Red een koe, eet een paard!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:08

Ok, beetje pittige titel misschien, maar echt waar. Waarom niet.

Ik lees nu weer onderstaand stuk, en wauw, wat een mooi verslag. Met veel respect voor de slager.
https://munchies.vice.com/nl/article/yp ... chiesfbned
pas op, bevat beelden van geslachte paarden!

Misschien is het stuk al eens eerder langs gekomen, dat weet ik niet. Ik wil ook geen discussie ontketenen over wel of niet slachten, maar ik wilde dit stuk graag delen, omdat ik het gewoon een mooi stuk vind.

En ja, misschien zijn er toch mensen die er anders tegenaan gaan kijken hierdoor, want tenslotte is paardenbiefstuk het meest optimale scharrelvlees. Dus red een koe of varken, eet eens een paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-17 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:17

Paard is huisdier en daar gaan veel meer medicijnen in dan vee dat specifiek voor vlees en melk wordt gehouden ivm regelgeving en controles.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:19

Gedver! Misschien even een waarschuwing voor anderen maar er staan echt smerige foto’s in het artikel :r
(Wat ik overigens ook zou zeggen als er een koeien hoofd hing)

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

Anoniem

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:23

Heb er even wat bij gezet :)

Klopt Tamary, niet alle paarden zijn geschikt voor de slacht, maar merendeel wel.

Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:31

Ik was er ook altijd voor om meer paardenvlees te eten.. totdat ik een stuk (bij kassa oid) zag over de oorsprong van het grootste gedeelte paardenvlees dat in de supermarkten verkocht wordt..
Veel import en daar word je niet blij van ;)


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:32

En elke eigenaar die z'n paard naar de slager brengt is eerlijk en weet ook wat er allemaal in gegaan is? Want we hebben het niet over de industrie in zuid-amerika lijkt mij, wel over wat er in NL/BE geslacht wordt. Ook hier gaat er bv bute in de paarden en de bijbehorende administratie is ronduit gebrekkig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:37

Licor, daar ben ik ook zeker tegen. Ik heb het ook puur over de Nederlandse slacht. Wat daar gebeurt, is weer van een hele ander wereld en keur ik ten zeerste af.

Tamary, dat klopt, dat weet je niet altijd. Ik weet idd wel dat buut niet altijd in het paspoort staat, dierenartsen doen daar vrolijk aan mee. Maar wat is dan precies je punt? Ben je bang dat je geen eerlijk vlees krijgt?

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:37

Ik vind het ontzettend jammer dat ik het niet lekker vind, maar ik roep het al een hele tijd :)
Eerlijker vlees is er niet te vinden, beestje heeft een ontzettend goed leven gehad (en al helemaal in vergelijking met vleeskoeien of andere dieren die speciaal voor de slacht worden gefokt), er is van gehouden en eigenlijk is het zonde om zo'n mooi stuk vlees weg te gooien.

En al helemaal als je het bij de lokale slager haalt, steun je de kleine nederlandse ondernemer ook weer :)

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:08

Joolien schreef:
Licor, daar ben ik ook zeker tegen. Ik heb het ook puur over de Nederlandse slacht. Wat daar gebeurt, is weer van een hele ander wereld en keur ik ten zeerste af.

Tamary, dat klopt, dat weet je niet altijd. Ik weet idd wel dat buut niet altijd in het paspoort staat, dierenartsen doen daar vrolijk aan mee. Maar wat is dan precies je punt? Ben je bang dat je geen eerlijk vlees krijgt?

Eerlijk vlees is afhankelijk van manier van houden en slachten + transport daarheen. Diersoort is in dit hele verhaal niet relevant.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:15

'Red een koe, eet een paard'.
Zo werkt het natuurlijk niet. Als je gaat kijken naar de grote hoeveelheid rundvlees die in NL naar binnen geschoven worden, en je wilt dat omwisselen voor paardevlees, krijg je echt te maken met óf het zuid-amerikaanse tafereel óf er kan een bio-industrie voor paarden worden opgezet. De vraag wordt dan te groot om het op de manier, zoals omschreven is in het artikel, op te lossen.

