To be or not to be: Donor.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:55

Supervixen schreef:
Het was maar een voorbeeld van magrathea om uit te leggen hoe ze erover denkt gok ik. Ongeacht of dit feitelijk kan.


Wist ik niet zeker, maar ik las in het topic al meer mensen die het gek vonden dat hun longen naar iemand gaan die ze kapot gerookt heeft. Maar dat gebeurt dus maar zeer zelden.

Net als alcoholisten; die zijn vaak ook niet te transplanteren.

Over het algemeen zijn het echt de mensen met dikke pech die nieuwe organen nodig hebben en te opereren zijn.

Als het hele lichaam al op is loop je veel kans om de operatie niet te overleven en dat is ook wel zonde van de organen.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:52

Vandaag weer bloed gedoneerd nadat de laatste keer niet kon ivm mijn ijzergehalte.
Het ging heel goed, alleen ben ik wel meer duizelig en moe dan dat ik normaal na het doneren ben.
Maargoed, dat gaat gelukkig ook wel weer over. :j

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 02:18

Als ik geef dan verwacht ik daar niks voor terug. De ander mag in alle vrijheid ontvangen. Ook zonder zelf te willen geven. En andersom.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:40

melissac schreef:
Vandaag weer bloed gedoneerd nadat de laatste keer niet kon ivm mijn ijzergehalte.
Het ging heel goed, alleen ben ik wel meer duizelig en moe dan dat ik normaal na het doneren ben.
Maargoed, dat gaat gelukkig ook wel weer over. :j

Ik heb al jaren niet gedoneerd omdat mijn keel steeds op "strategische" momenten dwars zit :') Of ik heb dan net een tattoo gezet oid... Super onhandig, want ik wil wel heel graag

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:14

melissac schreef:
Vandaag weer bloed gedoneerd nadat de laatste keer niet kon ivm mijn ijzergehalte.
Het ging heel goed, alleen ben ik wel meer duizelig en moe dan dat ik normaal na het doneren ben.
Maargoed, dat gaat gelukkig ook wel weer over. :j

Vandaag wat meer thee met suiker en bouilon drinken dan trekt dat meestal wel weer bij.

Je bent een topper omdat je bloed geeft!
Zeker de mensen doe O negatief als bloedgroep hebben zijn belangrijk als donor (gezond en welwillend natuurlijk) . Deze bloedgroep matcht nl met iedereen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:07

Door dit topic ben ik ook weer bloed gaan doneren van de week *\o/*
Het is zo weinig moeite en zoveel resultaat! Ik vind het wel een raar idee, dat dat zomaar kan, maar goed ik heb nergens last van gehad dus dat gaat wel goed denk ik :)

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:09

Ik heb me aangemeld als stamceldonor! :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:55


Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:59

Helaas gaat er 3 tot 6 maanden overheen voor ze klaarzijn met de check...
Bizarlang.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:08

Jolliegirl schreef:
Helaas gaat er 3 tot 6 maanden overheen voor ze klaarzijn met de check...
Bizarlang.

Ja, idd bizar lang.

Maar goed, al zou je hem niet meer kunnen helpen met Indisch bloed, misschien dan wel andere mensen. Indisch bloed schijnt erg schaars te zijn, waardoor die mensen heel weinig kans hebben op een geschikte donor :\

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:03

Wat is er anders aan Indisch bloed dan... :?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:45

Het is voor een stamceldonor. Dan heb je al weinig kans op een match, die zit meestal in de familie.

Maar deze jongen heeft gemengd Nederlands/ Indisch bloed. De kans op een match is daarom nog veel kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:47

pmarena schreef:
Wat is er anders aan Indisch bloed dan... :?


Ik denk dat met 'Indisch bloed' wordt bedoeld dat iemand genetisch van Indische afkomst is. ;) Het gaat immers om stamceldonatie, niet om bloeddonatie.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:05


verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:15


Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 21:33

verootjoo schreef:
Het is voor een stamceldonor. Dan heb je al weinig kans op een match, die zit meestal in de familie.

Maar deze jongen heeft gemengd Nederlands/ Indisch bloed. De kans op een match is daarom nog veel kleiner.
Meen je dit?

Geldt dit voor 'alle' mensen met ouders vanuit diverse landen, ik snap dat Nederland - België/Duitsland wellicht niet zo'n probleem gaat zijn, maar je snapt me denk ik wel :P

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:45

Ailill schreef:
verootjoo schreef:
Het is voor een stamceldonor. Dan heb je al weinig kans op een match, die zit meestal in de familie.

Maar deze jongen heeft gemengd Nederlands/ Indisch bloed. De kans op een match is daarom nog veel kleiner.
Meen je dit?

Geldt dit voor 'alle' mensen met ouders vanuit diverse landen, ik snap dat Nederland - België/Duitsland wellicht niet zo'n probleem gaat zijn, maar je snapt me denk ik wel :P


Ja, dat meen ik. In de westerse landen is het stamceldonor’archief’ erg uitgebreid. Dus als je alleen westers bloed hebt komt er vrijwel altijd wel een donor.
Maar in veel landen staat er niks van geregistreerd. Ook Afrikaans bloed bv is erg schaars. En Indisch bloed dus ook. Omdat er daarvan gewoon weinig mensen ingeschreven staan. Als je gemengd bloed hebt is het nog veel moeilijker omdat daarvan dus ook beduidend minder mensen bestaan en dus ingeschreven staan.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 21:53

Okay, echt nooit bij stil gestaan. Wat interessant! En hoe zit dat met zuid Europees, Australie en het VK t.o.v. Nederlands/west Europees?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 21:54

Ik lees niet goed, ik las west Europa, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:54

Lusitana schreef:
@ Magrathea Het gaat in mijn betoog over het door sommige mensen alleen gunnen aan mensen die geregistreerd staan met ja. Dat houdt nl in dat je een hele groep niet gunt die gewoon een goede reden hebben voor de "nee".

