Verlaging van de wajong

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
mvdende

Berichten: 5643
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:57

Lepeltje schreef:
Ik heb er helemaal geen problemen mee als een blijvend (psychisch of lichamelijk gehandicapt) persoon van zijn Wajong of andere uitkering op vakantie gaat hoor.. Een beperking hebben is al vervelend zat, ik moet er niet aan denken dat ik compleet afhankelijk zou zijn van een uitkering, en ik hoop ook dat ik nooit in die situatie terecht kom.

Het zou denk ik ook wel handig zijn als we het hele gedoe van bijstand en uitkeringen wat zouden versimpelen, maar door mensen die overal misbruik van maken komen er alleen maar meer regeltjes.

https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... -1780264W/

Hierin staan een paar voorbeelden van mensen die er naar mijn mening gewoon vrij makkelijk over denken, geen pogingen doen te verbeteren want het vangnet is er toch wel en het is normaal dat de overheid voor je zorgt als het werken ook maar iets minder makkelijk is.

Nu heb ik het niet over de mensen in dit topic hoor, maar deze 'makkelijke' mensen zijn er wel heel veel en die maken het voor alle anderen onmogelijk moeilijk.

Wat me trouwens wel opviel is dat veel mensen hun Wajong lijken te zien als loon, geld dat 'afgepakt' wordt als je gaat werken. Maar het is natuurlijk een gift, een aanvulling om ervoor te zorgen dat je nog gewoon een normaal menswaardig bestaan kan leven. Als je kan werken word je loon gewoon aangevuld tot dat acceptabele niveau met een uitkering. Ik weet niet hoe het precies zit, maar als je netto gewoon op hetzelfde bedrag uitkomt vind ik daar niks raars aan. Als het netto minder is, slaat het natuurlijk nergens op en vind ik het terecht dat er geklaagd wordt.

Maar, zoals ik al zei: helaas is de instelling van héél veel mensen dat ze niet gaan werken als het netto niks oplevert (zie het tekort aan parttime medewerkers in een winkel in Amsterdam omdat mensen hun volledige bijstand willen houden).

En ja, een oplossing is dan om ervoor te zorgen dat het netto wél wat oplevert, óf steeds meer idiote regeltjes en verplichtingen erbij te verzinnen. En dat laatste is wat er nu gebeurt want het eerste kan blijkbaar niet uit..

Als ik het artikel moet geloven bestaat 80% van de Wajong jeugd uit mensen met een 'ontwikkelingsstoornis' zoals ADHD of autisme (of een van de 3000 andere labeltjes die we verzonnen hebben). Nu weet ik dat er verschillende gradaties zijn en een autist van 18 die het denkniveau heeft van een 11 jarige ga je natuurlijk niet verplichten te werken. Maar ik weet ook dat je al heel snel zon labeltje krijgt en je tegenwoordig dan blijkbaar gezien wordt als 'ongeschikt' en je maar moet zien te redden met je Wajong.
Misschien moeten we als maatschappij eens kijken naar wat 'normaal' is, en zulke jongeren niet wegstoppen maar vanaf de basisschool al begeleiden en ze leren om te gaan met hun beperkingen (als je het zo wil zien), ze te leren hoe ze bepaalde vaardigheden kunnen verbeteren. En dan passend werk te vinden die bij hun talenten past.

Ik denk dat je dan een heleboel minder mensen hebt die met een Wajong uitkering eindigen.


Voorbeeld: piet heeft een Autisme Spectrum Stoornis ASS. Daar leert hij steeds beter mee omgaan, maar er ontstaat nog regelmatig kortsluiting om het minste en geringste, Dat voor een "normaal" mens niets voorstelt, maar voor Piet zorgt voor kortsluiting in z'n hoofd. Er gaat bijvoorbeeld iemand op de stoel zitten waar hij 2 minuten daarvoor zat, terwijl hij op stond om even z'n handen te wassen. ...

Omgang met mensen is lastig, maar met begripvolle mensen om hem heen gaat het steeds beter.

