Geen 4 mei voor mij.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:44

Janneke2 schreef:
Ik citeer "onze groep vertegenwoordigt de oorspronkelijke bewoners van Indonesië" - en daarna wordt het ingewikkeld.

Maar dit is WEL een kernvraag voor 4 mei - dus niet 'een' mening.
Laat staan een mening oid "die je maar op een ander moment naar voor moet brengen...."


Een herdenking speciaal voor deze groep, in Indonesie, is ook een mogelijkheid. De schreeuw om aandacht is aardig gelukt in ieder geval.
Helaas roept de wijze waarop aandacht werd gevraagd wel veel weerstand op bij een groot deel van de bevolking.
Enne, wat is de legimiteit van deze groep(die de oorspronkelijke bevolking van Indonesie zegt te vertegenwoordigen)?
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 05-05-18 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:53

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wat doen jullie met dodenherdenking? Respecteren jullie dat of onzin? Ik zal zeker nooit gaan schreeuwen e.d. zoals sommigen beweren te gaan doen.


Onzin - beslist niet...!

Maar wat we precies herdenken, dat wordt moeilijk.

Anne Frank mag van mij de grootste Nederlander aller tijden zijn.
Feit is, houd je vast: ze was geen Nederlandse.
'Kan mij niets schelen' - maar wij Nederlanders waren in 1934 te beroerd om de familie Frank staatsburger te maken.
"We zijn een handelsnatie", de rijke familie Frank mocht zich hier statenloos vestigen, tot mei 1940 aan toe hebben we Joodse vluchtelingen teruggestuurd... |( |( |( |(

...en al interesseert mij dit geen laars, dat Anne Frank geen Nederlandse papieren had: juist tijdens de duitse bezetting waren dit soort kwesties zaken van leven en dood.
Als Joodse stond ze per definitie op de dodenlijst - maar het is ten minste onzorgvuldig om hier schimmig over te doen.

Om over de onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië nog te zwijgen.

Soldaten, dwz jonge Nederlandse jongens die zich aanmeldden na de slag om Arnhem 'om het Noorden te helpen bevrijden' zijn tegen hun bedoeling in onder krijgstucht en zonder informatie na 15 augustus '45 (capitulatie keizer Hirohito) naar 'de Oost' gestuurd, om 'het volkje', = ons wingewest weer in het gareel te krijgen.

Een fraaie geschiedenis is het niet.
|( |( |(

Maar wel iets om letterlijk en figuurlijk bij stil te staan...


Leer van je geschiedenis zei mijn oude docent op de havo altijd. En laat het geen molensteen worden die om je nek blijft hangen, leef in het heden en kijk uit naar de toekomst met de wijsheid opgedaan in het verleden.
Een wijs man volgens mij.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:58

Ik heb geen idee hoe het zit met hun legitimiteit.
Mijn buren zijn net terug uit Indonesië - ze hebben de oorlog gewonnen en vinden toeristen uit Nederland leuk.

De Indische Nederlanders zoals ik ze ken zijn super 'stil', terughoudend en bescheiden.

Maar ik vind het wel de verkeerde vraag.
Zelfs al zouden er nul mensen met een Indonesische achtergrond bezwaar aantekenen - dan nog.

Wij herdenken op 4 mei - het gaat dus ook over wat wij gedaan hebben. En wat ons aangedaan werd: meegesleurd in een wereldoorlog.

Speciaal in Indonesië een herdenking is uiteraard een mogelijkheid - maar laat dat geen excuus zijn om te blijven zwijgen over de minder fraaie kanten. (Want dan komt er niets terecht van 'leren van de geschiedenis'.)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:50

Magrathea schreef:
Also, voor wie hem nog niet gezien had: 2 jaar terug heeft iemand de 2 minuten stilte op Schiphol gefilmd vanuit de verkeerstoren. Erg mooi om te zien hoe al het verkeer stilvalt.
Er komt niks binnen en gaat niks weg (dit is ook algemeen bekend bij overige luchtvaartmaatschappijen), en al het verkeer in de lucht wordt op minstens 2 km hoogte gehouden zodat alle Nederlanders in rust kunnen herdenken.

[ Video ]

Edit: en blijkbaar begint er op elk treinstation in Nederland om 19:59:21 een omroepbericht in het Nederlands én Engels waarop de herdenking wordt aangekondigd, waarna om 20:00:00 alle treinen stilstaan.



Oh wow dat is bizar, net of je beeld blijft hangen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:44

Onali schreef:
Magrathea schreef:
Also, voor wie hem nog niet gezien had: 2 jaar terug heeft iemand de 2 minuten stilte op Schiphol gefilmd vanuit de verkeerstoren. Erg mooi om te zien hoe al het verkeer stilvalt.
Er komt niks binnen en gaat niks weg (dit is ook algemeen bekend bij overige luchtvaartmaatschappijen), en al het verkeer in de lucht wordt op minstens 2 km hoogte gehouden zodat alle Nederlanders in rust kunnen herdenken.

[ Video ]

Edit: en blijkbaar begint er op elk treinstation in Nederland om 19:59:21 een omroepbericht in het Nederlands én Engels waarop de herdenking wordt aangekondigd, waarna om 20:00:00 alle treinen stilstaan.


Oh wow dat is bizar, net of je beeld blijft hangen.



Ja hè? Je kunt rechtsonder zien dat er nog wat auto's wel doorrijden, dat is het enige waaraan je kan zien dat het beeld daadwerkelijk doorloopt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:45


Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:00

...in de zin dat Nederland niet bereid is haar koloniale verleden in het gezicht te zien - ?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:12

Nou nee, in de zin van dat de agressie tegen de "geen 4 mei voor mij" groep lijkt op die tegen zwarte piet-tegenstanders en demonstranten. Ik bedoel, wij zijn het ook allemaal niet eens met de mensen achter het "lawaaiprotest", maar we gaan niet de snelweg op om hun bus te blokkeren denk ik. En we sturen ze ook geen doodsbedreigingen.

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:15

Volgens mij zijn er wel doodsbedreigingen gestuurd :o
Tenminste... Dat heb ik begrepen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:26

Ja, maar niet door jou (neem ik aan) en mij....

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:28

De traumaheli 2 minuten later laten opstijgen lijkt me (hopelijk) een broodje aap...
Zo niet... Ontzettend slecht... Sommige dingen zijn een kwestie van leven of dood!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 00:41

M_D_H schreef:
Volgens mij zijn er wel doodsbedreigingen gestuurd :o
Tenminste... Dat heb ik begrepen

Niet door normale mensen :o

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 02:21

Jolliegirl schreef:
De traumaheli 2 minuten later laten opstijgen lijkt me (hopelijk) een broodje aap...
Zo niet... Ontzettend slecht... Sommige dingen zijn een kwestie van leven of dood!

Ja natuurlijk is dat broodje aap, heb je daar serieus aan getwijfeld?

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 05:36

Magrathea schreef:
M_D_H schreef:
Volgens mij zijn er wel doodsbedreigingen gestuurd :o
Tenminste... Dat heb ik begrepen

Niet door normale mensen :o

Nee niet door normale mensen...
Maar die normale mensen sturen ook geen doodsbedreigingen naar anti zwarte piet aanhangers. Tenminste... Ik niet :o