Ik ben geschrokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:18

Laag of hoog IQ, mensen moeten respectvol met elkaar om kunnen gaan. Al dat gescheld en die beledigingen die in discussies worden gemaakt zijn nergens voor nodig.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:23

Palmera schreef:
Je maakt er direct van 'zwarte vrienden brulapen'. De spijker op zijn kop! De racist is geboren. Zo snel gaat dat in deze wereld waarin het een wedstrijd is om je zoveel mogelijk gediscrimineerd te voelen.


Je wist dondersgoed dat je met de brulapen benaming reacties zou oproepen en dan daarna het slachtoffer spelen. #Fail

En verder word ik echt doodmoe van die beperkte volwassenen die janken over het 'verpesten van het kinderfeest' terwijl die kinderen het helemaal niks uitmaakt dat Piet over een x aantal jaar gewoon groen of blauw is. Sterker nog, er zijn genoeg mensen die uit ervaring aangeven dat kinderen enorm goed reageren op gekleurde Pieten maar mensen zijn zó eng star en kortzichtig dat ze niks willen horen. Plaatsvervangende schaamte krijg ik ervan en ik probeer de afschuwelijke FB comments ook zo veel mogelijk te negeren....

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:30

Inoterry schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ook een fijn staaltje van beschaving


Weetje wat ik dan ook gek vind? Ik ben het qua strekking van dit verhaal wel eens met die persoon, alleen de manier waar op, met dat gescheld, slaat natuurlijk nergens op.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:40

Ik ben al een paar jaar klaar met dit onderwerp.
Heb mij er dan ook volledig van gedistingeerd.
En dat komt inderdaad onder andere door dit soort reacties van mensen die denken alles maar te mogen zeggen omdat zij dat vinden.
Ik vind het echt vreselijk, al die verwensingen :n
En als mensen aan mij vragen wat ik van het onderwerp vind zeg ik: ik vind dat er meer verdraagzaamheid naar elkaar moet komen.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:42

NadjaNadja schreef:
Ik voel me niet aangevallen, maar ik wil anderen duidelijk maken dat sommige mensen hier het net zo moeilijk vinden om iemand met een andere mening in zijn waarde te laten als de mensen van de voorbeelden uit de OP. Het gaat niet om de graad van belediging, die is namelijk subjectief. Dat jij tokkie-gen niet beledigend vindt, betekent niet dat iemand anders dat ook niet vindt.

Dat is het punt wat ik wil maken en de vraag die ik wil stellen: waarom vinden we de voorbeelden uit de OP niet oké, maar doen we vervolgens wel iets soortgelijks?

_/-\o_ _/-\o_

Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben het helemaal met je eens wat betreft je OP, TS. Heel eerlijk is dit ook de reden waarom ik steeds minder mijn mening plaats... (Niet vanwege de pietendiscussie, maar in het algemeen dat mensen ontzettend rot kunnen reageren)

Wat ik trouwens ook vind, om toch een keer mijn mening te geven :+, is dat de krantenkoppen bijna schreeuwen om dit soort relletjes...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:50

Laten we aub niet in de illusie blijven dat alle jongeren en kinderen allemaal zo vreselijk onbeschoft zijn. Het zijn de oudere mensen die mij met de dood bedreigen, uitschelden en me aanvallen in mijn inbox.

Mensen moeten tegenwoordig eens uit hun bubbel stappen en het van een ander perspectief bekijken en dat lijkt tegenwoordig onmogelijk.

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:50

Moet je veehouder zijn en op de FB pagina van o.a. Wakker Dier reageren ;)
Ik heb een jaartje geleden eens een paar dingen verzameld. Overigens zijn deze reacties over het algemeen geen enkele reden om mensen te blokkeren of streng toe te spreken en voor FB is het ook geen reden om deze types van FB af te gooien.

Zo waar, hersenloze stumpers die boeren

Lijkenpikkers zijn jullie met geen respect voor alles wat leeft

Ik snap niet dat regeringen nog steeds al het gesol met dieren maar best vindt. Geld dat is het !!! Hufters !!!

Idioot ,als jullie soort zouden verdwijnen van deze aardbol ..dan zou d eerste stap naar vrede op aarde gemaakt kunnen worden...ipv jullie soort die dieren gebruiken en als producten zien ,geld rmee verdiend. Lijkenpikkers zijn jullie met geen respect voor alles wat left

Wij moeten die oliebol van jullie eten omdat julkie hebberige joden zijn die geld belangrijker vinden dan de gezondheid van de consument en het dier!!!
Beesten zijn jullie!!!

