Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zouden jullie naar aanleiding van de commercial doneren?

Ja
17 (12%)
Nee
104 (77%)
Twijfel
14 (10%)

Totaal aantal stemmen: 135


MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:21

Interessante discussie! Collega’s doen onderzoek deels gefinancieerd door MoveS. Via hen hoorde ik idd geluiden dat patienten niet zo blij zijn met de reclame. Zelf vind ik de muziek ook wat ongepast en de reclame zeker niet de sterkte die ik over MS gezien heb. Dit soort reclames is eigenlijk een uitgesproken kans om met een patientenpanel samen te werken en tot iets moois en representatiefs te komen..

De reclame van de MS stichting vind ik dan al veel beter:

https://youtu.be/WdCplwi2J0s

Of de langere versie:

https://youtu.be/tysrEBF8Z7k

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:22

tinkerSophia schreef:
xyzutu2 schreef:
Als onderdeel van het brede publiek wist ik bijvoorbeeld dat MS een spierziekte was, maar niet dat je ook je zicht kwijt kunt raken. Voor mij werkt de reclame dus omdat ze iets laat zien wat ik niet weet,


Het is geen spierziekte maar een ziekte aan de zenuwen. Je lichaam valt eigen zenuwen aan


Dat benadrukt nog maar eens dat het voor ons leken een goede reclame is. De meeste mensen net zoals ik wisten niet dat het veel meer was dan alleen een probleem met lopen en bewegen, maar dat het ook het zicht aan kan tasten zoals ik al schreef.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:24

Pfoe.. ik vind het een heftig filmpje. Nu komt dat misschien ook omdat ik iemand heel dichtbij heb met een zware spierziekte, maar de reclame komt wel binnen. De muziek vind ik inderdaad ook horror achtig.

Het mag mijns inziens ook best wat schokkend zijn, want de ziekte verloopt bij veel mensen heel heftig, maar een andere insteek was prettiger geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:25

MacavityL schreef:
Interessante discussie! Collega’s doen onderzoek deels gefinancieerd door MoveS. Via hen hoorde ik idd geluiden dat patienten niet zo blij zijn met de reclame. Zelf vind ik de muziek ook wat ongepast en de reclame zeker niet de sterkte die ik over MS gezien heb. Dit soort reclames is eigenlijk een uitgesproken kans om met een patientenpanel samen te werken en tot iets moois en representatiefs te komen..

De reclame van de MS stichting vind ik dan al veel beter:

https://youtu.be/WdCplwi2J0s

Of de langere versie:

https://youtu.be/tysrEBF8Z7k


Ik heb net even de korte versie gekeken maar als die op tv voorbij kwam dan was ik meteen weggezapt omdat zeker het begin op de zoveelste autoreclame lijkt, niet alleen qua beeld maar zeker ook qua muziek.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:27

DE beelden vind ik prima. Maar dat muziekje?
Ik vind het niet eens horror zoals sommige hier benoemen maar gewoon niet passend, raar.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:32

Macavity, die vind ik van hun dan nog het minst sterkt, MS Research heeft twee oude commercials die ik wel sterk(er) vind, deze:

https://www.youtube.com/watch?v=WdVBmf-QUU8

en een oude in een nieuw jasje:

https://www.youtube.com/watch?v=XIQFF3QWmjI

Vooral die eerste geeft in elk geval zonder enorm schokeffect een aantal mogelijk verschijningsvormen weer in een, vind ik, best goede vergelijking.

Ik vraag me af waarom een commercial voor een ziekte zou moeten shockeren. Is dat echt de enige manier om aandacht te trekken? Negatieve aandacht is ook aandacht, maar als je 'lijdend voorwerp' bent van zo'n ziekte waar op zo'n manier aandacht wordt gevraagd, dan kan ik je op een briefje geven dat het bij een (flink) deel echt wel in het nadeel kan werken, zie ook mijn eerdere post.

Ik struikel gewoon het meest over, nou ja, het meest over het muziekje en daarna over het eenzijdige beeld dat er, overigens niet alleen in deze commercial, wordt geschetst.

Echt, als ik de rolstoel bij me heb zijn de 'Oh, maar je ziet niks aan je.' en 'Oh, dan zie je er nog goed uit' bijna aan de orde van de dag. Nee, zonder hulpmiddelen zie je niks aan me, maar dat wil niet zeggen dat er niks aan de hand is, en nee, van MS wordt je niet lelijk :D .

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:34

Ik vind het geen passende reclame, vind hem eigenlijk ronduit nergens op slaan. Ik snap dat het een vreselijke ziekte is, ken ook mensen met deze ziekte maar deze reclame slaat de plank volledig mis.

Tegen een persoon met kanker zeg je toch ook niet: ‘zeg maar dag tegen je handjes’ bij bijv. een amputatie door kanker? De muziek (en daar zal de ophef denk ik over gaan) slaat de plank nog meer mis dan het filmpje zelf. Ronduit walgelijk vind ik het.

Ik ben zeker niet geneigd dingen over MS op te zoeken, en al helemaal niet om te doneren.

