Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:47

Bias zit echt in de kleinste dingen.
Als je goed bent in je werk zonder veel voorervaring heb je al snel de neiging om te denken dat het zwaar overdreven is dat er op ervaring gezocht wordt.
Echter kan een bedrijf niet zonder ervaring, maar ook niet zonder frisse wind.

Ik kan zelf vreselijk slecht tegen positieve discriminatie. Ik zit nu zelf in een positie waar het halve management nu trots zit te kijken omdat ze een leidinggevende vrouw gescoord hebben in een mannenvak :r
Alleen daarom zou ik haast gelijk weer weg gaan. Ik hoef geen troffee of uithangbord voor gelijkheid te zijn want dat is per definie al geen gelijkheid.
Pas als het niemand opvalt is het gelijkwaardig.


Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:52

Maar je kunt een ongelijke situatie niet rechttrekken zonder iets te veranderen, en veranderingen zijn per definitie anders dan de situatie daarvoor was.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:54

Shadow0 schreef:
Maar je kunt een ongelijke situatie niet rechttrekken zonder iets te veranderen, en veranderingen zijn per definitie anders dan de situatie daarvoor was.


Je hoeft ze echter niet af te dwingen of er een grote sticker op te plakken.
Daarmee laat je juist zien dat het afwijkend is.

Of nog genanter: de duidelijke teleurstelling als je aangeeft geen zin te hebben in het hoger management en dus een aanbod in die richting afslaat.
Seriously? Ik maak zelf wel uit waar ik heen wil ontwikkelen, ga echt geen voorbeeldje zitten spelen, dat is pas echt discriminerend :+ (ohhhh kijk eens wat knap)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 22:04

Ik heb het filmpje snel bekeken, kende hem nog niet. Ben er niet helemaal door heen, maar mijn gevoel tot nu toe zegt dat dit gaat over 'traditionele' feminisme. Momenteel hebben we het vaak over intersectionele feminisme, waarin we 'strijden' voor gelijke rechten voor man-vrouw, gezond-gehandicapt,wit-persoon van kleur en sommigen zelfs voor dierenrechten (vegan ect). In dat geval ben ik het zeker met haar eens: gelijke rechten voor man en vrouw. Maar dat doet het 'moderne' feminisme ook. Het is niet meer 'vrouwen die mannen haten.' Maar ook over rechten voor mensen met een handicap, mensen met een andere achtergrond, mensen met 1-0 achterstand door de wijk waar ze wonen.
(maar ik geef toe, ik moet het filmpje nog even goed bekijken)

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:08

Ik was laatst bij een panel discussie waar een man (Europees management) zeer open vertelde over welke van zijn eigen biassen hij ingetrapt was in het verleden.
Hij zei ook dat hij nooit kan garanderen vrij te zijn van vooroordelen maar zich graag inzet voor gelijkheid. Hij biedt aan om mensen die zich ongelijk behandeld voelen op de werkvloer zich bij hem te melden om het overkoepelende werkklimaat onder de loep te nemen.

Het eerste wat mijn vrouwelijke collega zegt: dat zegt ie natuurlijk ook alleen maar om populair over te komen..... 8)7 {:)-:(

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:10

Weet je: tijdens de verkiezingen ging het over (het te kort aan) vrouwen in hoge functies. Er waren toen mensen die vonden dat er een quota moest komen.
Nee, ik wil iemand op een bepaalde functie omdat hij/zij die functie goed uitvoert, niet omdat het een vrouw is....

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:16

Boeiend! Ook de Tedtalk!

Het is lastig om te strijden voor gelijkheid als er per definitie ongelijkheden bestaan. Denk aan Sint en de Pieten (welke kleur ook), Sint blijft de leider van zijn hulpjes.
Denk aan hormonale verschillen, culturele verschillen, fysieke ongelijkheid, en verschillende referentiekaders.

