Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:43

enzino schreef:
8nnemiek schreef:
Allemaal fake news, toch, Enzino :')

Het plaatje van Magrathea sloeg de spijker op de kop. Stel je voor dat het niet waar blijkt te zijn en we voor niks de aarde schoner maken :=
Het opschonen van de aarde heeft trouwens veel meer voordelen dan alleen de klimaatverandering tegen gaan. Het zorgt voor een betere en mooiere leefomgeving, minder ziekte, goed voor de economie, creëert werkgelegenheid..

Het plaatje van Magrathea sloeg de spijker helemaal niet op de kop; het was een grappige insteek in een ingewikkelde problematiek. Vergelijkbaar met grappige vragen waarom kamikaze piloten een helm dragen en als kleine Afrikaanse kinderen elke 30 km moeten lopen voor schoon drinkwater waarom ze dan niet gewoon dichter bij de bron gaan wonen (nee Kugger, je hoeft deze twee vragen niet te beantwoorden).

Je kan geld maar 1x uitgeven. Helemaal goed om dat uit te geven aan het tegengaan van klimaatverandering en de wereld daardoor mooier wordt, maar dat geld moet wel ergens vandaan komen. Zo zal er misschien bespaard moeten worden op kankeronderzoek, op ontwikkelingshulp, op dierenbescherming, etc. En om die afweging te maken is het wel zo handig om er zeker van te zijn dat de impact die je hebt ook daadwerkelijk positieve gevolgen gaan hebben.

Het plaatje is dus veel te simplistisch en gaat voorbij aan de vragen die er werkelijk toe doen. Het is leuk om er zo'n plaatje in te gooien omdat het grappig is, maar het is natuurlijk geen serieus argument.

Ik deed het plaatje er ook niet in omdat het een serieus argument moest zijn maar een grapje was het ook weer niet. Mijn punt is dat er vaak wordt gezegd "maar we weten het allemaal helemaal niet zeker, bla bla bla fake news bla" terwijl ik echt niet kan begrijpen hoe je tegen schoon drinkwater, onafhankelijkheid van eindige brandstoffen, schone lucht etc. kan zijn. En als je beweert dat dat geen prioriteit heeft: moet je eens kijken waar er overheidssubsidie heen gaat. https://decorrespondent.nl/7409/zo-bein ... 1-c7994f5d
Mocht je geen tijd/zin te hebben om het te lezen: het gaat over Shell die onderwijsprogramma's aanbiedt waar aardgas wordt verkocht als goed, groen, duurzaam etc. Terwijl dat het natuurlijk absoluut niet is :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:44

Alleen kosten veel dingen die we als consument kunnen doen ons helemaal geen geld.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:47

enzino schreef:
[
De vraag is dus niet alleen of er een klimaatverandering gaande is, maar ook of de mens hier een bijdrage in heeft. En als dat zo is, dan is het nog maar de vraag of we er ook iets aan kunnen veranderen en tegen welke prijs dat kan. En hier zijn "wetenschappers" nog helemaal niet uit.

Wetenschappers zijn per definitie nooit ergens helemaal uit. Anders was het religie.
En er is wel degelijk een indrukwekkende consensus onder wetenschappers over de oorzaken van de klimaatsveranderingen die we nu meemaken.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:00

JewEmm Er zit een klein verschil in klimaatzone en klimaatgrens. De zone is een gebied met een en dezelfde klimaat, de grens ligt er omheen. Die verschuift naar wat ik zie, merk en lees van mensen die zich er mee bezig houden.
Kijk alleen al naar ons kleine kikkerlandje. Er komen hier nu planten en dieren voor die al heel lang hier niet meer geweest zijn. Of nooit geweest, maar door de mens losgelaten/verspreid en hier goed kunnen overleven.
Aan de enen kant van de aarde word het warmer en droger, aan de andere kant natter en kouder.

Een artikel over de invloed van de zon activiteit en wat dat voor een invloed heeft op aarde.
http://www.bijzonderewereld.nl/is-zon-o ... g-klimaat/
Citaat:
Volgens Van Geel (en vele andere wetenschappers) is de zon de grootste veroorzaker van de huidige klimaatverandering.