Ze willen vast meer bewustzijn creëeren door dit ‘schokkende’ filmpje zodat er over gepraat wordt. Ik volg dit topic, ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:36

Annick75 schreef:
Froemel schreef:
Je hart is een spier en volgens mij gaan je spierfuncties er langzaam mee stoppen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.


Nee, MS is een auto-immuunaandoening aan het centraal zenuwstelsel, geen spierziekte. De aansturing van spieren kan door MS wel verslechteren, maar het tast je spieren niet aan. Daarbij wordt het hart niet door het centrale, maar door het autonome zenuwstelsel aangestuurd. MS tast dus je hart(spier) niet aan.

Je overlijdt ook niet aan MS zelf, maar aan de gevolgen van, bv een longontsteking waarvoor je te zwak bent geworden om het slijm op te hoesten en de longontsteking het hoofd te bieden.


Bedankt! Weer wat wijzer geworden.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:37

Wauw, ik heb hem nogmaals geluisterd maar nu met de muziek harder zodat ik ook daadwerkelijk de tekst kon verstaan. Eerlijk gezegd vind ik het liedje echt denigrerend en ontoepasselijk, alsof deze ziekte een grapje is. Bah.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:38

Ik vind het liedje vooral zo'n typisch pesters liedje en dus eigenlijk meer voor onder een anti-pest campagne, maar daarmee dus ook net zo min op z'n plaats onder dit filmpje.

En Froemel, you're welcome :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:39

Annick75 schreef:
Macavity, die vind ik van hun dan nog het minst sterkt, MS Research heeft twee oude commercials die ik wel sterk(er) vind, deze:

https://www.youtube.com/watch?v=WdVBmf-QUU8

en een oude in een nieuw jasje:

https://www.youtube.com/watch?v=XIQFF3QWmjI

Vooral die eerste geeft in elk geval zonder enorm schokeffect een aantal mogelijk verschijningsvormen weer in een, vind ik, best goede vergelijking.


Die twee links vind ik inderdaad een stuk sterker, de eerste dan ook nog beter dan de tweede omdat de eerste me bij de eerste seconde meteen pakt (waarom valt dat uit? wat gebeurt er?) terwijl de tweede wat traag op gang komt en me niet echt nieuwsgierig maakt, eigenlijk pas als de camera op de grond gericht is wordt mijn interesse pas geprikkeld.

Ik vind trouwens helemaal niet dat goede reclames altijd een shock-effect moeten hebben. Maar als ik moet kiezen tussen een saaie reclame die mij niet boeit tot ik pas helemaal bij het einde ben (zoals die 1000 mensen met MS) of een reclame die me meteen vanaf de eerste seconde pakt, dan vind ik die tweede absoluut beter, of dat nou door een shock-effect of iets anders prikkelends gebeurt.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:40

@Annick75 - die eerste is inderdaad goed!

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:41

Vind het liedje meer iets voor in een horrorfilm persoonlijk :/ En ik ken ook iemand met ms, dat gaat ook vooral met vlagen, maar die viel ook niet ineens pats boem neer.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:43

Ik schrok eigenlijk van het hele filmpje. En mn moeder zat naast me in de auto en die vroeg of het een trailer van een horrorfilm was door de muziek. De beelden zijn oke.. Vind het ronduit eng...

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:45

Ik doneer sowieso voor MS Research, beroepshalve altijd gedaan.
Veel mensen weten gewoon niet wat de eerste symptomen van MS zijn dus zo'n filmpje mag van mij best wel getoond worden. Persoonlijk had ik gekozen voor gesproken tekst in plaats van een muziekje. Om mensen ook uit te leggen wat het is dat je zien in het filmpje.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:48

Ik doneer al jaren. Toevallig de dag voordat ik hoorde dat mijn tante MS had werdt ik lid...

Nav van dit filmpje zou ik dus echt niet doneren. Verschrikkelijk en vooral het muziekje

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:53

Ik heb zelf geen ervaring met MS en ben er niet heel erg bekend mee, weet enkel dat het een auto-immuunziekte is die invloed heeft op de zenuwen. Wel vind ik het een sterke reclame. Het zorgt bij mij voor een naar en onbestemd gevoel, angstig, een gevoel dat mensen die daadwerkelijk MS hebben ook kennen. Denk ik.

Ik kan me voorstellen dat mensen het muziekje als ongepast ervaren, voor mij draagt t juist bij aan de sfeer die gecreeerd wordt door de reclame.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:54

xyzutu2, ik denk dat de kunst is de middenweg te vinden, prikkelend genoeg om de aandacht te krijgen en vast te houden, zonder gelijk de associatie te krijgen met de trailer van een horrorfilm (en een hoop mensen tegen je in het harnas te jagen. :)

Nu komt een relatief nieuwe organisatie gelijk om de hoek kijken met een behoorlijk heftig filmpje, waarmee ze zichzelf mogelijk in de vingers snijden. Als ik dan zou moeten kiezen tussen doneren aan Stichting MS Research of MoveS, dan kies ik voor de eerste... Terwijl de onderzoeken die ze steunen ongetwijfeld net zo prima zijn.

Ze werken overigens ook samen met MS Research, meen ik.

Karijn, de eerste symptomen van MS zijn alleen zelden zo heftig als in dit filmpje. Het is niet voor niets zo dat mensen vaak al jaren rondlopen met vage klachten, voordat ze bij een neuroloog terecht komen.Bijna alleen in geval van een oogzenuwontsteking (bij 20-35% van de MS'ers het begin van hun ziekte, terwijl weer niet elke oogzenuwontsteking zich door ontwikkeld naar MS) is de uiting zo acuut als in het filmpje, en dan meestal ook nog alleen aan één oog en niet aan beide ogen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:56

Annick75 schreef:
Macavity, die vind ik van hun dan nog het minst sterkt, MS Research heeft twee oude commercials die ik wel sterk(er) vind, deze:

https://www.youtube.com/watch?v=WdVBmf-QUU8

en een oude in een nieuw jasje:

https://www.youtube.com/watch?v=XIQFF3QWmjI

Vooral die eerste geeft in elk geval zonder enorm schokeffect een aantal mogelijk verschijningsvormen weer in een, vind ik, best goede vergelijking.

Ik vraag me af waarom een commercial voor een ziekte zou moeten shockeren. Is dat echt de enige manier om aandacht te trekken? Negatieve aandacht is ook aandacht, maar als je 'lijdend voorwerp' bent van zo'n ziekte waar op zo'n manier aandacht wordt gevraagd, dan kan ik je op een briefje geven dat het bij een (flink) deel echt wel in het nadeel kan werken, zie ook mijn eerdere post.

Ik struikel gewoon het meest over, nou ja, het meest over het muziekje en daarna over het eenzijdige beeld dat er, overigens niet alleen in deze commercial, wordt geschetst.

Echt, als ik de rolstoel bij me heb zijn de 'Oh, maar je ziet niks aan je.' en 'Oh, dan zie je er nog goed uit' bijna aan de orde van de dag. Nee, zonder hulpmiddelen zie je niks aan me, maar dat wil niet zeggen dat er niks aan de hand is, en nee, van MS wordt je niet lelijk :D .


Deze eerste heb ik inderdaad gezien.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:58

Dan snap ik je eerste reactie inderdaad wel :D en jij mijn vraag of we hetzelfde filmpje hadden gekeken waarschijnlijk ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:59

@ Annick75; Dat ben ik absoluut met je eens, maar als prikkelend zonder shockeffect niet mogelijk is, dan lijkt me prikkelend met shockeffect effectiever dan niet prikkelend. Een van die andere reclames in de linkjes vond ik een goed voorbeeld van prikkellos en saai, dan vind ik dit filmpje van MoveS effectiever als het om aandacht genereren gaat. En dan is negatieve aandacht beter dan geen aandacht - al is het alleen maar doordat daardoor MSers een platform in de media krijgen om uit te leggen waarom zij tegen dit filmpje zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:00

Annick75 schreef:
Ik vraag me af waarom een commercial voor een ziekte zou moeten shockeren. Is dat echt de enige manier om aandacht te trekken?


Even enkel dit eruit pikkend; ja, dat denk ik wel, helemaal in de huidige maatschappij. Iets dat heftige gevoelens losmaakt blijft hangen. Een ziekte als MS kun je moeilijk als een feestje presenteren dus ik snap de keuze voor deze opzet wel.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:07

Ik vind het op zich geen slechte reclame.
Het nare met de ziekte is dat je nooit weet wanneer de volgende achteruitgang op de loer licht, dus dat is best wel te vergelijken met een horror.
Ik kan me echter goed voorstellen dat veel mensen het ongepast vinden. Waarschijnlijk is het bewust provocerend gemaakt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:08

Annick75 schreef:
Dan snap ik je eerste reactie inderdaad wel :D en jij mijn vraag of we hetzelfde filmpje hadden gekeken waarschijnlijk ook ;)


Yep! :D

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:11

@xyzutu2, ik ben het met je eens dat het tweede filmpje (you look wonderfull tonight) een stuk minder sterk is dan het eerste. Die tweede is een remake van een commercial uit ergens eind jaren 80, begin jaren 90, meen ik. En toen was de maatschappij kennelijk nog 'afgestompt' door orrlogsgeweld en terrorisme dan doen.

@_San87_, eigenlijk vind ik dat een heel trieste conclusie. Misschien, waarschijnlijk, geen geheel onterechte, maar ik hoop toch dat ook prikkelend, zonder direct horrorachtig ook nog binnenkomt bij mensen. Bij mij in elk geval wel.

Ik functioneer dan denk ik een beetje omgekeerd, ik vind het tussen alle geweld dat we dagelijks over ons heen krijgen een verademing om iets te zien dat wel prikkelt/aanspreekt, zonder horror, geweld etc.

@Sizzle, toch zijn veel mensen met Ms het daar niet mee eens. Ja, MS is enorm vervelend, ja, de onzekerheid is erg vervelend, maar ja, ook met MS kun je nog steeds een mooi en leuk leven lijden en het gros van de mensen met MS doet dat ook of probeert het in elk geval.