Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 04:08

Koper schreef:
Ik zeg vangen en uitzetten in de Oostvaardersplassen. Daar is 'ie hard nodig.


Wolven zijn trekdieren. De Oostvaardersplassen zijn een veel te klein leefgebied.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 07:32

Ik ga morgen met de paarden een weekendje Veluwe :D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:35

VivaLaVida schreef:
Quir schreef:
Ik snap niet dat je wolven wilt in een land als Nederland. Als ik zie wat een problemen ze hier al geven, waar ze echt alle ruimte hebben...

Honden pakken ze gewoon hoor, die kans is niet zo klein, integendeel. Hier worden ze gewoon uit de afgezette tuin en van de riem gepakt. Ze jagen zelfs niet meer met honden, omdat ze allemaal gepakt worden door de wolven. Echt geen zeldzaamheid.

Waar is dit dan?


Zweden, midden Zweden.

De elanden jacht werd met honden gedaan met GPS, de honden houden ze voortaan thuis. Toevallig afgelopen weken hier de elanden jacht gehad (heerlijk rustig de stal in lopen en drie elanden aan t plafond zien hangen, brr). Maar ze gaan dus voortaan alleen op pad, zonder de honden.

Aan de manier hoe de hond (of eender welk dier) opgegeten wordt kan je zien dat het door een wolf gedaan wordt, dan blijven namelijk de poten heel en met huid en al. Ook de sporen, lijken op honden sporen naar dan stuk groter en je kan een lijn trekken tussen de twee voorste en twee achterste tenen.

Verder merk je extreem goed aan de paarden als ze in de buurt zijn (reden dat ik ze na donker buiten zet en voor donker binnen en eenmaal de winter begint ik ze dicht bij huis hou. De kans dat ze een paard pakken is een stuk minder groot, maar als ze veel honger hebben (einde van de winter of bij een zeer strenge winter) pakken ze ook gewoon elanden en die zijn minstens zo groot als een groot paard). De kans dat ze een paard pakken is dus niet zo groot, maar een paard merkt het wel en zijn enorm onrustig.

Overigens heeft Brussel de wolven jacht in Zweden verboden (of ze daarop terug gekomen zijn durf ik niet te zeggen), maar Zweden heeft deze jacht gewoon door gezet. Wel zeer streng gereguleerd, net als de berenjacht, zodra er één geschoten is ben je verplicht direct te melden en als het quotum behaald is moet er direct gestopt worden. De jagers volgen de wolven van te voren al weken, dus het maximum is echt in enkele uren behaald. Er zitten wel meer regels aan, maar die weet ik verder niet. Ben geen jager. Kan t eventueel wel navragen hier.

Maar ik kan zo tientallen nieuws artikelen op zoeken waarbij honden gepakt zijn, in het begin van de winter (en paar jaar terug) was dat tekens groot nieuws. Later wordt het niet meer vermeld, omdat het er zoveel zijn. Honden overleven het ook wel eens, vooral grote honden of als de wolf gestoord wordt.

Paar jaar geleden was een "jager" (was niet aan t jagen op dat moment) met zijn hond aan t wandelen. Tot zijn hond gepakt werd door een wolf, hij is er schreeuwend achteraan gegaan en uiteindelijk is de wolf op de vlucht gegaan. Dat was groot nieuws.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:40

8nnemiek schreef:
Een wolf kan veel beter de populatie wilde prooidieren in toom houden dan dat jagers dat doen. Wolven jagen op zieke en zwakke dieren en zorgen er zo voor dat alleen de betere dieren zich voortplanten, en daarnaast zullen ziektes als myxomatose zich minder snel verspreiden doordat zieke dieren niet dagenlang blind rond blijven lopen. Daarom ben ik ook tegen het afschieten van vossen en katten, maar ik ben er bang voor dat jagers niet blij zijn met wolven omdat ze hun schietschijfjes opeten, en ze uiteindelijk toch illegaal afgeschoten of vergiftigd worden zoals nu ook al te vaak met vossen en roofvogels gebeurt.
Ik hoop dat het mee valt en deze prachtige dieren lekker naar Nederland mogen komen.


Eens!

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:45

Het zou erg gaaf zijn als de wolf zich in NL vestigd, maar ik voorzie wel dat er goede aanpassingen nodig zijn vanuit de mens. NL is erg klein dus vraag me af of de wolf zich hier daadwerkelijk gaat vestigen of dat hij gewoon op doortocht is.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:46

Nikass schreef:
8nnemiek schreef:
Een wolf kan veel beter de populatie wilde prooidieren in toom houden dan dat jagers dat doen. Wolven jagen op zieke en zwakke dieren en zorgen er zo voor dat alleen de betere dieren zich voortplanten, en daarnaast zullen ziektes als myxomatose zich minder snel verspreiden doordat zieke dieren niet dagenlang blind rond blijven lopen. Daarom ben ik ook tegen het afschieten van vossen en katten, maar ik ben er bang voor dat jagers niet blij zijn met wolven omdat ze hun schietschijfjes opeten, en ze uiteindelijk toch illegaal afgeschoten of vergiftigd worden zoals nu ook al te vaak met vossen en roofvogels gebeurt.
Ik hoop dat het mee valt en deze prachtige dieren lekker naar Nederland mogen komen.


Eens!


Wolven pakken niet alleen zwakke en zieke dieren, ze pakken vaak een makkelijke prooi en dat is ook gewoon net zo goed jouw hond of die van de buren of... en schapen, ander klein vee.

Niet voor niets dat iedereen hier in t buitengebied een geweer heeft.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:52

8nnemiek schreef:
Een wolf kan veel beter de populatie wilde prooidieren in toom houden dan dat jagers dat doen. Wolven jagen op zieke en zwakke dieren en zorgen er zo voor dat alleen de betere dieren zich voortplanten, en daarnaast zullen ziektes als myxomatose zich minder snel verspreiden doordat zieke dieren niet dagenlang blind rond blijven lopen. Daarom ben ik ook tegen het afschieten van vossen en katten, maar ik ben er bang voor dat jagers niet blij zijn met wolven omdat ze hun schietschijfjes opeten, en ze uiteindelijk toch illegaal afgeschoten of vergiftigd worden zoals nu ook al te vaak met vossen en roofvogels gebeurt.
Ik hoop dat het mee valt en deze prachtige dieren lekker naar Nederland mogen komen.


Wolven houden de populaties binnen de perken, maar niet door het doden. De grootste verandering die word waargenomen bij het uitzetten van wolven komt door gedragsverandering bij de herten. In Yellowstone bijvoorbeeld werd een handjevol wolven uitgezet, toch daalde de hertenpopulaties met duizenden. 50 wolven eten echt geen duizenden herten in een jaar :n. Het effect is veel groter dan enkel het opgegeten worden van prooidieren door roofdieren.

Voor wie het interessant vind, zoek eens op trofische cascade. Wederom, Yellowstone is er een mooi voorbeeld van. Maar het effect van het toevoegen van een dier dat zich bovenin de voedselpiramide bevindt, gaat veel verder dan 'enkel' het beïnvloedden van het prooidier wat er bij hoort.

Ook ik denk dat Nederland te klein is en dat zowel de wolf als wij, de mens, te veel overlast van elkaar gaan krijgen. Als hij slim is, zoekt hij een wat minder bevolkt gebied op.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:53

Of ik blij ben met de wolf terugkeert in Nederland? ja. Wolven selecteren veel beter dan jagers, want die schieten op alles wat los of vast loopt. Verder constateer ik dat honden regelmatig schapen doden en de eigenaar niet te vinden is. De boer kan m schudden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:54

En als je in de bossen woont en je hebt een lief veulie? Je loopt ee graag in minder drukke gedeelten met je leuke lieve kleine hondje die lekker losloopt? Tegen schemering nog je terugrit vanuit dicht bebost gebied zo een leuk dier achter je aan....en ik heb nu al beelden hoe je paard als instinkt op dit wilde dier gaat reageren...

