Red een koe, eet een paard!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
anjali
Berichten: 15039
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:04

Eilinora schreef:
Mist schreef:
en met chronische HB nooit een zakje bute gehad ?


Nee geen bute idd,nooit.

Hoe kan dat nu. vrijwel alle rijpaarden hebben medicijnen gehad,zeker bij ernstige ziekte. of je moet ze dat expres onthouden omdat je het vlees dan niet meer kunt verkopen?


Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:27

meikemarieke schreef:
Ik vraag me af of er statistisch gezien niet meer dierenleed is onder paarden dan onder varkens/koeien/kippen in Nederland.
In Nederland moeten alle bedrijven die vleesvee houden zich aan strenge eisen houden en is hier controle op.
Aan het houden van paarden zitten echter maar zeer weinig eisen en zeer weinig controle.
Dus daarom mijn vraag; is er niet meer dierenleed onder paarden?


Geen idee of er meer dierenleed onder paarden is dan onder slachtvee.
Wat voor mij een belangrijke factor is, dat de beslissing om een paard te consumeren pas tegen het eind van dat leven wordt genomen.
In NL worden er voor zover ik weet geen paarden gefokt voor de slacht.
Dus het consumeren van een paard dat sowieso geen perspectieven hier op aard meer heeft is voor mij minder dierenleed dan een dier op de wereld te laten zetten enkel en alleen met als doel om opgegeten te worden.

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:23

anjali schreef:
Hoe kan dat nu. vrijwel alle rijpaarden hebben medicijnen gehad,zeker bij ernstige ziekte. of je moet ze dat expres onthouden omdat je het vlees dan niet meer kunt verkopen?

De meeste medicijnen hebben alleen een wachttijd voor de slacht.
Dan moet je bv 8 dagen wachten.

Maar je hoeft je paard niet te laten slachten, alleen schieten kan ook.

Daarnaast zijn de regels qua medicijnen voor bv dierenvoer veel lager.
Daar gelden andere wachttijden (of zelfs helemaal geen).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:37

ze schrijft zelf dat hij voor consumptie geslacht is, en bute heeft geen wachttijd

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:49

Maar heel veel paarden hebben geen bute gehad. Die van mij hebben ook hoogstens op metacam gestaan.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:13

Mist schreef:
ze schrijft zelf dat hij voor consumptie geslacht is, en bute heeft geen wachttijd

Ze schrijft ook dat hij geen bute gehad heeft.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:59

Door verschillende opmerkigen in dit topic ben ik toch (enigszins) anders tegen de slacht aan gaan kijken. Heb een maand of 5 terug mijn pony laten inslapen. Gewoon omdat ik het niet kon verdragen haar naar een slager te brengen. Langst de andere kant, schieten duurt nog geen seconde. Mijn paard is eerst gesedeert, toen in coma gebracht en vervolgens gedood met een injectie. Dit alles heeft best een tijd geduurd (ook door het afscheid nemen).
Als je paard een fijn leven heeft gehad is het misschien inderdaad vriendelijker om het vlees nog te eten (door anderen, niet door mij :9 ) dan dat ze in ene shredder gaan...

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:34

:(:)
Ik ben een paardenvlees-eter, maar zou eerlijk gezegd echt niet weten wat ik zou doen als ik mijn paard moet laten gaan. Gelukkig geen ervaringen mee. En de omstandigheden moeten er ook naar zijn. Een paard dat je niet moet willen verplaatsen hoef je niet een trailer in te trimmen voor de betere wereld.

Maar precies wat jij zegt, dat kwartje viel bij mij een paar jaar terug en sindsdien is dat voor mij vrijwel het enige stuk vlees waar ik echt achter kan staan. En het is gewoon lekker!

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:27

stel dat dat inderdaad werkt, meer paardenvlees eten. Wie levert dan vlees voor de rendac?? dat wordt daar niet vernietigd maar verwerkt voor vele andere (voor de mens al dan niet noodzakelijke) dingen? Lijkt me dan dat daar dan de koeien heen gaan die we dan vervangen hebben door paardenvlees. Al met al voelt dat dan niet als DE oplossing voor minder koeien fokken door paardenvlees te gaan eten.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:06