Citaat:
8nnemiek "Het opschonen van de aarde heeft trouwens veel meer voordelen dan alleen de klimaatverandering tegen gaan. Het zorgt voor een betere en mooiere leefomgeving, minder ziekte, goed voor de economie, creëert werkgelegenheid."


_/-\o_ +:)+ Ik ben helemaal voor. Wij mensen maken er een paasei van.
Als we verspilling en wegwerpartikelen aan banden leggen (liefst uitbannen) En de grote industrieën hun verantwoording nemen met efficiënter omgaan met grond/afval stoffen dan zijn we al een heel eind op weg naar een schoner en gezonder milieu.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:07

Enzino, het zou al een groot verschil maken als de overheid simpelweg geen geld meer zou uitgeven aan milieuvervuilende zaken. Ze hoeven echt niet direct enorm te bezuinigen om milieuvriendelijker te worden. Neem als voorbeeld de subsidie op melk.. Geef die boeren in plaats daarvan subsidie voor het wegdoen van hun koeien en het produceren van soja en andere peulvruchten voor het maken van Nederlandse melkvervanger. Bijkomend voordeel is dat de melkprijs erdoor omhoog gaat en de overige boeren er ook van profiteren. Hoogleraren hebben al vaker zo'n voorstellen geopperd.
En wat de VS betreft.. als je ziet hoeveel die uit geven aan het leger en wapens enz, gewoonweg belachelijk. Maar inderdaad, Trump zou nog eerder dierenwelzijn en kankeronderzoek wegbezuinigen dan dat hij het budget voor het leger omlaag haalt 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:09

Kuggur schreef:
En er is wel degelijk een indrukwekkende consensus onder wetenschappers over de oorzaken van de klimaatsveranderingen die we nu meemaken.

En een consensus zegt dus niets over of het waar is of niet, zoals ik al eerder probeerde duidelijk te maken met mijn "platte aarde" voorbeeld. Ik neem trouwens ook meteen terug dat ik in die post zei "ik neem aan dat je begreep dat...".

Wetenschap werkt niet op basis van consensus; het is geen democratie.

Maar mochten ze het aan het rechte einde hebben dan is de volgende vraag of we er iets aan kunnen doen en tegen welke prijs. Om vervolgens dit af te wegen tegen andere dingen die we ervoor moeten laten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:33


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:53

enzino schreef:
Kuggur schreef:
En er is wel degelijk een indrukwekkende consensus onder wetenschappers over de oorzaken van de klimaatsveranderingen die we nu meemaken.

En een consensus zegt dus niets over of het waar is of niet, zoals ik al eerder probeerde duidelijk te maken met mijn "platte aarde" voorbeeld. Ik neem trouwens ook meteen terug dat ik in die post zei "ik neem aan dat je begreep dat...".

Wetenschap werkt niet op basis van consensus; het is geen democratie.

Maar mochten ze het aan het rechte einde hebben dan is de volgende vraag of we er iets aan kunnen doen en tegen welke prijs. Om vervolgens dit af te wegen tegen andere dingen die we ervoor moeten laten.

Je kent het begrip wetenschappelijke consensus niet? En nee, dit is niet hetzelfde als "democratie". Geeft aan dat jij het bent die niet al te veel kennis hebt van wetenschappelijke methodologie. Je platte aarde analogie gaf al die indruk, bedankt voor de bevestiging.
Om die reden laat ik het verder hierbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:05

Kuggur schreef:
Je kent het begrip wetenschappelijke consensus niet? En nee, dit is niet hetzelfde als "democratie". Geeft aan dat jij het bent die niet al te veel kennis hebt van wetenschappelijke methodologie. Je platte aarde analogie gaf al die indruk, bedankt voor de bevestiging.
Om die reden laat ik het verder hierbij.

Daar heb ik inderdaad niet al te veel kennis van (dat geef ik graag toe). Verder zal ik er niet op in gaan want jij laat het er toch al bij dus heeft het geen zin meer.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:20

enzino schreef:
8nnemiek schreef:
Allemaal fake news, toch, Enzino :')

Het plaatje van Magrathea sloeg de spijker op de kop. Stel je voor dat het niet waar blijkt te zijn en we voor niks de aarde schoner maken :=
Het opschonen van de aarde heeft trouwens veel meer voordelen dan alleen de klimaatverandering tegen gaan. Het zorgt voor een betere en mooiere leefomgeving, minder ziekte, goed voor de economie, creëert werkgelegenheid..

