Toelating glyfosaat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:58

pmarena schreef:
Mazida, zeg je nou serieus dat het wegborstelen van onkruid schadelijker is voor het milieu dan dergelijk gif en alles dat in zijn kielzog mee komt....? :')


Onkruid wat geborsteld wordt met een borstelmachine slurpt heel wat liter diesel weg op een dag..

wie kijkt in het verleden staat met de rug naar de toekomst...


papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 22:56

LotusT schreef:
pmarena schreef:
Mazida, zeg je nou serieus dat het wegborstelen van onkruid schadelijker is voor het milieu dan dergelijk gif en alles dat in zijn kielzog mee komt....? :')


Onkruid wat geborsteld wordt met een borstelmachine slurpt heel wat liter diesel weg op een dag..

En het zelfde karretje met een spuitinstalatie doet dat niet?

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 05:56

LotusT schreef:
Onkruid wat geborsteld wordt met een borstelmachine slurpt heel wat liter diesel weg op een dag..

Want diesel doodt ook alles wat leeft :')
Kom nou zeg.. ik snap écht niet waarom die roundup zo hard verdedigd moet worden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 07:13

Citaat:
Two people on the UN panel that just ruled the herbicide glyphosate “unlikely” to cause cancer in humans have ties to groups that have accepted over $1 million from Monsanto and another industry group representing agrochemical giants.

https://www.rt.com/usa/343485-un-who-gl ... cer-risks/

Citaat:
Results from the urine samples of 48 MEPs last month showed that all had glyphosate traces in their bodies, with the average concentration being 1.7 micrograms a litre, 17 times above the limit for drinking water.


Als het om fipronyl gaat dan draait heel Nederland door.. maar gaat het om glyfosaat, wat jaren geleden al bekend is geworden, zelfs bij vrouwen in moedersmelk wordt aangetroffen, dan wordt het stilgehouden en maakt niemand zich er druk om :?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 09:34

Bij het gebruik van glyfosaat zou iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.
Zolang het spul gebruikt mag worden kun je dit gebruik eenvoudig halveren.
Dat zou al een mooie eerste stap kunnen zijn.
Maar je weet hoe dat gaat bij veel boeren...zo lang het niet verplicht is, houd je je al snel bij het oude bekende, maar er zijn wel degelijk methodes om het gebruik te halveren en nog kostenbesparend te werken ook.
http://ecoprotecta.eu/index.php?option= ... 81&lang=nl

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:44

Mazida schreef:
Blij dat glyfosaat gewoon is toegestaan. Meeste mensen weten echt niet waar ze het over hebben. Biologisch onkruid wieden met onkruid wegbranden weg borstelen is veel schadelijker dan het gebruik van Roundup. In 2012 is dat nog onderzocht door de Universiteit van Wageningen. Jullie hebben het hier allemaal over die machtige landbouwlobby en grote bedrijven die alles voor elkaar krijgen, maar dan kennen jullie de milieulobby niet. Milieudefensie leeft bijvoorbeeld op subsidie van de overheid en doet vooral aan brallen en bang maken.


Dat ligt er maar net aan wie het waarvoor onderzoekt.
Er is namelijk ook onderzoek naar het effect van roundup op menselijke longen, en die effecten zijn niet mals :)

Maar goed, verder weet ik er weinig van. Vind het shocking hoe onbekend dit is...

[o]

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 09:56

verootjoo schreef:
Mazida schreef:
Blij dat glyfosaat gewoon is toegestaan. Meeste mensen weten echt niet waar ze het over hebben. Biologisch onkruid wieden met onkruid wegbranden weg borstelen is veel schadelijker dan het gebruik van Roundup. In 2012 is dat nog onderzocht door de Universiteit van Wageningen. Jullie hebben het hier allemaal over die machtige landbouwlobby en grote bedrijven die alles voor elkaar krijgen, maar dan kennen jullie de milieulobby niet. Milieudefensie leeft bijvoorbeeld op subsidie van de overheid en doet vooral aan brallen en bang maken.


Dat ligt er maar net aan wie het waarvoor onderzoekt.
Er is namelijk ook onderzoek naar het effect van roundup op menselijke longen, en die effecten zijn niet mals :)

Maar goed, verder weet ik er weinig van. Vind het shocking hoe onbekend dit is...

Niet alleen naar mensen kijken...er is al lang bekend dat zowel glyfosaat als ampa,s zeer schadelijk zijn voor het aquatischmilieu.

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:22

papagroom schreef:
Bij het gebruik van glyfosaat zou iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.
Zolang het spul gebruikt mag worden kun je dit gebruik eenvoudig halveren.
Dat zou al een mooie eerste stap kunnen zijn.
Maar je weet hoe dat gaat bij veel boeren...zo lang het niet verplicht is, houd je je al snel bij het oude bekende, maar er zijn wel degelijk methodes om het gebruik te halveren en nog kostenbesparend te werken ook.
http://ecoprotecta.eu/index.php?option= ... 81&lang=nl


Pff tuurlijk! Vraag me af of jij echt wel eens in gesprek bent geweest met een boer. Glyfosaat word niet overal en zomaar toegepast. Daarbij, een boer gaat echt niet meer gebruiken dan nodig is, aangezien het nou niet bepaald goedkoop spul is. Daarnaast worden er vaak controles gehouden.

Volgens mij roep jij maar wat... Jammer!

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 10:34

Amy schreef:
papagroom schreef:
Bij het gebruik van glyfosaat zou iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.
Zolang het spul gebruikt mag worden kun je dit gebruik eenvoudig halveren.
Dat zou al een mooie eerste stap kunnen zijn.
Maar je weet hoe dat gaat bij veel boeren...zo lang het niet verplicht is, houd je je al snel bij het oude bekende, maar er zijn wel degelijk methodes om het gebruik te halveren en nog kostenbesparend te werken ook.
http://ecoprotecta.eu/index.php?option= ... 81&lang=nl


Pff tuurlijk! Vraag me af of jij echt wel eens in gesprek bent geweest met een boer. Glyfosaat word niet overal en zomaar toegepast. Daarbij, een boer gaat echt niet meer gebruiken dan nodig is, aangezien het nou niet bepaald goedkoop spul is. Daarnaast worden er vaak controles gehouden.

Volgens mij roep jij maar wat... Jammer!

Amy,
Ik ben beroepsmatig betrokken bij de ontwikkeling van biologische en natuurlijke producten tbv de agrarische sector, scheepvaart, en paardenhouderij...en durf te stellen dat ik wel degelijk weet wat er speelt.
PS...heb je de link goed gelezen?

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:40

Vraag mij af, als de toelating door de EU verboden wordt, moet Nederland toch volgen? De EU heeft nog niet beslist, of wel?

Wat betreft Glyfosaat en Monsanto, het klinkt als een plotseling uit een film..


    De documenten zijn uiterst relevant omdat ze laten zien dat Monsanto zelf de link tussen Roundup en kanker plausibel acht. In de e-mails en brieven die decennia teruggaan, stellen medewerkers dat het bedrijf ‘kwetsbaar’ is als het gaat om studies die tonen dat het middel het DNA kan beschadigen. In een intern rapport uit 1999 suggereert het bedrijf dat ook zelf, maar Monsanto hield die memo geheim. De e-mails laten zien dat toxicologen van Monsanto intern spreken over het ‘bestrijden’ van onafhankelijke studies die wijzen op gevaar. Daarnaast schreef het bedrijf achter de schermen mee aan studies die Roundup veilig verklaren.

