Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:02

Hier een student (in studentenhuis).
Heel bewust ben ik er niet mee bezig, maar ik zorg wel dat ik geen tien schepjes bovenop doe.
Ik kook bijvoorbeeld gewoon wat ik lekker vindt/waar ik zin in heb (niet biologisch, dan moet ik het dubbele van DUO gaan lenen), maar ik gooi heel weinig weg. Wat ik weg gooi wordt netjes gescheiden in drie verschillende containers (groen, plastic, papier) en restafval. Ik kook ook voor twee dagen/personen, ook omdat dat goedkoper is.
Lampen doe ik niet aan als het hoeft en nu ik langer niet op mijn kamer ben staat de verwarming uit. Qua stroom- en water-leverancier heb ik niks te vertellen (dat regelt de huisbaas). Ik douche niet te vaak (2/3 keer per week) maar vaak wel wat langer (ongeveer een half uur, 20 minuten). We hebben in huis geen wasmachine, ik wacht tot mijn wasmand propvol zit er maak er dan een wasdag(deel) van, verdeel het in 40 en 60 graden.
Geen huisdieren op dit moment, geen kinderen (dat zit ook niet in de planning, ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik een minimens op de wereld kwak wat een k*tleven krijgt doordat wij de planeet verpesten).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:07

De test gedaan en kom op 4,6. Voor iemand die er niet bewust mee bezig is gaat het nog wel :)

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:26

Ik ben er wel mee bezig, maar door een zeer krappe beurs gaat het niet altijd even goed. Eet best veel vlees omdat dat in vergelijking met groente veel goedkoper is, Haal mijn kleding bij de Primark en huishoudelijke spullen komen bij de Action vandaan. Helaas is goed voor het milieu zijn erg prijzig. Wel douche ik maar 2 a 3 keer per week en zet ik geen kinderen op de wereld. Ik heb geen auto, wel een elektrische fiets. Verder ga ik veel met het ov en maken we altijd een Carpool naar België.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:28

mvdende schreef:
Ik ben er wel mee bezig, maar door een zeer krappe beurs gaat het niet altijd even goed. Eet best veel vlees omdat dat in vergelijking met groente veel goedkoper is, Haal mijn kleding bij de Primark en huishoudelijke spullen komen bij de Action vandaan. Helaas is goed voor het milieu zijn erg prijzig. Wel douche ik maar 2 a 3 keer per week en zet ik geen kinderen op de wereld. Ik heb geen auto, wel een elektrische fiets. Verder ga ik veel met het ov en maken we altijd een Carpool naar België.

Vlees is niet goedkoper dan groenten. :)

Ik vraag me af hoeveel ecologischer elektrische auto's en fietsen nu werkelijk zijn zolang men (iig in België) nog steeds kernenergie gebruikt om de benodigde elektriciteit er voor op te wekken. :D
En dan ook nog eens met een kerncentrale die in een bedenkelijke staat is. :=

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:38

Ik ben er heel bewust mee bezig en toch heb ik 3,59, eigenlijk best veel. Het zal zijn omdat ik best veel met de auto rijdt. Nu gelukkig maar 10 km naar het werk en dat zou prima met de fiets kunnen, als ik niet zo'n wisselende uren had (ik zie het niet zitten om als dame alleen om 1 uur 's nachts naar huis te rijden...) en door moet rijden naar de paarden die natuurlijk weer een andere richting uit staan :+
En natuurlijk de jaarlijkse vliegreis...

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 13:41

Ik zou zeker gaan investeren in een elektrische fiets. Mijn ouders hebben er allebei 1 en de auto wordt hierdoor veel minder gebruikt.

Uit de test bleek dat ik nog 4,4 scorede.. Best hoog. Ik leef ook wel in luxe. Probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden maar het is nog wel eens lastig als je bij je ouders woont.

Als ik op mijzelf ga, zal ik zeker minder vlees gaan eten. 1 kippenpoot bij het avondeten ipv 2 (die 2e kan best even in de diepvries). Eten maken voor meerdere dagen en in porties invriezen (ook goedkoper).
En investeren in dikke truien ipv snel de kachel opstoken :P

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:47

Een elektrische wagen zal er niet komen. Maar de fiets wel, via leasing op het werk.

We hebben een handige tool gekregen om na te gaan hoeveel je met die fiets bespaart op allerlei vlakken. De hoeveelheid CO2 die je dus niet hebt uitgestoten, is enorm. Ik ken het cijfer niet uit het hoofd, maar zal morgen eens kijken.