Piet gaat aan het werk in de tuinbouw. Staat de hele dag aan een machine. Piet werkt 32 uur per week. 2 lange dagen en 3 ochtenden. Dit gaat redelijk goed, totdat het zomer wordt. In de zomer is er minder werk, dus wordt Piet op een van de lange dagen na de lunch naar huis gestuurd, er werkt niemand deze middag. De uren die Piet nu eerder klaar is met werken, moeten echter wel ingehaald worden. ...de werkgever ziet het probleem niet, maar Piet raakt in paniek omdat hij ineens een andere middag moet werken en dus z'n hele ritme om moet gooien. Dit gebeurt regelmatig en Piet krijgt het pas 1 uur van te voren te horen of er wel of niet gewerkt gaat worden die middag.

Na een paar maanden loopt het contract af. 3x raden of dit contract verlengt gaat worden....
Piet zit vervolgens weer thuis. In januari krijgt hij z'n wajong, €50,00 minder dan de maand ervoor.....hij heeft immers werkvermogen.

Het is niet zo dat als je het niet ziet aan mensen dat ze een beperking hebben, dat deze beperking er ook niet is. Je merkt nl helemaal niets aan Piet, zolang er maar geen kortsluiting ontstaat.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 20-02-18 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:58

Petpa schreef:
purny schreef:
Ik zeg niet dat ik het slecht heb maar ik vind de hele regel van korten gewoon idioot. Maar ik ben wel alleen en moet alles gewoon zelf betalen net zoals alle andere alleenstaanden.
En het word alleen maar duurder en we gaan er niet veel op vooruit. Niemand niet


Maar het is toch geen korten?

Ik heb begrepen dat die 5% verlaging gebaseerd is op de regelgeving. 5% verlaging indien iemand arbeidsmogelijkheden heeft.

Ik vind het niet gek dat iemand die kan werken ook gaat werken.


Nogmaals, het gaat niet on kunnrn werken het gaat erom of je mogelijkheden hebt om ooit te kunnrn werken.

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:03

lor1_1984 schreef:
Ik heb heel bewust een hondje aangeschaft een tijdje terug.
Wel heb ik heel goed gekeken naar energielevel en ben ik gegaan voor een type wat niet bij wijze van spreken gelijk je halve huis opvreet van frustratie als ik een slechte dag heb en hem niet kan uitlaten.
Dankzij hem kom ik nu vaker de deur uit en onder de mensen en wanneer ik het echt niet trek doet hij zijn behoefte in de tuin.
Naast de hond zijn er 2 katten welke hopelijk nog minimaal 5 jaar mee gaan maar na hen komt er wsl geen nieuwe kat meer.

Een paard gaat niet mogelijk zijn, of mss op een doe-het-zelfstal maar dan heb ik alsnog een probleem als er een dierenarts bij moet komen ofzo.
Om maar niet te spreken over de slechte dagen, paard verzorgen terwijl je de toko onderkotst en amper op je benen kunt staan is niet zo'n strak plan. :+


En met een hond heb je geen probleem als ie naar de dierenarts moet? Oprechte vraag, geen aanval.

@Zwerte - wat je zegt klopt volgens mij niet helemaal, het UWV gaat ervanuit dat je arbeidsvermogen hebt en zelf dus kan werken en je uitkering deels kan compenseren, terwijl je dit eerder niet had. Als ik het goed lees. Er is dus wel iets veranderd. Of de keuringen goed worden uitgevoerd (geloof ik ook niks van) is een hele andere discussie. Dat mensen die werken minder krijgen dan iemand met een uitkering is niet ok, maar ook dat is een andere discussie en bovendien afhankelijk van het soort baan. Eigenlijk zou het hele UWV op de schop moeten.
@bruintje oprecht jammer dat je geen plezier meer kan beleven aan je werk en denkt dit ook nooit meer te kunnen.