Het plaatje van Magrathea sloeg de spijker helemaal niet op de kop; het was een grappige insteek in een ingewikkelde problematiek. Vergelijkbaar met grappige vragen waarom kamikaze piloten een helm dragen en als kleine Afrikaanse kinderen elke 30 km moeten lopen voor schoon drinkwater waarom ze dan niet gewoon dichter bij de bron gaan wonen (nee Kugger, je hoeft deze twee vragen niet te beantwoorden).

Je kan geld maar 1x uitgeven. Helemaal goed om dat uit te geven aan het tegengaan van klimaatverandering en de wereld daardoor mooier wordt, maar dat geld moet wel ergens vandaan komen. Zo zal er misschien bespaard moeten worden op kankeronderzoek, op ontwikkelingshulp, op dierenbescherming, etc. En om die afweging te maken is het wel zo handig om er zeker van te zijn dat de impact die je hebt ook daadwerkelijk positieve gevolgen gaan hebben.

Het plaatje is dus veel te simplistisch en gaat voorbij aan de vragen die er werkelijk toe doen. Het is leuk om er zo'n plaatje in te gooien omdat het grappig is, maar het is natuurlijk geen serieus argument.


Laat nou de bescherming van het milieu óók bijdragen aan de volksgezondheid, dierenwelzijn en verbetering van de situatie in ontwikkelingslanden. Komt dat ff mooi uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:26

Nikass schreef:
Laat nou de bescherming van het milieu óók bijdragen aan de volksgezondheid, dierenwelzijn en verbetering van de situatie in ontwikkelingslanden. Komt dat ff mooi uit ;)

En waar gaat het ten kosten van?

Want als het alleen maar positieve kanten heeft, zou het toch wel een populairdere optie zijn.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:27


Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:28

enzino schreef:
Nikass schreef:
Laat nou de bescherming van het milieu óók bijdragen aan de volksgezondheid, dierenwelzijn en verbetering van de situatie in ontwikkelingslanden. Komt dat ff mooi uit ;)

En waar gaat het ten kosten van?

Want als het alleen maar positieve kanten heeft, zou het toch wel een populairdere optie zijn.


Wat je er voor moet inleveren is vooral niet meer alles overal en altijd willen.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 14:33

enzino schreef:
Nikass schreef:
Laat nou de bescherming van het milieu óók bijdragen aan de volksgezondheid, dierenwelzijn en verbetering van de situatie in ontwikkelingslanden. Komt dat ff mooi uit ;)

En waar gaat het ten kosten van?

Want als het alleen maar positieve kanten heeft, zou het toch wel een populairdere optie zijn.

Geld, en het betekent dat er een heleboel moet veranderen.

En veranderingen zijn niet populair onder een heleboel mensen. Vooral omdat vele denken "Maar het gaat toch goed nu? Waarom zou ik veranderen naar een systeem dat me moeite kost om opnieuw te ontdekken, en ook nog eens geld gaat kosten?"

[edit] En het levert beperkingen op natuurlijk; minder vliegen etc.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:44

Nikass schreef:
Magrathea schreef:
Erg goed opiniestuk dat mooi aansluit bij het verloop van de discussie op dit moment :)
https://www.volkskrant.nl/buitenland/ba ... ~a4557114/


Ik kan het helaas niet lezen zonder abonnee te worden.


Citaat:
Baudet mag altijd aanschuiven bij Jonathans club Voor Afkickende Sceptici Die Wel Gewoon Al Gore Een banketstaaf Vinden
Door: Jonathan van het Reve 16 januari 2018, 02:00

Waarom zijn mensen sceptisch over het klimaat? Sinds de botsing van Thierry Baudet met weerman Gerrit Hiemstra gaat het op deze pagina's weer volop over de vraag wie er gelijk heeft over welk detail en wat dat zegt over menselijke klimaatverandering als geheel. Altijd nuttig, maar aangezien Baudet geen klimaatgeleerde is, lijkt de vraag mij interessanter wat hem in deze kwestie bezielt. Wat brengt een landelijk politicus, met een doctorstitel nota bene, ertoe om in het openbaar zulke basale, algemeen geaccepteerde wetenschap in twijfel trekken?

