'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 16:40

In een gesprek wat ik laatst had, kwam deze uitspraak voorbij... en ergens snap ik hem wel. Als je hoort van zoveel stalondeugden bij paarden (zoals manegepaarden van het onderzoek laatst), alle konijnen, cavia's en alle knaagdieren die hun leven alleen slijten, honden die de hele dag alleen zitten...

Natuurlijk kan je een dier ook op een goede manier houden. M'n hamster heeft het bijvoorbeeld naar z'n zin in z'n grote aquarium, ziet er gezond en tevreden uit, laat geen stereotype gedrag zien. Maar tegelijk denk ik: zou hij niet gelukkiger zijn als hij alle ruimte had (in het wild)? Vinden paarden, die in ideale omstandigheden worden gehouden, rijden echt wel zo leuk? Als je van dieren houdt, klopt het dan om voor je eigen plezier een op te sluiten?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:42

Ik denk als jij voldoet aan alle natuurlijke behoeftes dat het wel kan? Het is dubbel

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:43

Onze huisdieren overleven niet in het wild, zeker niet zoals mensen de omgeving kapot maken.

Ik snap de opmerking erg goed, het is alleen dat ik zo enorm gelukkig word van (gelukkige) dieren. Ik doe dan ook buitengewoon mijn best om mijn dieren gelukkig te houden. Ruimte is altijd beperkt natuurlijk maar we kunnen het leven wel afwisselend houden en zo veel mogelijk zorgen voor zo ideaal mogelijke omstandigheden voor hun diersoort. Wanneer een dier gelukkig is is de vraag, maar ik denk dat veel aan de dieren af te zien is.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:47

Deze discussie heb ik al vaker gehad, ook met mijn teamleider. Ik houd juist dieren en ik werk met dieren om het ze zo goed mogelijk te maken. In deze wereld is geen plaats meer voor dieren in het wild, de mens heeft het kapot gemaakt (in mijn ogen).

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:47

Lastig... Ik denk dat als je dieren in al hun (natuurlijke) behoefte kunt voorzien dat het niet zielig is. Gedomesticeerde dieren weten natuurlijk ook niet beter dan dat ze in een wei/huis/volière wonen. Aan gedrag kun je al heel veel aflezen.

Ik vind het wel een mooie uitspraak voor mensen die door omstandigheden hun paard > 20 uur per dag op stal hebben staan, hun hond 12 uur per dag alleen hebben zitten of hun goudvis in een ronde kom hebben. Dat is niet voorzien in behoeftes van dieren en die zouden dan ook geen dieren moeten houden. Ook niet 'als het niet anders kan'.

Goof

Berichten: 28775
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:50

Ergens kan ik me hier wel in vinden, maar tegelijkertijd ben ik gewon egoistisch en houd ik gewoon huisdieren voor mijn plezier. Aan konijntjes/cavia's/hamsters oid in bakjes of vogels in kooitjes zou ik nooit meer beginnen, maar ik heb wel vissen (n een anderhalf mtr aquarium) en 2 honden en 2 katten rondlopen. Ik probeer te voldoen aan hun behoeftes (veel ruimte, beweging, uitdaging, sociale contacten, goed voer etc), meer kan ik niet doen.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:51

Ik vind het ook een moeilijke stelling :j Vooral met een kat naast me die astma en FIV heeft en in de natuur geen schijn van kans had gehad. Als ik zie hoe blij hij hier is dan denk ik niet dat hij met een vroege dood beter af was geweest, maar dat is en blijft een menselijke interpretatie van dierlijk gedrag.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:02

Als je zo goed mogelijk aan de behoeftes van een dier tegemoet komt vind ik dat het kan.
Mijn paard vindt rijden wel leuk, eergisteren weer eens gereden na een paar weken niet rijden, hij liep te briesen bij iedere stap, dat doet hij alleen als hij dingen leuk vindt. Het geeft hem ook uitdagingen om mij te volgen. Ook al leeft hij in een kudde, het is toch nog een beschermd leven, de uitdaging moet hij ergens anders vandaag halen.
Er zijn altijd wel dingen die niet leuk zijn, maar daar heb je als mens ook last van. Mensen wonen ook in onnatuurlijke omstandigheden bij elkaar op de lip. Waar denk je dat die burenruzies vandaan komen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:03

miesnaom schreef:
Ik denk als jij voldoet aan alle natuurlijke behoeftes dat het wel kan?


