Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 11:32

Hallo Bokkers!

Zelf ben ik de laatste tijd veel bezig met duurzaamheid. Dit komt in vele aspecten van onze samenleving terug; van energie besparen tot biologisch vlees nuttigen, van je kinderwens tot aan je zomervakantie. Eigenlijk kun je bij elke keuze die je maakt wel een duurzaam punt overwegen om het wel of niet te doen, of voor een alternatief te kiezen.

Hoe bewust is Bokt zich van zijn of haar ecologische voetafdruk? Wat laat jij achter, hoe zorg jij ervoor dat toekomstige generaties ook van deze planeet kunnen genieten?

Meer informatie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk
http://voetafdruktest.wnf.nl/
http://www.voetafdruk.nl/?page_id=16


Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:36

Ik zet geen volgende generatie op de planeet. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Mlies
Berichten: 14145
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:39

Ayasha schreef:
Ik zet geen volgende generatie op de planeet. :)


Dat wou ik ook zeggen. :)

http://www.skyesearchdogs.nl
Reddingshonden, mantrailen, vlaktezoeken, detectie

CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:41

Misschien niet het ''correcte'' antwoord maar ben er niet zo mee bezig eigenlijk. Of eigenlijk juist wel, maar niet bij elke keuze die ik maak en zeker niet iets wat dagelijks door mijn hoofd gaat.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:42

Ja ik ben me er van bewust en doe vooral kleine dingen.
Even wat op een rijtje:

Plus punten
-1 a 2 keer per week biologisch vlees eten
-zuinig met wasmiddel, alleen volle wasmachine, draait op eco programma
-hergebruik van theekopjes, en ontbijtbordje ook bij lunch gebruiken
-koken voor 2 dagen
-azijn ipv wasverzachter
-schoonmaakmiddel wordt nu opgemaakt en wordt straks ook azijn/soda mix
-eten bewaren en goed inkopen (we gooien bijna nooit wat weg)
-afval scheiden
-de fiets en OV pakken wanneer kan
-mensen mee laten rijden met de auto wanneer kan
-met de auto zoveel mogelijk in 1 keer (dus als ik toevallig langs de supermarkt rij doe ik daar mijn boodschappen)
-Lokale/biologische groenten/fruit halen op de markt
-Ik verbouw wat groenten en kruiden op mijn balkon
- (Nog) geen kinderwens

- punten
-Ik heb een (zuinige) auto
-Ik douche vrijwel elke dag en niet extreem kort
-Ik heb huisdieren
-Ik ga op (vlieg)vakantie
-Ik woon in een huis uit 1904.. :')

Daarnaast draag ik wel mijn steentje bij door educatie. Ik geef les op een groene school en probeer daar altijd een stukje milieueducatie mee te pakken, met welke les ik ook geef.

Ik heb het boek: minder verspillen doe je zo. Super leuk om te lezen en staan heel veel goede tips in over álles wat je eigenlijk doet. Hoe kan je betere keuze's maken, wat kan je vervangen door wat, en ook exacte cijfers staan er in en vergelijkingen. Het is niet moeilijk en dus bruikbaar voor iedereen.

Maks :+:

Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 11:44

Nu ben ik wel benieuwd, wat is het minpunt aan het hebben van huisdieren? Heeft dat te maken met het voer dat je ze geeft?

Lijkt me een interessant boekje :)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:44

Ik ben er wel mee bezig maar inderdaad hoe meer je jezelf gaat verdiepen in zaken, hoe lastiger de keuzes soms zijn. Het schijnt dat het nuttigen van biologische producten niet beter voor milieu hoeft te zijn dan de keuze voor massaal geteelde en de halve aarbol overgevlogen/gevaarde producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:46

Ik ben er redelijk bewust mee bezig, ik scheid al mijn afval (heb vier kliko's) zodat er heel weinig restafval over blijft. Boodschappen deed ik met de auto en haalde altijd te veel, nu bedenk ik voor een week wat we eten en bestel het bij Picnic, die recyclen alle verpakkingen voor je en rijden in elektrische wagentjes. Ook eten wij niet elke dag meer vlees/vis, helemaal vegetarisch kan ik niet ivm gezondheid, maar willen we ook eigenlijk niet. We hebben een thermostaat geinstalleerd die weet wanneer we niet thuis zijn, hebben zonnepanelen op het dak laten leggen en we gaan van de zomer een Quooker installeren die warm water en kokend water elektrisch geeft ipv met gas.

