Vegan tuig - discussietopic

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:27

Je weet niet of dieren goed en duidelijk kunnen aangeven of ze pijn hebben of iets onprettig vinden. Je kunt er bij momenten in geloven dat ze dat doen, maar 'weten'.....nee. Ik zou niet durven beweren dat ik dat zeker weet over mijn pony. En ik denk dat niemand dat altijd, elk moment, zeker weet. Wie dat denkt neemt zichzelf in de maling.

Los daarvan vind ik vegan tuig nog steeds een contradictio in terminis. Tuig is bedoeld om dieren je wil op te leggen.
Dat lijkt me in de basis niet vegan.


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vegan tuig - discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:34

Een zadel is prettiger voor het paard dan zonder zadel erop. Als je er dan op wil.


In het wild is er helemaal niemand die zich ook maar ergens om bekommerd.

Als je echt predikt dat je dieren niet voor jezelf mag gebruiken, ook al word het dier daar zelf ook beter van, dan is paardrijden idd hypocriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:00

Gypsy schreef:
Een zadel is prettiger voor het paard dan zonder zadel erop. Als je er dan op wil.


In het wild is er helemaal niemand die zich ook maar ergens om bekommerd.

Als je echt predikt dat je dieren niet voor jezelf mag gebruiken, ook al word het dier daar zelf ook beter van, dan is paardrijden idd hypocriet.


Precies. Ik dacht dat 'vegan' dat betekent: dat je dieren niet voor jezelf mag gebruiken. Maar kennelijk mag je daar best wat opportunistisch in zijn als 'vegan'. :D

Ik vind t een fascinerend onderwerp:
Mogen dieren jou eigenlijk wel gebruiken? En elkaar? Wat doe je als vegan als je een teek hebt? Of hongerige bedwantsen? Moet je als vegan een dode kip een uitvaart geven, of mag je m ook in de natuur neerleggen om de honger van een vos te stillen? Bestaat er überhaupt 'vegan tuig' of kan dat niet?

Een vegan leven lijkt me een leven vol dilemma's. Toch hoor je vegans daar maar weinig over. Ik heb altijd de indruk dat ze vooral van zichzelf vinden dat ze geweldig bezig zijn. Een soort van moreel superieur ofzo... Terwijl ik juist zou denken dat een echte oprechte vegan heel kritisch zou moeten zijn naar zichzelf..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:04

safina schreef:
Precies. Ik dacht dat 'vegan' dat betekent: dat je dieren niet voor jezelf mag gebruiken. Maar kennelijk mag je daar best wat opportunistisch in zijn als 'vegan'. :D

Ik vind t een fascinerend onderwerp:
Mogen dieren jou eigenlijk wel gebruiken? En elkaar? Wat doe je als vegan als je een teek hebt? Of hongerige bedwantsen? Moet je als vegan een dode kip een uitvaart geven, of mag je m ook in de natuur neerleggen om de honger van een vos te stillen? Bestaat er überhaupt 'vegan tuig' of kan dat niet?

Een vegan leven lijkt me een leven vol dilemma's. Toch hoor je vegans daar maar weinig over. Ik heb altijd de indruk dat ze vooral van zichzelf vinden dat ze geweldig bezig zijn. Een soort van moreel superieur ofzo... Terwijl ik juist zou denken dat een echte oprechte vegan heel kritisch zou moeten zijn naar zichzelf..

Jammer, deze reactie, dit is dus precies wat ik eerder bedoelde.

Even de definitie van veganisme voor je opgezocht:
Citaat:
WAT IS VEGANISME
Veganisme is een levensstijl waarbij – voor zover mogelijk en praktisch haalbaar – wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere doeleinden.

We hebben hierbij de definitie aangehouden van de Vegan Society in Engeland:

Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose.

https://www.veganisme.org/veganisme/wat-is-veganisme/

Zoals je ziet komt "zichzelf moreel superieur vinden" niet in dat lijstje voor, contrary to popular belief :D Al moet ik zeggen dat ik niet snap waarom dat erg zou zijn, immers, we maken toch allemaal de keuzes die we beter ( = superieur = ergens boven staand) vinden dan andere keuzes? Waarom doneer je wel aan goed doel X en niet aan goed doel Y? De een wil geen dieren doden omdat hij/zij dat moreel de beste keuze vindt (in dit geval voor dieren), de ander koopt vlees rechtstreeks van een boer in de buurt kopen om een naar diens mening goed bedrijf in stand te houden (in dit geval goed voor de boer in kwestie). Maar goed, als we het daarover hebben wordt het wel erg muggenziften.

