DNA Databank; wat vinden jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:21

Al wordt er niks mee gedaan, dat maakt niet uit.
Het gaat er om dat je je stem laat horen en niet omrolt van "ga je gang".


LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:27

Ik heb een BSN nummer, men weet wat ik verdien, hoeveel uren ik werk en waar.

Ik heb een slimme meter in huis, men weet wanneer ik thuis ben en hoeveel ik dan gebruik.

KPN weet naar wie ik bel en SMS.

Ik heb Facebook, Twitter, ben geregistreerd op wat forums.

Beetje hacker kan overal bij, als de overheid wil kunnen ze die gegevens opvragen (al dan niet met aanpassing van een wet, democratie is een wassen neus).

Ondanks DNA bewijs zien we nog steeds criminelen vrijgesproken worden wegens vormfouten in het proces.
En de straffen in NL zijn vaak ook een lachertje.

Er zullen zaken zijn waarbij een DNA database een betere uitkomst had gegeven, wellicht levens gered.
Maar het is geen heilige graal en er kleven enorm veel nadelen aan.
Nu al, maar ook als NL door omstandigheden niet meer is wat het nu is.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:30

bruintje123 schreef:
Zo mag jij dat zien. Je mag het best lafhartig noemen, doe maar.
Ik ben denk ik te realistisch om te denken dat we inspraak hebben.
Dat zag je toch al bij het referendum.
Ze naaien ons al, ze lopen al over ons heen (en wat er nog meer voor denigrerend geschreven is). En niets stopt ze. Ook niet met een petitie: we willen niet. Of als we eens op de dam gaan staan met spandoek.
Onze brave regering is zo braaf al niet eens meer.
Luisteren naar een meerderheid is er al lang niet meer.
Kijk naar verkiezingen, wat zit er nu in de regering en waar is er op gekozen?
nee vergeet inspraak maar. De enige die genaaid worden zijn de mensen die denken dat er nog inspraak is.

Betekent niet dat je niet moet blijven proberen. We hebben bedrijfsvertegenwoordigers in de regering ipv volksvertegenwoordigers, is al decennia zo, maar uiteindelijk zijn die bedrijven wel afhankelijk van de consument en om diens beurs open te krijgen draaien ze uiteindelijk wel bij (ja te langzaam, maar er gebeurt uiteindelijk wel wat).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:11

bruintje123 schreef:
Jij bent lid vanaf 2002 hier op bokt
Ik denk dat jij dan ook schrikbarend weinig om je privacy geeft.
Want ik denk zomaar dat er veel te vinden is in je berichten als verkeerde mensen dat willen.
Bokt doet dus heel hard mee met privacy misbruik. Zonder dat mensen dat al in de gaten hebben.
Je ip word ook opgeslagen, mods wisselen regelmatig, weet jij wie ze zijn? Ik niet. Berichten van 10 jaar en ouder blijven gewoon openbaar.
Dus zeggen niemand heeft ergens geen flikker mee te maken. Dat klopt niet wat je doet er al volop aan mee :)
Dan moet je internet de deur uitgooien. Je contant uit laten betalen op het werk anders word er gezien hoeveel en waar je pint. Gsm de deur uit want die valt op te sporen. Bij de dokter worden je gegevens al opgeslagen of je wilt of niet.
Privacy is een wassen neus.


Dus alleen omdat ik sinds 2002 hier lid ben weet bokt alles van me? Wat een bullshit. Ik plaats lang niet alles zomaar op bokt.

En al helemaal niet mijn DNA en privé correspondentie. Ik heb nog nooit in een discussie zon enorme drogreden meegemaakt als deze. Slaat kant noch wal.

En dan nog is er altijd het verschil tussen waar IK voor KIES om openbaar te maken, vs. Wat de overheid denkt te mogen NEMEN.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:15

bruintje123 schreef:
Kijk naar verkiezingen, wat zit er nu in de regering en waar is er op gekozen?


Ik weet niet hoor. Maar de komende regering bestaat gewoon uit een formatie die samen de meerderheid vormen. Dus daar is gewoon op gestemd en is voor gekozen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:22

Maar ze nemen bijna alles al...daarnaast geef je ook zelf nog eens veel.
Geen bullsh.t, zoals het al lang is.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:37

Ze pakken ook heel veel geld in de vorm van belastingen en zorgstelsel, geef je ze dan maar ook meteen de rest van je hele spaarrekening als ze er om vragen? Of vind je dat wel belangrijk genoeg om tegen in verzet te komen? :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-10-17 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:37

LBLGypsyCobs schreef:
I
En de straffen in NL zijn vaak ook een lachertje.