@purny - als je weet dat je depressief aan het worden bent waarom ga je dan door, waarom wil je je niet ziekmelden? Al helemaal als je weet dat je kwetsbaar bent - trek aan de bel, spreek met je leidinggevende, kijk met de bedrijfsarts. Heb je echt zelf in de hand. Is je enige motivatie om te werken geld? En ga je het echt, oprecht discriminatie noemen dat mensen "die het hard nodig hebben" niet zomaar meer geld krijgen?

Ik ken genoeg werkenden die nevernooitniet naar Amerika kunnen, laat staan een paard betalen. Met wat mensen denken nodig te hebben - ik heb toch ook altijd een programma's als "een dubbeltje op z'n kant". Mensen die dik in de schulden zitten, thuis een flatscreen aan de muur hebben hangen, een dik telefoonabonnement, etc. etc. en dan superbeledigd zijn dat ze dingen moeten verkopen om hun schulden af te betalen. Ze hebben het toch immers nodig? Die mensen zijn er ook gewoon bij. Controle blijft nodig - er wordt nou eenmaal echt veel fraude gepleegd met uitkering en er zijn toch echt ook mensen die het zich er heel makkelijk vanaf maken. 2 kennissen werken in de zorg, 1 repareert rolstoelen en de ander helpt iets van sociale woningen. De verhalen van mensen die dingen krijgen van de overheid en dan ook nog is gaan eisen dat er van alles aan veranderd moet worden (je vind je gratis keuken niet mooi) vliegen je helaas om de horen. Het is heel relatief wat mensen luxe noemen en denken nodig te hebben.

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:09

tmr001 schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik heb heel bewust een hondje aangeschaft een tijdje terug.
Wel heb ik heel goed gekeken naar energielevel en ben ik gegaan voor een type wat niet bij wijze van spreken gelijk je halve huis opvreet van frustratie als ik een slechte dag heb en hem niet kan uitlaten.
Dankzij hem kom ik nu vaker de deur uit en onder de mensen en wanneer ik het echt niet trek doet hij zijn behoefte in de tuin.
Naast de hond zijn er 2 katten welke hopelijk nog minimaal 5 jaar mee gaan maar na hen komt er wsl geen nieuwe kat meer.

Een paard gaat niet mogelijk zijn, of mss op een doe-het-zelfstal maar dan heb ik alsnog een probleem als er een dierenarts bij moet komen ofzo.
Om maar niet te spreken over de slechte dagen, paard verzorgen terwijl je de toko onderkotst en amper op je benen kunt staan is niet zo'n strak plan. :+


En met een hond heb je geen probleem als ie naar de dierenarts moet? Oprechte vraag, geen aanval.

Een hond betaal je geen pensiongeld voor tenzij je op vakantie gaat en hem in pension doet.
Het geld wat ik aan pensiongeld kwijt zou zijn als ik een paard zou hebben zet ik nu dus opzij en gaat naar de dierenartspot en voor bijv vervanging van huishoudelijke apparatuur etc. :)
Had ik een paard gehad had ik weinig tot niets kunnen sparen en een enorm probleem gehad zodra er wat aan gaat mankeren.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:12

purny schreef:
Ik zeg niet dat ik het slecht heb maar ik vind de hele regel van korten gewoon idioot. Maar ik ben wel alleen en moet alles gewoon zelf betalen net zoals alle andere alleenstaanden.
En het word alleen maar duurder en we gaan er niet veel op vooruit. Niemand niet

Maar dit geldt voor iedereen. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen Wjanongers, Bijstanders (:D), WW-ers of werkende mensen.

The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it - H.L. Menken

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:20

Eigenlijk kunnen we na 35 pagina's maar één ding concluderen en dat is dat we allemaal gebrek hebben aan een geldboompje! ;-)

Geld is altijd en overal een issue. Soms onnodig (bij het maken van bijv consumptieve schulden) of buiten iemands schuld (ziekte). Maar het is en blijft altijd een dingetje, geld.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:26

