Minderen met plastic - wie doet mee?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:49

De zakken zijn dan idd wel plastic, maar zoveel minder wat je dan totaal verbruikt.


Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:32

Eigenlijk was ik, onbewust, al tijden best goed bezig wat plastic betreft. Zo heb ik al jaren een dopper fles die ik altijd gebruik. Mijn brood neem ik altijd in een broodtrommeltje mee. Als ik naar de supermarkt ga neem ik een grote tas mee. Als ik iets anders koop, kan het wel in mijn rugtas. En eerder gebruikte ik veel Ikea diepvries zakjes voor het eten in de diepvries, maar tegenwoordig hergebruik ik daarvoor bestemde bakjes.

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:22

Voor zwaar spul heb ik een boodschappenkrat op het onderstel van een boodschappentrolley gezet, touwtjes of tiewraps om het krat te bevestigen en je kunt aardig wat meenemen.
Ik neem geregeld zo'n sixpack statiegeldflessen spa mee, soms 2 en met een boodschappentas (of 2) die ik van huis meeneem (vaak die canvasachtige vd Aldi) kan ik zo mijn weekboodschappen in een keer meenemen als ik dat wil.
Nou zijn de winkels bij mij op struikelafstand, dus ik hoef er niet ver mee te sjouwen maar het kost mij mijn rug niet meer en het scheelt een hoop geklungel met de fiets.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:32

Ik woon ook dicht bij het winkelcentrum en wandel altijd met mijn boodschappentrolley (mijn vriend noemt het een granny bag :o ) er naar toe.

Ik ben heel blij met mijn soda stream, geen gesjouw meer met flessen. Ik woon 3 hoog en heb geen lift.

Come over to the dark side, we have cookies!

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:49

Ik liep elke keer te klooien met de tas die erop hoort, die zakte nogal eens tussen het frame door.
Maar het scheelt idd een hoop gesjouw met zo'n sodastream lijkt me. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Aria_zz

Berichten: 5508
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:14

Cookies schreef:
Oh ja ben heel benieuwd. Er was nog iemand hier in dit topic die een shampoobar heeft gebruikt, maar daar ging het niet mee.

Gister mijn haar dus met shampoo bar en zonder conditioner gewassen. Gaat prima! Voelt iets ruwer aan dan met de conditioner, wat logisch is, maar erg licht en gemakkelijk doorkambaar. Zeker geen stro oid. Gewoon normaal goed gewassen haar :D

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:51

Ik heb nu ook mijn haar gewassen met de shampoobar. Tijdens het uitspoelen voelde het heel ruw aan, maar dat werd snel minder. Verder is mijn haar makkelijker doorkambaar nu. Alleen voelt het nu het opgedroogd wel een beetje ruw aan. Wel blijft het hierdoor iets makkelijker in model.

Come over to the dark side, we have cookies!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-18 08:55

En als de ene shampoobar niet werkt is er vaak nog een andere te proberen :). Sommige doen het beter op je haar dan andere. We moeten ook niet vergeten dat heel veel gewone shampoos veel siliconen bevatten die een soort glad laagje achterlaten op je haar. Dat is dan niet echt gaaf haar, maar een onnatuurlijke toevoeging :)

Hoe bevallen de Sodastreams?

Verder begint het hier al meer een 2e natuur te worden om op het plastic te letten. De fruitzakjes vind ik echt een uitkomst. En geen enkele kassa doet er moeilijk over. Ik vertel wel altijd even wat erin zit want dat is lastiger te zien dan met plastic.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:12

Na alle enthousiaste Sodastreamverhalen en hem getest te hebben bij mn zwager en schoonzusje zojuist de variant met glazen flessen besteld. Dat vonden we toch net weer wat verantwoorder dan de kunststofflessen (en je kan ze uitkoken).

De Karma-bar van lush vind ik een fijne shampoo. Alleen heb ik liters conditioner nodig (overdreven) om mn haar, na welke shampoo dan ook, weer te ontklitten. Ik zie echt heil in 2,5 literzakken oid.

Schuur_

Berichten: 4832
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:39

Ik heb trouwens Seepje gehaald en meerdere keren gebruikt maar is toch echt geen succes hier. Vlekken zitten gewoon nog in de kleren en echt fris ruiken doet het niet.

