Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:44

Als het allemaal zo te klein is voor de wolf, zou hij dan niet uit zichzelf rechtsomkeert maken...?

Maks :+:


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:07

Misschien zit ie allang weer in Duitsland, want sinds de melding dat ie in Heerde gezien is, hoor ik niets meer.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:13

Janneke2 schreef:
Quir schreef:
De wolf is in Nederland ook echt niet realistisch en eerlijk je hebt geen idee wat het inhoud als je blij bent met de komst van de wolf in Nederland...

Kom even op, zeg.

"Niet realistisch", tja - er zijn idd grappenmakers geweest die een dode wolf ergens neerlegden.
Maar af en toe verschijnt er een heuse wolf op eigen poten, naar het schijnt.

En ik ken jouw verhalen over Zweden, hoor. Heussies waar - maar Nederland is geen Zweden. Dus hoezo: "geen idee".
(Geen idee waarvan precies, als ik mag vragen?)

De reden dat ik blij ben, gaat over zoiets verschrikkelijk wankels als natuurherstel.
En ja, daar hebben mensen last van.
(Itt 'je weet het niet' en 'je bent niet realistisch' als je blij bent - ik ben ook wel eens blij om iets dat in mijn eigen nadeel is. ;) )

Als een stal van drie bij drie al klein is voor een paard in Zweden. Waarom zou 1 bij 1 dan wel in Nederland passen? :)

Als in in een dunbevolkt land als Zweden de mens en de wolf blijkbaar al moeite hebben met samenleven, waarom zou dat in NL dan niet zo zijn.

(Even buiten beschouwing gelaten dat we in gaan leveren voor de wolf, want dat gaat toch niet gebeuren)

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:43

Citaat:
Als een stal van drie bij drie al klein is voor een paard in Zweden. Waarom zou 1 bij 1 dan wel in Nederland passen? :)

...ik neem aan dat dit beeldspraak is voor 'Nederland is kleiner en dichter bevolkt dan Zweden' - een feit dat ik volledig onderschrijf.
De wolf die hier op eigen poten komt, zal dit ook merken.

Citaat:
Als in in een dunbevolkt land als Zweden de mens en de wolf blijkbaar al moeite hebben met samenleven, waarom zou dat in NL dan niet zo zijn.

...het punt is, "dat ik er anders in sta".
Ja, ik voorzie dat we gaan inleveren als en deze ene wolf blijft en niet wordt doodgereden en als er aanvulling van de andere kunne komt.
Maar inleveren of niet - er zijn meer dingen van waarde dan geld en 'de economie groeit'.

Voor alle duidelijkheid: ik zou het giga oneerlijk vinden als de boeren de 'schaapherders' moesten betalen. We hebben in Nederland 'de 12 provinciale landschappen' en de waterschappen - het lijkt mij het beste als een van beide dit regelt.
Citaat:
(Even buiten beschouwing gelaten dat we in gaan leveren voor de wolf, want dat gaat toch niet gebeuren)

...eh?
Bedoel je dat je voorziet dat 'omdat we niet willen inleveren de wolf niet komt'?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:29

wolvenbeheer is geen taak van het waterschap. Los daarvan zijn er ook natuurorganisaties die het niet zien zitten om wolven te hebben. Je hebt wel gelijk dat er meer is dan economie en geld verdienen, maar een beetje realistisch blijven is ook niet verkeerd. Wolven zullen er in Nederland niet komen, daar ben ik wel van overtuigd, gewoon omdat het een te dichtbevolkt gebied is en de maatschappelijke veiligheid niet gewaarborgd kan worden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:01

NenaC schreef:
wolvenbeheer is geen taak van het waterschap. Los daarvan zijn er ook natuurorganisaties die het niet zien zitten om wolven te hebben. Je hebt wel gelijk dat er meer is dan economie en geld verdienen, maar een beetje realistisch blijven is ook niet verkeerd. Wolven zullen er in Nederland niet komen, daar ben ik wel van overtuigd, gewoon omdat het een te dichtbevolkt gebied is en de maatschappelijke veiligheid niet gewaarborgd kan worden.

Wolvenbeheer niet, het beschermen van de schapen op hun dijken wel.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:17

DubbelDun schreef:
Misschien zit ie allang weer in Duitsland, want sinds de melding dat ie in Heerde gezien is, hoor ik niets meer.