Vind ik wel. Maar helaas is de praktijk dat de meeste dieren zo'n onderkomen niet hebben. Dan zie je weer zo'n uitspraak langskomen: ''Hier in de omgeving zijn geen stallen die daaraan kunnen voldoen''... nou dan moet je 'daar' dus geen paard houden :)* .

Maarja, zóveel houden ze natuurlijk ook weer niet van dieren dus dat paard staat toch écht op een stalling die niet aan die voorwaarden kan voldoen.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:09

Ik snap het wel.
Konijnen en vogels die alleen worden gehouden in een te kleine behuizing.
Ik vind dat niet diervriendelijk.

Misschien vinden anderen het niet diervriendelijk dat ik mijn hond naar de trimsalon stuur, mee naar cursus ga, meeneem op vakantie.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:13

Draai het eens om, wat als iedereen zijn (huis) dier los laat. Dus iedereen zijn kat, hond en paard vrij laat. Dan krijg je me een zooitje!!! Binnen notime dezelfde situatie als de Oostvaardersplassen! En overal zwerfhonden die zich maar voortplanten ect. Gaan we niet leuk vinden en de dieren ook niet. (Kijk maar eens naar de ergernissen over loslopende katten in andermans tuin)
Als mens en eigenaar van een dier ben je in mijn ogen verplicht om zo goed mogelijk voor je dier te zorgen. Als voorbeeld : Een papegaai in een kleine kooi kan! Maar dan moet ie wel regelmatig eruit. Maar een papegaai alleen houden is zielig, het is net als een paard en hond een kuddedier. We zijn al best goed vooruit gegaan met huisvesting van onze dieren, maar er kan vaak nog veel verbeterd worden. Zolang een eigenaar zo goed mogelijk zijn best doet om het dier zo gezond mogenlijk te houden, zeg ik oké. Ga je besparen op centen en voor net dat beetje minder aan comfort dan ben je niet goed bezig. Maar ook de wet zou van mij best bijgesteld mogen worden. ( en gecontroleerd)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:14

Wilde dieren horen uiteraard in de natuur,maar gedomesticeerde dieren kunnen zonder verzorging niet overleven.En ook qua karakter horen onze doorgefokte honden,katten,paarden,bij mensen.Die er dan natuurlijk wel heel goed voor moeten zijn,dan wordt het plezier voor twee.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:19

Wat een onzin. Ik hou meer van dieren dan van mensen en mijn dieren hebben het echt heel erg goed.

Hond is nooit alleen want ik werkt thuis, groot huis/tuin en erf om te rennen en te spelen. We gaan minstens 3x per week ergens heen om te zwemmen en rennen.

De cavia’s wonen in een omgebouwde stal van 3 bij 3 meter. Die zwemmen in de ruimte en zijn allemaal gezellig samen.

En de paarden hebben een grote, droge inloopstal van 14 bij 3 met uitloop van 40 bij 30. Plus de weide er nog bij in de zomer.

Maar ik geloof wel dat veel mensen die dieren hebben er niet écht van houden maar dat het vooral leuk voor de mensen moet zijn. En daar leveren de dieren veeeeel op in.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:20

Wat een onzin.
De dieren van tegenwoordig in huis kunnen niet voor zichzelf zorgen.

Als ik mijn dieren nu los zou laten, zijn ze binnen een maand dood

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:26

Mensen blijven ze toch kweken/fokken/verkopen, zorg er dan voor dat je het zelf goed en verantwoord doet. Zo denk ik erover. Het milieu is niet meer geschikt voor veel dieren in het wild. We ontnemen alle wilde dieren ook al hun plaats.

