Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:19

Ik let enorm op mijn ecologische voetafdruk :)

- ik eet geen vlees
- verbouw zelf het één en ander in de tuin
- we hebben zelf kippen
- heel duurzaam huis met zonnepanelen en vloerverwarming van zon en wind energie
- niet meer dan 5 min douchen om de dag.
- afval scheiden
- in Nederland oo vakantie met de trein
- volg ook een studie bos en natuurbeheer daar is het natuurlijk een groot ding!
- ik gebruik geen plastic zakjes in de supermarkt voor fruit en groente
- afval scheiden
- fruit en groente van het seizoen eten
- veel de trein pakken geen auto
- wassen met wasnoten van seepje en geen wasmiddel
- qooker kraan die niet op gas maar electriciteit gaat

Mindere punten
- wel een kinderwens
- wel twee katten
- wel vleesvervangers zo nu en dan
- wel iets meer wc papier gebruik dan moet
- wel schoonmaakmiddelen ( wel ecologisch)

Dus we zijn goed op weg :)


Bij de WNF test scoor ik 2.77 daar ben ik zeer tevreden over :)
Laatst bijgewerkt door Bommeltje_ op 02-01-18 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:27

Ik vind persoonlijk een kinderwens trouwens geen "minder punt". Het is iets met gevolgen, maar om het echt negatief te noemen, vind ik te cru.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:40

Hoezo cru?
Het aantal mensen op deze aardkloot is toch echt waarom hij naar de verdoemenis gaat.
Hoe goed ze ook hun best doen milieu bewust te leven, elk mens vervuilt.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:44

Ik probeer, maar veel nog maar net sinds we de mogelijkheid hebben in het nieuwe huis....

Positief
- eet nauwelijks vlees, wat er gegeten wordt is biologisch of jacht, koop alleen maar wat ook echt op gaat
- afval scheiden dmv 4 kliko's
- wormenfarm voor eigen compost
- douche kort
- geen vliegvakanties
- er komen zonnepanelen op het huis en betere isolatie (mag wel, is huis uit 1916)
- biologische lokale groenten via groentetas op het werk
- schoonmaakmiddel op basis van etherische oliën
- geen kinderen :p
- heb twee voedsters waar ik af en toe een nest uit wil fokken om te slachten, geen betere garantie op dat je vlees een goed leven heeft gehad
- ben helemaal fan van bamboe/mais keukenspul Zuperzozial
- can't be bothered met dure merken/dingen/nieuwste modelletjes...

Negatief
- 3 terraria en aquarium, wel zoveel mogelijk led en daarom ook de zonnecellen
- 3 auto's :o met zijn twee, waarvan één een grote bus waar we evenementen mee doen
- in de winter met de auto naar het werk
... vast nog veel te veel waar ik nu niet aan denk, maar dat eigenlijk best wel anders kan

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:48

purny schreef:
Ik ben denk ik ook niet goed bezig.
Heb geen kinderen.
Eet niet biologisch(dat is gewoon te duur)

Haal na gebruik de stekkers uit het stopcontact
Maar ik stook veel. Probeer het wel te minderen
Gebruik het ov. ( bus zal niet minder uitstoten als ik niet mee ga)
En zo denk ik ook over vegetariërs. Omdat 10 mensen vegetariër zijn zal er heus geen kip of koe minder geslacht worden dat blijft hetzelfde


Eigenlijk is dit een beetje een kul reden want als iedereen zo zou denken verander je niks. Het kost wel degelijk meer brandstof als er meer gewicht in zit en 10 vegetariers scheelt toch zeker wel een kor en een varken per jaar.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:20

Voor veganisten: als je hier invult hoe lang je al veganist bent zie je hoeveel je hebt bespaard :)
http://thevegancalculator.com/

Ik zat met die test van het voedingscentrum trouwens precies op de 0.9 ha *\o/* hoera! En qua water zat ik er een stuk onder

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:42

Magrathea schreef:
Voor veganisten: als je hier invult hoe lang je al veganist bent zie je hoeveel je hebt bespaard :)
http://thevegancalculator.com/

Ik zat met die test van het voedingscentrum trouwens precies op de 0.9 ha *\o/* hoera! En qua water zat ik er een stuk onder

Maar dat ligt er toch ook aan wat je dan wél eet. Als je zoals mijn kennis alleen maar exotische producten eet die van de andere kant van de wereld moeten komen en ook niet biologisch zijn, dan bespaar je helemaal niks op het milieu tegenover de lokale/seizoens-eter die wel af en toe een stukje vlees eet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:18

Macs schreef:
Magrathea schreef:
Voor veganisten: als je hier invult hoe lang je al veganist bent zie je hoeveel je hebt bespaard :)
http://thevegancalculator.com/

Ik zat met die test van het voedingscentrum trouwens precies op de 0.9 ha *\o/* hoera! En qua water zat ik er een stuk onder

Maar dat ligt er toch ook aan wat je dan wél eet. Als je zoals mijn kennis alleen maar exotische producten eet die van de andere kant van de wereld moeten komen en ook niet biologisch zijn, dan bespaar je helemaal niks op het milieu tegenover de lokale/seizoens-eter die wel af en toe een stukje vlees eet.

