Pepperspray legaliseren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:01

Riddershow schreef:
Froukje schreef:
Nee hoor, mensen een zelfverdedigingscursus aanbieden lijkt mee een stuk effectiever.


Is dat? Wordt in mijn ogen overrated. Hoe goed het ook is voor je zelfverzekerdheid... na 1 cursus ben je echt niet voor de rest van je leven getraind. Dan moet je het continu bijhouden of bijvoorbeeld jaarlijks herhalen. Ik vraag me af hoe vaak dat gebeurd.

Dat is de kern niet.
Je eigen weerbaarheid, ook voor vrouwen in een rolstoel etc is effectiever en vooral veiliger.

En het grootste gevaar |( als gezegd, komt van bekenden...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:02

Maar als idioten het willen gebruiken, worden ze daar echt niet bij tegengehouden door iets als een wet. Wat hiervoor ook al gezegd wordt, je duikt even de grens over en je hebt het en vuurwapens (die toch echt bij wet verboden zijn) dragen ze ook.
En dat criminelen het ook dan zo kunnen krijgen...ja dat klopt...maar laat al die criminelen maar met een bus pepperspray aankomen ipv vuurwapens die ze toch vaak al bij hebben.
En als ik in bepaalde afgelegen gebieden ben, heb ik de pepperspray niet ergens onderin weggestopt in een tas :D . Vraag blijft natuurlijk of je een kans hebt, maar altijd meer kans om het te gebruiken dan dat je het niet bij hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:02

bruintje123 schreef:
Maar die lollige student kan nu ook aan traangas komen. Zo moeilijk is dat niet.
Een dader heeft nu vaak al illegale dingen, dus dat tegenargument gaat ook niet op.

Dit is niet helemaal waar. Vooral bij seksueel geweld is de dreiging van fysiek geweld vaak een grotere boosdoener dan daadwerkelijk fysiek geweld, en al helemaal bij een man tegenover vrouw situatie hoeft er bij die dreiging geen sprake te zijn van een (al dan niet illegaal) wapen omdat de overmacht, zowel fysiek als sociaal, veel dieper gaat dan dat.

Ik heb zelf geen behoefte om pepperspray mee te nemen als ik op pad ga, en leun er ook naartoe om tegen te zijn. Elk wapen dat je bij je hebt kan tegen je gebruikt worden als je het niet correct kan gebruiken en goed kan timen. Er zijn drie natuurlijke reacties bij (dreiging van) geweld: vluchten, vechten of bevriezen. Als jouw natuurlijke reactie bevriezen of vluchten is zal je nooit snel of handig genoeg bij een wapen kunnen komen om het effectief te gebruiken, en wat dat betreft kan je dus beter je instinct volgen imo. Ik weet dat ik bevries en zou dus doodsbang zijn om pepperspray te gebruiken, iemand kan het zo uit m'n handen trekken en het tegen mij gebruiken. Als ik 's avonds naar huis loop heb ik wel mijn sleutels tussen mijn vingers en mijn telefoon in mijn andere hand, maar ik weet zelf ook dat dat effectief weinig verschil zal maken als er een keer iets gebeurt.

Wat ik wel denk is dat we ons meer af moeten vragen waarom mensen zich zo onveilig voelen op straat. Ik betrek dit nu even specifiek op vrouwen en de dreiging van (seksueel) geweld, omdat de zaak Anne Faber dit sentiment vooral bij vrouwen heel erg naar boven brengt in mijn omgeving. Ik voel me niet vaak onveilig maar ben zowel bewust als onderbewust wel extreem alert als ik 's nachts alleen over straat loop. Bij elk geluid dat ik hoor of iedereen die ik tegenkom maak ik onderbewust een onderscheid tussen veilig en onveilig, en omdat je het vaak niet goed kan inschatten stop je mensen in de categorie 'onveilig' en ben je extra op je hoede. Ik denk dat rondlopen met een bus pepperspray daar helemaal geen verschil in gaat maken, maar dat een stukje bewustzijn vanuit de samenleving wel heel veel kan helpen. Als je weet dat mensen om je heen het beter begrijpen en dus wellicht ook snappen dat een vrouw achterna lopen op straat (ook al is het niet per se met kwade bedoelingen of een flirtpoging) gewoon geen goed idee is.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:08

Janneke2 schreef:
Siesjuh schreef:
Ik woon in Duitsland en ja ik heb pepperspray op zak. Ik vind het wel een goede zaak, aangezien je als vrouw zijnde 9 van de 10 keer echt niet op kunt tegen een volwassen vent.