Hoe dan ook zal een veganist dus afzien van wreedheid en uitbuiting naar dieren voor zover praktisch en haalbaar. Dat betekent niet dat iemand alleen veganist is als het hem/haar uitkomt: dat betekent dat een veganist echt wel een teek van zichzelf af zal halen, omdat het anders hem/haarzelf in gevaar brengt. Of dat bij een beet van een giftige slang diegene een antigif zal accepteren (gemaakt van slangengif dat wordt gewonnen op farms dus). Of dat diegene misschien wel vlees zou eten in het (volgens velen compleet plausibele) scenario dat iemand met een pistool op je hoofd je dwingt vlees te eten en anders een kogel door je hoofd jaagt.

Er zijn inderdaad vegans die heel erg kritisch zijn naar zichzelf, maar die zijn over het algemeen niet zo gelukkig. We leven namelijk in een maatschappij waar het gebruik van dieren zó ver is ingeburgerd dat het zo goed als onmogelijk is om een 100% diervrij leven te leiden. Waar een veganist dan toch probeert ernaar te streven om in elk geval al het onwenselijke diergebruik te schrappen is het dan erg vervelend om constant terecht gewezen te worden door mensen die beweren dat je het eigenlijk nóg beter moet doen (terwijl ze zelf over het algemeen vrij weinig doen om diergebruik te verminderen :o ). Ik probeer dat toch een beetje los te laten. Ik doe wat ik kan, en als iemand tips voor me heeft neem ik die graag aan, maar ik wil me ook nog bezig houden met andere dingen in mijn leven (zoals mijn studie waarbij ik wil gaan werken aan proefdiervrije onderzoeksmethodes :j ). Ben ik dan hypocriet? Geen idee. Ik houd mij in elk geval verre van de discussie wie er wel of niet "vegan genoeg" is, dat doen de niet-vegans al genoeg namelijk

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:38

safina schreef:
Je weet niet of dieren goed en duidelijk kunnen aangeven of ze pijn hebben of iets onprettig vinden. Je kunt er bij momenten in geloven dat ze dat doen, maar 'weten'.....nee. Ik zou niet durven beweren dat ik dat zeker weet over mijn pony. En ik denk dat niemand dat altijd, elk moment, zeker weet. Wie dat denkt neemt zichzelf in de maling.


Ik weet niet in welke mate jij communiceert met jouw dieren.... maar ik weet héél goed wat mijn dieren willen zeggen. Of toch op z'n minst of ze iets leuk vinden of niet. Ik kan de verschillende blafgeluiden van mijn honden onderscheiden en ik weet wat ze daarmee willen zeggen, ik kan hun lichaamstaal lezen en hun gedrag analyseren. Bij mijn paard is dat iets waar ik lerende in ben (ik doe alles onder begeleiding), maar als er weerstand is, merk je dat bij gelijk welk dier hoor. En daarvoor hoef je niet te weten wat een dier denkt. Je mag een dier daar ook niet gaan 'vermenselijken'. Een dier denkt niet in die mate na zoals ons. Dieren reageren gewoon op prikkels, daarom weet je net donders goed wanneer ze het ergens mee eens zijn (dan heb ik het wel over dieren bij wie dergelijk gedrag er nog niet uit getraind is ofzo hé, maar nog pure dieren). Merk je weerstand? Dan zijn ze het niet akkoord. Geen weerstand, enthousiasme, leergierigheid, ... dat zijn ook dingen die je kan opmerken. Als mijn hond merkt dat we gaan trainen, ho ho, hold your horse! Toen ik moest stoppen omdat hij twee ruggewervels heeft die te dicht op elkaar zitten en het mogelijks te belastend kan zijn, en ik passeerde toevallig met hem de poort van de plaats waar we trainden ging gij vollenbak op de rem. Daar wou hij naartoe. Dan ga je mij niet wijsmaken dat ik aan zijn gedrag niet zeker kan zijn dat hij dat niet graag deed. ;)

Zoals ze zeggen... Animals do speak. But only to those who listen.

