Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:34

Shadow0 schreef:
Oh, heb je daar een link van? Het is wel zo handig dat de ondertekeningen op dezelfde petitie terecht komen.

Ik ga opzoek naar de link straks. Ik kreeg hem via m'n twitter

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:47

Maar, daar ben je met solliciteren toch ook zelf bij?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:47

Even voor de goede orde.
Dit soort zaken gelden niet alleen voor arbeidsgehandicapten of Wajongers maar ook voor werklozen die op grond van leeftijd al een tijdje buiten spel staan.
Gewoon 2 of 3 maanden met behoud van uitkering zich de tandjes werken en dan weer mogen gaan omdat ze toch net niet datgene zijn wat een werkgever zoekt.

Beter zou zijn als de Participatiewet op de schop gaat of wordt aangepast dat ie werkbaar is zowel letterlijk als figuurlijk.

Shadow0

Berichten: 43502
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:15

LadyMadonna schreef:
Maar, daar ben je met solliciteren toch ook zelf bij?


Want dat is echt iets wat je wilt als je werk probeert te vinden: een strijd aangaan over je 'productiewaarde.' Goed voor de sfeer tussen jou en je werkgever, en ach, als het je niet zint dan zijn er gelukkig heel veel andere banen waar je wel welkom bent en wel fatsoenlijk betaald wordt als persoon met een beperking?
Oh nee, wacht

Dit geeft alleen maar de boodschap dat ook al werkt iemand met een beperking naar uiterste kunnen: de armoede komen ze niet uit. Motiverende boodschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:28

Morganlefay schreef:
Beter zou zijn als de Participatiewet op de schop gaat of wordt aangepast dat ie werkbaar is zowel letterlijk als figuurlijk.


Wat is er niet werkbaar aan de participatiewet? Ik val daar nu ook onder en voel me niet minder dan mijn collega's..
Voorheen verdiende ik er eigenlijk niks aan als ik extra werkte, 4 weken achter elkaar fulltime werken is voor mij wel de max en daarna heb ik een week vrij nodig. Die weken werkte ik toen al een paar keer per jaar maar daar werd wel op gekort natuurlijk. Nu mag ik een klein percentage houden, het maakt nog steeds niks uit of ik nou 20 of 40 uur werk maar ik vind het goed geregeld zo. Het is geen vetpot en vakanties word m niet maar ik kan mezelf over het algemeen wel goed redden zo en vind het zeker niet slecht geregeld.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:44

Anoniem schreef:
En ik probeer juist aan te geven dat wanneer zo’n wet doorzet, dat er dus juist mínder werkzoekenden een baan gaan vinden.

Want een werkgever kan voor 5€ per uur 2 arbeidsgehandicapten aannemen. Die wellicht prima kunnen werken met aanpassingen, maar die bouwen géén WW op en bouwen géén pensioen op. Totaal niet eerlijk dus tegenover de ‘arbeidsgeschikte’ werknemer, die nét zo veel verzuim kan hebben, maar wel 2x zo veel als de gehandicapte kost, maar wél weer WW opbouwt en pensioen opbouwt.

Voor wie pakt dit dan aan het eind van de rit positief uit?
Voor de werkgever die mag kiezen voor een goedkope arbeidskracht (meer keuze dus uit arbeiders. Gehandicapt betekent namelijk níet per se onbekwaam en achterlijk en néé ik zeg niet dat iemand dat hier zegt).

Want de arbeidsgehandicapte geniet niet dezelfde rechten die een ‘gezond’ persoon geniet. En de gezonde persoon loopt het risico om z’n werk (tijdelijk) kwijt te raken aan een (veel) goedkopere kracht. Nog meer dan nu.


Dit was ook mijn eerste gedachte toen ik dit bericht las. Niet alleen gehandicapten worden geraakt met deze wet iets wat ik persoonlijk al heel erg vind. Maar uiteindelijk de hele beroepsbevolking gawt hier last van krijgen.
Vooral als je bedenkt dat er heel veel werkzaamheden zijn waarbij een handicap geen belemmering volgt dan kunnen werkgevers lekker goedkoop aan personeel komen.


Uiteindelijk krijgt bijna iedereen hier mee te maken.
Wanneer wordt de gemiddelde Nederlander met een modaal inkomen nu eindelijk eens wakker dat hij of zij zichzelf in de vingers snijdt door telekens weer op de VVD te stemmen.
Moet eerst jouw baan ingenomen zijn door iemand met een handicap en dat je vervolgens zelf aan het werk mag met behoud van uitkering?