Zeg, ik zit eens hardop te peinzen (om mijn zogezegd "zure" reacties in dit topic weer een beetje in evenwicht te brengen :D ). We typen hier nu met zijn allen gezellig al 35 pagina's hoe het niet moet, wie wat wel kan enzovoort. Als we dit nu ook eens omzetten in daden. Kunnen we elkaar in dit topic helpen bepaalde vaardigheden te zien en met opties komen hoe je die vaardigheden in zou kunnen zetten voor (betaald) werk? Daar hoeft niks uit te komen, maar we zijn dan wel op een creatieve en constructieve manier buiten de gekleurde lijntjes aan het denken en wijze elkaar wellicht op vaardigheden die je bij jezelf misschien niet als "bijzonder" ziet, maar die voor een ander opvallen.
Of aangeven waar jouw interesse ligt en dan kan een ander misschien opperen wat je daarmee kunt?
Het zal echt niet zorgen dat je uit de Wajong komt, maar misschien helpt het om positiever naar je eigen situatie te kijken en wat meer te focussen op wat je wel kunt ipv wat je niet kunt (nou, zeg nog eens dat ik niet positief ben :+ ).

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:34

Cer schreef:
Dit verhaal ligt heel gevoelig, en dat snap ik wel. Er is ook al van alles geschreven in deze 30 pagina's..

wat ik dan wel apart vind is dat we allemaal (okee, niet allemaal, maar wel veel) mensen kennen die 'iets' mankeren en daardoor niet kunnen werken, een uitkering + subsidies ontvangen, vervolgens een prima leventje leiden met vakanties en huisdieren (soms zelfs idd een paard :oo ) maar uiteraard heeft iedereen hier echt wat aan de hand


Laat ik nou nul van dit soort mensen kennen..!
Ja, op oma haar leeftijd ken ik een paar pensionado's.
En ik ken een aantal mensen die jaar in jaar uit op het minimum leven "omdat ze iets mankeren".

Dus nee.

Ik vind het ook een akelige invalshoek: ik ben een steile calviniste zo van tijd tot tijd - van het type "Laat uw ja ja zijn en uw nee nee."

De vieze smaak die ik hier van krijg, is dat het normaal zou zijn om te sjoemelen.
Bah.
'Want het is normaal, toch...? We kennen ze toch allemaal...?'
...huuuuu

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:35

chevax schreef:
Zeg, ik zit eens hardop te peinzen (om mijn zogezegd "zure" reacties in dit topic weer een beetje in evenwicht te brengen :D ). We typen hier nu met zijn allen gezellig al 35 pagina's hoe het niet moet, wie wat wel kan enzovoort. Als we dit nu ook eens omzetten in daden. Kunnen we elkaar in dit topic helpen bepaalde vaardigheden te zien en met opties komen hoe je die vaardigheden in zou kunnen zetten voor (betaald) werk? Daar hoeft niks uit te komen, maar we zijn dan wel op een creatieve en constructieve manier buiten de gekleurde lijntjes aan het denken en wijze elkaar wellicht op vaardigheden die je bij jezelf misschien niet als "bijzonder" ziet, maar die voor een ander opvallen.
Of aangeven waar jouw interesse ligt en dan kan een ander misschien opperen wat je daarmee kunt?
Het zal echt niet zorgen dat je uit de Wajong komt, maar misschien helpt het om positiever naar je eigen situatie te kijken en wat meer te focussen op wat je wel kunt ipv wat je niet kunt (nou, zeg nog eens dat ik niet positief ben :+ ).


En dat heb ik dus een half jaar geleden gedaan.
Altijd dat gezeur vanuit de Gemeente.
Ben ze met meerdere instanties en personen bezig netjes volgens de regels aan het vertellen en uitvoeren dat we met mensen te maken hebben. Dus met cliënten communiceren niet over cliënten communiceren.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:44

Janneke2 schreef:
De vieze smaak die ik hier van krijg, is dat het normaal zou zijn om te sjoemelen.
Bah.
'Want het is normaal, toch...? We kennen ze toch allemaal...?'
...huuuuu


Nee het is niet normaal om te sjoemelen, maar het gebeurt wel :j
Nou ja, ik ken ze wel.. dan kent inderdaad niet iedereen dat soort mensen, excuus :)

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:52

Ik geloof grif 'dat het gebeurt'.

