenmalige gastheer bleek te zijn omgekomen bij een schipbreuk. Kolder ? Voor de een wel voor mij niet.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:47

Janneke, ik vind de manier waarin jij in diverse topics levensopvattingen, gelijkwaardigheid en religie bij elkaar brengt altijd heel inspirerend :)

Mijn buurgezin van vroeger is extreem katholiek dogmatisch. Bijna niemand is goed genoeg voor ze. Gescheiden mensen zijn per definitie gedoemd tot eenzaamheid want een nieuwe relatie is echt uit den boze.
Tot......hun dochter hoteldebotel werd van een gescheiden man.
Ze hebben toen schiftelijk toestemming gehaald bij de paus en daarmee hebben ze in feite hun zonden ‚afgekocht‘ en heeft de familie er vrede mee. De paus is immers een boodschapper van God.
Ze blijven echter andere gescheiden mensen nog net zo veroordelen.
Whatever makes you happy :j