Domheid, hoor je weleens. Pure slechtheid, roepen anderen. De Franse filosoof Bruno Latour vergelijkt 'klimaatontkenners' met de tabaksindustrie in de jaren vijftig. Ook dat hoor je wel vaker. Maar Philip Morris had een duidelijk motief. Terwijl: wat heeft Thierry Baudet eraan als de zeespiegel stijgt?

Latour noemt het vervolgens een religieuze kwestie, omdat klimaatverandering botst met vooruitgangsgeloof. 'Je hebt recht op rijkdom, luxe, ontwikkeling, moderniteit', schrijft hij. 'Als iemand je vertelt: er is een probleem, omdat de aarde dat niet meer aankan, zeg je: het moet verkeerd zijn.'

Zelfs als hard bewijs ontbreekt, kan één tegendraadse opmerking de indruk geven dat al die andere 'experts' makke schapen zijn

Allemaal aardig bedacht, maar volgens mij klopt er niks van. En ik kan het weten, want ik was lid van dezelfde club: jarenlang heb ik geloofd dat Al Gore een halve oplichter was en dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen met die klimaatverandering. Inmiddels is de wetenschap rustig voortgeschreden, de aarde verder opgewarmd en heb ik mijn lidmaatschap opgezegd. Maar ik weet nog goed hoe het voelde: het was geen slechtheid, het was niet religieus, ik voelde mij niet belemmerd in mijn vooruitgangsideologie - ik was oprécht sceptisch.

De belangrijkste kiem voor zulke scepsis, denk ik, is de aantrekkingskracht van onzinroepers. Jarenlang heb je geleerd dat Cruijff de beste voetballer ter wereld was, dus als iemand dat opeens met het juiste aplomb in twijfel trekt, moet dat wel een interessante denker zijn. Zelfs als hard bewijs ontbreekt, kan één zo'n tegendraadse opmerking de indruk geven dat al die andere 'experts' makke schapen zijn die elkaar napraten.

In het klimaatdebat bestaan veel van dit soort onzinroepers. Ze zijn in de minderheid, vooral onder geleerden, maar was Galileï dat niet ook? Wie met een romantische blik naar het verleden kijkt, ziet allemaal grote denkers keihard tegen de stroom in zwemmen. Zeker als politicus zou je kunnen gaan geloven dat massale tegenstand juist vóór jouw standpunt pleit - totdat je beseft dat verreweg de meeste slimme mensen het over verreweg de meeste dingen gewoon eens zijn, en verreweg de meeste mensen die voor gek zijn versleten, dat ook echt waren - alleen hoor je over hen achteraf wat minder.

Een versterkende factor in dit geval is dat klimaatverandering zo groot en ingewikkeld is, dat de onzinroepers altijd wel ergens een gletsjer kunnen vinden die juist vierentwintig centimeter is gegroeid, in plaats van gekrompen. Ze kunnen hun scepsis dus keihard onderbouwen. Anders dan je misschien zou denken, zijn juist sceptici dol op cijfers.

Zelf volgde ik destijds een blog van iemand die de Amerikaanse temperatuurmetingen niet vertrouwde. Hij zag dat er steeds meer bebouwing (en dus hitte) in de buurt van de meetpalen was gekomen, wat de boel erg kon vertekenen. Na een tijdje wist ik alles van het 'urban heat island effect' en volgde ik vol spanning hoe trouwe lezers van het blog iedere meetpaal op het continent opspoorden en fotografeerden. Soms hing er verdorie een airco-unit naast! Het project duurde jaren, er werden nieuwe gemiddelden berekend met alleen de 'schone' meetpalen, en wat bleek?

