Mensen redden vanuit je luie stoel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-17 23:54

Citaat:
NIEUWSBERICHT
Mensen redden vanachter je laptop? Breng Zuid-Azië in kaart!
Geplaatst op: 19 augustus 2017
Je hebt het vast voorbij zien komen in het nieuws. Ruim 41 miljoen mensen in Zuid-Azië zijn slachtoffer van zware overstromingen. De helft van Bangladesh en grote gebieden in India en Nepal staan onder water. Hulpverleners hebben jouw steun hard nodig, maar op een andere manier dan je misschien zou denken.

Ook in Bangladesh zijn grote gebieden getroffen door overstromingen.
Een vrouw in Bangladesh houdt zichzelf droog op een geïmproviseerd vlot (IFRC).

De overstromingen en aardverschuivingen hebben naar schatting meer dan 1500 mensen het leven gekost. Huizen zijn verwoest en dorpen zijn afgesloten van de buitenwereld. Veel mensen zitten daardoor zonder voedsel, elektriciteit, medische hulp en schoon drinkwater.

Rampgebied niet goed in kaart
Organisaties als het Rode Kruis doen alles om te helpen, maar sommige gebieden in Nepal en Bangladesh zijn nog niet goed in kaart gebracht.

Daardoor weten hulpverleners niet altijd precies waar getroffen dorpen liggen en hoe ze er kunnen komen. Ook is het lastig inschatten hoeveel mensen in een gebied leven, wat de verdeling van hulpgoederen moeilijker maakt.

Online kaarten maken
Daarom hebben we jou nodig om delen van Nepal en Bangladesh online in kaart te brengen. Met behulp van satellietbeelden kun je wegen, gebouwen, rivieren en open plekken intekenen. Dat ziet er zo uit:

00:00 | 00:10
Lijkt je dit mooi werk maar ben je niet zeker of je het wel kan? Ervaren vrijwilligers checken je werk altijd na afloop, waarna organisaties als het Rode Kruis de kaarten bijna direct kunnen gebruiken. Het verschil dat een paar dagen mappen oplevert is groot, zoals je hieronder kunt zien.


Na de aardbeving in 2015 werden vrijwilligers ingeschakeld om delen van Nepal in kaart te brengen. Deze vergelijking laat hoofdstad Kathmandu zien vóór- en nadat de vrijwilligers aan de slag gingen. Het verschil in detail is enorm. © Pierzen / http://pierzen.dev.openstreetmap.org

Meehelpen? Graag!
Een half uur van jouw tijd kan hulpverleners al aan zeeën van waardevolle informatie helpen. Meehelpen is simpel, in een paar stappen kun je aan de slag (zie de link)'
https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/ ... -in-kaart/


Dit lijkt mij een mooie manier om het rode kruis te helpen met het in kaart brengen van gebieden, niet alleen Azië, het Midden Oosten maar ook de gebieden, nederlandse gebieden die zijn getroffen door Orkaan Irma, hoe duidelijker alles in kaart staat, hoe beter de mensen daar geholpen kunnen worden. Het kost niks behalve wat van je tijd - doneren is ook geen slecht idee trouwens.

Wie helpt mee?

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(



Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 01:30

Ik ben misschien een heel dom mens, hoor, en ik snap sowieso weinig van dit soort dingen. :)
Maar: we hebben kaarten of oude sateliet beelden, toch? En er zijn vast ook zeer recente sateliet beelden. Kunnen ze daarmee de klus niet klaren? :)

Ik hoop eigenlijk dat iemand dit even kan uitleggen want ik begrijp het probleem en dus de vraag om hulp eigenlijk echt niet. :o? :)

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 01:35

Palmera schreef:
Ik ben misschien een heel dom mens, hoor, en ik snap sowieso weinig van dit soort dingen. :)
Maar: we hebben kaarten of oude sateliet beelden, toch? En er zijn vast ook zeer recente sateliet beelden. Kunnen ze daarmee de klus niet klaren? :)

Ik hoop eigenlijk dat iemand dit even kan uitleggen want ik begrijp het probleem en dus de vraag om hulp eigenlijk echt niet. :o? :)


Mapping is de huidige situatie over de voorheen bestaande situatie plaatsen.

Stel alles is vergaan maar er staat nog één boom, dan wordt die boom als referentiepunt gebruikt en worden foto's van zowel uit de lucht als in het veld gebruikt om de schade in kaart te brengen.

Shani_1984

Berichten: 5436
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: In het mooie Deventer♥

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:52

Ik ben ook begonnen met mappen, moet zeggen dat sommige dingen lastig te zien zijn, maarja meer dan ons best kunnen we niet doen he ;)

R.I.P Lieve Pluutel. Geniet maar heerlijk op de eeuwige pijnvrije en groene weide

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:54

eenitraM schreef:
Palmera schreef:
Ik ben misschien een heel dom mens, hoor, en ik snap sowieso weinig van dit soort dingen. :)
Maar: we hebben kaarten of oude sateliet beelden, toch? En er zijn vast ook zeer recente sateliet beelden. Kunnen ze daarmee de klus niet klaren? :)

Ik hoop eigenlijk dat iemand dit even kan uitleggen want ik begrijp het probleem en dus de vraag om hulp eigenlijk echt niet. :o? :)


Mapping is de huidige situatie over de voorheen bestaande situatie plaatsen.

Stel alles is vergaan maar er staat nog één boom, dan wordt die boom als referentiepunt gebruikt en worden foto's van zowel uit de lucht als in het veld gebruikt om de schade in kaart te brengen.

Ah, oké, dan snap ik het. :)

Shani_1984

Berichten: 5436
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: In het mooie Deventer♥

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:21

Sommige kaarten zijn lastig te zien ivm wolken/mist en als je iets te ver in zoomt kan het niet laden... Maar heb al aardig wat mappen gedaan

R.I.P Lieve Pluutel. Geniet maar heerlijk op de eeuwige pijnvrije en groene weide

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:30

Ik ben ook bezig hier. Ik vind het fijn dat ik toch helemaal vanaf hier wat kan doen.

Maar inderdaad sommige dingen zijn lastig te zien, zeker met alle huizen zo dicht op elkaar.

(✿◠‿◠)

Shani_1984

Berichten: 5436
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: In het mooie Deventer♥

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:40

Ja en kleine schuurtjes er naast of achter

R.I.P Lieve Pluutel. Geniet maar heerlijk op de eeuwige pijnvrije en groene weide

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:53

Klinkt als een mooi project met dit lekkere weer!

Zijn er hier mensen die dit al langer doen? Het lijkt me natuurlijk het mooiste om de meest heftige gebieden uit te zoeken, maar hoe lang duurt het voor je hier ervaren genoeg voor bent? Als ik bij de uitgelegde Nepalese map ga kijken is eigenlijk alles al gedocumenteerd. Of kijk ik dan niet goed genoeg?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:10

Ik doe het al een tijdje en ben intermediate mapper. Het is heel belangrijk werk, maar belangrijker is dat het wel goed gebeurd. Als je twijfelt markeer de map niet als compleet alsjeblieft.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-17 11:43

En je kan je stukje map altijd laten nakijken, daar moet je voor je hem wegklikt iets voor aanvinken. Zat gister avond een stuk Caribisch eiland te doen en geen huis of gebouw te bekennen voor de zekerheid toch aangevinkt zodat iemand mijn werk kan nakijken

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:55

Dat is ook heel belangrijk maar heel veel mensen doen dat niet en dat is niet goed. Dus altijd laten nakijken en niet als compleet markeren als je twijfelt. Het is geen spelletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:57

Wat ik me afvraag; kun je de kaarten tussendoor ook opslaan als ze niet compleet zijn? Ik vind ze namelijk best groot, en zeker met stedelijke gebieden met veel bomen ben je volgens mij best wel even bezig voor je alle huizen en schuurtjes in kaart hebt gebracht. Als je tussentijds moet stoppen, gaat dan alles verloren?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:11

Nee, je kunt tussendoor opslaan. Vergeet hem niet vrij te geven als je stopt zodat anderen erop verder kunnen werken.

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 00:41

Ik ben er ook mee begonnen en heb er nu een paar uur op zitten, begonnen met een paar beginnersprojecten maar ook een stukje Western Florida gedaan. Het beginnersproject uit het instructiefilmpje is inderdaad al helemaal klaar dus die kun je niet meer doen, maar er zijn genoeg andere projecten. Wel is het soms lastig te zien of iets een gebouw is bijvoorbeeld, maar voor de zekerheid vink ik bij het opslaan gewoon aan dat ik mijn werk nagekeken wil hebben. Aan een kant begrijp ik overigens ook niet helemaal waarom dit nu nodig is hoor, want ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen goede kaarten of google maps beelden zijn van Florida bijvoorbeeld, maar ze vragen er vast niet voor niets om dus als ik hiermee een steentje kan bijdragen, vind ik het prima. En beter dit dan de hele avond meelezen op bokt toch..... :D

Houden van is soms ook loslaten.......
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=1375384

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 07:38

Ik ben er gisteren mee begonnen, ben er zeker wel een paar uur mee bezig geweest in totaal. :)
Het is ook veel makkelijker om te doen dan ik dacht.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Mensen redden vanuit je luie stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:24

Billy, de beelden zijn er maar met het mappen geef je de coördinaten op van gebouwen en dergelijke. Stel dat een hele wijk verwoest is dan heb je geen herkenningspunten meer en is een beeld kaart nutteloos. Aan de hand van coördinaten weet men waar wat gestaan heeft.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 01:13

Deze ga ik onthouden voor een volgende ramp.

Mijn werk is intekenen van het agrarisch areaal, dus dit moet dan haast ook wel lukken

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers