Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 07:57

Gemeenten mogen snorfietsen per 1 juli weren van een druk fietspad. Ze kunnen ervoor kiezen snorfietsers naar de rijbaan te dirigeren. Die zijn dan ook verplicht een helm te dragen.

Als een gemeente snorfietsen liever op de rijbaan ziet, dan moeten ze daarvoor verkeersborden plaatsen. Dat kan wel even duren. Amsterdam lijkt daarmee als eerste aan de slag te gaan. Hoofdstedelijke snorfietsers krijgen er vanaf volgend jaar mee te maken.

*bron AD.nl

Mijn mening is dat ik dit heel raar en vooral gevaarlijk vind.
En hoe zien de gemeentes en handhavers dit voor zich? Moeten snorfietsers maar gewoon standaard een helm mee nemen, op doen als ze de rijbaan opgaan en weer af op het fietspad }:0

Buiten dat lijkt mij dit levensgevaarlijk, want je kunt niet mee met het verkeer op de rijbaan. Daarvoor gaan ze echt te langzaam.
Ik rijd zelf niet op een snorfiets, maar jee waar gaat dit toch heen...

chanicha

Berichten: 12143
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:05

Nou ik rijd ook op een snorbrommer, is mijn enige vervoersmiddel, en ik vind het belachelijk! Het is vragen om doden, helemaal omdat je inderdaad niet mee kan met het verkeer.
Ikzelf vind het al vreselijk dat de brommers op de rijweg moeten en gewoon midden op de weg blijven rijden!
Een heleboel ouderen, waaronder mijn moeder, rijden nog op zo'n ding om nog een beetje mobiel te zijn.
Dit alles om de heilige fietsers, die s' nachts kriskras door de stad rijden, niet in de uitlaatgassen te laten rijden! Zou die meter verderop nou uitmaken dan?

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:05

Je mag er zonder helm op rijden, maar bij de rijbaan moet je een helm.. verkopen ze dat dan naast die verkeerd borden..

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:18

Ik kom al liever niet op plaatsen waar je met je scooter verplicht op de rijbaan moet, zoals Rotterdam. Daar moet je bij de Waalhaven tussen de vrachtwagens met je scooter.... levensgevaarlijk.

En als je bromfiets/ scooter dan ook nog eens maar 25 gaat. Brrrr dat is toch vragen om ongelukken.

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:23

Ik rijd zelf een bromfiets. Maar vind het een slecht idee. Lekker op fietspad blijven maar wel vaker rollerbanken neerzetten. Mijn brommer rijd 60 en word vaak genoeg door snorfietsen ingehaald.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:50

Sabbientje schreef:
Ik kom al liever niet op plaatsen waar je met je scooter verplicht op de rijbaan moet, zoals Rotterdam. Daar moet je bij de Waalhaven tussen de vrachtwagens met je scooter.... levensgevaarlijk.

En als je bromfiets/ scooter dan ook nog eens maar 25 gaat. Brrrr dat is toch vragen om ongelukken.


Rotterdam is echt heel vervelend inderdaad! Ook al die pizzabezorgers die op die scooters alle kanten op vliegen over de weg verschrikkelijk, en waalhaven is helemaal gevaarlijk!

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:13

Ik vind het een heel slecht idee.

Als automobilist omdat snorbrommer echt niet meekomen met snel verkeer. Zelfs de 45/km brommers rijden te langzaam tussen auto’s en vrachtwagens en houden de boel op doordat ze hun plaats op de weg niet kennen. Rechts langs de rand en niet in het midden zoals een motor.

Als snorfietsers, ik heb dat ding omdat ik bijna niet meer kan fietsen en met de auto slecht in het centrum kom en duur parkeergeld, voel ik mij echt niet veilig tussen snelverkeer op drukke doorgaande wegen. Wel vind ik dat je je als snorfietser op het fietspad aanpast aan fietsers. Rustig inhalen en als het druk is gas terug.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:17

Hier over de grens kennen ze snorfietsen niet en op sommige stukken moet ik dus eigenlijk de 100 weg op. Nou rijd mijn snor wel iets sneller dan 25 maar je denkt toch niet dat ik met meer dan 50km/u verschil tussen de autos ga rijden :x

Heb zelf juist een snorfiets om rustiger te kunnen rijden zeg maar, voel me op de stukken dat ik op de weg moet altijd flink gehaast.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:19

Levensgevaarlijk, er kan beter ingezet worden op handhaving van de verkeersregels die met name in de steden door fietsers en bromfietsers genegeerd worden.
Door rood rijden is gewoon standaard, verlichting voeren een zeldzaamheid en richting aangeven gebeurd helemaal niet.
Maar oom agent levert meer op als hij snelheidsbekeuringen schrijft voor 10km te hard op een lege snelweg.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:29

Levensgevaarlijk.. dat snelheidsverschil is veel te groot. Dat is echt vragen om problemen (en opgevoerde snorscooters). Sowieso, als je straks als snorfietser ook op de rijbaan moet en dus een helm op, wie koopt er dan nog een snorfiets? Alle voordelen van zon ding tov een bromfiets zijn dan weg.
Ik heb zelf een bromscooter die 55 gaat en die komt prima mee in het verkeer, voel me er daarom ook veilig mee. Eerst had ik een brom die maar 40 ging, maar ik moest er dus wel mee op de weg want het was een brom (er was iets mis met de motor). Ik kan je zeggen, dat is echt niet fijn!! Je houdt het hele verkeer op en je wordt aan alle kanten ingehaald. Mensen gaan zich aan je ergeren omdat je zo sloom bent, frustratie in het verkeer is ook niet heel veilig. Laat staan met een snor die 25 gaat op een 50km weg! Dat snelheidsverschil is veel te groot en daar komen juist de meeste ongelukken van.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:41

Lekker irritant, op een 50 baan achter een snorfietser 25 moeten rijden met je auto....Wat een kromme regel...

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:49

tiwi1969 schreef:
Ik vind het een heel slecht idee.

Als automobilist omdat snorbrommer echt niet meekomen met snel verkeer. Zelfs de 45/km brommers rijden te langzaam tussen auto’s en vrachtwagens en houden de boel op doordat ze hun plaats op de weg niet kennen. Rechts langs de rand en niet in het midden zoals een motor.

Als snorfietsers, ik heb dat ding omdat ik bijna niet meer kan fietsen en met de auto slecht in het centrum kom en duur parkeergeld, voel ik mij echt niet veilig tussen snelverkeer op drukke doorgaande wegen. Wel vind ik dat je je als snorfietser op het fietspad aanpast aan fietsers. Rustig inhalen en als het druk is gas terug.

Hier schuldig, ik ben er zo een die met 50 kmh met een bromscooter als een motor in het midden rijdt. Officieel rij ik daarmee te hard (mag immers maar max 45kmh) maar anders gaan automobilisten rare dingen uithalen om je in te halen. Meteen ook de reden waarom ik in het midden rij, je wordt van je sokken gereden als je dat niet doet. Automobilisten die zien je niet, of ze halen je op de meest krappe gevaarlijke manieren in, gaan veel te dicht naast je rijden (en sommigen blijven daar ook rijden, dan wordt je de witte lijn op gedwongen, niet veilig) nee dank je. Op bredere wegen (60kmh wegen bijv.) Rij ik wel aan de zijkant zodat mensen in kunnen halen, maar in de stad waar de rijbanen smaller zijn en ik mee kan komen met het verkeer doe ik dat dus niet. Doe ik niet om de ander te pesten maar voor mijn veiligheid.

Mede daarom vind ik het dus ook heel gevaarlijk als snorfietsen de weg op zouden moeten. Met een 45kmh apparaat kom je soms al in de problemen, hoe moet dat als je zo traag rijdt en niet mee kan komen in het verkeer.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:01

Persoonlijk denk ik dat je door niet de ruimte te geven om in te halen veel gevaarlijker inhaalacties uitlokt. Van mij mogen ze bekeuren op het midden op de weg rijden met brommers. Dat is echt levensgevaarlijk.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:05

Kan je dat uitleggen want ik zie het probleem niet, ik stam nog uit de tijd dat er nog geen lessen voor brommers waren en sommige dingen doe ik ook maar op gevoel. Als het een goede reden heeft sta ik er best voor open om aan te passen maar tot nu toe zie ik de logica niet waarom aan de rand rijden veiliger zou zijn.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:08

De elektrische fiets dan ook maar??
Mijn snorscooter rijd standaard 30 en haal soms een elektrische fiets maar lastig in...

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:09

tiwi1969 schreef:
Persoonlijk denk ik dat je door niet de ruimte te geven om in te halen veel gevaarlijker inhaalacties uitlokt. Van mij mogen ze bekeuren op het midden op de weg rijden met brommers. Dat is echt levensgevaarlijk.

Waarom? 50 km weg is 50 km... Ik rij dan ook gewoon in het midden hoor. Ik rij zelf dan vaak zelfs wel 55 en dat is eigenlijk al te hard. Waarom zou iemand mij met 70 km/u willen inhalen op een weg waar je maar 50 mag? Dat mogen ze bekeuren, niet iemand die zich gewoon aan de regels houdt.

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:13

tiwi1969 schreef:
Persoonlijk denk ik dat je door niet de ruimte te geven om in te halen veel gevaarlijker inhaalacties uitlokt. Van mij mogen ze bekeuren op het midden op de weg rijden met brommers. Dat is echt levensgevaarlijk.


Ik denk dat je niet zo veel ervaring hebt als bromfietser op de autoweg dan. Op stukken waar auto's me toch niet in kunnen halen rijd ik echt in het midden want ze proberen de raarste dingen om toch langs je te komen, levensgevaarlijk. Op plekken waar het wel kan ga ik wel aan de kant zodat ze er langs kunnen.