Vind het ook knap rustig in de roddelflop. Iemand nog regionaal nieuws, wat een melding geeft?

"It's snowing still," said Eeyore gloomily."So it is.""And freezing.""Is it?""Yes," said Eeyore. "However," he said, brightening up a little, "we haven't had an earthquake lately."

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:30

misschien issie al wel afgeschoten. De schapen op de dijken zijn ook niet van het waterschap, maar van ondernemers. En vaak worden er geen vaste omheiningen toegelaten, omdat het gaat om seizoensbegrazing.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:43

Of hij heeft gezien dat hier genoeg te eten is als ie met wat meer is en is nu terug om een stel vrouwen aan zich te binden ;)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:43

NenaC schreef:
misschien issie al wel afgeschoten. De schapen op de dijken zijn ook niet van het waterschap, maar van ondernemers. En vaak worden er geen vaste omheiningen toegelaten, omdat het gaat om seizoensbegrazing.

Ik snap dat dat niet hun eigen schapen zijn. Neemt niet weg dat als zij schapen (van een ander) inzetten om hun dijken te maaien, dat ze dan ook ervoor hebben te zorgen dat dat veilig kan. Ofwel door de eigenaar van de schapen de mogelijkheid (fysiek en/of financieel) te geven zijn schapen te beschermen, ofwel door zelf beschermingsmaatregelen te treffen voor die schapen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:22

in de praktijk loopt dat erop uit dat er dan gewoon geen schapen meer op de dijken lopen. Of in natuurgebieden of überhaupt. Want los van het financiële plaatje, is het ook een emotioneel plaatje, iedere keer als je dan toch een dier verliest.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:37

kirri schreef:
LET OP KUNNEN SCHOKKEND ZIJN

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ators.html

Deze hond heeft het overleefd trouwens.

Edit: dit is in zweden


Ja en deze aanval kon gebeuren doordat iemand zonodig in de natuur moest rondlopen (om te jagen?!) en dan kun je in het uitgestrekte Zweden wel eens wilde hongerige en territoriumbewuste dieren tegenkomen.

In Nederlandse bossen worden nu wilde dieren aangevallen door "rescue honden" (lurchers, bewuste kruisingen om mee te kunnen stropen/jagen.)
Kwam 1 dame tegen die boos was op de boswachter, omdat die boswachter boos was dat zij haar stropershond los liet lopen in het bos. Raar he?

Ja mensen, als er echt wolvenpacks rondlopen, dan kun je je hondje niet overal meer los laten lopen in natuurgebieden. Wat al niet mocht, maar niemand houdt zich eraan.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:21

Ja dat is een keuze, maar daarom plaatste ik hem hier, aangezien mensen het zo geweldig vinden dat de wolf terug kan komen naar NL := ze schuwen echt niet om een huishond te pakken als ze kunnen. Zelfde voor vee.

Nu vind iedereen het leuk, maar als straks de wolf er echt zou zijn en hij pakt alles wat makkelijk is moet die maar worden afgeschoten

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:24

De zwijnen in NL zijn anders ook geen lievertjes en hebben ook al meerdere malen honden en mensen (ernstig) aangevallen. Ik weet niet of ik dat een solitaire wolf zie doen.

Maks :+:

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:06

Wat Macs zegt... hier in het bos zijn al diverse honden aangevallen door één of meerdere zwijnen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:15

Zoolgangster schreef:
kirri schreef:
LET OP KUNNEN SCHOKKEND ZIJN

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ators.html

Deze hond heeft het overleefd trouwens.

Edit: dit is in zweden


Ja en deze aanval kon gebeuren doordat iemand zonodig in de natuur moest rondlopen (om te jagen?!) en dan kun je in het uitgestrekte Zweden wel eens wilde hongerige en territoriumbewuste dieren tegenkomen.

In Nederlandse bossen worden nu wilde dieren aangevallen door "rescue honden" (lurchers, bewuste kruisingen om mee te kunnen stropen/jagen.)
Kwam 1 dame tegen die boos was op de boswachter, omdat die boswachter boos was dat zij haar stropershond los liet lopen in het bos. Raar he?

Ja mensen, als er echt wolvenpacks rondlopen, dan kun je je hondje niet overal meer los laten lopen in natuurgebieden. Wat al niet mocht, maar niemand houdt zich eraan.


Honden worden gewoon uit je tuin gevist hier hoor, hoef je echt niet diep de bossen voor in... In tegendeel zelfs, ze lopen gewoon je erf op.

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:48

Quir schreef:
Honden worden gewoon uit je tuin gevist hier hoor, hoef je echt niet diep de bossen voor in... In tegendeel zelfs, ze lopen gewoon je erf op.

Als een wolvenroedel jouw erf als deel van hun territorium ziet en daar een niet roedellid tegen komen, dan wordt die weggejaagd en als die niet weg kan/wil/te langzaam is, inderdaad gedood. Wolf ziet de hond nl als een wolf (ook al is het een rare), niet als bv een vos die als andere diersoort meestal met rust gelaten wordt. Niks aan opzet aan, enkel kwestie van geen concurrentie voor de eigen voedselbronnen willen, gebied kan maar X grote roofdieren aan en dan is het of hond dood of wolvenpups die verhongeren. Dat die hond zijn eten uit een andere bron krijgt en dus geen gevaar is voor de voedselvoorziening van het roedel kan je die wolven niet uitleggen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:07

NenaC schreef:
wolvenbeheer is geen taak van het waterschap.

Klopt.
Maar het is wel een overheidsinstelling. En de waterschappen samen dekken het hele land. In die zin lijkt het mij handig als hetzij het waterschap hetzij de stichting provinciale landschap het beheer op zich neemt.
Dat het dus niet de individuele boer, schapenhouder, etc etc etc is die maatregelen moet nemen terwijl verder niemand iets doet.
Citaat:
Los daarvan zijn er ook natuurorganisaties die het niet zien zitten om wolven te hebben.

Ja, die zijn er ook.
Maar we praten niet over het uitzetten van gewenste dieren, maar over dieren die gebruik maken van wat hier 'ecologische hoofdstructuur' heet.

Citaat:
Wolven zullen er in Nederland niet komen, daar ben ik wel van overtuigd, gewoon omdat het een te dichtbevolkt gebied is en de maatschappelijke veiligheid niet gewaarborgd kan worden.

...eh, af en toe schijnt een individuele wolf daar dus anders over te denken.
Zouden er echt roedels wolven komen, dan heeft het idd "een serie voeten in de aarde".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:47

Gelukkig zijn de wolven een stuk slimmer dan sommige mensen hier. Die hebben namelijk vrij snel door dat er te weinig ruimte voor wolven is en dat er teveel mensen hier in Nederland zijn. Dus die komen misschien wel even kijken, maar zijn gelijk ook weer weg...

verriemerrie

Berichten: 91
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Råda (Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:19

Je zult maar een stukje gaan joggen en een "speelse" wolf tegen komen,
Wolf is duidelijk in voor een spelletje en is op dit moment dus niet echt gevaarlijk.
Maar wat er gebeurt zou zijn als de jogger was blijven rennen is niet te zeggen.

Gebeurde deze week nabij Tyresta, een plaatsje in Stockholmslän
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... motte-varg

Jogger was blij om bij iemand in de auto te kunnen stappen, de automobilist filmde.

If you obey all the rules, you mis all the fun........ So wish it, dream it, do it

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:36

verriemerrie schreef:
Je zult maar een stukje gaan joggen en een "speelse" wolf tegen komen,
Wolf is duidelijk in voor een spelletje en is op dit moment dus niet echt gevaarlijk.
Maar wat er gebeurt zou zijn als de jogger was blijven rennen is niet te zeggen.

Gebeurde deze week nabij Tyresta, een plaatsje in Stockholmslän
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... motte-varg

Jogger was blij om bij iemand in de auto te kunnen stappen, de automobilist filmde.

Tja, dat is gewoon een kwestie van in groepjes gaan hardlopen of meer in de bewoonde wereld blijven, op andere tijden gaan lopen, ...
We hebben heel lang in de luxe verkeerd dat we hier geen echt gevaarlijke dieren hebben, en daar zijn we ons ook naar gaan gedragen. Komen er wel weer toppredatoren terug, dan is het een illusie dat we dat gedrag op geen enkel punt zullen hoeven aan te passen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:49

oomens schreef:
[
Tja, dat is gewoon een kwestie van in groepjes gaan hardlopen
.

Je bedoelt net als rendieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:06

verriemerrie schreef:
Gebeurde deze week nabij Tyresta, een plaatsje in Stockholmslän
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... motte-varg


Wauw, wat een mooie dieren zijn het toch!

Of er plek is voor wolven in Nederland zullen we vanzelf wel ontdekken. Ik heb in ieder geval nog niet vernomen dat er paarden of grootmoeders opgepeuzeld zijn. En ik vrees dat er nog altijd veel meer schapen gegrepen worden door loslopende honden dan door wolven.... Tot op heden vind ik het dus allemaal wel meevallen. En wat de toekomst brengt....dat zien we dan wel weer.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:57

Kuggur schreef:
oomens schreef:
[
Tja, dat is gewoon een kwestie van in groepjes gaan hardlopen
.

Je bedoelt net als rendieren?

Dat is ook de reden dat rendieren in groepen leven :D Meer overlevingskans (voor de soort). Een rendier in zn uppie zal het nog minder snel overleven.

Ik vraag me inderdaad ook af.. als je in zo'n gebied woont (wat ook deels gewoon eigen keus is..) dan pas je je toch aan je omgeving aan? Dan ga je toch niet alleen hardlopen, of je vee onbeschermd achter laten. Ik loop in NL ook niet in het bos in de schemer als ik weet dat er zwijnen zitten..
Of denk ik nu te simpel? :o

Maks :+:

verriemerrie

Berichten: 91
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Råda (Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:38

Macs schreef:
Ik vraag me inderdaad ook af.. als je in zo'n gebied woont (wat ook deels gewoon eigen keus is..) dan pas je je toch aan je omgeving aan? Dan ga je toch niet alleen hardlopen, of je vee onbeschermd achter laten. Ik loop in NL ook niet in het bos in de schemer als ik weet dat er zwijnen zitten..
Of denk ik nu te simpel? :o


Ik woon in zo'n gebied en ja je past je eigen aan. Ik ga inderdaad niet hardlopen, honden uitlaten aan de riem, doe ik 's morgens en eind van de middag in het bos. Overdag kunnen ze buiten op het erf, net als 's avonds laatste keer uitlaten is ook op het erf (omheind zodat ze niet het bos in kunnen)
Als ik weg moet, ga ik dus met de auto omdat ik een stuk door het bos moet voor ik echt in de bewoonde wereld ben.
Zo gauw ik weer sporen van wolven in de directe omgeving zie of hoor dat ze in de buurt zijn gaan mijn 2 shetlanders 's nachts op stal en in de winter maanden is dat dus van goed 4-5 uur 's middags (half december tot half januari zelfs al rond 3-half 4) tot 's morgens 8-9 uur. Zolang het kan staan ze dus 24/7 buiten met toegang tot een schuilstal.

Helaas al meerdere keren gehoord dat er hondjes uit de tuin gehaald zijn door een wolf, terwijl de eigenaar ook buiten was. Een keer hier in het dorp, ouder vrouwtje buiten in de tuin met 2 honden, een kleintje en een labrador. Wolf komt in de tuin, wil kleine hondje pakken. Vrouwtje gilt, labrador begint om de wolf heen te rennen en blaffen en leid de wolf zodanig af dat vrouwtje het kleine hondje aan riem weg weet te trekken en naar binnen weet te komen, labrador volgt gelukkig snel. Dat ging dus maar net goed.

Een wolf ziet jou, jij meestal niet de wolf. Liggen meestal vanuit een bosrand te observeren, weten dus de routines en handelen daarna.
Afrasteringen en hekken hebben weinig nut om een wolf erbuiten te houden, enige nut is om vee, honden en dergelijke daarbinnen te houden.

Aan het eind van een lange strenge winter komen wolven eerder naar de bewoonde wereld, op zoek naar makkelijk eten. Rond deze tijd van het jaar is er nog volop te vinden, denk daarbij aan het jonge grut dat afgelopen voorjaar/zomer is geboren.

If you obey all the rules, you mis all the fun........ So wish it, dream it, do it


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lucia88 en 41 bezoekers