Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


Anoniem

Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:34

https://www.nu.nl/dieren/4971158/wolf-g ... eluwe.html

Goedenavond :wave:

Ik las net in een nieuwsbericht dat er voor de eerste keer een wolf is gesignaleerd op de Veluwe.

Vorig jaar werd wel een wolf doodgereden op de a28 (drenthe) en in groningen en drenthe zijn toen verschillende schapen doodgebeten, dus in het noorden was er toen wel al een wolf (geweest)

Natuurmonumenten is blij met de komst vd wolf op de veluwe, het maakt de natuur in nederland diverser en spannender.

Nu vraag ik me af; wat vind bokt hiervan? Hebben wij wel plek in nederland voor een jager als deze? Wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Ik ben heel benieuwd!


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37226
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:38

Mooi lekker laten lopen en met rust laten. Mooie aanvulling op teveel aan grof wild.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:39

Het is helemaal niet de eerste wolf in Nederland. Vroeger kwamen wolven gewoon voor in bijna heel europ inclusief NL. ;)

Supervixen

Berichten: 12815
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:47

Prima toch als ze hier komen, hoeven ze misschien geen dieren meer af te schieten.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:49

Gaaf als het echt een wolf is! Maar worden er niet vaker ''wolven'' gesignaleerd en later blijken dat honden te zijn? Maar als uit het onderzoek van de uitwerpselen echt blijkt dat het een wolf is, dan is dat denk ik wel een goede zaak. Zolang ze maar niet te vaak vee van boeren aanvallen....

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:49

Is goed toch? Ook voor de wildbalans, natuurlijke vijanden enzo. Maar misschien moet de overheid wel boeren compenseren (als wolven hier weee settelenen er vaak schapen enzo worden gedood). Kan me voorstellen dat dat heel naar is.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:50

Een wolf kan veel beter de populatie wilde prooidieren in toom houden dan dat jagers dat doen. Wolven jagen op zieke en zwakke dieren en zorgen er zo voor dat alleen de betere dieren zich voortplanten, en daarnaast zullen ziektes als myxomatose zich minder snel verspreiden doordat zieke dieren niet dagenlang blind rond blijven lopen. Daarom ben ik ook tegen het afschieten van vossen en katten, maar ik ben er bang voor dat jagers niet blij zijn met wolven omdat ze hun schietschijfjes opeten, en ze uiteindelijk toch illegaal afgeschoten of vergiftigd worden zoals nu ook al te vaak met vossen en roofvogels gebeurt.
Ik hoop dat het mee valt en deze prachtige dieren lekker naar Nederland mogen komen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:52

Geen problemen mee, betekent enkel dat ik mijn afrastering echt in orde moet hebben voor de schapen zo meteen. Niet alleen om ze binnen te houden, maar ook om wolven (naast honden) buiten te houden. Voor mij in bosomgeving iets simpeler dan op de grote weides in de buurt die afgezet zijn met sloten en misschien 2 draadjes nu. Roofdier veilige afrastering gaat de schapenboeren aardig geld kosten. En de vraag is hoe dat opgelost moet worden met toegang om de sloten te schonen. Of dat er een 4-5m brede wildzone moet komen waar de maaier op kan, want een goede omheining schuif je niet even opzij voor de machine.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:53

Goeie onderbouwing 8nnemiek!

Ik vind het zelf ook prachtig. En goed voor de overpopulatie..
Alleen vraag ik me wel af hoe het met de snelwegen gaat. hoop niet dat de een na de ander doodgereden word.

Aranel
Berichten: 20197
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:55

Ik hoop al vanaf dat ik een kleuter was dat de wolf in Nederland terug zou komen, en na een dikke 20 jaar is het eindelijk zo ver :))

Hopelijk zorgt de terugkeer van wolven voor een betere wild balans, momenteel zijn er teveel reeën en wilde zwijnen in Nederland. Herintroductie van de wolf zou dit op zo'n mooie natuurlijke manier tegengaan! En dat dood bijten van schapen en ander vee.. wolven doden niet voor de fun maar voor voedsel. Een schaap met alleen een doorgebeten nek zal dus niet het werk van een wolf zijn.

Het enige wat dit alles in de weg staat is de achterlijkheid van sommige mensen die vinden dat niemand meer veilig is met wolven in de Nederlandse bossen..

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:55

Ik zeg vangen en uitzetten in de Oostvaardersplassen. Daar is 'ie hard nodig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:57

Stel, het komt zo ver dat er meer wolven komen. En je bent met je hond in het bos. Zou een wolf een hond pakken? (Domme vraag misschien)

Vind het overigens een goede zaak!

Aranel
Berichten: 20197
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:00

Nachocheese schreef:
Stel, het komt zo ver dat er meer wolven komen. En je bent met je hond in het bos. Zou een wolf een hond pakken? (Domme vraag misschien)

Vind het overigens een goede zaak!


Nee. Die kans is echt uitermate klein. Naast dat een wolf waarschijnlijk al gevlucht zal zijn op het moment dat hij jou in het vizier (of eigenlijk in zijn neus) krijgt, is de lichaamstaal van honden en wolven grotendeels gelijk. Als jou hond normaal reageert en niet dominant op de wolf af komt zal hij hem niet grijpen.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:02

Ik vind het eigenlijk niet zo,n goed idee. Nederland is klein en voor je het weet lopen ze door de straten op zoek naar makkelijk voedsel.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:04

Aranel schreef:
Nachocheese schreef:
Stel, het komt zo ver dat er meer wolven komen. En je bent met je hond in het bos. Zou een wolf een hond pakken? (Domme vraag misschien)

Vind het overigens een goede zaak!


Nee. Die kans is echt uitermate klein. Naast dat een wolf waarschijnlijk al gevlucht zal zijn op het moment dat hij jou in het vizier (of eigenlijk in zijn neus) krijgt, is de lichaamstaal van honden en wolven grotendeels gelijk. Als jou hond normaal reageert en niet dominant op de wolf af komt zal hij hem niet grijpen.


Bedankt voor je antwoord! Grappig dat ze nog steeds grotendeels dezelfde lichaamstaal hebben.

Ja dat is inderdaad wel waar dat ze toch banger zijn voor ons. Geen zorgen dus :j

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:06

Goede zaak! Twee jaar terug heb ik hier een onderzoek naar gedaan voor mijn profielwerkstuk.

Hier uit is ook gebleken dat wolven een voorkeur hebben voor wilde prooien.
Het grijpen van schapen komt met name voor door verzwakte wolven. en wolven die te veel aan mensen gewend zijn, zorgen voor andere problemen. (Dorp of stad doorkruizen etc)
Laatst bijgewerkt door kwii op 19-10-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:07

kohtje schreef:
Ik vind het eigenlijk niet zo,n goed idee. Nederland is klein en voor je het weet lopen ze door de straten op zoek naar makkelijk voedsel.
Geloof me, dat gaat nog heul veel jaren duren, als het ooit al gaat gebeuren.

Wel onwijs tof nieuws, ook opmerkelijk. De laatste locatie van een wolf was geloof ik in Duitsland, i.i.g. bij de grens. Nu best een stuk binnen Nederland.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:07

Eske_B schreef:
Is goed toch? Ook voor de wildbalans, natuurlijke vijanden enzo. Maar misschien moet de overheid wel boeren compenseren (als wolven hier weee settelenen er vaak schapen enzo worden gedood). Kan me voorstellen dat dat heel naar is.

Het is ook goed voor de grote populatie oude en uitgerangeerde rijpaarden. Dat ruimt lekker op.

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:08

Kuggur schreef:
Eske_B schreef:
Is goed toch? Ook voor de wildbalans, natuurlijke vijanden enzo. Maar misschien moet de overheid wel boeren compenseren (als wolven hier weee settelenen er vaak schapen enzo worden gedood). Kan me voorstellen dat dat heel naar is.

Het is ook goed voor de grote populatie oude en uitgerangeerde rijpaarden. Dat ruimt lekker op.
Of je doet gewoon hetzelfde als in IJsland :roll:

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:10

kwii schreef:
Goede zaak! Twee jaar terug heb ik hier een onderzoek naar gedaan voor mijn profielwerkstuk.

Hier uit is ook gebleken dat wolven een voorkeur hebben voor wilde prooien.
Het grijpen van schapen komt met name voor door verzwakte wolven en wolven die te veel aan mensen gewend zijn.

Dát wil ik wel eens onderbouwd zien. Waarom zou een predator een snelle ree, of een van slagtanden voorzien wild zwijn prefereren boven een hulpeloos langzaam gedomesticeerd dier als een schaap?

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:11

Ailill schreef:
Kuggur schreef:
Het is ook goed voor de grote populatie oude en uitgerangeerde rijpaarden. Dat ruimt lekker op.
Of je doet gewoon hetzelfde als in IJsland :roll:

Daar komen geen wolven voor. Paar patatpoolvossen en dat is het wel qua roofdieren (op het land dan).

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:13

In principe: laat de wolf / de wolven maar komen...!

Maar het beest is ook niet gek: wij willen dan graag die ze herten en zwijnen opeten, het beest.wil vooral eten en versmaadt geen schapen etc.

Moeten we het vak van schapenherder misschien maar ruimer maken...
Meer schaapherders, die ook koeien, en vooral kalveren en veulens bewaken.


Een groep koniks uit de Oostvaardersplassen werd verscheept naar Estland en daar een jaar intensief gevolgd.
Ze kregen daar te maken met wolven - vele generaties hadden de dieren geen wolven gezien.
De kuddes wisten nog precies wat ze moesten doen.
1 veulen werd opgegeten, het eerste veulen van een jonge moeder - verder ging alles prima.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:15

Koper schreef:
Ailill schreef:
Of je doet gewoon hetzelfde als in IJsland :roll:

Daar komen geen wolven voor. Paar patatpoolvossen en dat is het wel qua roofdieren (op het land dan).
I know ;)

Ik doelde meer op het feit dat je natuurlijk ook een bepaald aantal paarden over de grens kan schoppen, om vervolgens nooit meer toe te laten. Ruimt natuurlijk ook lekker op :j

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Karl66

Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:17

Laten we nou niet gelijk gaan overdrijven, nu er een solitaire wolf op de Veluwe gezien is. Grote kans dat het beest net zoals die in Drenthe even kwam kijken of het een geschikt leefgebied is. Met als nog veel grotere kans dat hij denkt, "Mwah, veel te druk met mensen, laat ik maar weer vertrekken naar Duitsland". Maar stel dat de wolf blijft en een partner krijgt, dan kan de Veluwe twee of drie roedels, bestaande uit een ouderpaar met welpen aan. Jullie denken toch niet echt dat die paar dieren de hele wildstand kunnen reguleren? Vooral niet als er ook nog volop gemakkelijk voedsel in de vorm van vee en ook afval is...

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:18

Ailill schreef:
Ik doelde meer op het feit dat je natuurlijk ook een bepaald aantal paarden over de grens kan schoppen, om vervolgens nooit meer toe te laten. Ruimt natuurlijk ook lekker op :j

Wat een achterlijke vergelijking. Op IJsland lopen nog steeds betere paarden rond dan op het vasteland. Over de grens schoppen, hoe kóm je erop.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, juliedo24, Shimar en 78 bezoekers