Als jij in elk geval over jezelf vindt dat dit zo is:
vernietig de pepperspay en leer zelfverdediging.
Als jij niet tegen een volwassen man op kan, wordt die pepperspay jou afgepakt en/of tegen jou gebruikt.

En vergeet niet: minstens driekwart van het sexueel geweld gebeurt door bekenden. |(
Dus hoe verschrikkelijk het lot van Anne Faber ook was: alleen daar op focussen is struisvogelpolitiek...

Al gedaan, heel belangrijk! Maar ook daar wordt vertelt dat ik met mijn 47kg niet veel kans maak hoor bij een volwassen vent, ondanks dat ik toch behoorlijk kracht heb. Ja, je hebt wat voordeel, maar ze tillen me met 2 vingers op. Toch handig als ik dan nog een extraatje bij heb. En uiteindelijk draait het toch om hoeveel 'geluk' je hebt, maar ik doe er graag alles aan om mijn kans te vergroten.
Overigens draag ik het niet sinds de gebeurtenissen omtrent Anne Faber, dat is inderdaad struisvogelpolitiek om daarop te focussen. Maar er zijn meer monsters los en altijd al los geweest, dus ik neem graag voorzorgsmaatregelen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:19

Ook ik heb t beide al jaaaaren in bezit. Vroeger toen ik nog met mn ouders mee ging op vakantie naar Tsjechie en Polen, daar is het vrij verkrijgbaar.

Tegenwoordig heb ik zo mijn connecties die het vanuit die landen voor mij meenemen als ik dat wil.

Ik gok dat ik het al wel ruim 10 jaar of langer heb (uiteraard nieuwe als over datum is, heb ik eens uitgeprobeerd en dan is de druk er compleet vanaf).
De taser/stungun sinds een jaartje of 3; die is ook zodanig vermomd dat het totaal niet opvalt wat het is. Mooi om te zien ook nog.

Voordeel van die laatste is dat mocht je in een situatie terecht komen, dan kun je ook "dreigen"; het knetterende lawaai en het zien vd stroom is al erg afschrikwekkend...

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:26

Toch leuk hoe sommige bokkers hier heel trots toegeven illegale wapens te bezitten :+

Ik zie er zelf niet zoveel in; zou eerder bang zijn dat het tegen me gebruikt wordt dan dat ik in zo'n situatie helder genoeg ben om in mijn tas naar m'n pepperspray te zoeken en dan ook nog eens snel genoeg te zijn om raak te kunnen sprayen..

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:27

Siesjuh schreef:
Ik woon in Duitsland en ja ik heb pepperspray op zak. Ik vind het wel een goede zaak, aangezien je als vrouw zijnde 9 van de 10 keer echt niet op kunt tegen een volwassen vent.

Citaat:
Als jij in elk geval over jezelf vindt dat dit zo is:
vernietig de pepperspay en leer zelfverdediging.
Als jij niet tegen een volwassen man op kan, wordt die pepperspay jou afgepakt en/of tegen jou gebruikt.

En vergeet niet: minstens driekwart van het sexueel geweld gebeurt door bekenden. |(
Dus hoe verschrikkelijk het lot van Anne Faber ook was: alleen daar op focussen is struisvogelpolitiek...
Citaat:
Al gedaan, heel belangrijk! Maar ook daar wordt vertelt dat ik met mijn 47kg niet veel kans maak hoor bij een volwassen vent, ondanks dat ik toch behoorlijk kracht heb. Ja, je hebt wat voordeel, maar ze tillen me met 2 vingers op. Toch handig als ik dan nog een extraatje bij heb. En uiteindelijk draait het toch om hoeveel 'geluk' je hebt, maar ik doe er graag alles aan om mijn kans te vergroten.
Overigens draag ik het niet sinds de gebeurtenissen omtrent Anne Faber, dat is inderdaad struisvogelpolitiek om daarop te focussen. Maar er zijn meer monsters los en altijd al los geweest, dus ik neem graag voorzorgsmaatregelen.


So what dat je de wedstrijd niet kunt winnen?

Rotzak tilt jou op,
(47 kilo tillen is best zwaar, vooral als jij weet hoe je jezelf "zwaar" maakt)
jij geeft een goed gemikte trap, brult en maakt dat je weg komt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:31

JoyCiej007 schreef:
Ondanks dat ik zelf in het bezit ben van diverse busjes zeer sterke pepperspray én een taser/stungun, vind ik niet dat dit zomaar gelegaliseerd moet worden.

Hilarisch, " ik wel, maar al die anderen niet bewapend". Wel het veiligst voor jou idd.... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:32

Vanillia schreef:
Toch leuk hoe sommige bokkers hier heel trots toegeven illegale wapens te bezitten :+

Ik zie er zelf niet zoveel in; zou eerder bang zijn dat het tegen me gebruikt wordt dan dat ik in zo'n situatie helder genoeg ben om in mijn tas naar m'n pepperspray te zoeken en dan ook nog eens snel genoeg te zijn om raak te kunnen sprayen..

Daarnaast kan je serieuze problemen hebben als je een taser of pepperspray gebruikt als zelfverdediging. Het zijn allebei namelijk gewoon illegale wapens en je kan een hoge geldboete of een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar krijgen als je ze gebruikt, ook als het zelfverdediging is.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:13

Vanillia schreef:
Toch leuk hoe sommige bokkers hier heel trots toegeven illegale wapens te bezitten :+

Ik zie er zelf niet zoveel in; zou eerder bang zijn dat het tegen me gebruikt wordt dan dat ik in zo'n situatie helder genoeg ben om in mijn tas naar m'n pepperspray te zoeken en dan ook nog eens snel genoeg te zijn om raak te kunnen sprayen..


Tsja, weet je, ik maak er geen geheim van. Ik weet dat ik lang de enige niet ben. Een bewuste en afgewogen keuze, zodat ik mijzelf een heel klein stukje veiliger voel (al voel ik me op dit moment al nergens meer veilig, vooral niet als er veel mensen zijn en veel drukte is), en mocht het nodig zijn, mijzelf kan verdedigen.

Ik ga hier niet al mijn belevenissen/ervaringen neerzetten, maar geloof mij dat ik helaas genoeg (zeer) traumatische ervaringen heb meegemaakt. Nooit meer weer. Men blijft met z'n poten van mij, mijn dieren en mijn spullen af!


Kuggur schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ondanks dat ik zelf in het bezit ben van diverse busjes zeer sterke pepperspray én een taser/stungun, vind ik niet dat dit zomaar gelegaliseerd moet worden.

Hilarisch, " ik wel, maar al die anderen niet bewapend". Wel het veiligst voor jou idd.... :')


Ik zeg niet dat ik vind dat anderen het niet bij zich zouden mogen hebben. Dat vind ik nog wat anders dan het compleet legaliseren in het algemeen.
En dan doel ik met name op jonge pubers die het buitengewoon grappig vinden om "geintjes" met dergelijk spul uit te halen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:16

Emmaa_ schreef:
Vanillia schreef:
Toch leuk hoe sommige bokkers hier heel trots toegeven illegale wapens te bezitten :+

Ik zie er zelf niet zoveel in; zou eerder bang zijn dat het tegen me gebruikt wordt dan dat ik in zo'n situatie helder genoeg ben om in mijn tas naar m'n pepperspray te zoeken en dan ook nog eens snel genoeg te zijn om raak te kunnen sprayen..

Daarnaast kan je serieuze problemen hebben als je een taser of pepperspray gebruikt als zelfverdediging. Het zijn allebei namelijk gewoon illegale wapens en je kan een hoge geldboete of een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar krijgen als je ze gebruikt, ook als het zelfverdediging is.


Klopt absoluut. :j En dat is ook prima.
Net als het verschil tussen noodweer en noodweerexcess..... je dient zowiezo geen buitensporige of overmatige zelfverdediging te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:19

Tegen. Leuk dat het als verdediging bedoeld is, maar je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan, net als met messen en wapens; anders heeft een beetje slimme belager het zo afgepakt en heb je zelf je pepperspray in je ogen.

X marker is leuk spul ja. Ook omdat het onschuldig is, en volgensmij blijft het wel een mooie 3 dagen zitten. Genoeg tijd om aangifte te doen; 'zoek maar naar de smurf'..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:20

Maar ook voor de smurfenspray zijn tegens.
De dader kan zo boos worden dat je hem hebt gemarkeerd dat hij jou juist wat aandoet.
In die zin kun je hem dus beter uitschakelen met pepperspray.
Maar ja in een kleine ruimte schakel je dus jezelf ook uit, dat moet je wel weten ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:20

Ik vind het akelig om te horen dat je zo angstig bent, en getraumatiseerd. Misschien zijn we het niet met elkaar eens over wapengebruik maar als iemand die ook getraumatiseerd en kapot is herken ik de angst en hoop ik dat het ooit beter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:22

Anoniem schreef:
Tegen. Leuk dat het als verdediging bedoeld is, maar je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan, net als met messen en wapens; anders heeft een beetje slimme belager het zo afgepakt en heb je zelf je pepperspray in je ogen.

X marker is leuk spul ja. Ook omdat het onschuldig is, en volgensmij blijft het wel een mooie 3 dagen zitten. Genoeg tijd om aangifte te doen; 'zoek maar naar de smurf'..

Ik ben het hierin eens met bruintje, en daarnaast is het heel moeilijk om aangifte te doen van bepaalde vergrijpen. Met zulk spul zou mijn reactie misschien zijn om de man die me bij mijn borsten grijpt in een club blauw te maken, maar daar aangifte van doen is niet zo makkelijk.

Anoniem

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:26

Ik snap bruintje haar argument wel, maar dat risico loop je met pepperspray ook. Als je mis sprayt schakel je 'm ook niet uit, en als hij een mes heeft ben je toch al verloren als je 'm boos maakt.

Ik blijf van mening, het is opgenomen in de wet wapens en munitie. Dat is niet voor niets; je kan er gewoon schade mee aanrichten. Niet iedereen gebruikt het ter zelfverdediging en daar hebben ze gewoon rekening mee gehouden, vandaar dat het binnen Nederland niet vrij verkrijgbaar is.
Neem dan een bus deo mee; prikt ook en daar win je ook wat tijd mee.

Maar wat is het volgende als je dit toestaat? Messen? BB guns?

Anoniem

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:30

Ik ben het juist met je eens dat het legaliseren van dit soort zaken meer negatieve bijwerkingen zal hebben dan positieve :) Alleen smurfspray vind ik ook niet bepaald het voorbeeld van een goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:05

Aangezien zoveel mensen blijkbaar met illegaal wapentuig rondloopt vraag ik me af of iemand er al eens naar heeft moeten grijpen hier (gebruiken of gewoon ter bedreiging van aanvaller)?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:14

Zoveel mensen? Ik tel maar 1 persoon of lees ik over andere heen?

Ik heb een enge kop dat helpt ook, 3 inbrekers waar ik recht tegenover stond rende meteen weg toen ze me zagen :D
Toch heb ik wel eens op plaatsen gelopen dat ik dacht, hier zou een busje zo gek niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:35

bruintje123 schreef:
Zoveel mensen? Ik tel maar 1 persoon of lees ik over andere heen?

Twee tot nu toe wat toch een stuk meer is dan ik had verwacht (waarschijnlijk ben ik te naief).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:40

Ik weet niet of dat naief is.
Eigenlijk verbaasd mij juist dat het niet meer is. Al denk ik dat de meeste er niet voor uit zullen komen.


