#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:40

Seriously? :)
Ik raad toch ook niemand aan om me een tik op de billen te geven of te knijpen. :)

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:41

Ik vind het ook niet zo erg als mijn vriend dat doet.

Maar een wildvreemde word ik ook niet zo blij van. Voel me dan gewoon beetje ongemakkelijk.

Maarja. Mijn vriend is ook een paar keer in de billen geknepen door vrouwen :+ Is dus niet per se iets wat alleen mannen doen blijkbaar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:43

En dat hoort evemin.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:47

Bij deze: #notme

Ik heb werkelijk nog nooit last gehad van die vreselijke roofzuchtige mannenmonsters zoals ze door sommige metoo'ers worden neergezet.
Nafluiten en kijken deert me niet. Als je je daardoor al sexueel geïntimideerd voelt vind ik dat wel overdreven ja. Ik snap dan ook palousa hierboven: moeten mannen dan maar continu naar beneden kijken want ze zouden eens een vrouw een seconde te lang aankijken?
Als ik mannen tegenkom die hun handen te lang op een plaats leggen waar ik dat niet wil verzoek ik ze om die terug te halen en zeg ik dat ik daar niet van gecharmeerd ben. Altijd goedgegaan, maar ik zal per toeval wel de goeden tegen het lijf lopen.

Begrijp me niet verkeerd, iemand die zomaar naar intieme delen grijpt (of erger) moeten ze zwaar straffen. Dat is echt een no go. Maar een drama gaan maken over een fluitje vind ik overtrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:52

Ik wou eigenlijk niet reageren maar aangezien ik veel bezig ben met #metoo wil ik toch even mijn zegje doen. Het wordt een lange post met waarschijnlijk een hoop dingen die anderen al eerder gezegd hebben dus lezen is zoals altijd op het internet vrijwillig.

Persoonlijk denk ik dat #metoo gaat om heel wat meer dan mannen in een kwaad daglicht stellen. Het is geen heksenjacht, het is geen #allemannenzijnverschrikkelijk. Wat het wel is, is een manier om te laten zien dat heel veel vrouwen dit soort dingen meemaken. En misschien ziet de een een klap op de billen tijdens het uitgaan niet als intimidatie, maar anderen zien dat wel zo. Ik vind het fijn en goed dat er vrouwen zijn die er geen last van hebben, die het niet erg vinden, die het kwade er niet van in zien, maar er zijn er ook een hoop die het wel heel akelig vinden (waaronder ik) en dat maakt mij niet minder mens, of een makkelijk doelwit, of een aansteller.

Ik lees heel veel dat mannen nu zeggen dat ze niet meer mogen flirten, en dat is niet zo. Ik vind flirten hartstikke lachen, maar de crux van flirten is dat het van twee kanten komt, en dat als een van de twee partijen zegt 'joh, ik word hier niet zo blij van', dat het dan ook afgelopen is. Intimidatie is wat anders, dat komt van een kant en is ongewenst. Als je het verschil tussen flirten en intimidatie niet kan zien dan is het misschien handig om bij jezelf te rade te gaan of flirten dan wel het beste idee is (en dat geldt voor zowel mannen als vrouwen).

Hetzelfde als roepen dat niet alle mannen dit doen. Ja, goh. Ik verdenk mijn schoonbroertje of mijn vader er ook niet van dat ze onbekende meisjes in de billen knijpen en lastigvallen. Maar door te zeggen 'niet alle mannen zijn eikels!' ontkracht je wel het hele idee van zo'n hashtag. Het gaat er niet om dat alle mannen dit zouden doen, het gaat erom dat bijna alle, of in ieder geval heel veel vrouwen iets in deze trant meemaken. En het is niet zo dat er over de twaalf provincies precies twaalf mannen verdeeld zijn die alle vrouwen in die regio lastigvallen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:58

Narya schreef:
Verbijsterend om te lezen dat er vrouwen zijn die het oké vinden dat mannen vrouwen zomaar in hun kont knijpen of een mep op de billen geven. Dat moet mijn date nog niet proberen, zo ongemanierd.. laat staan een wildvreemde vent! -O-


Hier hoeven ze dat ook niet te doen, word ik echt niet vrolijker op.
Ik zie het niet zo zeer als aanranding overigens, maar wel als ongewenst gedrag.