Gebruik dus je gezond verstand als veganist, en zorg dat je je dieren geen leed berokkent. En dan is er mijn inziens niets hypocriet aan. En degenen die dat het luidst roepen, zijn vaak net de niet-vegans die op traditionele manier paardrijden, en dat gaat er in mijn hoofd al helemaal niet in.

Magrathea schreef:
Ik houd mij in elk geval verre van de discussie wie er wel of niet "vegan genoeg" is, dat doen de niet-vegans al genoeg namelijk


Dat dus.

Anoniem

Re: Vegan tuig - discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 07:54

Als je al bedenkt dat het ons mensen soms niet lukt om aan elkaar duidelijk te maken hoe we ons voelen, waar halen we dan de illusie vandaan dat we onze dieren wel perfect kunnen begrijpen?

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Vegan tuig - discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:39

Magrathea, in jouw laatste 2 posts verwoord je precies zoals ik erover denk. Ik vind het ook echt lastig en frustrerend dat mensen zich er zo ontzettend mee bemoeien, terwijl dat eigenlijk altijd de niet-vega/vegan mensen zijn. Terwijl de meer doorgewinterde vegans juist blij zijn dat er steeds meer mensen voornamelijk vegan gaan eten.

Ik hang er tegenwoordig ook geen naam meer aan maar dat vinden mensen helemaal ingewikkeld.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:50

safina schreef:
Als je al bedenkt dat het ons mensen soms niet lukt om aan elkaar duidelijk te maken hoe we ons voelen, waar halen we dan de illusie vandaan dat we onze dieren wel perfect kunnen begrijpen?


Er is een verschil tussen 'perfect alles begrijpen' en 'kunnen zien of een dier iets al dan niet leuk/ oké vindt'.


_Nelleke_ schreef:
Magrathea, in jouw laatste 2 posts verwoord je precies zoals ik erover denk. Ik vind het ook echt lastig en frustrerend dat mensen zich er zo ontzettend mee bemoeien, terwijl dat eigenlijk altijd de niet-vega/vegan mensen zijn. Terwijl de meer doorgewinterde vegans juist blij zijn dat er steeds meer mensen voornamelijk vegan gaan eten.

Ik hang er tegenwoordig ook geen naam meer aan maar dat vinden mensen helemaal ingewikkeld.


Ja, het is nooit goed hé. Geef je het geen naam ben je ingewikkeld en geef je het wel een naam gaan ze het tot in het diepste punt uitspitten of het wel helemaal klopt naar hun idee :')

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:27

Soms vraag ik mij af hoeveel kennis de mensen die hier zo hard vegan roepen ècht van de landbouw hebben. Sommige bokkers komen keer op keer aanzetten met argumenten die gewoon niet kloppen. Vooral van hoe het in de landbouw eraantoe gaat lijken die mensen die vegi zijn niet te zien. Ze zien alleen die beelden uit de filmpjes voor zich maar hebben voor mijn gevoel vaak geen idee hoe het op de normaal bedrijf eraan toe gaat. Ze lijken het niet te willen zien, en dan maar klagen dat vleeseters oogkleppen ophebben. Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar ik zag hier bijvoorbeeld dat de grond uitgeput raakt doordat er steeds dezelfde teelten op worden uitgevoerd. Alstublieft zeg, de boer die 3 jaar achtereen hetzelfde gewas zet, op gras na, heb ik nog niet ontmoet, en die zal volgensmij niet lang boer zijn. :Y) Denkt diegene nu echt dat boeren niet met de optimale teeltrotatie bezig zijn. Of dezelfde persoon, koe geeft 20 liter melk per dag :+ En dan 9 kg krachtvoer. Oja, scheer alle krachtvoer maar over een kam. VEM en DVE zijn toch allemaal hetzelfde van alle krachtvoeding. Bij paarden kun je toch ook niet seniorenbrok met sportbrok vergelijken. Er is krachtvoer op de markt Die per kg 2,3 kg MadeMelk geeft. Dat is dus meer als 4 keer zoveel als bij diegene zijn berekening. alstublieft, weet waar ge over spreekt en zwijg anders.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:42

Avossy schreef:


Volgens mij moet je per situatie kijken. Want ja: hoe veganistisch is het om je honden die je al hun hele leven hebt weg te doen, puur en alleen omdat het dan klopt volgens het boekje? Ik vind er dan voor kiezen om ze gewoon te houden echt niet hypocriet te noemen, eerder "je verantwoordelijkheid nemen". Avossy neemt haar verantwoordelijkheid door te zorgen voor de dieren die (door menselijk ingrijpen) afhankelijk zijn van de mens, en ik neem aan dat zij haar honden ook zo goed mogelijk behandelt. Daar is niks niet-vegan aan.
Ik heb hetzelfde, katten hier, van voor vegan-zijn. Wel komen ze uit het asiel. Moet ik ze dan maar wegdoen zodat ik mezelf "officieel" veganist kan noemen? :o Katten, die wekenlang moeten bijkomen van (drastische) veranderingen in hun omgeving, zoals verhuizen/wisselen van eigenaar?
Of ik hierna nog katten wil weet ik niet (dan zijn we - hopelijk - 15 jaar verder), maar met het adopteren van asieldieren zie ik voorlopig niks niet-vegan.

Om even op het onderwerp terug te komen: eigenlijk staat het een ieder vrij om te kiezen hoe hij/zij veganisme invult. Het belangrijkste deel is toch wel: geen dierlijke producten eten. Daarna komt: geen leer/wol/bont etc. gebruiken, daarna waarschijnlijk verzorging/cosmetica proefdiervrij en vrij van dierlijke ingrediënten... Maar een ander kan dat "laddertje" anders hebben. Ik ben nog steeds blijer met een veganist-die-wel-paard-rijdt-hetzij-met-vegan-tuig dan een vleeseter (of "flexitariër") die moord en brand schreeuwt als een ander niet aan de regeltjes voldoet die diegene heeft gevonden op het internet voor vegans :+[/quote]

Ja hier kan ik me ook wel in vinden. Het is een beetje een dubbel gevoel wat ik er voor mezelf bij heb. Ik wil voor een ander niet bepalen hoe die leven moet maar ik ben wel degene die alles bepaalt voor de honden. Wanneer ze naar buiten mogen, hoelang dat mag, of ze los kunnen, wanneer ze eten en ga zo maar door. En het is weliswaar voor hun eigen veiligheid ook belangrijk maar in feite is het 'gewoon' een wat luxe gevangenis. Althans zo voel ik dat wel eens. Ik doe mijn best om het leven voor hun leuk en veilig te houden maar tegelijkertijd, wie ben ik om dat voor hun te bepalen? Maar goed dat is weer een ander verhaal. Voor nu ben ik een veganist met honden en ze blijven hier tot ze dood zijn.[/quote]
Maar die dieren zijn huisdieren,die zouden in het wild niet kunnen overleven.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:50

safina schreef:
Je weet niet of dieren goed en duidelijk kunnen aangeven of ze pijn hebben of iets onprettig vinden. Je kunt er bij momenten in geloven dat ze dat doen, maar 'weten'.....nee. Ik zou niet durven beweren dat ik dat zeker weet over mijn pony. En ik denk dat niemand dat altijd, elk moment, zeker weet. Wie dat denkt neemt zichzelf in de maling.

Los daarvan vind ik vegan tuig nog steeds een contradictio in terminis. Tuig is bedoeld om dieren je wil op te leggen.
Dat lijkt me in de basis niet vegan.

Maar in feite werkt een paard voor zijn onderhoud.Want zoals iedereen hier weet is dat heel erg duur.Dat is geen misbruik, dat ze daar zelf iets voor terugdoen.Wat ik wel vind is dat er een pensioenregeling moet zijn voor paarden.De mijne heeft dat ook.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 18:00

romyloverrr schreef:
Soms vraag ik mij af hoeveel kennis de mensen die hier zo hard vegan roepen ècht van de landbouw hebben. Sommige bokkers komen keer op keer aanzetten met argumenten die gewoon niet kloppen. Vooral van hoe het in de landbouw eraantoe gaat lijken die mensen die vegi zijn niet te zien.

Ze zien alleen die beelden uit de filmpjes voor zich maar hebben voor mijn gevoel vaak geen idee hoe het op de normaal bedrijf eraan toe gaat. Ze lijken het niet te willen zien, en dan maar klagen dat vleeseters oogkleppen ophebben. Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar ik zag hier bijvoorbeeld dat de grond uitgeput raakt doordat er steeds dezelfde teelten op worden uitgevoerd. Alstublieft zeg, de boer die 3 jaar achtereen hetzelfde gewas zet, op gras na, heb ik nog niet ontmoet, en die zal volgensmij niet lang boer zijn. :Y)

Denkt diegene nu echt dat boeren niet met de optimale teeltrotatie bezig zijn. Of dezelfde persoon, koe geeft 20 liter melk per dag :+ En dan 9 kg krachtvoer. Oja, scheer alle krachtvoer maar over een kam. VEM en DVE zijn toch allemaal hetzelfde van alle krachtvoeding. Bij paarden kun je toch ook niet seniorenbrok met sportbrok vergelijken. Er is krachtvoer op de markt Die per kg 2,3 kg MadeMelk geeft. Dat is dus meer als 4 keer zoveel als bij diegene zijn berekening. alstublieft, weet waar ge over spreekt en zwijg anders.


Monoteelt is in Nederland inderdaad ongebruikelijk, hoewel je het met mais (anders dan verplichte groenbemesters) wel degelijk ziet gebeuren bij sommige boeren. Maar in de VS is het behoorlijk gebruikelijk.

Er is trouwens wel een systeem met een zeer hoog krachtvoer-gehalte maar dat is zeker geen sojabrok. Dat gaat dan over het kempensysteem, waarbij de koeien zo'n 20kg brok eten met 5-6 kg natuurhooi. De productie zit bij dit voorbeeld op 10.353L melk met 4,16% vet en 3,48% eiwit.

http://edepot.wur.nl/169618

Er zij echter zeer weinig boeren die zo voeren.

Kan je uitleggen wat mademelk is en hoe je deze berekening gemaakt hebt? Want zoals het er nu staat ben je het eigenlijk met haar eens, namelijk ruim 2L melk per kg krachtvoer. Terwijl als je zegt dat het 4x zo veel zou moeten zijn, ga ik er vanuit dat er dus 9L melk per kg krachtvoer gevoerd wordt. Dat zie ik eigenlijk alleen als het krachtvoer voornamelijk als lokkertje wordt gebruikt bij de melkput en verder er slechts mais en gras voor de koeien wordt geschoven, zonder bijproducten

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:01

Mizora schreef:
romyloverrr schreef:
Soms vraag ik mij af hoeveel kennis de mensen die hier zo hard vegan roepen ècht van de landbouw hebben. Sommige bokkers komen keer op keer aanzetten met argumenten die gewoon niet kloppen. Vooral van hoe het in de landbouw eraantoe gaat lijken die mensen die vegi zijn niet te zien.

Ze zien alleen die beelden uit de filmpjes voor zich maar hebben voor mijn gevoel vaak geen idee hoe het op de normaal bedrijf eraan toe gaat. Ze lijken het niet te willen zien, en dan maar klagen dat vleeseters oogkleppen ophebben. Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar ik zag hier bijvoorbeeld dat de grond uitgeput raakt doordat er steeds dezelfde teelten op worden uitgevoerd. Alstublieft zeg, de boer die 3 jaar achtereen hetzelfde gewas zet, op gras na, heb ik nog niet ontmoet, en die zal volgensmij niet lang boer zijn. :Y)

Denkt diegene nu echt dat boeren niet met de optimale teeltrotatie bezig zijn. Of dezelfde persoon, koe geeft 20 liter melk per dag :+ En dan 9 kg krachtvoer. Oja, scheer alle krachtvoer maar over een kam. VEM en DVE zijn toch allemaal hetzelfde van alle krachtvoeding. Bij paarden kun je toch ook niet seniorenbrok met sportbrok vergelijken. Er is krachtvoer op de markt Die per kg 2,3 kg MadeMelk geeft. Dat is dus meer als 4 keer zoveel als bij diegene zijn berekening. alstublieft, weet waar ge over spreekt en zwijg anders.


Monoteelt is in Nederland inderdaad ongebruikelijk, hoewel je het met mais (anders dan verplichte groenbemesters) wel degelijk ziet gebeuren bij sommige boeren. Maar in de VS is het behoorlijk gebruikelijk.

Er is trouwens wel een systeem met een zeer hoog krachtvoer-gehalte maar dat is zeker geen sojabrok. Dat gaat dan over het kempensysteem, waarbij de koeien zo'n 20kg brok eten met 5-6 kg natuurhooi. De productie zit bij dit voorbeeld op 10.353L melk met 4,16% vet en 3,48% eiwit.

http://edepot.wur.nl/169618

Er zij echter zeer weinig boeren die zo voeren.

Kan je uitleggen wat mademelk is en hoe je deze berekening gemaakt hebt? Want zoals het er nu staat ben je het eigenlijk met haar eens, namelijk ruim 2L melk per kg krachtvoer. Terwijl als je zegt dat het 4x zo veel zou moeten zijn, ga ik er vanuit dat er dus 9L melk per kg krachtvoer gevoerd wordt. Dat zie ik eigenlijk alleen als het krachtvoer voornamelijk als lokkertje wordt gebruikt bij de melkput en verder er slechts mais en gras voor de koeien wordt geschoven, zonder bijproducten

Die 4 keer zoveel is als diegene die zei dat er 2kg krachtvoer nodig was voor 1liter MM.
Zelf zeg ik dus net eerder 2,3 Kg melk per Kg krachtvoer, dus we zitten op een lijn :)
Ik denk dat het in de VS ook snel zal gaan veranderen. Ook daar gaan er waarschijnlijk strengere wetgevingen komen omtrent bemesting en gewasbescherming. En dan is dat ook snel gedaan daar.

Het moest geen MadeMelk geen maat MeetMelk, sorry typo :)
(Dus gewoon per voersoort de VEM, DVE en OEB. Onderhoudsbehoefte, behoefte per kg melk en met het krachtvoer en correctiekrachtvoer (soja)) Wil graag verdere uitleg geven via PB, maar dit dwaalt misschien toch een beetje te ver af van het topic anders.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vegan tuig - discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 19:18

No problem over Mademelk, ik dacht dat het een amerikaanse term was (mademilk) die ik niet kende. Meetmelk ben ik wel bekend mee. Degene van het krachtvoer had enkel een stomme rekenfout gemaakt, verder niets. Overigens is 2.3kg melk per kg krachtvoer vrij weinig (veel krachtvoer), maar dat is uiteraard wel per bedrijf verschillend.

Of het in de VS werkelijk zo hard zal gaan betwijfel ik. Hormonen spuiten/voeren is daar nu wel aan het terugzakken gelukkig bij het melkvee (overigens in Nederland een niet-bestaand fenomeen. De enige keer dat er Oxytocine gespoten wordt is bij nieuwmelkse koeien die wel vol zitten maar het niet laten schieten, en is zelden meer dan een paar keer nodig en lang niet bij iedere koe. Als ze het niet laten schieten krijgen ze een overvolle uier en krijgen ze daar serieus last van), maar dat is puur economisch toch minder gunstig gebleven, dat komt niet door de wetgeving. En met de huidige president verwacht ik geen enkele belemmering die mogelijk op korte termijn minder gunstig zou zijn. Dus dat zou op zijn vroegst over 4 jaar zijn dat er beweging in komt (ook bij een nieuwe president gaat het waarschijnlijk niet bovenaan de lijst staan) en dan nog heb ik er mijn twijfels over of het werkelijk in gang gezet gaat worden. De insteek is daar toch over het algemeen RoundUp-ready gewassen gebruiken en het geheel dan bespuiten.

Heb jij toegang tot hoeveel kg soja er op het moment gemiddeld/ongeveer per ton A-brok of B-brok gebruikt wordt? Ik kon het zo niet vinden.

