Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:09

Ik ben het er zeker mee eens dat de maximale snelheid ophogen veel kan schelen... Zelfs scooterwinkels raden aan om de scooter op te voeren zodat hij tenminste 50 km/u kan, om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Met paard ga ik trouwens ook vaak zat wat meer naar het midden van de weg, daar waar mijn paard staat. Eerste paar meter is nog 60 km/u maar daarna is het 30 km/u. De andere kant op blijft 60 (buiten bebouwde kom). Alleen gaan ze geen snelheid verminderen dus ze racen je zo voorbij met 60/ 70 km. Ook vrachtwagens. En dan nog veel te dicht langs ook.. In de berm is niet echt een optie omdat daar bomen staan (nu met die leuke rupsen) die erg dicht langs de weg staan. Weg van de 60km weg is ook erg smal.. Enige optie om ze echt snelheid te laten verminderen is door wat midden op de weg te rijden en dan op tijd aan de kant te gaan. Soms is het afdwingen van lagere snelheid dus echt de enige veilige optie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:07

http://www.mkatan.nl/21-algemeen/nieuws ... n-scooters

Deel van een brief van 46 medici en wetenschappers over schadelijke effecten scooters:
oproep medische wereld maatregelen tegen snor/bromfietsen schreef:
Door de uitstoot van roet, (ultra)fijnstof en kankerverwekkende benzeendampen zijn scooters en brommers zeer slecht voor de gezondheid. Volgens Zwitsers onderzoek kunnen scooters en brommers tot wel 2700 keer zoveel schadelijke stoffen uitstoten als een bestelbusje en tot 100 keer vervuilender zijn dan een oude dieselauto.3 Het is zelfs zo dat de gemiddelde scooter door de snelheidsbegrenzer meer fijnstof produceert dan een stilstaande vrachtwagen met draaiende motor.3 Dit betekent dus dat juist de snorscooter die het dichtst bij fietsers in de buurt rijdt de meeste fijnstof uitstoot, omdat hij begrensd wordt. Ook TNO heeft de schadelijkheid van snorscooters aangetoond,4,5 waardoor ze fijnstofkanonnen genoemd worden. De GGD toonde op diverse plekken in Nederland recent aan dat tot een kwart van de luchtvervuiling (ultrafijnstof) op fietspaden komt door scooters en brommers.6 Op drukke routes is dat percentage naarverwachting nog veel hoger. Omdat scooters en brommers op fietspaden rijden, ondervinden fietsers hier extra hinder van. Zij ademen immers dieper en aanzienlijk meer lucht in per minuut omdat zij bezig zijn met fysieke inspanning. Logischerwijs heeft ook het Longfonds zich krachtig uitgesproken voor zero-emissieverkeer op het fietspad. Fijnstof is een sluipmoordenaar. Als het in je longen en lichaam terecht komt zorgt het voorgezondheidsschade aan diverse organen, van je longen en je hart tot je hersenen. Kinderen zijn nog gevoeliger dan volwassenen voor de blootstelling aan fijnstof.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:23

Gewoon alle gemotoriseerde tweewielers een helm op, scheelt een hoop slachtoffers

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:32

Scooters krijgen nu de schuld van veel ongelukken, maar wat ik allemaal zie wat fietsers uithalen op een dag, daar kan ik een heel boek over schrijven. :=
In de randstad heeft het sowieso weinig zin om snorscooters op de weg te laten qua uitlaatgassen. Fietspad ligt op of net naast de weg. Lekker zo'n bus, ook maar verbieden. :D
Ik zou zelf niet op de weg willen rijden, ik voel me dan opgejaagd en ik wil niet altijd zo hard rijden. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 06:02

Meliaforever schreef:
Scooters krijgen nu de schuld van veel ongelukken, maar wat ik allemaal zie wat fietsers uithalen op een dag, daar kan ik een heel boek over schrijven. :=
In de randstad heeft het sowieso weinig zin om snorscooters op de weg te laten qua uitlaatgassen. Fietspad ligt op of net naast de weg. Lekker zo'n bus, ook maar verbieden. :D
Ik zou zelf niet op de weg willen rijden, ik voel me dan opgejaagd en ik wil niet altijd zo hard rijden. :=

Ik kan ook een heel boek over al mijn medeweggebruikers schrijven, maar dat maakt de scooter niet minder vervuilend en gevaarlijk.
Er is zeker verschil tussen direct achter een scooter rijden of een paar meter ernaast, vooral bij een stoplicht.
Wat betreft de bus, daar wordt overal ook wel aan gewerkt: als het goed is rijden er in 2020 elektrische bussen in Amsterdam.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:48

Ik werd op mijn bromscooter al regelmatig ingehaald door auto's en dan reed ik toch echt 50. Hoop auto's die echt liepen te douwen tot ze er eindelijk langs (vrrrrrroem!) konden. Wat moet dan dan wel niet worden met die snorscooters/fietsen? Ik vind dit echt een gevaarlijk plan.