Laatst had ik kip gemaakt en wat geknoeid, bij het uithalen van de was zat het er allemaal nog in. Daarna met gewoon wasmiddel gewassen en proper. Waren gewoon 4 hele nootjes die ik heb gebruikt. Jammer maar helaas

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-18 08:41

Misschien Seepje vloeibaar proberen, als je dat ook ok vindt? Dat ruikt bij mij echt heel fris en was, ook met vlekken (zelfs bloedvlekken...) wordt goed schoon.
Niet dat ik je aanzet tot het plegen van misdrijven, je mag ook iets anders knoeien :P

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:44

Misschien dat dit wat is? https://aromalifestyle.nl/zelf-wasmiddel-maken/ ik ken iemand die maakt zelf het wasmiddel op basis van Marseillezeep. Mij gaat dat nog net wat te ver, ik zorg ook hier voor groot-verpakkingen, daar doe ik zo een jaar tot twee jaar mee (echt industrie-formaat verpakkingen). Dan heb ik ook veel minder restplastic dan met de gewone supermarktflessen. Alleen mijn favo wasverzachter is er nog niet in grootverpakking dus dan gebruik ik dat gewoon maar niet. (En dat is misschien ook weer beter :)) )

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:23

Vetvlekken behandel ik voor met ossegalzeep, dan gaat het er keurig uit, maar inderdaad, de noten werken prima bij lichte vervuiling, vet en zo lukt niet. Maar verder ben ik er super tevreden over.
In de vaatwasser doen ze het bij mij ook niet zo, vette glazen, niet wat ik wil, dus daarvoor ben ik nog op zoek naar een alternatief.

Julius <3

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:33

Ik gebruik de eco vaatwastabletten van de Appie. Die zitten ook alleen in karton verpakt en doen het prima (en zijn leuk geprijsd).

Wit beyond measure is man's greatest treasure

123321
Berichten: 4366
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:22

Hier altijd al (redelijk) bewust met plastic omgesprongen, maar ben nu aan het bijhouden wat er zoal bij het plastic afval gaat. Als de zak vol is kan ik dan eens kijken waar het meeste afval nog vandaan komt en wat daarvoor alternatieven zouden kunnen zijn :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:57

2 armbandjes bij 4ocean besteld net, kon niet kiezen welke dus dan maar 2.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:46

Een aantal valkuilen waar ik in trapte haha.

Via speciale websites van alles besteld en dan kom je erachter dat er ook heel wat te koop is in winkels - en wat een stuk goedkoper is.

Plastic afwasborstels zijn hier uit de ban en ik had meteen een paar houten besteld online, 2,50 per stuk. Zijn diezelfde krengen gewoon bij de Jumbo te koop :+ .

Broodzakken van Bag-again ala 5,- per stuk. Hele leuke zakken hoor, maar bij de groente en fruit sectie van de Ekoplaza hebben ze naast papieren zakken ook katoenen zakken te koop voor fruit en groente, maar die zijn groot genoeg voor brood en eigenlijk precies hetzelfde als die van bag-again, maar dan zonder opdruk - en ook een stuk goedkoper. De zakken houden je brood totaal niet vers. Twee dagen max en dan kun je het weg gooien, maar we hebben het brood nu gewoon in de vriezer met de zak - en dat werkt prima.

Tandenborstels, ik heb houten gekocht. De volgende ronde worden toch bamboe. De smaak van hout in je mond is echt niet lekker, brrr..

Koffie gehaald bij een koffie winkeltje, met mijn eigen glazen pot om het in te doen. Ik had gevraagd of dat kon, prima. Ze hadden daar van die grote bonen automaten, waar je bonen uit kon halen. 7,- voor 250 gram, maar oké, je moet het er voor over hebben. Pakt ze alsnog een plastic verpakking, opent die, maalt de bonen en doet het in mijn glazen pot. Ehhh... Ja... Waarom die automaten niet "Oh, die? Oh, die zijn voor de sier"... :') Dat had dus geen enkele nut.