Overigens is deodorant met het kenmerk het te gebruiken als wapen net zo goed verboden.
Alleen houden ze je zo staande is dat natuurlijk niet te bewijzen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:44

Wat ik me dan altijd weer afvraag is waar je die pepperspray laat als je het niet gebruikt. Netjes opgeruimd achter slot en grendel heeft niet zoveel zin, dus ligt het ergens voor het grijpen. En als jij het voor het grijpen hebt, dan hebben je kleine kinderen het ook voor het grijpen als je even niet oplet, bijvoorbeeld uit die tas die je even op tafel hebt laten staan...

Ik ben geen moment bang dat we met wat vrijere wetten in Amerikaanse toestanden terecht komen, daar heb je niet alleen wapens maar ook een Amerikaanse cultuur en mentaliteit voor nodig. Maar een wapenwedloop is nog nooit een goede oplossing voor conflicten geweest en dat geldt wat mij betreft ook voor pepperspray.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:17

Janneke2 schreef:
Rotzak tilt jou op,
(47 kilo tillen is best zwaar, vooral als jij weet hoe je jezelf "zwaar" maakt)
jij geeft een goed gemikte trap, brult en maakt dat je weg komt.


Het valt vies tegen hoor. Ik spar regelmatig met kleinere/ lichtere dames. En dan ben ik niet eens zo heel groot/sterk (en al helemaal niet een man), maar toch maken ze weinig kans tegen mij.

Ja, als ze zich technisch heel goed zouden worden. Maar zo'n "welgemikte" trap is toch een stuk lastiger dan het lijkt. Vooral als het een niet-meewerkende tegenstander is (want daar wordt niet/nauwelijks tegen geoefend) en als je in de stress schiet (want het is toch anders dan in de gymzaal) En als het geen goed uitgevoerde trap is heb je net zo goed kans dat je belager alleen maar bozer word.

Dan kun je beter echt op een vechtsport gaan zitten. Dan verbeter en train je je technieken doorlopend en bij een goede vechtsport heb je ook steeds andere tegenstanders en dus "gewichts"klasses. En leer je dat je steeds andere technieken moet kunnen toepassen voor andere tegenstanders. Maar niet iedereen heeft zin, tijd en/of de mogelijkheden om dat te doen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een alternatief als pepperspray DE oplossing is. Maar om nu te zeggen dat je het met zelfverdediging beter red? Het zijn beide hulpmiddelen die je in andere situaties kunt toepassen. Zie je het aankomen en heb je nog afstand PS, maar ik zou niet snel de afstand verkleinen om ZV toe te passen... dan breng je jezelf alleen nog meer in gevaar.

Overigens, om de statistieken te corrigeren ik heb ook PS (op zak/in huis)... maar woon in D. Dus heb het niet illegaal op zak... (nouja, wellicht soms als ik in NL ben :o ) Net zoals een ander zelfverdedigingsmiddel wat wel volkomen legaal is en aan mijn sleutelhanger zit.

Nu ben ik niet bang dat ik beide snel nodig heb. Ik heb altijd wel mijn mannetje gestaan (en nooit echt iets hoeven doen), maar je weet maar nooit. Ik moet tegenwoordig ook niet alleen mezelf beschermen, maar ook m'n spruiten.

Ik heb het trouwens in een tas zitten en op een vaste plek in huis. Ben niet echt bang dat de kids eraan komen. Die weten dat ze niet aan onze spullen mogen zitten omdat die gevaarlijk kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 18-10-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:18

Naast dat het best een uitdaging is om een goede trap te geven is het ook een uitdaging om op zo'n moment gericht genoeg te kunnen mikken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:21

Je grootste nadeel is denk ik wel dat je er niet op bedacht bent en de dader wel.

Zelf heb ik ook wel wat van die zelfverdedigingsgrepen geleerd om los te komen.
Ja dat gaat prima in de les. Waar je tegenstander ook niet zijn sterkste kant laat zien.
Maar of dat ook lukt als iemand met verkeerde bedoelingen je beet neemt? Dat zou inderdaad nog wel eens tegen kunnen vallen.
Maar goed, kwaad kan het niet van die lessen gehad te hebben.
Mijn nichtje kreeg weerbaarheidscursussen in groep 8. Niet verkeerd vind ik.