Het maakte geen fiets uit. Er was nog steeds opwarming. Dat was voor mij best een schok, maar de grootste schok was dat mijn medesceptici totaal niet geschokt waren. Hun grootste tegenbewijs viel weg, maar ze gaven geen krimp. Ze hadden inmiddels zo veel geïnvesteerd in hun scepsis, in hun clubje, in hun afkeer van de 'consensus', dat ze niet meer terug konden. Of wilden. Ik heb net even gekeken, ze zitten er nog steeds.

Of het bij Baudet ook ongeveer zo is gegaan, weet ik natuurlijk niet. Maar zo ja, dan is er ook voor hem nog hoop. En hij mag altijd aanschuiven bij mijn Club Voor Afkickende Sceptici Die Wel Gewoon Nog Steeds Al Gore Een banketstaaf Vinden.


@enzino: omdat het natuurlijk ten koste gaat van Shell en de andere grote oliejongens. Die zien dat natuurlijk niet zitten, een overstap op duurzame energie. Zie mijn eerdere link ook. Die zullen er dus alles aan doen om te zorgen dat men blijft denken dat het allemaal wel meevalt.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:56

Het feit dat acht mannen in deze wereld evenveel geld hebben als de armste helft van de wereldbevolking zegt denk ik voldoende. De macht ligt daar en mensen geven macht niet graag af. Leven schandalig decadent ten koste van anderen.
Iets weg doen van je luxe, zeker voor iets waarbij je niet direct tastbaar resultaat ziet, is (blijkbaar) erg moeilijk.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:27

enzino schreef:
Nikass schreef:
Laat nou de bescherming van het milieu óók bijdragen aan de volksgezondheid, dierenwelzijn en verbetering van de situatie in ontwikkelingslanden. Komt dat ff mooi uit ;)

En waar gaat het ten koste van?

Want als het alleen maar positieve kanten heeft, zou het toch wel een populairdere optie zijn.


Goede vraag - follow the money.

Shell.
Shell wist al in 1984 van het broeikaseffect. Mijn zegsman was jaren eerder (houd je vast) dominee bij Shell.
(Helaas is de goede man ter ziele dus hoe en waar en van wie hij dit hoorde kan ik hem niet meer vragen. Ik hoorde het van hem in 1984/5.)
(Officieel was hij dominee van de toenmalige Nederlandse Hervormde kerk op Curaçao - bijna iedereen 'eet' van Shell...)

Men denke aan voormalig president directeur Jeroen van der Veer: die heeft persoonlijk Shell Solar de nek omgedraaid. 'Eerst alle olie opstoken!' was zijn doel.
(Niet doen, zeggen de chemici. Aardolie 'zijn vergane planten' en dus ontstaan door koolstofassimilatie. De zuurstof is eerder op dan al die aardolie...)

...en uiteraard de collega's van Shell, inclusief 'onze' Nederlandse Aardolie Maatschappij.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:27

Afbeelding

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 07:24

Wat een leuk topic, ik kom hem nu pas tegen :+

Ik ben vrij fanatiek met duurzaamheid en het verminderen van mijn CO2 uitstoot aan de slag en heb in dat kader me ook aangemeld voor gesprekken bij stichting klimaatgesprekken. Nu was daar gister de aftrap van en vroegen ze of je ook no-go areas had qua duurzaamheid. Ik gaf aan dat dat mijn paarden waren en vroeg men hoe 'erg' die dan zouden kunnen zijn en of ik dat kan meten. Lijkt me een interessante puzzel, hebben jullie daar wel s over nagedacht? Zo ja, wat was jullie uitkomst/gedachten hierover? En zo niet, willen jullie met me meedenken hierin? Ik plaats maar gewoon wat er bij mij binnen komt, dus misschien kan het wat vergezocht zijn (ben in ieder geval niet van plan m'n paarden weg te doen ;))
Ik kon nu het volgende bedenken:

Paarden positief voor mij ivm:
- word heel gelukkig van ze: naar ze kijken, met ze werken, etc
- ze brengen/houden me in het nu, goede manier om alles even te vergeten
- eten vooral gras/kuil/hooi (en we gebruiken geen kunstmest om dat te laten groeien) > kost weinig energie om dat te maken (natuurlijk proces)
- paardenmest is zeer goed als compost

Negatieve aspecten:
- soja in de brok (moet nog uitzoeken waar die soja vandaan komt, maar ben bang voor gangbare soja uit zuid Amerika..)
- drinken veel water > mogelijk in de toekomst watertekort, is het dan fair om je paard water te geven
- reizen naar lessen of wedstrijden met auto geeft vervuiling
- is er een bepaalde uitstoot die paarden mogelijk hebben (net als koeien?)