Aan de andere kant mogen ze prima zeggen dat ik mooi haar heb, er goed uit zie of me een drankje kopen als ze daar behoefte aan hebben. Dan krijgen ze de volgende ronde van mij en heb ik een gesprekspartner ;)

Flirten kan imo gewoon respectvol (van beide kanten), zonder dat het perse om konten en nafluiten gaat. :Y)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:58

Ik heb ook #metoo gepost.

2 jaar geleden ben ik ongewenst door iemand gezoend. En aangeraakt. En opgesloten.
Nu was er geen sprake van intieme aanrakingen onder kleding. Maar voor mij maakt het feit dat er sprake was van een leeftijdsverschil van meer dan 40 jaar en het feit dat het mijn leidinggevende was het verschil.
En hij bracht mij in zo'n positie dat ik er aanvankelijk niks van durfde zeggen.
Echter op de dag dat het 'echt' te ver ging, heb ik het aangekaart bij zijn meerdere. En hier komt het pijnlijke stukje: op dat moment is er een circus in werking gesteld waar ik niet achter stond. Hij is geschorst, maar kon na 2 weken terugkomen, maar toen mijn contract afliep, was ik niet meer welkom.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:02

Waarom heb je dat gepost science? Wat win je ermee?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:04

LadyMadonna schreef:
Waarom heb je dat gepost science? Wat win je ermee?


Bewustwording dat het overal gebeurt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:05

Was die er niet voor de ##?
Ik denk persoonlijk nl van wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:08

LadyMadonna schreef:
Was die er niet voor de ##?
Ik denk persoonlijk nl van wel...



Die is er te weinig. Men weet dat het gebeurt, maar staat er niet bij stil.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:10

LadyMadonna schreef:
Waarom heb je dat gepost science? Wat win je ermee?


Ga jij jezelf hier enkel blijven herhalen in dit topic?
Of ga je ook nog iets inhoudelijk toevoegen?

Science, ik vind het erg dat je dat hebt moeten meemaken en ook knap van je dat je het kan uitspreken hier.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:18

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het nu even een trend is dat men erop gaat letten (mannen én vrouwen) en dat het op een gegeven moment ook wel weer over is. Het speelt nu heel erg vanwege de gebeurtenissen van afgelopen tijd en daardoor is het nu hot. Maar ik vrees dat we over een half jaar ons hier niet meer zo van bewust zijn.

Ik merk in ieder geval geen verschil op straat nu.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:30

Ik denk niet dat het aantal ongewenste aanrakingen af zal nemen maar door de# wordt het wel onder de aandacht gebracht dat je niet de enige bent.
Dat het niet oke is als iemand over jou grens gaat en, de belangrijkste, je hebt altijd maar dan ook altijd het recht om te zeggen dat iemand over jou persoonlijke grens gaat.
Het is aan die ander dat te respecteren en daar niet over in discussie te gaan of af te doen als aanstellerij, hysterisch, overdreven of wat dan ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:39

Tieneke schreef:
LadyMadonna schreef:
Waarom heb je dat gepost science? Wat win je ermee?


Ga jij jezelf hier enkel blijven herhalen in dit topic?
Of ga je ook nog iets inhoudelijk toevoegen?

Science, ik vind het erg dat je dat hebt moeten meemaken en ook knap van je dat je het kan uitspreken hier.

Tieneke, ik kreeg geen antwoord op m’n vraag... dan mag ik m toch nog een keer stellen of niet?
Of mag je hier alleen reageren als je deze actie helemaal geweldig vind?

