Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 17:17

Ik weet niet of het hier goed staat, maar lijkt mij nogal een maatschappelijk onderwerp.

Ik ben de laatste jaren nogal bezig met (intersectionele) feminisme en zoek mensen met wie ik daar over kan sparren. Geen mensen die hier niet voor open staan, die discussies kan ik in mijn dagelijks leven wel voeren. Maar mensen wie zich ook verdiepen in gelijkheid tussen man-vrouw, rassen, transgender, lgbt+. Mensen wie niet bij het woord feminisme denken aan vrouwen die mannen haten, maar snappen dat dit gaat over gelijkheid.

Mensen die aan de niet-oerHollandse kant van de zwarte pieten discussie staan of die snappen waarom bepaalde kostuums niet oké zijn als wit mens.

Ik merk dat ik het soms vermoeiend vind dat ik niet zo veel mensen om mij heen heb waarmee ik op hetzelfde level zit. Zit er al een tijdje aan te denken om dit topic aan te denken, maar een recent topic haalt me toch over de streep. Ik zoek in die zin 'lotgenoten'.

Of ben ik daarin alleen?


Hiraeth

Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:26

Ik zou niet zeggen dat ik er dagelijks mee bezig ben, maar ik merk wel in veel situaties dat mijn denkwijze vrij overeenkomt. :j

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Love_Silver
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:30

Ik ben er ook mee bezig. Ik heb gelukkig wel het geluk dat mijn beste vriendin er ook mee bezig is, dus wij hebben op dat gebied ongeveer dezelfde mening, dat is wel fijn.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:54

Ik ben er ook veel mee bezig en herken me in wat je schrijft :j

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:58

Ik ben er niet zo zeer mee bezig, mijn vriend noemt zichzelf wel feminist en probeert mij zo nu en dan dingetjes bij te brengen :Y)

Maar als je er echt mee bezig bent, hoe dan precies?

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:59

Begin eerst eens te zeggen dat het niet over gelijkheid gaat, maar over gelijkwaardigheid.
Mannen en vrouwen zíjn niet gelijk. Kun je aan de buitenkant al zien :P

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:01

Ik ben niet bezig met feminisme, juist omdat het zo ontzettend focust op geslacht. Alleen geslacht bepaalt een persoon niet: je bent man of vrouw, je hebt een kleur of niet, je komt uit een sociale setting (die in mijn ervaring heel veel meer bepaalt dan je gender), je hebt een levensovertuiging of niet. Waarom dan alleen dat geslacht eruit pikken?

Ooit had ik een Foster parents kindje, later meegegaan toen het Plan werd. Maar gestopt toen de slogan girls first werd: zou de wereld niet te klein geworden zijn als de slogan boys first was geweest? Wordt de wereld beter als je meisjes voortrekt?

Je hebt wat aan een inclusieve wereld, waarin ruimte is voor mensen zoals ze zijn: divers, en waarin ze toch gelijkwaardig worden behandeld. En in mijn opinie werkt het klassieke feminisme daar niet aan mee, omdat er gefocust wordt op de verkeerde dingen en veronderstellingen: vrouwen zouden bepaalde eigenschappen delen, en daarvoor zou meer ruimte moeten zijn. En als je die als vrouw nou niet hebt, ben je dan wel een vrouw?

Humanisme. Dat lijkt me beter dan feminisme.

Edit: reactie op Ibbel: vrouwen zijn dus ook niet gelijk. Kun je aan de buitenkant ook zien.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Hiraeth

Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:03

In mijn wereld is feminisme hetzelfde als humanisme. Het moet focussen op de vrijheid die je als individu hebt en de acceptatie daarvan. :)

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

snuggle
Berichten: 61
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:10

Ik luister graag naar de podcast “the Guilty Feminist” Wel engelstalig. Er komen allerlei onderwerpen aan bod vanuit feministisch perspectief maar met comediens, erg grappig en met flinke dosis (zelf) spot. Aanrader!