Je beledigd voelen door iets wat een anders grappig vind. De kans ff aan de twee humoristische plaatjes even terug. Ik zie beide kanten - de humor en de discriminatie/belediging - en geloof en hoop dat het naast elkaar kan bestaan.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

JudithGigi

Berichten: 4194
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:17

LadyMadonna schreef:
Weet je: tijdens de verkiezingen ging het over (het te kort aan) vrouwen in hoge functies. Er waren toen mensen die vonden dat er een quota moest komen.
Nee, ik wil iemand op een bepaalde functie omdat hij/zij die functie goed uitvoert, niet omdat het een vrouw is....


Ja dat.. vind het belachelijk dat mensen zoiets koste wat het kost 50/50 willen krijgen. Wil ik overigens niet mee zeggen dat vrouwen niet dezelfde kansen daarvoor moeten krijgen als mannen!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:25

Aan de andere kant, soms versnelt 'afdwingen' van zaken wel een proces...

Denk aan regelgeving of subsidies. Ik noem ff de Melkertbanen als snel voorbeeld.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 22:29

De twee plaatjes: Zeker is er een verschil in humor. Gelukkig wel. Sommige dingen kunnen gewoon echt niet, kan je geen grapjes over maken.

Ik weet niet goed wat ik van een quota vind. Enerzijds vind ik dat we voor kwaliteit moeten, anderzijds vind ik dat we toch meer hulp nodig hebben met het vinden van die kwaliteit. Diezelfde kwaliteit vind je misschien ook bij minderheden, dat hoeft niet perse een witte man te zijn.

Geloof ook wel dat het nog veel in de basis zit: Vrouwen die minder gemotiveerd worden om te studeren of een zakelijke functie te bekleden, zullen ook minder ervaring hebben om een hoge functie te kunnen vullen. Net als met minderheden: Minder gemotiveerd om te studeren en dus ook minder hoge functies.
Andersom merk ik ook vaak dat mannen juist enorm worden aangespoord om te studeren en door te groeien ipv meer vrij te nemen voor een gezin. Een collega van mijn vriend vrij recentelijk nog; Hij wou een dag minder gaan werken zodat hij met zijn dochter naar sport kon gaan. Manager zei toen: Maar dat kan je vrouw toch wel doen? Gaat die toch minder werken?

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:35

Laat mensen eerst eens van die onzinnige gedachte afkomen dat leidingevende banen enkel met 100% en meer haalbaar zijn.
Pas dan krijg je ook opties voor potentiele geniale leiders met een lichamelijke beperking, mantelzorgers of gezinnen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:42

Mijn inziens is een echte hoge/ leidinggevende baan best een offer. Ik zie die mensen veel geven, hun tijd, meer tijd dan anderen. En beslissingen maken die grote gevolgen kunnen hebben.

Als ik noem ff 'politicus' of directeur kan je niet maken afwezig te zijn op momenten die er toe doen voor het 'bedrijf'.

Zoiets lijkt me best lastig zo niet onmogelijk voor bijvoorbeeld iemand met een fysieke beperking, ziekte of meerdere dagen fulltime ouderschap.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:47

Dat is enkel omdat men er niet aan gewend is. Ik verzeker je dat het kan.

Een goede manager kan juist goed afwezig zijn. Ben je nodig, dan is je team niet goed uitgebalanceerd.
Wij hebben een grote brand gehad in 1 vestiging.
Managenent was maandenlang niet aanspreekbaar op de andere vestiging ivm crisis werk. Alles is gewoon doorgegaan zonder noemenswaardige problemen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:53

Ik heb het niet over operationele zaken. Ik spreek over commitment.

Ongetwijfeld dat het kan, uitzonderingen bevestigen altijd de regel.

Ik wil er vooral mee zeggen dat bepaalde zaken feitelijk kunnen zorgen dat iets anders erbij doen onmogelijk worden en ongelijkheid daarmee altijd voor kan komen.

Je kán als mens simpelweg niet alles zijn, doen en hebben. De keuzes die je maakt zijn alleen al gebaseerd op je eigen kader.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 12-02-18 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:55

Maar zitten daar dan mensen tussen die parttime werken? Dat vraag ik me af.

Het probleem is juist dat je er moet zijn als het bedrijf je nodig heeft. Ook als je kind ziek is, ook als er een tienminutengesprek is. Dat laat zich niet in alle gevallen plannen.