Er ontstaat op die manier een hele grote verdringing op de arbeidsmarkt

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:53


Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:54

Morganlefay schreef:
Even voor de goede orde.
Dit soort zaken gelden niet alleen voor arbeidsgehandicapten of Wajongers maar ook voor werklozen die op grond van leeftijd al een tijdje buiten spel staan.
Gewoon 2 of 3 maanden met behoud van uitkering zich de tandjes werken en dan weer mogen gaan omdat ze toch net niet datgene zijn wat een werkgever zoekt.

Beter zou zijn als de Participatiewet op de schop gaat of wordt aangepast dat ie werkbaar is zowel letterlijk als figuurlijk.



Klopt helemaal dat is nu al dagelijkse praktijk. Na 3 maanden komt de volgende lichting werklozen en 3 maanden later weer een lichting. Sommige mensen zitten al 3 maanden thuis daarna zijn ze 3 maanden aan het werk met behoud van uitkering om vervolgens weer van voor af aan te beginnen.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:57

Indestal schreef:
Voor een werkgever interessant om deze mensen ook een plek te bieden, werkgever krijgt extra subsidie, aanvulling zal er zeker zijn! Zo werkt dat nu eenmaal.


Mooie ontwikkeling, veel te weinig gehandicapten die mee mogen draaien. Vergeet niet dat er veel gehandicapten in een zorginstelling wonen en gewoon hun uitkering krijgen die elke maand op hun rekening wordt gestort, maar hem niet nodig hebben, alleen voor hun extra’s maar de familie vaak deze extra’s betalen, juist om op die manier ook hun zorg te uiten...

In welke droomwereld leef jij? Mensen betalen naar rato een eigen bijdrage voor hun verblijf in een zorginstelling. Dat zijn vele honderden euro's per maand. Ook niet gek want ook bij verblijf in een zorginstelling zijn er kosten voor huur, gas, water, elektriciteit, begeleiding, e.d. Daar zit het absolute minimum aan voorzieningen in.
Alles wat daarboven komt (de was, eten, internet, tv, enz) moet ook nog allemaal betaald. Daarna blijft er amper wat over.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:16

Sorry Estja, ik wist niet dat jij in en zorginstelling voor gehandicapten leeft. Ja, dan weet jij imderdaad precies hoe dat zit....bedankt voor de vriendelijke bijdrage.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:59

dees_daan schreef:
Morganlefay schreef:
Beter zou zijn als de Participatiewet op de schop gaat of wordt aangepast dat ie werkbaar is zowel letterlijk als figuurlijk.


Wat is er niet werkbaar aan de participatiewet? Ik val daar nu ook onder en voel me niet minder dan mijn collega's..
Voorheen verdiende ik er eigenlijk niks aan als ik extra werkte, 4 weken achter elkaar fulltime werken is voor mij wel de max en daarna heb ik een week vrij nodig. Die weken werkte ik toen al een paar keer per jaar maar daar werd wel op gekort natuurlijk. Nu mag ik een klein percentage houden, het maakt nog steeds niks uit of ik nou 20 of 40 uur werk maar ik vind het goed geregeld zo. Het is geen vetpot en vakanties word m niet maar ik kan mezelf over het algemeen wel goed redden zo en vind het zeker niet slecht geregeld.


Het gaat niet om minder voelen het gaat om de wetgeving an sich die gebaseerd is op misbruik en niet op de mensen die er echt voor in aanmerking komen. Je bent standaard een leegloper, nietsnut en alles wat je wil gaan doen wordt als niet medewerkend beschouwd. Heb met cliënten te maken die zich geen raad weten door de regelgeving omdat ze niet in een hokje passen maar er wel in gedwongen worden door de uitvoering van de wet.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:05

Voor mij een reden om niet extra te werken. Ik vind het link.
Ik zou zelf niet weten hoeveel ik extra mag werken zonder dat ik echt gekort zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:09

Zo voel ik dat dus helemaal niet. Ik krijg gewoon een aanvulling omdat fulltime werken op langere termijn voor mij gewoon niet te doen is. Dat weten ze, en dus kom ik in aanmerking voor de participatiewet. Op mijn werk weten ze ook dat er een limiet aan mijn kunnen zit en dat ik een week vrij nodig heb als ik 4 weken wel fulltime gewerkt heb en dat ik me vaker ziek moet melden dan een ander omdat het gewoon niet gaat. Daar staat dan weer tegenover dat ik er wel sta als een ander bijv ziek is en ik kan.
Dat gevoel van een niksnut zijn en alleen maar tegenwerking krijgen herken ik dus helemaal niet. Ik ben al blij met het kleine percentage dat ik mag houden nu.