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:19

Hiraeth schreef:
In mijn wereld is feminisme hetzelfde als humanisme. Het moet focussen op de vrijheid die je als individu hebt en de acceptatie daarvan. :)

Feminisme is niet hetzelfde als humanisme, maar het past er in zekere zin wel bij. Laat ik het zo zeggen, een humanist m/v is bereid om over het feminisme na te denken. Andersom ligt dat anders, bijvoorbeeld zodra iemand de levensbeschouwelijke aanwijzingen van het humanisme niet kan ondersteunen ivm religie.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:27

Ik ook, maar mijn omgeving loopt er niet warm voor. Ik heb een - in mijn omgeving - afwijkende mening over seksisme, racisme, vluchtelingen, lgbt+ rechten etc. En dat is soms zo zwaar vermoeiend. Ik kan zo moe worden van mijn vader bijvoorbeeld "Homo's, prima, als ze maar niet in het openbaar zoenen, dat vind ik vies." Dan vind je homo's ook niet prima pa. Of als er dan een gesprek valt over #metoo. Je kan een vrouw niet eens meer bij de schouder aanraken en ze vinden het aanranding. Nee, dan heb je het niet begrepen... Of, overlast tijdens uitgaan van mannen. Pa "Ja, die marokkanen hé." Eh, nou pa, in mijn studentenleven ben ik tig keer aangerand door hoogblonde krullerige dronken studentjes. Maar nee "Het zijn allemaal de buitenlanders."

Hij weet ook elk onderwerp naar vluchtelingen en buitenlanders om te draaien en ze overal de schuld van te geven. Moe, word ik er van.

Ga de discussie haast niet eens meer aan, want dan komt er bonje.. Want hij mag wel zijn ongezouten mening geven over racisme, vluchtelingen, vrouwen (en vrouwen benoemen met 'wijf', want hij bedoeld het heus niet naar, maar dat is zijn woord voor vrouwen, flikker toch op he) etc, maar ik mag mijn mening niet geven, want dan 'maak ik ruzie'. Nee, ik geef mijn mening, maar die wil men hier niet horen en dan ben ik een onruststoker.

AAAAAAAAH.

Toen ik nog veel studenten vrienden had in mijn studententijd ging ik om met veel mensen die allemaal wel van gelijke geest waren, en zo niet, hadden we een pittige, maar respectvolle discussie met ons glas bier erbij. Heerlijk.

Dat mis ik zo erg soms. Heb echt even de behoefte om te sparren met gelijkgezinden of mensen die niet gelijk gezind zijn, maar wel redelijk, en weten waar ze het over hebben.

Iedereen heeft altijd zijn mening klaar hier, maar het waarom en echte argumenten, dat is er dan niet. Vraag ik daarom, dan ben ik een zeur die mijn mening 'dramt'.

Heel vermoeiend.

Onze laatste discussie knel. Pitspoezen. Ik vind het goed dat die worden afgeschaft. Hij snapt niet dat die lekkere wijven nou weg moeten. Is toch mooi om naar te kijken. Op de vraag als hij het net zo mooi vind als ik of zijn andere dochters daar halfnaakt stonden, had hij zoiets van nee, maar dat is anders :') Ja, pap..

Of in onze zussen/broers groep app waar mijn broers telkens grappige plaatjes ingooien in de trant van dit

Afbeelding

Daar kan ik dan echt niet tegen.
Of deze.. Gisteren nog gedeeld.

Afbeelding

Je kan mij niet bozer krijgen.. Maar ben gestopt er iets van te zeggen, want ik ben de enige die er problemen mee heeft blijkbaar.. En dat vind ik dan eigenlijk weer in en in triest.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 12-02-18 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 18:35

Jeetje pfoe had wat een reacties al. Fijn! Voel me ineens een stuk minder alleen.

