Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:55

Tuig zal idd zijn impact hebben, maar als het goed is gaat het ook heel lang mee.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar mest en urine, dat komt er iedere dag uit, en dan nog in flinke hoeveelheden.
Ook hooi (of kuil) en stro (of ander strooisel). Daar denk ik dat het transport nog een kwaaie factor is. Ik heb ooit een partij koolzaadstro gekocht. Het werd goedkoop aangeboden en ik moest daar toevallig in de buurt zijn met de aanhanger. Ik dacht dat het goedkoop was omdat het daar in de buurt gewonnen werd. Helaas bleek het uit Slovakije te komen. Dus weer een dilemma, ofwel koolzaadstro waarvan ik meestal niet weet waar het vandaan komt ofwel stro van bij de buurman.
Nog een vervuilend ding is het plastic dat rond de balen voordroog zit.
Verder ook de brandstof voor de tractoren die gebruikt worden bij het hooien.


Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:08

Ik ben even aan het lezen geweest. En zal ook een lijstje maken.
Woon nog bij mijn ouders. Maar dit is wat ik dan doe.

+punten
- Ik gooi eigenlijk nooit eten weg. (Wat over blijft kan naar onze huisdieren)
- Ik eet veelal biologisch.
- Heb een jaar geen vlees gegeten.(Nu weer wel maar weinig)
- Groente komt van mijn zusjes moestuin in de zomer.
- Ik rij geen auto maar een velomobiel.(Banaanfiets) Lekker in een T-shirt in de regen droog zitten fietsen. En dus warm.
- Mensen proberen te inspireren om ook te kijken naar een velomobiel. (Geen vervuiling, geen wegenbelasting, geen brandstofkosten, bijna geen onderhoud en net zo comfortabel als een auto.)
- Mensen leren over de natuur en de omgang met de natuur.

- punten
- Ik heb een redelijk groot aquarium.(Kost best veel stroom) (Mijn zusje heeft een baardagaam daar zit één lamp in die meer stroom verbruikt dan mijn aquarium)
- Ik eet weer vlees.(Maar let wel op waar vandaan. Ik haal het bij alleen bij bio boeren direct vandaan)
- Gebruik veel mijn mobiel en laptop.
- Ben muzikant die alleen traditionele instrumenten speelt.(Vooral houten instrumenten.)

Verder heb ik een hekel aan al die elektrische voertuigen en E-bikes. In mijn ogen is een hybride van mens en elektrisch nog altijd beter. En een velomobiel is helemaal beter in mijn ogen. Enig nadeel is dat ze van Carbon zijn.

Nederland is het land dat het meeste stroom verbruikt in de EU. Maar dat zelfde jaar kwam de E-Bike. Het jaar erop de E-scooter en hybride auto's. Het jaar daarop de eerste elektrische auto's en weer een jaar later die Speed padelecs.(45km fiets) (Opnieuw ik fiets met mijn velomobiel die speed bikes eruit.) Dus waar we mee bezig zijn is mij een raadsel.
We moeten minder stroom gebruiken, maar komen met de grootste elektrische trends? Vreemd.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33779
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:13

En die elektrische trends zijn omdat fossiele brandstoffen ooit op gaan zijn. :P

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:23

MarlindeRooz schreef:
En die elektrische trends zijn omdat fossiele brandstoffen ooit op gaan zijn. :P


Ja klopt. Helaas wel. Er moet iets veranderen. Dus is in mijn ogen een velomobiel de oplossing.
Je bent nog steeds snel en je zit droog. Ook is het goed voor menig mens meer te bewegen.
Ook zijn er elektrische velomobielen. Die zijn nu vooral om sneller op te trekken vanwegen de auto's. En om een bult over te komen als in heuvels ect. Ik ken iemand zonder hulp motor in Noorwegen die 70 km in een velomobiel rijd naar zijn werk. Door de bergen heen. Nogmaals de oplossing is er in mijn ogen.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:43

Sclimpre schreef:
Tuig zal idd zijn impact hebben, maar als het goed is gaat het ook heel lang mee.

Klopt, daarom zeg ik ook dat het vooral een impact zal hebben als je het vaak nieuw koopt :)
Onderschat ook niet de impact van gewone spulletjes trouwens...
TL;DR : niet elke maand een nieuw dekje/halster/borstel/rijbroek en niet elk jaar nieuw tuig/laarzen. Als je alles gebruikt tot het op is en waar mogelijk tweedehands koopt dan valt het allemaal heus mee vermoed ik :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:54

Lastig inderdaad met dat tuig! Ik had ooit een topic geopend waarin ik advies vroeg over leer en wol. Ik hou ontzettend van leer en wol, maar ik wil wel weten dat er niet speciaal voor geslacht is, want daar is het me niet waard.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:59

Tja, als de fossiele brandstoffen opraken pak ik mijn pony's wel. ;) Eentje kan ik op rijden of als pakpony de ander kan voor de kar. Daar kan eventueel een huifje op om droog te zitten.

Die velodingen vind ik ondingen. Hier rijd er ook eentje, ding maakt herrie, je ziet hem snel over het hoofd van uit de auto, paarden schrikken er van. En of de productie er van milieu vriendelijk is???
Ik zelf fiets heel wat af in weer en wind (deert mij niet), mensen zijn verbaasd dat ik mijn camper dan niet pak. Als ik het met de fiets af kan waarom dan de camper pakken?
Camper word straks mijn woning met eigen energie opwekking en water zuivering. Daarmee verklein ik mijn ecologische voetafdruk al weer heel veel.

Wat betreft methaangas, alles wat planten eet produceert methaangas, ook wij mens. Herkauwers alleen een beetje meer.

Magrathea heb jij linkjes hier over? Ik zit mijn hele leven al tussen de koeien en hier heb ik nog nooit van gehoord dat koeien speciaal voor hun huiden gefokt worden. Terwijl ik toch aardig bekent ben met verschillende koeienrassen en hun doel(en) na 6 jaar veehouderij opleiding.
Dat de heilige koeien in india gedood worden om de huiden weet ik inmiddels. Vind het erg schijnheilig van de mensen daar, maar da's een andere discussie.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:14

aikon schreef:
Tja, als de fossiele brandstoffen opraken pak ik mijn pony's wel. ;) Eentje kan ik op rijden of als pakpony de ander kan voor de kar. Daar kan eventueel een huifje op om droog te zitten.

Die velodingen vind ik ondingen. Hier rijd er ook eentje, ding maakt herrie, je ziet hem snel over het hoofd van uit de auto, paarden schrikken er van. En of de productie er van milieu vriendelijk is???
Ik zelf fiets heel wat af in weer en wind (deert mij niet), mensen zijn verbaasd dat ik mijn camper dan niet pak. Als ik het met de fiets af kan waarom dan de camper pakken?
Camper word straks mijn woning met eigen energie opwekking en water zuivering. Daarmee verklein ik mijn ecologische voetafdruk al weer heel veel.


Tja misschien wel een van de beste dingen. Terug naar paard en wagen.

Maar een velomobiel is veiliger zonder auto's. Dat gebeurt toch op ten duur. Plus ik fiets rustig 200km met dezelfde moeite als iemand rond 80km a 100km fietst op een gewone fiets. Het kost geen moeite.
Een velomobiel is juist de tijd ver vooruit. Maar productie is inderdaad niet even goed. Dit geld net zo goed voor de wagens van paarden of huifkarren.
Het klopt dat er paarden van velomobielen schrikken. Maar lang niet allemaal.

Wel gaaf om zo'n camper te hebben lijkt me. Net als een tinyhouse, alleen dan op wielen.
Een tinyhouse lijkt mij ook wel wat. Alleen zit ik met muziekinstrumenten die dan nergens heen zouden kunnen.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:45

Gothico schreef:
Dus waar we mee bezig zijn is mij een raadsel.
We moeten minder stroom gebruiken, maar komen met de grootste elektrische trends? Vreemd.


...nou - 10% van de "grijze" stroom is kernenergie |( en de andere 90% draagt ook bij aan de opwarming van de aarde.
Dus graag: en van het gas af
en van de grijze stroom.
(Kernenergie is niet eens economisch rendabel - laat staan duurzaam: de afvalstoffen zijn nog dui-zen-den jaren gevaarlijk...)
En van de benzine/ diesel/ lpg als brandstof.

Een e-bike op grijze stroom kunnen we over debatteren, maar op groene stroom is het prima.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:51

En wat als die accu's kapot gaan. Al is het over 50 jaar. Dan zijn we verder van huis met zijn alle.
Aangezien die dingen ook weer afgebroken moeten worden.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:02

Groene stroom is ook niet altijd even groen helaas.
Wil je echt groene stroom dan zul je toch zelf zonnepanelen moeten nemen.

Ik verwacht dat de nieuwe accu's wel steeds beter te recyclen zijn en sowieso ook steeds langer mee gaan.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:23

8nnemiek schreef:
Groene stroom is ook niet altijd even groen helaas.
Wil je echt groene stroom dan zul je toch zelf zonnepanelen moeten nemen.

Ik verwacht dat de nieuwe accu's wel steeds beter te recyclen zijn en sowieso ook steeds langer mee gaan.


Groene stroom is inderdaad niet altijd groen. Zonnepanelen produceren is ook niet best. Het gebruik misschien dan wel.

En dat accu's beter worden dat klopt ook wel. Maar Er blijft troep in zitten dat niet te recyclen is op een goeie manier.

En dan blijf ik maar bij fietsen. Alleen is dat weer niet gezond door al die andere vervuilers op de weg.

Ik zeg al jaren dat auto's weg moeten en dat er iets moet gebeuren. Helaas draait alles om geld en rekken ze alles. Die elektrische voertuigen zijn ook maar een tijdelijke oplossing.


Even over mijn Velomobiel

Zelf is mijn Velomobiel al een andere dan de meeste. Ik heb 4 wielen en heb ook twee hoger geplaatste koplampen die uit elkaar staan. Ik lijk op een kleine auto met 200 liter laadvermogen. En met mijn gewicht erbij mag ik nog 65kilo laden. Ik heb er een dak op zitten dus zit ik 100% droog.

Het is misschien dat carbon dat niet goed is. Maar nog altijd beter dan het produceren van andere elektrische voertuigen waar ze reclame voor maken.

Ook zeggen mensen dat velomobielen slecht zichtbaar zijn. Dat er een vlaggetje op moet. Maar mensen zien vaak de vlaggetjes over het hoofd. Of denken dat er een klein kind fietst. En ze zullen dan niet een 3 Meter lange fiets zien? Ik heb al meerdere verhalen gehoord dat er een vlag op moet. Bij mensen die er al een op hebben en hem er thuis daarna toch maar af halen. Aangezien mensen het toch niet zien.

Ook licht het er wel aan wie er in een velomobiel rijd. Sommige willen inderdaad te hard op kruisingen en rotondes af komen razen. (Gebeurd bij auto's ook) Ik houd er rekening mee dat mensen mij niet altijd zien. Of simpelweg niet kijken.(Heb ik zelf al meerdere keren gehad.) Maar mensen kunnen wel midden op de weg stil gaan staan in hun auto om foto's te maken. Wie is er dan een gevaar op de weg?

Daarnaast fiets ik ook een open ligfiets. Deze is ook bedoeld om vele malen langere afstanden te rijden. Ik ben na drie weken direct aan een tocht van 80 km begonnen. Zonder problemen ook gewoon thuis gekomen. Een ligfiets is bewezen effectief en beter voor het lichaam*. Ik heb mijn ogen op een mooie Trike gezet. Twee wielen voor en één achter. Dan kun je ook niet meer omvallen. Nog beter en misschien wel het veiligste in het verkeer.

*Beter voor het lichaam omdat je geen zadel/pols/rug en nek pijn/klachten krijgt als je langer gaat fietsen. En je rijd zonder extra moeite een stuk sneller. (Ook voor de velomobiel dus.)

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:27

Even apart.

Onderkant. 4 wielen
Afbeelding

De lampen zijn duidelijk.
Ook de hoogte is met een achterlicht zichtbaar.
Afbeelding

Afbeelding

En in het donker ben ik ook zichtbaar.
Afbeelding

Struiken kan ik dan niks aan doen natuurlijk.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:26

Gothico schreef:
Even apart.

Onderkant. 4 wielen
[ [url=m/HangEi.jpg]Afbeelding[/url] ]

De lampen zijn duidelijk.
Ook de hoogte is met een achterlicht zichtbaar.
[ [url=m/mVXqtG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5wR5w4.jpg]Afbeelding[/url] ]

En in het donker ben ik ook zichtbaar.
[ [url=m/MaPBw0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Struiken kan ik dan niks aan doen natuurlijk.

Maar het ding lijkt nog steeds niet veel hoger dan de motorkap van een auto. Achter een muurtje of heggetje val je gewoon weg, en achter auto's idem.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:43

Hij valt precies in de spiegel van de gewone auto. Dus grotere auto's zijn inderdaad te groot.
Struiken bij rotondes zijn in de zomer wel een probleem.

Verder mag ik gewoon op de weg. Dus dan zijn die rotondes geen probleem meer.

Auto's blijven het probleem. Ze zijn al bezig om auto's en motoren voor een of twee personen te maken. Met een stroomlijn net als een velomobiel. Al met al kom je dus weer bij de velomobiel uit. Nogmaals die is zijn tijd ruim vooruit.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:37

Ik volg al jaren een motor rijden op YT.

Net een video gezien. En eigenlijk vind ik elektrische motoren/scooters en auto's juist gevaarlijk.
Je hoort ze helemaal niet. Dus hoor je ze ook niet aankomen.
Zo rijd hij ineens langs een auto vol gas. Maar horen doe je hem niet.
Dat maakt het voor mij toch echt gevaarlijk. Ik weet dat mijn baas al iemand bijna aangereden had omdat zijn auto elektrisch is en mensen hem niet hoorde achteruit rijden.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:53

Die stille auto's heb je ook in fossiele brandstof. Schijt hekel aan die dingen.

En een tiny house is er zowel met als zonder wielen ;) Als ze maar niet groter zijn dan 50 m2 leef oppervlakte.

Er is al een alternatief voor de gebruikelijke accu's, Batterijen op zeewater :j Zout water hebben we genoeg op aarde, waarom dan niet gebruiken? Helaas is het grote publiek er nog niet van op de hoogte. Dit is iets waar ik wel naar aan het kijken ben voor mijn camper. In samenwerking met panelen en molentje. Alleen ze zijn zo groot en te zwaar. Voor een vaste woonplek wel iets om meer uit te werken.
Voordeel is wel dat ik weinig stroom verbruik. +/- 1,25 KWh per dag gemiddeld nog geen 500 KHw per jaar. Gemiddeld verbruik zit op 3500 KWh per jaar per huishouden.

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... p-zeewater
https://www.duurzaamnieuws.nl/elektrisc ... out-water/
https://www.deingenieur.nl/artikel/zoet ... vatieprijs

Voor degene die het zelf wel eens wil uitproberen:
https://www.sciencespace.nl/technologie ... erij-maken
Je kan er een horloge op laten lopen.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:57

Gothico schreef:
Ik volg al jaren een motor rijden op YT.

Net een video gezien. En eigenlijk vind ik elektrische motoren/scooters en auto's juist gevaarlijk.
Je hoort ze helemaal niet. Dus hoor je ze ook niet aankomen.
Zo rijd hij ineens langs een auto vol gas. Maar horen doe je hem niet.
Dat maakt het voor mij toch echt gevaarlijk. Ik weet dat mijn baas al iemand bijna aangereden had omdat zijn auto elektrisch is en mensen hem niet hoorde achteruit rijden.


Tja - laten we dan doen als met de arreslee.
Die belletjes zijn in onze oren romantisch - maar het is een veiligheidsvoorschrift. Een arreslee in de sneeuw maakt nauwelijks geluid tov kar op steen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:15

Janneke2 schreef:
Gothico schreef:
Ik volg al jaren een motor rijden op YT.

Net een video gezien. En eigenlijk vind ik elektrische motoren/scooters en auto's juist gevaarlijk.
Je hoort ze helemaal niet. Dus hoor je ze ook niet aankomen.
Zo rijd hij ineens langs een auto vol gas. Maar horen doe je hem niet.
Dat maakt het voor mij toch echt gevaarlijk. Ik weet dat mijn baas al iemand bijna aangereden had omdat zijn auto elektrisch is en mensen hem niet hoorde achteruit rijden.


Tja - laten we dan doen als met de arreslee.
Die belletjes zijn in onze oren romantisch - maar het is een veiligheidsvoorschrift. Een arreslee in de sneeuw maakt nauwelijks geluid tov kar op steen.


Nu je het zegt. Dat zou best wel grappig zijn. Alle stille voertuigen met belletjes versieren. Hoe groter het voertuig hoe groter de bellen. Dus een fiets met kleine belletjes en een stille vrachtwagen met grote bellen.

Sirenes moeten blijven voor de veiligheidsvoertuigen.(Politie,brandweer en ambulance)

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:58

Maar eh, een fiets maakt ook geen geluid, en die hoef je ook niet verplicht met belletjes te versieren. En ik weet niet of je ooit bent aangereden door een fiets maar dat is ook niet prettig hoor.