Het zit hem ook in voldoende tijd hebben om ervaring op te doen en voldoende tijd hebben om de contacten te onderhouden waaruit je de informatie kan halen om je bedrijf goed te laten lopen, of dat nou intern of extern is. Voldoende tijd in het bedrijf kunnen steken is wel een issue.

En op de een of andere manier is het nog steeds zo dat minder vrouwen bereid zijn om de zorg voor hun kind aan derden over te laten dan mannen. Daarom denk ik dat quota stellen niet per se zinvol is. Je moet vrouwen hebben die bereid zijn om het bedrijf en hun carriere voorop te stellen.

Ik vond Marian van Loon (de baas van Shell) wel een mooi voorbeeld. Die is niet bij gebrek aan gewicht boven komen drijven, die kan het en zit op het goede moment op de juiste plaats. Heeft ook gewoon een gezin, met een man die binnen hetzelfde bedrijf werkt. Maar heeft wel haar keuzes zo gemaakt (werken in Nederland, werken in het buitenland, veel verantwoordelijkheid) dat ze nu bovenin zit. Niet parttime, dat dan weer niet.

Een goede manager hoeft niet de hele dag op de afdeling te zitten, maar houdt wel bij waar het bedrijf mee bezig is. En dat kost toch echt ook gewoon tijd.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:02

Tijd kosten hoeft niet tussen 9 en 5 :)*

Ik ben precies zo iemand die zeeeer veel betrokkenheid heeft bij het werk, maar ik verzeker je, dat kan ook gewoon als je kind ziek is. Echter in een wat alternatieve manier.
Mijn vorige baas is zelfstandig geworden omdat hij meer van het leven wil genieten.
En raad eens? Het is hem gelukt ;)
Een goed team, een goede hoeveelheid opdrachten EN een goede portfolio aan freelancers die kunnen inspringen bij hoge werkdruk zodat niemand inclusief CAO echt moet overwerken.

Pas als de maatschappij gaat denken in oplossingen ipv problemen ga je meer gelijkheid krijgen.
Willen is kunnen zei mijn opa die zwaar gediscrimineerd was door zijn familie en school icm dyslexie.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-02-18 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:03

Ik vind dat het niet uit moet maken, man of vrouw, lichamelijk of geestelijk beperkt of niet. Iemand die geschikt is voor een functie is geschikt, iemand die niet geschikt is, niet.

Sommige functies zijn door de werkdruk niet praktisch in te delen als zijnde part time functie, maar lukt het wel- waarom dan niet?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:06

Mooi toch!

Ik zou geen directeur kunnen zijn op ons bedrijf. Waarom, omdat Ik de keuze maak er paarden naast te rijden en juf te zijn.

En ook om die reden zal ik voorlopig geen kinderen hebben.

En stel ik raak ziek, joh dan husselt het weer anders.

Ook keuzes bepalen je plek in de samenleving.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:11

Precies!
En dan is het niet de taak van een ander om daar over te oordelen.

Ik hoor nog mijn ene huisgenoot tegen de ander zeggen: als je geen ambitie hebt, dan is dat verspilling van je studiefinanciering ....... :\

Ook geniaal: je eigen angsten op een ander projecteren en daarmee onbewust een ander te kort doen.
Overkomt de besten :j

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:07

Sizzle schreef:
Tijd kosten hoeft niet tussen 9 en 5 :)*

Ik ben precies zo iemand die zeeeer veel betrokkenheid heeft bij het werk, maar ik verzeker je, dat kan ook gewoon als je kind ziek is. Echter in een wat alternatieve manier.
Mijn vorige baas is zelfstandig geworden omdat hij meer van het leven wil genieten.
En raad eens? Het is hem gelukt ;)
Een goed team, een goede hoeveelheid opdrachten EN een goede portfolio aan freelancers die kunnen inspringen bij hoge werkdruk zodat niemand inclusief CAO echt moet overwerken.

Pas als de maatschappij gaat denken in oplossingen ipv problemen ga je meer gelijkheid krijgen.
Willen is kunnen zei mijn opa die zwaar gediscrimineerd was door zijn familie en school icm dyslexie.


