Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:52

Ik kwam weer ergens achter vandaag waar ik me zeer over verbaasde. Weet alleen niet of dit een Nederland-België ding is of gewoon school gebonden. Hier in Gent heb je als scholier op de middelbare school en onder de 16 toestemming van je ouders nodig om tijdens de pauze of iets dergelijks het schoolterrein te verlaten... Wij moesten het school terrein verlaten om naar de sporthal te gaan, hebben mijn ouders nooit toestemming voor hoeven geven. Als we een tussenuur hadden, gingen we de stad in om loempias te halen, hebben mij ouders ook nooit toestemming voor hoeven geven...

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:54

xLaraaj schreef:
Snap het nog altijd niet ? Zijn dat dan “nieuw gelovigen”?


Dat zijn gewoon de plekken in NL waar men gelovig(er) is (gereformeerd). Dat komt in de rest van het land wat minder tot niet voor. Het is daar erg geconcentreerd vandaar de naam.

Dat van die verschillende namen zie je imo bijna nooit idd soms nog bij oudere mensen maar bij mensen onder de 60 zie ik het eigenlijk maar zelden. Was meer iets toen mensen nog gedoopt werden en vernoemd naar hun (groot)ouders denk ik.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:59

JewEmm schreef:
Ik kwam weer ergens achter vandaag waar ik me zeer over verbaasde. Weet alleen niet of dit een Nederland-België ding is of gewoon school gebonden. Hier in Gent heb je als scholier op de middelbare school en onder de 16 toestemming van je ouders nodig om tijdens de pauze of iets dergelijks het schoolterrein te verlaten... Wij moesten het school terrein verlaten om naar de sporthal te gaan, hebben mijn ouders nooit toestemming voor hoeven geven. Als we een tussenuur hadden, gingen we de stad in om loempias te halen, hebben mij ouders ook nooit toestemming voor hoeven geven...

onder 16 heb je nog geluk. wij gewoon tot 18 en dan mocht je enkel thuis gaan eten, als je in de stad betrapt werd mocht je mooi je pasje waarmee je de schol mocht verlaten indienen voor de rest van het schooljaar.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:16

Ik ken ook geen tussenuren zoals ik hier wel eens zie, toch niet in het middelbaar. Hier had ik gewoon les van ongeveer half negen in de ochtend tot twintig voor 4, kwartiertje pauze voormiddag en namiddag en 's middags een uur. Het gebeurde wel eens dat we een uurtje later moesten beginnen en eindigen, maar echt bv tussen 1 en 3 vrij en dan een uur les nooit gehad. Oh en woensdagnammidag vrij.

Wij mochten ook absoluut het schoolterrein niet verlaten, behalve in het laatste jaar per klas 1 middag in de maand. Wij hadden maandag, wat erg leuk was want helft van de broodjeszaken was gesloten op maandag :') .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:18

Nog iets wat mij toch al behoorlijk lange tijd opvalt, echter is dat misschien hier voornamelijk op het forum en niet algemeen voor Nederland (dat weet ik niet direct) is:

In Nederland lijkt het hebben van psychische problemen en of ziektes veel meer voorkomend. Ik schrijf bewust 'lijkt' want dat zal vermoedelijk niet zo zijn. Het valt mij echter op dat men er véél meer openlijk voor uitkomt en vaak komt het zelfs op mij over alsof men het van de daken schreeuw.

In België is het net andersom, daar willen de meeste mensen liever niet dat anderen dit weten en weinigen komen er dan ook echt zo openlijk voor uit.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:21

Ik denk dat het in België minder geaccepteerd is. Mensen zoeken in Nederland misschien eerder hulp? Zelfmoordcijfers in België zijn opvallend hoog trouwens (bijna het dubbele), misschien dat daar wel een relatie tussen zit? Maar dat is een gok. Het is echt schrikken hoe bizar hoog die cijfers liggen in België helemaal tov de omringende landen.
https://m.hln.be/nieuws/ons-akelig-hoog ... a74203030/

Een forum is idd wel anders daar schrijven mensen eerder over hun problemen.

Edit: dat is kennelijk idd waarschijnlijk (deel van het) probleem in België https://www.google.nl/amp/s/www.vice.co ... waarom-648

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:14

xLaraaj schreef:
Snap het nog altijd niet ? Zijn dat dan “nieuw gelovigen”?

Nee dat zijn gereformeerden. Een nogal streng en traditioneel geloof dat je in België niet hebt. Ben maar blij. In NL heb je dit geloof over een schuin lopende streek van Zeeland tot in Overijssel. Dat noemen ze de Bible Belt.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 18:25

JewEmm schreef:
Ik kwam weer ergens achter vandaag waar ik me zeer over verbaasde. Weet alleen niet of dit een Nederland-België ding is of gewoon school gebonden. Hier in Gent heb je als scholier op de middelbare school en onder de 16 toestemming van je ouders nodig om tijdens de pauze of iets dergelijks het schoolterrein te verlaten... Wij moesten het school terrein verlaten om naar de sporthal te gaan, hebben mijn ouders nooit toestemming voor hoeven geven. Als we een tussenuur hadden, gingen we de stad in om loempias te halen, hebben mij ouders ook nooit toestemming voor hoeven geven...