.

Nederland is op dit moment het zwaarst straffende land van Europa overall.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:40

danzzz schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
I
En de straffen in NL zijn vaak ook een lachertje.

.

Nederland is op dit moment het zwaarst straffende land van Europa overall.

Heb je een bron? :)
Ik vind namelijk dat spanje veel steviger straft dan NL. Zowel bij kleine dingen (verkeersovertreding) als bij zware vergrijpen. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:40

Ze verhogen de btw toch al.
Staat er iemand te demonstreren al onder het torentje? Nee.
En ja ook ik, net als de rest, pikt ook dat. Ook die hier roepen nee dna sta ik niet af.
Zoals eerdere btw verhogingen, zoals het eigen risico dat omhoog gaat.
Ze doen nu toch al alles wat ze willen?!
Echt al zeg je nee, het maakt geen flikker uit.
Dus zeg zo vaak je wilt dna blijf je af, als hun beslissen dat het wel genomen word is dat zo.
Denken dat je inbreng hebt is ZO naief.

maar we draaien cirkels, agree to disagree.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:20

Daarom moet je als je het niet wilt ook proberen te voorkomen dat die beslissing genomen wordt :j

Als je kijkt naar de ons omringende landen zijn er ook massale protesten tegen verplichte vaccinatie, dat is ook onder het motto van baas over je eigen lichaam. En doordat "hogerhand" een heel duidelijk signaal krijgt dat veel mensen dit soort gedwongen medische handelingen absoluut niet accepteren, zullen ze toch nog even heel goed na moeten denken over het beleid dat ze voeren omdat ze zien dat er anders echt problemen ontstaan.

Een keiharde verplichting kan dan afgezwakt worden zodat je er nog onderuit kan. Dan kan er wel een consequentie zijn zoals een boete moeten betalen of bepaalde toeslagen niet krijgen.

Zoiets kunnen ze met DNA natuurlijk ook gaan doen.

Maar dit vind ik altijd wel een mooi plaatje :)

Afbeelding

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:30

Palmera schreef:
danzzz schreef:

Nederland is op dit moment het zwaarst straffende land van Europa overall.

Heb je een bron? :)
Ik vind namelijk dat spanje veel steviger straft dan NL. Zowel bij kleine dingen (verkeersovertreding) als bij zware vergrijpen. :)

ik schrijf ook overall. Dus in de massa straft Nederland zwaarder. Er zijn wel publicaties van en als ik van de week even tijd heb dan zal ik die voor je opzoeken

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:51

Jennyj01 schreef:
Heel veel criminelen staan al in de databank. Dat zijn namelijk de gevolgen van crimineel gedrag. Toch weerhoud ze dat niet. Kijk maar naar de recente ontwikkelingen. Als een crimineel de gevolgen van zijn daden kan overzien zou hij of zij het niet doen. Maar ja dat is nu net het probleem met deze mensen. Het hoofd werkt net even anders.

Dat weerhoudt ze wel. Misschien niet direct maar indirect.

Een paar jaar terug is hier in de stad een man opgepakt vanwege huiselijk geweld.
DNA afgenomen.
Bleek dat hij te maken had met een moord iets van 17 jaar terug. Mede daardoor zit hij nu vast.

En kan hij nu niemand wat aandoen

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:55

daantjuhhh schreef:
Jennyj01 schreef:
Heel veel criminelen staan al in de databank. Dat zijn namelijk de gevolgen van crimineel gedrag. Toch weerhoud ze dat niet. Kijk maar naar de recente ontwikkelingen. Als een crimineel de gevolgen van zijn daden kan overzien zou hij of zij het niet doen. Maar ja dat is nu net het probleem met deze mensen. Het hoofd werkt net even anders.

Dat weerhoudt ze wel. Misschien niet direct maar indirect.

Een paar jaar terug is hier in de stad een man opgepakt vanwege huiselijk geweld.
DNA afgenomen.
Bleek dat hij te maken had met een moord iets van 17 jaar terug. Mede daardoor zit hij nu vast.

En kan hij nu niemand wat aandoen


Dan heeft het hem toch juist niet weerhouden van een nieuwe misdaad :?

[o]

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:11

verootjoo schreef:
daantjuhhh schreef:

Dat weerhoudt ze wel. Misschien niet direct maar indirect.