Als ik mijn reptielen uit zou laten zijn ze zo dood.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:28

Ik vind het een dubbele stelling. Ik snap de essentie maar als je je zaakjes goed op orde hebt qua dierenwelzijn hoeft dat geen probleem te zijn. Zet het welzijn van je dier altijd voorop en probeer niet alleen vanuit jezelf te denken, maar hou de behoeftes op de eerste plaats.

Goof

Berichten: 28775
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:28

Het gaat toch niet om het spontaan loslaten van al onze huisdieren, het gaat om het principe dat je geen huisdieren zou houden als je echt van dieren houdt. Nogal een andere insteek.

Mooi om te zien ook dat mensen hard roepen dat het onzin is en dat hun dieren het zo goed hebben (inclusief voorbeelden waarom), waarom? Wat wil je ermee laten zien/ bewijzen/ roepen?

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:40

Als een dier krijgt wat het nodig heeft: voedsel, water, ruimte en vooral respect: dan heb ik bijna nergens moeite mee. Hoeveel ruimte? Afhankelijk van het dier.

Natuurlijke behoeftes vind ik weer wat lastig: want hoever moeten we daarin gaan? Mijn honden kunnen zich niet meer voortplanten. Ondanks dat voortplanting wel een natuurlijke behoefte is.
Mijn grote hond gaat kapot van de pijn en heeft dan zelfs ondersteuning nodig bij het poepen als hij zijn medicatie een tijdje niet zou krijgen. Dus krijgt hij dagelijks medicatie die hij in de natuur niet zou krijgen.

Ik vind wel, en daar gaat het vaak mis: bezint eer ge begint. Hond aanschaffen en die een paar uur in een bench zetten omdat hij anders de bank sloopt vind ik gewoon not done. Ook al is het 'maar' twee uur, met een bench ontneem je een bepaalde vrijheid. Die mensen moeten zich, imo, echt achter de oren krabben waar ze mee bezig zijn.

Ik ben trouwens ook tegen gevogelte en knaagdieren in te kleine hokken. Doe het goed, bouw een complete ren/volière in de tuin, of doe het gewoon niet. Sommige mensen hebben echt zonder na te hebben gedacht óf uit puur egoïsme (ik wil) een dier aangeschaft waarvoor ze niet in redelijke mate met fatsoen voor kunnen/willen zorgen.

Dát mag best stoppen. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:42

Palmera, dat lees ik ook vaak in vogelgroepen: ik heb een vogel gekocht. Wat moeten ze eten?
Maw, die hebben duidelijk geen huiswerk gedaan :\

Wij hebben onze edelpapegaai gekocht toen hij 16 weken oud was en we zijn alweer zijn derde eigenaar. De vorige eigenaren hadden de zorg ook ernstig onderschat.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 17:46

Als je inderdaad in de natuurlijke behoefte kan voorzien, zou het niet echt een probleem moeten zijn. Maar het probleem is dat dat niet altijd gebeurd of mogelijk is. En als je niet in behoefte kan voorzien (zoals paard wat te lang op stal staat), moet je denk ik ook geen dier nemen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:49

Ik ben het eens met TS, maar wat basisbehoeften zijn is ook echt afhankelijk van perceptie. En wat natuurlijk is ook.

Ik hoor hier van mensen dat ze het normaal vinden een paard een tic te geven in bepaalde situaties en er zijn er die moord en brand schreeuwen als je zegt dat je dat doet. Het loopt zo enorm uiteen. Ook aantal uren weide is zoiets. Je zou eigenlijk al standaarden moeten hebben om te zeggen of jij voldoet aan de basisbehoeften of niet.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:14

Goof schreef:
Het gaat toch niet om het spontaan loslaten van al onze huisdieren, het gaat om het principe dat je geen huisdieren zou houden als je echt van dieren houdt. Nogal een andere insteek.

Mooi om te zien ook dat mensen hard roepen dat het onzin is en dat hun dieren het zo goed hebben (inclusief voorbeelden waarom), waarom? Wat wil je ermee laten zien/ bewijzen/ roepen?


Dit!