Er was laatst een documentaire op tv over kaas maken, kaas kan alleen gemaakt worden met vloeistof (stremsel) uit een kalvermaag, ze zijn bezig met een alternatief, maar dat schiet niet echt op, daarbij wordt beweerd dat chemisch stremsel niet zulke lekkere kaas geeft als echte stremsel.
Voor die kaas moet je dus melk hebben en stremsel, beide komen van runderen.
Dus een koe die melk geeft en moet blijven geven moet een kalfje krijgen, anders stopt de melkproductie, de helft van die kalfjes zijn stierkalfjes, een gedeelte hiervan wordt geslacht voor de inhoud van hun maag , tja en dat vlees wat moet je daarmee, net als de rest van de stierkalfjes, daar is eigenlijk geen markt voor, dus een gedeelte gaat gewoon naar Rendac.
Er werd door die kaasproducenten en boeren dan ook gesteld dat iedere vegetariër die kaas eet eigenlijk ook vlees en dus kalfsvlees/rundvlees zou moeten eten, want die stierkalfjes gaan nu dus gewoon rechtstreeks naar Rendac.
Dus dat paardenvlees is geen redding voor die kalfjes, minder kaas eten waarschijnlijk wel.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:34

Kalfsvlees word volgens mij best wel gegeten hoor al dan niet in het buitenland

Ik vind de argumenten van stress op vreemd terrein hier in dit topic eigenlijk kant nog wal slaan. Dan hebben we het over sportpaarden, die komen toch regelmatig op concours op vreemd terrein, zijn ze dan ook meteen doodsbang?

Die van mij rennen altijd de trailer op als ie open staat en vinden vreemd terrein altijd reuze gezellig, mijn voorkeur gaat absoluut naar schieten.
Ben er een paar keer bij geweest en het is echt zo gebeurd en heb geen stress gezien. Ja ik zal vast een nachtje minder slapen als het mijn eigen knol betreft maar dat heb ik er dan wel voor over hoor.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:35

Grainey
Dat is weer zo'n logica die nergens over gaat, sorry. (Dat je dan ook maar kalfsvlees moet gaan eten).
Je kan ook minder kaas gaan eten of veganistische alternatieven.

Waarom zijn die stiertjes niet geschikt voor de slacht?

Polly: een paard voelt heus wel het verschil tussen een wedstrijd terrein en een slachthuis -O-
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-11-17 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:38

we kunnen ook allemaal gras gaan eten, maar ik doe niet mee hoor ik vind een stukje vlees veel te lekker.

Kalfjes worden tegenwoordig onder veel minder erbarmelijke omstandigheden opgefokt en die gaan echt niet naar rendac hoor, denk je dat een kalvermestbedrijf daar van kan leven?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:39

En zolang de consument persé zijn stukje vlees wil, wordt het nooit wat met een schoner milieu en het dierenwelzijn.
Want iets ervoor over hebben is wel heel veel gevraagd :(:)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:41

Ik wil best mijn eigen beesten gaan opeten hoor maar ik wil inderdaad niet mijn stukje vlees laten staan

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:13

Nikass schreef:
Grainey
Dat is weer zo'n logica die nergens over gaat, sorry. (Dat je dan ook maar kalfsvlees moet gaan eten).
Je kan ook minder kaas gaan eten of veganistische alternatieven.

Waarom zijn die stiertjes niet geschikt voor de slacht?

Polly: een paard voelt heus wel het verschil tussen een wedstrijd terrein en een slachthuis -O-


Daarop in te gaan,toen wij de pony naar de slager brachten was ze heel ontspannen.
Stond lekker rustig een plukje hooi te eten.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:19


Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:35

Ik vond de foto met die haak door de lip wel heel akelig, kreeg direct een naar gevoel :n
Zelf zou ik mijn dieren nooit naar de slachter kunnen brengen, hoe jong of oud ze ook zijn.
Na 20 jaar trouwe dienst vind ik het niet ''eerlijk'' om het dier naar de slachter te brengen.

Ik betaal nog liever 800 euro voor een crematie van het dier dan dat ik me moet indenken dat de koppies van mijn ponys aan zon haak hangen :\

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:03

Vleeskalveren zijn over het algemeen nakomelingen van melkvee, hoewel er ook wel wat halve blauwe tussen zitten (die leveren de boer direct ook een flinke klap meer geld op). Wat ik zo terug kan vinden moet stremsel komen van nuchtere kalveren. Dit betekent dat het komt van kalveren van 2-4 weken oud. Kalveren mogen namelijk pas met 2 weken van de boerderij af. Het zullen voornamelijk overtollige magere vaarskalveren zijn die afgemaakt worden voor het stremsel.

De rest van de kalveren worden tot 10 maanden vetgemest, de eerste 8 weken van hun leven zitten ze in eenlingboxen, daarna komen ze in groepshokken waarbij ze uiteindelijk minimaal 1.8m2 per dier moeten hebben, maar ze dit vaak al direct vanaf het begin krijgen. Stierkalveren groeien harder (hebben een gunstigere voederconversie) en plassen met minder spetteren waardoor het hok droger blijft. Hierdoor zijn ze meer gewenst en kosten ze meer dan een nuchter vaarskalf.

http://www.veemarkt.nu/leeuwarden/nukas/

Oftewel: een vaarskalf heb je vanaf 0-5€ en kost je maximaal 30€ (volledig melkbloed)
Een stierkalf begint bij 50€ en loopt op tot 165€.