Anoniem

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:40

Nee, maar aan iemand die haar ervaring met seksueel geweld deelt vragen wat voor zin het heeft dat ze het deelt vind ik behoorlijk laag.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:43

LadyMadonna waarom vind jij de actie niks. Waarom moet zij zich verantwoorden waarom ze de # gebruikt.
Je ziet toch wat het bereikt? Misbruik wordt bespreekbaar

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:44

Science90 schreef:
Ik heb ook #metoo gepost.

2 jaar geleden ben ik ongewenst door iemand gezoend. En aangeraakt. En opgesloten.
Nu was er geen sprake van intieme aanrakingen onder kleding. Maar voor mij maakt het feit dat er sprake was van een leeftijdsverschil van meer dan 40 jaar en het feit dat het mijn leidinggevende was het verschil.
En hij bracht mij in zo'n positie dat ik er aanvankelijk niks van durfde zeggen.
Echter op de dag dat het 'echt' te ver ging, heb ik het aangekaart bij zijn meerdere. En hier komt het pijnlijke stukje: op dat moment is er een circus in werking gesteld waar ik niet achter stond. Hij is geschorst, maar kon na 2 weken terugkomen, maar toen mijn contract afliep, was ik niet meer welkom.


Wat een serie rotstreken...!

Sexueel geweld is een taboe onderwerp, dat blijkt maar weer eens.
Idd: vanwege zijn machtspositie is het voor jou lastig om er iets van te zeggen.
Zoals ik het lees ging het van kwaad tot erger.
Tot jij, gelukkig, aan de bel kon trekken. (En hiephoi: in 2017 is die bel er, dat is ook eeuwen anders geweest.)
In een ideale situatie was deze leidinggevende met een grote boog het bedrijf uitgevlogen - niet jij! (Goed 2 weken schorsing is 'niet niets', maar jij bent je baan kwijt en hoe gaat het in dit bedrijf verder?)

En de vraag 'wat win je er mee om dit te posten' vind ik ook een uiting van het taboe op sexueel geweld.
...en dat taboe houdt ook allerlei vooroordelen etc etc in stand. Zoals 'moet je maar assertiever zijn' - nou ook zeer assertieve vrouwen wordt dit aangedaan. Of 'moet je niet zo uitdagend doen', nou ook vrouwen die zich braaf kleden en bescheiden gedragen wordt dit aangedaan.
Zo ongeveer alle vrouwen in Hollywood (accoord, dat zijn voor mij persoonlijk geen voorbeeldvrouwen, maar ze zijn wel rijk en bekend) is dit aangedaan.

Eh - sexueel geweld is de verantwoordelijkheid van de dader, niet van het slachtoffer!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:47

Wat is er laag aan om te proberen begrijpen waarom iemand iets wel of niet doet?

Gillbo, ze hoeft zich helemaal niet te verantwoorden. Ik vraag alleen wat je eraan hebt....

For the record.... ik ben op m’n 12e aangerand door 6 jongens....
Wat verandert er als ik de # online kwak? Dan is het niet ineens niet gebeurd...

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:51

Nee zoals hierboven al héél vaak genoemd is het maakt het bespreekbaar.
Zoals science aangeeft zie je dus dat het helemaal niet altijd in je voordeel is als je er over praat en dat moet stoppen, dat kan alleen door bewustwording en de discussie aangaan.

Wat jij nu zegt het is toch al gebeurd dus kan je er net zo goed niet over praten, je neemt de aanranding er niet mee weg

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:52

Je herhaalt enkel dat je de hashtag niet snapt, en dit doorheen het topic. Op geen enkel moment heb je zelf iets toegevoegd. En dan die reactie op Science. Het is niet omdat jij het niet zou doen, dat het voor een ander niet een hele stap kan zijn om er voor uit te komen. Maar je hebt blijkbaar vrij weinig oog voor de emotionele impact die zo'n botte reactie kan hebben. Het zou je sieren, zeker na hetgeen je zelf hebt meegemaakt, om wat meer empathie te tonen voor je medemens hier.

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:59

oomens schreef:
Even advocaat van de duivel spelen: ja, zo'n systeem wordt in stand gehouden door mannen met macht en geld. Het wordt echter net zo goed in stand gehouden door vrouwen die weten hoe ze dat systeem in hun voordeel kunnen gebruiken. Die dankzij seksuele diensten voor een producer die ene rol wél weten te bemachtigen (ten koste van hun vrouwelijke collega's).

Hoeveel Hollywoodactrices zijn er niet die zelf dankzij zo'n 'opstapje' zijn binnengekomen, het inmiddels gemaakt hebben en nú naar buiten komen dat de toenmalige producer de grote boeman is?

Vind dat een rare gedachtegang aangezien die hele casting couch in stand wordt gehouden door de producenten achter een film, en niet de actrices die auditie doen. Ik raad je aan om het verhaal van Mina Sorvino te lezen.
Als er gelijke kansen en gelijke rollen waren voor vrouwen binnen de industrie, zou het een ander verhaal zijn. Achter het casting couch verhaal zit ook een disproportioneel machtsverschil. Je denkt toch niet dat dat er vrijwillig of leuk aan toe gaat? Wanneer jij jouw carriere in vlammen op ziet gaan (denk eraan dat Harvey Weinstein vrouwen op een blacklist heeft gezet of actief heeft tegengewerkt die nee zeiden) omdat je nee zegt, dan is dat net zo goed intimidatie en misbruik maken van je macht.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:00

Denk niet dat LadyMadonna het flauw bedoelde. Ik heb hetzelfde namelijk; voor mijzelf verandert er niks als ik een hashtag op facebook plaats. Wat het voor mij wel heeft veranderd is naar een psycholoog gaan, met mijn ouders en vriend praten, en met mijn vrienden om mij heen. Dat heeft voor mij meer waarde gehad dan een hashtag op facebook.

Maar, LadyMadonna, misschien dat voor Science het juist heeft opgelucht om het op facebook te plaatsen. Dus dat zij er hetzelfde mee heeft bereikt als ik, maar dan op een andere manier :)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:07

Jennanne en dat is het precies, jij had een prettige omgeving om je heen waarbij jij je veilig genoeg voelde om er over te praten en ook in te zien dat wat je overkwam niet normaal is
Niet iedereen heeft dat daar is die # voor.
En om dan op een toon zoals Ladymadonna dat doet antwoorden af te dwingen draagt niet bij aan een veilige omgeving. Zeker niet omdat die vraag al meerdere keren was beantwoord.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:10

...en aangezien sexueel geweld over macht gaat, vind ik dat 'de oplossing' politiek hoort te zijn, :) ;) of tenminste 'het persoonlijke heeft een politieke laag', is mede door maatschappelijke omstandigheden bepaald.

Toen mijn moeder trouwde in 1954 werd ze juridisch handelingsonbekwaam. Een soort van curatele.
Verkrachting in het huwelijk werd pas rond 1985 strafbaar. ("Een man kan toch niet stelen wat al van hem is", werd destijds geprotesteerd.)
Psychologen die een benul hadden van sexueel geweld: met een lantarentje moest je ze zoeken. De term sexueel geweld is door de vrouwenbeweging ontwikkeld.
Vertrouwensartsen, aanspreekpunten mbt sexueel geweld - allemaal hartstikke gloedjesnieuw.

Natuurlijk verandert 1 hashtag niet alles binnen 1 dag.
Maar het hoort wel binnen een beweging van emancipatie en hoe je het allemaal wil noemen: ook als getrouwde vrouw is mijn lichaam vannmij en ben ik een vrij en zelfstandig wezen.