Het gaat gewoon even duren voor we aan stille voertuigen gewend zijn, en mensen zich realiseren dat het wel handig is om goed om je heen te kijken als je deelneemt aan het verkeer (in plaats van op je smartphone :) ). Dat geldt trouwens voor zowel bestuurders van stille voertuigen als mensen die er potentieel door overreden worden.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:09

Magrathea schreef:
Maar eh, een fiets maakt ook geen geluid, en die hoef je ook niet verplicht met belletjes te versieren. En ik weet niet of je ooit bent aangereden door een fiets maar dat is ook niet prettig hoor.

Het gaat gewoon even duren voor we aan stille voertuigen gewend zijn, en mensen zich realiseren dat het wel handig is om goed om je heen te kijken als je deelneemt aan het verkeer (in plaats van op je smartphone :) ). Dat geldt trouwens voor zowel bestuurders van stille voertuigen als mensen die er potentieel door overreden worden.


Een fiets heeft een bel. (Velomobiel een toeter). Maar mensen merken dat nog niet eens op. Ze steken ook over zonder te kijken.

Voor de rest geef ik je 100% gelijk. Die smartphones in het verkeer/op straat zijn echt helemaal verkeerd. En het wennen aan stille voertuigen gaat zeker langer duren.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:20

Mijn fietsbel is gejat dus ik rijd momenteel zonder (ook echt, serieus, wie jat er nou weer een fietsbel.. maar goed)
Dat gaat hier best prima. Zelfs al hebben we 500m van mijn huis het drukste stukje fietspad van Zuid Holland :) Maar goed misschien zijn de mensen hier gewoon erg goed gewend aan fietsers

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:27

Magrathea schreef:
Mijn fietsbel is gejat dus ik rijd momenteel zonder (ook echt, serieus, wie jat er nou weer een fietsbel.. maar goed)
Dat gaat hier best prima. Zelfs al hebben we 500m van mijn huis het drukste stukje fietspad van Zuid Holland :) Maar goed misschien zijn de mensen hier gewoon erg goed gewend aan fietsers


Wie jat er nou een fietsbel? Dat is echt vreemd.

Maar inderdaad is het zo dat mensen niet altijd op fietsers letten hier. Ik woon naast een rotonde dus zie ook het een en ander. Wel is het zo dat die rotonde er net een jaar maximaal twee jaar ligt.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:48

Maar met een fiets heb je een veel beter uitzicht, en rijd je veel langzamer, en ben je wendbaarder waardoor je zelf al veel ongelukken kan voorkomen. Ik ben in m’n leven echt al vaak op de rem moeten gaan of moeten uitwijken op de fiets omdat mensen je niet horen aankomen.
Ik zou het ook veiliger vinden als elektrische auto’s toch iets van geluid zouden maken. Maar verder had ik dolgraag een elektrische auto!
Zo’n velomobiel klinkt leuk, maar ik zie me al gaan naar een bruiloft 100km verderop in mijn nette pak met al mijn cameraspul en statieven :+

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:11

8nnemiek schreef:
Maar met een fiets heb je een veel beter uitzicht, en rijd je veel langzamer, en ben je wendbaarder waardoor je zelf al veel ongelukken kan voorkomen. Ik ben in m’n leven echt al vaak op de rem moeten gaan of moeten uitwijken op de fiets omdat mensen je niet horen aankomen.
Ik zou het ook veiliger vinden als elektrische auto’s toch iets van geluid zouden maken. Maar verder had ik dolgraag een elektrische auto!
Zo’n velomobiel klinkt leuk, maar ik zie me al gaan naar een bruiloft 100km verderop in mijn nette pak met al mijn cameraspul en statieven :+


Het klopt dat je met een fiets beter uitzicht hebt. Ook denk ik dat het beter kan met het verkeer. Maar het is en blijft de mens en zijn gedrag in het verkeer.

Ik geef toe dat dat nog niet praktisch is met een velomobiel. Maar voor woon/werk perfect. Ook fietsvakanties perfect. Maar 100km voelt als 50km met een velomobiel. Ik heb 200liter laatruimte. Maar statieven zijn wat lastig.
Ik bespeel didgeridoo. Die krijg ik er ook niet zo makkelijk in. Dus dat word hem ook niet.

Ik weet dat ze bezig zijn met twee, drie of vier persoons velomobielen met een hulpmotor. Daar zit dan wel weer de ruimte in. Maar kom je weer dat het alleen fietsen wel zwaar word.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Annienke, BeFunny, Casinolover, ellen05, Hanneke137, Lanoca, Mondy, OmgiliBot, secricible, Tieneke, xChoco en 82 bezoekers