Wel heb ik een kind, dat is als ik sommigen (hier nog niet gespot) mensen mag geloven een doodzonde wat het milieu aangaat.

Ik doe voor mijn gevoel ook nog te veel met de auto, maar ik kan echt niet tegen regen en kou en pak dan niet snel mn fiets of mn elektrische brommertje :o

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:47

Alsof biologisch vlees zoveel beter is. Als je echt goed bezig wil zijn eet je geen vlees meer. Als de hele wereld biologisch vlees wil eten hebben we alleen voor het produceren daarvan nog 3x de aarde nodig. de ruimte is er nl helemaal niet.
Ik eet dus 2x per week geen vlees. Verder zet ik geen kinderen op de wereld. Ook draait de wasmachine en de vaatwasser pas als ze vol zijn en pak ik niet voor elke keer drinken een schoon kopje ;)
Maar ik heb wel een auto, een smartphone en zulke dingen...

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:47

Interessant. Hoe goed ik ook mijn best doe ik ben bang dat ik niet een hele goede ecologische voetprint heb vanwege mijn werk. Maargoed, werk als ik dit werk niet doe is er wel iemand anders die het wel doet.

Wat hier goed gaat:
- Ik eet al 24 jaar vegetarisch
- Gebruik weinig tot geen zuivel en andere dierlijke producten
- Gooi vrijwel geen voedingsmiddelen weg
- Wonen in ecowoning met o.a. aardwarmte en goede isolatie
- Groene stroom
- Zuinige A+ apparatuur in huis
- Ik koop weinig spullen en kleding, met de spullen die ik koop doe ik lang
- Veel spullen verkoop ik op MP of gaan in een kledingbox
- Recyclen van blik, papier, plastic en glas
- Ik maak weinig autokilometers: zo'n 6/8.000 per jaar met een zeer zuinige A-energieklasse kleine auto
- Koop zoveel mogelijk biologische producten
- Geen kinderen

Wat minder goed gaat:
- Ik douche vaak (te) lang
- Werk voor een luchtvaartmaatschappij
- Ik heb 2 vleesetende huisdieren (wel beide afdankers, niks 'nieuw' gefokt)
- Let niet altijd goed op of iets lokaal geproduceerd is
- Wasmiddel en schoonmaakmiddel niet altijd ecologisch verantwoord

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:48

Ik ben er niet zoveel mee bezig.
Ik zet wel bewust geen kinderen op de wereld omdat ik de wereld in zijn algemeen verrot vind.
En dat is DE milieu bespaar tip die er is.

We hebben groene stroom en er staat niet voor niets een lampje aan, maar ik geef eerlijk toe dat dat om de kosten is en niet perse milieu.
Op vakantie gaan we nooit dus daar vervuil ik niet, maar ook dat is niet de reden.
Afval scheiden doen we dan weer wel.
Eten word hier niet verspild, gewoon zonde, zit ook geen bewust milieu aspect aan vast.
Vlees eten we dus ook. Wel uit Nederland, ook weer niet uit milieu aspect maar uit welzijn en regels.
We rijden wel allebei auto, ov is hier nog niet uitgevonden en al helemaal niet op onze werktijden en werk zit nu eenmaal te ver weg. Als iemand het dichterbij weet, graag :)
Wel nemen we de auto altijd wel in combinatie ritten met wat anders, maar ook weer heel fout voor wat de mensen willen horen, puur voor eigen kosten.
We geven niets op spullen of vaak nieuwe kleren. dat is dan weer goed voor het milieu, maar je raad het al, dat is niet voor ons de reden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:50

Ja hier ook afval scheiden, niets teveel proberen te kopen. Zelf alles vers bereiden. Geen overbodige pakjesvoeding. Ik erger me aan de overbodige verpakkingsmaterialen om bijv paprika/ komkommer. Het zou mooi zijn als je zelf met lege potjes naar de winkel zou mogen en ze daar vullen met bijv macaronie / melk / zaden etc.

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:53

Ik ben vegetariër en ik wil absoluut geen kinderen. Beide scheelt al een hele hoop.

Moet ook wel, want ik werk in de buitendienst en ik rijdt 60.000-80.000 km per jaar in de auto :+ Ook pak ik wel eens het vliegtuig, zo'n 2x per jaar.

Wat de 'kleine' dingen betreft, doe ik zoveel mogelijk mijn best. Niet de verwarming of het licht aan als ik er niet ben, zoveel mogelijk afval scheiden, hergebruik van zaken. Een groot deel van mijn meubels is tweedehands: gekregen van familie/kennissen. Kleding en schoenen die ik zelf niet meer draag gaan naar de Goud Goed bak, waardoor het nog een keer gebruikt kan worden.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:55

Ik ben er niet echt mee bezig, maar ik ben wel vegetariër en ik ben niet van plan aan kinderen te gaan beginnen. Ik maak ook geen verre vliegreizen maar dat is meer omdat ik het ook niet kan betalen.

Er zijn veel meer dingen die ik kan doen, en dit topic brengt me wel weer op ideeën, leuk :)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:56

Omdat dit een discussie-onderwerp is verplaats ik het topic naar [NM] Nieuws en Maatschappij.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:56

piezze schreef:
Ja hier ook afval scheiden, niets teveel proberen te kopen. Zelf alles vers bereiden. Geen overbodige pakjesvoeding. Ik erger me aan de overbodige verpakkingsmaterialen om bijv paprika/ komkommer. Het zou mooi zijn als je zelf met lege potjes naar de winkel zou mogen en ze daar vullen met bijv macaronie / melk / zaden etc.

Zo'n winkel heeft ooit in centrum Utrecht gezeten.
Het liep alleen niet.
Iedereen vond het concept geweldig en er waren veel bezoekers, maar er waren maar weinig mensen die daar hun wekelijkse boodschappen (konden) doen.
Plastic om groenten en fruit zou juist zijn om de houdbaarheid te verbeteren en dus minder weg te gooien.. ben er ook niet niet helemaal uit wat ik er van vind.

Maks :+:

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:57

Ja dat zou de reden zijn en toch kan ik dat ook niet geloven.
Groente en fruit moeten toch juist kunnen "ademen" ?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:58

Leuke test van wnf :)! helaas scoor ik minpunten met reizen... oepsie. Ik scoor 4.48 hectare en een gemiddelde Nederlander 6,3 hectare, dus wel fijn dat ik er onder zit! maar kan altijd beter ;-)

Ik hou me sws aan het volgende:
- geen kinderen nemen.
- Energie besparing gaat goed, verbruik echt heel weinig! (alles is ook groen)
- letten op het gebruik van water
- letten op keuzes in voeding
- afval scheiden
- liever vaker kleine boodschappen doen ipv 1x heel veel om verspilling te voorkomen. Dit dan ook altijd lopend/met de fiets.
- zo veel mogelijk de (zuinige) auto laten staan. Korte stukken sowieso nooit met de auto.
Laatst bijgewerkt door Alpha89 op 02-01-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:00

Ik ben er vrij veel mee bezig. Ik sta met alles erg sterk in mijn principes en zo ook wat het milieu betreft. Ik ben vegetariër en leef veganistisch waar ik kan en ik ga geen kinderen op de wereld zetten. Ik denk dat die twee dingen de beste dingen zijn die je kan doen voor het milieu. Voor de mensen die er niet zo veel mee bezig zijn: Cowspiracy is een hele interessante docu :j
Verder doe ik kleine dingetjes, omdat ze toch makkelijk zijn en ik er het nut niet van in zie ze wel of juist niet te doen. Zo gebruik ik geen inpakpapier (oude kranten van mijn ouders voldoen ook :P ), raap ik soms afval op straat op als ik het zie, doe ik bijna alles te voet of op de fiets, etc.
Laatst bijgewerkt door enamorada op 02-01-18 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

secricible

Berichten: 25682
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:00

Biologisch vlees is juist minder goed voor het milieu. Vaak wel beter voor de dieren zelf overigens.