Ik geloof wel dat ik er dagelijks mee bezig ben. Probeer in veel meningen die ik heb over onderwerpen na te denken of ik zo denk omdat ik het echt vind, of omdat het zo 'normaal' is. Vroeger zei ik ook dat ik het gek vond dat mannen op straat zoenen, tot ik na ging denken of ik het dan ook raar vond dat een hetero koppel zoenen. Ik merk wel dat ik over veel onderwerpen nog geen mening kan hebben, omdat ik er te weinig vanaf weet. Ben daarom ook echt opzoek naar een blog of iets dergelijks uit Nederland waarin dit soort onderwerpen worden besproken. Volg veel Amerikaanse blogs en kanalen, maar die hebben soms toch een andere geschiedenis dan wij in Nederland.

Wat ik ook mis, zijn mensen die op een fatsoenlijke manier kunnen discussiëren. Prima als je het niet eens bent met mij, maar kom dan wel met goede argumenten en begin niet gelijk met 'Tegenwoorden mag ook niks meer' te schreeuwen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:43

Ik ben er helemaal niet mee bezig en brug zelfs dat erin doorgeslagen wordt... neem nou die pitspoezen... die meiden zijn allemaal bij hun volle verstand en worden voor zover ik weet nergens toe gedwongen.
Ja, ze zien er erg goed uit en lopen in behoorlijk sexy outfits... nou en?
De hele metoo affaire ging me ook veel te ver...
En ja, ik ben vrouw en zedenslachtoffer

Keerzijde is weer wel dat ik het interessant vind om te lezen hoe anderen erin staan, dus ik lees graag mee :j

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 18:49

Oe Eline, die plaatje zou ik ook echt niet grappig vinden. Mijn schoonfamilie is ook heel erg van die plaatjes. Ik heb een tijd lang mijn mond gehouden maar nu, als iedereen dubbel ligt van het lachen, zeg ik gerust met een stalen gezicht 'Sorry maar dat vind ik niet grappig.'. Merk dat het langzaam werkt; mijn schoonvader (de stugste van het stel) vroeg mij laatst een paar keer wat ik van een aantal nieuwsberichten vond. Dat kon ik wel waarderen.

LadyMadonna, kan je uitleggen waarom je de MeToo discussie te ver vind gaan?

Hiraeth

Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:50

Pipodipo schreef:
Hiraeth schreef:
In mijn wereld is feminisme hetzelfde als humanisme. Het moet focussen op de vrijheid die je als individu hebt en de acceptatie daarvan. :)

Feminisme is niet hetzelfde als humanisme, maar het past er in zekere zin wel bij. Laat ik het zo zeggen, een humanist m/v is bereid om over het feminisme na te denken. Andersom ligt dat anders, bijvoorbeeld zodra iemand de levensbeschouwelijke aanwijzingen van het humanisme niet kan ondersteunen ivm religie.

Daar heb je gelijk in, mijn opmerking was inderdaad niet helemaal genuanceerd. :j

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:55

Wil ik wel proberen mits ik niet direct gelyncht wordt ;)

Neem nou Kevin spacey....
Die man heeft echt foute dingen gedaan, echt waar... maar je moet het wel in het juiste perspectief blijven zien... hij wordt behandeld alsof hij een massamoordenaar is, of alsof hij kinderen heeft verkracht...
Die man is geruïneerd...
En ja, hij moet absoluut gestraft worden, maar wel in het juiste perspectief.

Ook het hele #metoo op twitter gooien heb ik nooit begrepen. Je verandert er het verleden niet mee. Het voelt bijna als een soort van uit de kast komen. Nou, laat mij dan maar lekker in m’n kast zitten :j

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:01

Ik wilde reageren totdat ik de idiote term wit mens zag staan in je bericht....

En dan wil je een normaal debat over feminisme terwijl je zelf al aangeeft hoe je over anderen denkt.

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:39

En weer een label/hokje/groep waar iemand zich bij aansluit om er bij te horen. Het enige label/hokje/groep ding waar ik mij zonder wat voor excuses dan ook onder wil en durf te scharen is die van MENS. Alle andere labels/hokjes hebben eigenlijk alleen maar voor een hele hoop ellende gezorgd, zowel binnen die groep als er buiten.
Zie dus die 2-beners om je heen als mens, ipv meteen zoals we eigenlijk gewend zijn de scheiding te maken tussen man en vrouw, jong en oud, wel of geen kleurtje, enz.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 20:03

LadyMadonna schreef:
Wil ik wel proberen mits ik niet direct gelyncht wordt ;)

Neem nou Kevin spacey....
Die man heeft echt foute dingen gedaan, echt waar... maar je moet het wel in het juiste perspectief blijven zien... hij wordt behandeld alsof hij een massamoordenaar is, of alsof hij kinderen heeft verkracht...
Die man is geruïneerd...
En ja, hij moet absoluut gestraft worden, maar wel in het juiste perspectief.

Ook het hele #metoo op twitter gooien heb ik nooit begrepen. Je verandert er het verleden niet mee. Het voelt bijna als een soort van uit de kast komen. Nou, laat mij dan maar lekker in m’n kast zitten :j


Vind een respectvolle discussie totaal niet verkeerd, denk dat lynchen niet zal zou gebeuren :)

Kan er inkomen wat je zegt, maar de basis van MeToo is het kenbaar maken van het probleem. Veel mensen hadden duidelijk niet door dat het probleem zo groot was, machtsmisbruik, seksuele aanranding, verkachting. Dat het zo'n grote omvang had. Dat is het principe geweest van MeToo, duidelijk maken dat het meer mensen overkomt dan werd gedacht. Maar ik vind inderdaad de trial by media wel erg heftig af en toe.


robert45 schreef:
Ik wilde reageren totdat ik de idiote term wit mens zag staan in je bericht....

En dan wil je een normaal debat over feminisme terwijl je zelf al aangeeft hoe je over anderen denkt.


Zo hallo, fijne binnenkomer. Kan je hier wat meer uitleg over geven? Ik kies er bewust voor om de term wit te gebruiken daar dit wat zegt over 'onze' (mijn) huids kleur. Daarnaast is Blank een beetje een gekke term. Staat voor schoon en onbeschreven en dat vind ik raar als we dan getinte mensen zwart noemen.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:11

Sinds ik deze tedx talk heb gezien kan ik mezelf geen feminist meer noemen


Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:21

Ik kom alleen even inhaken op het stukje over de “pitspoezen”..
Ik doe dit werk met heel veel plezier en sta verre van “halfnaakt” op het circuit dus laat mij alstjeblieft gewoon mijn werk doen. :j Het verdient goed en ik heb een fantastische dag, dus wat is het probleem?

Is het niet juist top dat wij vrouwen zelf kiezen hoe we ons geld willen verdienen en zelfstandig zijn? :D

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:27

Als ik reacties lees als 'ik ben ermee bezig', wat moet ik daar dan onder verstaan?
Dat kan natuurlijk uiteenlopen van puur erover nadenken tot de straat op gaan met spandoeken.
Ik ben daar wel benieuwd naar.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:35

Vjestagirl schreef:
Sinds ik deze tedx talk heb gezien kan ik mezelf geen feminist meer noemen

[ Video ]


_/-\o_

Unconscious bias is ontzettend onderschat, daarbij maakt het niet uit of je man of vrouw bent.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-02-18 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:35

Ik kan me totaal niet vinden in de teksten van de meeste in dit topic, maar ik moest toch hardop lachen om de plaatjes uit de familie app :+ .

Zulke humor heeft niets maar dan ook niets met racisme te maken. Is gewoon de soort humor waar je wel of niet iets mee hebt. Van mij mag het ook over vrouwen gaan, of over blanke vrouwen. Ik zal me nooit aangesproken voelen.

thriam

Berichten: 86
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:44

Tulandro schreef:
Ik kan me totaal niet vinden in de teksten van de meeste in dit topic, maar ik moest toch hardop lachen om de plaatjes uit de familie app :+ .

Zulke humor heeft niets maar dan ook niets met racisme te maken. Is gewoon de soort humor waar je wel of niet iets mee hebt. Van mij mag het ook over vrouwen gaan, of over blanke vrouwen. Ik zal me nooit aangesproken voelen.


#metoo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: juval en 5 bezoekers