Dat valt dus behoorlijk mee. De impact van vlees is echt gigantisch. De impact van avocado's specifiek is wel redelijk groot maar het lijkt me niet dat je kennis letterlijk alleen maar avocado's en kokosproducten eet, of wel?
Edit: ter illustratie, voor een kilo avocado's is ca 600 liter water nodig, voor een kilo rood vlees (rund bijv) 5000 tot 20000. En dat is niet alleen wat de dieren drinken. Tenzij deze koeien allemaal regenwater drinken (wat me sterk lijkt) is het dus een behoorlijk verschil. Dat probeerde ik ook aan te duiden in mijn eerdere post: verschillende zaken hebben verschillende impact. Het is niet 1 op 1 hetzelfde.

Overigens zijn avocado's en kokosproducten ook geliefd bij een hoop vleeseters :)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:31

Ik heb nogal een groot verschil tussen de testen:
0,9 hectare bij het voedingscentrum
4,71 bij WNF

Misschien omdat ik bij WNF het aantal personen in het gezin moest invoeren? Is misschien het totaal van het aantal gezinsleden (3)?

Bij voedingscentrum kon ik wat extra dingen aangeven, zoals huis verwarmen op warmtepomp en zelf stroom opwekken met zonnepanelen. Dat scheelt dan waarschijnlijk ook een hele boel.

Ik eet vaak groenten uit eigen regio(eigen tuin, tuin van de buren :) ).
Eet koeien die bij ons achterom grazen.
Eet eieren van eigen kippen.
Fok elk jaar een nestje eigen kippies en als daar per ongeluk wat veel hanen bij zitten, dan eten we die ook maar zelf op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:33

Met de WNF test heb ik 6,52 hectare en 3,7 aardbollen. Oeps :')

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:47

Maar die producten kosten niet alleen productiewater maar moeten ook verscheept en overgevlogen worden. Dat bedoel ik meer.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:56

Citaat:
Edit: ter illustratie, voor een kilo avocado's is ca 600 liter water nodig, voor een kilo rood vlees (rund bijv) 5000 tot 20000.


Ik snap die uitspraken nooit helemaal. Alsof het water wat door een koe gedronken wordt helemaal van de aardbol verdwenen is. Dat is toch niet zo. Ze plassen een deel ook weer uit. En we krijgen een deel terug als melk.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:00

Magrathea schreef:
Voor veganisten: als je hier invult hoe lang je al veganist bent zie je hoeveel je hebt bespaard :)
http://thevegancalculator.com/

Die gaan er van uit dat je een heel dier per dag eet. Dat lijkt me wat overdreven, zelfs voor Amerikanen :+

De test van het voedingscentrum heb ik ook even gedaan.
"Je voedselafdruk is 0,6 hectare landbouwgrond.
Je waterafdruk is 696 liter per dag."
Ik vraag me wel af hoe ze die 696 liter water hebben berekend. Het meeste eten komt uit onze eigen tuin, en bij boeren uit de buurt, en daar valt never nooit geen 700 liter per dag :+ En verder gebruiken we ook nauwelijks water thuis. Op vakantie doen we 3 weken met 150 liter water.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:41

Isabonny schreef:
Citaat:
Edit: ter illustratie, voor een kilo avocado's is ca 600 liter water nodig, voor een kilo rood vlees (rund bijv) 5000 tot 20000.


Ik snap die uitspraken nooit helemaal. Alsof het water wat door een koe gedronken wordt helemaal van de aardbol verdwenen is. Dat is toch niet zo. Ze plassen een deel ook weer uit. En we krijgen een deel terug als melk.

Nee, het verdwijnt niet, maar moet wel opnieuw gezuiverd worden voor het weer geschikt is als drinkwater.

Als je het trouwens hebt over het opraken van water: in Zuid Afrika is dat (bijna) het geval. In Kaapstad verwacht men dat in maart de watervoorraad gewoon op is.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:54

Bij het Voedingscentrum kom ik uit op 0,8 hectare en 1312 liter water. Stuk positiever dan de 3,03 van het WNF :=

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:55

Murthul schreef:
Bij het Voedingscentrum kom ik uit op 0,8 hectare en 1312 liter water. Stuk positiever dan de 3,03 van het WNF :=

Bij het WNF zitten er veel meer dingen bij dan alleen eten, vandaar het verschil.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:02

Ja snap ik, alleen ik vind het jammer dat die van het WNF niet helemaal compleet is, sommige vragen zijn qua antwoorden niet compleet enzo, ben wel benieuwd wat er uit een andere, completere, test zou komen, Maargoed het geeft een indicatie en das best interessant!

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:03

ik heb maar 2.88 hectare in gebruik. in het algemeen leef ik heel zuinig en eet ik nauwelijks vlees. doucheduur kan alleen wat minder lang zjjn.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 02:24

Ik kan die test van het WNF niet doen. Bij de eerste vragen liep ik al spaak. Ik woon namelijk vrijstaand op 40 vierkante meter. En ik heb geen verwarming. Ik heb een houtkachel die max. 10 keer per jaar aan gaat. :+
Toen ben ik maar opgehouden. :+ Goed:

* ik leef vegetarisch
* afval word gescheiden
* ik rij zeer weinig auto
* ik gebruik zoals gezegd geen verwarming, heb spaarlampen die niet zinloos branden en het warme water is op zonne-energie
* ik koop/krijg veel lokale groente en fruit
* ik ben bijzonder zuinig op spullen. Bij mij gaat alles zeer lang mee
* ik koop niets waar het door mij zo gehaatte palmolie inzit

Ik weet eigenlijk niet wat nog meer noemenswaardig is. Ik zou graag zo'n test doen, maar dan eentje die wat flexibeler is. ;)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 04:41

De provincie-test is ook vrij uitgebreid.. alleen toen ik aanvinkte dat we op ‘meer dan 3000m2 oppervlakte perceel’ woonde kreeg ik er ineens anderhalve hectare extra bij :') terwijl daar het grootste deel van ons eten vandaan komt haha.

Anoniem

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 07:13

Nauwelijks mee bezig hier.

Plus:
+ we gebruiken bijna geen wc papier (schoonmaken met water)
+ we gebruiken geen drinkwater in het toilet en voor het schoonmaken (drinkwater komt alleen in flessen en niet uit de kraan zoals in Nederland)
+ we zuiveren ons eigen drinkwater ipv wegwerpflessen kopen
+ we verbranden ons tuinafval niet
+ onze auto heeft geen modificaties om zwarte rookwolken achter te laten bij het stoplicht (populair hier)

Minus:
- 2.8L 4x4 diesel voor de deur (plus een tweede auto)
- airconditioner staat 24/7 aan in 2/3 kamers (80% van het huis)
- geen afvalscheiding
- 2 kinderen
- minstens 1x per jaar op en neer naar Nederland (9.000km afstand met 4 personen) met het vliegtuig
- meerdere binnenlandse vliegreizen per jaar
- gigantische vleesconsumptie (meer dan 4x het NL gemiddelde voor mij)
- 2 honden die uiteindelijk een totaalgewicht van boven de 80kg zullen hebben
- elk uitje is met de auto (geen fietsen, geen openbaar vervoer)
- al het groente en fruit is niet-lokaal (vanwege concentratie pesticiden)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:05

Isabonny schreef:
Citaat:
Edit: ter illustratie, voor een kilo avocado's is ca 600 liter water nodig, voor een kilo rood vlees (rund bijv) 5000 tot 20000.


Ik snap die uitspraken nooit helemaal. Alsof het water wat door een koe gedronken wordt helemaal van de aardbol verdwenen is. Dat is toch niet zo. Ze plassen een deel ook weer uit. En we krijgen een deel terug als melk.



Het is niet de koe die dit alleen maar opdrinkt, het is ook het sproeien van de weides en verdere bereiding van de voedselvoorziening van het slachtvee.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:30

Ik let enorm op mijn ecologische voetafdruk, er zijn nog wel wat dingen te verbeteren maar we leven al veel milieu bewuster. Het is soms wel lastig omdat ik thuis woon bij mijn ouders en dan zijn we niet altijd over alles eens.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:33

Ik doe mijn best:

- Afval scheiden
- 2x p/w (biologisch) vlees de rest Vega of vis.
- gebruik de auto bijna niet (werk thuis).
- ecologische schoonmaakmiddelen (ook vaatwastabletten en wasmiddel, en douchespul). Wij komen uit op de sloot namelijk en hebben een septic tank :o
- We willen geen kinderen.
- Weinig zuivel ivm allergie.

Maar ben natuurlijk niet perfect:

- Ons huis is totaal niet milieuvriendelijk want is oud. We werken er wel aan qua isolaltie en willen zonnepanelen.
- Ik douche 6x per week toch wel minstens 10 minuten.
- Ik laat vaak lichten aan staan.
- De verwarming staat minstens op 20 graden.
- De wasmachine en droger draaien gemiddeld 4x per week (allebei 4x).

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:07

Ik heb en krijg geen kinderen, rook niet, heb geen auto of brommer oid en doe zoveel mogelijk lopend, met de fiets of het ov maar das ook omdat ik geen auto of rijbewijs heb, ik ga niet op (vlieg)vakantie, draai vnl violle wasmachines en ben zuinig met schoonmaakmiddelen, pak vaker schoonmaakazijn ipv wasverzachter/allesreiniger.
Verder ben ik niet heel bewust bezig met afval scheiden (ik scheid gft, papier, glas en de rest van elkaar maar ga niet ook nog plastic elders inleveren, komt er een container bij huis voor plastic wil ik dat wel doen) en het milieu etc.
Mijn ecologische voetprint zal dus beter zijn dan die van mensen die wel een auto hebben en hem veel gebruiken maar minder dan mensen die weinig/geen vlees etc nuttigen.