Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:02

karuna schreef:
Vraag me af of er nu nog iemand is die deze overheid gelooft of vertrouwd.<KNIP>


Ik vertrouw de overheid niet meer of minder als dat ik de overheid gisteren, vorige week, in 2017 of 20 jaar geleden vertrouwde. Ik denk dat je de overheid als burgers per definitie goed in de gaten moet houden. De overheid heeft -net als de meeste/bijna alle organisaties- de natuurlijke neiging om vooral zichzelf te dienen.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:11

Askja schreef:
Onbetrouwbaar - ja, dictatuur -nee. Overdrijven is ook een kunst. Ik vind het ook fout dat die wet er ondanks de uitslag van het referendum ongewijzigd doorgeduwd wordt, maar zoals Loretta hierboven aangeeft zijn er nog wel wegen te bewandelen om hier iets aan te doen.



Zover is het gelukkig nog niet, maar het is wel een bouwsteen die kant op. Misschien iets om bij stil te staan op 4 mei dat onze vrijheid niet zo vanzelfsprekend is en dat onze vrijheid bedreigt wordt.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:25

Het aanpassen van een wet kost veel tijd, die aanpassingen moeten door de Raad van State worden becommentarieerd, door de tweede en daarna door de eerste kamer goedgekeurd worden. Dat lukt gewoon niet in de korte periode tot 1 mei. En dat is goed, want als die aanpassingen straks in de wet staan, dan kunnen ze ook niet zo gemakkelijk teruggedraaid worden. Ze zijn namelijk onderdeel van die wet.

Het is jammer dat de regering per se aan de invoeringsdatum van 1 mei vast wilde houden, daardoor zitten we een tijdje met een slechte wet. Dat wil niet zeggen dat die aanpassingen er niet komen, die zijn namelijk al toegezegd aan de kamer en de verwachting is dat ze over een aantal maanden effectief worden. Van die paar maanden word ik ook niet blij, maar dat wil niet zeggen dat de overheid opeens spontaan volledig onbetrouwbaar geworden is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:29

Hadden ze wet moeten uitstellen. Is met andere wetten ook gebeurd veel vaker. Nu kunnen ze nog even snel flink wat gegevens vastleggen.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:31

Karl66 schreef:
Het aanpassen van een wet kost veel tijd, die aanpassingen moeten door de Raad van State worden becommentarieerd, door de tweede en daarna door de eerste kamer goedgekeurd worden. Dat lukt gewoon niet in de korte periode tot 1 mei. En dat is goed, want als die aanpassingen straks in de wet staan, dan kunnen ze ook niet zo gemakkelijk teruggedraaid worden. Ze zijn namelijk onderdeel van die wet.

Het is jammer dat de regering per se aan de invoeringsdatum van 1 mei vast wilde houden, daardoor zitten we een tijdje met een slechte wet. Dat wil niet zeggen dat die aanpassingen er niet komen, die zijn namelijk al toegezegd aan de kamer en de verwachting is dat ze over een aantal maanden effectief worden. Van die paar maanden word ik ook niet blij, maar dat wil niet zeggen dat de overheid opeens spontaan volledig onbetrouwbaar geworden is.


Die aanpassingen zijn trouwens ook nog maar marginaal.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:34

Dat is een ander verhaal. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat we in een dictatuur leven, waarin de regering niks van de burgers aantrekt...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:40

Ik vind dat gewoon gemakzucht, alles wat de regering doet afdoen als tegen het volk, onbetrouwbaar, ondemocratisch, met als conclusie: we zijn op weg naar een dictatuur. Nuanceer eens een beetje. Deze regering is in bepaalde opzichten zeker onbetrouwbaar (zie de parade van VVD-ministers die vertrokken is vanwege al te creatief omgaan met de waarheid), maar wordt ten eerste nog steeds gecontroleerd door een parlement en senaat, en ten tweede is er een hoop dat wel goed gaat cq. goed geregeld is, maar daar hoor je niets over onder het mom van goed nieuws - geen nieuws (even omgedraaid omdat dat hier meer van toepassing is). Zou je werkelijk in een dictatuur leven, dan zou je hier je gal niet openlijk kunnen spuwen. Count your blessings, je leeft nog steeds in een van de meest vrije landen ter wereld.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:43

Karl66 schreef:
Dat is een ander verhaal. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat we in een dictatuur leven, waarin de regering niks van de burgers aantrekt...