Maar om er over te praten als 'we kennen allemaal wel iemand die ...'.
Nee.

Trouwens, wat doe jij met die mensen?
Dat lijkt mij nou interessant.
Vraag jij, waar ze hun paard etc van betalen...?
Waar hun uitkering uit bestaat?
Hoe ze in die uitkering terecht zijn gekomen...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:54

@tmr001: dat klopt dus niet. Ik ben nooit 100% afgekeurd omdat er te verwachten was dat ik in de toekomst wel enige capaciteit zou hebben. En daar gaat het dus om, of je ooit arbeidsvermogen gaat hebben. En arbeidsvermogen heb je dus al heel snel volgens het uwv, wat in principe wel terecht is aangezien iedereen wel iets zou kunnen bijdragen, hoe klein dan ook. Maar dus ook de mensen die misschien eens een uurtje iets kunnen doen vallen in de groep 'arbeidsvermogen' en worden dus gekort op hun uitkering. Het gaat niet alleen om de mensen die dit kunnen compenseren. Dan zou het een terechte maatregel zijn!
Ik ben op dit moment zeker niet in staat om normaal geld te verdienen, ik zit wel in een werkfit traject om te kijken waar mijn mogelijkheden wel liggen. Ik ben dus ook druk bezig met wat uurtjes vrijwilligerswerk om het op te bouwen maar in hoeverre betaald werk een optie is weet ik nu gewoon nog niet. Gelukkig heb ik het dus ook niet nodig maar ook ik krijg dus minder dan hiervoor. Het maakt gewoon niet uit wat je feitelijk kan, het draait enkel om het simpele oordeel 'arbeidsvermogen'. En dat is gewoon zo raar aan deze maatregel, het dient geen enkel nut imo.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:05

Janneke2 schreef:
Ik geloof grif 'dat het gebeurt'.

Maar om er over te praten als 'we kennen allemaal wel iemand die ...'.
Nee.

Trouwens, wat doe jij met die mensen?
Dat lijkt mij nou interessant.
Vraag jij, waar ze hun paard etc van betalen...?
Waar hun uitkering uit bestaat?
Hoe ze in die uitkering terecht zijn gekomen...?


:j
En ja, die antwoorden zijn naadje (lekker makklijk, geen zin, gaat toch goed zo etc)
Plus dat ik het op het forum ook wel lees. Nee die mensen ken ik niet, maar de verhalen die over ze geschreven worden zijn niet allemaal gelogen vrees ik.

Verder doe ik er weinig mee eigenlijk.. ik zou niet weten wat..
Ik heb er verder ook niks tegen maar ik vind het wel zuur dat het kan, omdat de mensen die het écht nodig hebben, dan minder hebben. Er valt maar zoveel te verdelen, denk ik? Maar misschien valt dat wel mee hoor, dat kan :)

Maar goed, dat wijkt af van het oorspronkelijke onderwerp

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:20

Niemand interesse in onderstaand voorstel?

chevax schreef:
Zeg, ik zit eens hardop te peinzen (om mijn zogezegd "zure" reacties in dit topic weer een beetje in evenwicht te brengen :D ). We typen hier nu met zijn allen gezellig al 35 pagina's hoe het niet moet, wie wat wel kan enzovoort. Als we dit nu ook eens omzetten in daden. Kunnen we elkaar in dit topic helpen bepaalde vaardigheden te zien en met opties komen hoe je die vaardigheden in zou kunnen zetten voor (betaald) werk? Daar hoeft niks uit te komen, maar we zijn dan wel op een creatieve en constructieve manier buiten de gekleurde lijntjes aan het denken en wijze elkaar wellicht op vaardigheden die je bij jezelf misschien niet als "bijzonder" ziet, maar die voor een ander opvallen.
Of aangeven waar jouw interesse ligt en dan kan een ander misschien opperen wat je daarmee kunt?
Het zal echt niet zorgen dat je uit de Wajong komt, maar misschien helpt het om positiever naar je eigen situatie te kijken en wat meer te focussen op wat je wel kunt ipv wat je niet kunt (nou, zeg nog eens dat ik niet positief ben :+ ).

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:29

Vind het heerlijk positief Chevax

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26318
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:29

chevax schreef:
Zeg, ik zit eens hardop te peinzen (om mijn zogezegd "zure" reacties in dit topic weer een beetje in evenwicht te brengen :D ). We typen hier nu met zijn allen gezellig al 35 pagina's hoe het niet moet, wie wat wel kan enzovoort. Als we dit nu ook eens omzetten in daden. Kunnen we elkaar in dit topic helpen bepaalde vaardigheden te zien en met opties komen hoe je die vaardigheden in zou kunnen zetten voor (betaald) werk? Daar hoeft niks uit te komen, maar we zijn dan wel op een creatieve en constructieve manier buiten de gekleurde lijntjes aan het denken en wijze elkaar wellicht op vaardigheden die je bij jezelf misschien niet als "bijzonder" ziet, maar die voor een ander opvallen.
Of aangeven waar jouw interesse ligt en dan kan een ander misschien opperen wat je daarmee kunt?
Het zal echt niet zorgen dat je uit de Wajong komt, maar misschien helpt het om positiever naar je eigen situatie te kijken en wat meer te focussen op wat je wel kunt ipv wat je niet kunt (nou, zeg nog eens dat ik niet positief ben :+ ).


Thuiswerken mogelijk maken. Ik denk dat heel veel chronisch zieken daar enorm blij mee zouden zijn. Typen kan je bijvoorbeeld gewoon liggend in bed.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:31

Dat bestaat al in vormen en maten.
Vriendin van mij werkt 2 dagen op kantoor en 3 dagen thuis :)

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26318
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:33

minikatje schreef:
Dat bestaat al in vormen en maten.
Vriendin van mij werkt 2 dagen op kantoor en 3 dagen thuis :)


Voor menig chronisch zieke zal 2 dagen kantoor niet haalbaar zijn. Mijn ervaring is dat er bijna geen administratief thuiswerk wordt aangeboden.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:41

Ik als startende ondernemer kan wel een paar extra handjes gebruiken. Mag vanuit huis via de laptop. Maar betalen doe ik je niet, want dat geld krijg jij toch niet in je portemonnee. Wie wil? :+

Zonder grappen, volgens mij is er 1 essentieel zinstukje weggevallen bij het maken van deze wet. Namelijk:
De Wajonger wordt met 5% gekort indien deze persoon in staat is om te werken maar dat niet doet. Ben jij dus aan het werk, al is het maar voor 2 uurtjes in de week? Dan krijg je gewoon weer tot 75% aangevuld. En idealiter krijg je dan ook een percentage van je loon bovenop je uitkering.

Ik snap oprecht niet waarom ze het niet zo aanpakken.
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 20-02-18 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:42

Firelight schreef:
chevax schreef:
Zeg, ik zit eens hardop te peinzen (om mijn zogezegd "zure" reacties in dit topic weer een beetje in evenwicht te brengen :D ). We typen hier nu met zijn allen gezellig al 35 pagina's hoe het niet moet, wie wat wel kan enzovoort. Als we dit nu ook eens omzetten in daden. Kunnen we elkaar in dit topic helpen bepaalde vaardigheden te zien en met opties komen hoe je die vaardigheden in zou kunnen zetten voor (betaald) werk? Daar hoeft niks uit te komen, maar we zijn dan wel op een creatieve en constructieve manier buiten de gekleurde lijntjes aan het denken en wijze elkaar wellicht op vaardigheden die je bij jezelf misschien niet als "bijzonder" ziet, maar die voor een ander opvallen.
Of aangeven waar jouw interesse ligt en dan kan een ander misschien opperen wat je daarmee kunt?
Het zal echt niet zorgen dat je uit de Wajong komt, maar misschien helpt het om positiever naar je eigen situatie te kijken en wat meer te focussen op wat je wel kunt ipv wat je niet kunt (nou, zeg nog eens dat ik niet positief ben :+ ).