Ik laat mijn fiets ook wel op op het werk om zelf de kost uit te sparen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik voor die formule heb gekozen omwille van gezondheidsbevordering en het geld dat het me oplevert (kilometervergoeding), dus niet in de eerste plaats omwille van het milieu.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:50

Welke test gebruiken jullie voor de ecologische voetafdruk? Ik vind die van WNF niet erg genuanceerd en daarbij twijfel ik aan de accuraatheid van WNF.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:51

Marjoow schreef:
En investeren in dikke truien ipv snel de kachel opstoken :P

En dekentjes :D De verwarming staat hier meestal op 19,5° maar het gekke is, soms heb je het bij 21° nog koud en van de week was het maar 17° en je voelde er niks van!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:53

enamorada schreef:
Welke test gebruiken jullie voor de ecologische voetafdruk? Ik vind die van WNF niet erg genuanceerd en daarbij twijfel ik aan de accuraatheid van WNF.

Die is niet accuraat.
Die vraagt bijvoorbeeld hoe vaak je vlees eet, niet hoeveel.
Wij eten 5 keer in de week vlees, maar altijd maar 1 stukje samen.
Dus las hier iemand schrijven zou ik op mezelf wonen hoef ik geen 2 kippenbouten maar 1.
Ja dat doen wij dus al lang 1 kipfiletje en dat samen. Maar dat telt die test niet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:54

Ik had de eerste keer 2,5 en de tweede keer iets positiever ingevuld en een 1,5. De waarheid zal in het midden liggen.

De verbeteringen liggen ook niet allemaal in mijn macht nu, zou het huis graag beter isoleren maar helaas zit dat er financieel even niet in. Denk er wel sterk aan een NEE-NEE sticker op de brievenbus te plakken, vind het leuk om de reclame door de nemen maar merk dat het toch maar een boekje of 5 zijn uit dat dikke pakket wat echt interessant is.

Anoniem

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:00

Ik heb geen kinderwens, eet vegetarisch en zoveel mogelijk plantaardig, de kachel gaat alleen aan als het nodig is, idem met lampen e.d., ik ga regelmatig met het openbaar vervoer en ik koop veel tweedehands. Echter heb ik ook een eigen auto, gebruik veel stroom met mijn mobiel en laptop en ik hou van verre reizen

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:01

Azmay schreef:
De verbeteringen liggen ook niet allemaal in mijn macht nu, zou het huis graag beter isoleren maar helaas zit dat er financieel even niet in. Denk er wel sterk aan een NEE-NEE sticker op de brievenbus te plakken, vind het leuk om de reclame door de nemen maar merk dat het toch maar een boekje of 5 zijn uit dat dikke pakket wat echt interessant is.


Hier ook, leuk om even door te bladeren maar wij halen er nooit 'iets' uit. En het boekje beland weer bij de oude papier.. Wij krijgen overigens enkel nog de lokale boekjes, geen reclame boekjes. (En die irritante reclame blaadjes van de pizzeria {:)-:( )

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:03

Leuk topic, het zet me aan het denken!

Mijn voetafdruk is: 5.22 hectare

Als iedereen zo zou leven als jij, dan hebben we 2.9 aardbollen nodig.

Waar ik wel mee bezig ben:
* elektrische fiets aangeschaft. In de zomer (!) ga ik vaak op de fiets naar het werk. Nu in de winter moet ik in het donker door de polder, vind ik eng. Dus dan de auto maar.
* We moeten een nieuwe boiler/cv-ketel. Ik ben ermee bezig om deze zo milieuvriendelijk aan te schaffen.
* Via de gemeente kan je je huis laten inventariseren voor isolatie, zonnepanelen en dergelijke. Daar heb ik me voor opgegeven en daar wil ik zeker iets mee doen.
* Ik heb mijn eigen kippen welke eieren leggen. Deze kippen voorzien altijd ons in ons eierenaanbod en wanneer ze volop leggen (lente, zomer) voorzie ik familie, vrienden en collega's van eieren. Deze optie stond helaas niet op de wnf test.
* Ik scheid afval volledig.
* We hebben een kachel welke we gebruiken deze zoveel mogelijk in plaats van de verwarming. De thermostaat is een slimme thermostaat en gaat niet onnodig aan.
* Als lampen vervangen moeten worden, schaffen we alleen nog maar led-lampen aan.
* Ik drink alleen thee of water uit de kraan.
* Ik lees geen kranten, bladen of iets wat op papier staat.