Ook dit soort mensen mogen direct een hersenbloeding krijgen en sterven van mij! Het wordt steeds gekker echt waar!!!

Maak die boeren dood!

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:52

Ook in mijn ervaring zijn het vooral volwassenen die zich onbeschoft gedragen, maar dat kan ook perspectief zijn. Die volwassenen hebben echter wel enorme invloed op het gedrag van jongeren en kinderen. Ik vrees voor het gedrag van de volgende generatie (en hoop dat ik voldoende positieve invloed op mijn zoon kan houden).

@ Kinke: vreselijk nare berichten. Geeft wel aan dat het niet zoveel uitmaakt waar het over gaat. Sommige mensen schieten in hun emoties en kalken de meest grove teksten op internet.

hahahatsjoe

Berichten: 2390
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:56

Resistance schreef:
Ik ben geschrokken van wat men allemaal wel niet tegen zijn medemens zegt.

Allereerst: Ik wil hier absoluut geen zwarte pieten discussie starten. Ik doel met dit topic op de vreselijke reacties die mensen aan elkaar schrijven, die toch best wel hard binnenkomen.




Gisteren stond er op RTL Nieuws weer een Zwart Pieten bericht. Ik heb hier op gereageerd met dit bericht:


[ [url=m/3JXweq.png]Afbeelding[/url] ]

Tsja waarom meng je je ook in die discussie ? De kinderen zal het wel degelijk een worst wezen, die vinden Pieten die niet zwart zijn raar. En ik vind de hele discussie belachelijk, het is een kinderfeest en wat mensen er allemaal bij halen, zoals slavernijverleden, dat is verleden, we leven in het nu. Die discussie moet maar eens over zijn. En nee, ik keur die gemene reacties niet goed, maar je had gewoon niet moeten reageren en de discussie niet voeden. Mijn mening.




Een normaal bericht, lijkt mij. Toch heb ik ongelofelijk hatelijke, gemene reacties gekregen. Ik heb de ergste eruit gepikt:


[ [url=m/1WKrTV.png]Afbeelding[/url] ]

Dezelfde vrouw zei dit tegen een meisje met getinte huidskleur:

[ [url=m/jOAUPO.png]Afbeelding[/url] ]



Maar ook anderen konden er wat van:


[ [url=m/XkyL13.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/TgGZ6W.png]Afbeelding[/url] ]




Ik vraag me oprecht af hoe mensen zo kunnen doen. Waarom voelen deze mensen zoveel haat en frustratie dat ze hun medemensen zulke dingen toewensen? Waar is het misgegaan? Ik word er verdrietig van, als ik dit lees vind ik het weer wat minder leuk om in dit land te wonen.

hahahatsjoe

Berichten: 2390
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:57

Resistance schreef:
Ik ben geschrokken van wat men allemaal wel niet tegen zijn medemens zegt.

Allereerst: Ik wil hier absoluut geen zwarte pieten discussie starten. Ik doel met dit topic op de vreselijke reacties die mensen aan elkaar schrijven, die toch best wel hard binnenkomen.




Gisteren stond er op RTL Nieuws weer een Zwart Pieten bericht. Ik heb hier op gereageerd met dit bericht:


[ [url=m/3JXweq.png]Afbeelding[/url] ]


Een normaal bericht, lijkt mij. Toch heb ik ongelofelijk hatelijke, gemene reacties gekregen. Ik heb de ergste eruit gepikt:


[ [url=m/1WKrTV.png]Afbeelding[/url] ]

Dezelfde vrouw zei dit tegen een meisje met getinte huidskleur:

[ [url=m/jOAUPO.png]Afbeelding[/url] ]



Maar ook anderen konden er wat van:


[ [url=m/XkyL13.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/TgGZ6W.png]Afbeelding[/url] ]




Ik vraag me oprecht af hoe mensen zo kunnen doen. Waarom voelen deze mensen zoveel haat en frustratie dat ze hun medemensen zulke dingen toewensen? Waar is het misgegaan? Ik word er verdrietig van, als ik dit lees vind ik het weer wat minder leuk om in dit land te wonen.


Tsja waarom meng je je ook in die discussie ? De kinderen zal het wel degelijk een worst wezen, die vinden Pieten die niet zwart zijn raar. En ik vind de hele discussie belachelijk, het is een kinderfeest en wat mensen er allemaal bij halen, zoals slavernijverleden, dat is verleden, we leven in het nu. Die discussie moet maar eens over zijn. En nee, ik keur die gemene reacties niet goed, maar je had gewoon niet moeten reageren en de discussie niet voeden. Mijn mening.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:00

Kinke schreef:
Moet je veehouder zijn en op de FB pagina van o.a. Wakker Dier reageren ;)
Ik heb een jaartje geleden eens een paar dingen verzameld. Overigens zijn deze reacties over het algemeen geen enkele reden om mensen te blokkeren of streng toe te spreken en voor FB is het ook geen reden om deze types van FB af te gooien.

Zo waar, hersenloze stumpers die boeren

Lijkenpikkers zijn jullie met geen respect voor alles wat leeft

Ik snap niet dat regeringen nog steeds al het gesol met dieren maar best vindt. Geld dat is het !!! Hufters !!!

Idioot ,als jullie soort zouden verdwijnen van deze aardbol ..dan zou d eerste stap naar vrede op aarde gemaakt kunnen worden...ipv jullie soort die dieren gebruiken en als producten zien ,geld rmee verdiend. Lijkenpikkers zijn jullie met geen respect voor alles wat left

Wij moeten die oliebol van jullie eten omdat julkie hebberige joden zijn die geld belangrijker vinden dan de gezondheid van de consument en het dier!!!
Beesten zijn jullie!!!

Ook dit soort mensen mogen direct een hersenbloeding krijgen en sterven van mij! Het wordt steeds gekker echt waar!!!

Maak die boeren dood!

Verschrikkelijke reacties, en ik heb ze juist heel veel andersom (dus: boze boeren) gezien: daarom heb ik sommige vrienden uit de argrarische hoek ook ‘ontvolgd’ op Facebook. Lieve mensen allemaal, en op Facebook ineens harde meningen met nog hardere taal.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:05

Mariett schreef:
Kinke schreef:
Moet je veehouder zijn en op de FB pagina van o.a. Wakker Dier reageren ;)
Ik heb een jaartje geleden eens een paar dingen verzameld. Overigens zijn deze reacties over het algemeen geen enkele reden om mensen te blokkeren of streng toe te spreken en voor FB is het ook geen reden om deze types van FB af te gooien.

Zo waar, hersenloze stumpers die boeren

Lijkenpikkers zijn jullie met geen respect voor alles wat leeft

Ik snap niet dat regeringen nog steeds al het gesol met dieren maar best vindt. Geld dat is het !!! Hufters !!!

Idioot ,als jullie soort zouden verdwijnen van deze aardbol ..dan zou d eerste stap naar vrede op aarde gemaakt kunnen worden...ipv jullie soort die dieren gebruiken en als producten zien ,geld rmee verdiend. Lijkenpikkers zijn jullie met geen respect voor alles wat left

Wij moeten die oliebol van jullie eten omdat julkie hebberige joden zijn die geld belangrijker vinden dan de gezondheid van de consument en het dier!!!
Beesten zijn jullie!!!

Ook dit soort mensen mogen direct een hersenbloeding krijgen en sterven van mij! Het wordt steeds gekker echt waar!!!

Maak die boeren dood!

Verschrikkelijke reacties, en ik heb ze juist heel veel andersom (dus: boze boeren) gezien: daarom heb ik sommige vrienden uit de argrarische hoek ook ‘ontvolgd’ op Facebook. Lieve mensen allemaal, en op Facebook ineens harde meningen met nog hardere taal.

Mij was het eerlijk gezegd ook enkel andersom opgevallen... Neemt niet weg dat dit gewoon écht niet kan. 'Rotte appels' zitten 9 vd 10 keer in beide partijen.

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:06

Mensen beseffen niet meer dat er aan de andere kant van hun beeldscherm ook mensen wonen. Alsof je anoniem een ander de grond in mag trappen. Op belgie is een tv programma geweest die mensen opzocht die zulke uitingen deden, ik weet alleen niet meer welk programma het was.

en vwb de zwarte pieten discussie, dat is een volwassenen ding, het zal kinderen echt aan hun billen oxideren. En mij eerlijk gezegd ook.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:20

Gulpje schreef:
Palmera schreef:
Je maakt er direct van 'zwarte vrienden brulapen'. De spijker op zijn kop! De racist is geboren. Zo snel gaat dat in deze wereld waarin het een wedstrijd is om je zoveel mogelijk gediscrimineerd te voelen.


