Minderen met plastic - wie doet mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 19:23

Gelukkig is het de laatste tijd steeds meer in het nieuws: de enorme hoeveelheid plastic die in de natuur terechtkomt. En als je erbij stil gaat staan dan kom je in het dagelijks leven ook inderdaad zoveel plastic tegen. Plastic lijkt wel de standaard. Je moet moeite doen om iets zonder plastic te kopen. In de supermarkt bijvoorbeeld zijn de meeste dingen verpakt in plastic, zelfs de meeste groenten. Op mijn werk gebruiken ze plastic roerstaafjes voor in de koffie. Bijna alles wat je koopt zit in een plastic verpakking. Om nog maar te zwijgen over al het maandverband en al de inlegkruisjes en de tampons (dat schijnt 130 kilo per vrouw te zijn!) Daarom wil ik, om een stapje in de goede richting te zetten, een beetje bewuster omgaan met plastic. Niet dat ik het helemaal uit ga bannen, want ik heb weinig tijd en heb het er nog niet voor over om een uur te fietsen naar een markt waar ik dan aardappelen zonder plastic kan kopen, maar alle beetjes helpen.

Dit is wat ik bijvoorbeeld al doe:
- ik heb een hervulbare waterfles (van http://www.krnwtr.nl)
- ik gebruik herbruikbare boterhamzakjes (lunchskins)
- ik gebruik een menstruatiecup (via http://www.cutecotton.nl)
- ik heb een sodastream voor spa rood en frisdranken (echt een ideaal ding!)
- ik haal eigenlijk nooit afhaalmaaltijden of kant-en-klaardingen
- ik heb een eigen mok op mijn werk
- ik heb een eigen tas mee voor de boodschappen
- groenten en fruit pak ik niet onnodig in
- waar mogelijk gebruik ik verpakkingsvrije shampoo (www.lush.nl)

En verder heb ik laatst nog via 4Ocean.com een armbandje besteld dat helpt de oceanen op te ruimen. Geeft ook weer een leuk gespreksonderwerp :)

Maar ik ben niet heilig, dit doe ik bijvoorbeeld nog wel:
- groenten en spullen uit de supermarkt die ik graag wil in plastic kopen
- frisdrank voor feestjes in plastic kopen
- op vakantie veel water of frisdrank in plastic kopen
- Toiletartikelen in plastic kopen
- Guilty pleasure: koude limonade in een plastic bekertje :+


Zijn er meer mensen bewust mee bezig? Of willen meer mensen bezig gaan? Misschien kunnen we tips uitwisselen :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:36

:wave: me!
Voornamelijk op het gebied van boodschappen kan ik nog een stuk verbeteren. Ik laat bezorgen door de AH en helaas zitten zelfs alle (biologische) groentes in plastic verpakt. Als ik wel zelf boodschappen gaan doen heb ik van die katoenen zakjes mee die je kan gebruiken ipv plastic.

Ik gebruik wasnoten met essentiële oliën voor de was in plaats van chemische wasmiddelen in plastic flacons. Zoveel mogelijk in glas proberen aan te schaffen. Roestvrij stalen bestek setje mee in m'n tas (ik ben voor m'n werk de hele dag onderweg dus eet vaak tussendoor in de auto). Ik gebruik zo'n safety Razer scheermes (roestvrij staal scheermes). Bamboe tandenborstel. Zeepblokken, shampoo bars, zoutsteen scrubblok, solid conditioner.
Nog veel meer, maar ik wil vooral mee lezen voor nog extra tips :D

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

loveruby

Berichten: 206
Geregistreerd: 05-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:40

ik lees graag mee

Ruubsje, je blijft altijd mijn allerbeste vriendinnetje Isa

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:40

Goed topic!
Wij zijn een tijdje terug begonnen met het plastic bewust te scheiden en ik ben best wel geschokt door de grote hoeveelheid die je gebruikt :oo Merk dat we minder vaak het restafval naar beneden hoeven te brengen en de bak met plastic behoorlijk snel vol raakt..

Verder inderdaad een eigen tas mee bij boodschappen halen en als we die vergeten gaat er een kartonnen doos mee. Ik ben een beetje teleurgesteld in onze AH die geen papieren zakken heeft voor het groente en fruit, maar nu weeg ik alles los op de schaal af en scan ik de sticker waarna het in de tas gaat. Werkt ook prima :) Biologische groenten is idd een dingetje! Maar ik wil ook eens kijken naar producten meer uit de buurt die op het fietsje of via de route die ik al rijd bij de boer te halen zijn.

Lunch gaat al tijden mee in een fijn broodbakje en ik heb ook mijn eigen mok op het werk. Afhaal is zonder plastic tasje en de bakjes van de chinees vullen we met eten dat over is en gaat de vriezer in.
We drinken al amper frisdrank, voornamelijk gewoon gekoeld kraanwater. Maar de pakken van de melk recyclen we ook zo veel mogelijk.
Wasmiddel, schoonmaakmiddelen etc zijn allemaal van Ecover en dus gerecycled plastic.