Het past overigens prima in dit topic (en ik mag het zeggen, want ik heb hem gestart). Het is eigenlijk een wat algemener topic om verschillende aspecten en gedachtegangen van/naar vegans te bekijken, zonder dat andere topics daar steeds vervuild mee hoeven te worden. Want hoewel het uiterst interessante discussies zijn, is het onwijs irritant als je een topic opent naar vegan recepten of vegan diervoeder of vegan tuigage, en de topics keer op keer gekaapt worden, zoals op dit moment het geval is.

De hoeveelheid soja per kg meetmelk is wel een mooie om te vergelijken met de hoeveelheid soja per kg sojamelk (60-65g). Ondanks dat de koe ook andere dingen eet.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:24

Mizora schreef:
No problem over Mademelk, ik dacht dat het een amerikaanse term was (mademilk) die ik niet kende. Meetmelk ben ik wel bekend mee. Degene van het krachtvoer had enkel een stomme rekenfout gemaakt, verder niets. Overigens is 2.3kg melk per kg krachtvoer vrij weinig (veel krachtvoer), maar dat is uiteraard wel per bedrijf verschillend.

Of het in de VS werkelijk zo hard zal gaan betwijfel ik. Hormonen spuiten/voeren is daar nu wel aan het terugzakken gelukkig bij het melkvee (overigens in Nederland een niet-bestaand fenomeen. De enige keer dat er Oxytocine gespoten wordt is bij nieuwmelkse koeien die wel vol zitten maar het niet laten schieten, en is zelden meer dan een paar keer nodig en lang niet bij iedere koe. Als ze het niet laten schieten krijgen ze een overvolle uier en krijgen ze daar serieus last van), maar dat is puur economisch toch minder gunstig gebleven, dat komt niet door de wetgeving. En met de huidige president verwacht ik geen enkele belemmering die mogelijk op korte termijn minder gunstig zou zijn. Dus dat zou op zijn vroegst over 4 jaar zijn dat er beweging in komt (ook bij een nieuwe president gaat het waarschijnlijk niet bovenaan de lijst staan) en dan nog heb ik er mijn twijfels over of het werkelijk in gang gezet gaat worden. De insteek is daar toch over het algemeen RoundUp-ready gewassen gebruiken en het geheel dan bespuiten.

Heb jij toegang tot hoeveel kg soja er op het moment gemiddeld/ongeveer per ton A-brok of B-brok gebruikt wordt? Ik kon het zo niet vinden.

Het past overigens prima in dit topic (en ik mag het zeggen, want ik heb hem gestart). Het is eigenlijk een wat algemener topic om verschillende aspecten en gedachtegangen van/naar vegans te bekijken, zonder dat andere topics daar steeds vervuild mee hoeven te worden. Want hoewel het uiterst interessante discussies zijn, is het onwijs irritant als je een topic opent naar vegan recepten of vegan diervoeder of vegan tuigage, en de topics keer op keer gekaapt worden, zoals op dit moment het geval is.

De hoeveelheid soja per kg meetmelk is wel een mooie om te vergelijken met de hoeveelheid soja per kg sojamelk (60-65g). Ondanks dat de koe ook andere dingen eet.

Ja, wat betreft Trump moet ik mij daar helaas inderdaad bij aansluiten. Maar ik hoop dat de Amerikanen over 3 jaar toch het inzicht hebben gekregen en de nieuwe president daar wel om geeft. En dat die nieuwe president een hele andere wordt als de huidige. Ik zit nu op mijn telefoon dus heb nu even geen toegang tot wetenschappelijke artikels. Als ik straks op de laptop zit moet dat vrij makkelijk en goed onderbouwd te vinden zijn, uiteraard wel in het engels. De linkjes zal ik hier niet kunnen zetten (of wel kunnen zetten maar dat kunnen de meeste niet openen) Maar de cijfers kan ik wel doorgeven.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vegan tuig - discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 20:39

Top, ik had al een blik geworpen op wat wetenschappelijke artikelen, maar kon het zo niet vinden. Als je de linkjes via pb door kan sturen vind ik het fijn. Ik heb tot de meeste artikelen wel toegang.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloesem21, Maanon_, Tango1979 en 6 bezoekers