Over het korten: het is gewoon een vast bedrag per maand aan inkomen, ik krijg soms ook 2 maand niets omdat ik het zelf verdiend heb, prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:25

karuna schreef:
En gemeentes kunnen aanvullen (let wel zal dus lang niet altijd gebeuren en als ze eronder uit kunnen komen zal dat gebeuren) als je enige vorm van spaargeld hebt vullen ze niet aan overigens dan mag je dat eerst nagenoeg helemaal opmaken. Dus sparen is verleden tijd.

Stel je werkt als gehandicapte (in mijn geval zou dat zijn lichamelijk door oa pijn en problemen moet ik zittend werk doe en ruimte hebben om mijn been vooruit te kunnen steken/leggen. En ik kan niet garanderen 5 dagen per week. Nu ben ik volledig afgekeurd overigens maar stel.

Ik werk en wordt aangevuld tot bijstandsnivo of ietsje hoger. Mijn vader komt te overlijden en ik krijg een erfenis van pak hem beet 10000 euro. Dan moet ik dat eerst opmaken voordat de gemeente weer gaat aanvullen. Een normale gezonde werknemer kan die erfenis gewoon houden en uitgeven waaraan hij wil. Ik moet er eerst van leven voor ik weer aangevuld krijg.


Ja maar die normale gezonde werknemer betaald wel flink meer mee aan het systeem van sociale zekerheid... waardoor een niet gezonde medewerker uberhaubpt aangevuld kan worden. Ik vind die vergelijkingen altijd lastig.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:27

dees_daan schreef:
Zo voel ik dat dus helemaal niet. Ik krijg gewoon een aanvulling omdat fulltime werken op langere termijn voor mij gewoon niet te doen is. Dat weten ze, en dus kom ik in aanmerking voor de participatiewet. Op mijn werk weten ze ook dat er een limiet aan mijn kunnen zit en dat ik een week vrij nodig heb als ik 4 weken wel fulltime gewerkt heb en dat ik me vaker ziek moet melden dan een ander omdat het gewoon niet gaat. Daar staat dan weer tegenover dat ik er wel sta als een ander bijv ziek is en ik kan.
Dat gevoel van een niksnut zijn en alleen maar tegenwerking krijgen herken ik dus helemaal niet. Ik ben al blij met het kleine percentage dat ik mag houden nu.

Over het korten: het is gewoon een vast bedrag per maand aan inkomen, ik krijg soms ook 2 maand niets omdat ik het zelf verdiend heb, prima toch?

Ja maar het word dan 3 maanden later pas berekend. Dus dan zit ik alsnog met de gebakken peren en daar heb ik geen zin in.

Shadow0

Berichten: 43502
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:33

Mojito: enerzijds is dat voor mensen die er werken ook belangrijk: iedereen kan op een dag ziek worden of een ongeluk krijgen of iets anders meemaken waardoor ze die zekerheid nodig hebben. En we hebben dat al aardig uitgehold helaas.

Anderzijds is het nu zo dat veel belasting inderdaad bij de werknemers (en via de werkgevers op de werknemers) geheven wordt. Maar veel andere zaken zijn juist heel weinig belast, en daar profiteren vooral multinationals van. Als we die nou een heel klein beetje meer belasting opleggen, hoeven we niet meer banketstaaf te doen met dit soort dingen.

En zoals gezegd: dit soort regels zijn ook nadelig voor werkenden, die op een bepaald moment vervangen worden door mensen die onder het minimum betaald worden. (Dat is al een probleem, net als het verdringen van gewone banen voor vage flexcontracten of via schijnconstructies.)

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:34

purny schreef:
Voor mij een reden om niet extra te werken. Ik vind het link.
Ik zou zelf niet weten hoeveel ik extra mag werken zonder dat ik echt gekort zal worden.


Dat is wat ze nu bereikt hebben met hun kromme wetgeving en stigmatisering. Mensen zijn zelfs bang geworden om te gaan werken.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:39

Loretta schreef:
purny schreef:
Voor mij een reden om niet extra te werken. Ik vind het link.
Ik zou zelf niet weten hoeveel ik extra mag werken zonder dat ik echt gekort zal worden.