Wat ik nog zou kunnen verbeteren:
* Ik heb 1 kind op de wereld gezet, waar ik overigens heel gelukkig mee ben.
* Ik hou van een goede zomervakantie met de auto naar Italië. Ook ben ik niet vies van een stukje vliegen.
* Ik eet elke dag vlees.
* Stroom/Gas is nog grijs en niet groen. Dit komt omdat ik 3 jaar geleden een contract voor 5 jaar heb afgesloten en daar niet onderuit kom (wat ik overigens echt slecht vind van de leverancier!).
* Ik laat laders in het stopcontact zitten en zet veel apparaten op stand-by in plaats van uit.
* Ik gebruik een droger (in de zomer dan weer minder)
* In de zomer hebben we een airco.
* Ik gebruik een elektrische deken in mijn bed.

Of te wel, er valt nog veel te verbeteren. Wel leuk om zo eens bewust van te worden!

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:09

Ik probeer er zeker mee bezig te zijn, maar tevens een balans te vinden tussen comfortabel leven. Het liefst zou ik ooit in een off gridd tiny house wonen, maar vriendlief is nog niet overtuigd.

Dingen die bij ons erg goed gaan zijn: plantaardig eten, schoonmaakproducten met een eco label gebruiken, minimalistisch leven, wij gebruiken geen droger, zo min mogelijk in plastic kopen en waar het budget het toe laat biologisch eten kopen.

Mijn zwakste punt is dat ik te vaak de auto pak. Ik hoop dan ook in 2018 een goede fiets te kunnen aanschaffen met een mand voor mijn hond. Daarnaast hou ik ook erg van reizen, niet persee ver weg, maar wel 2 a 3 keer per jaar.

@druppeltje: Probeer is een kruik in bed. Het klinkt misschien oubollig, maar het zorgt ook voor warmte.
Laatst bijgewerkt door Marijkjuh op 02-01-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:09

Plus punten
- 2 keer per week biologisch vlees.
- 1 keer per week geen vlees.
- volle wasmachines laten draaien, ecologische stand.
- voedsel nagenoeg niet weg gooien.
- afval scheiden
- lichten/verwarming etc. niet onnodig aan.

min punten
-Ik heb een auto
-Ik douche elke dag en vaak behoorlijk lang..
-Ik heb huisdieren. (3 katten, 1 hond, 3 vogels, 2 hamsters)
-Ik ga op vakantie, zowel met de auto als met het vliegtuig.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:12

Ik heb ook de test gedaan en kom op een afdruk van 4,03 uit. Ik weet ook waar ik echt kan investeren...

Wil nog wel even op 2 dingen reageren.
"Normale" producten zijn niet zo zeer duur, goedkope producten zijn gewoon belachelijk goedkoop. Door absurd lage productiekosten in het buitenland waar niet aan strenge eisen voldaan hoeft te worden. Veel etenswaren zijn ook goedkoop door alle subsidies...

En op zich is kernenergie erg schoon. Het zijn vooral fossiele brandstoffen die heel slecht voor het milieu zijn. Het enige is dat het heel erg duur is omdat er vanwege oa de veiligheid extra veel geld ingestoken moet worden, die dus niet geïnvesteerd kan worden in alternatieve groene energie.

Verder probeer ik zelf ook andere bewust te laten worden van hun impact op het milieu. Het is niet voor niets dat ik met veel (op mijn manier met fotografie) heb in gezet voor Climate Express, een Belgisch initatief waarbij echt een milieubeweging gestimuleerd wordt.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:12

Ik vind het wel grappig dat mensen hier veel aangeven biologisch eten te kopen en dat zien als pluspunt. Is zeker geen kritiek, maar misschien kun je je in dat geval wat beter verdiepen in wat biologisch voedsel (m.n vlees) nou betekent. :j

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:15

enamorada schreef:
Ik vind het wel grappig dat mensen hier veel aangeven biologisch eten te kopen en dat zien als pluspunt. Is zeker geen kritiek, maar misschien kun je je in dat geval wat beter verdiepen in wat biologisch voedsel (m.n vlees) nou betekent. :j


Biologisch vlees heeft voor en nadelen, maar er is vooral ook veel onduidelijk. Bijvoorbeeld de uitstoot die niet gemeten kan worden, omdat ze meestal niet binnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:18

Ik heb ook de test gedaan en kom uit op 4,6. Ik vond de test lastig in te vullen, want ik kon bij sommige dingen wel meerdere zaken aanvinken die van toepassing waren, of juist combi's ervan. Ik heb het idee dat het mega-geisoleerde huis en zonnepanelen niet echt meegerekend worden bijv.. Als ik naar de top 5 aan tips kijk die er bij staan zijn er een paar waar ik eigenlijk echt niets mee kan..