Ik moet wel echt wennen aan het niet meer kopen van weg gooi producten. Ik kocht altijd sponsjes en van die gele doekjes, maar dat zit allemaal gewikkeld in plastic. Gelukkig hebben ze overal genoeg doekjes die je kan kopen, zonder plastic, dan maar uitwassen en bij de Jumbo hier hebben ze ook natuurspons etc, los liggen. Ook bij Ekoplaza.

Tijdens het winkelen vind ik het nog wel lastig hoor. We vervangen zoveel mogelijk producten met producten zonder plastic. Kattenvoer heb je ook in kartonnen dozen en niet alleen in plastic, ik kocht altijd de soep in plastic, nu die in blik.. Als je goed kijkt zijn er best nog wel wat producten die in karton of blik worden verkocht, die ook in plastic worden verkocht. Ook dingen zoals spaghetti heb je in karton.

Alleen snoepgoed en koekjes dus totaal niet... Dus ik zit nu te denken qua koekjes, hoe dat dan anders moet. Er gaan hier namelijk heel wat koekjes doorheen bij de koffie en thee en zelf bakken zie ik niet zitten hoor.

Vega vlees zit natuurlijk ook allemaal in plastic helaas. Diepvries vlees dingen van de vegetarische slager zitten dan wel weer in karton, dus dat is prettig, maar niet heel gezond. Ik let nu wel op, dat ik geen (vega)vlees koop dat in zwarte verpakkingen zit.

We zijn er nog langer niet, maar ik merk nu al dat onze plastic een stuk verminderd is.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:06

Ja ik heb dat ook. Ik ben niet zo ver dat ik veel dingen op wil geven omdat ik geen plastic meer wil gebruiken. Ik doe m'n best en heb echt al aardig wat verminderd. Ik hoop dat de winkels er ook stappen in gaan maken.

Come over to the dark side, we have cookies!

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:10

Wij hadden schalen nodig (grotere en kleine). Ik betrapte mezelf erop dat ik met plastic schalen in mijn hand stond, maar uiteindelijk hele leuke bamboe schalen gekocht bij de action +:)+ weer een stapje.

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:43

Goed bezig! Tegenwoordig zie je bamboe voor een heleboel dingen gebruikt worden. Daar kunnen ze leuke dingen mee maken.

Come over to the dark side, we have cookies!

Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:06

Momenteel in Japan, waar het helaas erg lastig is om plastic te verminderen. Ik kocht net een maaltijd bij een tentje, en het zat in twee plastic bakjes, een plastic dekseltje en een plastic wrap daar weer omheen. En het dan ook nog in een plastic zakje willen stoppen, maar heb dat nog kunnen voorkomen. :+ De jongen bii de supermarkt keek me ook vreemd aan toen ik zelf een tasje uit mijn tas haalde, haha. Ze zitten nog heel erg in de plastic hier, niet persé bewust.

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:48

Ik lees ook mee! Ben er al wat langer mee bezig, maar nu nog bewuster.

Dingen die ik doe:
- Op werk een mok ipv plastic bekertje, normaal bestek ipv papieren bestek
- Plastic zakjes voor groente en fruit meerdere malen hergebruiken
- Stoffen tassen mee naar de winkel
- Zo min mogelijk dingen in plastic kopen
- En uiteraard plastic scheiden

Het valt me op dat er ontzettend veel plastic doorheen gaat hier in het ziekenhuis, zou er een organisatie zijn die zegmaar uit naam van de organisatie een brief kan sturen met het verzoek tot bannen van plastic bekertjes etc? Mijn collega's pakken voor elk drankje ongeveer een nieuw plastic bekertje, terwijl we ook goede stenen mokken hebben. Zo zonde!

Ik heb ook wel eens verzoeken naar supermarkten gestuurd om hun verpakkingen aan te passen, maar dat gaat allemaal erg langzaam.

Wasmiddel etc is wat lastig, ik gebruik Neutral vanwege allergie, heeft iemand een goede tip voor allergeen vrij wasmiddel waarmee ik geen plastic verbruik?

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:54

Wasnoten en mss Klok (ben ik weer hoor, ik heb echt geen aandelen :') ).

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:04

Neutral heeft het poeder toch gewoon in kartonnen dozen? Ik heb het vanwege jeuk van een hond ook moeten gebruiken.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:54

Ahja, ik neem altijd de vloeibare variant maar poeder kan natuurlijk ook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers