Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:58

Gefeliciteerd Emma! Ik heb GA vroeger gekeken maar vind het tegenwoordig maar een pot nat maar dat komt door mijn biomedische achtergrond := Maar dat het tegenwoordig zo'n maatschappelijke toon zet is wel echt tof!

Ik ben er nog niet helemaal uit, met de verkiezingen. De lijst waar ik op wil stemmen heeft nu vier zetels en twee vrouwen in de eerste vier op de lijst. De eerste vrouw daarna staat pas op 7 geloof ik. Op 6 staat een jongen die ik vagelijk ken en waarvan ik het goed zou vinden als ie in de raad komt (en hij kan er zelf ook weinig aan doen dat hij een man is), maar de raad is hier ook wel weer een echt mannenbolwerk... Keuzes, keuzes :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


pien_2010

Berichten: 43074
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:13

Mijn moetje (→ = moeder)heeft haar dochters geleerd om altijd op een vrouw te stemmen. Dan is namelijk de enige manier om het mannelijke en vrouwelijke in evenwicht te brengen. Dit kun je ook doen want zo leerde ze ons, we weten bijna niets van alle kandidaten af die op de lijsten staan. Dus het verhaal van kiezen voor de beste kwaliteit gaat vaak helemaal niet op.
Dus de uitzondering nagelaten, heb ik altijd op vrouwen gestemd en ik doe het nog steeds.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:17

Ik stem doorgaans op vrouwen en dan het liefst op een vrouw die wat lager op de lijst staat (net buiten hoe veel zetels de peilingen aangeven) om misschien een extra vrouw in de raad/kamer te krijgen :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:52

Emmaa_ schreef:
Ik stem doorgaans op vrouwen en dan het liefst op een vrouw die wat lager op de lijst staat (net buiten hoe veel zetels de peilingen aangeven) om misschien een extra vrouw in de raad/kamer te krijgen :)

Dit doe ik dus ook het liefst, ware het dus niet dat er geen vrouwen "net buiten" de peilingen liggen. Aan de andere kant zie ik het ook wel weer gebeuren dat GL (waar ik op wil stemmen) ineens veel zetels krijgt dus dan zou het wel lukken.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

pien_2010

Berichten: 43074
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:54

Dat doe ik ook altijd, of ik moet een vrouw kennen en er dus bewust op stemmen.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 20:05

Ik vind gemeenteraadsverkiezingen altijd wat lastig omdat er ook kleine, lokale partijen waar ik me in kan vinden maar waarvan ik nogal het gevoel heb dat het een uit de hand gelopen hobby van een vriendengroepje is. Vorige week op de markt met een paar mensen gepraat maar ik kreeg er niet veel vertrouwen in.

Stem ook GL en toevallig op een vrouw die ik gek genoeg al op twitter volgde. Waarom, geen idee meer, maar vond het wel opmerkelijk.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:28

Ik stem altijd op iemand die ik vind passen en kijk daarbij niet naar het geslacht. Of er moet een vrouw tussen zitten die ik geschikt vind. Maar ik stem niet op een vrouw omdat het een vrouw is. Maar aangezien ik niet in een NL gemeente woon hoef ik ook niet te stemmen vandaag.

Ik vind positieve discriminatie dan soms ook niet bijdragen aan situaties. Ik hoop dat ze mij aannemen vanwege mijn kwaliteiten en niet vanwege een quotum. En zo hoop ik dat ook voor al mijn collega's en andere vacatures binnen het bedrijf.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:30

Ik vind stemmen op een vrouw geen positieve discriminatie, ik vind het persoonlijk namelijk een belangrijk goed dat er meer vrouwen in de gemeenteraden komen te werken (nu maar 28%, ik wil echt niet geloven dat dat alleen door 'kwaliteit' komt) dus ik stem op een vrouw die op een verkiesbare positie staat maar er anders net buiten zou vallen, zodat ze met voorkeurstemmen misschien in de raad kan komen. Als het mogelijk is dan ook nog eens op een vrouw van kleur.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:04

Emmaa_ schreef:
Ik vind stemmen op een vrouw geen positieve discriminatie, ik vind het persoonlijk namelijk een belangrijk goed dat er meer vrouwen in de gemeenteraden komen te werken (nu maar 28%, ik wil echt niet geloven dat dat alleen door 'kwaliteit' komt) dus ik stem op een vrouw die op een verkiesbare positie staat maar er anders net buiten zou vallen, zodat ze met voorkeurstemmen misschien in de raad kan komen. Als het mogelijk is dan ook nog eens op een vrouw van kleur.

Ik heb er goed over nagedacht en ben het helemaal met je eens, maar ga toch niet op een vrouw stemmen. Dit omdat ten eerste de vrouwen die net buiten de lijst vallen (als de partij waar ik op ga stemmen al zoveel zetels gaat krijgen) mij niet aanspreken: de een geeft aan erg op te willen komen voor ouderen (en dat gaat hier in Delft over het algemeen ten koste van studenten, dus sorry, liever niet) en de ander vindt ik persoonlijk te oud (en de gemiddelde leeftijd hier in de raad is erg hoog). Ten tweede zou als een van deze vrouwen door voorkeursstemmen in de raad komt dit waarschijnlijk ten koste gaan van de nummer 6, en dat is een student (man) en die wil ik echt meer in de raad. Er staat een vrouwelijke student op de lijst, nummer 12, maar die wil niet eens echt in de raad, haha :+ Dus op haar stemmen zou dan puur symbolisch zijn.
Het enige wat ik dan nog kan doen is op de nummer 4 stemmen, ook een vrouw, maar ik vermoed dat die toch wel de raad in komt (ze hebben al 4 zetels en ik zie geen reden om aan te nemen dat dat er binnenkort minder gaan worden).
Als ik ook naar de zetelverdeling kijk in de raad is GroenLinks (waar ik dus op ga stemmen) ook niet de veroorzaker van de ongelijke verdeling, eerder partijen als D66 (2 vrouwen en 6 mannen) en de lokale partijen. Gelukkig dan wel weer keurig 50% van de lijsttrekkers vrouw :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

pien_2010

Berichten: 43074
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:32

Zolang vrouwen zo in de minderheid blijven doe ik precies als Emma aan positieve discriminatie en het liefste ook op kleur.
Ook heb ik altijd heel bewust vrouwen aangenomen. Hun kwaliteit was en is gewoon erg goed.
Kijk als zelfs vrouwen geen vrouwen aannemen of in principe niet op vrouwen stemmen verandert er nooit iets, ook al geef ik je groot gelijk dat jij op een student stemt. Zou ik ook doen in jouw geval.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:35

Ja en nogmaals, GroenLinks is hier over het algemeen netjes in gelijke man-vrouw verdeling. Dus als ik echt meer vrouwen in de raad wil moet ik D66 gaan stemmen ofzo. En dat gaat me iets te ver :=

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:40

Maar in jouw geval is het dus een weloverwogen en prima keuze Magrathea, en dan zal ik de laatste zijn die er kritiek op heeft of wat dan ook. Ik heb in de lokale politiek (en in de landelijke ook eigenlijk) bijna nooit harde voorkeuren voor individuele kandidaten, in de lokale politiek is het enige wat ik belangrijk vind een harde nee tegen de PVV en dan kies ik liever voor een vrouw van kleur die ik dan misschien de raad in kan helpen dan voor de eerste op de lijst (zoals veel mensen doen want 'dat zal wel de beste zijn').

Ik ben bezig met verhuizen naar Amsterdam en daar word ik toch ook wel tureluur van hoor. Ben helemaal voor huisvesting van ouderen en die moeten ook lekker in Amsterdam blijven wonen, maar waarom er dan een 55+ complex uit de grond gestampt moet worden op een A-locatie met huurprijzen van 700 euro per maand inclusief parkeerplek terwijl mijn vriend en ik voor een kleinere woning op een B-locatie 1200 betalen als we een parkeerplek willen kan ik echt niet bij met mijn hoofd. We komen überhaupt amper voor woningen in aanmerking omdat we starters zijn en ik ZZP'er en student.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:48

Je maakt een weloverwogen keuze en binnen jouw afwegingen kan ik me vinden in je keuze.

Ik had gisteren op facebook nog een fijne discussie met een oud klasgenoot en een kennis van haar. In deze discussie bleken beide dames zich verkiesbaar te stellen maar 1 van hen vond het narcistisch om op zichzelf te stemmen. Dat vind ik nou weer typisch iets voor vrouwen. Ik denk dat de meeste mannen zich daar geen moment druk over zouden maken. Ik heb overigens aangegeven dat ik vond dat ze juist wel op zichzelf zou moeten stemmen. Tenslotte stem je op de persoon die qua meningen en gedachte het beste bij jou aan sluit. En er is natuurlijk niemand die beter bij jou aansluit dan jij zelf. En als jijzelf al niet voldoende vertrouwen in jezelf hebt om op jezelf te stemmen, waarom zou een ander dan wel voor jou kiezen? Volgens mij heb ik haar wel kunnen overtuigen, ze was iig wel enthousiast :)

Zouden jullie op jezelf stemmen als je verkiesbaar zou zijn?

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

pien_2010

Berichten: 43074
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:59

Emmaa ik vind wat jij nu beschrijft zo enorm triest, want inderdaad de jongeren hebben geen schijn van kans als het gaat om in bezit te komen van goede woningen zowel in de koop- als in de huur sector. Heel oneerlijk vind ik dat, al die tijdelijke banen, die hoge prijzen en ook de voorkeursbehandeling vaak van ouderen of immigranten.
Ik ben echt voor goede opvang, maar voor mij is een jongere net zo belangrijk als een oudere of immigrant. Ik zie aan mijn eigen kinderen hoe lastig het is geworden in Nederland. Niet goed.

eventjes een leuke anekdote RoosG e.a. om te lachen. Ooit was ik voorzitster van een sollicitatie cie in een organisatie (klooster) waar overwegend vrouwen werkten. De vertrekkende directeur (een man) zat ook in de sollicitatie cie en op mijn voorspraak hadden we besloten om op dit niveau van functie voor een vrouw te gaan (dus gezien de samenstelling van het team gaat de voorkeur uit naar een vrouw) en voor de uitvoerende functies voortaan voor een man te gaan (dus gezien de samenstelling van het team gaat de voorkeur uit naar een man).
Jullie raden het al, een man solliciteerde met een dijk van een CV. Alles klopte, dus daar konden we niet omheen dus hem ook uitgenodigd naast 4 vrouwen. Als hij beter zou zijn dan zou hij het gewoon worden. Aan tafel zat ook in burger kleding de algemene overste (zuster dus). Mijnheer komt binnen en hij had ongelooflijk veel hmmm zal ik het testeron noemen en dacht duidelijk "die vrouwtjes wel eens eventjes in te pakken". Hij flirtte zelfs met de algemeen overste (had hij dus duidelijk niet door) :Y) . Toen hij weg was, vrij snel want we waren daar natuurlijk zo mee klaar (allemaal feministen aan tafel), viel er een doodse stilte en toen we hem buiten zagen lopen zei de vertrekkende directeur: "o mijn hemel" (en dat in een klooster _O- ). Dat was het startschot voor een enorme lachsalvo bij alle leden van de cie. Dus als voorzitter heb ik toen we uitgelachen waren, droogjes gesteld dat mijnheer een nette afwijzing krijgt en dat we er verder geen woord aan vuil hoefden te maken. Tja is lang geleden, maar soms kan het dus verkeren....hoe dom kun je zijn als kandidaat.....

Amable eens met je! Ik zou en zal nooit in de politiek gaan want ben liever op de achtergrond actief.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-03-18 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:07

_O- _O- Ik kan me voorstellen dat dat een rare situatie was hahaha

Het hangt er vanaf of ik op mijzelf zou stemmen. Stel ik sta heel laag op de lijst dan kom ik toch de raad/kamer/wat dan ook niet in, dus dan kan ik beter stemmen op iemand die ik erin wil "helpen". Als ik 3e sta op een lijst die gemiddeld 5 zetels krijgt dan kom ik er toch wel in, dus ook dan heeft stemmen op jezelf niet zoveel toegevoegde waarde.
Mijzelf aan een zetel helpen (als dat relevant is) met mijn stem zou ik wel doen denk ik :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:17

Emmaa_ schreef:
Ik vind stemmen op een vrouw geen positieve discriminatie, ik vind het persoonlijk namelijk een belangrijk goed dat er meer vrouwen in de gemeenteraden komen te werken (nu maar 28%, ik wil echt niet geloven dat dat alleen door 'kwaliteit' komt) dus ik stem op een vrouw die op een verkiesbare positie staat maar er anders net buiten zou vallen, zodat ze met voorkeurstemmen misschien in de raad kan komen. Als het mogelijk is dan ook nog eens op een vrouw van kleur.


Of het belangrijk is of niet, het blijft positieve discriminatie. Ik ben het er wel mee eens dat het goed is dat de balans beter wordt. Maar door op iemand te stemmen i.v.m. zijn/haar geslacht vind ik dat je de cirkel rond houdt.

Je krijgt een beetje omdat jij op een man stemt, stem ik op een vrouw. Ik vind dat sommige mensen ook bekrompen zijn/stemmen, maar vind wel dat je niet mee moet gaan in hetzelfde gedrag. Maar dat is dat ik net zo goed niet stem op 1 partij omdat ik dat vorig jaar gedaan heb, zonder dat ik zijn partijpunten ken of die van andere heb doorgenomen. Het moet een weloverwogen beslissing zijn.

Ik heb er geen problemen mee als je een vrouw uitkiest bij een sollicitatieronde omdat je vind dat ze de beste kandidaat is. Ik heb er wel een probleem mee als ze dat niet is, maar wel de beste vrouw (en je dus iemand passeert die eigenlijk beter zou zijn) Natuurlijk heb je naast de persoonlijke kwaliteiten ook of iemand binnen het bedrijf past. Maar je blijft ook weer in dezelfde cirkel hangen als het mannenbedrijf dat vindt dat mannen beter passen binnen het mannenbedrijf (en daarbij ga ik even vanuit dat ze niet neerbuigend doen naar de kwaliteiten van de vrouw)

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:59

Ach - vrouwen hebben 'pas' 100 jaar het actief en passief kiesrecht.