Je kunt niet allerlei kleine lettertjes gaan verzinnen als "ik wil niet geven aan mensen die zelf niet geregistreerd staan omdat dit en dat en zus en zo, maar wel omdat dit en dat of zus en zo".
Dat kan trouwens sowieso niet.
Je geeft of je geeft niet.
Laat het maar aan de betreffende authoriteiten over naar wie het werkelijk gaat, want dat is degene die bovenaan de wachtlijst staat en een match is.


Ik bedoel precies wat Elena zei.

Welke goede reden kunnen mensen buiten dat dan hebben volgens jou? Als men zelf heel bewust kiest om niet te doneren, welke goede reden kunnen ze dan geven om wel te ontvangen, buiten kind zijn, verstandelijk niet bekwaam zijn, zelf door ziekte niet kunnen doneren en dergelijke. Heb je een voorbeeld?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:55

En lichamelijk niet in staat zijn om te doneren, dat is ook best een prima reden :) (onderliggende pathologieën, zelf ooit een orgaan hebben ontvangen, auto-immuunziekten etc.)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:10

Mindim schreef:
en dergelijke.

Dat dus. Je zegt het zelf dus kun je vast ook wel wat verzinnen.
Voor de goede orde: Ik geef als het kan.
Maar ik kan me wel gewoon voorstellen dat er een aantal redenen zouden kunnen zijn die maken dat niet geven wel ontvangen niet zo hebzuchtig is als het op het eerste gezicht lijkt, bij een aantal personen.
Maar ik geef toe dat er ook redenen zijn die ik niet begrijp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:23

Lusitana schreef:
Mindim schreef:
en dergelijke.

Dat dus. Je zegt het zelf dus kun je vast ook wel wat verzinnen.
Voor de goede orde: Ik geef als het kan.
Maar ik kan me wel gewoon voorstellen dat er een aantal redenen zouden kunnen zijn die maken dat niet geven wel ontvangen niet zo hebzuchtig is als het op het eerste gezicht lijkt, bij een aantal personen.
Maar ik geef toe dat er ook redenen zijn die ik niet begrijp.

Nee sorry, ik weet verder niets te verzinnen, daarom vraag ik het ook.
Laat ik het zo zeggen, voor iemand die gezond van lijf en leden is, mentaal gezond, volwassen, zie ik verder geen goede redenen om het niet te doen. In jouw woorden, waarom niet geven als je er fysiek en mentaal toe in staat bent om die beslissing te nemen. Ik snap die keuze gewoon niet.

Het maakt mij verder niet uit waar mijn organen naar toe gaan, mocht ik van te voren een keuze moeten maken, heb ik liever dat mijn organen naar mensen gaan die zelf ook donor zijn. Die hebben voor mij dan wel een hogere gun factor om het zo maar te zeggen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 00:23

Mindim schreef:
Nee sorry, ik weet verder niets te verzinnen, daarom vraag ik het ook.
Laat ik het zo zeggen, voor iemand die gezond van lijf en leden is, mentaal gezond, volwassen, zie ik verder geen goede redenen om het niet te doen. In jouw woorden, waarom niet geven als je er fysiek en mentaal toe in staat bent om die beslissing te nemen. Ik snap die keuze gewoon niet.

Het maakt mij verder niet uit waar mijn organen naar toe gaan, mocht ik van te voren een keuze moeten maken, heb ik liever dat mijn organen naar mensen gaan die zelf ook donor zijn. Die hebben voor mij dan wel een hogere gun factor om het zo maar te zeggen.

Waarom vraag je het aan mij?
Ik snap het ook niet als je verder "normaal" bent, maar als je zegt dat je alleen wilt geven aan mensen die zelf ook donor zijn, sluit je kinderen bv uit. Gun je die geen nieuw orgaan dan?

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:06

Er zijn genoeg redenen gegeven waarom mensen die wel zouden kunnen geven, het toch niet doen.

En dat zijn hele goede redenen, iemand anders heeft daar namelijk geen enkel oordeel over te geven want een ieder mag godzijdank nog zijn eigen afweging maken wat die wil dat er met zijn lichaam gebeurt.

Het uitgangspunt is dat jouw lijf van jou is en niemand daar aanspraak op heeft te maken.
Het is dus ook niet egoïstisch als je je lichaam niet door een ander laat gebruiken.

Als iemand het eng vindt dan is dat een prima reden.
Als iemand het gewoon niet wil dan is dat een prima reden.
Als iemand intact wil blijven dan is dat een prima reden.
Als iemand bang is dat die er toch wat van mee krijgt dan is dat een prima reden.
Als iemand een zo normaal / natuurlijk mogelijk overlijdensproces door wil maken dan is dat een prima reden.
Als iemand niet op een operatietafel wil overlijden is dat een prima reden.
Als iemand een zo natuurlijk mogelijk afscheid wil (zonder onderbrekingen) voor de nabestaanden dan is dat een prima reden.

En zelfs als iemand bang is dat het naar een "verkeerd iemand" gaat of wat dan ook, is een prima reden. Als je om welke reden dan ook niet wilt dat er in je lichaam gesneden wordt, dan is dat een prima reden want je bent gewoon baas over je eigen lijf :j

Als iemand wèl organen weg wil geven dan is dat heel mooi en nobel +:)+
Maar het mag niet zo zijn dat als je het niet wilt, je dan meteen een vuile slechterik bent :n

Als we zo gaan beginnen kan je namelijk nog heel veel dingen meer egoïstisch gaan noemen...