Iedereen heeft het ineens over het loslaten op straat en oostvaardersplassen praktijken. Niet helemaal het punt van dit topic

Ik ben het eigenlijk wel met de stelling eens. Een hamster in een hok van 1 meter lijkt me nog steeds niet vergelijkbaar met wat hij in het wild zou hebben. Ook niet helemaal te meten of het diertje gelukkig is.

Groot gedeelte van de paarden net zo. Paarden horen niet in een stal, maar op een stuk land. Maar ondertussen houdt een groot deel ze 15 uur op stal.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:32

AnnaXBoy schreef:
Goof schreef:
Het gaat toch niet om het spontaan loslaten van al onze huisdieren, het gaat om het principe dat je geen huisdieren zou houden als je echt van dieren houdt. Nogal een andere insteek.

Mooi om te zien ook dat mensen hard roepen dat het onzin is en dat hun dieren het zo goed hebben (inclusief voorbeelden waarom), waarom? Wat wil je ermee laten zien/ bewijzen/ roepen?


Dit!

Iedereen heeft het ineens over het loslaten op straat en oostvaardersplassen praktijken. Niet helemaal het punt van dit topic

Ik ben het eigenlijk wel met de stelling eens. Een hamster in een hok van 1 meter lijkt me nog steeds niet vergelijkbaar met wat hij in het wild zou hebben. Ook niet helemaal te meten of het diertje gelukkig is.

Groot gedeelte van de paarden net zo. Paarden horen niet in een stal, maar op een stuk land. Maar ondertussen houdt een groot deel ze 15 uur op stal.

Die hamster heeft in het wild meer ruimte nodig omdat daar zijn voedsel vandaan komt. In een hok wordt het voedsel aangeleverd door de eigenaar en is dus de oppervlakte die nodig is een stuk kleiner. Hoeveel is inderdaad een discussie, maar 1 op 1 vergelijken van ruimte tussen wild en huisdier klopt dus niet.

Ik houd van dieren, en zal ze wel degelijk houden, maar in elk geval beperkt tot wat al gedomesticeerd is en dus geschikt om samen/dichtbij mensen te leven. Wilde dieren horen in het wild. Die zijn niet geschikt voor zo'n leefsituatie en veel interactie met mensen, die kan je heerlijk bekijken op natuurfilms en eventueel een dierentuin, niet in je huiskamer.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:51

Lastige stelling...

Aan de ene kant sta ik hier heel erg achter en is het voor mij ook de reden dat ik geen huisdieren neem. Aan de andere kant... Mijn ouders hebben een kat die is komen aanlopen en stukje bij beetje steeds meer naar ze toe is getrokken. Inmiddels is het een volledige huiskat geworden, die op de eerst beschikbare schoot springt en 's nachts op bed slaapt. Die kat heeft er dus voor 'gekozen' bij mijn ouders te wonen. Hij kan naar buiten wanneer hij wil en als hij eens niet thuiskomt wordt er niet direct een zoekbrigade op uit gestuurd. In zo'n geval vind ik dieren houden geoorloofd.

Sowieso staat het houden van katten me minder tegen dan het houden van honden. Katten kun je als eigenaar immers veel meer vrijheid geven (in tegenstelling tot honden kunnen die namelijk zonder problemen vrij rondlopen). Voorwaarde vind ik dan wel dat je de kat die vrijheid ook geeft. Katten houden in een appartement of woning midden in de stad vind ik dan ook niet oké.

Daar staat dan weer tegenover dat honden veel meer gedomesticeerd zijn dan katten en zichzelf waarschijnlijk niet kunnen redden zonder hulp van de mens...

Vooralsnog kan ik het voor mezelf in ieder geval nog niet goedpraten om dieren te houden. (En ja, ik ben dus wel opgegroeid met huisdieren en paarden.)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:56

het is natuurlijk dubbel,Als wij geen dieren hielden hadden ze ook geen bestaansrecht en zouden niet overleven.Dat een deel mensen beter geen dieren neemt is een feit,en helaas mogen zei dat ook en denken ze op hun manier ook dat ze goed voor dieren zijn.