Natuurbranden Californië, sluit nooit je paard op in stal!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Natuurbranden Californië, sluit nooit je paard op in stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 10:46

https://www.cbsnews.com/news/horses-die ... e-tujunga/

Ik zag dit voorbij komen.
Mensen die hun paarden opsluiten met slot in hun stal.

Doe dit aub ook niet in Nederland!!
Arme paarden konden geen kant op en hadden geen schijn van kans :n

Ik ga hoogstwaarschijnlijk zsm een vlucht regelen naar LA of San francisco om mijn vrienden en familie daar te helpen met de paarden. Ze hebben gelukkig echt al heel erg veel vrijwilligers die ontzettend dapper zijn en proberen om zoveel mogelijk dieren in veiligheid te brengen!
Laatst bijgewerkt door Dani op 09-12-17 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters in titel aangepast.

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:00

Ahh heeeel veel succes!

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:17

Ik snap dit niet zo goed, hoe je op het idee komt om je paarden in te sluiten terwijl je zelf moet vluchten...

Ik zat afgelopen zomer in British Columbia in Canada en daar waren ook veel branden. We hebben direct stencils gemaakt om het telefoonnummer in de vacht te scheren, we hadden de ranch klaargemaakt zodat we met een buffer het vuur op afstand zouden kunnen proberen te houden, en er was een plan: alle paarden indien nodig op de open parkeerplaats die aan een weg ligt waarover ze konden vluchten.

Alle instanties zeiden hetzelfde: jaag je paarden uit de wei en doe dan het hek dicht, want ze komen terug naar wat ze “veilig” vinden en dan kunnen ze daarna geen kant meer op.
Hoe je op het idee komt om ze in een afgesloten penn achter te laten vind ik erg gek.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 11:21

eilleen333 schreef:
Ik snap dit niet zo goed, hoe je op het idee komt om je paarden in te sluiten terwijl je zelf moet vluchten...

Ik zat afgelopen zomer in British Columbia in Canada en daar waren ook veel branden. We hebben direct stencils gemaakt om het telefoonnummer in de vacht te scheren, we hadden de ranch klaargemaakt zodat we met een buffer het vuur op afstand zouden kunnen proberen te houden, en er was een plan: alle paarden indien nodig op de open parkeerplaats die aan een weg ligt waarover ze konden vluchten.

Alle instanties zeiden hetzelfde: jaag je paarden uit de wei en doe dan het hek dicht, want ze komen terug naar wat ze “veilig” vinden en dan kunnen ze daarna geen kant meer op.
Hoe je op het idee komt om ze in een afgesloten penn achter te laten vind ik erg gek.


Ik snap ook niet dat deze stalhouder dit goed heeft gekeurd, en vooral omdat je weet dat er in Californië sowieso al een risico is voor wildfires. Arme paarden!! Het vuur komt nu erg dicht bij de stal waar ik heb gewerkt, geeft echt een rotgevoel. Wil zo graag iets doen maar ik kan helemaal niets helaas ;(

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:28

Misschien stonden de paarden niet bij hun huis en is het gebruik om de paarden in te sluiten ivm diefstal? Ik ken de situatie ter plekke niet. Vreselijk dit! Arme dieren.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:34

Bah wat naar om die fotos en filmpjes te zien..

Mijn eerste gedachte was ook, waarom zijn die reporter en cameraman in godsnaam niet aan het helpen?!
Is een spectaculair filmpje nou echt zoveel belangrijker dan het redden van de levens van die beesten?

Vraag me af of alle dieren op het laatste filmpje het gered hebben, op het eind van de film kwam er echt dikke zwarte rook en kon je een deel van de paarden niet eens meer zien staan :(

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 11:34

Babootje schreef:
Misschien stonden de paarden niet bij hun huis en is het gebruik om de paarden in te sluiten ivm diefstal? Ik ken de situatie ter plekke niet. Vreselijk dit! Arme dieren.


Nee dit was een "boarding stable". Dan nog sluit je je paard niet op met hangslot aan je stal!!
En dat is inderdaad de bedoeling van die sloten, ter voorkoming van diefstal. Maar in gebieden zoals in daar in Californië komen veel natuurbranden voor, dus dan snap ik niet hoe iemand zo dom kan zijn om je paard met hangslot op te sluiten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 11:36

JLLN_ schreef:
Bah wat naar om die fotos en filmpjes te zien..

Mijn eerste gedachte was ook, waarom zijn die reporter en cameraman in godsnaam niet aan het helpen?!
Is een spectaculair filmpje nou echt zoveel belangrijker dan het redden van de levens van die beesten?

Vraag me af of alle dieren op het laatste filmpje het gered hebben, op het eind van de film kwam er echt dikke zwarte rook en kon je een deel van de paarden niet eens meer zien staan :(


Weet niet of jij het filmpje helemaal hebt afgekeken? Maar de camera man en reporter leggen op het eind hun camera neer om te helpen!!