Ik heb ook eigenlijk geen last van snorscooters/fietsen op het fietspad en ik fiets altijd in de spits. Wielrenners en pedelecs, daar heb ik dan wel weer last van. Je schrikt je wezenloos af en toe, van hun capriolen.

Op mijn scooter reed ik trouwens ook vaak in het midden van de rijbaan. Omdat de weg dan gewoon te smal was om ingehaald te worden en ik auto's daarvoor ook geen kans wilde geven. Gekken genoeg die het anders toch proberen en jou daarmee de berm in duwen (of erger).

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:54

Op rustige wegen rijd ik uit sociaal aspect gewoon rechts met mijn brommer maar in de stad ofzo waar het drukker is ga ik mooi naar t midden. Zo krap op je als ze je proberen in te halen... Dat vind ik enorm gevaarlijk. Snorbrommer zouden naar mijn mening op het fietspad moeten blijven. Hun snelheidsverschil is ècht veel te hoog tov brommers/scooters. Dat snelheidsverschil is misschien (discutabel) al hoog maar met snorbrommers is dat nog veeeeeel hoger. Dat moet je niet willen opzoeken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:06

Als je op het fietspad rijdt met jonge kinderen is het wel fijn als sneller verkeer elders rijdt. Ik vind het als fietser niet verkeerd. Vaak rijden ze ook geen 25 maar echt flink harder. En ja als je met de auto bent kan het irritant zijn langzaam verkeer voor je op de weg. Maar als ik hier in de gemeente kijk zijn de drukke fietspaden ook langs drukke wegen en daar is 30 km rijden ook niet heel verkeerd. Daar mogen ze van mij dus best 30 km zones van maken. Is het verschil in snelheid ook gelijk minder groot.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:09

Vind het dan ook wel een dingetje dat ze zich niet aan lijken te passen aan de snelheid van de rest. Fietsers gaan beduidend langzamer dan 25 dus mag jij imo geen 25 rijden. In elk geval niet als het druk is of als je in gaat halen. Uiteraard is inhalen met dezelfde snelheid lastig maar er zit een verschil tussen maximaal vermogen en tempo slak. Er zou misschien eerder gedacht kunnen worden aan max snelheden voor snorbrommers.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:09

Ik kan de meeste elektrische fietsen niet inhalen met mijn snorscooter. := Moeten elektrische snorscooters dan ook op de weg?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:16

friendly schreef:
Vind het dan ook wel een dingetje dat ze zich niet aan lijken te passen aan de snelheid van de rest. Fietsers gaan beduidend langzamer dan 25 dus mag jij imo geen 25 rijden. In elk geval niet als het druk is of als je in gaat halen. Uiteraard is inhalen met dezelfde snelheid lastig maar er zit een verschil tussen maximaal vermogen en tempo slak. Er zou misschien eerder gedacht kunnen worden aan max snelheden voor snorbrommers.

Maar eigenlijk is dat toch gewoon normale omgang?
Als ik met de snor iemand in moet halen doe ik dat niet met een rotgang, want dan schrikken mensen zich te pletter. Lijkt me niet meer dan normaal.
Nou moet ik zeggen dat ik zelden op drukke fietspaden rijd, maar als dat gebeurd is het gewoon even kalm aan doen tot je de ruimte hebt.

Wat betreft de fijnstof hebben ze absoluut een punt, als elektrische scooters betaalbaar zouden zijn voor mij zou ik meteen vooraan in de rij staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:18

Ja dat is normale omgang. Maar dat gebeurt hier niet. Vaak jongelui op die snorscooters. En die komen niet zachtjes voorbij.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:46

Als ik mensen inhaal die op de fiets zijn rijd ik altijd zachter, helemaal als er kinderen op fietsjes rijden dan ga ik helemaal zachtjes voorbij. Ik vind dat niet meer dan normaal al erger ik me wel mateloos aan fietsers met headphones in! Kan niet begrijpen dat ze ook maar enigszins nadenken over verkeersveiligheid.

Telpeva

Berichten: 14704
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:50

Er gelden nu ook al maximum snelheden op fietspaden voor brommers. Buiten bebouwde kom is de snelheid maximaal 40kmh, binnen de bebouwde kom 30kmh (snorfietsen mogen sowieso maar 25kmh, die halen die max snelheid als het goed is niet eens). Ik ben alleen nog nooit tegen gekomen dat daarop gecontroleerd wordt, van mij mag dat best komen.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:35

Telpeva schreef:
Er gelden nu ook al maximum snelheden op fietspaden voor brommers. Buiten bebouwde kom is de snelheid maximaal 40kmh, binnen de bebouwde kom 30kmh (snorfietsen mogen sowieso maar 25kmh, die halen die max snelheid als het goed is niet eens). Ik ben alleen nog nooit tegen gekomen dat daarop gecontroleerd wordt, van mij mag dat best komen.