Gelukkig is het nog niet zo ver maar het wil niet zeggen dat het een bedreiging is. En de laatste jaren zijn er wel meermwetten ingevoerd die een bedreiging vormen voorm de rechtsstaat.

https://www.amnesty.nl/mensenrechten-in ... n/sleepwet

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:54

Askja schreef:
Ik vind dat gewoon gemakzucht, alles wat de regering doet afdoen als tegen het volk, onbetrouwbaar, ondemocratisch, met als conclusie: we zijn op weg naar een dictatuur. Nuanceer eens een beetje. Deze regering is in bepaalde opzichten zeker onbetrouwbaar (zie de parade van VVD-ministers die vertrokken is vanwege al te creatief omgaan met de waarheid), maar wordt ten eerste nog steeds gecontroleerd door een parlement en senaat, en ten tweede is er een hoop dat wel goed gaat cq. goed geregeld is, maar daar hoor je niets over onder het mom van goed nieuws - geen nieuws (even omgedraaid omdat dat hier meer van toepassing is). Zou je werkelijk in een dictatuur leven, dan zou je hier je gal niet openlijk kunnen spuwen. Count your blessings, je leeft nog steeds in een van de meest vrije landen ter wereld.

Deze regering trekt zich niks aan van onze mensenrechten. VN verdragen worden gewoon in de prullenbak gesmeten.
Voor mij een teken dat deze regering en enkele andere partijen weg moeten

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:24

Dat kan jij vinden, maar daarmee leef je nog steeds niet in een dictatuur. Je mag je mening geven, je mag gaan en staan waar je wilt, je mag geloven wat je wilt. Bovendien mag je bij de eerstvolgende verkiezingen je stem uitbrengen op een oppositiepartij als je vindt dat deze regering weg moet. Dus voorlopig zit het met jouw mensenrechten nog wel goed hoor.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:28

Nee hoor. Mijn mensenrechten stellen even veel voor als de jouwes. Volgend jaar mogen werkgevers mensen met een arbeidsbeperking onder het minimum loon betalen. Dat is in strijd met de mensenrechten.
Vorig jaar op een oppositiepartij gestemd. En ik hoop dat dit akelige clubje gauw weg moet

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:30

Askja schreef:
Dat kan jij vinden, maar daarmee leef je nog steeds niet in een dictatuur. Je mag je mening geven, je mag gaan en staan waar je wilt, je mag geloven wat je wilt. Bovendien mag je bij de eerstvolgende verkiezingen je stem uitbrengen op een oppositiepartij als je vindt dat deze regering weg moet. Dus voorlopig zit het met jouw mensenrechten nog wel goed hoor.


Dit in tegenstelling tot Maleisie bijvoorbeeld. Toevallig vandaag op radio 1.

In het kader van het bestrijden van Fake News heeft de regering van Maleisie besloten dat wie Fake News verspreidt (langs welke weg dan ook) veroordeeld kan worden tot 6 jaar in de cel en 100.000 boete. Recent twitterde een meneer dat de Politie 50 minuten nodig had gehad om bij het slachtoffer van een moord te komen. De Politie zei dat het 8 minuten was. De twitterende meneer verspreide daarmee Fake News (want de politie in Maleisie liegt nooit) en dus: jawel.....

Tegen de tijd dat we die kant op gaan zou ik me kalmaan zorgen gaan maken.......

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:46

Eens Cowboy55.

Purny, de regeling inzake het betalen onder het minimumloon van mensen met een arbeidsbeperking is een discussie apart. Dat zal formeel wellicht in strijd zijn met bepaalde mensenrechten, maar het is geen voorstel dat bedoeld is om jou (ik neem aan dat je het over je eigen situatie hebt) als vertegenwoordiger van een bepaalde groep monddood te maken of uit te schakelen. Je zou ook kunnen zeggen dat het voorstel beoogt om mensen met een beperking juist meer kans te geven op werk. Het is maar hoe je het bekijkt. In ieder geval kun je er in dit land vrijelijk over discussiƫren, tegen protesteren, juridische bijstand vragen, etc. Ik vind dit vergeleken met daadwerkelijke schendingen van grondrechten zoals de vrijheid van meningsuiting (zie de post van Cowboy55 hierboven) echt een kwestie van appels en peren vergelijken.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het niet vervelend vind voor mensen die door de door jou genoemde maatregel er financieel op achteruit gaan, of dat ik het eens ben met deze maatregel.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:53

Askja schreef:
Dat kan jij vinden, maar daarmee leef je nog steeds niet in een dictatuur. Je mag je mening geven, je mag gaan en staan waar je wilt, je mag geloven wat je wilt. Bovendien mag je bij de eerstvolgende verkiezingen je stem uitbrengen op een oppositiepartij als je vindt dat deze regering weg moet. Dus voorlopig zit het met jouw mensenrechten nog wel goed hoor.

