Verlaging van de wajong

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:52

Cer schreef:
Ik weet niet of het voor 'gezonde' mensen allemaal zo makkelijk is.

;) Ik weet wel zeker dat het voor gezonde mensen allemaal niet makkelijk is.
(Dat heeft ook niemand beweerd.)
Sterker nog: na -tig rechtse kabinetten (inclusief Rutte II) krijg je dit: als individuele werknemer moet je je maar zien te redden met dingen als flexwerk en schijnzelfstandigheid en wat al niet.
Citaat:
Die lopen ook tegen dingen aan waardoor ze geen passend werk kunnen vinden, en daar is dan verder niet heel veel vangnet voor..

Tja: geen werk, daar is een financiële opvang voor, maar hulp en bemiddeling om op de juiste plek te komen:'zelf uitzoeken!'.
("Eigen verantwoordelijkheid".)
Citaat:
Maar misschien is dat dan dezelfde omgekeerde redenatie als waarom het voor Wajongers echt geen doen is om te werken...

...en voor mensen met een gat in hun CV, met een stempeltje, ziekte, handicap etc is het hetzelfde rottige klimaat met een extra nadeel.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:58

Vertel me niks over een gat in een CV, been there done that, Ontslagen op latere leeftijd, Been there done that... passend werk zoeken waarmee ik mn vaste lasten kan betalen, been there done that..
En dat ging echt niet allemaal over de spreekwoordelijke roosjes..

Werkeloos en bij mn ouders wonen? Gaat niet want zij hebben een minimum inkomen maar wel een inkomen dus hun dochter krijgt geen uitkering...

Ik ik lees dit: "Dat geld voor gezonde mensen ook idd, maar die hebben wel meer mogelijkheden om een baan te zoeken" en dan denk ik "ja joh, uiteraard :j "

Als je je baan verliest, je huis kwijtraakt, tegen een burn-out aangaat, maar wel moet doorsolliciteren omdat er anders geen brood op de plank komt, moet je gewoon vol gas met je blik op oneindig en een houten plank voor je hoofd... want anders is er niks.. paard stond al met 1 been in het slachthuis, want geen geld..

En zo hebben we allemaal wat :j
Niet dat het ene erger is dan het andere hoor..

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:47

julius_juut schreef:
Dat geld voor gezonde mensen ook idd, maar die hebben wel meer mogelijkheden om een baan te zoeken (door middel van opleiding/netwerken/wat dan ook) waar een hoger uurloon voor staat, of om meer uren te maken.


Tja... dat vraag ik me dus af. We werken allemaal in dezelfde maatschappij. Nobody gets slack cut zeg maar ;).

Bij mijn vorige werkgever had ik een zeer mooi salaris (verworven door veel onderhandelen en een bult ervaring te hebben opgedaan bij een werkgever daarvoor) maar helaas werd na 2 jaar trouwe dienst mijn contract niet verlengd (ik was toen 4 maanden zwanger). Ga er maar aan staan, sollicitatieplicht maar wel zwanger. Ik was (ben) hoofdverdiener dus de stress was flink. Wonder boven wonder nog aangenomen met een dikke buik voor een schijntje van het salaris wat ik daarvoor verdiende maar hey, ik had werk (had ik overigens nóóit moeten doen want de stress en de werkdruk waren onacceptabel hoog, maar ja de druk vanuit de maatschappij hè... dus je slikt het en gaat gewoon iedere dag weer).

Toen met zsv gegaan en daarna vol frisse moed weer aan het solliciteren geslagen. Genoeg gesprekken gevoerd, geprobeerd te onderhandelen maar ik kom met geen mogelijkheid meer ook maar een beetje in de buurt van mijn oude salaris. Dientengevolge werk ik nu voor € 700,- (!!) bruto minder dan daarvoor. Ik kan wel aanvulling krijgen vanuit de ww maar dan moet ik wel (logisch) iedere week blijven solliciteren. Toen ik aangaf zelf de broekriem wel aan te zullen trekken en dus geen aanvulling meer te wensen vanuit de ww, werd mij doodleuk verteld dat dat mogelijk was maar dat mijn recht op ww wel gewoon door (en daarmee dus uiteindelijk af) zou lopen. Dat het UWV niet bepaald meedenkend en klantvriendelijk is, is hier bekend ;). Ik klaag overigens niet hoor, heb fantastisch leuk werk en collegae.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:57

