Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:32

maar als deze persoon geen donor zou zijn dan zou die toch ook gewoon overlijden. Die wordt niet meer wakker.
Iemand die hersendood verklaart is wordt hier in NL niet nog 50 jaar aan de machines gehouden

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:53

superlotje schreef:
Veraaaaah schreef:
Ik vraag me af, stel mijn vader is hersendood en is donor. Kan je dan normaal afscheid nemen of wordt hij onder je neus vandaan ‘leeggetrokken’?

Mijn tante heeft een nieuwe nier, elk jaar op deze dag steekt ze een kaarsje aan voor de overledene. Ik vind het natuurlijk hartstikke goed dat er mensen zijn die donor willen zijn. Mij houdt het wel een beetje tegen.

Wat als ik hersendood ben? Ze willen me dan natuurlijk zo snel mogelijk ‘leeghalen’ terwijl mijn man/kinderen/kleinkinderen daar nog niet aan toe zijn?

Zal mezelf eens in het onderwerp gaan verdiepen. Kijken wat de pro/cons zijn!

Op deze pagina die een andere bokker vandaag deelde staat het afscheid vrij gedetailleerd beschreven:
http://www.basstoerestrijder.be/verhalen/

En ik deelde eerder al een interview met een intensivist/neuroloog die als voorbeeld gaf dat ze wel eens een dag wachten met "de stekker eruit" zodat een kind uit het buitenland kan overkomen oid. Voor donatie maakt die ene dag (of twee zelfs) weinig uit, voor de familie erg veel. (Voor de ontvanger overigens ook niet echt, orgaandonatie is niet van de ene op de andere dag levensreddend)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:25

SusanH schreef:
Ik baal wel dat mijn quote hier nu voor gebruikt wordt. Als mensen de moeite hadden genomen verder te lezen kun je zien dat het mij iig niet alleen om de term hersendood gaat, maar om ingrijpen in het stervensproces. Ook word ik moe van het feit dat de tegenstanders zich maar te pas en te onpas moeten verantwoorden hier. Alsof tegen zijn niet mag, welke reden je ook hebt.


Het is vooral de passief agressieve manier waarop je dan bejegend wordt. Nadat ik te horen heb gekregen dat ik maar uit dit land op moet rotten als ik me zorgen maak over de inperking van onze grondrechten, stop ik maar met de discussie en ontstip ik dit topic. Het discussieert namelijk nogal moeilijk met mensen die niet met inhoudelijke argumenten komen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 21:52

Wat jammer Karl66. Het was niet de eerste keer dat de grondrechten ter sprake kwamen, vandaar dat ik een klein grapje maakte om duidelijk te maken dat ook de grondwetten tegen elkaar kunnen schuren.

Nogmaals: ik respecteer iedere persoonlijke beslissing. Alleen kan ik mij niet vinden in ieder argument. Dat mag, want daarom zijn wij ook verschillende mensen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:02

superlotje schreef:
Wat jammer Karl66. Het was niet de eerste keer dat de grondrechten ter sprake kwamen, vandaar dat ik een klein grapje maakte om duidelijk te maken dat ook de grondwetten tegen elkaar kunnen schuren.

Nogmaals: ik respecteer iedere persoonlijke beslissing. Alleen kan ik mij niet vinden in ieder argument. Dat mag, want daarom zijn wij ook verschillende mensen.

Dat is ook iets wat ik al een aantal keer duidelijk heb proberen te maken :)

Ik zal het je trouwen nog sterker vertellen: het komt heel vaak voor dat iets wat met een bepaald artikel van de grondwet mee gaat, tegen een ander in gaat. Het is dan aan de Eerste (en Tweede) kamer om te bepalen wat zwaarder weegt. In dit geval het artikel dat lotje aanhaalde; dat de lichamelijke integriteit niet geschaad wordt is niet voldoende bewezen blijkbaar. En daar kan ik me dan weer in vinden, want er is nog steeds niemand verplicht donor. :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:38

Nu de onbedoelde discussie wat tot rust is gekomen lijkt dit mij een mooi moment om even naar de poll bovenaan te kijken.

Berichten vanuit dit topic en andere topics gaven mij nl. het gevoel dat veel Bokkers zowel tegen de nieuwe donorwet in het algemeen, als tegen het zelf eventueel doneren na de dood waren. Interessant dat de percentages een heel ander beeld van bokkers geven.

Ik vraag me hierdoor wel af waardoor het komt dat je in de topics een heel ander geluid hoort. En of bovenstaande conclusie ook voor andere onderwerpen zou kunnen gelden.
Iemand hier ideeën over?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:00

superlotje schreef:
Ik vraag me hierdoor wel af waardoor het komt dat je in de topics een heel ander geluid hoort. En of bovenstaande conclusie ook voor andere onderwerpen zou kunnen gelden.
Iemand hier ideeën over?

Ik denk dat het een algemeen ding is dat tegenstanders vaak het gevoel hebben dat ze zichzelf moeten laten horen, in de hoop dat er iets (terug) verandert. :)