Je wist dondersgoed dat je met de brulapen benaming reacties zou oproepen en dan daarna het slachtoffer spelen. #Fail

En verder word ik echt doodmoe van die beperkte volwassenen die janken over het 'verpesten van het kinderfeest' terwijl die kinderen het helemaal niks uitmaakt dat Piet over een x aantal jaar gewoon groen of blauw is.

Nee, Gulpje. Ik gebruik het woord brulaap te pas en te onpas. Voor eenieder. Soms ook voor mezelf. Ga mij niet vertellen wat ik dondersgoed weet.
Tegenwoordig weet ik namelijk niet meer wat allemaal wel en niet beledigend is. Ik ga het ook niet bijhouden ook. Alles heeft namelijk een beledigende ondertoon.

En nee, ik jank niet.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:21

Het gros van die mensen heeft geen baan. De meeste werkgevers zijn er niet van gediend als hun personeel op FB discriminerende of bedreigende berichten plaatst.
Het zijn vaak gefrustreerde, ontevreden mensen die vooral de politiek of buitenlanders/ vluchtelingen overal de schuld van geven.
Ik heb al vrienden/kennissen ontvreemd, bij (aangetrouwde) familie is dat wat moeilijker, maar ik zie ze toch heel anders als voorheen.

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:28

J0anieke schreef:
Mij was het eerlijk gezegd ook enkel andersom opgevallen... Neemt niet weg dat dit gewoon écht niet kan. 'Rotte appels' zitten 9 vd 10 keer in beide partijen.


Ik zie dan meestal reacties als 'stomme grasvreter' e.d. maar geen verwensingen met dood.
Er is een varkensboerin die dingen blijft uitleggen, zonder ook maar 1 onfatsoenlijk woord te gebruiken. Ik heb diep respect voor haar geduld en volharding. Dat mag overigens ook niet van onze WD volgers, haar naam en volledige adres plus telefoonnummer wordt regelmatig verspreid door de fanatieke vegetariërs/veganisten.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:34

Kinke schreef:
Ik zie dan meestal reacties als 'stomme grasvreter' e.d. maar geen verwensingen met dood.
Er is een varkensboerin die dingen blijft uitleggen, zonder ook maar 1 onfatsoenlijk woord te gebruiken. Ik heb diep respect voor haar geduld en volharding. Dat mag overigens ook niet van onze WD volgers, haar naam en volledige adres plus telefoonnummer wordt regelmatig verspreid door de fanatieke vegetariërs/veganisten.


Ik denk dat we in een andere Facebookbubbel leven om eerlijk te zijn :)
Ik ben zelf vegetariër, ik denk dat jij je juist meer in de argrarische hoek bevindt?

Heeft te maken met algoritmes van Facebook, je gaat alleen de dingen zien die jij interessant vindt/in jouw straatje liggen. Soms erg relaxed, maar door de bubbel kan je dus wel een bepaalde (denk)richting in geduwd worden.

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:37

nope, gewoon alle reacties lezen bij WD, kom je het vanzelf tegen. Overigens heb ik de WD al minstens 1 1/2 jaar geblokkeerd, zo kom ik niet meer in de verleiding om dingen te willen vertellen of uitleggen. Het heeft namelijk geen enkele zin. Mensen die niet uit ervaring spreken blijken er toch veel meer van te weten van degenen die wel uit ervaring spreken.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:38

Gezien we in een vrij land leven vind ik dat iedereen het moet kunnen vieren op zijn/haar manier en zich niet zo met anderen bezig moet houden. Als we op de intocht nou eens Alle kleuren (ook zwarte en Spaanse pieten dus) doen dan is er voor ieder wat wils toch?

Als je een keer leuke reacties van internet helden wil lezen en garanderen dat je onder je reactie een rel krijgt: ga eens de video's van PowNed kijken, oh mijn hemel die figuren daar :')

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:52

Deze reacties zijn idd niet netjes TS en ik begrijp dat je daarvan schrikt.

Wat ik echter heel vervelend vind is dat als je ergens kritisch over bent en in dit geval je afvraagt waarom deze hele pieten discussie je meteen word weggezet als rassist.

Ik erger mij bijvoorbeeld echt gruwelijk aan een bepaalde campagne op de radio waarin het aannemen van zwangere vrouwen word aangeprezen.
Nederlandse voice over en een buitenlandse advocaat en buitenlandse zwangere vrouw.
Oh zo bang dat er iemand zich beledigd of gepasseerd voelt....
Of bij de huisarts waar de informatiebrochures alleen in het Arabisch verkrijgbaar zijn...
Misschien wil ik ook thuis even nalezen wat de huisarts heeft verteld

Maakt mij dat dan een rassist omdat ik me hieraan stoor???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:55

Beretto schreef:
Deze reacties zijn idd niet netjes TS en ik begrijp dat je daarvan schrikt.

Wat ik echter heel vervelend vind is dat als je ergens kritisch over bent en in dit geval je afvraagt waarom deze hele pieten discussie je meteen word weggezet als rassist.

Ik erger mij bijvoorbeeld echt gruwelijk aan een bepaalde campagne op de radio waarin het aannemen van zwangere vrouwen word aangeprezen.
Nederlandse voice over en een buitenlandse advocaat en buitenlandse zwangere vrouw.
Oh zo bang dat er iemand zich beledigd of gepasseerd voelt....
Of bij de huisarts waar de informatiebrochures alleen in het Arabisch verkrijgbaar zijn...
Misschien wil ik ook thuis even nalezen wat de huisarts heeft verteld

Maakt mij dat dan een rassist omdat ik me hieraan stoor???


Nee dat maakt je geen rascist wat mij betreft.
Maar dat is het onderwerp niet in dit topic. Het onderwerp is schelden en bedreigen op facebook ( ed)

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:10

Kijk eens naar reacties onder pagina 's van televisieprogramma's, zeker Humberto Tan moet het behoorlijk ontgelden. Maar ook bepaalde nieuwsberichten, ik schaam me echt als Nederlander. EN op FB-groepen "PVV voor Nederland" of "Zwarte Piet moet blijven" enz. word ik echt ziek wat mensen schrijven.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:26

Interessant stukje uit dit artikel: https://www.vn.nl/in-het-brein-van-de-reaguurder-2/

Die onthechting wordt een handje geholpen door het feit dat reaguurders de mensen die ze te pakken nemen niet kunnen zien. Wanneer je offline een gesprek hebt, krijg je voortdurend informatie over wat jouw gedrag met iemand doet. Wanneer je iemand dood wenst of uitscheldt, zie je die persoon schrikken en verdrietig of boos worden. Mensen zijn erop gebouwd zich deze emotionele reacties aan te trekken, zeggen wetenschappers, want homo sapiens is een sociale diersoort. Maar online zie en hoor je niets van dit alles. Uit een experiment in 2012 dat voortborduurt op Sulers werk blijkt dat vooral het gebrek aan oogcontact zorgt voor meer ‘toxic inhibition’ op internet.

En dat ik het waarom erachter interessant vind, betekent dus nog niet dat ik het gedrag goedkeur he. In de verste verte niet.

Zoolgangster

Berichten: 9583
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:01

_Reneee schreef:
Iemand die mensen anoniem op het internet met de dood bedreigt en de meest vreselijke verwensingen toeroept mag van mij best een Tokkie worden genoemd. Dat is volgens mij nog best netjes uitgedrukt ook.

Je kunt ook niet discussiëren en dat moet je ook niet willen. Mensen halen er de meest vreemde verhalen bij. Alles is de schuld van de asielzoekers en weet ik nog wat meer. Ik snap soms echt niet waar mensen het vandaan halen.


De mensen die "Tokkie" als achternaam hebben, voelen zich serieus in de zeik genomen bij dergeljk misbruik van hun naam.
Verder heb ik (bewust, ivm kerkelijk vrijwilligerswerk) in een zgn achterstandswijk gewoond, en je kunt zeggen van die mensen wat je wilt, maar je bent daar àltijd welkom voor een kop koffie.
Kun je niet zeggen van een "Promovendum" wijk.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:32

Ho eens even, ik noem niet alle mensen in een achterstandswijk Tokkies? Tokkie is verbasterd tot een synoniem voor aso's. Maar dan zal ik het voortaan aso's noemen ;)