Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
tinkerSophia schreef:xyzutu2 schreef:Als onderdeel van het brede publiek wist ik bijvoorbeeld dat MS een spierziekte was, maar niet dat je ook je zicht kwijt kunt raken. Voor mij werkt de reclame dus omdat ze iets laat zien wat ik niet weet,
Het is geen spierziekte maar een ziekte aan de zenuwen. Je lichaam valt eigen zenuwen aan
MacavityL schreef:Interessante discussie! Collega’s doen onderzoek deels gefinancieerd door MoveS. Via hen hoorde ik idd geluiden dat patienten niet zo blij zijn met de reclame. Zelf vind ik de muziek ook wat ongepast en de reclame zeker niet de sterkte die ik over MS gezien heb. Dit soort reclames is eigenlijk een uitgesproken kans om met een patientenpanel samen te werken en tot iets moois en representatiefs te komen..
De reclame van de MS stichting vind ik dan al veel beter:
https://youtu.be/WdCplwi2J0s
Of de langere versie:
https://youtu.be/tysrEBF8Z7k
Annick75 schreef:Froemel schreef:Je hart is een spier en volgens mij gaan je spierfuncties er langzaam mee stoppen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.
Nee, MS is een auto-immuunaandoening aan het centraal zenuwstelsel, geen spierziekte. De aansturing van spieren kan door MS wel verslechteren, maar het tast je spieren niet aan. Daarbij wordt het hart niet door het centrale, maar door het autonome zenuwstelsel aangestuurd. MS tast dus je hart(spier) niet aan.
Je overlijdt ook niet aan MS zelf, maar aan de gevolgen van, bv een longontsteking waarvoor je te zwak bent geworden om het slijm op te hoesten en de longontsteking het hoofd te bieden.
Annick75 schreef:Macavity, die vind ik van hun dan nog het minst sterkt, MS Research heeft twee oude commercials die ik wel sterk(er) vind, deze:
https://www.youtube.com/watch?v=WdVBmf-QUU8
en een oude in een nieuw jasje:
https://www.youtube.com/watch?v=XIQFF3QWmjI
Vooral die eerste geeft in elk geval zonder enorm schokeffect een aantal mogelijk verschijningsvormen weer in een, vind ik, best goede vergelijking.
Annick75 schreef:Macavity, die vind ik van hun dan nog het minst sterkt, MS Research heeft twee oude commercials die ik wel sterk(er) vind, deze:
https://www.youtube.com/watch?v=WdVBmf-QUU8
en een oude in een nieuw jasje:
https://www.youtube.com/watch?v=XIQFF3QWmjI
Vooral die eerste geeft in elk geval zonder enorm schokeffect een aantal mogelijk verschijningsvormen weer in een, vind ik, best goede vergelijking.
Ik vraag me af waarom een commercial voor een ziekte zou moeten shockeren. Is dat echt de enige manier om aandacht te trekken? Negatieve aandacht is ook aandacht, maar als je 'lijdend voorwerp' bent van zo'n ziekte waar op zo'n manier aandacht wordt gevraagd, dan kan ik je op een briefje geven dat het bij een (flink) deel echt wel in het nadeel kan werken, zie ook mijn eerdere post.
Ik struikel gewoon het meest over, nou ja, het meest over het muziekje en daarna over het eenzijdige beeld dat er, overigens niet alleen in deze commercial, wordt geschetst.
Echt, als ik de rolstoel bij me heb zijn de 'Oh, maar je ziet niks aan je.' en 'Oh, dan zie je er nog goed uit' bijna aan de orde van de dag. Nee, zonder hulpmiddelen zie je niks aan me, maar dat wil niet zeggen dat er niks aan de hand is, en nee, van MS wordt je niet lelijk .
Annick75 schreef:Ik vraag me af waarom een commercial voor een ziekte zou moeten shockeren. Is dat echt de enige manier om aandacht te trekken?