Ik weet niet op welke school je zit, maar dat is een beetje Gent gebonden ofso :')
Toen ik nog in Gent op school zat (was toen 15) mocht ik ook gewoon naar buiten in de middag, en dat mocht op vele andere scholen inderdaad maar pas vanaf het 4de of 5de middelbaar. Sommige zelfs pas 6de. Wij mochten soms ook als we studie hadden een uurtje langer naar buiten. Later ben ik van school veranderd in Sint-Niklaas, en toen mocht iedereen pas vanaf het 5de middelbaar tijdens de middag naar buiten, tijdens de studie moest ook iedereen gewoon binnen blijven.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:37

Evi84 schreef:
Is toch normaal dat een verkeersbord enkel maar geldt tot het volgende kruispunt, hoe kan anders de persoon die dan op die weg komt weten of er een beperking is of niet? Geen bord= snelheidsvoorschriften volgens de zone (bebouwde kom, buiten bebouwde kom zonder zone, zone 30,50,70,...), wel een bord: prioriteit op de zoneregels en geldend tot volgend kruispunt. Eenvoudig toch?


Dat is in Nederland inderdaad ook gewoon zo.

En die biblebelt... Mijn buitenlandse familieleden vragen bij de streng gereformeerden weleens of dat een soort sekte is. Die variant van het geloof (als ik het zo mag noemen) is dus volgens mij ook wel iets typisch Nederlands, vooral in deze mate.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:54

@CalipsoLover, ik ben in Coevorden (NL) naar school gegaan, mijn collega's spraken hier over hun kinderen die op 3 verschillende scholen in Gent zitten.
Maar ik vroeg me dus inderdaad af of dat iets typisch Belgisch is of niet;)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:13

Niet elke school geeft dezelfde richtingen, misschien dat het daaraan lag. Maar het schoolsysteem ivm de keuze om je kind naar een bepaalde school te sturen in Gent is wat warrig, is momenteel heisa rond.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:24

JewEmm schreef:
Ik kwam weer ergens achter vandaag waar ik me zeer over verbaasde. Weet alleen niet of dit een Nederland-België ding is of gewoon school gebonden. Hier in Gent heb je als scholier op de middelbare school en onder de 16 toestemming van je ouders nodig om tijdens de pauze of iets dergelijks het schoolterrein te verlaten... Wij moesten het school terrein verlaten om naar de sporthal te gaan, hebben mijn ouders nooit toestemming voor hoeven geven. Als we een tussenuur hadden, gingen we de stad in om loempias te halen, hebben mij ouders ook nooit toestemming voor hoeven geven...


Denk dat dit in NL per school afhangt, ik zat op een middelbare waar je in het 1 e en 2 e jaar sws niet van het plein af mocht 3 e en 4e jaars wel, totdat ik over ging naar de 3e en de regel werd “iedereen die het schoolplein verlaat ook in tussenuren moet 2 uur nablijven”
Een vriendin van mij zat op een andere school en die mocht altijd op welke leeftijd dan ook het schoolplein verlaten

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:27

LiannePuthzy schreef:
JewEmm schreef:
Ik kwam weer ergens achter vandaag waar ik me zeer over verbaasde. Weet alleen niet of dit een Nederland-België ding is of gewoon school gebonden. Hier in Gent heb je als scholier op de middelbare school en onder de 16 toestemming van je ouders nodig om tijdens de pauze of iets dergelijks het schoolterrein te verlaten... Wij moesten het school terrein verlaten om naar de sporthal te gaan, hebben mijn ouders nooit toestemming voor hoeven geven. Als we een tussenuur hadden, gingen we de stad in om loempias te halen, hebben mij ouders ook nooit toestemming voor hoeven geven...


Denk dat dit in NL per school afhangt, ik zat op een middelbare waar je in het 1 e en 2 e jaar sws niet van het plein af mocht 3 e en 4e jaars wel, totdat ik over ging naar de 3e en de regel werd “iedereen die het schoolplein verlaat ook in tussenuren moet 2 uur nablijven”
Een vriendin van mij zat op een andere school en die mocht altijd op welke leeftijd dan ook het schoolplein verlaten


Ik heb echt nog nooit gehoord dat je in NL op de middelbare school niet het terrein af mocht in tussenuren :+ Hier mocht je altijd gaan en staan waar je maar wilde.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:34

Bij ons mag je (eigenlijk) ook niet van het terrein af (NL) als je in klas 1, 2 of 3 zit. Betekend niet dat we het niet doen :') wordt nooit gecontroleerd.

