Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:00

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/polit ... voor-alles

Toen ik gisterenavond het artikel las dat er een man in Schiedam met een bijl stond te zwaaien en bij het ingrijpen van de politie de politiehond verwondde kwam er vooral een gevoel van boosheid bij mij los.

Zojuist lees ik dat het dier is overleden en als klap op de vuurpijl zie je een foto waar hondlief doodleuk met een verbandje buiten zit te wachten.. Met spoed naar de DA is er niet bij. Het was natuurlijk ook maar een bijl waarmee hij verwond was.. 8)7

Ik als dierenliefhebber kan er niet bij dat wij in 2018 nog steeds dieren inzetten in zulke situaties. De politie is voorzien van wapenstok, taser en pistool. Waarom moet de hond mee?

Nu vroeg ik mij af hoe denkt Bokt hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:03

Van die foto zag ik een filmpje en ze waren behoorlijk aan het rennen met verband ed, wie zegt dat hij niet 2 tellen na die foto in de auto is gezet en naar de da is gegaan? Dat kunnen we vanaf 1 foto niet beoordelen..

Verder snap ik idd niet dat een hond wordt ingezet als er met een bijl wordt gezwaaid :n Daar hadden ze gewoon een kogel of taser voor moeten gebruiken..

Heel heftig iig en ook voor de betrokken politie een drama ;(

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:05

Ik denk dat je het misvat. Hond zat vast niet ''lekker te wachten''. Je was er natuurlijk ook niet bij dus wie weet zat hij er wel 1 minuut tot ze in de auto konden.
Van wat ik altijd heb gezien zijn de mensen bij de hondenbrigade ontzettend wijs met hun dieren en hebben ze er alles voor over. En er zijn nou eenmaal regels dat je als politie niet zomaar iemand neer mag schieten, hoe moeten ze anders in de buurt komen? Honden zijn snel, sterk en hebben vaak zon man wel redelijk snel naar de grond. Daar kun je je eigen leven toch niet voor wagen?

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:05

Voor mij totaal van de gekke in deze situatie een hond in te zetten. Ik vond het ook vreselijk te zien hoe de hond hardhandig in het hok in de auto werd gedaan. ( sbs6 hart van nederland). Ik was er naar van

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:06

Relaxed schreef:
Van die foto zag ik een filmpje en ze waren behoorlijk aan het rennen met verband ed, wie zegt dat hij niet 2 tellen na die foto in de auto is gezet en naar de da is gegaan? Dat kunnen we vanaf 1 foto niet beoordelen..

Verder snap ik idd niet dat een hond wordt ingezet als er met een bijl wordt gezwaaid :n Daar hadden ze gewoon een kogel of taser voor moeten gebruiken..

Heel heftig iig en ook voor de betrokken politie een drama ;(


De taser werkte niet. Die is ingezet en daarna werd besloten de hond in te zetten, en toen dus pas de kogel. Lijkt mij een prima volgorde.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:09

Weer zo een aanname “ hardhandig in het hok werd gezet”
Mijn aanname is dan maar dat ze erge haast hadden om het dier naar de DA te brengen.
Maar nee ik vind het ook niet meer van deze tijd om dieren in te zetten en dat geldt voor mij niet alleen voor honden maar ook voor de politie paarden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:10

Nynkster, waarom mag een hond wel dood maar de man met de bijl geen kogel in zijn voet?

Ik roep niet dat je de man moet doden. Maar ik vind het werkelijk waar onzinnig om een onschuldig dier zo de dupe te laten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:11

Machie schreef:
Relaxed schreef:
Van die foto zag ik een filmpje en ze waren behoorlijk aan het rennen met verband ed, wie zegt dat hij niet 2 tellen na die foto in de auto is gezet en naar de da is gegaan? Dat kunnen we vanaf 1 foto niet beoordelen..

Verder snap ik idd niet dat een hond wordt ingezet als er met een bijl wordt gezwaaid :n Daar hadden ze gewoon een kogel of taser voor moeten gebruiken..

Heel heftig iig en ook voor de betrokken politie een drama ;(


De taser werkte niet. Die is ingezet en daarna werd besloten de hond in te zetten, en toen dus pas de kogel. Lijkt mij een prima volgorde.


Ok, dat wist ik niet.. Kogel is idd wel echt laatste redmiddel, dus begrijpelijk.

Hardhandig in het hok.. Politiehonden zijn ook niet echt geschikt om met zijden handjes aan te pakken :') En kan me idd voorstellen dat ze dus wel haast hadden om naar een DA te gaan..

Sansevieria
Berichten: 4196
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:11

Dat er politiehonden ingezet worden is een ding, maar dat er een hond ingezet wordt als er iemand met een bijl aan het zwaaien is, nee, dat begrijp ik dan weer niet.
Arme hond!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:14

Het gebruik van politiehonden als intimidatiemiddel en wapen vind ik persoonlijk volledig onaanvaardbaar.
Zowel voor de dieren als voor de mensen waartegen ze worden ingezet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:15

Een dier als wapen of middel van intimidatie inzetten vind ik eigenlijk niet meer in deze tijd passen. Er zijn zoveel opties tegenwoordig dat politiehonden en paarden naar mijn idee niet meer nodig zouden moeten zijn.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:17

Femia schreef:
Voor mij totaal van de gekke in deze situatie een hond in te zetten. Ik vond het ook vreselijk te zien hoe de hond hardhandig in het hok in de auto werd gedaan. ( sbs6 hart van nederland). Ik was er naar van


Als ik het filmpje bekijk, wordt de hond helemaal niet hardhandig de auto ingezet.
Ze zetten de hond snel in de auto. Je ziet dat de ATers druk in de weer zijn. Hun maatje is gewond. Tuurlijk gaat die hond snel naar een dierenarts. Hun collega’s worden ook met spoed behandeld als ze gewond zijn.
Hun hond is een collega, een maatje!!!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:17

Een hond is een agent in dit geval. Die wordt echt niet zomaar ingezet met het idee van 'ach, als ie dood gaat, jammer dan.' Niet alleen omdat ze om het dier geven maar omdat er jaren aan training aan vooraf gaat. Zo'n hond is enorm waardevol!

Daarbij leven deze dieren om te werken. Ze worden gefokt met de drive om te willen werken. Zonder werk zijn ze doodongelukkig (werk = sport met baas, ik zeg dus niet dat deze honden niet als huishond kunnen worden gehouden). Deze hond heeft een optimaal leven geleefd met elke dag nieuwe uitdagingen, zijn "roedel" van agenten en zorg.

Geloof me, deze hond is gelukkiger geweest en heeft een beter leven gehad dan menig huishondje met obesitas dat sterft aan onbehandeld diabetes na een lijdensweg van enkele jaren.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:18

Uit het verhaal maak ik op dat ze in de woning waren van de man, waarop de man aanviel. Nu heb ik ooit een filmpje gezien over wanneer je iets aan een pistool hebt (hoe ver weg de ander moet staan om niet sneller te zijn dan jij) en ik kan me voorstellen dat een pistool in zo'n kleine ruimte geen nut heeft. Een beetje pepperspray of een wapenstok doen natuurlijk weinig tegen een gek die met een bijl staat de zwaaien naar je, dan is de hond de beste optie.

Bij andere evenementen worden ze vooral ingezet om af te schrikken begreep ik.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:19

Selka schreef:
Nynkster, waarom mag een hond wel dood maar de man met de bijl geen kogel in zijn voet?

Ik roep niet dat je de man moet doden. Maar ik vind het werkelijk waar onzinnig om een onschuldig dier zo de dupe te laten worden.


Ik zei niet dat de hond dood moest, maar vaak hebben honden wel redelijk invloed op de situatie en krijgen ze een persoon naar de grond zodat de politie heb in de boeien kon slaan. Plus dat ze zon hond echt niet heen sturen om dood te gaan, kijk hoeveel moeite en jaren van training+geld er in die dieren zitten

Hardhandig in de auto vind ik wel meevallen, zon dier is natuurlijk niet zo rustig als de huishondjes. Dat je zegt : ga maar in de auto! gaan we lekker naar het bos!
Ze hadden gewoon haast om het dier te redden, een goede politiehond is flink wat moeite waard

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:21

Ik ben ook absoluut niet tegen het gebruik van honden, ik vind het een "eervol" beroep, en ik heb altijd het gevoel dat de honden tot op zekere hoogte ook met veel respect behandeld worden.
Het zou me niet verbazen dat er zéker nog stil wordt gestaan bij de dood van de hond. (zowel als in: had dit voorkomen kunnen worden e.d., als ook, een rouwmoment voor de ploeg die met de hond werkt.)

De reden voor het gebruik van honden lijkt me vrij simpel, zij kunnen werk doen wat wij mensen niet kunnen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:22

Selka schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/polit ... voor-alles

Toen ik gisterenavond het artikel las dat er een man in Schiedam met een bijl stond te zwaaien en bij het ingrijpen van de politie de politiehond verwondde kwam er vooral een gevoel van boosheid bij mij los.

Zojuist lees ik dat het dier is overleden en als klap op de vuurpijl zie je een foto waar hondlief doodleuk met een verbandje buiten zit te wachten.. Met spoed naar de DA is er niet bij. Het was natuurlijk ook maar een bijl waarmee hij verwond was.. 8)7

Ik als dierenliefhebber kan er niet bij dat wij in 2018 nog steeds dieren inzetten in zulke situaties. De politie is voorzien van wapenstok, taser en pistool. Waarom moet de hond mee?

Nu vroeg ik mij af hoe denkt Bokt hierover?


Jouw bericht zit vol met aannames, je moet niet zomaar dingen roepen zonder dat je de waarheid kent. En die weet de politie, dit bericht is alleen een bericht uit de pers, en die weten ook de procedures niet.

Als politiehonden trainer had ik ook niet de beslissing gemaakt om de hond in te zetten maar eerder een rookbom naar binnen te gooien en daarna de hond onder begeleiding in te zetten. Maargoed, je doet op zo'n moment wat je het best lijkt. En als je snel moet handelen dan maakt men wel eens een grote fout. Helaas en heel erg vervelend voor de hond en zijn geleider.

Iedereen mag natuurlijk zijn of haar eigen mening hebben over politie honden, maar vind het altijd zo jammer als er weer eens zo'n eenzijdig bericht naar buiten komt.

Daarnaast heeft de hond een flinke wond en kunnen ze niet zien wat er intern aan de gang is. En je kan wel zeggen "de hond zit doodleuk te wachten buiten", kun jij aan 1!! foto en een verhaal je conclusie trekken? Want dan ben je imo nogal kort door de bocht..

Voor iedereen die denkt dat politie honden niet goed worden behandeld of whatever, nodig ik iedereen die wil uit om een dagje mee te trainen en het eens van de andere zijde te bekijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:23

Deze soort honden leven om te werken. Dus ja ik vind dat je zulke honden moet blijven inzetten.

Ik doe zelf ipo met mijn mechelaars. En ze hebben er echt plezier in.

En dat zie k bij de knpv/politiehonden ook.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:24

Maar hoe kan een hond ooit winnen van een bijl? Je offert je collega/maatje dus maar gewoon op voor je eigen veiligheid? De kans was enorm groot dat het dier vreselijk gewond zou raken.

Nergens schrijf ik overigens dat de dieren niet goed worden verzorgd. Ze hebben zeker een waardevolle taak bij bijv. zoeken naar drugs.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:25

Wat een aannames worden er weer gedaan. Echt hoor, ik snap dat niet. Van 1 foto kan je niet zeggen of ze wel of niet haast hebben gemaakt. Verder lees ik in het artikel, en ik quote, Agenten gingen daarop met de politiehond de woning van de 26-jarige Syrische man in, die de politie en de hond aanviel. Een agent schrijft op zijn Instagramaccount: "De hond raakte zwaargewond bij het beschermen van zijn collega's.. Oftewel, de hond werd nog niet ingezet op de verdachte, maar is wel met zijn handler mee de woning ingegaan. Deze honden kennende is de hond niet braaf achter zijn baas gaan wachten terwijl zij aangevallen werden. De reden dat de hond mee naar binnen is gegaan is omdat het altijd de voorkeur heeft om de hond in te zetten, indien dit mogelijk is, dan om het vuurwapen te gebruiken. Het lijkt er op dat er in dit geval niet de gelegenheid is geweest om de hond in te zetten.

Voor wat betreft de inzet van paarden en honden: ik ben er gruwelijk blij mee. Ze hebben een gigantische meerwaarde voor het werk en bovenal de veiligheid van de politiemensen. Ja, ik vind het intens triest dat dit dier om is gekomen, maar liever het dier, dan een mens.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:25

Heb niet alles doorgenomen maar mijn beste vriend woont in een portiek daarnaast. Hij heeft alles meegekregen en heeft zelfs een bak water moeten halen voor een andere hond die een paniekaanval kreeg. Ik vind het maar sneu.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:26

Kaus schreef:
Een hond is een agent in dit geval. Die wordt echt niet zomaar ingezet met het idee van 'ach, als ie dood gaat, jammer dan.' Niet alleen omdat ze om het dier geven maar omdat er jaren aan training aan vooraf gaat. Zo'n hond is enorm waardevol!

Daarbij leven deze dieren om te werken. Ze worden gefokt met de drive om te willen werken. Zonder werk zijn ze doodongelukkig (werk = sport met baas, ik zeg dus niet dat deze honden niet als huishond kunnen worden gehouden). Deze hond heeft een optimaal leven geleefd met elke dag nieuwe uitdagingen, zijn "roedel" van agenten en zorg.

Geloof me, deze hond is gelukkiger geweest en heeft een beter leven gehad dan menig huishondje met obesitas dat sterft aan onbehandeld diabetes na een lijdensweg van enkele jaren.

Oh, is deze hond een agent? Als puppie al politie en boefje gespeeld? Zelf de politie academie opgebeld en zich aangemeld?
Kom nou. Die werk drive waar je het over hebt is gewoon jacht instinct. Geen hond word geboren met "politie instinct".
Honden zó gebruiken (zelfs als de hond het fijn vind aggressief te doen richting mensen) is volkomen onethisch. Het levensgeluk van de betreffende hond is daarbij irrelevant.
Je vergelijking met een leven met obesitas en onbehandelde diabetes is overigens een mooi voorbeeld van een valse dichotomie.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:27

Ik zag op een filmpje dat de hond met verband en spoed in de auto werd gezet en dat deze ook direct weg reed.

Ik vind het ook nogal kort door de bocht al die aannames.
Als je er niet bij bent geweest moet je er ook niet over oordelen.
Het zijn geen dombo's die ze inzetten iedereen is er wel degelijk op getraind.

Ik vind het sneu voor de hond. Gestorven in het harnas door weer een gestoorde rotte appel in onze maatschappij.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:28

Als antwoord op de titel; honden inzetten ja of nee..

Ik persoonlijk zou zeggen nee, mede door het geweld tegen de hond, want als zo'n beest iemand grijpt, loopt hij altijd het risico dat er wat kan gebeuren. Heb het een paar keer gezien na de voetbal, hoe de honden mensen grijpen en bijten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:29

Kuggur schreef:
Kaus schreef:
Een hond is een agent in dit geval. Die wordt echt niet zomaar ingezet met het idee van 'ach, als ie dood gaat, jammer dan.' Niet alleen omdat ze om het dier geven maar omdat er jaren aan training aan vooraf gaat. Zo'n hond is enorm waardevol!

Daarbij leven deze dieren om te werken. Ze worden gefokt met de drive om te willen werken. Zonder werk zijn ze doodongelukkig (werk = sport met baas, ik zeg dus niet dat deze honden niet als huishond kunnen worden gehouden). Deze hond heeft een optimaal leven geleefd met elke dag nieuwe uitdagingen, zijn "roedel" van agenten en zorg.

Geloof me, deze hond is gelukkiger geweest en heeft een beter leven gehad dan menig huishondje met obesitas dat sterft aan onbehandeld diabetes na een lijdensweg van enkele jaren.

Oh, is deze hond een agent? Als puppie al politie en boefje gespeeld? Zelf de politie academie opgebeld en zich aangemeld?
Kom nou. Die werk drive waar je het over hebt is gewoon jacht instinct. Geen hond word geboren met "politie instinct".
Honden zó gebruiken (zelfs als de hond het fijn vind aggressief te doen richting mensen) is volkomen onethisch. Het levensgeluk van de betreffende hond is daarbij irrelevant.
Je vergelijking met een leven met obesitas en onbehandelde diabetes is overigens een mooi voorbeeld van een valse dichotomie.



Kuggur: kom een keer mee kijken ;) Voor je hier allemaal aannames en vooroordelen op internet gooit..
Hoe weet jij dat het om jacht instinct gaat, want herders zijn van nature geen jagers maar bewakers, daarnaast vind de hond het niet fijn en gezellig om agressief te doen. Dat heet werkdrift en daar word al vanaf de 3e maand op getraind op spelenderwijze, deze honden zien dit als werk/spel.
Je hebt geen idee waar je over praat vandaar ook mijn uitnodiging naar jou :)

Daarnaast zie even profiel hoe slecht politie honden het hebben ;)
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 31-05-18 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt