nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:18

Cowboy55 schreef:
purny schreef:
Zoiezo vind ik wel dat je als expat in Nederland werkt je gewoon Nederlands moet praten.
Zo merk ik op m'n werk dat heel veel expats het vertikken om Nederlands te praten. De vragen verstaan ze wel maar ze zijn te beroerd om in het Nederlands terug te antwoorden


Die zitten er ook tussen en dat is jammer.

Maar vergeet niet dat:
1. een taal verstaan een stuk makkelijker is dan in die taal terug praten. Voorbeeld: afgelopen vrijdag is mij in rad Spaans de werking van mijn zonnepanelen uitgelegd. Ik kan eerlijk zeggen dat ik het verhaal 100% gesnapt heb. Maar verder dan tegen die Spaanse meneer zeggen: OK en Aha en Bueno kwam ik toch echt niet. :+

2. sommige mensen bang zijn om fouten te maken. Ik ken een Australier in Nederland die 1x uitgelachen is toen hij Nederlands probeerde te spreken. Sindsdien spreekt hij alleen nog maar Engels.

3. Over de doelgroep van het krantenartikel heeft nooit iemand zich druk gemaakt. Die mensen hoefden geen Nederlandse te leren want die gingen toch terug naar hun land van herkomst.


Ik woon in Duitsland en ben in het begin zo vaak uitgelachen om mijn versprekingen. Zou wat zijn als ik daarom weigerde duits te praten. Sterker nog, vond het juist een motivatie om de goede woorden te vragen. ;)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:20

Ook iemand die maar voor een paar maanden in een land verblijft kan, imo, best het fatsoen opbrengen om een paar beleefdheids woordjes/zinnetjes te leren. Als is het maar hallo/dank je wel/spreek je ook engels?
Vooral die laatste. Persoonlijk heb ik er een hekel aan dat men maar automatisch aanneemt dat iedereen dat spreekt. Zolang engels niet de voertaal is in het land waar je verblijft vind ik het zelfs onbeschoft om maar klakkeloos ervan uit te gaan dat iedereen engels wil praten.

@Karuna: het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zolang het maar eerlijk verloopt voor álle partijen. En ik denk dat daar nu een beetje de schoen wringt.

En, inmiddels spreek ik foutloos spaans. Maar wat hebben ze gelachen om me toen ik nog wat te leren had. Als ik me daardoor uit het veld had laten slaan had ík een groot probleem gehad.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:28

Booooo schreef:
Een expat is tijdelijk, dus ik vind niet dat die Nederlands moet praten. Engels is een wereldtaal, houdt het dan daarbij. Zelfde als ik bijv. tijdelijk in het buitenland zou gaan werken en dan ineens de taal van dat land moet spreken.
Ben je van plan om langer (voorgoed) te blijven vind ik wel dat je de taal moet leren.

Maar als diegene elke dag boodschappen gaat doen vind ik dat van wel.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:33

Dus stel ik word voor mijn werk een aantal maanden naar China gestuurd om daar te gaan werken. Moet ik ineens Chinees spreken :+ Nee.. Alleen als ik echt daar heen zou verhuizen zou ik het logisch vinden.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:34

Het moet niet, maar het staat natuurlijk wel betrokken als je het wel doet :)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:35

Booooo schreef:
Dus stel ik word voor mijn werk een aantal maanden naar China gestuurd om daar te gaan werken. Moet ik ineens Chinees spreken :+ Nee.. Alleen als ik echt daar heen zou verhuizen zou ik het logisch vinden.

Een paar woorden uit beleefdheid? Je hoeft heus geen politiek debat te kunnen voeren. Maar gewoon wat simpele woordjes noem ik respect en interesse in je tijdelijke land tonen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:38

Booooo schreef:
Dus stel ik word voor mijn werk een aantal maanden naar China gestuurd om daar te gaan werken. Moet ik ineens Chinees spreken :+ Nee.. Alleen als ik echt daar heen zou verhuizen zou ik het logisch vinden.

Stukje verdiepen in het land en in de cultuur?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:41

karuna schreef:
Twee van mijn ooms waren een van de eerste gastarbeiders. Zo heette dat vroeger. De een italiaan de ander een griek. Beiden hebben hun bloedende best gedaan de taal onder de knie te krijgen. Maar beiden zijn er domweg niet in geslaagd het te leren spreken goed verstaanbaar. En als ze het probeerden was het als reactie meestal he watte? Wat zeg je enz?

Een oom is overleden de ander diep dement en teruggevallen op het italiaans en leeft al jaren in een verpleegtehuis. Ja tussen nederlandse dementen als enige niet nederlander van geboorte. Maar wat die man over zich heen heeft gekregen van zowel bewoners als familie,van bewoners. Echt vreselijk gewoon. Dan schaam je je als nederlander diep. -O-

vandaar de plaatsing van dit artikel. Omdat het helaas nu een probleem aan het worden is niet alleen daar in apeldoorn maar in heel het land, de eerste generatie hierheen gehaalde arbeiders heeft nu echt dringend zorg nodig en moet ergens terecht. En bijna overal stuit dat op weerstand, protesten, genegeerd worden door medebewoners. Bijna om te kotsen soms zo erg.

Alleen deze groep ouderen vindt dat ze in het recht staan om er openlijk te tegen demonstreren, alleen deze keuze is gemaakt omdat de nood zo hoog is, ze deze mensen eigenlijk nergens anders kwijt kunnen dan hier. Wat moeten ze dan? De turkse mensen maar laten wegpieteren thuis?

Helaas zelf ook regelmatig te maken gehad met gebrek aan tolerantie bij ouderen (moet zelfs tot mijn grote schrik bekennen dat ook mijn ruimdenkende vader bekrompen ideeen soms uitkraamt vanuit het niets echt erg) een oudere meneer die het zelfs nodig vond om zijn paraplu kapot te slaan op mijn gehandicaptenvoertuig omdat hij vond dat ik daar niet mocht rijden als jongere persoon. Ook ben ik toen wel eens bespuugd door het open raam heen door een hoogbejaarde dame. {:)-:(


Niet vergeten dat het typisch dementen gedrag is, ik word dagelijks als dikke uitgescholden of dat mijn haar een vogelnest is. Als ik een kleurtje had zou het dat misschien zijn, soms moet je er echt geen racisme achter halen, het zijn oudjes met een hersenstoornis die remming verminderd.

Ik heb trouwens enorm veel mensen van een andere cultuur die zich niet schamen om zorg te weigeren als het van iemand komt met andere roots. Ik ben zeker dat het binnen tien jaar beter gaat zijn als een andere generatie oud is.

Maar ik denk inderdaad dat dit oneerlijkheidsgevoel is en schrik voor het onbekende
Laatst bijgewerkt door Furrow op 02-11-17 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 16:45

Palmera probleem is nu net dat er nu teveel turkse mensen daar zitten te wachten op een plek. Snap dat ze dan liever dat bij elkaar gooien ivm taalprobleem. Wat moeten ze anders? Als er niet meer hulp aan te nemen valt die de taal spreekt?

Van de bewoners ja maar niet van op bezoek komende familie die mijn oom niet wilden zien of horen want die vieze buitenlander {:)-:(

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:57

Door Purny werdt letterlijk gezegd dat zo iemand 'gewoon' Nederlands moet praten.. Alsof je zo snel even een andere taal leert.
Daarbij zijn een paar standaard zinnetjes niet gewoon Nederlands praten.

Stukje verdiepen in het land en cultuur doe ik sowieso al in landen. Ook waar ik nog nooit ben geweest, wilt niet zeggen dat ik dan meteen de taal spreek.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:01

Ik vind dat iedereen ter wereld engels moet kunnen praten. Dan ben je gelijk van het probleem af dat er steeds een communicatie storing is. Één taal, wereld wijd! Natuurlijk mag iedereen de taal blijven spreken die ze willen spreken, maar Engels moet er iig gesproken kunnen worden.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:01

Booooo schreef:
Door Purny werdt letterlijk gezegd dat zo iemand 'gewoon' Nederlands moet praten.. Alsof je zo snel even een andere taal leert.
Daarbij zijn een paar standaard zinnetjes niet gewoon Nederlands praten.

Stukje verdiepen in het land en cultuur doe ik sowieso al in landen. Ook waar ik nog nooit ben geweest, wilt niet zeggen dat ik dan meteen de taal spreek.

Als ik ergens minimaal 6 maanden aan de slag ga dan doe ik mijn best om de taal te leren. En door Nederlands te praten leer je het ook het snelst. Dus ik praat gewoon Nederlands tegen deze mensen

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:06

mvdende schreef:
Ik vind dat iedereen ter wereld engels moet kunnen praten. Dan ben je gelijk van het probleem af dat er steeds een communicatie storing is. Één taal, wereld wijd! Natuurlijk mag iedereen de taal blijven spreken die ze willen spreken, maar Engels moet er iig gesproken kunnen worden.


Oudjes kennen echt geen Engels hoor, (de mijne toch niet) vroeger was dat ook geen taal dat ze moesten leren.
Maar inderdaad, ergens is het wel scheef dat het sociaal juist moet zijn dat je aanpast en Engels moet spreken maar andersom getolereerd moet worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 17:08

Mijn vader is 83 en spreekt heel goed zijn talen hoor. Engels, duits frans en wat spaans. En mijn moeder kon met naar mulo zich ook goed verstaanbaar maken in die talen

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:17

purny schreef:
Booooo schreef:
Door Purny werdt letterlijk gezegd dat zo iemand 'gewoon' Nederlands moet praten.. Alsof je zo snel even een andere taal leert.
Daarbij zijn een paar standaard zinnetjes niet gewoon Nederlands praten.

Stukje verdiepen in het land en cultuur doe ik sowieso al in landen. Ook waar ik nog nooit ben geweest, wilt niet zeggen dat ik dan meteen de taal spreek.

Als ik ergens minimaal 6 maanden aan de slag ga dan doe ik mijn best om de taal te leren. En door Nederlands te praten leer je het ook het snelst. Dus ik praat gewoon Nederlands tegen deze mensen


Jij kan wel Nederlands praten, wilt niet zeggen dat hun het dan terug moeten doen omdat het in jouw straatje past. Als je professioneel bent en je weet dat deze mensen tijdelijk in NL zijn om te werken, en ze verstaan Engels waarom moet je dan zo door gaan op dat Nederlands praten.

Je weet dat je als Apothekersassistent ook niet (goed) Nederlandse mensen aan de balie krijgt?

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:19

mvdende schreef:
Ik vind dat iedereen ter wereld engels moet kunnen praten. Dan ben je gelijk van het probleem af dat er steeds een communicatie storing is. Één taal, wereld wijd! Natuurlijk mag iedereen de taal blijven spreken die ze willen spreken, maar Engels moet er iig gesproken kunnen worden.


Dat lost het probleem alleen maar theoretisch op ben ik bang. In de praktijk zal het Engels door verschillende mensen/stammen/volken/landen zo verhaspeld worden dat mensen tegen elkaar praten zonder ook maar door te hebben dat beide partijen daadwerkelijk een vorm van Engels spreken. _O-

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:21

@Boo: Weet niet waar je apothekersassistente vandaan haalt?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:51

Ander topic waarin ik je advies gaf over stage.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:56

Maar je mag toch wel verwachten als iemand 40 jaar in Nederland woont een beetje Nederlands spreekt?
Kijk foutloos en zonder accent hoeft niet. Maar alle landen bij elkaar zetten heeft ook als effect dat ze geen Nederlands hoeven te praten want alle buren zijn toch Turks,Marrokaans, Antilliaans, Chinees enz.

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:57

karuna schreef:
Twee van mijn ooms waren een van de eerste gastarbeiders. Zo heette dat vroeger. De een italiaan de ander een griek. Beiden hebben hun bloedende best gedaan de taal onder de knie te krijgen. Maar beiden zijn er domweg niet in geslaagd het te leren spreken goed verstaanbaar. En als ze het probeerden was het als reactie meestal he watte? Wat zeg je enz?

Een oom is overleden de ander diep dement en teruggevallen op het italiaans en leeft al jaren in een verpleegtehuis. Ja tussen nederlandse dementen als enige niet nederlander van geboorte. Maar wat die man over zich heen heeft gekregen van zowel bewoners als familie,van bewoners. Echt vreselijk gewoon. Dan schaam je je als nederlander diep. -O-

vandaar de plaatsing van dit artikel. Omdat het helaas nu een probleem aan het worden is niet alleen daar in apeldoorn maar in heel het land, de eerste generatie hierheen gehaalde arbeiders heeft nu echt dringend zorg nodig en moet ergens terecht. En bijna overal stuit dat op weerstand, protesten, genegeerd worden door medebewoners. Bijna om te kotsen soms zo erg.

Alleen deze groep ouderen vindt dat ze in het recht staan om er openlijk te tegen demonstreren, alleen deze keuze is gemaakt omdat de nood zo hoog is, ze deze mensen eigenlijk nergens anders kwijt kunnen dan hier. Wat moeten ze dan? De turkse mensen maar laten wegpieteren thuis?

Helaas zelf ook regelmatig te maken gehad met gebrek aan tolerantie bij ouderen (moet zelfs tot mijn grote schrik bekennen dat ook mijn ruimdenkende vader bekrompen ideeen soms uitkraamt vanuit het niets echt erg) een oudere meneer die het zelfs nodig vond om zijn paraplu kapot te slaan op mijn gehandicaptenvoertuig omdat hij vond dat ik daar niet mocht rijden als jongere persoon. Ook ben ik toen wel eens bespuugd door het open raam heen door een hoogbejaarde dame. {:)-:(


Er zijn echt wel woonvormen voor ouderen inmiddels hoor.
In Breda voor mensen uit Indonesie
En in Dordrecht is nu een vleugel geopend voor mensen met somatiek en dementie beeld.
Ik vind deze setting heel anders, hier wordt gewoon van een wooncomplex bepaald dat alleen mensen met een Turkse nationaliteit welkom zijn.
Mooie boel, je zal een huisje hebben ergens en de gemeente bepaald welke cultuur daar mag gaan wonen -O-

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:58

Booooo schreef:
Ander topic waarin ik je advies gaf over stage.

En als je turks leert praten en met je man in turkije een huis koopt zijn de kosten koper niet zo schrikbarend hoog als in nederland. :)

Flauw hè, andere topics hierin verweven. :)

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:59

quera schreef:
Maar je mag toch wel verwachten als iemand 40 jaar in Nederland woont een beetje Nederlands spreekt?
Kijk foutloos en zonder accent hoeft niet. Maar alle landen bij elkaar zetten heeft ook als effect dat ze geen Nederlands hoeven te praten want alle buren zijn toch Turks,Marrokaans, Antilliaans, Chinees enz.



Snap ik zo ie zo al niet.
Als ik ergens op vakantie ben, probeer ik al op amateur niveau de taal een beetje te spreken.

En hier wonen rustig mensen 40 jaar die hun kinderen nodig hebben om zich verstaanbaar te maken bij een arts, winkel etc.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:03

Palmera schreef:
Booooo schreef:
Ander topic waarin ik je advies gaf over stage.

En als je turks leert praten en met je man in turkije een huis koopt zijn de kosten koper niet zo schrikbarend hoog als in nederland. :)

Flauw hè, andere topics hierin verweven. :)


Net zo flauw als in dit topic over Syriërs beginnen, wat ook geen bal met het artikel te maken heeft. En ook nog het woordje zwarte piet erbij gooien.

En even voor jouw informatie in Turkije moet je 30% zelf inleggen dus daar is het nog wat hoger :)

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:42

Iemand in dit topic zei trouwens dat (alle?) Turkse mensen zo netjes zijn toch?.
Toen reageerde ik nog met:”knap dat je dat over een hele bevolkingsgroep kunt zeggen”.

Zie journaal.
Vinden de mensen dat in Venlo nu ook?

“Wij hebben het hier voor het zeggen”

Ok...nu weer ontopic

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:35

ravellie schreef:
Iemand in dit topic zei trouwens dat (alle?) Turkse mensen zo netjes zijn toch?.
Toen reageerde ik nog met:”knap dat je dat over een hele bevolkingsgroep kunt zeggen”.

Zie journaal.
Vinden de mensen dat in Venlo nu ook?

“Wij hebben het hier voor het zeggen”

Ok...nu weer ontopic


Net zoals bij alle andere afkomsten/culturen/religies hoe je het noemen wilt zitten daar ook rotte appels tussen.