Als een wolf de kans krijgt zich voort te planten kan het hard gaan...de leefomstandighede zijn ideaal, vollop eten, beschutting, vriendelijk klimaat en vooral geen natuurlijke vijand...

Dus hier een nee.....

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:02

Cayenne schreef:
Koper schreef:
Ik zeg vangen en uitzetten in de Oostvaardersplassen. Daar is 'ie hard nodig.


Wolven zijn trekdieren. De Oostvaardersplassen zijn een veel te klein leefgebied.



Paarden zijn kuddedieren en 1 wolf maakt totaal geen kans tegen een kudde.
Uit de Serengeti weten we, dat bijvoorbeeld zebra's en runderen samenwerken als er roofdieren verschijnen.

En trofische cascade: de wolf kan er waarschijnlijk wel in of uit, maar de grote grazers niet.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:18

Ik heb blijkbaar een afwijkende mening. Je kunt een wolf eigenlijk niet goed meer toelaten in gebieden waar wild niet echt in het wild leeft (gebieden zijn beperkt en vaak afgezet).

Maar ik heb zeer veel contacten in Zuid Tirol waar de wolf dus dagelijks de schapen, runderen en ander vee (ja.......... dus ook paarden) doodbijt en aanvreet.
Het zullen je dieren maar zijn.

Niets tegen een natuurlijke balans hoor, maar je zou je duur betaalde veulen maar aangevreten terugvinden. Of je jonge runderen die je melkproductie voor over 2 jaar zouden moeten garanderen.
Of je bijzondere schapenras wat al sinds jaar en dag op de alm graast en plotseling dreigt te worden uitgeroeid op deze manier.

Het advies om vee achter schrikdraad of schriknet te zetten hebben de boeren daar ook gekregen en toegepast, maar daar laat de hongerige wolf zich dus niet door afschrikken.

De populatie wolven loopt daar dus al echt uit de hand. Niet iets wat ik voor in Nederland graag zie gebeuren eerlijk gezegd.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:20

Ik wijk ook af hoor! Als die romantische gedachten in een zo ontzettend overbevolkt land als Nederland, er is nergens echte natuurgebieden waar een wolven populatie veilig een eigen leefomgeving kan geven....als je het wild opsluit achter hekken, zal er na verloop een hoge populatie wolven zijn en amper nog wild...rondtrekken is nl niet mogelijk in dit land.

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:38

Blijkbaar regelt de natuur het zelf. :) Ik denk zelf: het is niet voor niets dat een wolf naar Nederland oversteekt, er is blijkbaar iets hier wat wel zorgt voor een goed leefgebied. En gaat ie weer weg? Ook prima, dan was Nederland toch niet zo geschikt. De Natuur, de dieren, kunnen zelf het beste inschatten waar ze kunnen leven.

En als hij blijft: ben ik blij! Ik droom hier echt al als klein meisje van. Ik vind dat als hij blijft, wij ons maar moeten aanpassen aan de natuur. De wolf is hier altijd al geweest, maar door ons toedoen weggegaan. Als hij nu weer terugkomt is er blijkbaar iets veranderd wat het wel weer aantrekkelijk maakt als leefgebied. Dan passen wij ons maar aan. Betere hekken, niet meer in het donker door het bos met je hond of paard. Je hond laat je in de avond dan maar uit door de straat. Eventuele mogelijke vergoeding voor boeren die soms een dier kwijt raken. Al lijkt mij dat persoonlijk sterk, wolven zijn erg schuw en zullen niet snel richting de bewoonde wereld komen.

Spoiler:
Ik ben wel bang dat iedereen angst gaat zaaien voor de grote boze wolf, en dat alles uiteindelijk weer afgeschoten wordt. Want iedereen is bang voor het onbekende en gaat van het ergste uit. Goede reden inderdaad om alles maar gelijk uit te moorden wat de natuur zelf regelt. :n


Nee, ik vind het echt geweldig! <3 Wat een natuurwonder, en dat wij dat in Nederland weer mogen ontvangen!

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:50

in een groot land hier als zweden kan het al een probleem zijn, dus ik begrijp echt niet waarom je het zou willen in Nederland. Nederland is gewoonweg te klein, elk stukje land wat mensen kunnen gebruiken wordt gebruikt. Nederland is niet meer als een lapjesdeken imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:52

Koper schreef:
Ik zeg vangen en uitzetten in de Oostvaardersplassen. Daar is 'ie hard nodig.



Ja, want één wolf eet 1300 grote grazers per kaar. :+

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:57

Ik weet niet veel over Zweden, dus misschien zit ik er wel helemaal naast.. maar als ik al die wolvenberichten lees dan valt me op dat het keer op keer om jagers gaat. Het klinkt alsof de wolf niet het probleem is, maar de jager, die zich bij zonsopkomst of zonsondergang in het bos begeeft, die het eten van de wolven afschiet waardoor er aan het eind van de winter te weinig voedsel voor hen is.. Dan geef je die wolven toch geen andere optie dan vee en honden aan te vallen, of een hongersdood te sterven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:02

8nnemiek schreef:
Ik weet niet veel over Zweden, dus misschien zit ik er wel helemaal naast.. maar als ik al die wolvenberichten lees dan valt me op dat het keer op keer om jagers gaat. Het klinkt alsof de wolf niet het probleem is, maar de jager, die zich bij zonsopkomst of zonsondergang in het bos begeeft, die het eten van de wolven afschiet waardoor er aan het eind van de winter te weinig voedsel voor hen is.. Dan geef je die wolven toch geen andere optie dan vee en honden aan te vallen, of een hongersdood te sterven?



Al het eten van de wolven wordt hier niet afgeschoten. Ik hoor altijd van jagers uit het dorp hier dat iedere jager een bepaald aantal dieren krijgt wat hij mag schieten, zodat de biodiversiteit in stand blijft.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:06

Resistance schreef:
Al het eten van de wolven wordt hier niet afgeschoten. Ik hoor altijd van jagers uit het dorp hier dat iedere jager een bepaald aantal dieren krijgt wat hij mag schieten, zodat de biodiversiteit in stand blijft.

Maar zijn ze daarmee dan niet een directe voedselconcurrent van de lokale wolven?

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:10

Kuggur schreef:
kwii schreef:
Goede zaak! Twee jaar terug heb ik hier een onderzoek naar gedaan voor mijn profielwerkstuk.

Hier uit is ook gebleken dat wolven een voorkeur hebben voor wilde prooien.
Het grijpen van schapen komt met name voor door verzwakte wolven en wolven die te veel aan mensen gewend zijn.

Dát wil ik wel eens onderbouwd zien. Waarom zou een predator een snelle ree, of een van slagtanden voorzien wild zwijn prefereren boven een hulpeloos langzaam gedomesticeerd dier als een schaap?


Hier had Rudyard Kipling het al over in Het Jungle Boek.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:12

Citaat:
Paarden zijn kuddedieren en 1 wolf maakt totaal geen kans tegen een kudde.
Uit de Serengeti weten we, dat bijvoorbeeld zebra's en runderen samenwerken als er roofdieren verschijnen.

En trofische cascade: de wolf kan er waarschijnlijk wel in of uit, maar de grote grazers niet.


Ja als eenmalige uitzondering. Ze werken niet stelselmatig samen.
Die beesten raken in paniek en vliegen alle kanten op, ik zie daar echt geen geoliede samenwerking in.
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 20-10-17 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:12

8nnemiek schreef:
Ik weet niet veel over Zweden, dus misschien zit ik er wel helemaal naast.. maar als ik al die wolvenberichten lees dan valt me op dat het keer op keer om jagers gaat. Het klinkt alsof de wolf niet het probleem is, maar de jager, die zich bij zonsopkomst of zonsondergang in het bos begeeft, die het eten van de wolven afschiet waardoor er aan het eind van de winter te weinig voedsel voor hen is.. Dan geef je die wolven toch geen andere optie dan vee en honden aan te vallen, of een hongersdood te sterven?


Nee, de jagers melden alleen veel meer. En hier in Zweden met de elanden jacht gingen de honden alleen op pad met een GPS, die honden werden ook gepakt. Je kan er wel video's over vinden. En die honden zijn echt geen kleine honden, dat zijn rassen als een Jämthund (gewoon een wolf qua grootte). https://svenskjakt.se/hund/unik-film-va ... ka-bilder/
Inderdaad een jagers hond, die alleen op pad gaat. Kunnen heftige beelden zijn!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12895096.ab
Langer terug, maar moeder met kinderen.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/varg-a ... -1.4053231
Vorig jaar, gewone huisdier hond.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ad-av-varg
Augustus dit jaar, misstänkt, dus vermoeden en niet zeker door een wolf, maar ook gewoon een huisdier hond.

http://www.alltomjaktochvapen.se/varg-a ... und-skots/
Vorige week, älghund (elanden hond), wolf geschoten door eigenaar.

En zo kan ik er nog tientallen geven.

Maar later in de winter worden de honden gewoon uit de (afgezette) tuin gevist, van de riem en ook gewoon in een dorp of stad. Paar jaar geleden, toen ik zelf in Hagfors woonde, liep er in Hagfors een wolf door de stad (geen hele kleine stad) en ook over het schoolplein... Hij zou je kind maar pakken. Die hebben ze toen afgeschoten, waarschijnlijk een verzwakte of zieke wolf, maar des te meer een gevaar. Die pakken nog makkelijkere prooien en trekken dus de stad in. Als volwassen mens hoef je niet zo bang te zijn voor een wolf, een klein kind wellicht wel.

En jagers schieten zeker niet alles wat rond loopt af!! Ze zijn weken, al niet maanden, bezig de dieren te verkennen welke geschoten mogen worden. Er zijn strikte aantallen en alles dient geregistreerd te worden. Je mag niet alles zomaar afschieten, enige waar geen beperking op zit zijn de wilde zwijnen, maar die fokken er op los daar kunnen de jagers niet tegen op schieten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:13

Laat die wolven maar komen. We zien wel hoe het loopt. Zolang ze mijn oma niet opeten en met haar kleren aan in haar bed gaan liggen, vind ik het allemaal wel best.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:16


RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:21

Ik hoop dat de wolf wegblijft... Woon in buitengebied Groningen, paardjes 24/7 buiten. Dan zou ik ze 's nachts op stal moeten gaan doen, niet wenselijk. 's Avonds de hond uitlaten, hier in de stilte? Brrr. Nee, laat 'm lekker wegblijven, hoe mooi ie ook is.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:26

Nachocheese schreef:
Citaat:
Paarden zijn kuddedieren en 1 wolf maakt totaal geen kans tegen een kudde.
Uit de Serengeti weten we, dat bijvoorbeeld zebra's en runderen samenwerken als er roofdieren verschijnen.


Ja als eenmalige uitzondering. Ze werken niet stelselmatig samen.
Die beesten raken in paniek en vliegen alle kanten op, ik zie daar echt geen geoliede samenwerking in.

?
Accoord, de waarneming ging over een echte kudde.
Gesteld dat je met nul voorbereiding een serie "willekeurige" paarden bijeen zet - dat duurt wel even.
(Willekeurig is hier: 10 eigenaren die hun dier op stal X neerzetten.)

Maar kuddegedrag is verre van uitzonderlijk of eenmalig.
...dat vond ik ook het sterke aan deze observatie: dieren die in -tig generaties geen wolven hadden gezien kenden het recept nog precies.