Een paar jaar terug is hier in de stad een man opgepakt vanwege huiselijk geweld.
DNA afgenomen.
Bleek dat hij te maken had met een moord iets van 17 jaar terug. Mede daardoor zit hij nu vast.

En kan hij nu niemand wat aandoen


Dan heeft het hem toch juist niet weerhouden van een nieuwe misdaad :?


Nou dat weet je niet.
Je weet niet wat iemand gedaan had als hij niet vastgezeten zou hebben.
Dit is een beetje een uitzonderlijk verhaal omdat er zoveel tijd tussen zit.

Maar stel er is een databank.
Jij pleegt overvallen, inbraken en allerlei andere criminelen praktijken.
Je wordt opgepakt naar aanleiding van een knok partijtje in de kroeg.
Je DNA komt overeen...
je hebt nu 3 overvallen gepleegd.
Je komt vast.
Nu ben je in de picture bij justitie en politie.

Stel er was geen databank.
Misschien had jij dan wel 20 overvallen kunnen plegen voordat je gepakt werd.

Ik ben overigens alleen voor een databank voor criminelen

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:08

Dat hij te maken had met een moord wil nog niet zeggen dat hij die moord begaan heeft. ;)

En dat maakt het voor mij nog meer dat ik zeg, nee geen DNA bank.
De kans dat iemand vlak voor een inbraak/diefstal/moord DNA achterlaat zonder het gedaan te hebben is mij te link. Daar zijn al genoeg voorbeelden van waar het om vingerafdrukken ging. Op deze manier gaan er onschuldigen veroordeeld worden voor iets waar ze buiten staan. Ook is het planten van andermans DNA ook heel makkelijk, criminelen hebben hier vast al aan gedacht. Daardoor weerhoud het ze niet om door te gaan met wat ze doen. En wat is er nou mooier dan mensen op het verkeerde been zetten?

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:29

Stel je Komt om het leven of je partner, familie ...... en raakt daarbij dermate verminkt dat je niet herkenbaar bent en ze moeten je identiteit vast leggen dan is het toch fijn dit ook via je DNA kan en ze dit sneller vast kunnen leggen via een data bank!
Vind dit geen aantasting van mijn privacy.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:48

Popstra schreef:
Stel je Komt om het leven of je partner, familie ...... en raakt daarbij dermate verminkt dat je niet herkenbaar bent en ze moeten je identiteit vast leggen dan is het toch fijn dit ook via je DNA kan en ze dit sneller vast kunnen leggen via een data bank!
Vind dit geen aantasting van mijn privacy.

Er daarbij vanuit gaande dat ook alle materialen als rijbewijs oid vernietigd zijn waarmee de overledene geïdentificeerd kan worden.
En er is al jaren een methode voor, stammend uit het pre-DNA-tijdperk: identificatie via het gebit. X-Ray foto's van het gebit worden vergeleken met gebitsfoto's van de tandarts.
Als de verminking zodanig is dat zelfs dat niet lukt kan DNA worden ingezet. In alle gevallen zal iemand als vermist opgegeven moeten zijn/worden om ook maar enig vergelijkend onderzoek in gang te zetten. En in dat geval zal familie vast ook vrijwillig willen meewerken een dergelijk onderzoek.

Ik vermoed dat het aantal gevallen in NL waarbij dit aan de orde is jaarlijks op 1 hand is te tellen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:57

Daar is overige familie voor die bij verminking vrijwillig DNA kan afstaan. En dan hangt het ook nog af in welk werelddeel de Nederlander om het leven komt.

Er is ook nog zoiets als vingerafdruk die verplicht is bij het aanvragen/vernieuwen van paspoort/ID kaart. Ook aan de hand daarvan kan een verminkt persoon eventueel geïdentificeerd worden.

Gister een aanslag in Somalië met een 231 doden. De restanten (zo verminkt zijn de slachtoffers) worden al begraven om dat er geen herkenning meer mogelijk is. Gezien het weer en grote van het ramp gebied daar is het niet mogelijk om van alle stukken DNA af te nemen om de slachtoffers te identificeren geven. Dus hoeveel zou een DNA bank aan meer waarde hebben als een Nederlander daar tussen zou zitten? Geen DNA, geen mogelijkheid op identificatie, helemaal niks.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emj_23, Esther, Gaby, laura22, Sizzle, Telpeva, Wennii, xxCYNNxx en 45 bezoekers