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:08

marije1987 schreef:
Wat een leuk topic, ik kom hem nu pas tegen :+

Ik ben vrij fanatiek met duurzaamheid en het verminderen van mijn CO2 uitstoot aan de slag en heb in dat kader me ook aangemeld voor gesprekken bij stichting klimaatgesprekken. Nu was daar gister de aftrap van en vroegen ze of je ook no-go areas had qua duurzaamheid. Ik gaf aan dat dat mijn paarden waren en vroeg men hoe 'erg' die dan zouden kunnen zijn en of ik dat kan meten. Lijkt me een interessante puzzel, hebben jullie daar wel s over nagedacht? Zo ja, wat was jullie uitkomst/gedachten hierover? En zo niet, willen jullie met me meedenken hierin? Ik plaats maar gewoon wat er bij mij binnen komt, dus misschien kan het wat vergezocht zijn (ben in ieder geval niet van plan m'n paarden weg te doen ;))
Ik kon nu het volgende bedenken:

Paarden positief voor mij ivm:
- word heel gelukkig van ze: naar ze kijken, met ze werken, etc
- ze brengen/houden me in het nu, goede manier om alles even te vergeten
- eten vooral gras/kuil/hooi (en we gebruiken geen kunstmest om dat te laten groeien) > kost weinig energie om dat te maken (natuurlijk proces)
- paardenmest is zeer goed als compost

Negatieve aspecten:
- soja in de brok (moet nog uitzoeken waar die soja vandaan komt, maar ben bang voor gangbare soja uit zuid Amerika..)
- drinken veel water > mogelijk in de toekomst watertekort, is het dan fair om je paard water te geven
- reizen naar lessen of wedstrijden met auto geeft vervuiling
- is er een bepaalde uitstoot die paarden mogelijk hebben (net als koeien?)



Gewoon methaan lijkt mij. (En co2 uiteraard)
Tof dat je er zo mee bezig bent!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:13

Is methaan niet typisch voor herkauwers?
Qua gassen zou ik denken ammoniak (urine).
Ik vrees wel dat paarden hebben je ecologische voetafdruk flink omhoog haalt.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:22

Sclimpre schreef:
Is methaan niet typisch voor herkauwers?
Qua gassen zou ik denken ammoniak (urine).
Ik vrees wel dat paarden hebben je ecologische voetafdruk flink omhoog haalt.


Ik heb het voor de zekerheid eventjes opgezocht op internet, paarden stoten ook methaan uit maar wel een stuk minder dan koeien. :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:26

Het eerste waar ik eigenlijk aan dacht is tuig. Er is echt super veel koe nodig voor een bepaalde hoeveelheid leer, dus als je vaak een nieuw zadel/hoofdstel/laarzen koopt is dat wel een flinke milieupost.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:30

Magrathea schreef:
Het eerste waar ik eigenlijk aan dacht is tuig. Er is echt super veel koe nodig voor een bepaalde hoeveelheid leer, dus als je vaak een nieuw zadel/hoofdstel/laarzen koopt is dat wel een flinke milieupost.

Word dat dan niet gecompenseerd met de koe die is geslacht voor het vlees?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:45

purny schreef:
Magrathea schreef:
Het eerste waar ik eigenlijk aan dacht is tuig. Er is echt super veel koe nodig voor een bepaalde hoeveelheid leer, dus als je vaak een nieuw zadel/hoofdstel/laarzen koopt is dat wel een flinke milieupost.

Word dat dan niet gecompenseerd met de koe die is geslacht voor het vlees?

Over het algemeen worden koeien speciaal geslacht voor kwaliteitsleer. Kleine, goedkope dingetjes komt inderdaad als bijproduct van vlees maar je moet niet onderschatten hoeveel leer er wordt geproduceerd.