Dat is wat ze nu bereikt hebben met hun kromme wetgeving en stigmatisering. Mensen zijn zelfs bang geworden om te gaan werken.

Omdat extra werken dus niks oplevert

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:44

purny schreef:
Omdat extra werken dus niks oplevert


Soms kost het zelfs geld.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:48

Dat hele principe vind ik nog altijd te zot voor woorden.
Ik werk graag en ik werk hard en kan gelukkig ook werken, maar als het werken voor een commercieel bedrijf mij enkel tijd kost en niets opleverd dan denk ik dat ik er ook wel klaar mee zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:56

purny schreef:
Voor mij een reden om niet extra te werken. Ik vind het link.
Ik zou zelf niet weten hoeveel ik extra mag werken zonder dat ik echt gekort zal worden.

En dat is dus wel wat ze vanuit de wetgeving proberen op te lossen... niet extra gaan werken terwijl het wel gewoon kan..

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:58

Ik ben een wajonger. Door psychische problemen lukt het momenteel niet om te werken. Ik ben wel hard op weg met een opleiding om straks toch iets te kunnen, want echt, ik wil niks liever! Ik wil zo verschrikkelijk graag meedraaien in de maatschappij, iets dóen. Ik wil ook graag trots kunnen zeggen dat ik alles wat ik heb bereikt zélf bij elkaar verdiend heb, en ik wil ook graag serieus genomen worden.
Door deze dreigende wet word die hoop echter behoorlijk de kop ingedrukt. Ik heb een gemiddelde belastbaarheid van 12 tot (max) 20 uur per week. Door mijn geestelijke "gezondheid" heb ik een hoge uitval, echt wel een paar dagen per maand. Ik kan me persoonlijk onwijs goed voorstellen dat werkgevers daar niet op zitten te wachten, of dat deze graag wat extra's zouden zien voor de energie die ze in mij zouden steken. Nou zou ik hen dat uiteraard meer dan gunnen, maar goed, dan moet ik dus wel eerst werk vinden waar ze energie in me wíllen steken.
Ik ben heel erg bang dat werken straks zo nadelig is voor mij dat ik beter thuis kan blijven zitten, en dat kost de regering veel meer centjes dan wanneer ze mijn loon gewoon tot het minimum aan zouden vullen, ik zou mogen sparen en een pensioen opbouwen.
Dan kan ik overigens ook gewoon spulletjes en voedsel kopen om nog eens een bak belasting over te betalen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:00

@ Purny Is maar net hoe je het ziet. Je kan het ook zien als: Je kan dus blijkbaar meer werken, maar omdat je ' geen zin ' heb in gedoe achteraf werk je niet meer.

Die keuze heb jij omdat je ergens op terug kan vallen.

Ik heb ook helemaal geen zin om meer te werken maar omdat ik geen uitkering heb om op terug te vallen zal ik moeten.

Ik kan er eigenlijk zelfs kwaad om worden, want uiteindelijk kom ik als alleenstaande met een modaal inkomen ook maar net rond, en ik kan niet op vakantie naar Vietnam( ik weet dat jij niet dit was maar een andere poster)

En ik draag een partij geld af aan dit systeem... Waarvan ik hoop er ooit gebruik van te kunnen maken als ik niet meer kan werken. Maar waar ik geen gebruik van kan maken als ik niet meer wil werken....

Shadow0

Berichten: 43502
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:03

Mojito schreef:
En dat is dus wel wat ze vanuit de wetgeving proberen op te lossen... niet extra gaan werken terwijl het wel gewoon kan..


Dat lost deze wetgeving nauwelijks op. Juist niet zou ik zeggen, want doordat het nu via de aanvulling van de gemeente geregeld zou moeten worden komt er alleen maar een heleboel extra aan regels en uitzoekwerk bij, wat alleen maar meer maakt dat mensen niets durven veranderen omdat het zo makkelijk tot administratiefouten en boetes en inhoudingen leidt.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:12

nee. De reden dat ik niet extra ga werken is omdat elke extra euro die ik extra zou verdienen ik 1,50 aan het uwv schuldig ben. Dus het heeft helemaal niks te maken met niet willen maar gewoon omdat deze wet ontzettend tegen werkt.
Bovendien woon ik op mezelf. En kan ik het mij niet permitteren dat ik 3 maanden later gekort word.