Sees schreef:
Dientengevolge werk ik nu voor € 700,- (!!) bruto minder dan daarvoor. Ik kan wel aanvulling krijgen vanuit de ww maar dan moet ik wel (logisch) iedere week blijven solliciteren. Toen ik aangaf zelf de broekriem wel aan te zullen trekken en dus geen aanvulling meer te wensen vanuit de ww, werd mij doodleuk verteld dat dat mogelijk was maar dat mijn recht op ww wel gewoon door (en daarmee dus uiteindelijk af) zou lopen. Dat het UWV niet bepaald meedenkend en klantvriendelijk is, is hier bekend ;). Ik klaag overigens niet hoor, heb fantastisch leuk werk en collegae.

Sorry, ik ga even off-topic: ik zit nu in zo'n zelfde situatie, maar het probleem zit in de wet heb ik begrepen. Het Uwv kan hier niet zoveel aan doen, die moeten de wet uitvoeren. De monitor heeft hier oa een aflevering over gemaakt:
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/ik-mag-van-het-uwv-niet-zelf-bepalen-wanneer-ik-weer-genoeg-verdien.

Kromme situatie hè? Ik ga zelf denk ik maar het Uwv-geld opzij zetten zodat ik straks een buffer heb als ik na 2 jaar weer op straat sta. Ik heb een tijdelijk contract en ze geven geen vaste contracten, dus de kans dat ik na 2 contracten weer op zoek moet is groot.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:17

Dat zijn de spelletjes van de werkgevers, zien nood bij de goed gekwaliceerde sollicitant en zuigen die uit.

Hier ook steeds van contract naar contract, laatste reis weer 400 netto ingeleverd...met vorig jaar 1000 bruto minder, werkt nu voor gemiddeld loontje op hoog gekwalificeerde baan en 300 netto meer dan familielid thuis met kind met uitkering en subsidies....

Dit is de maatschappij, op alle fronten oneerlijk verdeeld en iedereen denkt dat ze de enige groep zijn die gepakt worden...

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:26

Marie_Anne, dank je wel!! Dat wist ik niet :oo. Ik blijf het ongelófelijk krom vinden... Belachelijk zelfs.

Ik heb gelúkkig een vast contract inmiddels. Maar ze kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen. Ik solliciteer braaf door en zet daarmee (onnodig) mensen aan het werk.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:46

ruitje schreef:
Pipodipo schreef:
Indestal, je hebt ook gelijk hoor dat bezig blijven goed is in het algemeen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen en gaat niks vanzelf, maar alles is beter dan wegteren achter een geranium.

Ruitje, ik vind je positieve inslag een compliment waard.

Purny, wat was het antwoord op je brief?



Bedankt! Dat komt denk ik echt door mijn werk. Ik heb gewerkt met moeilijk verstaanbaar gedrag. Dat betekende dat sommige clienten geen dagbesteding hadden, of 3(!) Op 1 begeleiding nodig hadden. Dit betreft echt de ' zwaarste ' groep in NL met heftige problematiek.

Als je kijkt wat dat gekost heeft, maar ook wat er toen geacht werd onmogelijk te zijn....

Het heeft mij echt doen zien dat er zoveel kan als geld anders ingezet word en mensen in mogelijkheden gaan denken.

Deze mensen houden nu gemeentes afvalvrij, bossen schoon, onderhouden ons terrein, maken meubels. Dit alles met begeleiding. Maar waar deze mensen 5 jaar geleden minimaal 1 op 1 begeleid werden en honderden agressiemeldingen per maand hadden, werken zij nu in een groep met nog steeds een afbouw aan begeleiding en veel minder agressie.

Dat moet dan wel mogelijk gemaakt worden natuurlijk, dus het vraagt een verschuiving van de middelen.



Ik weet wel dat het een compleet andere doelgroep is. Maar als we werk op maat kunnen leveren aan deze doelgroep, moet er geen Wajonger zijn die niet aan de slag gekan :)
Dit is echt een goed voorbeeld van hoe het wel kan, nog een compliment! Het zit 'm inderdaad in het juist toepassen van middelen en zoeken naar de rek in de mogelijkheden en die bleek er dus wel te zijn. Echt goed!