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:36

Ik was ook inderdaad in BC in Canada, daar werd ook met verf telefoonnummers op de paarden gezet...

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:37

Ik vind dat zo iets raars, die sloten. Op een stal waar ik vroeger stond had de stalhouder ook een keer de box van een paard met een hangslot afgesloten omdat hij bang was dat de eigenaar er snachts vandoor zou gaan met het paard (betalingsachterstand). Ik was elke avond bang dat er brand uit zou breken en dat paard er dan niet uit kon :=

Vreselijk dat deze paarden niet hebben kunnen ontsnappen en totaal kansloos waren tegen het vuur ;(

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:42

Jemig wat een toestand daar..

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 11:43

Heb een foto gezien van een paard wat een poging heeft gedaan om over het hek te springen, is blijven hangen en zo verbrand ;( . Ik hoop echt dat er niet nog meer doden vallen, ook niet voor alle andere dieren. Vind dit echt verschrikkelijk, ook al woon ik er niet meer, voel ik me zo betrokken en voelt het nog steeds een beetje als thuis.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:45

Roquen schreef:
Ik was ook inderdaad in BC in Canada, daar werd ook met verf telefoonnummers op de paarden gezet...

Wij zouden het erin geschoren hebben. Kan het ook nooit wegspoelen en zou het pas maanden later verdwenen zijn.
Ook hebben we een foto logboek gemaakt van alle paarden. Foto’s van alle kanten, bijzondere kenmerken etc.
Koffers met belangrijke items stonden klaar in de vluchtauto. Eentje zou indien nodig direct wegrijden met iedereen die niet wilde of niet kon blijven. De rest zou achterblijven omdat je niet 30 paarden in 1 keer kan evacueren. Contact gehad met de brandweer en de parkeerplaats zou te redden zijn bij brand, dus dat was de optie: iedereen daarheen en zo veel mogelijk blussen en redden.

De hele dag zag je iedereen vanuit zijn ooghoeken de bergkammen in de gaten houden. Elke verdachte wolk die daar hing werd uitgescholden voor rookpluim...

Echt heel triest en ik ben zo blij dat we dit alles niet nodig hebben gehad.


Hier foto’s van voor en tijdens de branden. Gelukkig zaten wij in een vallei, met alleen rook. De branden zouden over de bergen moeten komen, en dat kon vrijwel niet.

Wij zaten precies in dat rondje midden in beeld. Dus overal branden, behalve bij ons. Gelukkig werden de rode branden rechts van ons steeds snel geblust, dat was namelijk onze vluchtroute...
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 11:50

Ik wil eigenlijk een doneeractie opzetten voor de stallen die het zwaarst zijn getroffen, heb alleen geen idee hoe dit precies werkt. Iemand die mij daar misschien bij wil helpen?

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:08


Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:13

eilleen333 schreef:
Roquen schreef:
Ik was ook inderdaad in BC in Canada, daar werd ook met verf telefoonnummers op de paarden gezet...

Wij zouden het erin geschoren hebben. Kan het ook nooit wegspoelen en zou het pas maanden later verdwenen zijn.

Er bestaan 'livestock markers', dat is verf speciaal voor vee gemaakt. Dat spoelt dus niet zomaar weg en blijft een redelijke tijd zitten. Ranch waar ik zat had dat wel eens op koeien gebruikt die bijvoorbeeld wat hadden, dat wil je dan uiteraard ook niet elke dag weer herhalen en ze staan altijd buiten dus ook in de regen :P Veel paarden daar (country gebied) kennen scheren niet dus dan wordt dat al wat lastiger om dat snel te kunnen doen.

Wat ontzettend sneu zeg.. Echt heel erg. Zou zo veel paniek zijn geweest in die stallen :\ Heel zonde dat ze niet alle stallen open hebben kunnen zetten zodat ze nog een kans hadden op overleven.
Ook ontzettend sneu voor alle mensen en overige dieren daar. Helaas zijn bosbranden wel erg veel voorkomend is Noord-Amerika, heb zelf ook een paar keer in dikke rook gezeten. Het is dan de hele dag naar het nieuws kijken en radio luisteren.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:20

CharmingS schreef:
JLLN_ schreef:
Bah wat naar om die fotos en filmpjes te zien..

Mijn eerste gedachte was ook, waarom zijn die reporter en cameraman in godsnaam niet aan het helpen?!
Is een spectaculair filmpje nou echt zoveel belangrijker dan het redden van de levens van die beesten?

Vraag me af of alle dieren op het laatste filmpje het gered hebben, op het eind van de film kwam er echt dikke zwarte rook en kon je een deel van de paarden niet eens meer zien staan :(


Weet niet of jij het filmpje helemaal hebt afgekeken? Maar de camera man en reporter leggen op het eind hun camera neer om te helpen!!