Is de wereld daardoor mooier geworden: wie zal het zeggen.
Maar als het om gelijkwaardigheid gaat was het beslist de hoogste tijd.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:05

Positieve discriminatie is nog steeds discriminatie. Als je tegen discriminatie op basis van geslacht bent en het zelf wel bewust doet dan ben je gewoon hypocriet.

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:16

enzino schreef:
Positieve discriminatie is nog steeds discriminatie. Als je tegen discriminatie op basis van geslacht bent en het zelf wel bewust doet dan ben je gewoon hypocriet.


Ja hoor - gewoon de onderbuik gebruiken...
Dat die onderbuik gezellig doorgaat met het bestendigen van de status quo en dus minstens zo discriminerend is, daar heeft de onderbuik geen weet van.

En natuurlijk nooit het lied van Joke Smit gehoord:
"Waar steeds opnieuw wordt vastgesteld wie 'sterk' zijn en wie 'zwak'".

Persoonlijk vind ik die onderbuik knap zwak, maar dat lijkt mij geen reden om iemand aan te nemen bij sollicitatie (er blijkt mij geen gelijke geschiktheid).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

pien_2010

Berichten: 43074
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:20

enzino schreef:
Positieve discriminatie is nog steeds discriminatie. Als je tegen discriminatie op basis van geslacht bent en het zelf wel bewust doet dan ben je gewoon hypocriet.


+:)+ +:)+ Ga zo door Enzino. Duidelijk is dat je blijft hangen in je mantra dat er geen ongelijkheid is. Ik vind het goed. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:41

Ik probeer mannen vrouwen gelijkwaardig te behandelen. Hetzelfde als mensen met/zonder een kleurtje. Als daaruit nu opeens blijkt dat dat me een seksist en racist maakt (omdat het de status quo niet veranderd) dan zij het zo.

Dan ben ik maar een racist en seksist. En ik ben er nog trots op ook.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:44

Top, fijn voor je, maar ik vraag me af waarom je dan langs blijft komen in dit topic, wat in dat geval duidelijk niet een topic is voor jou, met eenzijdige en amper onderbouwde opmerkingen die niet uitnodigen tot discussie danwel gesprek.

pien_2010

Berichten: 43074
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:00

Klopt Emma wat je schrijft. Het is heerlijk om echt te discussiëren met mensen ook als ze anders denken. We zijn hier met een grote groep mensen zo leuk bezig, onderzoekend, studerend en lerend. We stoppen tijd in dit topic, want dat doe ik niet alleen. Het irriteert daarom ook, de eenzijdige en amper onderbouwde opmerkingen en die totaal niet uitnodigen tot een gesprek. Ik heb vanmiddag dan ook besloten dat ik niet meer met je discussieer Enzino om de reden zonet genoemd.
En ben vooral erg trots op jezelf. Ik vind het goed!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:33

Ik heb eigenlijk een vergelijkbare mening als Enzino.
Positieve discriminatie gaat bij mij vaak enorm tegen de haren in, domweg omdat ik een aantal keer gezien heb hoe dat door kan slaan.
Heb in een huis gewoont met dames die zich feministen noemde en ook actief waren bij een feministische radiozender.
Deze waren echt gewoon domweg mannenhaters. Ook op mijn werk ben ik een aantal keer tegen dingen aangelopen waarbij vrouwen op een voetstuk geplaatst werden waarvan ik dat......dit helpt enkel om de vrouw nog zwakker weg te zetten.

Afgelopen vrijdag kwam een mededeling dat een nieuwe vestiging manager aangenomen was. Dit is een vrouw met een achternaam die vermoedelijk marrokaans is. Haar CV is ok, niet heel bijzonder, ook niet slecht. Harde eis in de advertentie was Duits, ze spreekt echter Frans.
Ik vroeg me oprecht af of ze slechts een quota aan het halen zijn :o
Voorsl omdat degene die haar aangenomen heeft echt enorm aan het pronken is met de vrouwelijke talenten. Dit doet hij op een manier die ik vernederend en denigrerend vind.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-03-18 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:51

Het gaat mij niet om de mening die enzino erop nahoudt, het gaat om de manier waarop. Zoals Pien zei doet zo goed als iedereen hier z'n best om een onderbouwde mening te geven en te reageren op anderen op een manier die uitnodigt tot discussie of in ieder geval gesprek. Enzino komt elke paar pagina's een oneliner spuwen die er eigenlijk elke keer op neer komt dat feministen hypocriet zijn en dat het wel meevalt met de vrouwenzaak. Daar hoef ik op een gegeven moment niet meer op in te gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Casca, DDD3, Eleeke, IASCrawler, Maanon_, palousa_boy, pamts1, shaddy82 en 91 bezoekers