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:39

Miefje schreef:
Bij ons mag je (eigenlijk) ook niet van het terrein af (NL) als je in klas 1, 2 of 3 zit. Betekend niet dat we het niet doen :') wordt nooit gecontroleerd.


Bij ons hadden ze beveiligers (mbo studenten als stageplek) rondlopen stonden zelfs bij de poort om alles te controleren (en nee ik zat niet op een of andere crimi school, gewoon een normale school waar nooit wat gebeurde)

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Gigixponys

Berichten: 2744
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:39

Ik ben van België, zat in Turnhout op school en ben nooit naar buiten mogen gaan. Je mocht thuis eten met toestemmen van je ouders, maar dan moest je ook binnen zoveel km wonen, anders stonden ze het al niet toe.
Zelfs in het 6de middelbaar toen we voor L.O. naar een andere sporthal gingen, welke in dezelfde straat was als dat ik woon, moest ik eerst terug mee naar school om vervolgens meteen weer terug te fietsen naar huis aangezien we dat de laatste 2 lesuren hadden.. Reden was iets van dat als ik iets zou meemaken het hun fout was dan. Tja..

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:40

In 2 scholen mochten wij het schoolterrein niet af, in mijn 3de MOESTEN we vanaf het 4de Middelbaar buiten de school lunchen omdat er niet genoeg plaatsen waren in de eetzaal. Ik zou dus zeggen dat het inderdaad afhangt van school tot school. :j

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:48

LiannePuthzy schreef:
Miefje schreef:
Bij ons mag je (eigenlijk) ook niet van het terrein af (NL) als je in klas 1, 2 of 3 zit. Betekend niet dat we het niet doen :') wordt nooit gecontroleerd.


Bij ons hadden ze beveiligers (mbo studenten als stageplek) rondlopen stonden zelfs bij de poort om alles te controleren (en nee ik zat niet op een of andere crimi school, gewoon een normale school waar nooit wat gebeurde)



Het zal maar je werk zijn :')

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:19

LiannePuthzy schreef:
Miefje schreef:
Bij ons mag je (eigenlijk) ook niet van het terrein af (NL) als je in klas 1, 2 of 3 zit. Betekend niet dat we het niet doen :') wordt nooit gecontroleerd.


Bij ons hadden ze beveiligers (mbo studenten als stageplek) rondlopen stonden zelfs bij de poort om alles te controleren (en nee ik zat niet op een of andere crimi school, gewoon een normale school waar nooit wat gebeurde)

_O-
Bij ons stonden gewoon medewerkers van school zelf aan de poort. Wat vaag zeg, die beveiligers weten in principe toch niet wie buiten mag en wie niet (als er hogere jaren zijn die wel buiten mogen). En als je te laat kwam kreeg je gewoon een sanctie/waarschuwing.

Op onze school mocht eerst enkel het laatste jaar buiten en daarna ook het 5de. Zal wel meegespeeld hebben dat onze school vlak aan de stad lag.

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:21

Daarom mocht vanaf dat die bewakers kwamen niemand meer t schoolplein af :')

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:39

Ook een verschil met Nederland; in België moet je een attest van de dokter inleveren op school als je met je kind naar bv het ziekenhuis gaat.
Mijn zoontje had zijn pols gebroken en kreeg een attest mee dat hij een dag thuis mocht blijven, en een attest dat hij een bepaalde tijd niet mee mocht gymen.

Ook nog iets; als je gaat verhuizen krijg je bezoek van de politie die komt constateren dat je echt op je nieuwe adres woont. Dan krijg je een kaartje met handtekening van hem, en kan je je melden op het gemeentehuis om je in te laten schrijven.

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:42

Dat zijn goede dingen van België
Politie op de stoep als je eenmaal effectief woont op je adres
Dat ie vervolgens constateren zal dat je woning best in slechte staat is .
Maar goed ding
Van die dokters briefjes krijg ik wel een punthoofd
Mijn plakboek kan ik vullen ermee
Lol

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 00:23

Of ze staan om 8 uur op zondag morgen voor de deur...

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:38

Miefje schreef:
Het zal maar je werk zijn :')

Dat zou ik zomaar kunnen doen, zou ik geen moeite mee hebben :)

Lang geleden toen ik nog op de middelbare zat mocht niemand van school, niet in de pauze niet met een tussenuur.
En in die tijd stond er al een leraar te controleren.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:48

Wij mochten (gymnasium in Nederland, 6 jaren totaal) in klas 1, 2 en 3 niet van school en klas 4, 5 en 6 wel. De school lag ook bijna in het centrum van de stad, dus iedereen van de eerste 3 jaren ging ook gewoon van het schoolplein :+

Volgensmij zijn er ooit 5 leerlingen uit mijn jaar betrapt toen ze een leraar tegenkwamen in de stad. Maar dat is gewoon pech hebben haha. Verder werd er niet echt streng op gecontroleerd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, sasja0705 en 29 bezoekers