Dat wordt dus inderdaad niet gecontroleerd. Heel af en toe wordt er eens ergens een controlepunt opgezet met een rolbank erbij voor scooters en brommers. Maar ik kan de keren dat ik zo'n punt ben tegengekomen op één hand tellen. En ik scooter en fiets toch al heel wat jaartjes. Een regel stellen is één ding, maar laat ze die regel dan ook wat actiever proberen te handhaven. Wat er op het fietspad rijdt is tegenwoordig heel anders dan een jaar of tien geleden en ik heb niet het idee dat iemand echt weet hoe we daar nu veilig mee om moeten gaan.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:53

Hmm ik heb juist zonder helm gekocht omdat ik het eng vind tussen de auto's.. als dat echt de regel in mijn woonplaats wordt dan kan ik hem wel weer verkopen. mijne gaat ook maar 25 km per uur..

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:59

xxxmh, voor je verkoopt zou ik dan eerst contact opnemen met de gemeente. Die besluiten dat uiteindelijk, als ze horen dat het voor veel mensen een belemmering is, dan zijn ze misschien bereid dat niet te doen of andere oplossingen te zoeken.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:05

ik snor ook tuf lekker met 25km naar stal en/of werk.
waar ik me juist aan erger is het continu ingehaald worden door elektrische fietsen .... moeten die dan straks ook op de weg met helm op ?
Als de regel er echt door komt voor mij geen trutje meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:08

In Utrecht moeten gewone brommers (ik dus) al best een poos op de weg. Ik word dan (en ik rij 45) niet ingehaald door autos. Behalve door de snor-zonderhelm-coureurs op naastgelegen fietspaden. Zo bizar, als je dan zo hard wil koop dan een 45 of haal je motorrijbewijs. Ik hoop altijd maar dat ze niet vallen, das een trauma voor de andere weggebruikers dan (met de rijders zelf geen meelij).

Wat mij betreft gaat snor naar de rijbaan of worden ze gewoon verboden en is er alleen nog 45 met helm.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verandering per 1 Juli snorfiets ( soms) op de rijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:14

Ik denk dat vaker controleren (met rollerbanken e.d.) al scheelt met dat mensen de scooter opvoeren. Want elke keer opnieuw laten keuren zien mensen ook niet zitten denk ik. Of misschien een flitspaal voor scooters, bredere fietspaden. :+

Telpeva

Berichten: 14704
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:28

Ik vond het in het begin spannend om tussen de auto's te moeten rijden, maar soms is het eigenlijk relaxter als op het fietspad. Tussen de auto's kan je lekker door karren, op het fietspad moet je op bepaalde tijdstippen hier echt slalommen om de schoolgaande jeugd.

Het enige dat ik spannend vind zijn bumperklevende auto's op wegen waar je niet kan uitwijken, of andere momenten waarop auto's door horkerig gedrag te dichtbij komen.

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:58

We lopen of rijden met paarden op het fietspad/ berm/ stoep omdat we de rijweg niet geschikt ivm het snelheidsverschil, maar een snorscooter moet er ineens wel op volgens sommigen hier.

Levensgevaarlijk.
Ja ik ben iemand die scooter inhaalt. Ik mag en kan 50km/h, ik ga dan echt niet achter een scooter hangen. Laat staan een snorscooter 8)7

Werkelijk waar een idioot idee.


Ik wandel trouwens met mijn shetlander kwa snelheid 5km/h, eigenlijk moet ik ook op de rijweg maar geen haar op mn hoofd die daar over nadenkt. Zelfs naast de fiets blijven we op het fietspad, omdat we veels te langzaam gaan.

nicole_floor

Berichten: 3242
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:13

nafkedemi schreef:
De elektrische fiets dan ook maar??
Mijn snorscooter rijd standaard 30 en haal soms een elektrische fiets maar lastig in...

Dit dus en wielrenners? Die halen mij vaak in, terwijl mijn snor net geen 30 loopt.

Ik woon net te ver van de stad af om het te fietsen, dus daarom heb ik een snorscooter. Voel me echt niet veilig om daarmee over de weg te rijden. En als ik op een druk fietspad rijd, blijf ik wel achter de fietsers rijden en haal ik pas in als de drukte voorbij is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:59

Onali schreef:
We lopen of rijden met paarden op het fietspad/ berm/ stoep omdat we de rijweg niet geschikt ivm het snelheidsverschil, maar een snorscooter moet er ineens wel op volgens sommigen hier.


Wat een vergelijking, de gemiddelde snorfietser gaat een stuk harder dan je knol hoor, nee dat mag niet maar het gaat wel

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:22

Ik ga echt niet tussen de auto’s rijden, dan maar een boete!
Mijn moeder is 78, haar Tomos is haar enige vervoersmiddelen, zie je haar al op de rijweg rijden? Echt belachelijk.