Willen is kunnen is een mooi uitgangspunt, maar je zal eens een energetische beperking hebben. Of diabetes, wat inhoudt dat negen van de tien keer je beperkt bent in je flexibiliteit omdat je lijf nou een keer meer aandacht vraagt dan van een ander. Als je niet wilt kun je niks, maar voor kunnen is iets meer nodig dan alleen willen.

Life is about choices. Als je bereid bent je werkleven voor zover mogelijk om je leven met je kinderen heen te vouwen, lever je dus in op je sociale leven. Flexibiliteit levert niet meer uren op een dag op. En dan moet je dus keuzes maken. Carriere en kinderen en sociaal leven en en en en gaat niet lukken. Niet bij mensen die een normaal slaapritme nodig hebben.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:17

Je kan best als vrouw een hoge functie hebben, tegelijkertijd je kinderen op te voeden, een sociaal leven te hebben en een beperking op de koop toe! Het kan maar je moet dus wel een team om je heen hebben dat veel voor je regelt en je tijd optimaal indeelt. Het gezin, de achterban en het team op het werk zijn samen cruciaal om dit succesvol te laten zijn. The devil wears prada, maar dan in het echte leven.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:21

Perfect storm, dus. Je partner moet het met je willen, je moet net even geen kind met Down krijgen, en je team heeft geen zwakke punten. Het kan, maar de kans dat het allemaal net niet samenvalt is best reëel.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:29

En je moet vooral niet Burn-out raken....

Maatschappelijk zijn er in onze westerse wereld zo veel Succes gebieden, en deze combineren heeft ook een bepaald aanzien.
In andere culturen is dat weer anders.

Het is bijzonder lastig om gelijkheid in een hele pure vorm te verkrijgen.
Daarom os het zo 'prettig' om met hokjes te denken en leven. Het biedt houvast, zekerheden en een referentiekader.

Ik kan oprecht wel eens stress hebben van alle tumult die dat geeft. Een onrustig gevoel omdat je niet mag oordelen / hokjesdenken/ foute grappen vermijden / mannen niet zomaar betasten want #HeToo :=
Etc...
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 13-02-18 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:29

Nee hoor, je kinderen kunnen ook best wat mankeren en regelmatig naar het ziekenhuis moeten, je team moet het wel voor je waarmaken (en voor de kinderen natuurlijk). Je hoeft ook niet de hele dag op kantoor te stampen, je moet je werkmomenten en -plekken handig (laten) kiezen. Alles draait om de balans tussen werk en prive en dus slim balanceren.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:35

Niet iedereen hoeft een druk leven te hebben toch? Nergens voor nodig hoor.
Ik ben ontzettend blij dat ik 2 mensen in mijn team heb zonder enkele vorm van ambitie. Hun functie is naar mijn smaak zo godvergeten saai dat je mensen met een drive naar meer daar nooit in kan houden.
Ik vind het iedere keer weer indrukwekkend hoe deze mensen zich inzetten en een eindeloos engelengeduld hebben _/-\o_


Overigens is vooruit alle ja-maars benoemen niet iets wat in mijn natuur zit.
Echter heb ik er ook een in het team die achter elke splinter een beer ziet zitten.
Dat is niet makkelijk, maar je kan karaktereigenschappen nou eenmaal niet omtoveren dus is het zoeken wat daar bij aansluit.

Het is de diversiteit die werkt :D

Uiteindelijk zal iedereen onbewust oordelen of veroordelen. Ik denk dat vooral belangrijk is hoe je er mee omgaat als iemand je daar op wijst of als je jezelf betrapt.

Pas nog iemand die zeer kwetsend geweest is ruime tijd terug die gewoon nu glashard ontkent dat ooit gezegt te kunnen hebben. Dat is dan haast nog kwetsender dan het originele voorval.
Er is niets mis met zeggen: ik heb je verkeerd ingeschat.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-02-18 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dioni, Doubtless, Eskimo, Lian, Libra76, marygoround, Muiz, Purkii, Urona447, Winterram en 63 bezoekers