Ik heb het filmpje inderdaad afgekeken, anders wist ik ook niet dat de rook op het eind zo dik was.
Maar die cameraman ging pas helpen toen mensen zeiden "laat de cameraman ook paarden pakken". Ik snap niet waarom dat pas gedaan wordt op het moment dat daar zo specifiek naar gevraagd moet worden.

Misschien is dit menselijke aard bij sommigen. Tijdje geleden ook een ongeval meegemaakt op treinstation, ruim 10 man eromheen aan het filmen en niemand deed iets >;)

Maargoed, ik hoop dat alle paardjes op de film het gered hebben..

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:35

Nou, kijk wat het hier heeft gedaan.. Als de cameraman niet had gefilmd, dan hadden wij dat filmpje (aan de andere kant van de wereld) natuurlijk ook nooit gezien. Ook hoe de presentatrice presenteert komt het op me neer dat ze andere mensen willen laten zien hoe erg de situatie daar is, in de hoop dat er meer hulp komt. Je kan met een tekst zo veel zeggen, maar dan krijg je andere mensen nog niet aan het bewegen. Beelden zijn veel effectiever, en dat is uiteindelijk ook de cameraman z'n werk.
In het filmpje zeggen ze ook dat ze net 5 minuten daarvoor zijn aangekomen. Dus het is niet zo dat hij al een uur heeft staan filmen zonder te helpen. Hij had inderdaad ook wat eerder kunnen helpen maarja.. hij heeft nu wel en gefilmd en geholpen.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:17

Eileen_ schreef:
Er bestaan 'livestock markers', dat is verf speciaal voor vee gemaakt. Dat spoelt dus niet zomaar weg en blijft een redelijke tijd zitten. Ranch waar ik zat had dat wel eens op koeien gebruikt die bijvoorbeeld wat hadden, dat wil je dan uiteraard ook niet elke dag weer herhalen en ze staan altijd buiten dus ook in de regen :P Veel paarden daar (country gebied) kennen scheren niet dus dan wordt dat al wat lastiger om dat snel te kunnen doen.


Geen idee wat ze gebruikte, maar daar zullen ze wel over nagedacht hebben! ;) Wij zaten ver genoeg van alle branden. We hadden alleen mensen die bij ons langs kwamen om te internetten omdat de stroom in de vallei was uitgevallen. Bij ons hadden we alleen stroom van de generator. Het dichtste bij waren we toen ik aankwam in Williamslake en het vliegveld geëvacueerd werd (mensen naar buiten duwen en de deur op slot doen), daarna nog 4 uur in de auto, waarbij we over een gravel weg moesten omdat de highway was afgesloten vanwege een andere brand.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:43

Het is vreselijk daar... Ik kreeg een filmpje van een oude klant waar ik paarden voor reed toen ik daar woonde in USA (woonde in Louisiana) Ze was voor werk in California en reed onderaan de hellingen waar de branden woedde... Heel beangstigend om te zien en haar bijschift was ook heel pakkend... 'Highway to hell'

Vorige maand is een vriendin daar haar huis en ezel al bijna kwijt geraakt bij de branden die er toen al waren. Maar ze hebben het allemaal gered. De ezel is nu in Nebraska en zij en haar vriend ook. Hun huis heeft het ook gered.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 18:20


immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:19

CharmingS schreef:


Ik heb een livestream hiervan gezien op Facebook! Het vuur was echt heel dichtbij maar ze bleven de paarden redden. Ze waren allemaal echt helden. Maar de hele situatie is gewoon zo erg... Ik heb met tranen in mijn ogen dat filmpje gekeken. ;(

Anoniem

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:38

Nou, ik ga dit soort filmpjes helemaal niet kijken.
Kan daar echt niet tegen.
Vreselijk

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:21

Ik ben er stil van....
Wat erg voor die mensen maar vooral voor de paarden..

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Natuurbranden Californië SLUIT NOOIT JE PAARD OP IN DE STAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 02:37

Ik was vorige maand nog in ventura bij vrienden. Zij zitten middenin het vuur daar. Zoveel dieren zijn de dupe geworden. Maar aan de andere kant is het ook bijna onmogelijk om alle dieren, vooral paarden, weg te kunnen krijgen binnen zeer korte tijd. Een stal met 60 paarden vlakbij Ventura had maar 2 uur de tijd om te ruimen voor alles in brand vloog. Het is die mensen niet gelukt, maar de paarden zijn allemaal los gelaten om hun eigen weg te kunnen kiezen. Uiteindelijk zijn er ‘maar’ 6 overleden.
Het is verschrikkelijk wat er nu gebeurd. Nog geen maand geleden zat ik daar nog vakantie te vieren...