Mede om deze reden lijkt het me geen goed idee om snorfietser ook op de rijbaan te laten. Vooral gevaarlijk voor hen zelf.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:34

Ik heb een e speed bike en deze valt volgens de wet onder bromfiets. Waar ik op de rijbaan moet en het te krap vind om te worden ingehaald blijf ik ook in het midden rijden.
Helaas veel agresie doordat mensen denken dat je een fietser bent. Of mensen tuuten en wijzen naar het fietspad.
Daar waar het echt te druk is en auto's te hard rijden blijf ik vaak zelf op het fietspad als het dat niet druk is. Ook al mag dat niet. Dus ik kan me goed voorstellen dat dit voor snorfietsers niet altijd even fijn is.

Ps ik kom (bijna) nooit in een grote stad ermee.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:45

De maximale constructiesnelheid van een brommer is 45. Met 55 mag je niet eens op de openbare weg komen. Mijn ergernis is vooral de 45 rijdende scooter/brommer midden op de weg.
Een andere oplossing zou zijn om de maximum constructiesnelheid van de brommer te verhogen naar 55 dan is het probleem van snelheidsverschil er niet.

De officiële plaats op het wegdek is voor brommers rechts en voor motoren tegen de as van de rijbaan.

De reden dat ik nu een snor heb en geen brommer is inderdaad het mogen gebruiken van het fietspad.

Toen ik jong was en brommer reed mocht je met een brommer (Puch Maxi, was toen hip)nog gewoon op het fietspad. De ellende is begonnen met jeugd op opgevoerde scooters.

Betreft de snelfietsers, die zou je binnen de bebouwde kom moeten begrenzen op 25, kan mi met de software zo geregeld worden, andere stand kiezen, dan heb je de keuze: rechts op de rijbaan of op het fietspad in aangepaste snelheid.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 13:31

Ik denk zelf inderdaad dat het voor meer ergenis en ongelukken gaat zorgen...
Daarna zal de snorfiets uit het straatbeeld verdwijnen, want het voordeel van het ding ( zonder helm) is weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:46

Geweldig plan. Als fietser zit je continu de uitlaatgassen van die scooters te happen. Terwijl je longen al harder werken aks je lekker aan het fietsen bent. En ja, het maakt verschil of je er pal achter staat bij het stoplicht of dat ze op de rijbaan staan.

Uitlaatgassen van scooters schijnen meer kankerverwekkende stoffen te bevatten dan die van ander gemotoriseerd verkeer heb ik eens gelezen. Dus net als roken: weg ermee. Van mag de scooter verboden worden, zat alternatieven, bijv elektrische fiets.

Iedereen die bereid is om op een eerlijke scooter te rijden is wat mij betreft trouwens wel welkom op het fietspad:

Afbeelding

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:49

Als fietser die al een paar keer van de sokken gereden is, vind ik snorfietsen van het fietspad af een prima plan.
De bestuurders zullen vanzelf veiliger gaan rijden als ze zelf de kwetsbaarste partij zijn.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 13:59

Dammie schreef:
Als fietser die al een paar keer van de sokken gereden is, vind ik snorfietsen van het fietspad af een prima plan.
De bestuurders zullen vanzelf veiliger gaan rijden als ze zelf de kwetsbaarste partij zijn.

Zij wel... maar de auto’s niet ;)

melanie0906

Berichten: 1135
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:00

tiwi1969 schreef:
De maximale constructiesnelheid van een brommer is 45. Met 55 mag je niet eens op de openbare weg komen. Mijn ergernis is vooral de 45 rijdende scooter/brommer midden op de weg.
Een andere oplossing zou zijn om de maximum constructiesnelheid van de brommer te verhogen naar 55 dan is het probleem van snelheidsverschil er niet.

De officiële plaats op het wegdek is voor brommers rechts en voor motoren tegen de as van de rijbaan.

De reden dat ik nu een snor heb en geen brommer is inderdaad het mogen gebruiken van het fietspad.

Toen ik jong was en brommer reed mocht je met een brommer (Puch Maxi, was toen hip)nog gewoon op het fietspad. De ellende is begonnen met jeugd op opgevoerde scooters.

Betreft de snelfietsers, die zou je binnen de bebouwde kom moeten begrenzen op 25, kan mi met de software zo geregeld worden, andere stand kiezen, dan heb je de keuze: rechts op de rijbaan of op het fietspad in aangepaste snelheid.



Ik heb toch echt geleerd van mijn examen dat je op het midden van de weg moet rijden om inhalers te voorkomen. Dat kan ook hele gevaarlijke situaties opleveren namelijk.

chanicha

Berichten: 12143
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:03

Zie je het voor je, jij met 25 midden op de 50 km weg en een rij auto’s erachter :roll:
Ik rijd gewoon op het fietspad, Laar me echt niet doodrijden!