Bijvoorbeeld vegetarier worden: kan ik ivm gezondheid niet volledig. Eet sowieso een paar keer per week vlees/vis maar zeker niet elke dag.
Soja drinken: doe ik zelf al, ik kan niet tegen melk :D maar man en kind willen geen soja, en ik ga niemand dwingen
Met de fiets op vakantie, fietsen staat gelijk aan heupproblemen is dus pijn en betekent meer pijnstillers wat denk ik meer belastend is voor lichaam en milieu.
OV ipv de auto: kan wel maar dan moet ik alsnog met de auto naar het OV omdat fietsen geen optie is. Tevens is mijn werk slecht bereikbaar met het OV (anderhalf uur ipv 15 minuten met de auto) en het ziekenhuis ook bijvoorbeeld.
En kleding tweedehands kopen doe ik soms al, maar ik heb populaire afmetingen ( :+ ) dus is ook niet altijd mogelijk.

Ik vind wel dat mijn kwaliteit van leven: pijnloos leven etc, boven alles gaat. En binnen die kaders doe ik dus zo veel mogelijk om te verkleinen.

(Aantal al eerder genoemd)
- Ik heb vier kliko's en scheid actief mijn afval (en breng glas naar de glasbak natuurlijk)
- Boodschappen doe ik via internet en wordt middels elektrische voertuigen bezorgd, zij nemen ook alle verpakkingen weer mee terug om te recyclen (naast dat ik zelf aan scheiden doe)
- Door 1x per week te bestellen heb ik veel minder overschot aan etenswaren wat weer weg moet ivm bederf
- Flexitarisch eten: max 4 a 5 keer per week iets van vlees/vis
- Thermostaat die kijkt of je thuis bent en leert hoe je huis geisoleerd is om gasverbruik te beperken
- 16 zonnepanelen op het dak zodat we in de zomermaanden overschot hebben en in de winter wekken we ook nog wat op (nu nog een betaalbare batterij vinden voor opslag)
- Douche kouder dmv gebruik infrarood paneel en gebruik waterbesparende kranen
- Er komt een nieuwe quooker waarmee we ipv gas op elektrisch warm water krijgen (en kokend). Handig in combi met de zonnepanelen
- Carpoolen naar werk, man en ik werken in hetzelfde kantoorpand
- Herbruikbare koffiebeker op het werk ipv papieren / plastic bekertjes
- Kan ivm medische redenen niet/nauwelijks fietsen, maar als het warmer is pak ik graag de elektrische brommer
- Apparaten vervangen we bij defect of als we een zuinigere kunnen krijgen, dan verkopen we de oude door
- Qua drinken: statiegeldflessen (ik drink geen water, wel bruiswater). Wil nog kijken naar een sodastream of dat beter is
- Klein moestuintje elk jaar in de tuin voor kruiden en wat fruit/groente
- huis is megagoed geisoleerd, wordt bijna niet koud
- Kattenbakgrit wat in de groene kliko mag, incl poepjes etc
- Wasmachine en vaatwasser draaien wanneer vol
- Droger ging stuk: warmtepompdroger gekocht, is veel beter voor het milieu dan een condensdroger
- Alles is LED in huis qua verlichting en TV's
- Een NEE/JA sticker, geen folders wel het streekkrantje
- Dekentjes, zo veel dekentjes :+:

wat ik wel doe wat niet zo goed is:
- vliegvakantie 1x per jaar en ene keertje autovakantie in NL / Duitsland / Belgie
- vloeibaar wasmiddel en wasverzachter
- niet alles lokaal, wel bijna alles uit Nederland
- Ik douche dan wel kouder, niet persé korter en ik ga graag in bad :+ (vindt het kapotte lichaam ook fijn)
- soms uit gemak nog een plastic tasje, deze herbruik ik wel en gaan als ze versleten zijn bij het PMD
- Ik draai gerust een kookwas op 95 graden 2x per maand en soms ook een lege. Machine gaat er wel langer door mee wat een pluspunt is.)
- CV Ketel is nu 11 jaar oud, die zal op termijn vervangen kunnen worden door een nog zuinigere (is al HR+)
- Koken nu nog op gas, op termijn nieuwe keuken en dan wil ik inductie
-

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:19

JewEmm schreef:
enamorada schreef:
Ik vind het wel grappig dat mensen hier veel aangeven biologisch eten te kopen en dat zien als pluspunt. Is zeker geen kritiek, maar misschien kun je je in dat geval wat beter verdiepen in wat biologisch voedsel (m.n vlees) nou betekent. :j


Biologisch vlees heeft voor en nadelen, maar er is vooral ook veel onduidelijk. Bijvoorbeeld de uitstoot die niet gemeten kan worden, omdat ze meestal niet binnen staan.