Valt nog een hoop te halen, dus ik lees graag mee :D

"Een draver, is gaver" :D

Mri

Berichten: 15304
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:48

Hoogvliet supermarkt (bio gember en bio avocado), sommige grotere AH's (bio mango) en binnekort jumbo supermarkten hebben bio groente met laserbranding/natural branding.

In Belgie heeft Delhaize het ook (zoete aardappel,butternut pompoen en kokosnoten).
Lang niet alles kan natural branding krijgen. Sommige bio producten (oade producten van het merk Nature and more) zitten in een kartonnen bakje gemaakt van suikerriet en het plastic os biologisch afbreekbaar en mag in je groenbak.
Ook iets om wellicht naar te kijken/mee te nemen in je overweging als je wat koopt :

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 20:11

Wat leuk dat er zoveel mensen meelezen! Wasmiddel was ik idd vergeten, dat is hier ook van Seepje of Ecover :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:18

Wasmiddel van Klok zit in een kartonnen doos, scheelt ook weer een beetje.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:20


Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:22

Ik wil ook graag meelezen. Vanaf november woon ik op mezelf en dan wil ik graag ook aan de slag hiermee :)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:51

Ik lees ook mee! Tot nu toe zorg ik vooral dat ik het afval goed scheid, ik vind het lastig om minder producten in plastic te kopen.
Graag ga ik naar goedkopere supermarkten en helaas zit bijna alles in plastic...

Wel altijd een eigen boodschappentas mee, ik drink vooral kraanwater, vries veel dingen in in herbruikbare bakjes en heb ook altijd een eigen waterfles, broodtrommel en thermoskan koffie mee.
Ook let ik er heel erg op geen eten te verspillen, dus niet te veel kopen en wat over is bewaren. Maar dat heeft niks met plastic te maken.

life does not have to be flawless to be good

Flux

Berichten: 2483
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:31

Ik lees ook graag mee! Ik loop al een behoorlijke tijd met het idee meer te investeren in plastic vrije oplossingen maar ben er nooit voor gaan zitten. Nu maar eens doen dus!

Direct een paar producten van lush besteld :) Zijn er hier mensen met favoriete lush producten?

De bamboe tandenborstel klinkt ook goed, waar heb je die weg Bliksem? :)

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:40

Flux schreef:
Direct een paar producten van lush besteld :) Zijn er hier mensen met favoriete lush producten?

De bamboe tandenborstel klinkt ook goed, waar heb je die weg Bliksem? :)

The Comforter geurlijn, als je van zoet houdt! Ik heb heel lang de seanik shampoo gehad en vond ik ook fijn (mijn hoofdhuid/haar helaas niet dus nu shampoo in een busje -O- ). En bathbombs gebruiken wij vaak!

Bamboo tandenborstel ben ik ook wel eens benieuwd naar.

Hetgene hier in het topic doen wij al! Ik irriteer mij alleen elke week weer aan de hoeveelheid plastieke verpakking wat overal rond zit pff... Zo zonde! Ik kies nu bijvoorbeeld altijd diepvriesgroenten die in een doos zitten ipv een zak. En zo proberen wij altijd kleine dingetjes te doen.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 21:43

Ik hou bij Lush erg van Dream Cream en verder gebruik ik Soak and Float shampoo, en New! shampoo. Helaas is hun superfijne Million Dollar Moisturizer uit de collectie.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:56

Flux schreef:
Ik lees ook graag mee! Ik loop al een behoorlijke tijd met het idee meer te investeren in plastic vrije oplossingen maar ben er nooit voor gaan zitten. Nu maar eens doen dus!

Direct een paar producten van lush besteld :) Zijn er hier mensen met favoriete lush producten?

De bamboe tandenborstel klinkt ook goed, waar heb je die weg Bliksem? :)

Ik ben een paar jaar terug zelf een webwinkel gestart omdat ik bepaalde producten niet makkelijk kon vinden. Ik weet niet of ik hier schaamteloos voor mezelf reclame kan maken, maar je vindt op http://www.smekkies.nl onder het kopje 'voor jezelf' en onder het kopje 'zero waste/doe het zelf'. :Y)

Lush vind ik een mooi merk, maar in heel veel producten zit sls waar ik dan weer niet zo'n fan van ben. Maar ik heb van hen een conditioner bar die echt top is en de shaving cream gebruik ik, ook fijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-18 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:02

Ik zou het graag doen maar vind het erg lastig.. Wat ik doe: fruit en groente altijd in 1 tas samen, uit de diepvries koop ik het in karton.. Fris e.d. drink ik niet. Ik neem een eigen tas mee bij boodschappen doen en het shoppen.
Toen ik laatst een keer een 6pack bier kocht (incl glas) schrok ik echt hoeveel verpakkingsmateriaal daar omheen zit! Toen heb ik demonstratief de flesjes uitgepakt en al het afval in de prul van de supermarkt achtergelaten. De jongen achter de servicebalie vroeg nieuwsgierig waarom ik dat deed, en toen heb ik gezegd dat als ze al dat materiaal zo nodig vinden daar dat ze het ook zelf mogen afvoeren. Hij gaf me groot gelijk en zei dat hij er een melding over zou maken (of dat gebeurt is weet ik natuurlijk niet, maar het idee is iig verder verspreid nu).