Thuiswerken mogelijk maken. Ik denk dat heel veel chronisch zieken daar enorm blij mee zouden zijn. Typen kan je bijvoorbeeld gewoon liggend in bed.

Dat is inderdaad zo. Ik zal wat meer vertellen over mijn situatie. Ik ben eigenaar van een communicatiebureau. Tot er een nieuwe ziekte heel hard toesloeg was ik regelmatig voor het werk naar het buitenland, reed wekelijks veel kilometers, had dagelijks afspraken buiten de deur enzovoort. Ik moest wel rekening houden met lichamelijke zaken, maar als je iets al heel lang hebt, wordt het ook normaal en je vindt overal je draai wel in. Tot de "nieuwe ziekte", die was niet van plan om me het heel makkelijk te maken.
Toen ik noodgedwongen zes weken bedrust had, vond ik het vreemd dat ik die zes weken wél boeken zou kunnen lezen, Bokken en Facebooken, sociale contacten onderhouden, maar niet zou kunnen werken? Voor het schrijven van plannen, het uitwerken van acties of het afnemen van telefonische interviews maakt het niet uit waar ik ben: op kantoor, in bed, op de bank of in het ziekenhuis.
Dus was de slaapkamer tijdelijks en deels getransformeerd in kantoor met een ziekenhuistafel (zo'n geval op wieltjes) waarop mijn computer stond.
Toen bleek dat die zes weken wezenlijk langer zou worden en de beperkingen alleen maar toenamen, vond ik het niet gezond dat de slaapkamer het uiterlijk van een kantoor kreeg en heb geïnvesteerd in een nieuwe iBook die geconfigureerd is met ons netwerk/server zodat er geen extra tafels etc voor een desktopcomputer nodig waren. Ik heb met mijn iBook het kantoor altijd bij me en als ik hem wegleg, is mijn slaapkamer of woonkamer ook geen kantoor meer, snap je wat ik bedoel?

In die periode heb ik samen met mijn dochter (nu 17) een klein bedrijfje voor haar opgezet (bij wijze van experiment). Dat heeft na de zomer een tijdje stilgelegen omdat mijn ziekte wel erg heftig werd, maar nu zijn we dit weer terug aan het oppakken en uitbouwen omdat ik zeker geloof ik haar idee.

Voor ik weer een verwijt krijg dat ik nu doe of anderen niks doen, dat is niet de bedoeling, ik vertel gewoon mijn eigen verhaal. En net zoals bruintje hoopt dat mensen zich door haar verhaal aangesproken voelen, hoop ik dat mensen dat ook bij mijn verhaal doen en denken "hé, misschien kan ik meer dan ik denk".

Bruintje, mag ik jou even als voorbeeld gebruiken? Je zegt dat je graag ergens zou werken aan de telefoon en correspondentie zou doen, maar dat je Nederlands niet goed genoeg is (hopelijk heb ik het goed begrepen en ben ik ook niet nog eens mis met een ander): ik vind dat dat reuze meevalt. Ik beoordeel dagelijk sollicitatiebrieven en ik kan je zeggen dat ik een boel MBO-ers en HBO-ers tref die een stuk beroerder schrijven/slechtere taalbeheersing hebben dan jij. Misschien ben je te onzeker? Online kun je gratis cursussen volgen of testen hoe het nu echt met je kennis van in dit geval de Nederlandse taal staat.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:07

Citaat:
:j
En ja, die antwoorden zijn naadje (lekker makklijk, geen zin, gaat toch goed zo etc)
Plus dat ik het op het forum ook wel lees. Nee die mensen ken ik niet, maar de verhalen die over ze geschreven worden zijn niet allemaal gelogen vrees ik.

Verder doe ik er weinig mee eigenlijk.. ik zou niet weten wat..
Ik heb er verder ook niks tegen maar ik vind het wel zuur dat het kan, omdat de mensen die het écht nodig hebben, dan minder hebben. Er valt maar zoveel te verdelen, denk ik? Maar misschien valt dat wel mee hoor, dat kan :)

Maar goed, dat wijkt af van het oorspronkelijke onderwerp


Nee hoor, ik vind dit geklets niet off topic.
Wat jij er mee zou kunnen doen, maar on - steil - calvinistisch nalaat: aangeven.
Daarmee ben je medeplichtig aan 'de de boel tillen'.
Wat ik dus niet normaal vind, maar asociaal tov de eerlijke mensen die er ook zijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:09

Dat is fijn om te horen. Ben zelf ook mbo-er.
Maar ik weet vaak niet waar een d of t te plaatsen. Laat staan de dt's.
Vroeger kon ik dat gewoon maar nu kan ik het maar niet onthouden. Hoe vaak ik de regels erover de laatste jaren ook heb gelezen omdat ik het zo graag weer correct wilde doen. Maar het pakt niet meer. Ook op woorden komen is voortaan moeilijk.
Dan gebruik ik maar een ander dan die ik in gedachte had maar niet wil komen :)

Ik weet dat ik momenteel ook overkom als niks kan en niks gaat maar dat komt omdat ik me nu pas echt open stel dat dingen ook echt niet gaan. Voorheen buffelde ik overal door en dat lukt niet meer. Ik weet dat ik nu negatief ben ik hou het maar even op onderdeel van een acceptatieproces en dat mijn oude positieve ik ook wel weer gaat komen.
En daarmee ook mogelijkheden in ander werk ga ontdekken. Nu weet ik alleen even op te sommen wat ik niet kan.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:22

bruintje123 schreef:
Dat is fijn om te horen. Ben zelf ook mbo-er.
Maar ik weet vaak niet waar een d of t te plaatsen. Laat staan de dt's.
Vroeger kon ik dat gewoon maar nu kan ik het maar niet onthouden. Hoe vaak ik de regels erover de laatste jaren ook heb gelezen omdat ik het zo graag weer correct wilde doen. Maar het pakt niet meer. Ook op woorden komen is voortaan moeilijk.
Dan gebruik ik maar een ander dan die ik in gedachte had maar niet wil komen :)

Ik weet dat ik momenteel ook overkom als niks kan en niks gaat maar dat komt omdat ik me nu pas echt open stel dat dingen ook echt niet gaan. Voorheen buffelde ik overal door en dat lukt niet meer. Ik weet dat ik nu negatief ben ik hou het maar even op onderdeel van een acceptatieproces en dat mijn oude positieve ik ook wel weer gaat komen.
En daarmee ook mogelijkheden in ander werk ga ontdekken. Nu weet ik alleen even op te sommen wat ik niet kan.


Soms is het ook even fijn om alleen maar op te sommen wat je niet kan, wat er tegen zit, dat heel het leven gewoon poedersuiker is. Maar op een bepaald punt vind je dan weer dat ene puntje waaraan je je dan weer optrekt en denkt "wat nou, dat kan ik niet? Dat kan ik wel en nog goed ook!"

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:31

Dat zeg ik dus als ik ergens enthousiast over ben: dat kan ik ook.
En dan is het me ook altijd gelukt.
Ik heb nooit in mijn leven hulp gehad zelfs als kind al niet en alles wat ik voor elkaar heb gekregen is door juist er voor te gaan. Maar nu is het emmertje vol.
Maar komt wel weer heeft even tijd nodig. Duurt alleen wat langer dan gehoopt. Gewend ben :)
Maar het is geen bruintje topic dus graag weer verder.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:27

Firelight schreef:
minikatje schreef:
Dat bestaat al in vormen en maten.
Vriendin van mij werkt 2 dagen op kantoor en 3 dagen thuis :)


Voor menig chronisch zieke zal 2 dagen kantoor niet haalbaar zijn. Mijn ervaring is dat er bijna geen administratief thuiswerk wordt aangeboden.

En weer een erg negatief antwoord.
Er staat toch vormen en maten?
Volgensmij werkt Chevax ook in deze branche alleen is zij zzp.

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers