Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 16:09

Dit is eigenlijk een onderwerp wat ik wel heel interessant vind, want leer altijd maar bij :)
Ik ben namelijk beide. Ik ben langst moederskant Nederlands, maar in België opgegroeid. Nu woon ik sinds september deels, met mijn vader dan, in Hilversum.
Ik heb veel contact met mijn familie in Nederland. En merk zo toch culturele verschillen, waar ik toch heel benieuwd naar ben of er nog meer zijn. :+
Bijvoorbeeld:
- Ik merk dat in Nederland ze in het algemeen, op straat, in winkels etc. vriendelijker zijn dan in België.
- In Nederland merk ik dan weer wel dat de mensen qua persoonlijk leven weer een pak geslotener zijn.
- In Nederland is het niet de gewoonte om te vragen of iemand kinderen wil of wanneer, in België is dit een dagdagelijks onderwerp.

Zijn er zo nog? Of dingen wat jullie van elkaar 'raar en vreemd' vinden? Ik ben benieuwd! :D

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:17

Ik vind Nederlanders juist vaak chagrijnen naast Belgen en word er gestoord van hoevaak de ‘wil je kinderen’-vraag word gesteld :')

En ik ben Nederlander.

We saw brilliance when the world was asleep

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:21

Ik vind juist Belgen een stuk vriendelijker dan Nederlanders!

Second to the right, and straight on till morning

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:25

Ik ben een Nederlander in belgie.
Ik vind Nederlanders opener..die zeggen vaker waar het op staat ect.
Belgen heel gesloten

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:28

Het is in Nederland al verschillend per provincie vind ik.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:36

Hier ook. Zelfs vind belgen wat terughoudender, maar als je er vrienden mee bent, dan ben je ook binnen haha. Maar zoals Bruintje zegt, er zijn in België zeker ook verschillen tussen de gewesten, en al zeker tussen de walen en de vlamingen.

Zelf ben ik belg/brits en daar valt het 'rustige' van de belgen écht op. Ze willen imo nooit een ander mens lastig vallen, terwijl britten en nederlanders al eens sneller hun mond opentrekken.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:40

Neverland schreef:
Ik vind juist Belgen een stuk vriendelijker dan Nederlanders!


Tot je in het Franstalige deel komt := Zelden (buiten Frankrijk zelf om dan :+ ) zulke onvriendelijke mensen ontmoet! Gewoon weigeren een andere taal dan Frans te spreken terwijl ze het prima kunnen :')

Voor de rest zijn mijn ervaringen met België wel positief gelukkig :D De meeste Belgen die ik ken zijn wat minder open en meer terughoudend dan Nederlanders.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:42

De walen zijn inderdaad eh, wat anders :+ Maar dat is vooral omdat de relatie tussen de vlamingen en walen wat stroef is. Maar inderdaad, ze spreken écht geen nederlands. Zelfs hier in Brussel, terwijl Brussel van oorsprong vlaamstalig is, maar de vlamingen veel sneller zullen overschakelen naar frans omdat franstaligen geen vlaams gebruiken.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 16:45

Ik denk dat Wallonië en België een heus verschil is, ook het feit dat ze elkaar niet verstaan :')
Kom je in Wallonië en verwachten ze daar dat je frans spreekt, maar omgekeerd, no way!

Ik merk vooral in mijn familie dat de band tussen de ouders en kinderen verder staat dan bij ons... Er is een grotere kloof lijkt me, mijn moeder zegt ook altijd dat Nederlanders meer gesloten zijn over hun prive leven, maar ik vind Nederlanders gewoon in het algemeen spontaner dan Belgen.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:48

Belgen zijn wat "voorzichtiger" met vreemden heb ik het idee. Wat degelijker ook. Nederlanders zijn directer en hebben een grotere mond.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:51

Ik vind Belgen ook geslotener, ik wist al het de hele achtergrond van de twee Nederlanders in mijn klas na een uurtje samenzitten met hen :')

Belgen zijn sociaal imo, maar vooral West Vlamingen zijn geslotener over hun privéleven. Zo ligt het zelfmoordcijfer bij jongeren hier het hoogst in België, omdat er niet gepraat word over problemen, zelfs niet binnen gezinnen.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:53

Het grootste verschil vind ik dat Belgen poepen in bed terwijl ik dat doorgaans op het toilet doe :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:00

Goof schreef:
Het grootste verschil vind ik dat Belgen poepen in bed terwijl ik dat doorgaans op het toilet doe :+

:')

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:04

Culturele verschillen, hmmmm, ik vind de Belgen wat stugger, maar dat vind ik ook weer van sommige Friezen :')

Het mooiste vind ik wel dat ik iemand uit België kattin zei in plaats van poes :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:05

eclair98 schreef:
Culturele verschillen, hmmmm, ik vind de Belgen wat stugger, maar dat vind ik ook weer van sommige Friezen :')

Het mooiste vind ik wel dat ik iemand uit België kattin zei in plaats van poes :')

Poes betekent ook iets anders :')

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:05

Ja, weet ik, twijfelde nog om het neer te zetten :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:07

Dat van die kinderen herken ik niet. Word hier ook gewoon gevraagd hoor. Heb je net nr 1 vragen ze al wanneer de 2e komt :+

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 17:33

SusanH schreef:
Dat van die kinderen herken ik niet. Word hier ook gewoon gevraagd hoor. Heb je net nr 1 vragen ze al wanneer de 2e komt :+

Wel ik vroeg dit dus altijd aan mijn neef en zijn vriendin. Ze deden er altijd hartstikke ongemakkelijk over en ik snapte niet waarom, tot mijn tante me vertelde dat het niet zo de gewoonte is in Nederland of gewoon onbeleefd om zoiets te vragen. Ja daar zat ik dan met m'n mond vol tanden :Y)

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:34

Nou het wordt zeker wel gedaan maar ik vind het ook onbeleefd :+

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 17:36

Quebelle schreef:
Ik vind Belgen ook geslotener, ik wist al het de hele achtergrond van de twee Nederlanders in mijn klas na een uurtje samenzitten met hen :')

Belgen zijn sociaal imo, maar vooral West Vlamingen zijn geslotener over hun privéleven. Zo ligt het zelfmoordcijfer bij jongeren hier het hoogst in België, omdat er niet gepraat word over problemen, zelfs niet binnen gezinnen.

Denk ook dat dat aan het feit ligt dat psychiatrische hulp in België niet terugbetaald wordt of nochtans heel weinig en het dus niet zo vanzelfsprekend is zoals in Nederland. Hoewel de gezondheidszorg in België dan weer wel veel beter is. Mijn vader komt bijvoorbeeld altijd naar België om naar de dokter te gaan :')

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:45

CalipsoLover schreef:
Quebelle schreef:
Ik vind Belgen ook geslotener, ik wist al het de hele achtergrond van de twee Nederlanders in mijn klas na een uurtje samenzitten met hen :')

Belgen zijn sociaal imo, maar vooral West Vlamingen zijn geslotener over hun privéleven. Zo ligt het zelfmoordcijfer bij jongeren hier het hoogst in België, omdat er niet gepraat word over problemen, zelfs niet binnen gezinnen.

Denk ook dat dat aan het feit ligt dat psychiatrische hulp in België niet terugbetaald wordt of nochtans heel weinig en het dus niet zo vanzelfsprekend is zoals in Nederland. Hoewel de gezondheidszorg in België dan weer wel veel beter is. Mijn vader komt bijvoorbeeld altijd naar België om naar de dokter te gaan :')

Dat een beetje inderdaad, maar het zal meer de West-Vlaamse mentaliteit zijn. Het cijfer ligt hier namelijk hoger dan elders in het land, en de houding tov mentale zorg en toestanden word hier echt vlug achter de deur geschoven. West Vlamingen zijn echt problematisch hierin.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:46

Ik werk met Belgen en Nederlanders en er is ontzettend veel verschil. Nederlanders babbelen graag over wat ze allemaal doen, heel mondig maar ik vind ze niet zo to the Point als ze denken. De humor is ook best anders maar die vind ik wel leuk :D het eeuwige ‘overleg’ word ik wel eens gek van. Belgen zijn harde werkers vaak maar durven niet altijd te zeggen dat ze ook ergens goed in zijn.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

secricible

Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:52

CalipsoLover schreef:
Wel ik vroeg dit dus altijd aan mijn neef en zijn vriendin. Ze deden er altijd hartstikke ongemakkelijk over en ik snapte niet waarom, tot mijn tante me vertelde dat het niet zo de gewoonte is in Nederland of gewoon onbeleefd om zoiets te vragen. Ja daar zat ik dan met m'n mond vol tanden :Y)


Hier in NL gebeurt het net zo goed en het is ook een ongemakkelijke vraag om te stellen en voor sommige mensen ook een ontzettend pijnlijke vraag, bijvoorbeeld mensen bij wie het niet lukt. Gewoon laten.

Verder vind ik de Belgen een stuk stugger als de Nederlanders, maar wel een stuk minder direct. Zeker vergeleken met de "Hollanders" mentaliteit.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:55

Hetgene dat mij vooral opviel: hiërarchie. In Nederland lijkt die er gewoon niet te zijn in het bedrijfsleven tenzij het er echt op aan komt. Tegenover in België is het erg duidelijk wie boven wie staat.

Ook heb ik de indruk dat Nederlandse kinderen minder opgevoed/gedisciplineerd zijn en dat het onderwijs soms van een bedroevend laag niveau is. Gezondheidszorg is duurder en nog eens slechter ook.

Nederlanders zijn wel véél eerlijker, zeggen in je gezicht waar het op staat. Weet je tenminste waar je aan toe bent ipv dat achterbakse gekonkel en geroddel van Belgen. Apprecieer ik enorm! Ze zijn ook veel socialer, al kan dat voor mij als introvert persoon af en toe wel vermoeiend zijn.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:04

ik heb heel erg moeten wennen aan het feit dat je in belgie niet zomaar bij iemand langs gaat.Je maakt altijd een afspraak.
Belgen komen doorgaans altijd te laat .Ze zijn wat achterbakser.Vriendelijk in je gezicht maar o wee als je weg bent.En in het werk is er meer hiërarchie ,dat zie je al terug op de scholen van kinderen.De kindervraag herken ik dan weer niet.O ja ik heb me ook erg verbaasd over het trouwen in de kerk en de communie doen.Of je nu gelovig bent of niet het gros doet dat gewoon.
Maar ik vind belgie een zalig land om te wonen en zal niet snel terug gaan naar NL


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, criollo_yess, ellen05, ikkedus, laura22, Miran, mooney, pluisje88, Poosje81 en 4 bezoekers