Komt uit dit artikel:
https://www.oneworld.nl/bedrijfslobby/schrijft-buitenlandse-pers-monsanto/?utm_content=buffer02776&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=buffer

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:20

Amy schreef:
Pff tuurlijk! Vraag me af of jij echt wel eens in gesprek bent geweest met een boer. Glyfosaat word niet overal en zomaar toegepast. Daarbij, een boer gaat echt niet meer gebruiken dan nodig is, aangezien het nou niet bepaald goedkoop spul is. Daarnaast worden er vaak controles gehouden.

Volgens mij roep jij maar wat... Jammer!


Mijns inziens is het toch echt niet nodig om grasland elk jaar/elke paar jaar dood te spuiten hoor. Maar ja, schijnbaar economisch wel interessant dus het gebeurt in behoorlijk grote mate.

Zo iets als 'de boer' bestaat ook niet. Die zijn er in alle soorten en maten, van 'als het beweegt of groeit, SPUITEN!' tot 'Aw kijk, de ratten eten mijn bonen op. Misschien moet ik een valkenier inhuren...' Zeggen dat 'een boer' iets echt niet doet is net zo iets als zeggen dat 'een ruiter' iets echt niet doet, om het even in bokt-termen te houden.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:24

Klinkt precies als de vaccin-industrie... het is schokkend hoe lang ze het volhouden om belangrijke en gewone mensen te sussen en een rad voor ogen te draaien. Als je maar genoeg geld hebt en genoeg "wetenschap" en mensen op belangrijke posities kan kopen en de media op de juiste manier weet te bespelen dan hou je het heel, heel lang vol om overvloedig aanwezige andere wetenschappelijke informatie in het verdomhoekje te duwen. Inderdaad het actief bestrijden van informatie die potentieel schadelijk is voor je verkoopcijfers.

Dit blijft ook wel een mooi filmpje :D


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:28

julius_juut schreef:
[naam] schreef:
Pff tuurlijk! Vraag me af of jij echt wel eens in gesprek bent geweest met een boer. Glyfosaat word niet overal en zomaar toegepast. Daarbij, een boer gaat echt niet meer gebruiken dan nodig is, aangezien het nou niet bepaald goedkoop spul is. Daarnaast worden er vaak controles gehouden.

Volgens mij roep jij maar wat... Jammer!


Mijns inziens is het toch echt niet nodig om grasland elk jaar/elke paar jaar dood te spuiten hoor. Maar ja, schijnbaar economisch wel interessant dus het gebeurt in behoorlijk grote mate.


Mooi voorbeeld! Je weet er blijkbaar niet van dat hier regels voor zijn vanuit de overheid. Die legt ons dat op. Iets met wisselteelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:30

papagroom schreef:
[naam] schreef:

Bij het gebruik van glyfosaat zou iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.
Zolang het spul gebruikt mag worden kun je dit gebruik eenvoudig halveren.
Dat zou al een mooie eerste stap kunnen zijn.
Maar je weet hoe dat gaat bij veel boeren...zo lang het niet verplicht is, houd je je al snel bij het oude bekende, maar er zijn wel degelijk methodes om het gebruik te halveren en nog kostenbesparend te werken ook.
http://ecoprotecta.eu/index.php?option= ... 81&lang=nl


Pff tuurlijk! Vraag me af of jij echt wel eens in gesprek bent geweest met een boer. Glyfosaat word niet overal en zomaar toegepast. Daarbij, een boer gaat echt niet meer gebruiken dan nodig is, aangezien het nou niet bepaald goedkoop spul is. Daarnaast worden er vaak controles gehouden.

Volgens mij roep jij maar wat... Jammer!

[naam],
Ik ben beroepsmatig betrokken bij de ontwikkeling van biologische en natuurlijke producten tbv de agrarische sector, scheepvaart, en paardenhouderij...en durf te stellen dat ik wel degelijk weet wat er speelt.
PS...heb je de link goed gelezen?[/quote]

Ah oké, nou zo kom je niet over.
Ja die heb ik gelezen...?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:36

Dat filmpje ken ik inderdaad ook :+ Haha

Ik heb me laatst echt enorm verbaasd over een show met Bill Nye op Netflix, met een pro-GMO aflevering.. De een na de andere slechte pro-gmo reden kwam voorbij 8)7
De stof zit van nature in een bloem en 'oh kijk wat een gevaarlijke bloem *sarcasme* '.. maar die bloem is gewoon giftig, dat zegt ie er niet bij..
En dat terwijl Bill Nye altijd een tegenstander is geweest van GMO, en ook de gevaren kent.
Maar wat blijkt? Hij is bij Monsanto op bezoek geweest, en verandert van de een op de andere dag compleet van mening :=
http://www.healthfreedoms.org/bill-nye- ... -new-show/
Monsanto koop echt over de hele wereld mensen om, om het publiek maar verward te houden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:39

Amy schreef:
Mooi voorbeeld! Je weet er blijkbaar niet van dat hier regels voor zijn vanuit de overheid. Die legt ons dat op. Iets met wisselteelt...

Misschien heb ik er te weinig kaas van gegeten hoor, maar waarom lijkt het dan of er genoeg percelen zijn die ook over langere tijd alleen maar in gebruik zijn als weide/grasland?

Schoentje, kerstmuts en [o]

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:43

Dat is het hem Annemiek, men probeert zoveel mogelijk "wetenschap" op te voeren waarbij ze met veel wurgen en draaien min of meer tot de conclusie kunnen komen dat het niet gevaarlijk zou zijn. Maar dan laten ze voor het gemak voor het publiek een hele waslijst aan mitsen en maren weg :P

Beetje in de categorie van het is niet gevaarlijk gebleken binnen 15 minuten en wat er daarna gebeurd daar hebben we het maar niet over :P

Maar menigeen is zo onder de indruk van "een wetenschapper" op TV ofzo die zegt dat het niet gevaarlijk is. Als die er dan ook nog een leuk statement bij maakt waarmee die de tegenstanders belachelijk maakt dan nemen mensen die gedachte weer mee naar huis en heeft zo iemand zijn centjes weer verdiend +:)+

Het gekke is dat het bij Monsanto toch echt wel heel algemeen bekend is dat die hele enge dingen doen, en dan tòch houden ze het nog zo lang vol :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:46

oomens schreef:
[naam] schreef:
Mooi voorbeeld! Je weet er blijkbaar niet van dat hier regels voor zijn vanuit de overheid. Die legt ons dat op. Iets met wisselteelt...

Misschien heb ik er te weinig kaas van gegeten hoor, maar waarom lijkt het dan of er genoeg percelen zijn die ook over langere tijd alleen maar in gebruik zijn als weide/grasland?


Wat Julius juut aanhaalt snap ik dus ook niet helemaal, want inderdaad, zoveel grasland word er niet doodgespoten. Dat mag niet zomaar en zijn regels voor. Grasland word meestal doodgespoten als er ziekten of plagen zijn. Of dus voor de wisselteelt, maar meestal word het dan gescheurd.

Ik denk dat Julius juut in de war is met de groenbemester die in het voorjaar doodgespoten word. Lijkt ook op gras ;)

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:58

Mazida schreef:
Blij dat glyfosaat gewoon is toegestaan. Meeste mensen weten echt niet waar ze het over hebben. Biologisch onkruid wieden met onkruid wegbranden weg borstelen is veel schadelijker dan het gebruik van Roundup. In 2012 is dat nog onderzocht door de Universiteit van Wageningen. Jullie hebben het hier allemaal over die machtige landbouwlobby en grote bedrijven die alles voor elkaar krijgen, maar dan kennen jullie de milieulobby niet. Milieudefensie leeft bijvoorbeeld op subsidie van de overheid en doet vooral aan brallen en bang maken.


Beste Mazida, ik ken je niet en ik heb voor deze gelegenheid ook nadrukkelijk niet in je bokt profiel gespiekt.
Misschien ben jij ook een boerin die klem zit tussen de bank, de markt en de wens om het bedrijf over te kunnen dragen aan de volgende generatie.

Als pacifistheb ik me regelmatig en uitgebreid verdiept in het leger. En het leger kent de uitspraak "om de vijand te verslaan, moet men eerst de vijand kennen."

Als gezegd: ik ben pacifist en ik vind het 'nergens voor nodig' om elkaar als vijand te zien.
Als ik per koekblik op 4 wielen van Drenthe naar de Randstad rijd, zitten er tegenwoordig nog maar een paar dode insecten op die grill. 'Toen oma nog jong was', ik ben 57, zat zo'n ding onder.
5% achteruitgang per jaar ziet geen mens, tenzij je gericht turft.
"Voor of tegen", de wereldwijde voedselcrisis (afname zoet water, niet verzilte landbouwgrond, oprukkende woestijnen) gaat ons allemaal de das omdoen als we ook nog eens alle insecten (bestuivers en basis van vele voedselketens) uitroeien.
Wat mij betreft staan wij aan dezelfde kant.

En als lid van vereniging Milieudefensie: "ken de vijand, als je vijanden wil zien" word ik nadrukkelijk niet betaald om op bokt te lobbyen.
Ik word totaal niet betaald door mijn vereniging. Net zoals veel andere vrijwilligers.
En subsidie van de overheid krijgen we ook niet: wij zijn onafhankelijk en wensen dit te blijven, verder hebben we met enige regelmaat forse kritiek op de overheid - dan is financiële onafhankelijkheid wel makkelijk. (De vereniging heeft enige mensen in dienst, voornamelijk om de vereniging draaiend te houden. Dat is echt anders dan de overheid met diplomaten of idd de industrie met lobbyisten met een riant salaris.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:36

Ik vind het interessant alle reacties te lezen. Momenteel trek ik voor mezelf geen lijn in wat ik vind. Aan de ene kant vind ik dat het afgeschaft moet worden, aan de andere kant niet.

Binnenkort wordt mijn artikel online geplaatst. Ik heb onderzoek gedaan naar, onder andere, glyfosaat. Daarbij heb ik ook ampa meegenomen. Ook de stoffen glufosinaat en mppa zijn meegenomen, die stoffen zijn minstens net zo erg als glyfosaat maar daar hoor je niemand over. Puur omdat deze stof minder gebruikt wordt. Uit mijn onderzoek is gebleken dat de hoeveel glyfosaat in oppervlaktewater weinig is. Dit gaat om microgrammen per liter. Ampa daarentegen komt in grotere hoeveelheden voor, nog steeds in microgrammen per liter. Dit verschilt vooral qua plek waar je water weghaalt. Deze resultaten zijn vergeleken met de norm die momenteel in Nederland gehandhaaft wordt. Deze norm wordt ieder jaar aangescherpt en staat op dit moment vrij hoog (of in grammen gerekend heel klein). Deze norm gaat in microgrammen. Wel erop lettende dat deze norm niet inhoudt dat als deze overschreden wordt het schadelijk is. Na de metingen zijn er enkele plekken waar de norm overschreden wordt, en dan ook flink overschreden. Op veel plekken ook niet. Glufosinaat en mppa komen in nanogrammen voor en vormen geen bedreiging.

Onlangs heeft de WMO hier onderzoek naar gedaan. Hieruit bleek dat ze (nog) niet kunnen zeggen of deze stoffen kankerverwekkend zijn. Een onderzoek uit Duitsland geeft aan dat deze stoffen niet kankerverwekkend zijn. Momenteel hebben ze dit onderzoek voor een 3e keer uitbesteed en loopt dit nog. Er is dus nog niks over te zeggen.

Mijn onderzoek was voor de overheid en mijn methode wordt nu toegepast om voor heel Nederland deze waardes te meten.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat veel dingen onbekend zijn. Je kan niet op basis van een paar argumenten dingen roepen. Je moet het totaalplaatje zien. En als je dit middel verantwoord gebruikt zouden er geen problemen moeten zijn en zit je prima onder de norm. Pas wanneer het ongereguleerd wordt gaat het een gevaar worden, wat nu misschien aan de orde is. Maar stel dat het wordt verboden. Dan zal misschien een run op glufosinaat komen en heb je exact hetzelfde probleem.

Ik denk persoonlijk dat de media een grote invloed heeft binnen dit onderwerp. Die zaaien paniek door op de juiste momenten dingen te plaatsen. Voor nu weet ik niet wat het beste is. Eerst alle onderzoeksresultaten afwachten en dan verder kijken.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:41

Daar hebben we wat aan, genuanceerd en wetenschappelijk onderbouwd.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:48

Knap Janneke hoe je conclusies trekt. Ik ben geen boerin en heb goede contacten met mensen van onder meer Milieudefensie en weet die prima hoe deze club werkt. Maar is het nodig dat deze club miljoenen subsidie van het Rijk krijgt? Ik ben trouwens even goed pacifist en tegen oorlog, maar ben nuchter. In plaats van middelen als glyfosaat de schuld te geven kun je ook naar de voedselcrisis kijken. De afgelopen jaren is de bevolking in Nederland van de jaren tachtig tot nu uitgedijt van 14 van bijna 18 miljoen mensen. En dan hebben we het nog niet de groeiende bevolking in Afrika, waardoor dieren als leeuwen hun leefgebied verliezen door de opdijende mensenmassa. Landbouwgrond is omgezet in woningen en industrie. Het gros van de burgers legt de tuin vol met tegels. Nederland wordt volgebouwd. Daar zou Milieudefensie tegen moeten ageren, maar ja, daar maak je je niet populair mee.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:59

Voor niet wil geloven dat Roundup beter is voor milieu dan het borsten en wegbranden van onkruid. Boeren hebben te maken met regels als zij Roundup gebruiken, maar de gewone burger kan dit zo in zijn tuintje gebruiken. Dat kan beter voorkomen worden dan mensen die wel weten waar ze mee bezig zijn:

http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte ... 8630.lynkx

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:03

Mazida, ben het met je eens..

Laten we de milieuvervuiling ook niet vergeten. Ook zie je een verschuiving van insekten....pas sinds 2 jaar stikt het hier van de dazen en zelfs sinds vorig jaar horzels...die waren hier nooit.....ook hebben we ineens sinds een jaar of 4 explosies van JJK op de kleigronden! Reuzachtig groot en amper kapot te krijgen stengels, die moet je echt knippen, trekken gaat niet eens meer...

JJK heeft zich aangepast van zand ook op klei.

Een bioloog zei mij ooit....de natuur veranderd elke paar jaar...je zult steeds een plant of insekt vinden die eens heel erg op komt om daarna weer heel erg af te nemen.

Overigens zijn hier een ware spinnen invasie, nog nooit zo veel en zo groot...ook zij moeten eten, dus met de insektenstand valt het wel mee...in stedelijke gebieden misschien minder, maar of de mens dat aktief heeft gecreeerd, vraag ik mij af.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:16

papagroom schreef:
Amy,
Ik ben beroepsmatig betrokken bij de ontwikkeling van biologische en natuurlijke producten tbv de agrarische sector, scheepvaart, en paardenhouderij...en durf te stellen dat ik wel degelijk weet wat er speelt.
PS...heb je de link goed gelezen?

Belangenverstrengeling ;)
En dan en passant even de christelijke partijen een trap nageven..... kwalijk!!

Goedgekeurd onderschrift :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BanjerLief, nafkedemi, Nojoukus en 50 bezoekers