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:04

Ik heb nèt 4 katoenen broodzakken besteld om mee te nemen naar de bakker ipv een plastic zak om het gesneden brood. En een soda streamer ipv flessen spa rood idd.

Wij bestellen groenten en fruit bij de bio boer, die gebruikt amper plastic.

En we gebruiken lunchbots en wasbare boterhamzakjes, rvs flessen en bakjes.

De kinderen kregen/krijgen lang borstvoeding, aten met de pot mee en we gebruikten wasbare luiers. Ik wil zelf weer een cup gaan gebruiken.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:09

Helaas vind mijn hoofdhuid de shampoo van Lush niet zo fijn -O- Want verder zijn het wel mooie producten.
Zou tijdens de vakantie in Belfast wat inslaan, maar werd behoorlijk overprikkeld van die winkel. Dus maar eens rustig online shoppen :)

Bamboe tandenborstels zijn een goede! En natuurlijk over op houten of in elk geval geen plastic wattenstaafjes.

Wat doen jullie met je plastic van de vleesverpakkingen? Vind het zo zonde dat in het restafval te gooien maar wat erin heeft gezeten was wel rauw..

Ben benieuwd hoe die broodzakken gaan bevallen! Wij willen meer zelf bakken, maar dat houden we dan natuurlijk graag vers :)

"Een draver, is gaver" :D

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:28

Rianne weet je wat het is waar je zo op reageert? Ik gebruik een shampoo bar van helemaal shea. Leuke is dat het een klein bedrijfje is dat je steunt en ze hebben ook neutrale bars zonder bijv alcohol.

Ik eet geen vlees, is dat probleem ook weer opgelost :D
Ik zag bij de groothandel ook een herbruikbaar oorstokje van bamboe. Schijnt in Japan en China al jaren populair te zijn. Maar was even niet leverbaar.

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:32

Herbruikbaar? Met een soort lepeltje?

Geen idee waar ik op reageer, maar ik zal de shampoo's die ik heb eens naast elkaar leggen. Hoewel het meestal een tijdje goed ga en ik erna plots jeuk en plekjes krijg. Misschien is die bar wel een optie :)

"Een draver, is gaver" :D

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:37

Ja het klinkt een beetje vies maar je lepelt daarmee inderdaad het oorsmeer naar buiten in plaats van dat je het verder je oor in duwt wat met een oorstokje vaak gebeurt. En het bamboe kun je weer schoonmaken en daardoor hergebruiken.

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:42

Bliksem schreef:
Ja het klinkt een beetje vies maar je lepelt daarmee inderdaad het oorsmeer naar buiten in plaats van dat je het verder je oor in duwt wat met een oorstokje vaak gebeurt. En het bamboe kun je weer schoonmaken en daardoor hergebruiken.

Daar had je tegenwoordig ook een soort wokkels voor toch? Waarschijnlijk wel plastic maar herbruikbaar en beter voor je oor dan een wattenstaafje.

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 18:30

Oorstaafjes gebruik ik gelukkig helemaal niet, alleen af en toe even uitspoelen en/of wat olie.

Vandaag naar aanleiding van mijn wasbare boterhamzakje een leuk gesprek gehad over plastic op mijn werk :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:38

Zo'n sodastream, hoe werkt dat precies? Kan je dan ook een smaakje toevoegen aan je water of is dat een ander systeem?

Er is trouwens ook een bedrijf dat Bamboe tandenborstels bij je thuis kan leveren om de zoveel maanden (zelf te kiezen). https://thebamandboo.com/products/bamboo-toothbrush

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 11:48

Het lijkt op een snoerloos koffiezetapparaat. Hij heeft een verwisselbaar reservoir dat koolzuurgas in kraanwater kan spuiten. In praktijk vul je de karaf met kraanwater, hangt hem in de Sodastream en drukt op een knop. Afhankelijk van het aantal keer drukken wordt het water met of minder bruisend. Ik heb zelf de Sodastream Crystal, die heeft hele mooie glazen karaffen.

Afbeelding

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 12:56

Edit: ja, je kunt achteraf ook frisdranksmaakjes toevoegen. Ik doe altijd alleen citroensap. :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Athena1982, rider en 54 bezoekers