Een halve blauwe doet daar nog eens ±100€ bovenop.

De enige uitzondering op dit verhaal zijn de jersey(kruising)-kalveren. Dit is een zeer licht ras en dat levert echt niets op, die worden vaak ingeslapen en hoogstens voor stremsel-winning gebruikt (op 1 exclusieve mester met kalveren van 1 bio-boerderij na, die voor luxe restaurants vlees levert. Die kalveren worden buiten gemest).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:03

Nikass schreef:
En zolang de consument persé zijn stukje vlees wil, wordt het nooit wat met een schoner milieu en het dierenwelzijn.
Want iets ervoor over hebben is wel heel veel gevraagd :(:)


Jij doet je honden toch ook niet de deur uit? Iedereen zijn eigen keuzes. Niet helemaal netjes om anderen te veroordelen over de hunne.
Ik heb het voor de wereld over dat ik mijn bewuste keuzes maak wat betreft vlees. Paardenvlees is voor mij een keuze die de wereld mijns inziens niet lelijker maakt.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:40

@mizora, blauwe kalveren leveren niet meer op. Althans niet als het kalfsvlees blijft. Kalveren worden alleen per leeftijdscategorie geslacht (niet één dag meer of minder, kg prijs per leefstijdscat.) wanneer je er geld aan gaat verdienen omdat het absoluut een hogere voederconversie heeft dan een HF stierkalf en meer spier aan zet, mag het geen kalfsvlees meer heten (na een bepaald aantal weken/maanden). Voor de kalvermestbedrijven is het dus helemaal niet gunstiger percé blauw te mesten, levert hetzelfde op als HF die evensnel groeien qua kg.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:54

Blauwe nuchtere kalveren leveren wel degelijk meer op, of je moet de gegevens van de veemarkt in Leeuwarden niet geloven.

En ze leveren meer op omdat ze meer vlees aanzetten. Het aantal kg's is helemaal niet zo beperkend, het aantal kg's vet per karkas wel, uit mijn hoofd gezegd is de ideale hoeveelheid vet 15kg. Minder vet wordt je iets op gekort, meer vet wordt je zwaar op gekort.

Kalveren worden inderdaad per leeftijdscategorie geslacht: tot 8 maanden is het jong kalfsvlees (het duurste soort), 8-12 maanden is het oud kalfsvlees. Na 12 maanden is het "gewoon" rundvlees.

Die gunstigere voederconversie en hogere groei betekent ook dat ze eerder het juiste slachtgewicht bereiken. Het prijsverschil tussen jong rosé en oud rosé is behoorlijk. Jong rosé levert nu 4.10€/kg op, terwijl oud rosé 3.70€/kg oplevert. Jong blank levert 5€/kg op.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:01

Prijs voor holstein stierkalf ongeveer 120 a 130 euro.
80 a 100 voor een kleine lichte stier.

Holstein x belgisch blauw 300 a 320 euro

Dat is wat wij ongeveer krijgen.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:52

Ik hoor wel van onze buren dat de handelaren een kalf niet mee willen nemen als hij/zij onder een bepaald gewicht zit, de enige optie is dan nog laten inslapen. Dat is dan volledig melkvee.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:02

Kalfjes met een te laag gewicht zijn vaak kalfjes die achterblijven in groei en dus de groep, meer antibiotica nodig hebben (wat heel slecht is voor de dierdagdosering die ze manhaftig naar beneden proberen te krijgen) en een slechtere voerconversie hebben, daarnaast vallen ze vaker uit (=gaan dood).

Vooral de zeer lichte vaarskalveren zijn daar debet aan. Nu gaat het weer wat beter, maar er is een periode geweest, toen er net bekend werd dat er minder melkvee aangehouden mocht worden door de boeren, dat er extreem veel kalveren ter beschikking kwamen voor de vleeskalverhouderij. Dat drukte de prijs en zorgde ervoor dat de kalverhouderij kritisch kon zijn met inkopen. En dan kiezen ze liever stierkalveren dan vaarskalven, en liever kalveren met een goede schone vacht dan kalveren met een doffe vacht en diarree. Zwaardere kalveren hebben vaak een betere start gehad (meer biest gehad) en zijn vaak vitaler. En de overblijvers konden dan inderdaad alleen ingeslapen worden.

Overigens is Jersey ook volledig melkvee, maar het meest gangbare melkvee-ras in Nederland is Holstein-Friesian (HF-koeien).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, Annienke, Besje, GrapeshotBot, MissMarije, Rije, Telpeva, Tieneke en 34 bezoekers