Het heeft dus niets met redden te maken als je een keer of altijd paardevlees eet. Altijd is er een dier de dupe.

Dus wat helpt wel? Minder vlees eten, ongeacht van welk dier het afkomstig is. :)

Anoniem

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:47

Mooie fotoserie ! , ik werk bij slager in het dorp . Vind het ook reuze interessant als er een heel dier binnengebracht word (zover het heel is , vaak zonder kop en voor aan het spit varkens met kop vaak .

Maar paard word bijna niet verkocht , heb het ook nog nooit gehad en zal niet weten hoe het smaakt. Rust toch iets van en taboe op paard lijkt het

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:25

Ik eet het al en eigenlijk ook bewust. Op de eerste plaats omdat ik het vreemd vind dat rundvlees wel ok is en paardenvlees “zielig”. Ten tweede het smaakt goed (vooral in zuurvlees) Derde reden verspilling maar dan zou ik eigenlijk zeker moeten weten of paarden niet voor de slacht gefokt worden. Dan laatste denk ik niet maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:39

Dit verhaal beschrijft echt precies hoe ik de horror van het slachthuis al jaren in mijn hoofd heb. Ik begrijp ook niet dat er paardenmensen zijn die hun paard liever naar het slachthuis brengen omdat ie daar dood is voordat ie het weet. Ik vraag me af, die drie afgekeurde paarden... Waar blijven die? Worden die opgeruimd? Of verkocht? En wat dacht je van de ijzeren kooi waar ze in moeten, in een enge, vreemde omgeving... Nee dat is echt vertrouwd voor een dier.

Ooit heb ik de ramen moeten blinderen op een varkensslachterij. Verschrikkelijk! Ik hoorde ze gillen toen ze met stokken de kooien in werden gejaagd.

Ik zou nog geen veertje van een kippenkont kunnen plukken, dan ga ik al huilen.

Ik moet een stuk vlees ook echt niet nog moeten herkennen als dieren, want dan hoef ik echt niet. Stom he, dat je dan toch prima vlees kunt eten, maar de manier waarop dat op je bord komt, kun je eigenlijk niet aan.

Overigens, als ik die foto's zie met dat paardenhoofd... Moet er niet aan denken dat mijn grote liefde daar hangt.

Ik eet liever een koe dan een paard. Staat toch iets verder van me af.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:55

Palmera schreef:
'Red een koe, eet een paard'.
Zo werkt het natuurlijk niet. Als je gaat kijken naar de grote hoeveelheid rundvlees die in NL naar binnen geschoven worden, en je wilt dat omwisselen voor paardevlees, krijg je echt te maken met óf het zuid-amerikaanse tafereel óf er kan een bio-industrie voor paarden worden opgezet. De vraag wordt dan te groot om het op de manier, zoals omschreven is in het artikel, op te lossen.

Het heeft dus niets met redden te maken als je een keer of altijd paardevlees eet. Altijd is er een dier de dupe.

Dus wat helpt wel? Minder vlees eten, ongeacht van welk dier het afkomstig is. :)


Dit dus!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 03:38

Ik eet regelmatig een stuk paardenvlees.
Maar ik kijk wel naar de herkomst van het vlees! Ik zou geen zuid-Amerikaanse kopen.
Meestal heb ik vlees afkomstig uit België.

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 04:35

Hier ligt met kerst standaard paard op tafel en verder eet ik het ook héél graag. Op brood, als biefstuk.... :)) Wel van biologische slager, dus geen paarden uit verre landen.


Dat het een dier is waar ik veel mee heb, maakt mij dus echt niks uit... Ik ben ook gek op koeien, wou vroeger altijd een verzorgkoe :') Varkens, vind ik ook supergave dieren. En kippen... Hert, eend.. Niks minder dan een paard, een dier is een dier.

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 04:49

RoyceMack schreef:
Ik moet een stuk vlees ook echt niet nog moeten herkennen als dieren, want dan hoef ik echt niet. Stom he, dat je dan toch prima vlees kunt eten, maar de manier waarop dat op je bord komt, kun je eigenlijk niet aan. (...)
Ik eet liever een koe dan een paard. Staat toch iets verder van me af.


Ik vind dat niet perse stom, maar wel een typisch gevalletje je kop in het zand steken.
Waarom verdient een knuffeldier een fijnere dood dan een dier dat in ellende is opgegroeid met als enige doel op jouw bord te eindigen?

Ik eet niet zo vaak vlees en bij voorkeur niet-voor-de-slacht gefokte stukken dood dier.
En bij Nederlands paardenvlees durf ik daar wel van uit te gaan, dus ik eet sinds een paar jaar paardenworst bij mn stampotjes.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 06:32

Ik ben dol op paardenrookworst. Toen ik in Utrecht woonde kwam ik regelmatig bij van Beek.

Moet t weer eens halen.. ondanks de enigzins lugubere foto's loopt bij het denken aan een lekkere warme homp rookworst van van Beek me weer t water in de mond :D

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 06:58

Ik eet het persoonlijk niet, omdat ik het niet lekker vind. Mijn honden daarentegen wel, als hier dus een paard afgemaakt moet worden gaat die naar het slachthuis. Even later haal ik hier weer een gedeelte van op voor onze honden.

Veel mensen vinden het luguber en respectloos. Ik ben van mening dat ik mijn honden geen beter vlees dan dat kan voorzetten. :j

Uiteraard gaat dit niet op als ze stijf staan van de medicijnen, dan worden ze alleen geschoten.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 07:16

Licor schreef:
Ik was er ook altijd voor om meer paardenvlees te eten.. totdat ik een stuk (bij kassa oid) zag over de oorsprong van het grootste gedeelte paardenvlees dat in de supermarkten verkocht wordt..
Veel import en daar word je niet blij van ;)


Ik eet sowieso geen vlees van de supermarkt... altijd slager.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 07:27

Palmera schreef:
'Red een koe, eet een paard'.
Zo werkt het natuurlijk niet. Als je gaat kijken naar de grote hoeveelheid rundvlees die in NL naar binnen geschoven worden, en je wilt dat omwisselen voor paardevlees, krijg je echt te maken met óf het zuid-amerikaanse tafereel óf er kan een bio-industrie voor paarden worden opgezet. De vraag wordt dan te groot om het op de manier, zoals omschreven is in het artikel, op te lossen.

Het heeft dus niets met redden te maken als je een keer of altijd paardevlees eet. Altijd is er een dier de dupe.

Dus wat helpt wel? Minder vlees eten, ongeacht van welk dier het afkomstig is. :)


Hier ben ik het helemaal mee eens. Als vlees eten sterk zou verminderen zou dat pas echt helpen. En dan zou het best een goede optie zijn als dat beetje vlees dan paardenvlees is.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 07:53

Leuk artikel met een slechte titel. Red een koe. Eet minder/geen vlees. En niet eet een ander dier.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:13

Joolien schreef:
En ja, misschien zijn er toch mensen die er anders tegenaan gaan kijken hierdoor, want tenslotte is paardenbiefstuk het meest optimale scharrelvlees. Dus red een koe of varken, eet eens een paard.

Wat een onzin... het meest ideale scharrelvlees is wild. Je hele leven vrij rondrennen en kikdood neervallen zonder dat je het schot gehoord hebt.....
Niks tegen paardenvlees trouwens, zat hier vroeger een goede paardenslager vlak bij het Sandelingenplein...

Goedgekeurd onderschrift :)

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:18

Als je echt een dier wilt redden, eet dan helemaal geen vlees. Ik durf mijzelf best hypocriet te noemen, ik vind vlees namelijk veel te lekker om te laten staan. Maar met hetzelfde gemak eet ik een vegetarische maaltijd.
Paard eet ik dan weer niet, evenals eend. Hoewel ik heb begrepen dat paardenrookvlees heel smakelijk is, maar dat is me echt een stap te ver.

Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:26

Ik eet weinig paard, maar ook eigenlijk omdat het niet in het standaard supermarkt asortiment zit. Ik kijk niet echt naar het soort dier, meer naar wat er in de aanbieding is := ik ga nooit naar een slager dus ik zal behalve de paardenworst voor op brood weinig paard eten.
Ik vind wel dat Jos er goed uit ziet! Heb hem slechter gezien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rider, sasja0705 en 7 bezoekers