Zo vind ik die beter leven sterren ook echt een beetje vreemd, als een 3 sterren legkip met "6,7" kippen per vierkante meter zitten zie ik nog steeds geen ruim hok voor me.

Zelf eet ik geen vlees (en amper dierlijk verder), vooral voor mijn gezondheid maar het milieu en dierenwelzijn weegt ook zwaar.

Ben overigens chronisch ziek dus heb de verwarming wel redelijk hoog en een een persoons elektrische deken omdat ik anders gewoon rillend in bed lig terwijl mijn vriend weg drijft onder de dikke deken. We kunnen niet alles goed doen, betekend wel dat ik nog meer rede heb om geen kinderen te krijgen :+

rockwitch

Berichten: 11726
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:22

Ik moet zeggen dat ik er niet superveel mee bezig ben. We scheiden wel altijd al het afval. Naar mijn werk pak ik de bus (centrum Breda, zou sowieso niet handig zijn met de auto), probeer zoveel mogelijk stekkers van apparaten die we niet gebruiken uit het stopcontact te halen en over het algemeen douchen wij samen, want dan staan we er korter onder als wanneer we allebei apart gaan en hoeft het water maar 1x opgewarmd te worden. Maar verder hebben we 2 kids, ik denk ook dat er namelijk ook goede mensen op de wereld gezet moeten worden om te zorgen dat de wereld niet straks vol zit met mensen die helemaal nergens om geven.
Ons huis is uit de jaren 50, maar we stoken als we thuis zijn voornamelijk om de beneden verdieping warm te maken met een houtkachel. De thermostaat staat standaard op 16 graden. Dat is wel eens een beetje fris in de winter, maar goed dan maar even een dikke trui aan. Kids zijn het ook gewend. Boven staan sowieso geen radiatoren aan, alleen heel even in de badkamer als de kleintjes in bad gaan, zodat die niet klappertandend het bad uit komen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:27

Volgens het WNF heb ik een ecologische voetafdruk van 3,19. En dat met kind en een vrijstaande woning.

Wij proberen bij alle keuzes die we maken de meest duurzame keuze voorrang te geven, of dat nu om wonen, energie, eten, reizen, spullen, onderwijs, werk of sparen gaat.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:39

De ecologische voetafdruk, leuk idee. Ik kom op 3,74, netjes dus en wij leven al heel lang zo. ook toen onze drie kinderen nog thuis woonden dus wel of geen kinderen is niet het probleem, juist geen kinderen zou ooit een probleem kunnen zijn in die zin dat er niemand meer een voetafdruk kan nalaten en dan is het hele probleem ook opgelost.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:43

http://www.voetafdruk.eu/uwvoetafdruk/
Hier staan betere testen, kan zelfs per provincie getest worden en er is een water test.

Ben er wel serieus mee bezig.
Geen kinderen
moestuin anders zo lokaal mogelijk en zonder plastic verpakking imo rot het sneller door condens
scheid afval
laag verbruik van gas water elektra
vlees van plaatselijke slager
zoveel mogelijk bij kringloop kopen/ruilen
producten uit de winkels zo min mogelijk van buiten de EU
verwarming word weinig gebruikt en ook geen hoge temperatuur als die wel gebruikt word
boodschappen halen lopend of op de fiets
afwassen/wassen met eco producten
schoonmaken met azijn soda backingsoda
douche om de dag +/- 5 min. gebruik alleen zeepblok voor alles
elke dag met washandje wassen
A+ apperatuur
overal ledlampen
beperk vlees eten tot alleen hoefdiervlees
eieren van eigen kippen helaas willen ze geen kliekjes dus gaat dat naar honden en katten

camper van 25 jaar, rijd 1 op 12, maar stoot 5 keer minder co2 uit dan een personen auto van 2 jaar oud, lekt geen olie, kan er niet hard mee (gelukkig)