De keuzes hier:
- doordeweeks geen vlees, echt op een enkele keer na. Vrijwel altijd vega of vegan. In het weekend wel vlees, maar dan kies ik zoveel mogelijk voor lokaal vlees of iig vlees uit nederland en niet uit verweggistan, gekocht bij de slager.
Afval scheiden zoveel mogelijk. Thuis in gft, plastic, papier en overig en dan uiteraard nog de glasbak.

Verder nog wel andere dingen maar dat zijn geen bewuste milieukeuzes (bijvoorbeeld weinig vakanties en weinig lange reizen met het vliegtuig e.d.), hoewel ze natuurlijk wel bijdragen.

Edit: mijn grootste probleem is overigens reizen, daar ben ik me ook wel van bewust. We wonen ver van alles vandaan en ov rijdt hier niet. Een baan dichter in de buurt zou welkom zijn maar helaas moeilijk te vinden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-01-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:00

Heel bewust.

- vegan
- bewust kindvrij (mijn vriend heeft een vasectomie laten doen)
- koop héél veel tweedehands
- we proberen op te letten met producten in verpakkingen, maar als veganist is dat niet zo gemakkelijk. Vroeger ging ik met eigen bakjes naar de slager en nu ja al die spreads enzo zitten in potjes. Bij de bioplanet kan je dat gleukkig wel in de verstoog laten opvullen met veggie spreads enzo, maar weet niet of ze allemaal vegan zijn.
- afval scheiden is vanzelfsprekend denk ik.
- linnen boodschappentassen en dus geen plastiek tasjes aanvaarden in winkels
- overal ledverlichting in huis
- wassen en kuisen met Sonett, we lieten de bussen lang bijvullen in de plaatselijke natuurwinkel maar daarmee zijn ze gestopt, dus moet nu op zoek naar een alternatief. Wellicht wasnoten. Ecover kan wel nog maar dat is eigenlijk niet voldoende eco.
- we hebben een lichte motor (125cc) gekocht voor kleinere afstanden op secundaire wegen, zodat we onze auto niet van stal moeten halen die veel meer uitstoot.

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:01

Wij, mijn man en ik, zijn er dagelijks mee bezig. We hebben allebei, heel bewust, geen kinderen in deze wereld gezet, doen zeer bewust inkopen ( hoofdzakelijk biologisch/ duurzaam), scheiden ons afval, kweken onze eigen groente, eten vlees en eieren van eigen kippen, vlees van echte scharrelvarkens van de buurman en rund van runderen uit een natuurgebied. Als mijn kippen niet leggen eten we geen eieren, als de hanen "op" zijn eten we geen kip. Daarnaast eten we regelmatig geen vlees.
Energie besparen doen we, geen lampen laten branden waar dat niet nodig is, geen kachels laten branden als het niet nodig is, etc. Qua auto's rijden we in een klein boodschappenwagentje en heeft mijn man als werkauto een zuinige auto. Maar als trekauto voor onze paarden trailer hebben een ( 18 jaar oude) Amerikaanse Pick-up die op diesel loopt maar dan ook alleen rijdt als trekauto of om zware lasten te vervoeren.
Energie besparen doen we deels voor onze eigen portemonnee; als ik zie wat o.a. bedrijven/ lease auto's en "bitcoins" aan energie opslurpen dan is dat niet mijn 1e prioriteit en geloof ik niet dat door mijn spaarlampen het milieu minder belast wordt. Op onze volgende woning komen wel zonnepanelen en een hoog rendement houtkachel ( Finn oven) maar dat is dus niet in 1e instantie omdat we geloven dat het ook maar iets helpt. Zonnepanelen moeten ook gemaakt worden; daar is veel energie voor nodig en die dingen gaan absoluut niet eindeloos mee. Energiezuinige auto's hebben energie nodig om gemaakt te worden en veel auto's worden eigenlijk te kort gebruikt........
Ik vrees met grote vrezen voor de kinderen die op deze aardkloot gezet worden omdat er iemand zo graag mama of papa wil worden en dus puur instinct gestuurd wordt ( voortplantingsdrang). Meer dan 1 kind is eigenlijk belachelijk in deze tijd waarin voedselschaarste al aan de orde van de dag is ( al lijkt het niet zo als je in de supermarkten kijkt; maar is dat wel voedsel met alle landbouwgif en genetische manipulatie? Nodig om maar te zorgen dat er "voedsel"geproduceerd kan blijven worden! Dieren die als product behandeld worden en een vreselijk leven leiden/ lijden om maar te voldoen aan de vraag naar goedkoop vlees en eieren. Die dieren zijn in slechte gezondheid met hoge niveau's aan stresshormoon en ja, nog steeds antibiotica! Het eten van dergelijk vlees/ eieren kan nooit goed zijn. ) Poolkappen die smelten en verschuiven, klimaatverandering, het voortdurend op de loer liggen van fatale ziektes en oorlogen, etc. etc.

Te veel mensen sluiten hun ogen en willen alleen maar "instant gratification" in de vorm van ( te veel) eten, de nieuwste telefoons, nieuwe auto's en keukens en vooral meedoen met de massa.
De meerderheid heeft altijd ongelijk en dat is een van de redenen dat we zijn ***tezooi van deze wereld hebben gemaakt.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 02-01-18 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:01

Net testje gedaan, mijn afdruk is 5 hectare. Teveel nog dus :\

Komt vooral omdat ik hier geen afval kan scheiden en ik meerdere malen per jaar vlieg.

Daartegenover is mijn energie verbruik op het gierige af. Eet ik maar 2 a 3x per week vlees of vis. En koop en verkoop ik veel tweedehands.
Oh, en ik overweeg kinderloos te blijven..... Adoptie en pleegzorg lijken me prima alternatieven om een kind in deze wereld een goed thuis te geven.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:02

Ik ben er op werkgebied mee bezig! Sinds een paar maanden ben ik elke dag te vinden in een centrum waar de circulaire economie de bovenrol speelt. Hier doe ik de marketing/communicatie en het is dus mijn taak om alles wat hier gebeurd te laten zien aan de buitenwereld en zo langzaam de circulaire economie (Dus duurzaam!) normaal te laten worden.

In mijn persoonlijk leven eet ik geen vlees, en probeer ik zo min mogelijk kleding te kopen. Ook gebruik ik geen notitieblokjes meer, maar probeer zo veel mogelijk notities op mijn telefoon te zetten. Ik heb een notitieblok (een Rockbook) die gemaakt is van steengruis en dus eigenlijk gemaakt is van afval.

IG: @arabierjoep

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:02

Ik ben er redelijk mee bezig, maar ik besef dat het tegelijkertijd zeker nog beter kan. Het ontbreekt me met momenten aan interesse of moed, maar het komt wel altijd weer terug.

Ben zwaar geminderd in vleesconsumptie, koop nooit bij Primark etc, heb voorlopig nog geen kinderen (en vind het wel een argument om in rekening te houden, net als oorlog etc), rij als het weer een beetje meezit sinds april met de fiets naar het werk (48km per dag) en in huis ook zo goed als alleen maar energiezuinige apparaten met groene stroom etc. Ons huis is van 2010 en gebouwd volgens de toen geldende isolatienormen. Afval scheiden is hier doodnormaal: groenafval composteren we in de twee vaten die we voor een miniprijs van de gemeente kregen, zachte plastic is sinds dit jaar ook apart, PMD apart, papier en karton apart, en dan nog huisvuil...
Geen reclame of kranten etc in de bus, enkel doodgewone post.

Wij kunnen hier zeker nog "groeien" als het gaat over spullen kopen in het algemeen, consumptie van zuivelproducten en waterverbruik. We bestellen veel online, wat natuurlijk ook onrechtstreekse gevolgen heeft.
Licht laat ik wel hier en daar aan als we weggaan. Hebben hier een inbrakenplaag.

De test van het WWF vind ik wel ontoereikend, te basic en te ongenuanceerd antwoordmogelijkheden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, anjali, Domiinique, Esmee_RS, Eulogy, Fly_high, shaddy82, xRaisin en 6 bezoekers