Dictatuur (nog) niet, maar het ziet er wel erg uit als negeer je bevolking maar.
Neem vrijheden en daarmee de bijbehorende verantwoordelijkheden af, klaag vervolgens dat mensen niet meer voor zichzelf denken en zich netjes gedragen, maak nieuwe wetten steeds strenger, want mensen nemen geen verantwoordelijkheid. Nee, die capaciteit is afgenomen/niet ontwikkeld (onderwijs stimuleerd geen kritisch nadenken).

Er wordt over mensen beslist omdat die de hele complexe materie niet zouden snappen, om structureel beslissingen te nemen die het bedrijfsleven ten goede komen (alle oplossingen voor problemen komen door meer en complexere technologie toe te passen, vaak aangedragen door familie/lobby), m.a.w. ik zie eerder bedrijfsvertegenwoordigers op het regeringspluche dan volksvertegenwoordigers zoals de regeringsvorm ze omschrijft.
Naar een simpelere al dan niet meer eigen verantwoordelijkheid manier wordt niet eens gezocht. Is dat omdat er geen winst in zit? Of omdat er stomweg de denkwijze voor ontbreekt?

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:54

Askja schreef:
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het niet vervelend vind voor mensen die door de door jou genoemde maatregel er financieel op achteruit gaan, of dat ik het eens ben met deze maatregel.


Ook (natuurlijk) eens.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:43

Cowboy55 schreef:
Askja schreef:
Dat kan jij vinden, maar daarmee leef je nog steeds niet in een dictatuur. Je mag je mening geven, je mag gaan en staan waar je wilt, je mag geloven wat je wilt. Bovendien mag je bij de eerstvolgende verkiezingen je stem uitbrengen op een oppositiepartij als je vindt dat deze regering weg moet. Dus voorlopig zit het met jouw mensenrechten nog wel goed hoor.


Dit in tegenstelling tot Maleisie bijvoorbeeld. Toevallig vandaag op radio 1.

In het kader van het bestrijden van Fake News heeft de regering van Maleisie besloten dat wie Fake News verspreidt (langs welke weg dan ook) veroordeeld kan worden tot 6 jaar in de cel en 100.000 boete. Recent twitterde een meneer dat de Politie 50 minuten nodig had gehad om bij het slachtoffer van een moord te komen. De Politie zei dat het 8 minuten was. De twitterende meneer verspreide daarmee Fake News (want de politie in Maleisie liegt nooit) en dus: jawel.....

Tegen de tijd dat we die kant op gaan zou ik me kalmaan zorgen gaan maken.......



Tegen die tijd dat het zover is is het al te laat.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:02

Askja schreef:
Eens Cowboy55.

Purny, de regeling inzake het betalen onder het minimumloon van mensen met een arbeidsbeperking is een discussie apart. Dat zal formeel wellicht in strijd zijn met bepaalde mensenrechten, maar het is geen voorstel dat bedoeld is om jou (ik neem aan dat je het over je eigen situatie hebt) als vertegenwoordiger van een bepaalde groep monddood te maken of uit te schakelen. Je zou ook kunnen zeggen dat het voorstel beoogt om mensen met een beperking juist meer kans te geven op werk. Het is maar hoe je het bekijkt. In ieder geval kun je er in dit land vrijelijk over discussiƫren, tegen protesteren, juridische bijstand vragen, etc. Ik vind dit vergeleken met daadwerkelijke schendingen van grondrechten zoals de vrijheid van meningsuiting (zie de post van Cowboy55 hierboven) echt een kwestie van appels en peren vergelijken.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het niet vervelend vind voor mensen die door de door jou genoemde maatregel er financieel op achteruit gaan, of dat ik het eens ben met deze maatregel.

Het ging mij er meer om te vertellen dat onze mensenrechten de vuilnisbak in gaan met dit voorbeeld

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:25

Ja, dat blijf je herhalen. Het zou echter overtuigender zijn als je meer voorbeelden van het schenden van onze mensenrechten zou kunnen geven.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:36

Askja schreef:
Ja, dat blijf je herhalen. Het zou echter overtuigender zijn als je meer voorbeelden van het schenden van onze mensenrechten zou kunnen geven.



Hoeveel voorbeelden moet je hebben voordat je gelooft dat Nederland Nederland niet meer is. Eentje dan omdat ik daar gisteravond toevallig op de TV iers over voobij zag komen.

https://www.amnesty.nl/wordt-vervolgd/i ... prullenbak

Misschien niet helemaal dezelfde situatie maar gisteren op TV nog een meisje die haar paspoort kwijt was omdat ze zich in de kroeg met een ID van een ander in de kroeg heeft gelegitimeerd. Ik vind dit al met al toch wel eng worden. Bedenk daarbij eens dat het tot 1994 in Nederland ondenkbaar was om een legitimatieplicht in te stellen vanwege de narenervaringen hiermee uit de oorlog.