Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:20

Amber_anne schreef:
Emoe schreef:
Amber_anne, even een antwoord op je vraag. Ik geloof in de Bijbel maar dat sluit niet uit dat dinosaurussen niet bestaan hebben hoor! Die botten zijn er niet zomaar gekomen. Dus ik geloof ook zeker dat die bestaan hebben.

Ik geloof dat God de wereld gemaakt heeft, en dat de boel vandaar uit verder geëvolueerd is. En nog steeds aan het evolueren is. Ik geloof alleen weer niet in een oerknal oid of dat we van de apen afstammen. Dat kan ik dan weer niet geloven ;)


Dankjewel, dit snap ik ook helemaal als je dat gelooft en is net zo logisch als een oerknal eigenlijk want niemand weet het 100% zeker.

Ik vind het moeilijk idd dat mensen zeggen dat evolutie niet bestaat en kan daar ook echt niet bij eigenlijk.
Mijn schoonouders geloven niet in dinosauriërs omdat deze niet in de bijbel staan.


Kippen staan (volgens mij) ook niet in de bijbel, dus bestaan die dan ook niet?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:22

Daphara schreef:
Kippen staan (volgens mij) ook niet in de bijbel, dus bestaan die dan ook niet?

psssst die staan wel in de bijbel
Panda's volgens mij niet :D

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:23

Daphara schreef:
Amber_anne schreef:

Dankjewel, dit snap ik ook helemaal als je dat gelooft en is net zo logisch als een oerknal eigenlijk want niemand weet het 100% zeker.

Ik vind het moeilijk idd dat mensen zeggen dat evolutie niet bestaat en kan daar ook echt niet bij eigenlijk.
Mijn schoonouders geloven niet in dinosauriërs omdat deze niet in de bijbel staan.


Kippen staan (volgens mij) ook niet in de bijbel, dus bestaan die dan ook niet?


Die stammen ook af van de dinosaurus toch _O-

Maar Adam en Eva waar zij in geloven hebben niet naast dino's geleefd en dus bestaan deze niet

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:24

Kippen zijn vogels en die staan er wel in :D

Maar goed, er staan ook reuzen (kruisingen tussen Engelen en mensen) in. Er is discussie over hoe letterlijk het OT genomen moet worden. Ik vond Genesis toen ik het voor het eerst las een slecht sci-fi boek. Ik richt me nu meer op het NT, die legt het OT (deels) uit.

In heel veel culturen worden wel vloedverhalen en legendes gevonden. Dat is best interessant icm Noach.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 30-07-18 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:25

De jezus hagedis komt ook niet voor in de bijbel. Maar die bestaat ook (is een hagedis die over water kan rennen). Net zoals de bombardeerkever en de mierenleeuw. :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:34

Wonderen vs toeval zijn ook van die dingen die je meestal niet zeker kan weten.
Ik hou dat ook maar gewoon in het midden, het heeft geen nut om ergens oneens over te zijn als je het gewoon allemaal niet weet.

Wel moest ik laatst lachen toen iemand gepassioneerd vertelde over de gaven van een gestorven heilige die voorspeld had dat er later op een bepaalde plek een ziekenhuis kwam.
Na zijn dood hebben mensen (gelovigen) geld ingezameld om dat ziekenhuis te bouwen: hij had dus gelijk gehad....
:')
Dat valt wel redelijk onder valsspelen :D

Mijn oma was vroeger heel erg aanhanger van bepaalde bedevaartsdagen en bijeenkomsten. Later kwam toen uit dat het geld wat daar opgehaald werd (heul veel) direct voor wapenhandel en oorlog gebruikt werd. Dat was voor haar echt even een klap in het gezicht aangezien ze echt een behoorlijk grenzeloos vertrouwen heeft in de menselijke goedheid.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-07-18 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:37

Och , ergens is rotsvast geloven in de Bijbel wel simpel voor je leven. Alles wat er in staat klopt en wat de anderen zeggen/vertellen/bewijzen hoef je je niet druk te maken want het klopt toch niet.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:39

Eske_B schreef:
Kippen zijn vogels en die staan er wel in :D


Dino’s hadden ook veren en sommigen vlogen ook nog eens, dus dan staan die er ook in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:40

Ik heb niks tegen mensen die geloven en mij mijn ding laten doen.

Ik heb wél wat tegen mensen die geloven en mij mijn ding niet laten doen.

Toen ik met m'n vriendin uit de abortuskliniek kwam en de christenen stonden te protesteren, haar lastig gingen vallen terwijl ze net een hele moeilijke keuze had gemaakt...
Dan verlies je heel veel respect bij mij.

Sindsdien ben ik een beetje anti-godsdienst ja...

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:42

bigone schreef:
Och , ergens is rotsvast geloven in de Bijbel wel simpel voor je leven. Alles wat er in staat klopt en wat de anderen zeggen/vertellen/bewijzen hoef je je niet druk te maken want het klopt toch niet.


Vergelijkbaar wat medewerkers in grote bedrijven aanhalen: we doen dat omdat we dat altijd al zo gedaan hebben.
Als je dan vraagt waarom: geen idee, dat was gewoon altijd al zo.
En dan vervolgens protesteren tegen verandering zonder te weten waarom dat dan eigenlijk niet een goede verandering zou zijn :+

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:42

Arbortus is een hele rotte disscusie net zoals andere, ik snap beide partijen maar ben er geen voorstander van.

Maar goed zo heb je van alles wel wat, iedereen denkt er weer anders over.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:44

Ik vind het een beetje zinloos. Dit forum is niet erg bedoelt hiervoor, het is een paardenforum. Als je gelijkgestemden zo belangrijk vindt kan je toch beter naar een forum zoeken voor gelovigen. Maar goed helemaal niks tegen het geloof hoor, al ben ik zelf atheïst. Ieder moet geloven waar die zich goed bij voelt als je eerlijk naar jezelf bent (tenminste dat vind ik zelf belangrijk, kan mezelf wel voor de gek gaan houden maar dan zou ik mezelf voorliegen). Als je mij maar niet probeert te bekeren en ik kan er ook niet zo goed tegen als mensen hele verhalen gaan beginnen (vooral als het te zweverig wordt) terwijl ze geen idee hebben of ik dat wel interessant vind. Ik vind het namelijk vooral vermoeiend... (irl bedoel ik dan eigenlijk)
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 30-07-18 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:45

Daphara schreef:
Eske_B schreef:
Kippen zijn vogels en die staan er wel in :D


Dino’s hadden ook veren en sommigen vlogen ook nog eens, dus dan staan die er ook in.


Dino’s leefden toch niet gelijk met mensen? Dus dan kunnen die ook niet in de Bijbel staan. Volgens mij waren de dino’s nog ver voor God de aarde geschikt heeft gemaakt voor mensen.
De dino’s zijn toch uitgestorven vanwege een extreme ijstijd ofzo?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:47

Vaak is je hart er zo vol van dat je soms een beetje door slaat, maar je hebt gewoon dat gevoel, je wilt dat dan graag delen. Snap wel dat het vermoeiend kan wezen.

saskiakefie schreef:
Ik vind het een beetje zinloos. Dit forum is niet erg bedoelt hiervoor, het is een paardenforum. Als je gelijkgestemden zo belangrijk vindt kan je toch beter naar een forum zoeken voor gelovigen. Maar goed helemaal niks tegen het geloof hoor, al ben ik zelf atheïst. Ieder moet geloven waar die zich goed bij voelt als je eerlijk naar jezelf bent (tenminste dat vind ik zelf belangrijk, kan mezelf wel voor de gek gaan houden maar dan zou ik mezelf voorliegen). Als je mij maar niet probeert te bekeren en ik kan er ook niet zo goed tegen als mensen hele verhalen gaan beginnen (vooral als het te zweverig wordt) terwijl ze geen idee hebben of ik dat wel interessant vind. Ik vind het namelijk vooral vermoeiend... (irl bedoel ik dan eigenlijk)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:50

Janinevv schreef:
Arbortus is een hele rotte disscusie net zoals andere, ik snap beide partijen maar ben er geen voorstander van.

Maar goed zo heb je van alles wel wat, iedereen denkt er weer anders over.


Geen voorstander is heel wat anders dan iemand recht in zijn gezicht uitmaken voor moordenaar.
Dat is een beetje het verschil tussen zelf praktiseren en missioneren.

Ik had laatst een beetje en :o? Moment.
Iemand vroeg me of ik religieus was waarop ik ontkende. Vervolgens zei ze: geloof je dan ook niet in energie??
Ik: wtf :? Waarom zou ik energie ontkennen als ik niet in God geloof, we zaten notabene in een auto en die reed heus niet op magie.
Volgens haar was dat 1:1 verbonden.
Als je gelooft dat energie bestaat dan moet je ook in een hogere kracht geloven.....dus....

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:50

Sizzle schreef:
Janinevv schreef:
Arbortus is een hele rotte disscusie net zoals andere, ik snap beide partijen maar ben er geen voorstander van.

Maar goed zo heb je van alles wel wat, iedereen denkt er weer anders over.


Geen voorstander is heel wat anders dan iemand recht in zijn gezicht uitmaken voor moordenaar.
Dat is een beetje het verschil tussen zelf praktiseren en missioneren.

Ik had laatst een beetje en :o? Moment.
Iemand vroeg me of ik religieus was waarop ik ontkende. Vervolgens zei ze: geloof je dan ook niet in energie??
Ik: wtf :? Waarom zou ik energie ontkennen als ik niet in God geloof, we zaten notabene in een auto en die reed heus niet op magie.
Volgens haar was dat 1:1 verbonden.
Als je gelooft dat energie bestaat dan moet je ook in een hogere kracht geloven.....dus....


Huh, die snap ik ook even niet hoor :')

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:51

@ verootjoo: Dino’s stierven uit door de inslag en gevolgen van een komeet. :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:52

Ik snap het ook nog steeds niet, heb maar gewoon „aha“ gezegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:52

Zolang je mij niks opdringt heb ik geen moeite met het geloof, doe je dat wel dan hebben we een probleem.
Ik dring mijn ideeën namelijk ook niet op en wil niet dat iemand last heeft van het niet gelovig zijn.

Ik heb echter een (vrijwilligers) collega gehad die het steeds weer over god had en mensen bijbels op wilde dringen, dat werkt niet. Bij mij was het vrij snel klaar maar er zijn mensen geweest die er echt moeite mee hadden en dan ga je imo gewoon veel te ver. Aan de andere kant hadden we iemand die veel voor de kerk deed en dat was zo ongeveer mijn favoriete collega, hij zeurde nooit over wat wel en niet goed was maar vertelde wel eens over de dingen die hij meegemaakt had. Hij had ook een hekel aan het gedram van de andere persoon.


Verder mensen gehad die hun hondje wilden laten dekken en niet vermeld hadden dat zij volgens hun geloof dus ook geen dieren mochten doden. (Dus niet aan vlooienbestrijding deden.) Vervolgens hebben ze dat hondje wel bij mij gelaten terwijl duidelijk vermeld stond dat het hondje ontwormd en ontvlooit moest zijn, hondje is dus bij mij wel in bad gegaan toen ik het zag en de vlooien die er op zaten waren dood. Thuis zaten er nog genoeg natuurlijk en hondje werd dan ook niet drachtig (waarschijnlijk bloedarmoede) ondanks mijn dringende advies om er wat aan te doen. Toen ze dit meldden heb ik dan ook vriendelijk aangegeven dat ik zeker wilde weten dat ze vlo-vrij was en dat ze anders niet meer welkom waren. Nooit meer wat van gehoord.
Prima dus dat je je eigen ideeën hebt maar als je bij mij komt en de voorwaarden weet, die negeert en niet eerlijk zegt wat er aan de hand is dan ben ik er wel klaar mee. Als ze wel eerlijk geweest waren dan waren ze sowieso niet welkom geweest, prima dat jij iets denkt en daar bij blijft maar niet als je een 'dienst' van mij verwacht en je door je geloof niet aan de voorwaarden kan voldoen. Ik heb van iemand anders moeten horen dat zij dus een bepaald geloof hadden en dat dat de reden was, daar hadden ze gewoon eerlijk over moeten zijn.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:53

Ik heb niks tegen het geloof. Iedereen moet geloven wat hij/zij wil.
Echter blijft dit een discussieforum. Als iemand iets neerzet vanuit een geloof mag iemand die niet gelooft/ die een ander geloof heeft daar ook een eigen mening over hebben. Andersom net zo goed. Kun je dat niet accepteren, kun je beter de discussie niet aangaan. :)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:53

Sizzle schreef:
Janinevv schreef:
Arbortus is een hele rotte disscusie net zoals andere, ik snap beide partijen maar ben er geen voorstander van.

Maar goed zo heb je van alles wel wat, iedereen denkt er weer anders over.


Geen voorstander is heel wat anders dan iemand recht in zijn gezicht uitmaken voor moordenaar.
Dat is een beetje het verschil tussen zelf praktiseren en missioneren.

Ik had laatst een beetje en :o? Moment.
Iemand vroeg me of ik religieus was waarop ik ontkende. Vervolgens zei ze: geloof je dan ook niet in energie??
Ik: wtf :? Waarom zou ik energie ontkennen als ik niet in God geloof, we zaten notabene in een auto en die reed heus niet op magie.
Volgens haar was dat 1:1 verbonden.
Als je gelooft dat energie bestaat dan moet je ook in een hogere kracht geloven.....dus....


Ik vindt dat ook echt ongepast om dat voor een kliniek te doen, mijn echte mening zet ik niet meer openbaar want dat is een poosje terug helemaal uit de hand gelopen alleen omdat ik mijn mening had en ook vanuit mijn geloofs overtuiging, ookal begreep ik hen ook goed en heb ik het niet zo netjes overgebracht.

Dat laatste snap ik ook niet..

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:54

Weet je, het is hetzelfde als met heel veel andere dingen.

Stel, jij bent dol op paardrijden. Dan kun je in ieder gesprek proberen mensen te overtuigen om ook te gaan paardrijden. Ook als het over iets totaal anders gaat. Hoe lang denk je dat het duurt voordat mensen denken "zucht, heb je haar weer met haar constante geneuzel over paarden. Ieder gesprek moet daar naar omgebogen worden, altijd maar paarden..."
Je kan er ook voor kiezen er zelf lekker van te genieten, het bij jezelf te houden. Soms zullen er mensen eens naar vragen, of komt het misschien op hobbies en sporten en dan kun je eens laten vallen dat je graag paard rijd. Dan merk je vanzelf of mensen daar graag meer over willen weten.

Religie valt in dezelfde groep. Mensen opdringen wat jij gelooft en daar in een willekeurig gesprek over beginnen is gewoon onprettig. Houd het lekker voor jezelf, geniet van het feit dat jij iets hebt gevonden waar je gelukkig mee bent. Zoek gelijkgestemden om je plezier mee te delen. Als mensen er naar vragen deel er dan wat over, en zo niet dan niet. Maak je veel meer vrienden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:54

Sizzle schreef:
Janinevv schreef:
Arbortus is een hele rotte disscusie net zoals andere, ik snap beide partijen maar ben er geen voorstander van.

Maar goed zo heb je van alles wel wat, iedereen denkt er weer anders over.


Geen voorstander is heel wat anders dan iemand recht in zijn gezicht uitmaken voor moordenaar.
Dat is een beetje het verschil tussen zelf praktiseren en missioneren.


Ben ook geen voorstander, laat ik dat vooropstellen.
Soms is er geen andere keuze.
Een nette discussie kan ik waarderen.

Maar inderdaad, zij is toen ook uitgescholden voor moordenaar, ho*r en slechte moeder, ohnee je bent geen moeder.

Niet heel leuk als je een moeilijke beslissing hebt moeten nemen en je kindje weggehaald is. En dan druk ik het zachtjes uit.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:00

Dat is wel erg ja, en triest dat mensen dat zo durven te roepen. Ik snap dat het een moeilijke beslissing is maar aan de andere kant snap ik het ook weer totaal niet.
Myrthe3 schreef:
Janinevv schreef:
Arbortus is een hele rotte disscusie net zoals andere, ik snap beide partijen maar ben er geen voorstander van.

Maar goed zo heb je van alles wel wat, iedereen denkt er weer anders over.


Geen voorstander is heel wat anders dan iemand recht in zijn gezicht uitmaken voor moordenaar.
Dat is een beetje het verschil tussen zelf praktiseren en missioneren.


Ben ook geen voorstander, laat ik dat vooropstellen.
Soms is er geen andere keuze.
Een nette discussie kan ik waarderen.

Maar inderdaad, zij is toen ook uitgescholden voor moordenaar, ho*r en slechte moeder, ohnee je bent geen moeder.

Niet heel leuk als je een moeilijke beslissing hebt moeten nemen en je kindje weggehaald is. En dan druk ik het zachtjes uit.[/quote]

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:00

bigone schreef:
Och , ergens is rotsvast geloven in de Bijbel wel simpel voor je leven. Alles wat er in staat klopt en wat de anderen zeggen/vertellen/bewijzen hoef je je niet druk te maken want het klopt toch niet.



En dan wordt er verteld in het topic dat gelovige die hun mening of geloof uitdragen vervelend zouden zijn, want ‘ik zeg toch ook niks van jouw geloof’, krijg je zo’n reactie. Ik vind dat flauw. Waarom heb je de behoefte om andermans geloof zo te denigreren? Dat is toch nergens voor nodig. Blijf gewoon bij je eigen mening of geloof. Dat is al fijn zat. Geloof mij maar, dat het niet zo simpel is als dat jij in bovenstaande quote verkondigd.